20v ja vauvakuume

Liisa.

Olen 20v ja poden järkyttävää vauvakuumetta. Mitään kokemusta minulla ei ole ollenkaan, mitä nyt pikkuveljeni kanssa olen aikoinaan leikkinyt. Vuosi sitten en voinut vielä kuvitella, että hankkisin lapsen alle 25v enkä ollut edes varma haluanko lapsen. Nyt haluan, olen halunnut talvesta asti jo. Eikä asiaa helpota sekään, että miesystäväni haluaisi myös. Itse tosin olen sanonut hänelle, ettei lapsia ennen kuin täytän 25v.

Nyt olen miettinyt, että jos kuitenkin.. Olen opiskelemassa vielä, kestää sen pari-kolme vuotta kunnes nekin ovat ohi. Minulla kuitenkin on ammatti takana ja töitä on riittänyt hyvinkin, eli rahasta pulaa ei ole, asunto löytyy (olemme tosin vuokralla..) ja argh! Kaikki puitteet siis kunnossa,vieläkun saisi lapsen.

Kuitenkin olen näin nuori, vasta 20v ja on paljon aikaa hankkia lapsia myöhemminkin. Tunnen oloni täysin teiniksi joissain asioissa (kuten siinä, että olisin äiti). Ja opiskelut kesken, jotka haluan saattaa kunnolla loppuun.

Monet hankkivat lapsen jo nuorena, joten miksen minäkin.. Vai?

6

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2012

      Odota vaan, se menee ohi. 35 vuotiaana sitten lapset hankit. Ei hätää.

    • mldsgj

      20v on kieltämättä nuori, mutta ei mielestäni este. Jos epäilyttää, anna ajatukselle vielä ainakin vuosi, kun ethän siinä varsinaisesti mitään menetä.

      Minkä ikäinen miesystäväsi on ja kauan olette seurustelleet? Sekin on yhtä tärkeä tekijä kuin ikäsi. Koetko että miehestä tulisi hyvä isä? Oletteko samaa mieltä kasvatuksellisista asioista? Onko teillä avoin kommunikointikykyinen suhde? Onko miehellä ymmärrystä ja järkeä, että huomaa myös itse lueskella raskaudesta, synnytyksestä, vauva-ajasta, lapsen kasvatuksesta jne? Osaisiko hän tunnistaa jos kärsisit synnytyksen jälkeisestä masennuksesta?

      Sinuna ottaisin aikalisän ideaan, ja pyrkisin opiskelemaan mahdollisimman paljon itse raskaudesta ja lapsen hoidosta tuona aikana. Mukavahan se on kuumeillessa valmistautua tulevaan. Muista myös lukea vanhemmuuden huonoista puolista ja äitien väsymyksestä ja mielenterveydestä lapsen saannin jälkeen.

      Ethän aseta itsellesi lapsesta onnen ehtoa? Onnellinen voit olla lapsen kanssa vasta kun osaat olla sitä täysin ilman lasta. Jos lapsi jotain heti alkuun tuo, niin se on väsymystä, ajoittaista epäonnistumisen tunnetta jne. Varsinkin jos lapsi on erityislapsi tai muuten vaan vaativa tapaus (koliikki, ei nuku hyvin, ei suostu olemaan missään muualla kuin äitin sylissä).

      • Olet lapsi

        Siis 20v ihminen ei ole voinut seurustella saman ihmisen eli oletetun lapsen toisen vanhemman kanssa 10-vuoden aikaa, joka on päätekijä kotisleikin onnistumisessa! Periaatteessa ihminen voi seurustella vakavasti 20 vuotta täytettyään, eli silloin kyseessä ei ole leikkiseuruatelusuhde välttämättä.

        30 vuotta täytettyään naisen kannattaa miettiä lapsia.


    • Liisa.

      Miesystäväni on 25v, olemme seurustelleet yhteensä 4vuotta suunnilleen. Mies on itse ehdotellut lasta jo pari vuotta sitten, pitää todella paljon lapsista ja tykkää hoitaa muiden lapsia ym. Varsinkin isoveljeni kaksi pientä lasta ovat miesytäväni suuressa suosiossa. Viimeisen vuoden aikana hän on paljon jutellut ja lukenut raskaudesta, eli hänkin on aidosti halukas ja kiinnostunut lapsen hankintaan.

      Olisi mukava viettää tavallista perhe-elämää, mutta toisaalta myös elää niinkuin nuorena kuuluukin, juhlia ja reissailla ympäri maailmaa.En ole siis varma itsestäni, joten kyllä tässä pari vuotta odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu..

      Kiitoksia teille. Saitte minut ajattelemaan enemmän.

      • Oma kantani

        Meillä hankittiin lapset vanhempana ja voin vilpittömästi suositella kaikille, että sitten lapset kun olette päälle 30 vuotiaita. Yhdessä olimme ennen kuopusta 16.5 vuotta.
        Muutama hankki nuorenpana, alle kolmenkympin: Nyt ovat aikaa sitten eronneet ja yksinäisiä mamman nurkissa asuvia, masentuneita poikaiehiä tai jossakin ontuvassa suhteessa juoppoon jolppiin jolla myöskin takana ero ja yksi lapsi.

        Mieti haluatko onnistua vai epäonnistua? suuremmat mahdollisuuset onnistua on kun et tee lapsia pitkään aikaan.

        Jos mies kovin pian ehdottelee lasta, kannattaa hälytyskellojen soida ja niihin reagoida! Joku on vialla. Terve mies haluaa naisen ja lapsia sitten joskus.


      • Anonyymi
        Oma kantani kirjoitti:

        Meillä hankittiin lapset vanhempana ja voin vilpittömästi suositella kaikille, että sitten lapset kun olette päälle 30 vuotiaita. Yhdessä olimme ennen kuopusta 16.5 vuotta.
        Muutama hankki nuorenpana, alle kolmenkympin: Nyt ovat aikaa sitten eronneet ja yksinäisiä mamman nurkissa asuvia, masentuneita poikaiehiä tai jossakin ontuvassa suhteessa juoppoon jolppiin jolla myöskin takana ero ja yksi lapsi.

        Mieti haluatko onnistua vai epäonnistua? suuremmat mahdollisuuset onnistua on kun et tee lapsia pitkään aikaan.

        Jos mies kovin pian ehdottelee lasta, kannattaa hälytyskellojen soida ja niihin reagoida! Joku on vialla. Terve mies haluaa naisen ja lapsia sitten joskus.

        Miksi jotkut naiset takertuvat seurustelukumppaniinsa? Seurustelu on yleensä tutustumista toiseen.
        Jos ei tunnu, että oltaisi samalla aaltopituudella, se pitää sanoa toiselle, ettei turhaan koeta olla epämukavassa tilanteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe