Onko jotain öljyvärien korvaavaa tekniikkaa?

Leon Ardo

Joka olisi kuitenkin vesiliukoinen kuten akryyli, muttei kuivaisi niin nopeasti?

Maalaan tällä hetkellä akryyleilla, mutta ne kuivuu ärsyttävän nopeasti, kuivuminen ei haittaisi jos kemiallista reaktiota ei tapahtuisi, ja väreillä voisi siis työskennellä siten pidempään. Maalausprosessin pitää tapahtua nyt siis nopeasti, haluaisin tutkistella ja pitää pidempiä pausseja työskentelyn lomassa.

11

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieleeni tulee muutama vaihtoehto:

      Pidä akryylivärit jossain kannellisessa rasiassa tai käytä tuorekelmua niiden päällä ainakin taukojen aikana.

      Voit lisätä akryyliväreihin erityistä hidastajaa, joka pidentää hieman kuivumisaikaa.

      Voit valita vesiliukoiset öljyvärit, jotka kuivuvat hieman nopeammin kuin normaalit. Ero akryyleihin on iso. Ovat siis lähempänä öljyvärejä päivien kuivumisainkoineen.

      Voit alkaa maalaamaan munatemperalla. Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta vaikuttaa kiintoisalta tekniikalta. Mm. ikonimaalauskirjoissa on hyviä ohjeita muna-öljy-emulsion valmistamiseen.

    • Leon Ardo

      Tuon vesiliukoiset öljyvärit olin unohtanut, tiedän munatemperan, ongelma siinä että kirkkaus puuttuu, jäävät siis mataksi, yleensä, haen siis mahdollisimman valööririkkaita värejä, ja kiiltokin on hyvä olla mukana, kokeilen jatkossa vesiliukoisia ö-värejä, kiitos tiedoista.

      Mikä tuo hidastaja on sitten, tiedätkö yleensä minkälainen prosessi akryylivärin kuivumisessa tapahtuu, sen maallikkona tajuan et muovi kovettuu reagoidessaan ilman kanssa.

      Vesiliukoisuus yleensä on aina extraa, ei tarvitse jönglöörata erinäisten liuottimien kaa.

      • Tuota hidastajaa myydään nimellä "acrylic retarder". On jotain glygolia tai glyserolia. Oletan että toimii niin, että hidastaa veden haihtumista.

        Mä kokeilin sitä ihan samasta syystä, mutta luovuin sitten akryyliväreistä, kun ne kuivuivat paletille koko ajan. Tuli semmoinen ärsyttävä kumikerros maalin pintaan.

        Vesiliukoiset öljyvärit on kyllä hyvät, mutta vaativat kuivumiseen useita päiviä. Ja voihan niiden kanssa sitten käyttää jotain sikkatiiveja, jotta kuivuvat taas nopeammin.

        Mä lueskelin tuosta muna-temperasta jostain kirjasta ja siinä kehutiin juuri niiden kirkkautta. Mutta se riippuu paljon varmaan siitä, mitä pigmenttejä käyttää ja kuinka paljon. Katselin keväällä uusia ikoneja, ja niissä on kyllä kauniit ja kirkkaat värit.

        Ja tuo pohjustuskin vaikuttaa värien kirkkauteen, ainakin jos on ohuina kerroksina.


    • prokuraatti
    • lkjkjlkkj
    • prokuraattori

      golden open acrylics ... googlaa ja tutustu

    • Henry Moore

      Suosittelen guasseja, sitä kaikki suuret maalaritkin ovat käyttäneet.

    • asjdfoi

      Winsor & Newton tekee myös nykyään vesiliukoisia öljyvärejä maalausaineineen, sarjan nimi on 'Artisan'
      Itse ajattelin ainakin siirtyä niihin öljyväreistä, koska en enää kestä myrkyillä läträämistä, varsinkaan kun on lemmikkejä talossa.

      • Olkoonkin nyt sitten mainostusta niin sanon vaan lyhyesti, jotta myisin halvalla pois Artisaanit ja Galeriat varastosta jos kiinnostaa. Itse käytän tärpättiohenteisia vanhasta tottumuksesta ja pyrin keskittymään nyt vain näihin. Tarkemmat detailit postitse tai soittamalla.


    • tommiK

      Suosittelen vesiliukoisia öljyvärejä. Toimii kuin normaalit öljyvärit, mutta vaan liukenee veteen.

    • Sfumatomedia-man

      Käytä öljyvärejä ja kuivumista nopeuttavaa maalausainetta. Väri kuivuu 1-2 päivässä. Jos haluat maalata kerroksia ja sulauttaa niin maalausaine on ehdoton juttu. Levitettävyys, kiilto, kirkkaus ym. on huomattavasti parempi. Ammattinsa taitava tait.tarvikemyyjä kyllä osaa neuvoa jos et itse tiedä. Öljyvärillä saat kaksi... viis...., eikun kymmenen kertaa hienomman ja silmää miellyttävämmän jäljen kuin millään akryylilla tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe