Miten jaksaa vaikeaa vakioasiakasta?

Jaksaja9181

Eräs asiakas, jonka kanssa olen joka viikko tekemisissä, on todella hankala tapaus. Yleensä koko päivä menee pilalle aina kun näen hänet ja hänen loukkaavat kommenttinsa pyörivät usein vapaa-ajallakin mielessäni.

Hoidan hommani aina asiallisesti ja en koskaan sano hänelle mitään takaisin. Tämä rasittava tyyppi kuitenkin kyselee jo toden teolla jaksamistani. Tekisi kerrankin sanoa suorat sanat, mutta siitä ei hyvä seuraa.

Kysyin asiasta pomoltani, ja myös hänen mielestään asiakas käyttäytyy asiattomasti. Pomoni sanoi, että ei haittaisi, jos kyseinen tyyppi ei jatkossa enää olisi asiakkaamme, koska käytämme paljon aikaa tähän asiakkaaseen ja saamme aina päälle haukut.

En tiedä mitä tekisin. Jos joku asiakas tunnistaa käyttäytymisensä tästä, toivon ottavan onkeensa, että myös myyjä tekee vain työtään ja yrittää yleensä siinä parhaansa.

110

5639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virkistystä kaipaat

      Elä viitsi jankuttaa tuota kauniina kesäpäivänä.

      Mene ulos pyöräilemään, lue, katso elokuva, seurustele....hohhoijaa.

      • hojo hoijakka

        Tällaista se on kun mielenterveystyö on ulkoistettu.Sairaat ihmiset joiden ainoa elämäntehtävä ja -sisältö on olla toisten ihmisten kiusana, liikkuvat vapaasti etsimässä uhrejaan, asiakaspalvelija on tassä asiassa lainsuojaton, nämä "asiakkaa"t tarvitsevat kaltaisensa palvelijan, joita onkin heissä jo runsaasti. Onneksi kaupankäynti onkin siirtymässä kokonaisuudessaan verkkoauppaan.


      • Lihatiskisstä

        Etkö ymmärtänyt, että aloittajan asiakas jankuttaa - on sitten kesä tai talvi?

        Et kai vain itse ole ikävä asiakas, jonka mielestä myyjä on ASIAKASpalvelija, jolle saa sanoa mitä tahansa?


      • Minä minä minä!!!
        hojo hoijakka kirjoitti:

        Tällaista se on kun mielenterveystyö on ulkoistettu.Sairaat ihmiset joiden ainoa elämäntehtävä ja -sisältö on olla toisten ihmisten kiusana, liikkuvat vapaasti etsimässä uhrejaan, asiakaspalvelija on tassä asiassa lainsuojaton, nämä "asiakkaa"t tarvitsevat kaltaisensa palvelijan, joita onkin heissä jo runsaasti. Onneksi kaupankäynti onkin siirtymässä kokonaisuudessaan verkkoauppaan.

        Riippumatta lainkaan mielenterveystyöstä tai mielenterveydestä, jotku vain on v*ttupäitä luonteeltaan. Onhan noita tullut tiskin takana tavattua.


      • fallah
        Lihatiskisstä kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt, että aloittajan asiakas jankuttaa - on sitten kesä tai talvi?

        Et kai vain itse ole ikävä asiakas, jonka mielestä myyjä on ASIAKASpalvelija, jolle saa sanoa mitä tahansa?

        Oltuani asiakaspalvelussa tiskin takana 28 v. Olen oppinut kantapään kautta minkälaisia ihmiset ovat. Ne jotka ovat luonteeltaan ilkeitä niin mikä muu paikka on parempi kuin näyttää sille myyjäparalle kaikki ilkeilyt mitä osaa. Se kun ei pääse karkuun. Ei kiitos enää koskaan.
        Ja sinulle joka tämän keskustelun avasit, Pomosi pitäisi poistaa asiakas ellei hän osaa käyttäytyä, kun hän kerran on samaa mieltä.

        Valituksiin ja ilkeilyyn kyllästynyt ja huonoon työilmapiiriin.


      • Asiakas Kuningas
        Minä minä minä!!! kirjoitti:

        Riippumatta lainkaan mielenterveystyöstä tai mielenterveydestä, jotku vain on v*ttupäitä luonteeltaan. Onhan noita tullut tiskin takana tavattua.

        Myyjissä on kyllä niin onnettomia tapauksia, ettei niitä olisi ikinä tullut palkata asiakaspalveluun. On sekä töykeitä, tyhmiä, epärehellisiä että osaamattomia. Tuntuu kuin halvin olisi aina palkattu tiskille, siitä on onneksi poikkeuksiakin.


      • sadasdasdasdas
        Asiakas Kuningas kirjoitti:

        Myyjissä on kyllä niin onnettomia tapauksia, ettei niitä olisi ikinä tullut palkata asiakaspalveluun. On sekä töykeitä, tyhmiä, epärehellisiä että osaamattomia. Tuntuu kuin halvin olisi aina palkattu tiskille, siitä on onneksi poikkeuksiakin.

        Eiköhän myyjän homma ole se viimeinen homma johon mennään, kun ei muuhun pääse. Siksi myyjäksi pääsee käytännössä aivan kuka vaan.


      • nainen, reloaded
        Minä minä minä!!! kirjoitti:

        Riippumatta lainkaan mielenterveystyöstä tai mielenterveydestä, jotku vain on v*ttupäitä luonteeltaan. Onhan noita tullut tiskin takana tavattua.

        Joo, olin 10 vuotta naimisissa sellaisen syntymävittumaisen narsistin kanssa. Siinä ei intensiivinen terapiakaan olisi auttanut.


      • paskahomma123
        sadasdasdasdas kirjoitti:

        Eiköhän myyjän homma ole se viimeinen homma johon mennään, kun ei muuhun pääse. Siksi myyjäksi pääsee käytännössä aivan kuka vaan.

        Miinuksista päätellen se koira älähti johon kalikka kalahti. Ja tottahan tuo on mitä sanoit.


      • ---
        Asiakas Kuningas kirjoitti:

        Myyjissä on kyllä niin onnettomia tapauksia, ettei niitä olisi ikinä tullut palkata asiakaspalveluun. On sekä töykeitä, tyhmiä, epärehellisiä että osaamattomia. Tuntuu kuin halvin olisi aina palkattu tiskille, siitä on onneksi poikkeuksiakin.

        Lääkäri, lakimies, arkkitehti, sairaanhoitaja, hammaslääkäri ja insinööri, ekonomeista puhumattakaan tarvitsevat vuorovaikutusta ja asiakaspalvelutaitoja. Jos sinä et niitä omaa, eikä tehtäviisi kuulu asiakaspalvelu, olet todennäköisesti tukkuvaraston varastomies tai vastaava. Ei tarvitse asiakkaita tavata. Toisaalta olet myös niin peräauki, ettei ole varaa hakea edes sitä thaimaalaista töpselikärsää sinne kaksioon, näinpä ainoa paikka maailmassa, jossa pääset pätemään on palvelutiski.

        Oi että hivelee sun katkeraa mieltä =)


      • _MIIIAAAA_

        Olisit hiljaa, oot varmaan itekki v-ttupää.


      • nuija18927
        --- kirjoitti:

        Lääkäri, lakimies, arkkitehti, sairaanhoitaja, hammaslääkäri ja insinööri, ekonomeista puhumattakaan tarvitsevat vuorovaikutusta ja asiakaspalvelutaitoja. Jos sinä et niitä omaa, eikä tehtäviisi kuulu asiakaspalvelu, olet todennäköisesti tukkuvaraston varastomies tai vastaava. Ei tarvitse asiakkaita tavata. Toisaalta olet myös niin peräauki, ettei ole varaa hakea edes sitä thaimaalaista töpselikärsää sinne kaksioon, näinpä ainoa paikka maailmassa, jossa pääset pätemään on palvelutiski.

        Oi että hivelee sun katkeraa mieltä =)

        Kaikki nuo luettelemasi ammatit ovat myös asiakaspalvelua, ja nykyisin usein sisältävät jonkinlaista myyntityötäkin.


      • Tosi huono myyjä
        paskahomma123 kirjoitti:

        Miinuksista päätellen se koira älähti johon kalikka kalahti. Ja tottahan tuo on mitä sanoit.

        Juuri noita aloittajan tapaisia huonoja myyjiä riittää joka aloilla. Asiakas on aina oikeassa, ellei sitten ihan riko lakia tai muuten liikkeen omia sääntöjä.

        Naurettava provo myyjä/aloitus!


      • Oikeutesi olla

        No, itseasiassa, loukkauksia ei tarvitse työn takia sietää. Kunnianloukkaus on rikoslaissa ja sen voimaa ei rajoita se onko töissä vai ei. Samat oikeudet jokaisella riippumatta.

        Työn puolesta ihmiset, minäkin asiakaspalvelussa, olen kestänyt kaikenlaista kielenkäyttöä ja nöyryytystä. Tällaista ei tarvitse kuunnella. Jos asiakas menee henkilökohtaisiin solvauksiin, hän menee liian pitkälle. Työnantaja varmasti toivoo että nielet kaiken, mutta henkilökohtaisuuksiin menevät henkisen väkivallan tilanteet on voitava tunnistaa ja tunnustaa.

        Vastuullinen ja ammattitaitoinen esimies astuu tällaisissa tilanteissa esiin ja hoitaa tällaiset tilanteet ja ilmoittaa yhtiön edustajana asiallisesti, että tämä loukkaa lakia. Tähän tietysti pelkurimainen johtaja ei rupea, mutta työntekijöiden kunnioitus on yhtä tärkeää kuin asiakkaidenkin, joten sen toivoisi olevan itsestäänselvyys. Työntekijä on tekemässä työtään ja esimiehen vastuulla on työympäristö jossa työntekijä työnsä tekee, myös ne haastavat tilanteet.

        Kannattaa toki järjellä miettiä haluaako kuinka kevyesti asioista ottaa itseensä. Asiakaspalvelutyössä näitä meinaan tulee ajan myötä vastaan paljon.


      • Poro provo
        Tosi huono myyjä kirjoitti:

        Juuri noita aloittajan tapaisia huonoja myyjiä riittää joka aloilla. Asiakas on aina oikeassa, ellei sitten ihan riko lakia tai muuten liikkeen omia sääntöjä.

        Naurettava provo myyjä/aloitus!

        Provo provoon porvoo!


      • et sinä kuningas ole
        Asiakas Kuningas kirjoitti:

        Myyjissä on kyllä niin onnettomia tapauksia, ettei niitä olisi ikinä tullut palkata asiakaspalveluun. On sekä töykeitä, tyhmiä, epärehellisiä että osaamattomia. Tuntuu kuin halvin olisi aina palkattu tiskille, siitä on onneksi poikkeuksiakin.

        Joku pihi luonnehäiriöinen ehkä.

        kumma kun en minä noita huonoja myyjiä tapaa. Ehkä se johtuu siitä, etten ole kuningas, vaan tavallinen asiakas.


      • ollos hyvä
        sadasdasdasdas kirjoitti:

        Eiköhän myyjän homma ole se viimeinen homma johon mennään, kun ei muuhun pääse. Siksi myyjäksi pääsee käytännössä aivan kuka vaan.

        Työ vaatii mm kärsivällisyyttä, kielitaitoa ja laskupäätä sekä tietysti tuotetietoutta--
        pystyistkö muka?


    • .-.

      Mä NIIN tiedän mitä sä tarkoitat! Mun työpaikassani on myös tällainen vakioasiakas, jolla on aina jotain pahaa sanottavaa ihan kaikesta. On myös kovaääninen, huutaa ja mesoaa ja tuntuu vihaavan kaikkia. Rasittavinta on se, että tämä kyseinen rouva tunnistaa mut myös työajan ulkopuolella ja silloinkin hänellä tuntuu jotain sanottavaa olevan.. Jaksamista sulle, tiedän että se on raskasta, mutta jotenkin me aina jaksetaan :) Ei kannata kauheasti asioita miettiä, vaan jätä ihan vaan omaan arvoonsa koko tyyppi.

      • ...

        Kovaääniselle asiakkaalle voi sanoa hänen käytöksestään, koska se häiritsee muita.
        Asiakas ei aina ole oikeassa.
        Treellä eräs rouva pyysi oikein kuumaa kahvia Leivonpesä-nimisessä kuppilassa ja myyjä tiuskaisi: joo ei meillä kylmää myydäkään.
        Työajan ulkopuolella kiusaaminen menee jo liian pitkälle. Silloinhan voit keskustella hänen kanssaan, kysyt ihan rauhallisesti: miksi Te olette aina niin vihainen?
        Kun minua painostettiin työpaikalla, henkilö ei varsinaisesti loukannut mutta pyrki aina juttelemaan vaikka näki, oli kova kiire, toiset asiakkaat tuijottivat häntä, ja se sai hänet lopettamaan.


      • ... kirjoitti:

        Kovaääniselle asiakkaalle voi sanoa hänen käytöksestään, koska se häiritsee muita.
        Asiakas ei aina ole oikeassa.
        Treellä eräs rouva pyysi oikein kuumaa kahvia Leivonpesä-nimisessä kuppilassa ja myyjä tiuskaisi: joo ei meillä kylmää myydäkään.
        Työajan ulkopuolella kiusaaminen menee jo liian pitkälle. Silloinhan voit keskustella hänen kanssaan, kysyt ihan rauhallisesti: miksi Te olette aina niin vihainen?
        Kun minua painostettiin työpaikalla, henkilö ei varsinaisesti loukannut mutta pyrki aina juttelemaan vaikka näki, oli kova kiire, toiset asiakkaat tuijottivat häntä, ja se sai hänet lopettamaan.

        Kuulostaa tosi kamalalta, että joku asiakas häiriköi pyytämällä oikein kuumaa kahvia. Todella sopimatonta ja kummallista häiriköintiä!!!!? Ja tiuskiva asiakaspalvelija toimi ihailtavasti??

        Juttelunhaluiset asiakkaat ovat varmaan ongelma monelle ystävälliselle, palveluhaluiselle myyjälle nykyajan kiireisessä ja vähäisellä henkilökuntamäärällä toimivissa kauppaliikkeissä. Työnantajan pitäisi tarjota koulutusta haasteellisiin kohtaamisiin ja pitää huolta henkilökunnan jaksamisesta.


      • shiii...
        ... kirjoitti:

        Kovaääniselle asiakkaalle voi sanoa hänen käytöksestään, koska se häiritsee muita.
        Asiakas ei aina ole oikeassa.
        Treellä eräs rouva pyysi oikein kuumaa kahvia Leivonpesä-nimisessä kuppilassa ja myyjä tiuskaisi: joo ei meillä kylmää myydäkään.
        Työajan ulkopuolella kiusaaminen menee jo liian pitkälle. Silloinhan voit keskustella hänen kanssaan, kysyt ihan rauhallisesti: miksi Te olette aina niin vihainen?
        Kun minua painostettiin työpaikalla, henkilö ei varsinaisesti loukannut mutta pyrki aina juttelemaan vaikka näki, oli kova kiire, toiset asiakkaat tuijottivat häntä, ja se sai hänet lopettamaan.

        Aika töykeitä jotkut asiakkaat. Mutta eikö myyjä voi vaan kieltäytyä palvelemasta tätä jos asiakas käyttäytyy epäasiallisesti. Meidän pienessä kyläkaupassa näin toimitaan yleensa koska ei ole monta ihmistä jolle mennä valittamaan


      • ....
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Kuulostaa tosi kamalalta, että joku asiakas häiriköi pyytämällä oikein kuumaa kahvia. Todella sopimatonta ja kummallista häiriköintiä!!!!? Ja tiuskiva asiakaspalvelija toimi ihailtavasti??

        Juttelunhaluiset asiakkaat ovat varmaan ongelma monelle ystävälliselle, palveluhaluiselle myyjälle nykyajan kiireisessä ja vähäisellä henkilökuntamäärällä toimivissa kauppaliikkeissä. Työnantajan pitäisi tarjota koulutusta haasteellisiin kohtaamisiin ja pitää huolta henkilökunnan jaksamisesta.

        Sama asiakaspalvelija neuvoi muita: asiakas on aina oikeassa.
        No en useinkaan ole nähnyt kaupassa pitkää juttua.
        Terapia ei mitään maksa, jos jossain työssä on aikaa.


    • Deadlift

      Tähän on olemassa ERITTÄIN helppo ratkaisu!!

      Heitä hänet ulos ja sano että tänne ei ole tästä eteenpäin mitään asiaa!

    • Asiakas minäkin

      Mitä jos tehostatte omaa toimitaanne siten, että hankalilla asiakkailla ei olisi syytä olla hankala.

      Ehkä hän valittaa ja haukkuu aiheesta.

      • Palvelun pyytäjä

        Olen ollut tiskin takana sekä asiakkaana vuoskymmeniä.
        On olemassa asiakkita jotka valittavat asiasta. On olemassa myös nitä jotka purkavat pahaa oloaan missä sattuu ja miten sattuu. On myös niitä, jotka ovat tulkinneet sen että "asiakas on aina oikeassa" siten että vai vaatia mitä tahansa ja sanoa miten rumasti tahansa. Yhteenaikaan asiakkaita neuvottiin että pitää olla vaativia. Se vaihe lisäsi huonoa käyttäytymistä niiden osalta jotka tulkitsivat sen niin, että voi huutaa mitä sattuu ja vaatia lisäetuja tai mitä tahansa ja haukkua myyjät pataluhaksi.
        Se mikä asiaaspalvelussa on hienoa, ovat ne hyvin käyttäytyvät asiakkaat jotka osaavat pyytää kauniisti ja saavatkin sillä asiansa ja tahtonsa läpi. Heitä on kiva palvella.
        Niitä valittajia ja rähjääjiä myyjät menevät kilvan piiloon, sitten joku joutuu palvelemaan niitä. Kukaan ei haluaisi, koska kaikki tietävät että taas tulee paksaa silmille.
        Kerran aikanaan keskustelin pitkään yhden asiakkaan kanssa. (Olin asiakaspalvelun esimiehenä). Sovimme viimein niin, ettei hän koskaan enää tulisi asioimaan meillä, koska hänen toiveitaan ja tarpeitaan emme osaa tyydyttää ja molemmille osapuolille jää joka käynnistä ikävä maku suuhun.
        Ei hän sitten enää tullutkaan.
        Pahimmat tapaukset tunnetaan kaikissa alan liikkeissä. Yhteisissä tapaamisissa sitten taas kuulee mitä herra tai rouva se ja se on taas tehnyt. Lähinnä ne ovat siinä vaiheessa ymmärtävän hmähdyksen tai naurun aiheita. Sääliksi käy niitä asiakaspalvelijoita jotka joutuvat heidän myllyynsä.
        On kuitenkin hyvä muistaa, että ihminen voi olla syystä tai toisesta pois tasapainosta tai hänelle ei lapsena ole opetettu käyttäytymistapoja. Tai vanhemmat ovat palkinneet hänen huonon käytöksensä, niipä se sitten on jäänyt päälle.
        Se pulma voi olla niin asiakkaan kuin palvelijankin puolella.
        Aina pitäisi jaksaa olla puolueeton niissä tilanteissa.
        Sen olen omalta osaltanikin huomannut, että parhaan palvelun ja edullisimmat ostokset saa olemalla ystävällisesti ja kohteliaasti "vaativa" eli käytännössä pyytävä.


      • Aasiaa

        Olin 80-luvulla iltamyyjänä valintamyymälässä. Eräs julkimo kävi ostoksilla vakituisesti. Väistelin häntä parhaani mukaan, sillä en tiedä, olisinko pystynyt aina olemaan kohtelias.
        Nuorta myyjäharjoittelijaa hän esimerkiksi nimitti vakituisesti lehmäksi, koska hänellä oli pitkät silmäripset ja ruskeat silmät.
        Se oli HUUMORIA se. Henkilökunnan olisi kuulunut nauraa makeasti.
        Tyhmät, olivat vaan naama peruslukemilla, vaikka huumorivitsikäs asiakas heitä suvaitsi huvittaa.


      • TimpuriX
        Palvelun pyytäjä kirjoitti:

        Olen ollut tiskin takana sekä asiakkaana vuoskymmeniä.
        On olemassa asiakkita jotka valittavat asiasta. On olemassa myös nitä jotka purkavat pahaa oloaan missä sattuu ja miten sattuu. On myös niitä, jotka ovat tulkinneet sen että "asiakas on aina oikeassa" siten että vai vaatia mitä tahansa ja sanoa miten rumasti tahansa. Yhteenaikaan asiakkaita neuvottiin että pitää olla vaativia. Se vaihe lisäsi huonoa käyttäytymistä niiden osalta jotka tulkitsivat sen niin, että voi huutaa mitä sattuu ja vaatia lisäetuja tai mitä tahansa ja haukkua myyjät pataluhaksi.
        Se mikä asiaaspalvelussa on hienoa, ovat ne hyvin käyttäytyvät asiakkaat jotka osaavat pyytää kauniisti ja saavatkin sillä asiansa ja tahtonsa läpi. Heitä on kiva palvella.
        Niitä valittajia ja rähjääjiä myyjät menevät kilvan piiloon, sitten joku joutuu palvelemaan niitä. Kukaan ei haluaisi, koska kaikki tietävät että taas tulee paksaa silmille.
        Kerran aikanaan keskustelin pitkään yhden asiakkaan kanssa. (Olin asiakaspalvelun esimiehenä). Sovimme viimein niin, ettei hän koskaan enää tulisi asioimaan meillä, koska hänen toiveitaan ja tarpeitaan emme osaa tyydyttää ja molemmille osapuolille jää joka käynnistä ikävä maku suuhun.
        Ei hän sitten enää tullutkaan.
        Pahimmat tapaukset tunnetaan kaikissa alan liikkeissä. Yhteisissä tapaamisissa sitten taas kuulee mitä herra tai rouva se ja se on taas tehnyt. Lähinnä ne ovat siinä vaiheessa ymmärtävän hmähdyksen tai naurun aiheita. Sääliksi käy niitä asiakaspalvelijoita jotka joutuvat heidän myllyynsä.
        On kuitenkin hyvä muistaa, että ihminen voi olla syystä tai toisesta pois tasapainosta tai hänelle ei lapsena ole opetettu käyttäytymistapoja. Tai vanhemmat ovat palkinneet hänen huonon käytöksensä, niipä se sitten on jäänyt päälle.
        Se pulma voi olla niin asiakkaan kuin palvelijankin puolella.
        Aina pitäisi jaksaa olla puolueeton niissä tilanteissa.
        Sen olen omalta osaltanikin huomannut, että parhaan palvelun ja edullisimmat ostokset saa olemalla ystävällisesti ja kohteliaasti "vaativa" eli käytännössä pyytävä.

        Tämä oli fiksua tekstiä.

        Jotkin asiakkaista kannattaa keskutelemalla ja melko suoraankin sanomalla saada ymmärtämään, että ei me pystytä hänen toiveitaan täyttämään ja että suosittelemme katsomaan muita vaihtoehtoja jotka sopisivat hänelle paremmin.

        En jäisi kuuntelemaan asiakkaan valitusta vaan pyrkisin kysymään mitä hän todella tarvitsisi. Näistä voi löytyä joko peruste nostaa reilusti hintaa (kun vastaa muuttuviin tarpeisiin) tai sitten löytyä hyvä peruste sanoa, että me emme tähän tarpeeseen pysty vastaamaan ja että kannattaa kääntyä muiden puoleen.


      • nimi esiin
        Aasiaa kirjoitti:

        Olin 80-luvulla iltamyyjänä valintamyymälässä. Eräs julkimo kävi ostoksilla vakituisesti. Väistelin häntä parhaani mukaan, sillä en tiedä, olisinko pystynyt aina olemaan kohtelias.
        Nuorta myyjäharjoittelijaa hän esimerkiksi nimitti vakituisesti lehmäksi, koska hänellä oli pitkät silmäripset ja ruskeat silmät.
        Se oli HUUMORIA se. Henkilökunnan olisi kuulunut nauraa makeasti.
        Tyhmät, olivat vaan naama peruslukemilla, vaikka huumorivitsikäs asiakas heitä suvaitsi huvittaa.

        Kertoisit sen julkimon nimen.


    • ifrghisefuh

      onpa taas ketju.... Kuka nämä valikoi????

      • kyllästynyt.

        Ja kuka hvetti laittaa nämä tuonne etusivulle ja lisää loppuun AINA kaksi kysymystä;

        Tunnistitko itsesi tästä? Miksi teet aina niin?


      • kyllästynyt. kirjoitti:

        Ja kuka hvetti laittaa nämä tuonne etusivulle ja lisää loppuun AINA kaksi kysymystä;

        Tunnistitko itsesi tästä? Miksi teet aina niin?

        Noston tekee mode. Kysymysten tarkoitus on kirvottaa keskustelua.


      • nais-asiakas vain
        hyr kirjoitti:

        Noston tekee mode. Kysymysten tarkoitus on kirvottaa keskustelua.

        No eipähän! Noston voi tehdä kuka tahansa, kunhan vain vastaa viestiketjuun. Voit hakea vaikka 2007 kirjoitetun ketjun, kirjoittaa sinne uuden viestin, ja POKS - se on ykkösenä etusivulla taas.


      • eteenpäini76
        nais-asiakas vain kirjoitti:

        No eipähän! Noston voi tehdä kuka tahansa, kunhan vain vastaa viestiketjuun. Voit hakea vaikka 2007 kirjoitetun ketjun, kirjoittaa sinne uuden viestin, ja POKS - se on ykkösenä etusivulla taas.

        Niin ja sitten kun täältä ei edes poisteta ikivanhoja jauhamisia vaan niitä vissiin käydään oikein nostamalla nostamassa jostain vuodelta yksi-ja-kaksi-ennen-nakkisotaa... Tosi mielenkiintosta, kun muutenkin on välillä todella vähän mitään asiallisia, oikeita tai mielenkiintoisia keskusteluja! Turhaa tilaa vaan vie, voisivat poistaa aivan hyvin KAIKKI yli 2 vuotta vanhat keskustelut lopullisesti ja automaattisesti.
        Että poks ja poks vaan, kas onpas taas mielenkiintoinen aihe ja ikivanha, vuodelta 2006... Juuh.


    • ...

      Jos työnantajasi on isompi yritys, niin voisi minusta kustantaa teille jonkin tällaisen kurssin:

      http://www.valmennuskatalogi.fi/asiakkaan-kohtaaminen-haastavissa-palvellutilanteissa/

      Meilläkin on ollut hyvä, psykologin pitämä koulutuspäivä, joskin painotus on ollut enemmän uhkaavissa tilanteissa. En kuitenkaan tekijänoikeussyistä voi linkittää oppimateriaalia.

      Ainakin ensin tarvitsee tehdä asiat omassa päässään selviksi. Silloin kun palautteesta voi oppia jotain työnsä parantamiseksi, se on asiallista. Ei kannata ottaa asioita henkilökohtaisesti. Empaattinen kuunteleminen (ja myös vastaaminen - ei siis torjuva hiljaisuus) sekä ongelman pohjimmaisen syyn selvittäminen ja käytännön ratkaisuihin pyrkiminen ovat varmasti hyviä kulmakiviä. Jos itse olisi asiakkaan sijassa kokien syystä tai syyttä epäoikeudenmukaisuutta, niin haluaisi varmasti juuri tällaista palvelua.

      • Tuota,

        jos mainitsemasi materiaali josta puhuit, on julkisessa netissä tekijänsä tai toimeksiantajansa toimesta, niin voit toki linkittää. Et tee siinä mitään väärää.

        Mitään salasanoja et voi tietenkään julkaista, samoin on linkittämien moraalitonta mikäli mainittu materiaali löytyy jonkun piraattisivuilta. Mutta muutoin, kyllä voit.

        Myös mikäli mainittu materiaali on saatavilla myös joltakin kaupalliselta toimijalta kirjallisena, voit myös mainita kirjallisuuden kauppanimet.


    • jj

      vai iiiin

    • kshsh

      "Ei haittaisi jos tuo hankala asiakas ei olisi enää asiakkaana....", sanoi pomosi.

      No miksi sitten ette anna hänelle porttikieltoa ja selitä hänelle syytä siihen.
      Pomon kanssa tuumasta toimeen.

      Muuten, milläköhän allalla teet duunia... Oletko kassalla ?

      • Transaktioanalyysi.

        Eric Berne transaktioanalyysi oli 60-80 luvuilla käytetty ohjelma, jolla koulutettiin sekä työnatajia, että työntekijöitä toimimaan vuorovaiktustilanteissa, sekä tunnistamaan oma käyttäytyminen.

        Valitettavasti koulutus loppui 90-luvun lamaan, nyt sitä on päivitetty ja alotettu kulutusta uudelleen.

        Transaktioanalyysissä selviää käyttääytyykö ihminen kuten kypsä tasapainoinen aikuinen, aina oikeassa oleva vanhempi, tai kuin kiukutteleva lapsi.

        Tyuustu aiheeseen.

        http://finta.net/peruskasitteita/
        -------------


      • Transaktioanalyysi. kirjoitti:

        Eric Berne transaktioanalyysi oli 60-80 luvuilla käytetty ohjelma, jolla koulutettiin sekä työnatajia, että työntekijöitä toimimaan vuorovaiktustilanteissa, sekä tunnistamaan oma käyttäytyminen.

        Valitettavasti koulutus loppui 90-luvun lamaan, nyt sitä on päivitetty ja alotettu kulutusta uudelleen.

        Transaktioanalyysissä selviää käyttääytyykö ihminen kuten kypsä tasapainoinen aikuinen, aina oikeassa oleva vanhempi, tai kuin kiukutteleva lapsi.

        Tyuustu aiheeseen.

        http://finta.net/peruskasitteita/
        -------------

        @ Transaktioanalyysi

        Kiitos mielenkiintoisesta linkistä. Sieltä on hyvä aloittaa tietojen päivitys.;) Tutustuin aiheeseen 70-luvulla ja olen hyödyntänyt menetelmää aikuiskouluttajana toimiessani.


    • se olin minä

      Samanlainen "asiakas" oli meillä huuti ja mesoi esim. kuinka naapuri kaupungin samanketjun kaupassa oli sitä ja tätä. Pomo pyysi poistumaan liikkeestä johon asiakas vastasi että hän on asiakas. Pomo vastasi joo huono asiakas mene ulos. On kuulemma muuttunut käytös meillä häntä ei ole näkynyt. (luojan kiitos)

      • 2+12

        Jep, ei saa alistua tuommoisten edessä. AP:lle terveisiä, asiakkaalle voi sanoa suorat sanat. Oli kyseessä sitten kauppa, baari, taksi tai ihan mikä tahansa.. aina on oikeus valita asiakkaansa.
        Ei tietenkään sovi ottaa ajatusta "yksi asiakas sinne tänne" koska sitten rupeaa kauppa laskemaan. Mutta jos on oikeasti hankala, ilkeä ja muita asiakkaita karkoittava herra / rouva, silloin heti ulos. Semmoisia ei tarvitse kenenkään katsella, ei myyjän eikä toisten asiakkaiden.


      • ELV
        2+12 kirjoitti:

        Jep, ei saa alistua tuommoisten edessä. AP:lle terveisiä, asiakkaalle voi sanoa suorat sanat. Oli kyseessä sitten kauppa, baari, taksi tai ihan mikä tahansa.. aina on oikeus valita asiakkaansa.
        Ei tietenkään sovi ottaa ajatusta "yksi asiakas sinne tänne" koska sitten rupeaa kauppa laskemaan. Mutta jos on oikeasti hankala, ilkeä ja muita asiakkaita karkoittava herra / rouva, silloin heti ulos. Semmoisia ei tarvitse kenenkään katsella, ei myyjän eikä toisten asiakkaiden.

        Nykyaikana asiakas valitsee kauppansa, baarinsa jne. eikä päinvastoin.


      • Niin valitsee
        ELV kirjoitti:

        Nykyaikana asiakas valitsee kauppansa, baarinsa jne. eikä päinvastoin.

        Tuon lajin asiakas valitsee vain niistä mihin pääsee. Kyllä kapakoihin kuule tulee helposti portit, mikä on erinomainen asia.


      • F
        2+12 kirjoitti:

        Jep, ei saa alistua tuommoisten edessä. AP:lle terveisiä, asiakkaalle voi sanoa suorat sanat. Oli kyseessä sitten kauppa, baari, taksi tai ihan mikä tahansa.. aina on oikeus valita asiakkaansa.
        Ei tietenkään sovi ottaa ajatusta "yksi asiakas sinne tänne" koska sitten rupeaa kauppa laskemaan. Mutta jos on oikeasti hankala, ilkeä ja muita asiakkaita karkoittava herra / rouva, silloin heti ulos. Semmoisia ei tarvitse kenenkään katsella, ei myyjän eikä toisten asiakkaiden.

        Jep, näinpä juuri. Kyl meilläkin myymäläpäällikkö on antanut muutamalle valitulle tapaukselle huonon käytöksen vuoksi porttikiellon, kun mm. haastoivat liikkeessämme riitaa, kutsuivat duunikaveria homoksi jne. Eivät tulleet takas, liikkeelle ei siitä vahinkoa koitunut ja kaikilla oli kivempaa kun kiukuttelevan lastentarhalaisen tasolle jämähtäneet tyypit pysyivät poissa. Voisi sen ajatella niin, että jos se ap:n mainitsema asiakas on tosiaan hankala ja riidanhaluinen tyyppi, niin sehän voi aiheuttaa muillekin asiakkaille häiriötä pahimmassa tapauksessa (jos vaikka kailottaa kovaan ääneen tai tuppaa nostamaan show'n paikalle ilmaantuessaan yms)? Olisihan sekin jo pelkästää ihan hyvä peruste ajaa tyyppi tiehensä.


      • Yrittäjä hyvin menee
        ELV kirjoitti:

        Nykyaikana asiakas valitsee kauppansa, baarinsa jne. eikä päinvastoin.

        Saa oikeasti olla HYVIN HYVIN merkittävä asiakas, että tuollaista käytöstä viitsii sietää. Sanotaanko, että baarissa sellainen yksinään paikan pystyssä pitävä asiakas, joka tilaa palveluita useilla tuhansilla kuukaudessa, lähempänä kymppitonnia.

        Ei vittu todellakaan kiinnosta yhden juopon tai kahvittelijan kiukuttelut. Meissä on sairaita ja huonokäytöksisiä yksilöitä, se vaan täytyy muistaa.


    • mira,

      Suosittelen että menet mielenterveyshoitoon,kun noin koville ottaa tai otat lopputilin.Millähän alalla olet kun joka viikko joudut häntä palvelemaan.

    • centurion.uniores

      Minulla myös pari hankalaa asiakasta, kysyt perusasioita tavarasta jota hän haluaisi vastaan tulee vai tyhjää tuijotusta punaisesta naamasta... Vanhat ihmiset ketuttaa kanssa, koska jäävät roikkumaan tiskille ja puhelemaan niitä näitä ja siitä kuinka Viljamin rautakaupassa 60-luvulla sai 0,5 islanninkruunulla 15kg ruuveja.

      • väärä alavalinta

        Olisit kuitenkin hieman armollisempi, harvoin sinulla niin kiire varmaan on, ettet tärkeydeltäsi ehdi pientä small talkkia vanhojen ihmisten kanssa heittämään? Vai että on, jatkuvasti ja ne vanhat ihmiset, jotka juttelevat yleensä seuran vuoksi, muistellakseen, sosialisoidakseen, ja ihan vaan hyvän päivän takia, tekevät sinun tärkeästä ja kiireisestä myyjän päivästäsi tosi tukalan, kun sinä et turhille löpinöille joutaisi korvaasi lotkauttamaan? Kun on niin rasittavaa joutojuttelu ja ihmisten kanssa oleminen, kun sinua ei liikuta, sinua ei kiinnosta ja kun sinä olet tehokas ja sinulla olisi hieman tärkeämpääkin, kuten sinä itse ja sinun työsi.

        On se ihan hirveetä, kun joku haluaakin puhua omista elämän kokemuksistaan ja ihan jopa muistella: ethän suuri sinä ollut edes syntynyt silloin, miksi sinua liikuttaisi kun ei koske sinua. Haloo. Kasvas nyt hieman aikuiseksi.

        En ihmettele yhtään, ettei asiakkaat osaa kommunikoida kanssasi oikein. Heillä on varmaan niin helppoa ja sinulla niin vaikeaa.
        Sinulla on varmaan elämäkin vaikeaa.
        Olet muuten väärällä alalla, os nuo ovat ärsyttäviä ja/tai vaikeita asiakkaita: vaihda jonnekin missä ei tarvitse nähdä ketään ja voi jutella vaikka vaan itsensä kanssa?? Tulee aina sopivia juttuja, sopivalta aikakaudelta ja sopivilla vastauksilla?
        Eiks :)


      • Sinä ja sun jutut
        väärä alavalinta kirjoitti:

        Olisit kuitenkin hieman armollisempi, harvoin sinulla niin kiire varmaan on, ettet tärkeydeltäsi ehdi pientä small talkkia vanhojen ihmisten kanssa heittämään? Vai että on, jatkuvasti ja ne vanhat ihmiset, jotka juttelevat yleensä seuran vuoksi, muistellakseen, sosialisoidakseen, ja ihan vaan hyvän päivän takia, tekevät sinun tärkeästä ja kiireisestä myyjän päivästäsi tosi tukalan, kun sinä et turhille löpinöille joutaisi korvaasi lotkauttamaan? Kun on niin rasittavaa joutojuttelu ja ihmisten kanssa oleminen, kun sinua ei liikuta, sinua ei kiinnosta ja kun sinä olet tehokas ja sinulla olisi hieman tärkeämpääkin, kuten sinä itse ja sinun työsi.

        On se ihan hirveetä, kun joku haluaakin puhua omista elämän kokemuksistaan ja ihan jopa muistella: ethän suuri sinä ollut edes syntynyt silloin, miksi sinua liikuttaisi kun ei koske sinua. Haloo. Kasvas nyt hieman aikuiseksi.

        En ihmettele yhtään, ettei asiakkaat osaa kommunikoida kanssasi oikein. Heillä on varmaan niin helppoa ja sinulla niin vaikeaa.
        Sinulla on varmaan elämäkin vaikeaa.
        Olet muuten väärällä alalla, os nuo ovat ärsyttäviä ja/tai vaikeita asiakkaita: vaihda jonnekin missä ei tarvitse nähdä ketään ja voi jutella vaikka vaan itsensä kanssa?? Tulee aina sopivia juttuja, sopivalta aikakaudelta ja sopivilla vastauksilla?
        Eiks :)

        Kannattaisi näitten löpisijöiden tajuta, että siellä muitakin asiakkaita jotka odottavat vuoroaan. Mutta sitähän sä nimimerkki "väärä valinta" et tajunut???


    • Anniiiiina

      Itse oon työskennellyt jo usita vuosia asiakaspalvelutöissä, ja kyllähän niitä asiakkaita löytyy moneen lähtöön.. Myyjälle on niin helppo valittaa ja vittuilla, sillä hän "ei voi" juurikaan sanoa takaisin..Sitten on niitä ihmisiä, jotka eivät varmaan edes ymmärrä olevansa tosi töykeitä myyjiä kohtaan..tulevat kassalle puhelimeen höpöttäen, eivät kertaakaan voi edes vilkaista myyjää päin ja eivät kuule mitään mitä heille puhuu, sillä on niin tärkeää puhua samalla siihen kännykkään.. ja yleensä mulkoilevat vihaisesti, jos joutuvat esim. maksun ajaksi keskeyttämään puhelunsa. Siinä tulee vähän semmone olo kuin olisin joku robotti enkä ihminen. Mut onneksi löytyy myös niitä mukavia ja ystävällisiä asiakkaita, jotka todella piristävät päivää.
      Itse opiskelen nyt iha muuta alaa, mutta kyllähän tuosta asiakaspalvelusta hyvää työkokemusta saa ja ainakin kärsivällisyys on kehittynyt todella hyväksi ja pokka pitää nykyään melkein joka tilanteessa!

      Mutta ketjun aloittajalle vielä, et olisko mahdollista et joku kerta kun kyseinen asiakas tulee taas käymään, niin tueksesi tulisi esim. esimiehesi ja yhdessä voisitte kertoa asiakkaalle, ettei hänen käytöksensä ole asiallista..? Ei yksin tarvitsisi joutua siihen tilanteeseen.

    • Moshi moshi

      Ammattitaitoon kuuluu myös ns. hankalampien asioiden hoitaminen, se on selviö. Rimaa on laskettu alalla kuin alalla, ja työntekijöitä pitäisi ilmeisesti kehua vaikkei mitään erityistä syytä olisikaan - tämä tapa juontuu selkeästi johtamisen puolelta. On alanvaihdon ja/tai työtehtävien uudelleenarvioinnin paikka jos ei kestä ihmisiä.

      • ...

        Tämä on harhaa, jonka vallassa sitten vaahdotaan palvelutiskillä.

        Henkisesti järkkynyt ihminen ei kykene pidättyväiseen käytökseen ja puolustelee räkäraivoamistaan juuri tällä tavoin itselleen.

        Oikeasti, hanki apua, muut eivät ole syyllisiä sairauteesi.


      • F

        Oot varmaan just sellainen vatipää jotka käy kaupoissa änkyttämässä ja vinisemässä joka asiasta? Kyllähän asiakaspalvelija normaalisti ihmisiä kestää, mut ei kenenkään tarvitse sietää huonotapaisia öykkäreitä vain siks, et nämä ovat itse liian kypsymättömiä taipuakseen normaaleihin käytöstapoihin. En ite ainakaan odota asiakaspalvelutyössäni mitään erikoisia kehuja ja kiitoksia siitä että teen työni (vaikka se ilahduttaakin jos joku mainitsee että oli hyvää palvelua), mut kyl sitä nyt luulisi, että arvon herra/rouva asiakkaalla olis varaa jonkinlaiseen ihmismäiseen käytökseen. En ees tajua, miksi asiat pitää hoitaa rääkymällä ja riitelemällä, kun kyl ne yleensä kaupassa hoituvat normaalillakin äänensävyllä. Jos joku aspa ei halua kuunnella epäkohteliasta sönkötystä, niin ongelma ei oo siinä, et sen tarvitsisi vaihtaa alaa - oikeesti teidän rasittavien nillispedejen pitäisi lukittautua koteihinne ja tulla uudelleen kauppoihin vasta kun osaatte käyttäytyä järkevästi kassalla. Olisko mitään?


    • joskus muttei aina

      Sanoisin ystävällisesti asiakkaalle, voisiko hän vaihtaa myymälää, kun emme osaa palvella. Että tulee paha olo kun ei pysty, eli hieman heittäytyy onnettomaksi hänen vaativuutensa edessä. Sitten asiakas ehkä äityy kirjoittaan paikallislehteen ja munaa itsensä. Jos on toistuvasti hankala kaupassa, on ilmeisesti jo tunnettu hankaluudestaan muuallakin. On nimittäin itsellä ollut joskus stressiä ja on käyttäytynyt ehkä yksi/kaksi kertaa typerästi, itseäkin on jälkeenpäin hävettänyt.

    • Suomalaiset näyttävät oppineen vaatimaan, ja jotkut asiakkaat käyttäytyvät todella ikävästi. Lisäksi kaupan työntekijät saattavat nykyisin olla joillekin yksinäisille ainoita ihmisiä, joiden kanssa nämä pääsevät normaalioloissa keskustelemaan. Asiakaspalvelijan laajaan toimenkuvaan ei kuitenkaan kuulu terapeuttina toimiminen. Yksin jääneitä tai jätettyjä ihmisiä kuuluu olevan jo hämmästyttävän paljon nyky-Suomessa, samoin mieleltään sairaita.

      Työnantajan velvollisuus olisi järjestää henkilökunnalleen koulutusta myös haasteellisten kohtaamisten hoitamiseksi ja oman stressin purkamiseksi. Se ei taida kuitenkaan olla kovin yleistä, ja monella työpaikalla vain työt ja vaatimukset näyttävät lisääntyvän jatkuvasti. Työssä jaksamisesta ei ilmeisesti pidetä huolta läheskään kaikissa yrityksissä.

      Auttaisiko aloitusviestin kirjoittajaa, jos hän kokeilisi uudenlaisia lähestymistapoja ikävän asiakkaan kanssa? Jos itselle tulee tunne onnistumisesta, ongelma on helpompi jättää taakse ja unohtaa.

      Tuntematta ihmisiä ja tilannetta on vaikea tehdä ehdotuksia tilanteen helpottamiseksi.
      Toista ei voi muuttaa, mutta tilanne muuttuu toiseksi omaa käyttäytymistä muuttamalla. Voisiko hankalan asiakkaan "kesyttäminen" onnistua jollain keinolla?
      Koska kohtaamiset toistuvat, ongelmaan voisi kokeilla erilaisia lähestymistapoja.

      • .....

        Mistä tiedät, täälläpäin joku siivooja sanoi että pitää tervehtiä koska heillä ei ole muita joiden kanssa puhua. Kuitenkin oli tuttavia pilvin pimein.
        Voit ihan turhaan säälitellä.
        Toisilta asiakkailta se on pois jos joku öykkäröi kaupassa, ainoa vaatimus on kai pyytää vartijaa poistamaan häirikkö.
        Useimmat kai pyrkivät asiallisuuteen.


    • 6 13

      Vakituinen asiakkaani, yli 20v. ei ollut koskaan tyytyväinen, kovalla äänellä muiden asiakkaiden läsnäollessä haukkui aina saamansa työn (miksi ihmeessä aina kuitenkin tuli minulle?) Mitä kaikkea sainkaan kuulla, turha tähän listata. Itse olisin vielä voinut suhtautua tyyppiin huumorilla, mutta sitä en kestänyt, että muiden asiakkaiden kuullen kovaäänisesti kertoi aina minun suunnilleen pilanneen hänen elämänsä epäonnistuneella työlläni... kerta toisensa jälkeen, vuosia ja vuosia.

      Minäkin sain tarpeekseni. Lopulta, kun sattui asiakkaaksi niin, ettei liikkeessä muita asiakkaita ollut, sanoin valittamisen ja haukkumisen alettua, että asia on nyt niin, ettei minun ammattitaitoni riitä Sinun palvelemiseesi, ja toivon, ettet enää tule asiakkaakseni, vaan etsit itsellesi taitavamman tekijän. Kieltäydyn ottamasta Sinua enää asiakkaakseni.
      Ah, lopulta sain sen tehtyä, eikä tyyppiä enää ole näkynyt.

      Vuositasolla pienyrittäjänä menetin tämän vuoksi ehkä bruttona max 800€, mutta kuinkapaljon tienasin (=uusia asiakkaita) kun ammattitaitoani ei enää haukuttu kaikkien kuullen, turhasta. Ja turhasta siksi, että tyyppi tosiaankin kaikesta tyytymättömyydestään huolimatta aina halusi, että nimenomaan minä palvelen häntä? Puhelimessa saattoi kolleegalle sanoa, ettei kukaan muu osaa... mutta palvelutilanteessa tuli kovalla äänellä paskaa niskaan, niin, että kaikki varmasti kuulee.

      Yleisellä tasolla sanon kuitenkin, että 99% asiakkaista on ihania, normaaleja ihmisiä. Sekopäiden kohdalla on asiakaspalvelijallakin oikeus lopulta sanoa Ei kiitos!

    • ulos vaan...........

      Itse olen ollut yli 30 v erikoistavaran alalla ja tiedän millaista on tällaiset henkisesti sairaat toistuvat häiriköt. Joilla ei ole mitään tekemistä edes asiakkuudella. Kun esimiehesi tietää asian ja olette puhuneet, niin sopivan tullen sanot sen verran pahasti takaisin, että varmaan suuttuu ja ainakin joksikin aikaa pysyy poissa. Jopa työaikaa menee tällaisten sähläreitten kanssa. Siksi käske vaikka suoraan poistumaan, jos muu ei auta................

    • ....

      Asiakkailta ei tarvitse kuunnella loukkauksia, kuuluu normaaleihin käytöstapoihin osata antaa palautetta asiasta ja asiallisesti.

      Lyhykäisyydessään; asiakaspalvelijat, asiakkaalle voi kertoa jämäkästi, ettei loukkauksien/henkilökohtaisuuksien kuunteleminen kuulu työelämään.

    • Minulla on ollut vastaava tilanne vuosia sitten aiemmassa työpaikassani. Asiakas valitti joka käynnillään milloin palvelusta, milloin tuotteista, milloin omista kivuistaan ja säryistään. Tilanne ratkesi hyvin yksinkertaisesti: lakkasin puolustelemasta yrityksemme toimintaa tai tuotteita jne. ja aloin voivotella asiakkaan kanssa "kilpaa" eli suhtautumaan myötätuntoisesti hänen valitukseensa. Hänen käytöksensä muuttui täysin ja kertalaakista. Siitä lähtien hän asioi vain minun kanssani, lopetti valittamisen, ja sain huomata, että hänenkin sisältään löytyy mukava, herttainen ihminen. Kannattaa kokeilla oman suhtautumisen muuttamista. Toisen käytöstähän emme kuitenkaan voi muuttaa. : )

    • Raato123456789

      Työskentelin vuosia kaupassa ja tunnistan kyllä tällaiset ikävät asiakkaaat. Yleensä nämä valittavat asiakkaat ovat nimenomaan sellaisia jotka saattavat käydä asioimassa monta kertaa päivässä (esim ruokakaupassa) ja AINA haukkuvat myyjät pystyyn. Näillä ihmisillä ei useinkaan ole elämässään muuta sosiaalista kanssakäyntiä(kas kummaa) kuin kauppojen henkilökunnalle naputtaminen ja siksi sitä suuta on auottava joka ainoa kerta.
      Useinkaan nämä ihmiset eivät osta juuri mitään vaan tuovat kauppaan lähinnä hiekkaa.
      Vartijan puhetta usein uskoivat, myyjien ei.

    • suomalainen on mouk

      Kun lukee suomalaisten kirjoituksia nimimerkkien takaa, ei uskoisi että Suomi pärjää kaiken maailman testeissä ja ollaan niin kärkipäätä viisaudessa. KouluJa käydään vuosikymmeniä MUTTA suomalaiset eivät koskaan opi SIVISTYSTÄ ja KÄYTÖSTAPOJA!!
      Kun lukee mielipide kirjoituksia lehdistä ym. joissa ei tarvitse laittaa omaa nimeä on kirjoitukset ala-arvosia ja loukkaavia ja valitettavasti jotkut asiakkaat kohdetavat myös tämän käytöksen henkilökuntaan.

      • ...

        Näinhän se ikävä kyllä vähän on. Useassa muussa maassa asuneena olen huomannut , että suomalainen asiakas on valitettavasti usein moukka, ei missään nimessä tietenkään kaikki. Asiakaspalvelukulttuuri on suomessa kovin erilaista ja työntekijä todellakin palvelija.


      • mitäs helvettiä?

        No totta vitussa mielipiteet voi olla loukkaavia, koska ne on juuri niitä VITUN MIELIPITEITÄ! Luuletko että kaikki ovat samaa mieltä asioista? Vitun insinööri.


      • fggr
        mitäs helvettiä? kirjoitti:

        No totta vitussa mielipiteet voi olla loukkaavia, koska ne on juuri niitä VITUN MIELIPITEITÄ! Luuletko että kaikki ovat samaa mieltä asioista? Vitun insinööri.

        Hienosti todistit omalla esimerkilläsi sen mihin vastasit :D Käyttäydyit törkeästi nimimerkin suojissa.


    • vähä käyttörahaa =)

      sano että kommenttisi ovat loukkaavia ja on varmaaan sinulla on muutakin tekemistä kuin kuunnella hänen jonninjoutavia horinoitaan ja jos loukkaukset lasketaan loukkauksiksi niin vedä juttu käräjille siinä voi tulla kaupan päälle vielä parin kuukauden palkkapussi. jos et halua viedä juttua oikeuteen niin jaksamisia. >=D

    • Joillekin hankala

      Tässäkin muutama töykeä myyjä saa jonkin asiakkaan käyttäytymään noin. Minä käyttäydyn juuri noin muutamalle myyjälle, mutta he ovat itse aloittaneet! Yhdeltäkin kysyn nykyisin aina että "ehtisitkö kiireiltäsi palvelemaan minua?" .... Ottaa sen tietty piruiluna mitä se onkin. Sitä saa tiskin toisellakin puolen mitä tilaa!!! Mutta- minä en koskaan kosta sellaisille myyjille, jotka ovat minulle ystävällisiä.

      • xMonna

        "mutta he ovat itse aloittaneet!"

        Tiedätkö minkä ikäiseltä kuulostat sanoessasi noin?


      • Hohhoijaa...

        No mee muualle asioimaan jos siltä tuntuu. ei sua siellä kukaan kaipaa. Meilläkin kävi noita viisastelijoita, piti opettaa niin häipyvät...
        Palvellaan oikeat asiakkaat sitten paremmin!


    • haukuttu

      hei, olen itse kaupassa töissä , kassalla, niitä vakituisia valittajia on joka päivä. se valitusten virsi alkaa , kun ovesta tullaan sisään , ja päättyy kun ovesta mennään ulos, ja jos ei muuta niin keksimällä keksitään sanomista, sit soitellaan yläporrasta myöten ja haukutaan myyjät,mutta näillä ihmisillä ei ole oma elämä kunnossa, jostain pitää löytää syy, ja syylliset.olen ollut palvelualalla 42 vuotta, ja aina hullummaksi menee,joulun aika on kauheinta, se on myyjän vika kun tressataan lahjoilla . siivouksilla ruuanlaitoilla, ym. lahjat ostetaan velaksi. ja ne ei tänäpäivänä olekkaan halvimpia, vaan kalliimasta päästä... ja aina hullummaksi menee, vuosi vuodelta,,, mutta onneksi itselläni on ihanat ystävät ja vapaa-aika. unohdan työpaikan , kun oven kiinni pistän,,, jaksamista sinne, ajattele silloin , että meitä on palvelu-alalla tuhansia, ja samassa asemassa... hyvää syksynodotusta,,,,

    • työtön1245

      älä tee töitä jos pitää valittaa.

      • työllinen 958456

        älä ole työtön niin SAAT valittaa ;D


    • hankalat ihmiset

      Olen itsekkin palevluammatissani törmännyt muutaman kerran tälläseen naurettavaan ja töykeään käytökseen kun joku idiootti on sattunut asiakkkaaksi.
      Olisi kiva tietää mistä ihmeestä näitä idiootteja\sairaita ihmisiä aina tupsahtaa eteen ?

    • ex.kauppias

      Vaikka asiakas on kuinka kanta-asiakas, niin silti epäilen, ettei hän ole kuitenkaan se rahaa tuova asiakas. Itse, kun joskus olin palveluammatissa, niin eniten rahaa tuova asiakas oli erittäin kohtelias ja useimmat seuraavillakin sijoilla olevat. Yleensä juuri ne haukkuvat asiakkaat luulevat itsestään aivan liikaa. En tiedä, miten teillä on neuvottu toimimaan tällaisissa tapauksissa, mutta itselle kun tulisi mitta täyteen, niin sanoisin vaan, että tästä lähtien en enää palvele teitä - kiitos. Tappelulinjalle en lähtisi, vaan kiittäisin kohteliaasti menneistä vuosista ja toivottaisin hyvää jatkoa.

    • ....

      Asiakas on kuningas. Asiakas on aina oikeassa.

      SIKA ei ole EI ole asiakas.

    • Myyjä.

      Asiakkaita on monenlaisia ja ammattitaitoinen myyjä ei ota itseensä asiakkaan sanomisia, koska ne kuuluvat työhön.

      • Putkinäkevät laiskat

        Nimenomaan. Ketjussa näkyy, miten surkea on monen asenne ja kehityskykyisyys.


    • v-mäinen asiakas....

      No kyllähän se vituttaa jos menee vaikka parturiin ja tilatessa aikaa sanoo että lapselle moniväriraidat kokopäähän tarkoituksena saada ruskeaa väriä pois vaaleista hiuksista.Kaikki ovat samaa mieltä.

      Sitten menemme parturiin ja kaikki kolme istutaan tuoleissa ja itse olen valmis ja toinen lapsi niin menen katsomaan kolmatta...ja kuinka ollakkaan harjoittelija vääntää kusenkeltaista yli 40-sten naisten suosimaa vetyperoksiraitaa lapsen päähän jonka minä maksan!

      Valitin ja sain vaan paskaa niskaan.Minusta he pilasivat lapsen hiukset.

      Monikaan parturi ei usko että luonnollisen värinpoiston saa jo pelkästään pikkuhiljaan 2-4 kertaa käydessä pelkissä värein värjätyssä moniväriraidoissa.

      Tämä on kokeiltu juttu itsellä kun erän punkkarikampaaja värjäsi minun hiukseni mustilla läimäreillä ja oranssilla keskiöllä kun ei viitsinyt vaan raidottaa ohuilla osioilla moniväriraitoja.

      Kirjoitin allle sopimuksen että olen tyytyväinen tulokseen kun juttua alettiin moniväriraidoin korjaamaan ja tuli hyvä ja luonnollinen tulos.

      Aina tellätään päähän sitä vaalennusainetta.

      Mielestäni olen tehnyt selväksi mitä haluan ja sitä ei ole tullut joten on ollut aihetta valittaa.

      Jos ihminen on pienimmällä työmarkkinatuella on 50e-120e värjäyksestä aika kallis hinta.Kotona kun ei voi sellaisia raitoja tehdä.

      Minusta päinvastoin kuin minä oli kampaamon omistaja täysi perse.

      Muutenkin kun katselee tavaran laatua jopa reikäisistä vaatteista pitäisi täysi hinta maksaa jos omaa kokoa ei ole on tosi törkeää.Kuvitellaan että kaikkea paskaa saa asiakkaalle myydä ja ottaa siitä vielä hinta.Mainiona esimerkkinä vaikka maitolitra jonka viimeinen myyntipäivä on sama päivä ja siitä on tiputettu 30% pois... kun sitä ei saisi enää edes myydä!

      • Jessus,

        mene hyvä ihminen töihin. Kuinka hyvät onkaan suomen sossutuet, kun joillakin on varaa törsätä tollasia summia omaan ja pentujen lärveihin? Ja kuka sen lystin maksaa loppupeleissä maksaa? Et sinä, vaan minä ja muut veronmaksajat.

        Pieni vinkki siitä maitopurkista: Se päiväys on "parasta ennen" ei suinkaan "viimeinen käyttöpäivä". Maitosi säilyy kolme viikkoa jääkaapissa kyseisen päivän jälkeen. Rasvaton jopa viisi viikkoa. Älä säilytä maitoa ruokapöydällä vaan siellä jääkaapissa, ja pidä huoli riittävästä kylmyydestä kaapissa.


    • -

      Kumma juttu että asiakaspalvelutyössä saa AINA vain negatiivista palautetta. Ei se ole ihmisen hommaa. Asiakaspalvelutyöhön koulutetaan niin että aina tulee olla ystävällinen ja yrittää parhaansa asiakkaan eteen. Silti asiakkailla on muka oikeus haukkua ja kaataa paskaa niskaan minkä ehtii! Voisin kirjoittaa tästä aiheesta vaikka romaanin!

      Nimimerkillä en aio enää ikinä työskennellä asiakaspalvelijana, vaikka todella sosiaalinen olenkin. Sitä haukkujen määrää ei vaan kestä!!! Me ei tehdä väärin, ja vaikka joskus tehtäiskin, niin mekin ollaan vaan ihmisiä! Jos siihen kassakuittiin tulee pieni virhe niin se ei s***ana vieköön kaada maailmaa! Kasvakaa aikuisiksi ja miettikää omalle kohdallenne! Olisiko kivaa jos itse olisit sielä kassan takana ja minä tulisin naputtamaan joka asiasta?

    • NÖSSÖDETEKTOR

      Päänaukominen myyjätytsyille on NÖSSÖJEN puuhaa.

    • oppiipahanolemaan

      Haistata hänelle paskat? Tai pyydä pomoasi paikalle haistattamaan?

      Liikkeillä on oikeus valita asiakkaansa! Käyttäkää sitä oikeutta!

    • Aasiakaspalvelija

      Eräs asiakas totesi kerran hyvin, että se on jännä juttu kun ihmisillä tulee aina ihan hirveä kiire silloin kun ne tulee kassalle/kassajonoon..ekaks kierrellään ja katellaan parikin tuntia ja sit kun lähestytään kassaa niin onkin yhtäkkiä ihan kauhee kiire maksaa äkkiä ja päästä pois sieltä kaupasta.. kassaneitinä on välillä huvittavaa seurata myös ihmisten etuilua jonoissa. Ja joillekki on iha maailmanloppu, jos kassan pitää soittaa vaik jostakin tuotteesta ja siinä kuluu ylimääräinen minuutti tai kaksi. Ammattitaitoisella myyjällä pitää pokka melkein tilanteessa kuin tilanteessa, mut moni asiakas vaan haluaa kiusata sitä myyjää ja purkaa ärtymystään siihen, ja se ei ole oikein. Joillakin ne käytöstavat jännästi unohtuu ku ne astuu kauppaan sisään.

    • EINIMILAPPUJA

      onko kuiteissasi usein kaksikertaalyötyjä jasitten poistettuja tuotteita.Oletko hidas ja kyseletkö tuotteiden hintoja asiakkaalta.Et omatoimsesti pyydä kassoille lisää väkeä vaan asiakkaan pitää se tehdä.revitkö pusseja niin että asiakkaan pitää pyytää uusi pusseja.Jollain kassalla hedelmä korit hajoavat,tuotteet vaihhtuvat tai jäävät kateisiin!!!

    • ÄLLITÄLLI

      Jospa nyt kertoisit ensin minkälaisesta työstä on kyse. Kauppa vai muu palveluala?

    • miettisitte

      Asiakaspalvelijat on niitä jotka saavat kaiken p*skan niskaan ,ei ihme että moni haluaa vaihtaa alaa, on se niin ihmistä syövää puuhaa.Joten asiakkaatkin voisivat miettiä vähän kotona ennen kuin tulevat kitisemään joka asiasta myyjälle/tarjoilijalle/tms.

    • niinjanäin

      Asiakkaita on joka lähtöön, mutta niin on myös myyjiä. Valitettavasti vuosien saatossa olen työskennellyt myös myyjien kanssa jotka tarkoituksella provosoivat asiakkaita joista eivät pidä ja sitten valittavat pomolle/työkavereille että asiakas käyttäytyy huonosti.
      Eräs entinen työkaveri jopa myönsi piiloveetuilevansa inhoamillensa asiakkaille. Inhoamiseen saattoi riittää pelkkä ulkoinen olemus, itsevarmuus ja jopa se ettei miesasiakas lämmennyt työkaverin flirtille!

      Joten muistakaahan asiassa on aina 2 puolta joskus jopa 3.

    • joopajoo

      Kun aikoinaan menin muutamaksi vuodeksi kaupan kassalle töihin, luulin että työkuvaani kuuluisi pääsäntöisesti kassana olo ja hiljaisempina hetkinä mm. hyllyjen täyttämistä yms. myymälän puolella. Väärin luulin.
      Toimenkuvani koostuikin monesta mielenkiintoisen ammatin yhdistelmästä : milloin olin asiakkaille parisuhdeterapeutti/avioliittoneuvoja, kävelevä keittokirja,tuttuakin tutumpi sylkykuppi,olisi kuulemma pitänyt kesken pahimman ruuhkan mennä korjaamaan jumittunutta hissiä ja tietenkin hymy huulilla.

      Vaihdoin baarimikoksi, jolloin huomasin olevani työni ohella aikuisten lasten tarhatäti,ihmissuhdepsykologi, jotkut luulivat ilotytöksi,sillä tippiä tyrkytettiin seksin toivossa, ja ilmeisesti perseeni muistutti sitten erehdyttävästi kaljatuoppia, kun siihen piti välillä tarrata kiinni ohi kävellessä. Tappolistalle päätyminenkin oli aika yleistä kun nämä niin "selvät" kullanmurut eivät voineet käsittää miksi olin niin ilkeä ja suvaitsematon etten suostunut myymään enää alkoholia siinä vaiheessa kun on käyty ensin monta kertaa nostamassa otsa irti pöytälevystä/ repimässä irti tuntemattoman kraivelista.

    • jesjes..

      Nämä ihmiset täällä, jotka lähtevät kiistämään vittumaisten asiakkaiden olemassaolon, eivät ole ilmeisesti olleet koskaan esim. kassahommissa tai muissa vastaavissa.

      Itse olin pikaruokaketjun kassatyöntekijänä ja näin jälkeenpäin muistellen sehän oli lähinnä huvittavaa. Näin yleistäen moni piti meitä suoraansanoen roskaväkenä, koska olemme kyseisessä paikassa töissä. Silti kiireiset businessmiehet asioivat päivittäin, niin tärkeinä.
      Alussa olin hieman hukassa, sillä kyseisessä paikassa keräsin ensimmäiset asiakaspalvelukokemukseni. Kun kyseisessä paikassa olin homehtunut ainakin vuoden verran, huomasin, että parasta palvelua kyseisille mulkuille oli hymy korviin asti ja yliystävällinen palvelu maustettuna siirappisella äänensävyllä. Tämä siis niille pahimmille.

      Ala on toisinaan hektinen, ja ties minkälaisia kömmähdyksiä sattuu. Toisinaan työntekijöiden puolelta ja toisinaan asiakkaiden puolelta. Mutta työntekijöiden virheitä ei asiakkaiden puolelta suvaita, ilmeisesti juuri hektisyyden takia. Koska paikka on _pikaruokala_, pitää ruuan myös tulla vähintään 1min sisällä, ainakin näin monen mielestä.
      Asiakkaan näkökulmastahan se on toivottavaa, tottakai. Toisinaan olisi kyllä mukavaa, jos asiakas ymmärtäisi, että jos eksyy paikalle kauppakeskuksen pikaruokalaan lauantai-iltapäivänä, liikkeellä on satoja muita. Jos jonot ovat pitkälti ovelle asti, eikö se jo kieli, että palvelun saamisessa saattaa kestää, kuten myös ruuan tulemisessa pöytään, varsinkin jos tilaa erikoistuotteitta? Monelle tämä tulee silti yllätyksenä. Tullaan kaikista kiireisimpänä päivänä ja kiireisimpään kellonaikaan. Sitten ihmetellään kun ei ole salissa enään edes vapaita istumapaikkoja, miksi ruuassa kestää ja miksi salissa on sotkuista.
      Työntekijänä itseänikin inhotti salin jatkuva sotkuisuus. Omasta näkökulmastani vuoroissa oli jatkuvasti liian vähän työntekijöitä, johon taas minä en voinut vaikuttaa.
      Pitää siis tehdä valinta: palvelenko sillä hetkellä asiakkaita kassalla (sali likastuu, roskat kerääntyvät, joka paikka törkyinen) vai siivoanko salia (asiakkaiden mukavuus ehdottomasti kasvaa, mutta myös jono kasvaa ja odotusajat pitenevä). Tätä pulmaa yritin ratkoa monesti päässäni, mutta koskaan ei oltu tyytyväisiä. Jos sali oli sotkuinen, ainakin puolet asiakkaista huomauttivat asiasta. Pöydät olivat likaisia edellisen asiakkaan jäljiltä ja jonot olivat monen metrin pituisia. Silti moni asiakas tunkee kassalle ja pyytää, että tulehan pyyhkimään, muuten en voi syödä.
      Yritimme tehdä parhaamme ehtiäksemme tehdä kaiken mitä he pyytävät: nopeasti ruoka pöytään, siisti sali, nopea palvelu. Valitettavasti tämä on joskus mahdoton yhtälö.
      Onneksi kyseinen yhtälö on mahdollinen monessa muussa pikaruokalassa, jossa tajutaan palkata tarpeeksi henkilökuntaa eikä säästellä tärkeässä asiassa.

      Tietysti kun siellä ylempänä päätetään asioista, on ykkösasia tulos, tulos ja tulos. Silloin joudutaan säästämään tälläisissä asioissa, jolloin työntekijä ja asiakas kärsivät kiireisinä kellonaikoina.

      Ilkeistä asiakkaista vielä. Jos asiakas on mukava ja pyytää jotain, haluan tehdä asian. Jos taas ylimielinen ja töykeä, ei millään viitsisi. Vaikuttaa paljon mielialaan ja asiakaspalvelualttiuteen. Jos jonossa on paljon mukavia asiakkaita, saan uutta pontta aina seuraavaa varten. Valitettavasti töykeät asiakkaat toisinaan tieten tahtoen ovat ilkeitä.

      Pikaruokalauran jälkeen hakeuduin töihin kioskille, jossa en kuitenkaan viihtynyt tippaakaan. Olin vasta harjoittelija. Olin tehnyt vakkarin kanssa 3-4 vuoroa yhdessä, mutta koska niistä vuoroista oli aikaa ainakin 2kk itsestäni riippumattomista syistä, lähdin viidenteen vuorooni epävarmana. En muistanut veikkauskoneen käyttöä juuri ollenkaan. Tein tuurausvuoroa vieraalla paikkakunnalla ja lähdin hommaan positiivisella asenteella. Onneksi ensimmäisinä tunteina tuli normaaleja ja mukavia asiakkaita. Lukuunottamatta erästä vakkariasiakas miestä, joka kysyi edellisen vuoron vakkarilta kovaan ääneen: "Osaako tuo tyttö edes mitään???" Ennen kuin oli siis tullut edes kassalle. Tämä loi tiettyjä paineita, sillä ajattelin tosiaan, että enpä tiedä osaanko. Tämä mies tuli sitten myöhemmin. Tarkistuttamaan varmaan 20 vanhaa kuponkia ja halusi ostaa jotain, mitä en ole koskaan aiemmin joutunut myymään (veikkauskoneelta). Yritin parhaani mukaan etsiä koneelta miehen haluamaa "tuotetta". Ja koska en selviytynyt hommasta 10 sekunnissa alkoi hän sättiä minua nuoreksi ja kokemattomaksi ja että pitäisihän minun nyt osaa nuo hommat kun kerta olen siellä töissä.
      Niin kovasti olisi tehnyt mieli sanoa, että sama asia, että tulisit itse tähän koneelle kokeilemaan. Yhtä vähän olisimme kumpikin osanneet. Ehkä olisi saanut perspektiiviä asiaan. Valitettavasti en tietenkään voinut näin sanoa, vaan jatkoin etsimistä ja lopulta se sitten löytyi.
      Kaikkia tilanteita ei ole harjoitusvuoroissa, sillä asiakkailla on erilaiset tarpeet..

      • kivaveikkaaja

        Itse veikkaan paljon ja ihan kaikkia pelimuotoja. Valitettavasti kupongit ovat vaan sellaisia että kaikkia niiden kautta ei voi vaan hoitaa vaan joskus pelit pitää hoitaa suullisesti. Tämä tilanne on useille pelin vastaanottajille uusi ja varmaan vaikeakin.

        Taidan kuitenkin kuulua sarjaan ' hyväasiakas' koska ymmärrän hyvin että uudet asiat vaativat opettelua, ihan joka ikiseltä meistä... Tsemppiä noiden pönttöpäiden kanssa, valitettavasti itseään täynnä olevia ihmisiä vaan on joka paikassa.


      • Kuisma.

        Älä stressaa :) Hyvin olet hoitanut työsi. Jos olisit minun työntekijäni, taputtaisin sinua olalle ja laittaisin kympin lisää joulurahastoon saman tien. Hankalia asiakkaita nyt riittää aina ja heidän toiveensa yritetään toki täyttää parhain päin. Persoonallisuushäiriöisiä sen sijaan meidän on täysin turha alkaa terapioimaan. Jos ei osata olla asiallisesti toinen toistamme arvostaen, niin suuntana on ovi. Jos sekään ei kelpaa, niin sitten putka. Toivottavasti tämä selkeytti, mitä tarkoitan.

        Itse kymmenen yrittäjyysvuoden aikana törmäsin sellaisiin kusipäihin, että a) en tilaa enkä osta ikinä koskaan yhtään mitään yrityksistä, joissa ovat edes osakkaina b) vedän kyselemättä kunnolla turpaan ilmeenkään värähtämättä.

        Siinähän ihmettelevät, kun suksi ei luista ja mikäs pipi tuli ja mistä hyvästä :)


    • Kylmät kädet

      Vakio-asiakkaasi on mielenvikainen, jolla itsellään on todella paha olla. Hän yrittää purkaa pahaa oloaan sinuun.

      Älä ota sitä henkilökohtaisesti!

    • 24

      On kyllä kumma asiakas, jos ei pidä palvelusta, mutta silti käyttää sitä jatkuvasti.

    • KatsoPeiliin

      Kuten myyjiäkin, niin asiakkaitakin on laidasta laitaan. Eikä asiakas todellakaan ole aina oikeassa, vaikka niin monesti luulevatkin... Se on aika epäreilua tulla vi**uilemaan siihen tiskille, kun tietää ettei myyjä voi alkaa siinä avautumaan vaan edes hänen täytyy olla se asiallinen osapuoli, vaikka kuinka kiehuisi sisällä. Itsekin olen asiakaspalvelutyössä ja monesti sitä toivoisi asiakkailtakin käytöstapoja sekä tilannetajua valittamisen sijaan kun kaikki ei tulekaan nyt ja heti hänelle. Ihmisiä sitä kaikki ollaan, tiskin molemmin puolin. Tunteet (ja mielipiteet) ne on myyjilläkin!

      Itse olenkin ottanut sellaisen asenteen, ettei minunkaan tarvitse sietää ihan mitä tahansa vaikka "palvelu"ammatissa olenkin. Ja sitä saa mitä tilaa, eli itsekkäät idiootit saa perus "kiitoshei"n, kun taas mukavat&käytöstavat omaavat ehkä jopa jotain extraa=rupattelun,aidot kehut,vinkit ja neuvot HYMYN : )

    • gtyuiopåölkjhhg

      Jos pomo on jo tota mieltä sano ne suorat sanat. Saat todennäköisesti aplodit tilannetta vuosia seuranneilta muilta asiakkailta.

      Jatkuvaan loukkaamiseen, vastaa ensi kerralla kysyen suoraan: Saanko udella, että miksi herra tai rouva vääntyy ylipäätään tälläiseen paikkaan, jos ei ole vuosiin mitään positiivista paikastamme löytänyt.

      Unohtaa voit kotonasi moiset asiakkaat, vaikka tuo katoaisi. Aina tulee vastaan se uusi hankala tapaus, joita jopa muut asiakkaat katsovat todella kieroon.

    • no huhuh

      "Mä NIIN tiedän mitä sä tarkoitat! Mun työpaikassani on myös tällainen vakioasiakas, jolla on aina jotain pahaa sanottavaa ihan kaikesta. On myös kovaääninen, huutaa ja mesoaa ja tuntuu vihaavan kaikkia. Rasittavinta on se, että tämä kyseinen rouva tunnistaa mut myös työajan ulkopuolella ja silloinkin hänellä tuntuu jotain sanottavaa olevan.. Jaksamista sulle, tiedän että se on raskasta, mutta jotenkin me aina jaksetaan :) Ei kannata kauheasti asioita miettiä, vaan jätä ihan vaan omaan arvoonsa koko tyyppi."

      Jos tulee työajan ulkopuolella ahdistelemaan niin minä antaisin palaa ja puhuisin suuni kerralla puhtaaksi. Muita korostaa että mielipiteesi ovat omiasi ei pomosi. Toinen konsti on vanhakunnon poliisi.

    • 6 vuotta alalla

      Minulla on lehmän hermot ja välillä onkin hauska huomata, miten asiakkaalla nousee hiki otsalle, kun en provosoidu hänen jutuistaan. Kerran olen syyttä huutavalta asiakkaalta kysynyt "Missäs sinä olet töissä? Minulla on perjantaina vapaapäivä, tulen sitten huutamaan sinun työpaikallesi". Hiljeni.

      Olen saanut pelkästään positiivista palautetta asenteestani. Minulla on lempiasiakkaita, jotka tulevat aina minun kassalleni ja vapaapäivinäni kyselevät kollegoilta missä olen. Osaan huomioida lapset, vanhukset ja vammaiset. Erityistä huomiota annan ujoille asiakkaille. Tiedän, että olen joillekin ainoa ihmiskontakti. Asiakkaan hymy on paras palkinto.

      "Eiköhän myyjän homma ole se viimeinen homma johon mennään, kun ei muuhun pääse. Siksi myyjäksi pääsee käytännössä aivan kuka vaan". Tulepa kokeilemaan yhdeksi päiväksi. Myyjän pitää osata hirveästi eri asioita ja muistaa ulkoa kaiken maailman koodeja. Työ vaatii sosiaalisuutta, tarkkuutta ja aitoa palveluhalua. Myyjällä ei saa olla huonoja päiviä. Monelle kassatyö on kuitenkin vain välivaihe. Tässä parhaillaan gradua kirjoittelen...

      • Me kiusaajat

        Hyvä lehmänhermoinen! Tuolla asenteella pääset pitkälle. Olet poikkeus meistä keskivertoänkyröistä, joiden ihmissuhdetaidot ovat olemattomat. Me kun ollaan tyytymättömiä omaan itseemme ja elämäämme, mennään purkamaan pahaa oloa heikompiimme. Uhriksi sopii nuori kassatyttö, harvemmin rautakaupan yrmy uros. Kiusaaminen on suomalaisten kansanhuvi. Sitä opetellaan jo päiväkodeissa.


    • Robotin jatke

      Minkälainen hullu muuten menee vilkkaan ruokakaupan tiskille töihin?

      Täysin epäinhimillistä liukuhihnatyötä, ei voi olla terveellistä.

    • Myyjä91

      Mitä veemäisempi asiakas sitä leveämpi hymy!

      Voimia!

    • hmm.

      Sano ettei sun tarvitse kuunnella loukkauksia. Asiakas siirtyy toiseen paikkaan asiakkaaksi, jos homma ei toimi.

    • raakarane

      kassahomma on sitä tyypillistä "paskaduunia",apinakin oppii tuon 15min

      koulutuksella. sitten on TODELLA vittumaisia myyjiäkin,esim olet juonut

      yhden saunaoluen,kieltäytyy myymästä lisää saanee henkisen orkun

      seuraavaksi kyllä valitan johtoon.

    • Työ kaupassa

      Hyviä kommentteja! Tavaratalossa ja kaupassa mikään inhimillinen ei ole vierasta!

      - Asiakas tunkee karmit kaulassa kauppaan juhannusaattona pari minuuttia vaille klo 12. Kauppaan päästyä ei olekaan kiire juhannuksenviettoon. Jopa kahta maitotölkkiä varten tarvitaan ostoskärryt!

      - Asiakkaat maleksivat kaupassa sulkemisajan jälkeen. Pyöritään ensin kiireettä kaupassa tunti tai pari. Viimeisten kuulutusten jälkeen rynnätään klo 21 (lauantaisin ja sunnuntaisin klo 18) kassoille. Satojen eurojen ostosten kanssa. Mulkoillaan vihaisesti ja naputetaan kynsillä kassalinjan teräsreunaa.

      - Asiakas tuo isolla pussilla kolikoita - 5, 10, 20 ja 50 senttiä - ja haluaa maksaa lauantairuuhkassa kymmenien eurojan ostoksensa kolikoilla! Jiihaa!!!

      - Töykeät asiakkaat, jotka heittäytyvät kuuroiksi ja mykiksi, kun heitä tervehditään. Opastin uutta työntekijää, joka kohteliaasti ja kuuluvalla äänellä tervehti vakiasiakasta. Rouva ei taas ollut kuullakseen. Kyllä pisti vihaksi uuden työntekijän puolesta! Asiakkaiden töykeään käytökseen törmää kaupoissa päivittäin.

      - Asiakas syöttää tuotteensa yksittäin skanneriin, kuvitellen sen jouduttavan kassatyötä ja maksutapahtumaa. Ei jouduta, vaan tuotteet tulevat vahingossa luetuksi useaan kertaan. Taas korjaat rivejä kuitilta ja taas kestää.

      - Asiakas ihmettelee, jos kassa ei muista ulkoa tuotteiden hintoja. Tavaratalossa on useita kymmeniä tuhansia tuotteita.

      - Hintavirheistä syytetään kassaa. Kassa ei hinnoittele tuotteita, vaan työ tehdään osastoilla. Kassa ei ole vastuussa hintavirheistä, tuotepuutteista, viallisista ja vanhentuneista tuotteista.

      - Meidän kaupassa on työntekijöitä laidasta laitaan. Osa on vakiintunut kaupan alalle. Osa tekee paria-kolme työvuoroa viikossa lastenhoidon ohella. Osa opiskelee ylipistossa, ammattikorkeakoulussa tai muualla. Olemme kaupassa tekemässä työtämme ja ansaitsemassa palkkaa. Tehtävänämme ei ole ratkoa ammattiauttajana asiakkaan henkilökohtaisia ongelmia.

    • hdhddddddddddd

      Ap, kuulostat yhdeltä facebook-kaveriltani, naiselta jolla on kamalasti komplekseja ja heikon itsetunnon puuskia. Ja kamala vakiasiakas töissä.

      Asiakas on kamala, kyllä, mutta jos se vaivaa sinua vapaa-ajallakin, ongelma on, ettei sinulla ole omaa elämää. Hanki se.

    • Jompula

      Hyvä asiakaspalvelija on myös itse hyvä asiakas.
      Ja toisinpäin.

      Kohtelias ja asiallisesti käyttäytyvä asiakas saa parempaa palvelua, kuin itseminäperseennuolentaavaativaöykkäri.

      Ja niin pitää ollakin.

      Kannattaa kokeilla jos ei usko.

    • minä

      Itsekin olen kioskilla ollut töissä ja kyllä näkyi monenlaista tallaajaa. Silloin kun uutena työntekijänä aloin tekemään vuoroja ilman opastusta, meni kaikki hyvin kunnes tuli vakioasiakkaat kohdalle...

      Ei mitään, he pyysivät jotain hieman erikoisempaa peliä jota ei koulutuksessa minulle ollut neuvottu eikä vakkaritkaan asiasta olleet sanoneet(oletettavasti ei ollut vielä ajankohtaista, kunhan peruspelit osasi tehdä). Pyysin sitten tarkentamaan, että minkälainen se on että voin sellaisen yrittää tehdä. Tämä kysymys oli ilmeisesti loukkaava, nimittäin sain seuraavaksi paskaa niskaan kun olin typerä nulikka, joka ei osannut tehdä yksinkertaista asiaa ja alkoi riehua siinä. Muistan soittaneeni esimiehelleni tuossa tilanteessa ja hän langan päässä avitti kun yritin näpertää peliä koneelle. Loppupeleissä homma oli fine ja asiakas lähti riehumaan muualle. Minun vuorojeni aikaan hän ei ikinä tullut asioimaan, edes silloin kun olin jo tehnyt puolisen vuotta töitä ja harjoittelijan titteli oli menneisyyttä.

      Kerran on myös käynyt niin, että olin saada asiakkaan kimppuuni suoraan tiskin yli kun en voinut myydä hänelle paria tuotetta alehintaan(kyseessä ei ollut alennus tai kampanja tmv. joka oikeuttaisi tähän) Onneksi paikalla ollut toinen miesasiakas heitti hänet ulos, että saatiin vartija paikalle. Silloin myönnän itsekin säikähtäneeni kun sen asiakkaan päässä napsahti ihan silmänräpäyksessä.

      Näitäkin juttuja varmaan riittää moneen lähtöön, onneksi työskentelen toisenlaisessa asiakaspalveluammatissa, jossa ei tule hyökkääviä ja rähiseviä asiakkaita kohdalle.

      • Jesjes...

        Itsellä jäi 5. Vuoro toisiksi viimeiseksi ja lähdin tuulettumaan varastohommiin..
        Nimenomaan kioskien vakioasiakkaat (jotkut) käyttäytyvät todella töykeästi ja harjoittelija on kuin punainen vaate. Ovat niin tottuneet vakkarimyyjiin, joilla on homma hanskassa ja joiden kanssa ovat hyvänpäiväntuttuja. Ihan vastaavia tilanteita oli minullakin. Olettivat, että tiesin heti mitä mahtoivat tarkoittaa pelitermeillään ja kun kuponkia tehdessäni pyysin toistamaan niin suutahtivat moisesta.
        Toinen mielenkiintoinen oli tupakanmyynti. Itse savuttomana henkilönä hädin tuskin tiesin edes 30% myydyistä merkeistä etukäteen ja vielä huonommin tiesin "lempinimet". Sitten taas suututtiin ja haukuttiin kun pyysi selventämään mistä askista oli kyse. (aikana jolloin olivat vielä näkyvillä).
        Onneksi välillä tuli todella herttaisia asiakkaita, yksi heistä jopa antoi suoraa palautetta kasvokkain, että todella positiivinen ja mukava olen :) nuo kyllä piristävät päivää poikkeuksetta!
        Hieman kaipailisin jo takaisin asiakaspalvelun pariin..


    • niinjanäin

      "Nämä ihmiset täällä, jotka lähtevät kiistämään vittumaisten asiakkaiden olemassaolon, eivät ole ilmeisesti olleet koskaan esim. kassahommissa tai muissa vastaavissa."

      Koko viestiketjua en ole edes jaksanut lukea, mutta en usko että kukaan kiistää tuota 100%. V-mäiset asiakkaat on kuitenkin niin pieni vähemmistö että normaalit kassat eivät edes reagoi heihin. Itse olen ollut alalla vuosia ja myös kassatyö on erittäin tuttua, joten tiedän myös sen että kassa pystyy halutessaan vaikuttamaan erittäin paljon siihen miten asiakkaat häntä kohtaan käyttäytyvät.

      Kaikista tärkein on AITO HYMY! Jos asiakasta veetuiluttaa kassalle tullessa, niin n. 90% näistä asiakkaista saa itselleen positiivisemman fiiliksen jo kassalle tullessaan, jos saa tuon hymyn vastaansa.

      Ne loput 10% taas....olkoon...niillä on huono päivä, ehkä murheita, huolia, kipuja sairauksien takia, stressiä omista töistä...ei se ole meidän ongelma...antaa olla.

      Mutta sen sanon vielä...en oikein usko että kukaan meistä tähän ketjuun kirjoittaneista ei joskus käyttäytyisi hitusen huonosti asiakkaana on se sitten kauppa, pankki, bussi, taksi, baari...jne...saadessaan omasta mielestään huonoa palvelua ;)

    • jesjes..

      Nojuu, itseasiassa tuolla oli väitteitä, että kaikki on kiinni myyjästä ja kaikki onkin kuin onkin myyjän syytä. Ja kiistettiin vittumaiset asiakkaat, joita ei tietenkään ole olemassa..

    • 6-6

      Jos kaupan toiminassa on oikeasti moitittavaa, on täysin turhaa kiukutella kassoilla työskenteleville. Lähetä sähköpostia suoraan kauppiaalle tai myymälälle. Silloin palaute kulkeutuu niille ketkä voivat asioihin oikeasti vaikuttaa. Noin 10% asiakkaista ymmärtää tämän. Ne muut eivät oikeasti halua kuin vuodattaa ja kaataa scheissea niskaan. Kauppiailla ja esimiehille on harvoin niin paljon munaa, että kohteliaasti keskustelisivat näiden tapausten kanssa. Valittelisivat sitä, kun ei pystytä hänen toiveita toteuttamaan ja lopuksi kannustaisivat tekemään ostokset jossain hänen arvolleen sopivassa putiikissa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1730
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      188
      1223
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe