Tumma ympyrä/utu näkökentässä

Sakke

Minulla on nyt pari viikkoa ollut tumma ympyrä/utu oikean silmän näkökentässä. Ympyrä on n. 10 sentin kolikon kokoinen, läpikuultava, utuinen ympärys. Ympyrä/utu on ei vaella näkökentässä.

Normaalisti ympyrää en yleensä näe, ellen siristä silmiä ja nyökytä päätä ylös ja alas. Tällöin se välähtelee esiin ja katoaa aika nopeasti lähes olemattomiin sen jälkeen. Valo vasten en sitä näe.

Ilmiö on verrattavissa läikkiin, joita tulee jos auringonvalo osuu silmään. Tosin tämä ilmiö on lievempi.

Minulla on todettu lievää likinäköisyyttä ja hajataittoa. Laseja en käytä.

Kuulostaako tutulta? Lieneekö vakavaa?

4

4294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööh

Mul on tää sama oire... eli siis näkyy sellanen läpinäkyvä tumma rengas/ympyrä näkökentässä kun kattoo ylös tai sivulle ja liikuttaa päätä. On vaan vasemmas silmäs mut oikeessakin näkyy vähäsen... ei vaan niin pahasti.

• Sammapäsvenska

Ne on niitä irronneita lasiaisia tms.. ei vakavaa

• Eloit

Mulla sama. Aivan kun katsoisi omaa silmää, iristä, sellainen ympyrä. Valkoista pohjaa vasten näkyy hyvin, mutta myös silmä kiinni näkyy. Peittää välillä tekstiä jonkin verran, kun lukee. Silmälääkärin mukaan ei mitään, eikä optikkokaan tiennyt.
      Toivottavasti menee ohi, koska kyllä se näköä ajoittain heikentää, vaikka muuten hyvä näkö.

• Anonyymi

Kuulostaa samalta ku minulla. Rengas, joka muistuttaa, ku ois kattonu liian kirkasta valoa, keskellä näkökenttää, myös näkö hieman sumea sen renkaan alueelta. Yleislääkäri ei keksiny syytä. Silmälääkärin tutkimuksen ja kuvien jälkeen löyty syy: kortisolin (stressihormoni) aiheuttama nesterakkula silmänpohjassa tarkan näön alueella. Yleensä lähtee itekseen, mutta voidaan hoitaa laserilla. Mulla otettiin kuvat ja laitettii kontrolliaika uusien kuvien ottamiseen 3 kk päähän. Ei oo vaarallinen, mutta ehkä epämukava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2119
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      239
      1224
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1180
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe