KATOAVATKO VIILTELY-ARVET?

Ihostaan huolestunut

Eli haluan aluksi tehdä kaksi asiaa selväksi
1. En enää viiltele, ja puolen vuoden takainen viiltely johtui elämänkriisistä.
2.Olen saanut jo ammattiapua ongelmaani.
Eli en halua näiden tuittupäiden "idiootteja ja pitäisi tappaa"-selittelyjä. Viiltely on mielenhäiriön oire.

Kysymykseni kuuluukin, lähtevätkö arpeni koskaan pois? Viimeisestä viiltelykerrasta on 5 kuukautta.
Kaikki arvet ovat käsivarressa, ranteessa ja siinä ei-kämmenen-puoleisella osalla, kyynärpään alapuolella. Osa on ruskettunut.

HUOM. Haavat eivät olleet alkujaan syviä, vain niin että niistä tihkui verta. Kaikki siis noin puolen millin syvyisiä, voi olla alle.
Nyt arvet ovat punertavia, niitä ei näe hallitsevasti, ellei silmillään tutkiskele vartavasten käsivarttani. Mutta kun ne huomaa, ei niistä voi erehtyä.

Nin, arvet eivät enää kosketuksella tunnu eriävän ihostani, vaan väri on eri. Hailean punertava. Ruskettuineissa tummanruskea.
Lähtevätkö tällaiset ns. pintahaavat jälkineen koskaan pois?

Myös omia kokemuksia saa laittaa, hoitotuotteita ym. Kiitos :)

15

9761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äasdffa

      Älä pelkää, kyllä ne lähtee, jos ne pintahaavoja on. En oo reiluun vuoteen itseäni viiltäny ollenkaan, mutta pienimmät pintanaarmut jotka aikanaan tuli (vaikka niistäkin ihan kunnolla vuosi verta kyllä) lähti muutamassa kuukaudessa. Ja syvemmistä jäljistä jäi kyllä sellaset ihan haalean väriset pienet kohoumat iholle, muttei nekään näy kunnolla ellei ihan läheltä kato.

      Kerran kun ihoani tahalteen poltin (tiedetään, ei tarvi kenenkään kertoa kuinka typerää ja sairasta se on) niin siitä kyllä jäi näkyvämpi arpi. Varotuksen sana vaan... ei kannata siis.

      Ja en oo käyttäny mitään hoitotuotteita, oon poika eikä mua erityisemmin kiinnosta ihonhoitotuotteita ostella :)

    • joo-o

      juuu kyllä ne pienet häviä lähes kokonaan ajan myötä, syvemmätkin viiltely arvet haaleneee mutta niissämenee paljon pidempi aika, itellään on myös kadonnu melkeein kokonaan sellaset pienet, mutta nuo 11 syvempaa näkyy kyllä edelleen tosi pahasti vaikka niiten tekemisestä on kohta jo vuosi :P että pelkät pinta "naarmut" katooo mutta jos on osunut lihaan asti kunnolla niin ne ei ihan niin hyvin katoo :( ja en oo mitään ihmeempiä hoitotuotteita käyttäny, rasvaillu vaan normi rasvalla, en sit tiiä auttaako se jotenkii voi olla..

    • Dndkfkxjf

      Hyvä kuulla että ei jää nuo pienet jäljet. :)

    • Mitäteen

      Kysyn nyt tähän samaan keskusteluun. Viimeisestä viiltelykerrastani on noin 3 kuukautta mutta osasta jo 6 kuukautta ja viillot ei ollut ikinä mitään kovin syviä mutta arvet ovat valkoisia! Eivätkä näytä tummentuvan tai haalistuvan ollenkaan! Mitä neuvoksi?

      • Anonyymi

        Haluan tietää onko ne hävinnyt tämän keskustelun luojalta?


    • Riippuu kuinka syvälle on viiltänyt. itselleni on jäänyt viisi vuotta sitten tehdyistä viiloista arvet jotka ovat kyllä hieman haalistuneet mutta näkyvät.

    • Kohta tulee Jokumielenhäiriö.

    • Älkää v***** laittako viestejä vanhoihin keskusteluihin!!!

    • viisasaikuinenneuvoo2008

      Viiltelyarvet eivät katoa koskaan eikä niitä voi peittää millään.

      Jos oikeasti olisit ahdistunut, et tarvitsisi siihen viiltelyä.
      Jos oikeasti haluaisit kuolla, tappaisit itsesi ja onnistuisit siinä.
      Jos oikeasti vihaisit itseäsi, miettisit syyn sille ja korjaisit asian.
      Jos oikeasti sinulla olisi paha olo, puhuisit ongelmistasi jollekin aikuiselle.
      Jos joskus järkiinnyt ja kasvat aikuiseksi, tajuat miten lapsellista viilteleminen on.
      Viiltely on pelkkää huomion kerjäämistä ja draamahakuisuutta.

      • soromnoo-

        Juuri niin! Oishan tuo mukava tietää minkälainen kriisi ajaa viiltelemään? Kun onhan niitä ollut kriisejä ja tressijä minullakin monenlaista, että tuntuu ettei niistä selviä mitenkään, mutta en ole honannut että ne viiltelemällä lievenisi.


      • Anonyymi

        JOO TIIÄN VANHA KESKUSTELU mut ihan oikeesti kuka vittu voi sanoo ees noi tosissaa:D
        suututtaa ku oot niin väärässä


      • Anonyymi

        Tiiän tän olevan vanha keskustelu, mutta nyt on pakko sanoa että oot iha helvetin väärässä

        Olen ahdistunut, ja usein siihen auttaa ainoastaan viiltely.
        Haluan kuolla, mutta pidän itseni hengissä sillä että viiltelen.
        Vihaan itseäni, mutten pysty vaikuttaa siihen koska synnyin pojaksi tytön kehoon ja olen vielä alaikäinen eikä mun suku oo kovi hyväksyvä.
        Mulla on paha olo lähes koko ajan, mutten uskalla puhua siitä kellekään parasta kaveriani lukuun ottamatta.
        Oon ikäisekseni kuulemma tosi fiksu ja näin, mutta en nyt sanois viiltelyä "lapselliseksi" vaan enemmänki hätähuudoksi siitä että on paha olo.
        Onko viiltely huomionhakua ja draamahakuisuutta jos yrittää viimeiseen asti peittää jopa ne monta kuukautta vanhat arvet? Ja valehtelee jos joku kysyy asiasta?


    • Scar100

      Arvet jää. Itsellä 30 vuotta vanhoja valkoisia arpia käsivarsi täynnä. Jos eivät 30 vuoteen mennessä ole hävinneet, niin enköhän niitä loppu elämäni kanna. Osan olen peittänyt tatuoinneilla.

    • Anonyymi

      Lähteekö jos oon viillelly nyt vaan kerran tänään ja tosi pinnalle vaan pelottaa jos ei lähde oon raivannut koko ajan

      • Anonyymi

        Arpien parantuminen on hyvin yksilöllistä. Siihen vaikuttaa monta pientä juttua. Itselläni toisesta kädestä on lähtenyt melkeimpä kokonaan kaikki viillot mitä siinä on koskaan ollut niin syvät kuin pintanaarmutkin. Toisesta kädestäni taas ei ole lähtenyt juuri mikään viilto jonka olen tehnyt ei syvät eikä pintanaarmut. Sain viestistäsi kuvan että olet melko nuori joten mikäli olen oikeassa uskon että viiltosi lähtee ja paranee kokonaan kunhan et revi viiltojen päälle muodostuvaa rupea.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe