loppuuko maito

iso harmi

Vauvani on vajaa 3 kk. Imetys on sujunut hienosti tähän asti, maitoa tullut paljon ja pelkällä rintamaidolla pärjätty. Nyt yhtäkkiä tuntuu etteivät rinnat enää ole niin isot ja pinkeät, tuntuvat ns.tyhjiltä eikä maito ala herumaan läheskään yhtä nopeasti. Vauva saa hirveitä raivareita rinnalla koska ei keskity imemään ja se hermostuttaa myös minut eikä aina tiedä kumpi itkee enemmän.. Yöllä maito nousee, syöntejä vain kaksi. Pitäisikö minun pumpata yöllä maitoa jotta sitä tulisi vauvallekin enemmän? Entä päivällä? Olen huolesta suunniltaan koska tahtoisin imettää enkä käyttää korviketta. Loppuuko maidon nousu nyt pikku hiljaa vai mistä on kysyms? Ollut hellettä ja itsellä myös kova stressi, vaikuttaako asiaan? Voiko maidon tulo/heruminen muuttua taas alkuperäiseen tilanteeseen eli että tulee ja helposti vai oliko tämä nyt tässä? :(

3

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imettäjä täälläkin

      Hei, nyt ensin sanon, että ei hätää!!!! Mulla on samanikäinen vauva (täyttää muutaman päivän kuluttua kolme kuukautta) ja meillä oli täsmälleen samanlainen vaihe pari viikkoa sitten. Rintaraivarit vain kuuluvat tuon ikäisen vauvan vaiheeseen, vaikka olo onkin ihan epätoivoinen. Usko minua, tiedän miltä tuntuu, minäkin sen kuin vollotin, kun toinen ei huoli rintaa. Ja tuo rintojen tyhjältä tuntuminen, älä usko siihen. Tässä vaiheessa maidontuotanto tasaantuu ja rinnat tuntuvat ihan tyhjiltä pusseilta, mutta kyllä niistä maitoa tulee, usko pois! Niin uskomatonta kuin se onkin, niin mitä tyhjempi rinta, sitä tehokkaammin se tuottaa maitoa. Lähes kaikilla tulee tuo vaihe jossain kolmen kuukauden kieppeillä. Mun rinnat ovat pienentyneet nyt yhtäkkiä varmaan kaksi kuppikokoa ja tuntuvat ihan tyhjiltä, mutta vauvan raivarit ovat ohi (kestivät reilun viikon, joskus voivat kestää kauemminkin) ja imetys sujuu taas. Tosin vauvalla on nyt tiheän imun kausi (kuuluu myös tuohon ikään) eli haluaa olla koko ajan rinnalla, joten rinnat tuntuvat entistä tyhjemmiltä. Mutta: koska pissaa ja kakkaa tulee entiseen malliin ja itse asiassa vähän enemmänkin, ei ole syytä olla huolissaan.

      Tarkkaile siis vauvan vaippoja, jos pissaa tulee normaalisti, saa vauva kyllä riittävästi maitoa! Parina pahimpana raivaripäivänä itse asiassa meilläkin oli pari kuivaa vaippa ja ehdin jo huolestua, mutta tilanne meni nopeasti ohi. Se vaatii hirmuisesti uskoa, mutta maidontulo EI koskaan lopu niin vaan (paitsi jos on joku sairaus tai tulee joku lääkekuuri, mikä vaikuttaa maidontuotantoon), jos olet tähän asti onnistunut imettämään täysimetyksellä, niin onnistut tästä eteenpäinkin. Hienoa, että teillä on nuo yöimetykset, ne ovatkin tärkeimmät maidontuotannon kannalta. :)

      Ja mitä voit nyt tehdä? Tarjota vauvalle rintaa aina, kun mahdollista. Jos hän raivostuu, kannattaa ihan suosiolla pitää kunnon tauko, vaihtaa vaippaa, seurustella ja rauhoittaa vauva ennen uutta kokeilua. Oletko kokeillut erilaisia imetysasentoja? Joskus myös kävellessä imettäminen auttaa huijaamaan vauvaa. Meillä toimi myös hiljaisessa, hämärässä makuuhuoneessa makuulla imettäminen, vauvaa ei silloin häirinnyt ympäristö. Melkein kaikki vauvat imevät onnistuneesti unisina, koeta siis tarjota rintaa päivisinkin silloin, kun vauva on nukahtamassa tai juuri vasta heräämässä. Lisäksi voit ennen imetystä lämmittää rintaa ja vähän hieroskella sitä, se helpottaa herumista. Tuo herumisen hidastuminenkin on ihan normaalia, sama kävi mulla ja osui juuri tuohon raivarivaiheeseen. Herumista helpottaa myös joillain samanaikainen nesteen juominen tai vesiputousten ajattelu. :D Kuulostaa hassulta, mutta kannattaa kokeilla. Tsemppiä, koska haluat imettää yhä, annoin nämä ohjeet, jos et haluaisi, niin sanoisin, että anna suosiolla pulloa ja korviketta. Se on kuitenkin varma tie maidontuotannon vähenemiseen, joten sinulle en sitä suosittele. Mitä enemmän vauva viettää aikaa rinnalla, sitä enemmän maitoa tulee. :) Nuo raivarit helpottavat sitten ajan kanssa, kun vaan jaksat uskoa. Lisävinkkejä voit vielä katsoa osoitteesta imetystuki.net. Siellä on aikamoista imetyspropagandaa, mutta myös aivan hurjan hyödyllisiä vinkkejä tuohon rinnalla lakkoiluun ja paljon tietoa maidontuotannosta. Käypä lukaisemassa, niin huomaat, että teillä on ihan normaali, joskin raskas imetystaipaleen vaihe menossa. Tsemppiä!

    • suru pois

      Oi, ihan oppikirjaesimerkki. Alkuvaiheen jälkeen maidontulo on tasaantunut ja lapsella on erittäin iälle tyypillisiä rintaraivareita. Ne menee ohi! Joillain auttaa vauvan hämääminen rinnalle, joillain pesiminen (sylikkäin paljas iho ihoa vasten, ei erikseen "tarjota" tissiä), joillain se että ruokkii riittävän ajoissa, joillain se ettei ruoki liian ajoissa, joillain imetysasennon muuttaminen auttaa, jotkut hämää lapsen tissille imettäen seisoen ja hytkytellen (ja lapsen lähdettyä imemään voi istua ;)) tai jumppapallolla hytkytellen, joillakin pimeä hiljainen huone ja pitkällään imettäminen on paras vaihtoehto.

      Stressi ja huono juominen voi vaikuttaa herumiseen, mutta nälkäinen lapsi yrittää lopulta sitkeästi :) Juo riittävästi (muutakin kuin vettä), lepää ja ole huoleti tämän vaiheen kanssa. Se on vain vaihe. Maitolaituri.fi löydät paljon vinkkejä rintaraivareihin ja voit tarvittaessa kysyä henkilökohtaista apua! Lähtökohtaisesti "raivaroivan" vauvan maidontarvetta ei kannata korvikkeella korvata, mutta tietysti vauvan vointeja (esim. pissin määrää) seuraillen varsinkin näin helteillä. Tuossa iässä muuten vauva myös alkaa imeä usein huomattavasti aiempaa tehokkaammin, joten hän saattaa saada rinnasta lyhyelläkin visiitillä enemmän kuin uskotkaan.

      Ohimenevää tiukkuutta herumisessa voi aiheuttaa myös hormonaaliset muutokset (esim. kuukautiskierto on palailemassa), mutta nekin tosiaan menee ohi (mulle se vaihe tuli vauvan ollessa 11kk ja maito oli tosi tiukassa ja rinnat arat 1,5 viikkoa, kävin Maitolaiturilla vinkumassa ;)).

      Maidon tulo ei noin vain lopu, sitä ei tarvitse pelätä!

    • kjhjhkjh

      Kiitos vastauksista! Kyllä helpotti oloa ja tilanne muutenkain parempaan päin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe