yli 6 kk yöimetykset

,.--.,

Miksi?

19

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkappa

      miettimistä..

    • 646239

      Öööö, siksi?

    • miksi vieroittaa väk

      Siks ku meidän neiti oli niin pieni.. Ja vaik miten auttoi keskittymään päivällä rinnalle/ kiinteille niin pienellä oli nälkä aamuyöstä. Siksi meillä aamuyöllä/ varhain aamusta imetettiin melkein 9kk ikään saakka. niin kerta

    • myös hämmästellyt

      Minäkin olen miettinyt tätä. Yli 6 kk vauvahan ei tarvitse enää ravinnollisesti yöllä ruokaa, joten periaatteessa normaalissa tapauksessa nälästä ei ole kyse. Vastataanko sitä vauvan muihin tarpeisiin syöttämällä?

      • ohhoijaa tätä

        Kuule, mitäpä jos vauvat ovat yksilöitä? Mitäpä jos jollain sattuukin olemaan nälkä yöllä vielä seitsemän kuukauden iässä? Ihanko oikeasti kuvittelet, että juu, tasan silloin, kun vauva täyttää kuusi kuukautta, niin se ei tarvitse ravintoa yöllä, piste. Vauvat tosiaan ovat yksilöitä siinä, missä aikuisetkin. Ja sitä paitsi: vaikka vauva söisikin yöllä vaikkapa läheisyydentarpeeseensa, niin mitä sitten? Pieni lapsi ei voi saada liikaa läheisyyttä ja lohtua, joten mitä jos annetaan vanhempien ihan itse päättää, milloin kunkin lapsen yösyötöt saavat riittää.


      • myös hämmästellyt
        ohhoijaa tätä kirjoitti:

        Kuule, mitäpä jos vauvat ovat yksilöitä? Mitäpä jos jollain sattuukin olemaan nälkä yöllä vielä seitsemän kuukauden iässä? Ihanko oikeasti kuvittelet, että juu, tasan silloin, kun vauva täyttää kuusi kuukautta, niin se ei tarvitse ravintoa yöllä, piste. Vauvat tosiaan ovat yksilöitä siinä, missä aikuisetkin. Ja sitä paitsi: vaikka vauva söisikin yöllä vaikkapa läheisyydentarpeeseensa, niin mitä sitten? Pieni lapsi ei voi saada liikaa läheisyyttä ja lohtua, joten mitä jos annetaan vanhempien ihan itse päättää, milloin kunkin lapsen yösyötöt saavat riittää.

        Ei tarvi hernettä vetää nenäänsä. Eiköhän kaikista asioista voida keskustella ja pohtia asiaa. Se nyt vaan on niin, että asiaa on paljon tutkittu ja noin 6 kuukauden iässä ei lapsi enää tarvitse yöllä ruokaa. Pohdin vain, että onko sillä reilusti yli 6 kk yösyöttämisellä merkitystä myöhemmin ilmenevään lohtusyömiseen? Eli jos on läheisyyden tarve, niin syö siihen? Kyllähän monet aikuisetkin saavat illalla helpommin unen, kun juovat illalla lämmintä maitoa ja senhän on selvää muistumaa vauvaiästä.


      • djdbmz
        myös hämmästellyt kirjoitti:

        Ei tarvi hernettä vetää nenäänsä. Eiköhän kaikista asioista voida keskustella ja pohtia asiaa. Se nyt vaan on niin, että asiaa on paljon tutkittu ja noin 6 kuukauden iässä ei lapsi enää tarvitse yöllä ruokaa. Pohdin vain, että onko sillä reilusti yli 6 kk yösyöttämisellä merkitystä myöhemmin ilmenevään lohtusyömiseen? Eli jos on läheisyyden tarve, niin syö siihen? Kyllähän monet aikuisetkin saavat illalla helpommin unen, kun juovat illalla lämmintä maitoa ja senhän on selvää muistumaa vauvaiästä.

        Joopa joo, siinä kuuden kuukauden kohdalla menee se maaginen raja, sitä ennen lapsi voi syödä lohtuunsa (rintalapset tekevät niin ilman muuta, kaikki rinnalla olo ei ole nälkää), mutta sen jälkeen se on vahingollista. Moni lapsi jättää yösyönnit pois itsestään ennen vuoden ikää sitten, kun on siihen valmis. Taaperoa ei kannata enää ruoalla lohduttaa, mutta kyllä imeväisikäisellä rinnan saamien lohduksi on aivan hyväksyttävää. Yhtään tutkimusta en ole kuullut, missä todettaisiin imeväisikäisen yösyönnin johtavan aikuisiällä syömisongelmiin...


      • mie vaa
        djdbmz kirjoitti:

        Joopa joo, siinä kuuden kuukauden kohdalla menee se maaginen raja, sitä ennen lapsi voi syödä lohtuunsa (rintalapset tekevät niin ilman muuta, kaikki rinnalla olo ei ole nälkää), mutta sen jälkeen se on vahingollista. Moni lapsi jättää yösyönnit pois itsestään ennen vuoden ikää sitten, kun on siihen valmis. Taaperoa ei kannata enää ruoalla lohduttaa, mutta kyllä imeväisikäisellä rinnan saamien lohduksi on aivan hyväksyttävää. Yhtään tutkimusta en ole kuullut, missä todettaisiin imeväisikäisen yösyönnin johtavan aikuisiällä syömisongelmiin...

        Mä taas epäilen ettei sitä ole kukaan koskaan edes tutkinut. Kuitenkin ihan mielenkiintoinen pointti


      • djdbmz
        mie vaa kirjoitti:

        Mä taas epäilen ettei sitä ole kukaan koskaan edes tutkinut. Kuitenkin ihan mielenkiintoinen pointti

        No kyllä vauvojen juttuja on tutkittu niin paljon, että jos tuollainen juttu olisi edes mahdollinen, niin olisi se jo tutkittu... :) Sitä paitsi ihan oikeasti, miten se on selitettävissä, että tasan kuuden kuukauden ikään asti rinnalla lohduttaminen on ok ja sitten yhtäkkiä ei enää? Ja miten voi olla varma päivälläkään, että vauva ei nyt sitten syö rintaa lohdun takia, vaan nälkäänsä? Ja entä jos se syö ensin nälkäänsä, mutta loppu syöminen onkin vain läheisyyden hakemista? Sehän nyt tietenkään ei ole järkevää, että yli puolivuotiaalle tarjoaa alvariinsa rintaa, mutta en kyllä näe mitään ongelmaa siinä, jos joku vielä kerran (tai vaikka kaksikin) yössä syö esim. kahdeksan kuukauden iässä. Äh, tämä on kyllä niin typerä aihe edes väitellä, kuten sanottua, vauvat ovat todellakin yksilöitä ja mun mielestä on omituista, että joku edes voi kuvitella, että kuukauden tarkkuudella voidaan määritellä joku raja sille, onko yöllä syöminen edes tarpeellista. Ja juu, tiedän, että sitä on tutkittu, mutta pitäisihän jokaisen nyt ymmärtää, että se raja on summittainen ja riippuu siitäkin, miten hyvin lapsi esimerkiksi syö kiinteää ruokaa. Jos aloittaa kiinteät ruoat vasta kuuden kuukauden iässä, niin eihän se lapsi heti niin paljon syö, että yösyötön voi tuosta vaan jättää pois. Ja rintamaito taas on niin nopeasti sulavaa, että moni isompi lapsi voi tarvita sen yösyötön vielä siinä vaiheessa.


      • anno 2012
        djdbmz kirjoitti:

        No kyllä vauvojen juttuja on tutkittu niin paljon, että jos tuollainen juttu olisi edes mahdollinen, niin olisi se jo tutkittu... :) Sitä paitsi ihan oikeasti, miten se on selitettävissä, että tasan kuuden kuukauden ikään asti rinnalla lohduttaminen on ok ja sitten yhtäkkiä ei enää? Ja miten voi olla varma päivälläkään, että vauva ei nyt sitten syö rintaa lohdun takia, vaan nälkäänsä? Ja entä jos se syö ensin nälkäänsä, mutta loppu syöminen onkin vain läheisyyden hakemista? Sehän nyt tietenkään ei ole järkevää, että yli puolivuotiaalle tarjoaa alvariinsa rintaa, mutta en kyllä näe mitään ongelmaa siinä, jos joku vielä kerran (tai vaikka kaksikin) yössä syö esim. kahdeksan kuukauden iässä. Äh, tämä on kyllä niin typerä aihe edes väitellä, kuten sanottua, vauvat ovat todellakin yksilöitä ja mun mielestä on omituista, että joku edes voi kuvitella, että kuukauden tarkkuudella voidaan määritellä joku raja sille, onko yöllä syöminen edes tarpeellista. Ja juu, tiedän, että sitä on tutkittu, mutta pitäisihän jokaisen nyt ymmärtää, että se raja on summittainen ja riippuu siitäkin, miten hyvin lapsi esimerkiksi syö kiinteää ruokaa. Jos aloittaa kiinteät ruoat vasta kuuden kuukauden iässä, niin eihän se lapsi heti niin paljon syö, että yösyötön voi tuosta vaan jättää pois. Ja rintamaito taas on niin nopeasti sulavaa, että moni isompi lapsi voi tarvita sen yösyötön vielä siinä vaiheessa.

