Kylmäsavu Poro

TuMmpPu

Maistuu ihan VaNhalta tyÖkintaalta, miksi sitä syötetään turisteille

29

1325

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Montako kinnasta olet syönyt? :)

• ...

?

Mun mielestä kylmäsavuporo on kylläkin aina ollut oikein hyvää. Voi olla, että olet saanut poromiesten turisteille jostain jätöksistä tehtyä poroa, ite olen kyllä aina saanut oikein laadukasta kamaa. Sen, mitä sitä nyt on joskus ollut vara ostaa.

Siitä tulikin mieleen. Pitäis ens keväällä joko tehdä ite tai käydä ostaan poron kuivalihaa, siinä liha jalossa muodossa. Noin itetekemisen kohdalla ongelmana laillisuus. Pitäin ensin autolla pyytää yks poro, teurastaa se ja laittaa naruille kuivumaan. Aikas epätodennäköistä, että hommasta ei kärähdä. >:/

=DW=

• savurengas

Kinttaita tai kengänpohjia en ole vielä maistanut. Minun suussani kylmäsavuporo on maukasta.
      Aito kuivaliha maistuu saippualta, mutta on monen herkkua.
      Makkaroihin keinotekoisesti ympätty savu maistuu ja haisee pahalta.
      Mutteipa niitä kukaan pakkosyötä.

• ...

Sivusta.

Makkarat ja kalatkin savustetaan kemiallisesti. Ruiskutetaan jotain nestettä, ei niitä uunissa laiteta teollisuudessa.

Ite jonkin verran perehtynyt savustamiseen. Kaks pääsuuntaa, lämminsavustus ja kylmäsavustus. No nimikin kertoo, misyä kyse. Lämminsavustus enenpi kypsennysmenetelmä. lämminsavu on märkää. Kylmäsavustus enenpi säilömismenetelmä, se vie enenpi aikaa, mutta elintarvike on sitten niinkuin kuivattukin samalla.

Mulla mökillä ikuisuus projektina kylmäsavustamo. Pitääpi olla jonkinlainen savugeneraattori, josta savua. Sitten lauhdutin, että savu jäähtyy. Sitten lihat tai kalat viileässä savussa jonkin päivän. Mulla ideana jääkaappi. Jokin savustuslaatikko, jossa puu kärtsää hiljalleen, ehkä sähkövastuksen päällä. Pitkähkä puti vanhaan jääkaappiin, jossa sitten virta päällä ja savustettavaksi tarkoitetut mätöt hiljakseen muhimassa.

Homm on tietenkin vähän "vaiheessa" mutta vanha jääkaappi on jo olemassa.

Kuivaliha ei mun mielestä tosin maistu saippualta ollenkaan, sitäkin voi tehdä monilla tavoin. Noin perinteisesti se tehdään keväällä, pytinkien väleissä oleviin naruihin. Pakkasta pitää olla, ja aurinkoa.

Mnaah, päätän raporttini tähän.

=DW=

• meeriamanda

Ei kiitos, minen syö. En myöskään päkättimiä, en pupuja ... ne on liian lemmikkiin vertaisina.
        Joltain kanavalta tuli ohjelmaa, kuinka suuria etanoita oli kärvistelemässä lämpölevyllä oottaen paistamistaan. Nostelivat pieniä jalkojaan.. tai mitä ne sit ilikin... haastattattelija kysyi syytä miksi ne ovat siinä käärvistelemässä, sanoi korealainen kioskinsa pitäjä et kauppa käy paremmin kun on tuoreita.

Samassa ohjelmassa kerrottiin miten ns. tiskin alta saa koiraa... vaikka se on muka lailla kiellettyä.

Nyt muistan se on meillä kanava 27, kaapelikortin tarvii näkeäkseen.

• savurengas
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Makkarat ja kalatkin savustetaan kemiallisesti. Ruiskutetaan jotain nestettä, ei niitä uunissa laiteta teollisuudessa.

Ite jonkin verran perehtynyt savustamiseen. Kaks pääsuuntaa, lämminsavustus ja kylmäsavustus. No nimikin kertoo, misyä kyse. Lämminsavustus enenpi kypsennysmenetelmä. lämminsavu on märkää. Kylmäsavustus enenpi säilömismenetelmä, se vie enenpi aikaa, mutta elintarvike on sitten niinkuin kuivattukin samalla.

Mulla mökillä ikuisuus projektina kylmäsavustamo. Pitääpi olla jonkinlainen savugeneraattori, josta savua. Sitten lauhdutin, että savu jäähtyy. Sitten lihat tai kalat viileässä savussa jonkin päivän. Mulla ideana jääkaappi. Jokin savustuslaatikko, jossa puu kärtsää hiljalleen, ehkä sähkövastuksen päällä. Pitkähkä puti vanhaan jääkaappiin, jossa sitten virta päällä ja savustettavaksi tarkoitetut mätöt hiljakseen muhimassa.

Homm on tietenkin vähän "vaiheessa" mutta vanha jääkaappi on jo olemassa.

Kuivaliha ei mun mielestä tosin maistu saippualta ollenkaan, sitäkin voi tehdä monilla tavoin. Noin perinteisesti se tehdään keväällä, pytinkien väleissä oleviin naruihin. Pakkasta pitää olla, ja aurinkoa.

Mnaah, päätän raporttini tähän.

=DW=

Mun kuivalihani oli alkuperäisten poroisäntien omista poroistaan kuivattamaa "herkkua". Keskellä Lapin kairaa junkilla isommasta palasta jungerrettua.
        Kuka tykkää äitistä, kuka tyttärestä, kuka mummun kummin kaimasta.

Katkaravuista olen sitä mieltä, että hallista ostin vasta marketin katkoja vähän isompia, yli 20 ekeä puoli kiloa.
        Kun illalla niitä maisteltiin, ne olivat kuin suolavedessä lillutettuja vanttuun peukaloita. Eivät maistuneet oikein yhtään miltään, ainakaan hyvältä.
        Eivät olleet siis pakastettuja.
        Ennemmin ostan rapuni vaikka Lidlistä, ne sentään maistuvat joltakin.

• Aikanaan, kun ravasin kalassa kalotilla, tuli syötyä Valas-nakkeja, juuri keitettyjä katkarapuja suoraan kalastusalukselta, ja Poroa, kaikissa muodoissa.
      Kaikki oli tuoretta, paitsi nuo tölkki-nakit.
      Mistään en voi valittaa.
      Ymmärrän kyllä heitä, jotka joutuvat nuo ostamaan marketista, muoviin pakattuna.
      Huonolla keleillä alkoi niitä kaipaamaan, kala kun ei syönnyt.
      Stadissa on kaikki tuore, vaikeasti ihannoitavissa.
      Kaikki haisevat pakaste-rekalta.
      Haluaisin vielä syödä vastapyydettyä Valasta.
      Onneksi Norjassa on toivoa.
      H.

• tUmMpPu

Poronkäristyskin on mautonta mössöä, samoin kesäinen kirjolohi joka maistuu ppohjamudalta.
        Ymmärrän miksi italialaiset arvostelevat Suomalaista ruokavaliota.

• almaaria
        tUmMpPu kirjoitti:

Poronkäristyskin on mautonta mössöä, samoin kesäinen kirjolohi joka maistuu ppohjamudalta.
        Ymmärrän miksi italialaiset arvostelevat Suomalaista ruokavaliota.

Eiköhän jokaisen maan menuussa lie jotain äklöä, jota on helppo inhota.
        Jokin enkkujen sisälmyspiiras on kammo jo nimeltäänkin, ja avattuna kuin vatsalaukun sisältö.

• pus pus

Turisti joutuu sen ostamaan, samoin suomalainenkin.
      Miksi Kaidepuu miljoona muuta nikkiä piileskelet pusikoissa laittamass aprovoja joka palstalle?

• tumpeloitako olette?

Miksei he pysy ikäistensä palstalla? On tehty selväksi ettemme heitä ja heidän mielipiteitään halua lukea täälä nuorekkaassa 60v palstalla.

Eikö mene jakeluun, häh?

• kulkumies.

Lapinmies sano, että kaikki kuolleet rykimä-porot
        joita ei syö koiratkaan, myydään etelän miehille.
        Ja hyviä kuulema ovat.

• '''''''''''
        kulkumies. kirjoitti:

Lapinmies sano, että kaikki kuolleet rykimä-porot
        joita ei syö koiratkaan, myydään etelän miehille.
        Ja hyviä kuulema ovat.

Kulukusmiehet ja naiset ovat minun lappalaispaikoissa syöneet samaa lihaa, ei mitään kuollutta kulkukoiraa.

• Pakasterekka

Kylmäsavuporo on yhdyssana. Älä leiki tyhmää.

• TumMppu

Siitä huolimatta kylmäsavuprovo maistuu kakkalta

• TumMppu kirjoitti:

Siitä huolimatta kylmäsavuprovo maistuu kakkalta

Makuasia, ei voi kuitenkaan yleistää.
        Jonkun mielestä se on suurtakin herkkua. Kallista

• et oon kyllästynyt..
        babegoya kirjoitti:

Makuasia, ei voi kuitenkaan yleistää.
        Jonkun mielestä se on suurtakin herkkua. Kallista

Mitä te täällä 60v sivuilla huseeratte, me emme välitää teistä emmekä vanhemmistakaan. Yrittäkää tulla onnellisiksi ikäsivuillanne.

• :(
        et oon kyllästynyt.. kirjoitti:

Mitä te täällä 60v sivuilla huseeratte, me emme välitää teistä emmekä vanhemmistakaan. Yrittäkää tulla onnellisiksi ikäsivuillanne.

Pilasivat palstansa ja työntyyvät tänne,tää papukaijana esiintyvä oli pahin

• virva-tuulia***

Kylmäsavuporo on hyvää, kuivatusta poronlihasta en välitä. Miksikähän ruotsalaiset säilövät nakkejaan peltipurkkeihin? Norjalaisten kaupoissa myydään enimmäkseen kalaa.

• . -- .

Peltipurkkihevosta syötiin eilen. Ihan oli kuin nötköttiä.
        Suolaa tai jotain muuta lisäainetta liikaa.

• virva-tuulia***
        . -- . kirjoitti:

Peltipurkkihevosta syötiin eilen. Ihan oli kuin nötköttiä.
        Suolaa tai jotain muuta lisäainetta liikaa.

Oletkos koskaan syönyt purkitettua villisian lihaa? Villisian lihasta tehdyt grillimakkaratkin ovat hyviä.

• . -- .
        virva-tuulia*** kirjoitti:

Oletkos koskaan syönyt purkitettua villisian lihaa? Villisian lihasta tehdyt grillimakkaratkin ovat hyviä.

Enpä ole, mutta purkkihirveä ja -karhua olen.

• ...
        virva-tuulia*** kirjoitti:

Ei hääviä.

Tahtoo kaikki lihasäilykkeet olla samantyylisiä ja makuisia. Ja kun kattelelee etikettejä, kaikissa suurin osa on sitten sitä sianlihaa. Äärettömän harvoin saa hankituksi kunnollista säilykelihaa. Jos hirvimiehet ite purkittaa, purkissa voi olla hirveäkin, kaupan hyllystä ei oikein löydy.

Villisika itessään ei mun mielestä erityisen hääviä ole lihanakaan. Tölkissä se vaan maistuu samalle, kuin muutkin tölkkilihat. En nyt ulkoa muista, mutta tölkitetyssä karhunlihassa karhua muutamia prosentteja, samaa sikanautaa kuin muutkin tölkit. Olisi muuten aivan eri hinta tölkissä, jos sen sisältö olisi kokonaan karhua.

=DW=

• . -- .
        ... kirjoitti:

Ei hääviä.

Tahtoo kaikki lihasäilykkeet olla samantyylisiä ja makuisia. Ja kun kattelelee etikettejä, kaikissa suurin osa on sitten sitä sianlihaa. Äärettömän harvoin saa hankituksi kunnollista säilykelihaa. Jos hirvimiehet ite purkittaa, purkissa voi olla hirveäkin, kaupan hyllystä ei oikein löydy.

Villisika itessään ei mun mielestä erityisen hääviä ole lihanakaan. Tölkissä se vaan maistuu samalle, kuin muutkin tölkkilihat. En nyt ulkoa muista, mutta tölkitetyssä karhunlihassa karhua muutamia prosentteja, samaa sikanautaa kuin muutkin tölkit. Olisi muuten aivan eri hinta tölkissä, jos sen sisältö olisi kokonaan karhua.

=DW=

Hevosta on purkissa 75%, karhupateessa otsoa 30%, juuri katsoin.
        Hirvisäilykkeet on ostettu itse purkittaneilta hirvimiehiltä.

Sikaahan niissä on kaikissa.

• ...
        . -- . kirjoitti:

Hevosta on purkissa 75%, karhupateessa otsoa 30%, juuri katsoin.
        Hirvisäilykkeet on ostettu itse purkittaneilta hirvimiehiltä.

Sikaahan niissä on kaikissa.

Aika paljon hevosta.

Kenen valmiste?

Hevonen olisi kyllä hyvää, sitä vaan ei oikein lihan takia kasvateta, taitaa suurin osa hevosenlihasta olla epäkelvoista ravureista peräisin. Yks tuttu harrrasti raveja aikanaan, osti mustilaisilta "juoksuhevosen", se päätyi teurastamolle...

Mutta hevosesta olen pitänyt, jos nyt joskus sen lihaa jostain sattunut saamaan, tölkkilihaa en ole maistanut ikinä. Nojoo meetvurstissa vähän hevosta, mutta se vähäkin tekee sen maun.

=DW=

• . -- .
        ... kirjoitti:

Aika paljon hevosta.

Kenen valmiste?

Hevonen olisi kyllä hyvää, sitä vaan ei oikein lihan takia kasvateta, taitaa suurin osa hevosenlihasta olla epäkelvoista ravureista peräisin. Yks tuttu harrrasti raveja aikanaan, osti mustilaisilta "juoksuhevosen", se päätyi teurastamolle...

Mutta hevosesta olen pitänyt, jos nyt joskus sen lihaa jostain sattunut saamaan, tölkkilihaa en ole maistanut ikinä. Nojoo meetvurstissa vähän hevosta, mutta se vähäkin tekee sen maun.

=DW=

LISÄAINEETON, utan tillsats, lukoo purkin kyljessä.

Ainesosat: Hevosenliha 75,5%, sianliha 20%, perunajauho, suola 1,5%

Valmistaja Rantalan Liha, Kauhajoki.

Kyllä minä heponi hautaisin, en häntä muille syöttäisi.
        "Vain vanha riimu on nyt tallissa..........."

• ...
        . -- . kirjoitti:

LISÄAINEETON, utan tillsats, lukoo purkin kyljessä.

Ainesosat: Hevosenliha 75,5%, sianliha 20%, perunajauho, suola 1,5%

Valmistaja Rantalan Liha, Kauhajoki.

Kyllä minä heponi hautaisin, en häntä muille syöttäisi.
        "Vain vanha riimu on nyt tallissa..........."

Alkoi kiinnostamaan.

Sen verran selvittelin, että suomalainen hevosenliha on erikoisuus. Meetvurtivärkitkin tuodaan yleisimmin Puolasta. Suomessa ei lihahevosia ja lääkemääräyset niin tiukat, että teurashevosia hankala löytää. Lihan sisäänostohinta muuten ällistyttävän alhainen myyntihintaan nähden. Teurashevosesta maksetaan 30 senttiä kilo, elikkäs kokonaisesta kaakista saa jotain 120 ekeä. Eipä paljon kannata lihaksi kasvattaa, hevonenhan syö kauroja kuin hevonene, varmaan kymppitonnilla, ennen kuin se teurastetaan. Jokin direktiivijuttu.

Hyvä kirjoitus aiheesta:

http://yle.fi/uutiset/kotimainen_hevosenliha_on_harvinaista_herkkua/5406831

Pöndellä naapureilla maukkaan näköisiä suomenhevosia. Vieläkö hevosvarkaat hirtetään?

=DW=

• . -- .
        ... kirjoitti:

Alkoi kiinnostamaan.

Sen verran selvittelin, että suomalainen hevosenliha on erikoisuus. Meetvurtivärkitkin tuodaan yleisimmin Puolasta. Suomessa ei lihahevosia ja lääkemääräyset niin tiukat, että teurashevosia hankala löytää. Lihan sisäänostohinta muuten ällistyttävän alhainen myyntihintaan nähden. Teurashevosesta maksetaan 30 senttiä kilo, elikkäs kokonaisesta kaakista saa jotain 120 ekeä. Eipä paljon kannata lihaksi kasvattaa, hevonenhan syö kauroja kuin hevonene, varmaan kymppitonnilla, ennen kuin se teurastetaan. Jokin direktiivijuttu.

Hyvä kirjoitus aiheesta:

http://yle.fi/uutiset/kotimainen_hevosenliha_on_harvinaista_herkkua/5406831

Pöndellä naapureilla maukkaan näköisiä suomenhevosia. Vieläkö hevosvarkaat hirtetään?

=DW=

"Met ei olla villihevoisia..."
        Lännen laki oli kova! Ankarimmin tuomittu rikos.

Linkkisi oli täyttä asiaa.
        Ilmankos säilykettä syötyäni tuli jonkinmoinen pakko puhua vaikkapa puolaa, vaikken sitä osaakaan.
        Karmeaa, kuinka hevosia lääkitään, ettei liha ihmisille kelpaa.
        Surullista, ihmisen, kaikkitietävän, ja -pilaavan aikaansaannoksia.

Kaupan mainoksessa oli lukenut: "Erittäin harvoin saatavaa herkkua". Senhän tietää, miten se eräänlaisille Vileneille vaikuttaa. Pakko saada.
        5,95€/400 g., löytyi kaupan kuitti.

Purkkeja on vielä jäljellä, huoohhoo! Tusinoittain halvemmalla.
        .

• Hyvää, sano....

Kyllähän aikoinaan Lapin liha jäi kiinni siitä,
      että säilytti poronlihoja lumihangessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe