Paketti vai itse tehden? 140-160m2 1krs talo

?!dwff

Koskaan ei taloa olla rakennettu, eikä oikeastaan asiasta pintaraapaisua enempää tiedetä. Poropeukaloita ei olla, ja tuttuja ammattilaisia ja talon rakentaneita on paljon. Suunniteltiin avaimet käteen talon rakennutusta, mutta nyt monet suosittelevat kuitenkin itse rakentamista, ainakin osittain. Ongelmana on budjetti joka on 250t ja avaimet käteen talon kanssa menisi ehkä turhan tiukille...
Neuvoja mitä kannattaisi tehdä?

7

451

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka paljon olette aikoneet itse tehdä? Onko tarkoitus olla päivittäin työmaalla tai jopa kokopäiväisesti?

Yksi käyttökelpoinen toimintamalli on pestata osaava timpuri tuntitöihin ja toimia hänelle apumiehenä, jos mahdollista täysipäiväinen oma osallistuminen. Jos taas oma osuus satunnaisempaa, pestataan osaava timpuri ja hänelle apumies sekä osallistutaan itse silloin kun ehditään.

Itse pitkästä tehden, pitäisi kyetä merkittäviin säästöihin ja kunnon tienestiin.

• ?!dwff

Päivittäin olisi tarkoitus olla itse, illat siis käytännössä. Päivät omissa töissä. Tulisikohan säästöä ottaa esim kastellilta joku säältä suojaan paketti ja siihen palkata timpuri (pimeästi) ja olla itse apumiehenä? Vai saako talopakettifirma kaiken halvemmalla ettei tästä olisi rahallista hyötyä?

• ei koskaan enää

Tutut tuppaa kaikkoamaan kun talkoot jatkuu ja jokaisella tutulla ammattimiehellä on oma näkemys siitä mitä pitää tehdä ja miten. Jos meinaat säästää omalla työlläsi ei siihen illat riitä - ja meinaatko sitten että voimat riittää tehdä päivät ansiotyötä ja opiskella illat/viikonloput/lomat sitä rakentamista? Minä en välttämättä mitään tiedä, kysyn vaan.
        Entäpä sitten se hankintojen "halpuus"? Kilpailuttamalla! :) -niinpä, mitä kilpailutat ja kuinka paljon, kuka kuljettaa ja milloin ja tuliko laskettua menekki oikein? Jos ei- saako samaa ja kuka maksaa virheen. Entäpä urakoitsijat sitten? Jos et mitään tiedä rakentamisesta niin LVIS-puolella löytyy jälleen lukuisa määrä erilaisia suunnittelijoita ja urakoitsijoita, joilla jokaisella on vankka mutta todennäköisesti jollain lailla poikkeava näkemys Sinun talosi parhaasta ratkaisusta. Voit tietenkin palkata sen vastaavan mestarin/ pääsuunnittelijan, jonka mukaan sitten talosi rakennat - tuleeko siitä sitten se hyvä ja paras -samalla säästöä, enpä usko. Paperilla se on niin helppoa.

• rk

Kastelleja ja pimeitä timureita en ole pitänyt tapanani kommentoida.

Yleisellä sanalla sananen talopakettifirmojen hinnoittelusta: Talopakettiyritysten kateodotukset ovat aina suuremmat kuin sisäänostohintojen erot eli aina tulee halvemmaksi ostaa samat kamat suoraan kuin talopakettiyrityksen kautta.

• savo12

Jos itse tekee niin mistä sitten pääkuvat, rakennussuunnitelmat ja materiaaliluettelot yms. saa? Arkkitehtiä kyllä en käytä.

• rk

Maailma on puolillaan pieniä rakennusalan insinööritoimistoja, mutta niiden löytäminen saattaa olla se vaikein haaste. Lisäksi on olemassa tavarantoimittajia, joilta saa ostaa talopakettien sisältämät tavarat suoraan. Ja vinkkinä, että noilta tavarantoimittajilta saattaa löytyä noita suunnittelijoita verkostoistaan...
        Ja joskus on jopa joku nokkela katsonut kaverin talopakettisuunnitelmien nimiöstä, kuka ne on piirtänyt - yhä useammin se onkin joku muu kuin se talopakettifirma (suunnittelun ulkoistaminen oli muotia kymmenen vuotta sitten).

• rk
        rk kirjoitti:

Maailma on puolillaan pieniä rakennusalan insinööritoimistoja, mutta niiden löytäminen saattaa olla se vaikein haaste. Lisäksi on olemassa tavarantoimittajia, joilta saa ostaa talopakettien sisältämät tavarat suoraan. Ja vinkkinä, että noilta tavarantoimittajilta saattaa löytyä noita suunnittelijoita verkostoistaan...
        Ja joskus on jopa joku nokkela katsonut kaverin talopakettisuunnitelmien nimiöstä, kuka ne on piirtänyt - yhä useammin se onkin joku muu kuin se talopakettifirma (suunnittelun ulkoistaminen oli muotia kymmenen vuotta sitten).

Ja jatkoksi vielä: Talopaketinkin yhteydessä jää tilaajalle useimmiten velvoite hankkia vastaava työnjohtaja itse. Kannattaakin aloittaa siitä, että etsii itselleen vastaavan työnjohtajan, joka on lainkin velvoittamana "alan mies" - ja sellainen vastaava työnjohtaja, joka ei osaa noita kuvia teille piirtää tai ei kykene sellaista piirtäjää teille osoittamaan - ei kannata pestata, sillä hän ei oikeasti ole alan mies.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1341
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1225
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      857
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      307
      555
    Aihe