        Musta taas ap:n aloitus oli mielenkiintoinen. Ei pidä nyt takertua liikaa johonkin 6 kk maagiseen ikään, mutta monethan yösyöttävät jopa yli 10 kk ikäisiä. Sen ikäinen ei anakaan tarvitse yöllä ruokaa, joten sitä kyllä pitäisin lohtusyöttämisenä.

        Jos tutkimusta asiasta olisi, niin sehän vaatisi kymmenien vuosien tutkimusprojektia, joten mikään pelkkä vauvojen tutkimus ei riittäisi.


      • toi juttu
        anno 2012 kirjoitti:

        Musta taas ap:n aloitus oli mielenkiintoinen. Ei pidä nyt takertua liikaa johonkin 6 kk maagiseen ikään, mutta monethan yösyöttävät jopa yli 10 kk ikäisiä. Sen ikäinen ei anakaan tarvitse yöllä ruokaa, joten sitä kyllä pitäisin lohtusyöttämisenä.

        Jos tutkimusta asiasta olisi, niin sehän vaatisi kymmenien vuosien tutkimusprojektia, joten mikään pelkkä vauvojen tutkimus ei riittäisi.

        että yli puolivuotias ei tarvitse yöllä ruokaa on mun mielestä ihan vanhaa tietoa,kas kun kukaan ei ole muuttanut jo sitä.Jos täysimetys suositus on 6 kk niin miten ihmeessä joku kuvittelee että vauva joka on esim. 6kk ja viikko vetää napaansa jo sellaisen määrän kiinteitä ettei yösyöttöjä tarvitsisi..


    • siksi

      No täällä yksi sellainen ihme, jonka 12-kuinen vieläkin syö öisin :)

      Jaa miksi?

      No... 6-kuisena sillä ainakin oli ihan selkeästi öisin vielä nälkä. Vastahan niihin kiinteisiin tutustuttiin, eipä niillä vielä juuri mahaa täytetty
      7-kuisena yöt rauhoittuivat hetkeksi, imetin kyllä aikaisin aamulla koska sillä sai ostettua pari tuntia lisää unta
      8-kuisena oli jotain flunssaa ja kipeää vauvaa oli helppo lohduttaa rinnalla, sai itsekin nukkua rauhassa
      9-kuisena tuli ekat hampaat, laiska kun olen niin en yöllä jaksa kitisevää vauvaa vaan ennemmin annan rintaa
      10-kuisena oltiin reissussa ja oli kovat helteet, vauva tankkasi yöllä nestettä ja tarkisti että äiti on olemassa vaikka ollaan vieraassa paikassa
      11-kuisena mökkeiltiin, leireiltiin ja kesälomareissailtiin, vieraassa paikassa nyt ei ainakaan mitään vieroitusta ruveta tekemään
      12-kuisena tehdään taas hampaita...

      Minä en ole siis imetystä muutenkaan lopettamassa ainakaan vuoteen, kysynkin oikeastaan miksi pitäisi yövierottaa? Miksei lapsi saa läheisyydentarpeeseensa, janoonsa tai kipuihinsa syödä öisin? Kuka sanoo etteikö sillä joskus ole nälkäkin, on minullakin joskus yöllä nälkä? Aamulla ainakin sillä on nälkä, ja paljon mieluummin minä kuudelta käännän kylkeä, annan rinnan suuhun ja jatkamme uniamme muutaman tunnin, kuin että nousisin puuronkeittoon! Vauva nukkuu vieressämme, satunnainen yösyöttö ei minua häiritse havahtumista enempää, muunlainen lohduttelu ja hyssyttely kyllä herättäisi pahemmin.

      Näin meillä on siis helpointa. Kai minäkin alkaisin miettiä jotain yövierotusta jos lapsi söisi yöllä parin tunnin välein eikä ruoka maistuisi päivällä. Mutta pitää myös muistaa se että harvalla yövierotus tarkoittaa sitä että lapsi sitten nukkuisi heräämättä läpi yön, kaikenlaista yöpalvelua taaperoille joutuu usein kuitenkin tekemään. Minä en siis viitsi luopua tehokkaimmasta, nopeimmasta ja kätevimmästä tavasta saada lapsi yöllä jatkamaan uniaan :)

      • anno2012

        Eli käytännössä opetat lapsellesi, että epämukaviin olotiloihin syödään?


      • No johan on
        anno2012 kirjoitti:

        Eli käytännössä opetat lapsellesi, että epämukaviin olotiloihin syödään?

        Toinen antaa vauvalleen mieluummin kipuun kemiallisia yhdisteitä (lääkkeitä), toinen maitoa. Miksi antaa esimerkiksi hammaskipuiluihin lääkettä, kun rinta ajaa saman asian? Kyllä, epämukaviin olotiloihin voi tarjota rintaa isommallekin vauvalle. Vauvalle rinta ei tosiaankaan symboloi pelkkää syömistä, joten on aika yksioikoista vetää kirjoittamasi johtopäätös rinnan tarjoamisesta lohduksi.


    • siksi siksi

      1) Uskon ihan aidosti, että meidän lapsi tarvitsi ne myös ravitsemuksen näkökulmasta. Painoa oli vähän yli 6kg ja yölläkin söi tehokkaasti useamman kerran. Päivään ei juuri ollut varaa imetyksiä lisätä :D

      2) Lapsi ei ollut vielä tuolloin unikoululle kypsä. Ahdistunut paniikki-itku on eri asia kuin pettynyt harmi-itku tai suuttunut kiukkuitku, joista kahta jälkimmäistä voin "itse aiheuttaa" ja sietää mutta ensimmäistä en.

      3) Aikaisin yövieroittaneet joutuu liian usein tekemään sen vielä monta kertaa uudelleen lipsuttuaan sairastelun, hampaiden tulon tms. vuoksi. Nou tänks!

      4) Minulla maito on oikeasti ollut aina vähillä, rinnat huonoja herumaan, ja ekat 4kk lapsi sai pientä korvikelisää äidinmaidon lisäksi. Yöimetysten lopettaminen olisi voinut haitata imetystä kahdella tapaa: lapsi tuskin saisi pelkän päivän aikana näistä surkutisseistä tarvitsemaansa, ja yöimetykset ovat maidontulon ylläpidon kannalta tärkeimpiä (erilainen hormonivaikutus, monet siis voi jatkaa ilman yöimetyksiäkin mutta itsestäni en olisi lainkaan varma, yöimetyksen on tehokkaampia maitotilaajia).

      5) Imetys ON muutakin kuin maitoa. Turvaa, lohtua, läheisyyttä, varmistus äidin läsnäolosta. Eikä se johda siihen että poikakaverin kanssa riideltyään teini ahmisi suklaakakkua, kyllä imetys on aika oma lajinsa. Jo vastasyntyneellä imeminen tuottaa lohtua ja vähentää mm. kipua. (Niin, ja yrityksistä huolimatta meidän lapsihan ei siis tuttia syö.)

      6) Imetys on loistava tapa tainnuttaa yöllä pystyyn poukkoileva lapsi. Yövieroittaminen kun ei millään tapaa automaattisesti tarkoita yöheräämisten loppumista, ja silloin on vain yksi keino vähemmän rauhoittaa / nukuttaa lapsi.


      Kyllä mietin myös sitä, onko yöimetysten jatkamisesta haittoja, ja mietin tällaisia:
      - lapsen yöuni on katkonaista: tämä ei heikennä lapsen unen laatua, koska lapsi herää omien unisykliensä mukaan
      - minun uneni on katkonaista: ei haitannut tuossa vaiheessa vähääkään, imetyshormonit hoiti hommansa, en ollut väsynyt
      - hampaat: äidinmaidon reikiinnyttävästä vaikutuksesta on niin ristiriitaista tietoa, että se ei riitä kumoamaan kaikkia kuutta edellä mainittua kohtaa; tiedostan mahdollisuuden, että äidinmaito lisäisi lievästi hampaiden reikiintymisen riskiä, mutta toisaalta riskitöntä elämästä ei saa - jos joku haluaa moralisoida yöimetyksien riskiä, niin voi itse lopettaa ensin esimerkiksi autoilun, joka on varmasti vaarallisempaa :)
      - lapsi ei ikinä opi eroon yöimetyksistä: varmasti oppii :D
      - yövieroitus on myöhemmin vaikeampaa: mistä sen tietää? lapsella on "ripustautuvampia" ja vähemmän ripustautuvia kausia, ja tuo 6kk ei ainakaan ollut meidän lapselle millään tapaa otollinen hetki tehdä hajurakoa

      Jäiköhän jotain pois?

      • yöimettäjä äiti

        Mä luulen, että monilla on vielä 10 kk yöimetyksiin ihan sama syy kuin minullakin. Äidin lievä saamattomuus. Yöimetys on helpoin ja vaivattomin tapa saada lapsi nukahtamaan uudelleen. Tiedän kyllä, että yöimetys on vain vauvalle tapa eikä oikea tarve saada ruokaa. Jospa tässä reipastuisin ja ryhtyisin tekemään muita tapoja, joilla vauva nukahtaisi helposti uudelleen. Silittelyä ja muuta läheisyyttä. ..


      • tarpeita
        yöimettäjä äiti kirjoitti:

        Mä luulen, että monilla on vielä 10 kk yöimetyksiin ihan sama syy kuin minullakin. Äidin lievä saamattomuus. Yöimetys on helpoin ja vaivattomin tapa saada lapsi nukahtamaan uudelleen. Tiedän kyllä, että yöimetys on vain vauvalle tapa eikä oikea tarve saada ruokaa. Jospa tässä reipastuisin ja ryhtyisin tekemään muita tapoja, joilla vauva nukahtaisi helposti uudelleen. Silittelyä ja muuta läheisyyttä. ..

        Onkai imetys vauvalle silti ihan oikea tarve vaikkei se tarve olekaan nälkä? Onko jotenkin huonompi että vauva syö läheisyydentarpeeseen tai kipuun, kuin nälkään? Minä en pidä itseäni saamattomana vaikken vierotakaan, olen vain järkevä ja helpotan elämää siellä missä se kätevästi onnistuu.

        Ovat nuo isommat lapset ihan vierottamatta ja unikouluttamattakin lopettaneet yösyönnit kun ovat valmiita olleet. Syömiseenkään ei ole tullut mitään kummallista suhdetta, kun ruoka on aina ollut ruokaa ja sitä on syöty ruoka-aikoina ruokapöydässä. RInta on sitten ollut erikseen.


    • aika pitkä tauko?

      Eikö tuossa joku vuosi sitten ollut lehdissä hirveä haloo, kun vanhusten ruokailuväli hoitolaitoksissa venyy iltapalasta aamupalaan jopa 11-tuntiseksi, mitä pidettiin aivan kohtuuttomana. Meillä ainakin 6-kuinen nukkui yhteensä 12-13-tuntisia unia (heräillen parin tunnin välein, mikä ainakin itsellä vaikuttaa myös siihen nälän tunteeseen, on eri asia heräätkö neljältä ekan kerran vai viidennen kerran), ja ottaen huomioon vasta kiinteät aloittaneen lapsen iltapalojen pienuuden ja äidinmaidon nopean sulavuuden, niin aika kurisevalla mahalla olisi saanut loppuyön viettää :)

      • Riikka äiti

        Kukin äiti imettäköön öisin omien voimiensa mukaan. Itselläni tuli ajankohtaiseksi lopettaa yöllä rintamaidon anto kun tyttö oli vuoden. Ajatuksena olisi meille molemmille yhtenäisemmät yöunet,vähemmän väsymystä. Ja kyllä kannatti lopettaa! Nyt paremmin voimia. Tyttö on nyt puolitoista vuotta ja kaksi kertaa päivässä vielä käydään rinnalla,aamulla kun herätään ja illalla unimaidot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe