Kun koiraa pelottaa

rrebel_yell

Vanhemmillani on kohta 9 vuotta täyttävä corgi-neiti. Oikein terhakka ja touhuisa pakkaus, ihan kuten nuorempanakin. Mutta yksi asia saa neitosen kauhun valtaan. Puntit tutisevat ja läähätys kuolalätäköineen alkaa jo hyvissä ajoin ennen kuin ukkonen on edes lähellä. Edes uuden vuoden paukuista ei virka juuri mitään, ukkonen on vihollinen numero 1.

Hän on tottunut nukkumaan omalla pedillään alakerrassa, kun vanhempani ja minä, aina lomilla yöpyessäni, nukumme tahoillamme yläkerrassa. Koira ei siis pääse yöllisille seikkaiuille. Kysymykseni on, että onko koiran hyvä olla ukkostavana yönä yksin alakerrassa, vai onko sen turvallisempi olo, kun joku on lähelä. Tiedän / olen ymmärtänyt, että kun koira pelkää, sitä ei saisi sääliä, ettei se käsitä että nyt onkin syytä pelkoon. Mutta kun olin menossa vessaan ja sulkemassa väliovea, se juoksi oven pieleen ja katsoi että jätätkö sinäkin minut tänne yksin :(

Jos siis käyttäytyy muutoin normaalisti, onko järkeä olla koiran lähellä kun sitä pelottaa, vai pitäisikö se jättää yöksi omiin oloihinsa, kun se on siihen tottunut?

7

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin

      itse tekisin sijassanne poikkeuksen. Se on aika järjetön pelko, voi viedä koiralta hengen. Poikkeuksesta huolimatta muilta osin eläisimme aivan kuten normaalisti, ilman pehmoilua ja liiallista sääliä.

    • mun mielest

      nappi ottaa, jos noin luonnollist asiaa pelkää

    • pelosta trauma

      Oma koirani nukkuu yleensä omassa pedissään mutta ukkosella kömpii viereeni nukkumaan, Muuten kokee olonsa turvattomaksi. Asiasta ei ole tehty mitään ekstra numeroa eikä asia ole aiheuttanut kummallekaan mitään traumaa.Eihän pelokasta lastakaan jätetä yksin.

    • ukmirväkopo

      Ottaisin viereen pelokkaan koiran.

      Oma koirani on vieresssa koko ajan. Ukkonen ei paljoa korvaa lotkauta.

      Jos koira pelkää niin kainaloon. Ei koirarukka ymmärrä ukkosta.
      Ei tartte sääliä, mutta pitäisi olla kainalo johon pelokkaan tytön voisi käpertyä.

    • Kanssa

      Siis se ois just hyvä, jos se ukkosella ei olis yksin; muitten rauhallinen käyttäytyminen rauhoittaa myös sitä. Mulla myös toinen koirista pelkää ukkosta. En tiedä, oisko sille tullu joku trauma yksin ollessa.. Pyrkii piiloon jne. Täällä kerrostalossa ok.

    • Herra pommisuojasta

      Olisiko teillä mahdollisuus järjestää koiralle sellainen oma turvapaikka, missä se tuntisi olevansa suojassa ukkosella? Hakeutuuko se esimerkiksi itse johonkin pöydän alle tms? Meillä koira pelkää myös kovasti ukkosta, mutta on keksinyt itselleen "pommisuojaksi" saunan lauteiden alusen. Muuten käyttäydymme aivan normaalisti, käymme välillä iloisesti moikkaamassa sitä, jos vaikka helpottaisi sen pelkoa.

      Voisitte myös kokeilla esimerkiksi sellaista CD:tä, missä on koiran rauhoittamiseen suunniteltua musiikkia. Näitä on saatavilla myös sellaisina versioina, missä miellyttävän musiikin seassa vähitellen kuuluu ukkosen ääniä, jotta koira alkaisi yhdistää ukkosen äänet rauhalliseen tunteeseen. CD:tä tulisi kuunnella säännöllisesti normaalissa arjessa. Meidän koiralla on CD:stä ilotuliteversio. Näitä saa tilattua esimerkiksi Victoria Stilwellin nettisivujen kautta.

    • Meillä vanhempi collie pelkäsi ukkosia, ja luultavasti se johtui siitä, että aina kun alkoi enemän jyristä ja salamoida, lähdimme liikkeelle vetelemään töpseleitä seinästä. Ilmeiseti koira tulkitsi tämän hermostumiseksi, ja se alkoi ajan mittaan hermoilla enemmän ja enemmän. Se vapisi ja hampaat alkoivat kalista, ihan kirjaimellisesti. Ensin yritimme rauhotella sitä juttelemalla ja silittelemällä, mutta kun ei auttanut, otimme oppia cesar millanilta ja yksinkertaisesti jätimme sen pelon täysin huomiotta. Koira oli edelleen meidän kanssamme, mutta kun tutina ja kalina alkoi, emme välittäneet siitä. Muutamien ukkosten jälkeen se lakkasi kalisemasta, ja vähän myöhemmin myös tärinä ja muu hermoilu loppui.

      Koirasi on osoittanut, että sen olo on turvallisempi sinun seurassasi. Anna sen olla luonasi, mutta älä reagoi sen pelkoon. Kohtele sitä niin kuin missä tahansa normaalioloissa. Jos se säheltää, käske sen rauhoittua. Se tehosi ainakin meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe