5. välivuosi alkamassa. Suomen opiskeluinfrastruktuuri on SURKEA

pakotettu luuseriksi

Kertokaa joku minulle minkä helvetin takia suomi on niin paskasti infrastrukturoitu maa? Miksi suomessa on normi että muutetaan satojen kilometrien päähän kotipaikkakunnaltaan opiskelun perässä? Ei missään muussa maasssa ole niin. Esim. Belgiassa asuu Etelä-Suomen läänin kokoisella alueella 10 miljoonaa ihmistä, eli ei varmasti tarvitse matkustaa kuin muutama kymmenen kilometriä maksimissaan niin tulee vastaan iso kaupunki missä on sitä mitä haluat opiskella. Ja joukkoliikenne on siellä tehokasta. Samoin suurimmassa osassa maailman maita joilla on iso pinta-ala mutta ei niin iso väestö (esim. Australia, Kanada) on väki keskittynyt suuriin metropoleihin joiden ulkopuolella ei asu juuri ketään. Suomi on ainoita maita maailmassa jossa pienten paikkakuntien tilkkutäkkiä idioottimaisesti tekohengitetään väkisin.

Minä olen 23 vuotta ja en ole tehnyt lukion jälkeen oikein mitään. Minua kiinnostavat taiteelliset alat (mm. arkkitehtuuri) sekä sosiologia/psykologia/filosofia (työllistyminen ei minua kiinnosta niinkään kuin itsensä kehittäminen ja omannäköinen elämä). Mitään niitä ei tarjota paikkakunnalla jossa vanhempani asuvat, Lappeenrannassa. Koen välttämättömäksi asua samalla paikkakunnalla kuin he tai hyvin läheisellä, sillä olen sosiaalisesti huono enkä usko että saisin välttämättä kavereita uudelta paikkakunnalta, ainakaan riittävän nopeasti jotta jaksaisin pysyä opiskeluissa kiinni koko sen ajan mitä se ottaa. Itse asiassa kävinkin jo Pohjois-Karjalan puolella kääntymässä tämän vuoksi. Kaksi vuotta elämästä meni hukkaan kun yritin väkisin käydä luennoilla yksinäisyyden tuottamasta masennuksesta huolimatta ja sain suoritettua yhteensä 12 op 1,5 vuoden aikana.

Esim. jos nyt pääsisin Etelä-Karjalan ammattikorkean kuvataidelinjalle niin minun pitäisi matkustaa Lappeenrannasta joka päivä TUNNIN MATKA Imatralle bussilla. Imatra on 20 000 asukkaan tuppukylä jossa ei pitäisi kaiken järjen mukaan järjestää mitään toisen asteeen koulutusta korkeampaa, koska kukaan normaali ei halua sellaiselle paikkakunnalle ptikäksi aikaa muuttaa jos ei siellä ole sattunut syntymään. Ja lähijunakaan ei tietenkään voi näiden kaupunkien välillä kulkea vaikka sillä lyhenisi tuo tunnin matka ehkä puoleen tuntiin. Lappeenranta on Suomen 13. suurin kaupunki - ja voisi olla paljon suurempikin mikäli kaikille pikkupaikkakunnille annettaisiin suosiolla kuolemantuomio ja asukkaaat pakkomuutatettaisiin isojen kaupunkien välittömään läheisyyteen, niin kuin järkevintä ja humaaneinta olisi (esim. Lappeenrannan ja Joutsenon väli, n. 8km, voitaisiin rakentaa umpeen, kaupungin koko kasvaisi jonnekin 100 000 paremmalle puolen, kaikki palvelut paranisivat, julkinen liikenne, opiskelumahdollisuudet, erilaisia kulttuuritapahtumia järjestettäisiin enemmän jne.). Siitä huolimatta täällä ei tarjota muuta kuin teknillisiä ja kaupallisia aloja, mitkä eivät kiinnosta minua. Eli muuttaminen satojen kilometrien päähän on pakollista jos haluan opiskella. Mutta en halua muuttaa, koska haluan nähdä vanhempiani säännöllisesti. Jos joudun olemaan erossa heistä ja en saa kavereita uudesta oppilaitoksesta (mikä on melko todennäköistä) niin masennun ja joudun lopettamaan opiskelut luultavasti jo ekavuoden aikana. Mitä ****** tässä pitäisi tehdä? Suomen valtio saa syyttää ihan vaan itseään siitä jos nuoret syrjäytyvät ja jääävät moniksi vuosiksi tai koko elämäkseen pummeiksi kun tällaiset vaihtoehdot ovat kaikki mitä tarjotaan.

Keskustapuolue pitäisi kieltää lailla ja jyrätä puskutraktorilla kaikkien jääräpäisten mummojen ja vaarien talot jossain 1000 asukkaan paikkakunnilla. Suomeen saataisiin helposti rykelmä aidosti isoja kaupunkeja jos sitä vain haluttaisiin. Eikä kaupungin suuruus tarkoita automaattisesti sitä että siellä ei voi olla luontoa ja pikkukaupunkimaista tunnelmaa, joten argumentteja tällaista toimenpidettä vastaan ei kertakaikkiaan ole, muuta kuin jääräpäisyys. En itsekään tykkäisi aivan Helsingin keskustassa asua.

10

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et oo tosissas

      häpäsit just kaikki lepralaiset, kiitos siitä..

      "Mutta en halua muuttaa, koska haluan nähdä vanhempiani säännöllisesti."

      tsiisus mikä mammanpoika sä oot :D viel 23v..

      • gradegeefaffa

        Joku joka on niin tyhmä ettei ole saanut elämässään yhtä ainutta opiskelupaikkaa näemmä purkaa katkeruuttaan pilkkaamalla mt-ongelmaisia. Onko nyt kovan jätkän olo?


      • et oo tosissas
        gradegeefaffa kirjoitti:

        Joku joka on niin tyhmä ettei ole saanut elämässään yhtä ainutta opiskelupaikkaa näemmä purkaa katkeruuttaan pilkkaamalla mt-ongelmaisia. Onko nyt kovan jätkän olo?

        tiedoksi sinulle että aina sinne minne olen halunnut ensisijaisesti hakea, niin olen myös aina sisään päässytkin :) mutta nää aikapojanikäiset, äidin perään itkevät kaiffarit saa minulle aina vaan hymyn huulille! :D toivottavasti aloittaja kasvaa henkisesti edes joskus myöhemmin, että pärjää vielä tulevaisuudessa elämässään.


      • jatkoa...
        et oo tosissas kirjoitti:

        tiedoksi sinulle että aina sinne minne olen halunnut ensisijaisesti hakea, niin olen myös aina sisään päässytkin :) mutta nää aikapojanikäiset, äidin perään itkevät kaiffarit saa minulle aina vaan hymyn huulille! :D toivottavasti aloittaja kasvaa henkisesti edes joskus myöhemmin, että pärjää vielä tulevaisuudessa elämässään.

        jatketaan nyt vielä sen verran että ymmärrän kyllä jos joku on erittäinkin ujo mutta eihän kukaan nyt voi niin sisäänpäin kääntynyt olla että asuinpaikan tärkein kriteeri on koko loppuelämän ajan siitä kiinni miten lähellä vanhemmat asuu?! siis ei vaan voi olla :D


    • tässä ratkaisu!

      "Suomeen saataisiin helposti rykelmä aidosti isoja kaupunkeja jos sitä vain haluttaisiin."

      ehkä sitä ei haluta.

      Opiskelu toisella paikkakunnalla opettaa myös nuoren itsenäistymään. Voithan pyytää vanhempiasi muuttamaan mukanasi Helsinkiin? Näin voit opiskella mieleisessä koulupaikassa ja asua vanhempiesi kanssa edelleen sulassa sovussa 20 neliön pikkuluukussa vierivieressä. :)

      • efaewetewr

        Mistä lähtien itsenäisyys on ollut synonyymi ekstroverttiydelle? Fakta juttu kun on kuitenkin se että mistään minkään opiskelupaikan 30 henkeä käsittävistä alkoholipitoisista tutustumistapahtumista et kavereita saa jos et ole ekstrovertti. Aika kusipääelitististä ja älyllisesti epärehellistä mennä sanomaan jollekulle että tämä ei osaa olla itsenäinen vain koska tämän mielenterveys ei kestä kuukausi- ja vuosikaupalla totaalista yksinäisyyttä.


      • efaewetewr kirjoitti:

        Mistä lähtien itsenäisyys on ollut synonyymi ekstroverttiydelle? Fakta juttu kun on kuitenkin se että mistään minkään opiskelupaikan 30 henkeä käsittävistä alkoholipitoisista tutustumistapahtumista et kavereita saa jos et ole ekstrovertti. Aika kusipääelitististä ja älyllisesti epärehellistä mennä sanomaan jollekulle että tämä ei osaa olla itsenäinen vain koska tämän mielenterveys ei kestä kuukausi- ja vuosikaupalla totaalista yksinäisyyttä.

        Väitämpä että melkein kaikista kouluista löytyy porukkaa, jotka ei alkoholista tykkää. Sellaiset ihmiset voi olla sitten toistensa kavereita. Samoin monissa opiskelijakerhoissa on paljon järkevää alkoholitonta puuhaa.


    • tybsetre

      "ehkä sitä ei haluta."

      Luulin että keskustapuolue ei ole suuressa huudossa nuorten keskuudessa. Tällä palstalla näyttäisi olevan. Mistä lie johtuu.

    • wgtawfwfs

      Niin onko tälle aiheelle nyt laitettu miinuspeukkua siksi että

      a) Siinä kritisoitiin keskustapuoluetta ja keskustapuolue on pop

      b) Siinä sivuttiin mielenterveydellisiä ongelmia ja mielenterveysongelmaisia on kivaa pilkata ja syrjiä

      c) On elitististä ja kusipäistä sanoa että on motivoitunut opiskelemaan vain taiteellisia tai teoreettisia aloja

      d) On epämoraalista olla käymättä edes paskaduuneissa jos ei pysty opiskelemaan

      e) Kirjoitus oli tunnepitoinen ja tänne kuuluvat vain tiukat asiatekstit

      f) Muu, mikä?

    • miiru

      ...Jos taiteellinen ala kiinnostaa, niin miten olisi KyAmk Kouvolassa? Ei olisi liian kaukana rakkaasta Lappeenrannastasikaan ja pääsisit sujuvasti ainakin viikonlopuiksi mamman lihapatojen ääreen.

      Nyt hei ihan oikeasti ota se silmä käteen. Lappeenranta on Suomen mittapuulla pieni kaupunki ja siellä on kokoisekseen huomattava koulutustarjonta. Kaikkien mahdollisten alojen koulutusta siellä ei kuitenkaan voida järjestää.

      Jos kouluttautua haluat, niin voit joko
      a) pysyä nykyisellä paikkakunnalla ja valita sen koulutustarjonnasta tai
      b) muuttaa sinne, missä on tarjolla sinua kiinnostavaa koulutusta
      Niin me muutkin olemme tehneet ja hengissä säilyneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe