kuorman sidonta

tietämätön

Millaisia sidontavoimia voi laskea kuormakorien etu- ja sivuseinille?

19

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön

      Ajatuksena on, että kun poliisi pysäyttää on hyvä pystyä osoittamaan sidonnan lainmukaisuus, eli 1G eteen ja 0,5G muihin suuntiin tavaran liikkumatta.

    • Kapitalistiriistäjä

      Jos kiinnityspisteiden lujuutta ei ole valmistajan taholta ilmoitettu, niin kiinnityksen kestävyys täytyy arvioida silmämääräisesti. Normaalit sidontakiskot kestävät tavalliset sidonnat. Siis rullakot ja kappaletavarat ym.
      Vanhemmissa kuormatiloissa sidontakiskot on kiinnitetty yleensä niiteillä tai ruuveilla. Jos kiskot on integroitu elementtiin, niin kiinnityspisteiden lujuus on yleensä suurempi.
      Kuljetusliikkeen (kuljettajan) ammattitaitoon kuuluu suorittaa kuorman sidonta asianmukaisesti.
      Jos riittäviä sidontoja ei pysty tekemään, niin kuljetusväline on väärä.

      Korivalmistajia on joka lähtöön aina ulkomaita myöten. Osa kuljetusliikkeistä tekee korinsa itse. Harvassa korissa on merkitty kiinnityspisteiden vetolujuus. On nähtävästi valmistajan harkinnassa, kerrotaanko korin sisäisistä kinnityslujuuksista mitään.
      Kaksitasolastaukset ovat asia erikseen.
      Parantamista tässäkin asiassa tietysti olisi ja valmistajien täytyisi määritellä rakenteiden kestävyydet sekä vetolujuudet.

      Tästäkin saa tietysti riidan aikaiseksi ja kuljettaja voi kieltäytyä kuormien sitomisesta k.o asiaan vedoten.
      Kokemus on kuitenkin opettanut että korien sisäisten sidontojen pettäminen on hyvin marginaalinen asia kuljetusalalla. Varsinkin seinäkiinnitysten.
      Asiaa ei ole nostettu esille sen enempää poliisin kuin vakuutusyhtiöidenkään taholta.

      Suurempi ongelma on se että kuljettaja ei sido kuormaansa millään tavoin.
      Kuormalavojen kaatumisia ja tavaroiden rikkoontumisia tulee jatkuvasti esille. Ne olisi voitu välttää, jos kuljettaja olisi vaivautunut edes vähän sitomaan kuormaansa.

      Korivalmistajien asentamat kiinnityspisteet kestävät "riittävästi". Vanhoissa koreissa olevat korjausviritykset ovat arveluttavampia. Kuljettajan ammattitaitoon kuuluu huomata ja ilmoittaa nämä seikat työnjohdolle.
      Kuorman paikallaan pysyminen tulee varmistaa kaikin tavoin. Lisävarmistuksena tulee käyttää vaikka ilmatäytteisiä pusseja tai muuta kiilaamista.
      Kokemus opettaa myös näissä asioissa.

      Kehotankin kääntymään oman työnjohtajasi puoleen kaikissa epäselvissä asioissa.

      • tietämätön

        en nyt viitsi vängätä, mutta pistetään asia näin. Katselin netin kautta tässä jotain alan julkaisua jossa poliisi zoomailee pystyyn laitettuja paperirullia, 1500kg kpl, joista on heitetty yksi (oletettavasti) 8tn liina yli. Otsikkona on riittämätön sidonta. En nyt viitsi ruveta väittelemään, mutta kiinnityspisteille on myös määritelty minimikestävyydet kuormakorin/auton kantavuuden mukaan. Löydät ne asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä.


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        en nyt viitsi vängätä, mutta pistetään asia näin. Katselin netin kautta tässä jotain alan julkaisua jossa poliisi zoomailee pystyyn laitettuja paperirullia, 1500kg kpl, joista on heitetty yksi (oletettavasti) 8tn liina yli. Otsikkona on riittämätön sidonta. En nyt viitsi ruveta väittelemään, mutta kiinnityspisteille on myös määritelty minimikestävyydet kuormakorin/auton kantavuuden mukaan. Löydät ne asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä.

        niin... kuormatilan seiniä ja etuseinää voi käyttää kuorman sidontaan, samoin kuin kitkaa kuormatilan lattian ja lavojen välillä, mutta niille pitäisi olla jotkut arvot joita voi käyttää... muut kuin poliisista tuntuu arvot. Samoin kuin liinoille ja kiinnityspisteille on.


      • 2+2

        Silkkaa asiaa kiinnityskiskoista ja -pisteistä. Aloittaja kuitenkin kysyi itse seinistä. Kuormakorien seinille ei yleensä kerrota mitään arvoja ja siitähän sanailua syntyy ratsiassa kun kuormassa ei ole liinoja. Ns. seinästä seinään lastauksessa ei liinoja nimittäin tarvita kunhan kitka ja seinät riittävät tuohon 1g eteen ja 0.5g sivuille ja taakse.
        Maankuulu pölysuoja eli liukukapellin pressu (ja takaovet etuseinä) sensijaan uudemmissa vaunuissa järjestään täyttävät asiaa koskevan EU-direktiivin vaatimukset eli edes kantavuuskuormaa ei tarvitse erikseen sitoa. Asia on käsitelty hovioikeutta myöten. Em direktiivin halukkaat löytävät googlaamalla tai suurempien vaununvalmistajien sivuilta.
        Mainitsemani seinästä seinään lastaus tarkoittaa kiinni etuseinässä ja sivuilla muistaakseni max 8cm rakoa puolellaan. Vaadittua matkaa takaoviin en muista, olisiko ollut 20cm. Niinpä ilkeämielinen poliisisetä voi useimmiten kirjoittaa oikeudessakin kestävän sakon jos unohtaa sen yhden liinan kuorman takaa. Onhan riski kuorman ryntäämisestä takaovien läpi kiihdytettäessä aivan ilmeinen

        On totta että joillakin kuljettajilla lavoja kaatuu vähän väliä, jopa sidottuja. Toisilla taas sitomattomatkin pysyvät pystyssä. Lieneekö ajotyylissä eroja?


      • tietämätön
        2+2 kirjoitti:

        Silkkaa asiaa kiinnityskiskoista ja -pisteistä. Aloittaja kuitenkin kysyi itse seinistä. Kuormakorien seinille ei yleensä kerrota mitään arvoja ja siitähän sanailua syntyy ratsiassa kun kuormassa ei ole liinoja. Ns. seinästä seinään lastauksessa ei liinoja nimittäin tarvita kunhan kitka ja seinät riittävät tuohon 1g eteen ja 0.5g sivuille ja taakse.
        Maankuulu pölysuoja eli liukukapellin pressu (ja takaovet etuseinä) sensijaan uudemmissa vaunuissa järjestään täyttävät asiaa koskevan EU-direktiivin vaatimukset eli edes kantavuuskuormaa ei tarvitse erikseen sitoa. Asia on käsitelty hovioikeutta myöten. Em direktiivin halukkaat löytävät googlaamalla tai suurempien vaununvalmistajien sivuilta.
        Mainitsemani seinästä seinään lastaus tarkoittaa kiinni etuseinässä ja sivuilla muistaakseni max 8cm rakoa puolellaan. Vaadittua matkaa takaoviin en muista, olisiko ollut 20cm. Niinpä ilkeämielinen poliisisetä voi useimmiten kirjoittaa oikeudessakin kestävän sakon jos unohtaa sen yhden liinan kuorman takaa. Onhan riski kuorman ryntäämisestä takaovien läpi kiihdytettäessä aivan ilmeinen

        On totta että joillakin kuljettajilla lavoja kaatuu vähän väliä, jopa sidottuja. Toisilla taas sitomattomatkin pysyvät pystyssä. Lieneekö ajotyylissä eroja?

        En löytänyt ainakaan nopealla kaivamisella. lmeisesti tiedät mistä sen löytää, joten arvostaisin linkkiä. Kiitos vastauksesta.


      • ???
        tietämätön kirjoitti:

        En löytänyt ainakaan nopealla kaivamisella. lmeisesti tiedät mistä sen löytää, joten arvostaisin linkkiä. Kiitos vastauksesta.

        tuon hovin päätöksen numeron löytää rahtihemmojen sivuilta. niistä yks jamppa tappeli asian loppuun saakka ja voitti hovissa. muistaakseni sakon antopäivästä hovin päätökseen tais vierähtää lähemmäs kolme vuotta, että näin nopea on maamme oikeuslaitos. kaiken lisäksi asiassa ei pitänyt olla mitään epäselvyyttä mutta kummasti poliisi ja syyttäjä saivat kuskia kiusattua.


      • tietämätön
        ??? kirjoitti:

        tuon hovin päätöksen numeron löytää rahtihemmojen sivuilta. niistä yks jamppa tappeli asian loppuun saakka ja voitti hovissa. muistaakseni sakon antopäivästä hovin päätökseen tais vierähtää lähemmäs kolme vuotta, että näin nopea on maamme oikeuslaitos. kaiken lisäksi asiassa ei pitänyt olla mitään epäselvyyttä mutta kummasti poliisi ja syyttäjä saivat kuskia kiusattua.

        tarkotin direktiiviä


      • 2+2
        tietämätön kirjoitti:

        tarkotin direktiiviä

        Tais olla EN 12642 code XL


      • heh.. edelleen tietä
        2+2 kirjoitti:

        Tais olla EN 12642 code XL

        mätön

        kiitos :D Saisiko tuosta oleellisen tiedon vielä ilman että joutuu maksamaan standardista?


      • 2+2
        heh.. edelleen tietä kirjoitti:

        mätön

        kiitos :D Saisiko tuosta oleellisen tiedon vielä ilman että joutuu maksamaan standardista?

        Eu direktiivi tuo on eli jos ei google auta niin EU-sivuilta tai neuvontaorganisaatiokin varmaan auttaa,


      • tietämätön
        2+2 kirjoitti:

        Eu direktiivi tuo on eli jos ei google auta niin EU-sivuilta tai neuvontaorganisaatiokin varmaan auttaa,

        http://www.donbur.co.uk/gb/assets/documents/EN_12642-XL_layman.pdf

        Se on standardi. Voi video kun voi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen. Vähän sama kuin sanoisi, ettei saa ajaa ylinopeutta, ja sitten poliisi käy keräämässä nopeusrajoitukset veks ja rupeaa sakottamaan.


      • tietävä
        tietämätön kirjoitti:

        http://www.donbur.co.uk/gb/assets/documents/EN_12642-XL_layman.pdf

        Se on standardi. Voi video kun voi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen. Vähän sama kuin sanoisi, ettei saa ajaa ylinopeutta, ja sitten poliisi käy keräämässä nopeusrajoitukset veks ja rupeaa sakottamaan.

        antaa olla. Ottaa jotain hatusta tonne täin, ja se on hyvä sit kaikille :D


    • 13

      vittu mikä pelle käänny työnjohtajan puoleen.kenenkähän puolee sinä kääntyisit et saisit pääsi ojennukseen.

    • 11

      kapitalikiristäjä kun on yhtä viisaskun 87k miten sidotaan suursäkit

      • Gaanjan Viddu

        Ei kyllä 87k on selvästi viisaampi kuin kapitalistipiipittäjä. Kapiriistäjä jauhaa skeidaa tahallaan ja vääristelee asioita mutta 87k jakaa "tietouttaan" ihan tosissaan! Molempia tarvitaan palstalla yhtä paljon kuin ripulia hääalttarilla!


    • Joku vaan

      Etuseinälle voi laskea 5000 kg ja sivuseinille puolet siitä

      • ---------------

        osaatko perustella jotenkin?


    • zzzzzzzzzzzzzz.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4159
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2624
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2355
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1426
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      115
      1406
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      953
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe