Kannattaako SSHY:n liittyä?

hmmmm....

Mitä sieltä löytyy rekisteröityneelle? Kyselee aloitteleva sukututkija..

26

7120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      sieltä löytyy 125 vuotta tuoreempia kirkonkirjoja (100-vuotiaisiin, ei vielä kaikista seurakunnista), tuomiokirjoja, henkikirjoja, sotilasrullia

      • hyvää mieltä

        Jäseniksi on liittynyt jo vajaat 8000. Niin moni ei voi olla väärässä.


      • raha-sampo-bisnes
        hyvää mieltä kirjoitti:

        Jäseniksi on liittynyt jo vajaat 8000. Niin moni ei voi olla väärässä.

        Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

        Suoraan sanottuna en liity mihinkään kuppaus systeemiin minkään takia, se on periaate.

        Elän vaatimattomasti enkä halua tukea kolmatta osapuolta jolle ensimmäiset ja toiset hölmöt kantavat valoa pimeään mökkiin.Ja aivan ilmaiseksi että kolmas osapuoli sitten vaurastuu.


      • raha-sampo-bisne:lle
        raha-sampo-bisnes kirjoitti:

        Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

        Suoraan sanottuna en liity mihinkään kuppaus systeemiin minkään takia, se on periaate.

        Elän vaatimattomasti enkä halua tukea kolmatta osapuolta jolle ensimmäiset ja toiset hölmöt kantavat valoa pimeään mökkiin.Ja aivan ilmaiseksi että kolmas osapuoli sitten vaurastuu.

        Oikein. Periaatteen ihminen matkustaa itse arkistoihin, maksaa itse matkat ja hotellihuoneet, lihasvoimatkin kasvavat rullia veivatessa. Kannattaa ostaa itse kirjat, ei lainata niitä kirjastoista eikä tuttavilta. Maksaa itse valokopiot, ei kopioi netistä ilmaiseksi omalle koneelleen. Itse tilaa srk:sta virkatodistukset ja maksaa ne. Ei kurkista sukuseurojen sivuille vaan tutkii itse. Näin kun tekee itse kaiken, se tulee paljon halvemmaksi. Hiljaa hyvä tulee.
        Harmi että pitää maksaa veroja narcin tekemisestä. Aivan joutava homma.


      • boheemi..........
        raha-sampo-bisne:lle kirjoitti:

        Oikein. Periaatteen ihminen matkustaa itse arkistoihin, maksaa itse matkat ja hotellihuoneet, lihasvoimatkin kasvavat rullia veivatessa. Kannattaa ostaa itse kirjat, ei lainata niitä kirjastoista eikä tuttavilta. Maksaa itse valokopiot, ei kopioi netistä ilmaiseksi omalle koneelleen. Itse tilaa srk:sta virkatodistukset ja maksaa ne. Ei kurkista sukuseurojen sivuille vaan tutkii itse. Näin kun tekee itse kaiken, se tulee paljon halvemmaksi. Hiljaa hyvä tulee.
        Harmi että pitää maksaa veroja narcin tekemisestä. Aivan joutava homma.

        narc ei olekkaan maksullinen kuppaus systeemi vaan yleishyödyllinen verovaroin tuettava....

        Joo näin on en maksa edelleenkään kenellekkään kupparille jolle maksavat asiakkaat keräävät ilmaista tietoa josta kuppari velottaa maksun.


      • Jäsen

        Jos on mahdollisuus käydä maakunta-arkistossa usein, ei ole syytä liittyuä digitoitujen kirkonkirjojen tutkimisen vuoksi, mutta jos on kaukana arkistoista, on hieno asia, kun voi omasta koneestaan etsiä rippikirjoja ym. 1890-luvulle saakka.

        SSHY:n sivuilla on myäös keskustelupalsta, jolla voi vaihtaa mielipiteitä sukututkimuksesta. En muista, pääseekö poalstalle myös ei-rekisteröityneet. Digitoituja kirjoja on myös kaikelle kansalle veloituksetta.

        Jäsenmaksu nmenee hyvään tarkoitukseen, sillä digitoiminen on suuri apu kaikille sukututkijoille.


      • raiki
        raha-sampo-bisnes kirjoitti:

        Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

        Suoraan sanottuna en liity mihinkään kuppaus systeemiin minkään takia, se on periaate.

        Elän vaatimattomasti enkä halua tukea kolmatta osapuolta jolle ensimmäiset ja toiset hölmöt kantavat valoa pimeään mökkiin.Ja aivan ilmaiseksi että kolmas osapuoli sitten vaurastuu.

        miten pääsen eroon sshy jäsenyydestä


    • 2.vuoden tutkija

      Minä liityin juuri. Vuoden pärjäsin vapaamatkustajanakin. Mutta nyt ei tunnu enää reilulta jatkaa näin ja uteliaisuus puuttuvien tietojen osalta on vain kasvanut. Varsinkin nuo tuoreemmat houkuttaa, toivon löytäväni parista isovanhemman vanhemmasta lähtötiedot, joilla pääsen alkuun. Myös muutamilla löytyneillä esivanhemmilla on tuomioita, joista olisi kiva tietää enemmän tai sotilasnimi, jonka selvittäminen tyssää ilman sotilasrullia. Toivottavasti en pety kovin pahasti ;)

    • Genealogiaa

      Oi, siellähän on vaikka mitä! Läänintilejä, käräjäpöytäkirjoja, perukirjoja, sotilasrullia ..... !!
      Aivan ihanaa !!

      • :

        Todellinen apu on monesti siinä, että SSHY:ssä on niin paljon hakemistoja.
        Olisi puuduttavaa käydä läpi narcia ilman SSHY:n tarjoamaa apua.
        Kiitos kaikille hakemistoja laatineille.


    • tyytyväinen jäsen

      Jos sukututkimus kiinnostaa, niin en tiedä paikkaa, josta saisi niin paljon rahoilleen vastinetta kuin SSHY:n jäsenenä. Sivusto on lisäksi mieletön esimerkki vapaaehtoistyön voimasta. Kukaan ei olisi uskonut joku vuosi sitten, että kirkonkirjoja voi selata koneella kotona rullien veivaamisen sijaan lähes ilmaiseksi. Jos oman seurakuntasi kirkonkirjat on kuvattuna siellä, niin säästät yhden kirkkoherranvirastokyselyn hinnalla koko vuoden jäsenmaksun´ja olet samalla mukana edesauttamassa hienoa vapaaehtoistyötä.

      • ei aivan tyhmä

        ja olet samalla mukana edesauttamassa hienoa vapaaehtoistyötä.

        ..haha jolla jotkut typerykset sitten rikastuvat siinä sivussa...

        Miksi ei hienon asian puolesta nostakaa jäsenmaksu 5000e sitten sinne pääsee valiojoukko tutkareita joilla on meriittejä ja nimea!


      • No sillä lailla
        ei aivan tyhmä kirjoitti:

        ja olet samalla mukana edesauttamassa hienoa vapaaehtoistyötä.

        ..haha jolla jotkut typerykset sitten rikastuvat siinä sivussa...

        Miksi ei hienon asian puolesta nostakaa jäsenmaksu 5000e sitten sinne pääsee valiojoukko tutkareita joilla on meriittejä ja nimea!

        Siis kuka ei ole aivan tyhmä?


    • Naurettava saituri

      Tehtyäni 10 v. sukututkimusta sain kuulla sukuun kuuluvan henkilön ärhentelyä siitä, kuinka itsekästä on pitää vain omana tietonaan suvun ihmisiä, kun kerran on niitä koonnut monien sukupolvien ajalta.
      Hänen mielestään minun pitää julkaista työni tulokset netissä, koska niin moni muukin etsii samoja ihmisiä. Ihan turhaan, koska minä olen ne jo löytänyt.

      Mitä siitä, vaikka olen satsannut asiaan niin rahaa kuin aikaakin vuosien mittaan, osoittaa vain itsekkyyttä ja saituutta, kun en ilmaiseksi suostu antamaan työni tuloksia kaikkien käyttöön.

      • .......von W........

        Laita kirjalliseen muotoon, ja nettisivuillesi ilmoitus teoksesta ja sen sisällöstä. Sitten mielestäsi kohtuullinen korvaus tuotteen ostaessa.

        Itse sain suvustani tietoa useiden satojen vuosien ajalta, kun satuin löytämään netistä sukuani, ja sen eri haaroja, tutkineen miehen aiheesta kirjoittamia teoksia.

        Saksasta aikoinaan tilasin, muistaakseni noin 80 e kpl, sivuja satoja, vain pieni osa tiedoista sivusi omaa sukuani, mutta tyytyväinen olen.


        Kyllä monet arvostavat toisten vaivannäköä......uskon sinunkin tietojesi kiinnostavan, vaikka niistä sitten maksaisikin


    • Angervo1

      Ihana kun voi pienellä summalla löytää kokonaisia elämäntarinoita omista sukulaisistaan ja ihan pilkaahintaan verrattuna siihen, että joutuisi reissaamaan ja maksamaan seurakunnille samasta työstä.

      Kun liittyy sshy:hyn saa tuoreimmatkin rippikirjat paikkakunnittain näkyville. Se on parasta ja edeleen kotisohvalta käsin.

    • Giösta111

      Olen maksanut jäsen. Aluksi hieman vastentahtoisesti maksoin, mutta olen nyt vajaa vuoden käytettyäni tyytyväinen. Olen saanut enemmän hyötyä sieltä, kuin mitä se aloitusmaksu vajaa 40 eur oli. Jatkovuodet taitaa olla halvempia.

      • jäsenmaksut

        Liittymismaksu on 10 EUR, vuosittainen jäsenmaksu tällä hetkellä 17 EUR, eli liityttäessä 27 EUR... 39 EUR lienee SSS:n jäsenmaksu (ei erillistä liittymismaksua).


    • sitroen.

      Edellä mainittujen lisäksi SSHY:n jäsenenä saat käyttöösi vähän kirkonkirjojen kuvankäsittelyominaisuuksia. Kontrastia ym pystyt säätämään suoraan näytöltä.
      Jotkut kirkonkirjojen sivut on skannattu luvattoman huonosti, mutta niistäkin saat ainakin hakemistot ja sitten pääset nopeammin NARC:in sivuilla oikealle sivulle. NARC:in skannaukset ovat huippuluokkaa, mutta hekemistojen puute on paha puute.
      Sitten vielä se, että kaikki kirkonkirjojen sivut eivät ole molemmissa.

      • pisterivi1

        "NARC:in skannaukset ovat huippuluokkaa, mutta hekemistojen puute on paha puute. "

        nyt on narc:in kuviinkin saatavilla hakemistoja osoitteessa
        http://digihakemisto.appspot.com/


      • sitroen.
        pisterivi1 kirjoitti:

        "NARC:in skannaukset ovat huippuluokkaa, mutta hekemistojen puute on paha puute. "

        nyt on narc:in kuviinkin saatavilla hakemistoja osoitteessa
        http://digihakemisto.appspot.com/

        En minä vain löytänyt mitään käyttökelpoista tuolta.


    • Aloittelija

      Tilasin seurakunnalta virkatodistukset molemmista iso-vanhemmistani sukututkimusta varten aloittaessani puolisen vuotta sitten homman. Maksoivat noin sadan euron verran. Liityttyäni SSHY:n jäseneksi pääsin tarkastamaan kirkonkirjoja kyseisen paikkakunnan osalta vuoteen 1908 asti sieltä käsin. Kävi ilmi, että virkatodistuksissa oli useampi virhe, esimerkiksi isoäitini syntymää ei seurakunta ollut löytänyt. Mutta SSHY:n jäsenenä pääsin näihin tuoreimpiin tietoihin, ja löysin ne itse, kotisohvalta.

      "Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä":)

      Ja joku kolmekymmentä euroa vuodessa siitä, että voi avata kirkonkirjat oman kahvikupin ääressä juuri silloin kuin haluaa, silkkaa nautintoa.

      Lisäksi, jos kommenttiketjun alkupään oivalluksia eräältä kirjoittajalta ylipäätänsä nyt edes haluaa kommentoida, niin on kyllä sanottava, että ihan oikeat sukututkijat tekevät niin paljon töitä vapaaehtoisesti silkasta rakkaudesta harrastukseensa, auttavat meitä aloittelijoita aikaansa säästämättä, niin että kannattaa jättää nuo katkerien surullisten ihmisten kommentit ihan omaan roskalaatikkoonsa. Ei tuollaisella kolmenkymmenen euron jäsenmaksulla mikään yhdistys kyllä rikastumaan pääse, ja jos sitä epäilee, niin yhdistyksen taloustiedot voi tarkastaa, ohoh, ihan ilmaiseksi netistä:)

    • 15+9

      Omaa seurakuntaa koskien, jäsensivuilla on tasan samat rippikirjat kuin yleisesti saatavilla, vuoteen 1860. joten itselle ei ole mitään apua jäsenyydestä. Kaupungin Kirjastossa on kaikkien luettavana vuoteen 1910. harmi kun nämä ei löydy netistä, olisi helpompaa tarkastaa kotikoneelta kuin lähteä kirjastoon :)

      Seurakunnalla ei ole aikaa/resursseja auttaa...

    • MaijaX

      Olen kokenut tosi hyödylliseksi jäsenyyteni SSHY:ssä. Olen löytänyt monta tärkeää tietoa, joihin en muuten pääsisi käsiksi.
      Erittäin mielelläni maksan tuon edullisen hinnan ja samalla tuen hyvää työtä.
      Sen sijaan kalliisiin My heritage yms. palveluihin en liity, koska tulin siihen tulokseen, etteivät ne minua hyödytä millään lailla.

    • ÄläMaksa

      Ei kannata liittyä. Pelkkää rahastusta koko homma!

    • Ääliöt

      Rahastusta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe