kuorman sidonta

tietämätön

Millaisia sidontavoimia voi laskea kuormakorien etu- ja sivuseinille?

19

1394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön

      Ajatuksena on, että kun poliisi pysäyttää on hyvä pystyä osoittamaan sidonnan lainmukaisuus, eli 1G eteen ja 0,5G muihin suuntiin tavaran liikkumatta.

    • Kapitalistiriistäjä

      Jos kiinnityspisteiden lujuutta ei ole valmistajan taholta ilmoitettu, niin kiinnityksen kestävyys täytyy arvioida silmämääräisesti. Normaalit sidontakiskot kestävät tavalliset sidonnat. Siis rullakot ja kappaletavarat ym.
      Vanhemmissa kuormatiloissa sidontakiskot on kiinnitetty yleensä niiteillä tai ruuveilla. Jos kiskot on integroitu elementtiin, niin kiinnityspisteiden lujuus on yleensä suurempi.
      Kuljetusliikkeen (kuljettajan) ammattitaitoon kuuluu suorittaa kuorman sidonta asianmukaisesti.
      Jos riittäviä sidontoja ei pysty tekemään, niin kuljetusväline on väärä.

      Korivalmistajia on joka lähtöön aina ulkomaita myöten. Osa kuljetusliikkeistä tekee korinsa itse. Harvassa korissa on merkitty kiinnityspisteiden vetolujuus. On nähtävästi valmistajan harkinnassa, kerrotaanko korin sisäisistä kinnityslujuuksista mitään.
      Kaksitasolastaukset ovat asia erikseen.
      Parantamista tässäkin asiassa tietysti olisi ja valmistajien täytyisi määritellä rakenteiden kestävyydet sekä vetolujuudet.

      Tästäkin saa tietysti riidan aikaiseksi ja kuljettaja voi kieltäytyä kuormien sitomisesta k.o asiaan vedoten.
      Kokemus on kuitenkin opettanut että korien sisäisten sidontojen pettäminen on hyvin marginaalinen asia kuljetusalalla. Varsinkin seinäkiinnitysten.
      Asiaa ei ole nostettu esille sen enempää poliisin kuin vakuutusyhtiöidenkään taholta.

      Suurempi ongelma on se että kuljettaja ei sido kuormaansa millään tavoin.
      Kuormalavojen kaatumisia ja tavaroiden rikkoontumisia tulee jatkuvasti esille. Ne olisi voitu välttää, jos kuljettaja olisi vaivautunut edes vähän sitomaan kuormaansa.

      Korivalmistajien asentamat kiinnityspisteet kestävät "riittävästi". Vanhoissa koreissa olevat korjausviritykset ovat arveluttavampia. Kuljettajan ammattitaitoon kuuluu huomata ja ilmoittaa nämä seikat työnjohdolle.
      Kuorman paikallaan pysyminen tulee varmistaa kaikin tavoin. Lisävarmistuksena tulee käyttää vaikka ilmatäytteisiä pusseja tai muuta kiilaamista.
      Kokemus opettaa myös näissä asioissa.

      Kehotankin kääntymään oman työnjohtajasi puoleen kaikissa epäselvissä asioissa.

      • tietämätön

        en nyt viitsi vängätä, mutta pistetään asia näin. Katselin netin kautta tässä jotain alan julkaisua jossa poliisi zoomailee pystyyn laitettuja paperirullia, 1500kg kpl, joista on heitetty yksi (oletettavasti) 8tn liina yli. Otsikkona on riittämätön sidonta. En nyt viitsi ruveta väittelemään, mutta kiinnityspisteille on myös määritelty minimikestävyydet kuormakorin/auton kantavuuden mukaan. Löydät ne asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä.


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        en nyt viitsi vängätä, mutta pistetään asia näin. Katselin netin kautta tässä jotain alan julkaisua jossa poliisi zoomailee pystyyn laitettuja paperirullia, 1500kg kpl, joista on heitetty yksi (oletettavasti) 8tn liina yli. Otsikkona on riittämätön sidonta. En nyt viitsi ruveta väittelemään, mutta kiinnityspisteille on myös määritelty minimikestävyydet kuormakorin/auton kantavuuden mukaan. Löydät ne asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä.

        niin... kuormatilan seiniä ja etuseinää voi käyttää kuorman sidontaan, samoin kuin kitkaa kuormatilan lattian ja lavojen välillä, mutta niille pitäisi olla jotkut arvot joita voi käyttää... muut kuin poliisista tuntuu arvot. Samoin kuin liinoille ja kiinnityspisteille on.


      • 2+2

        Silkkaa asiaa kiinnityskiskoista ja -pisteistä. Aloittaja kuitenkin kysyi itse seinistä. Kuormakorien seinille ei yleensä kerrota mitään arvoja ja siitähän sanailua syntyy ratsiassa kun kuormassa ei ole liinoja. Ns. seinästä seinään lastauksessa ei liinoja nimittäin tarvita kunhan kitka ja seinät riittävät tuohon 1g eteen ja 0.5g sivuille ja taakse.
        Maankuulu pölysuoja eli liukukapellin pressu (ja takaovet etuseinä) sensijaan uudemmissa vaunuissa järjestään täyttävät asiaa koskevan EU-direktiivin vaatimukset eli edes kantavuuskuormaa ei tarvitse erikseen sitoa. Asia on käsitelty hovioikeutta myöten. Em direktiivin halukkaat löytävät googlaamalla tai suurempien vaununvalmistajien sivuilta.
        Mainitsemani seinästä seinään lastaus tarkoittaa kiinni etuseinässä ja sivuilla muistaakseni max 8cm rakoa puolellaan. Vaadittua matkaa takaoviin en muista, olisiko ollut 20cm. Niinpä ilkeämielinen poliisisetä voi useimmiten kirjoittaa oikeudessakin kestävän sakon jos unohtaa sen yhden liinan kuorman takaa. Onhan riski kuorman ryntäämisestä takaovien läpi kiihdytettäessä aivan ilmeinen

        On totta että joillakin kuljettajilla lavoja kaatuu vähän väliä, jopa sidottuja. Toisilla taas sitomattomatkin pysyvät pystyssä. Lieneekö ajotyylissä eroja?


      • tietämätön
        2+2 kirjoitti:

        Silkkaa asiaa kiinnityskiskoista ja -pisteistä. Aloittaja kuitenkin kysyi itse seinistä. Kuormakorien seinille ei yleensä kerrota mitään arvoja ja siitähän sanailua syntyy ratsiassa kun kuormassa ei ole liinoja. Ns. seinästä seinään lastauksessa ei liinoja nimittäin tarvita kunhan kitka ja seinät riittävät tuohon 1g eteen ja 0.5g sivuille ja taakse.
        Maankuulu pölysuoja eli liukukapellin pressu (ja takaovet etuseinä) sensijaan uudemmissa vaunuissa järjestään täyttävät asiaa koskevan EU-direktiivin vaatimukset eli edes kantavuuskuormaa ei tarvitse erikseen sitoa. Asia on käsitelty hovioikeutta myöten. Em direktiivin halukkaat löytävät googlaamalla tai suurempien vaununvalmistajien sivuilta.
        Mainitsemani seinästä seinään lastaus tarkoittaa kiinni etuseinässä ja sivuilla muistaakseni max 8cm rakoa puolellaan. Vaadittua matkaa takaoviin en muista, olisiko ollut 20cm. Niinpä ilkeämielinen poliisisetä voi useimmiten kirjoittaa oikeudessakin kestävän sakon jos unohtaa sen yhden liinan kuorman takaa. Onhan riski kuorman ryntäämisestä takaovien läpi kiihdytettäessä aivan ilmeinen

        On totta että joillakin kuljettajilla lavoja kaatuu vähän väliä, jopa sidottuja. Toisilla taas sitomattomatkin pysyvät pystyssä. Lieneekö ajotyylissä eroja?

        En löytänyt ainakaan nopealla kaivamisella. lmeisesti tiedät mistä sen löytää, joten arvostaisin linkkiä. Kiitos vastauksesta.


      • ???
        tietämätön kirjoitti:

        En löytänyt ainakaan nopealla kaivamisella. lmeisesti tiedät mistä sen löytää, joten arvostaisin linkkiä. Kiitos vastauksesta.

        tuon hovin päätöksen numeron löytää rahtihemmojen sivuilta. niistä yks jamppa tappeli asian loppuun saakka ja voitti hovissa. muistaakseni sakon antopäivästä hovin päätökseen tais vierähtää lähemmäs kolme vuotta, että näin nopea on maamme oikeuslaitos. kaiken lisäksi asiassa ei pitänyt olla mitään epäselvyyttä mutta kummasti poliisi ja syyttäjä saivat kuskia kiusattua.


      • tietämätön
        ??? kirjoitti:

        tuon hovin päätöksen numeron löytää rahtihemmojen sivuilta. niistä yks jamppa tappeli asian loppuun saakka ja voitti hovissa. muistaakseni sakon antopäivästä hovin päätökseen tais vierähtää lähemmäs kolme vuotta, että näin nopea on maamme oikeuslaitos. kaiken lisäksi asiassa ei pitänyt olla mitään epäselvyyttä mutta kummasti poliisi ja syyttäjä saivat kuskia kiusattua.

        tarkotin direktiiviä


      • 2+2
        tietämätön kirjoitti:

        tarkotin direktiiviä

        Tais olla EN 12642 code XL


      • heh.. edelleen tietä
        2+2 kirjoitti:

        Tais olla EN 12642 code XL

        mätön

        kiitos :D Saisiko tuosta oleellisen tiedon vielä ilman että joutuu maksamaan standardista?


      • 2+2
        heh.. edelleen tietä kirjoitti:

        mätön

        kiitos :D Saisiko tuosta oleellisen tiedon vielä ilman että joutuu maksamaan standardista?

        Eu direktiivi tuo on eli jos ei google auta niin EU-sivuilta tai neuvontaorganisaatiokin varmaan auttaa,


      • tietämätön
        2+2 kirjoitti:

        Eu direktiivi tuo on eli jos ei google auta niin EU-sivuilta tai neuvontaorganisaatiokin varmaan auttaa,

        http://www.donbur.co.uk/gb/assets/documents/EN_12642-XL_layman.pdf

        Se on standardi. Voi video kun voi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen. Vähän sama kuin sanoisi, ettei saa ajaa ylinopeutta, ja sitten poliisi käy keräämässä nopeusrajoitukset veks ja rupeaa sakottamaan.


      • tietävä
        tietämätön kirjoitti:

        http://www.donbur.co.uk/gb/assets/documents/EN_12642-XL_layman.pdf

        Se on standardi. Voi video kun voi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen. Vähän sama kuin sanoisi, ettei saa ajaa ylinopeutta, ja sitten poliisi käy keräämässä nopeusrajoitukset veks ja rupeaa sakottamaan.

        antaa olla. Ottaa jotain hatusta tonne täin, ja se on hyvä sit kaikille :D


    • 13

      vittu mikä pelle käänny työnjohtajan puoleen.kenenkähän puolee sinä kääntyisit et saisit pääsi ojennukseen.

    • 11

      kapitalikiristäjä kun on yhtä viisaskun 87k miten sidotaan suursäkit

      • Gaanjan Viddu

        Ei kyllä 87k on selvästi viisaampi kuin kapitalistipiipittäjä. Kapiriistäjä jauhaa skeidaa tahallaan ja vääristelee asioita mutta 87k jakaa "tietouttaan" ihan tosissaan! Molempia tarvitaan palstalla yhtä paljon kuin ripulia hääalttarilla!


    • Joku vaan

      Etuseinälle voi laskea 5000 kg ja sivuseinille puolet siitä

      • ---------------

        osaatko perustella jotenkin?


    • zzzzzzzzzzzzzz.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe