Elikkä ongelmana tämmönen kun tarkoituksena olisi perustaa lvi alan yritys ja työntekijöitä on 1-2 mistä kummallakaan ei ole insinöörin papereita, elikkä ilmeisestikään ei saa omia töitään valvoa . joten kysymys kuuluukin tarvitseeko kaikki tekemäni työt valvojan vai saanko tehdä esim. mammojen hanan vaihdot ilman minkäänlaista valvontaa? toisekseen jos saa niin mille alalle tuommoset rajottuu. elikkä kuinka laaja on alue mitä töitä saa tehdä ilman että kukaan valvoo. saako asiakkaiden suihkut yms muut tuommoset rempat tehdä ilman valvojaa?
Mihin tarvitsen lvi valvojaa
6
360
Vastaukset
- Sähköhärö
Käsittääkseni mikään ei estä edes maallikoita tekemästä putkiasennuksia, kunhan lakia noudatetaan, yritin laistakin hakea jotain määräyksistä, mutta sellaisiahan ei ole, sähköalalta taasen löytyy samantien lait ja määräykset:
http://www.stul.fi/Default.aspx?id=3083
Lvi alalta tuli vastaan:
Suomen rakentamismääräyskokoelma, ja sieltä D osio:
http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf
En löytänyt oikeasti lakisivua siihen että putkitöihin vaadittaisiin lain mukaan mitään osaamista/ vrt rakentamismääräyskokoelmä ja normaali rakennusalan työ, mitä kuka vain saa "harrastaa"...
Silti rööriroopen työ on kalliimpaa, kuin meidän lain alaisuudessa toimivien sähköasentajien? Kertokaa ihmeessä jos olen väärässä ja pistäkää linkki LAKIIN, mhin LVI-asentajan työ on sidoksissa??? - --
Tarvitseeko sitten kuitenkin työt valvojan kun esim. uutta taloa rakennetaan?Jostain joskus kuullut että joku olisi tämän takia lukenut insinööriksi että saisi omia töitään valvoa?
- valvoja??
minulla saman tyyppinen tilanne , yhteen pannuhuoneeseen olen putkituksen uusiksi tehnyt ja pannut ja varaajan siinä samassa vaihtanut. Onko se ok että työ on tehty toiminimellä ilman mitään valvojia?
- gjv oyg ogy ogyi u
Taloyhtiöt vaatii valvonnan. Toisekseen sä et ite valvo omia töitäsi, sen on oltava ulkopuolinen.
- Sähköhärö
Taloyhtiö ei vaadi valvontaa, vaan taloyhtiö VOI vaatia valvonnan nissä kohteissa joissa kosketaan taloyhtiön vatuulla oleviin järjestelmiin.
Omavalvonta on täysin laillista, sähkötöissäkin omavalvonta on hyväksytty tiettyihin ampeerimääriin ja muihin lakiin viitattuihin tasoihin asti (ja rakentamismääräyskokoelmistahan ei löydy mainintoja ulkopuolisesta valvonnasta...)
Esim jos rakennat omakotitalon, niin kuinka usein näillä työmailla on ulkopuolinen rakennusvalvoja, LVI-valvoja, sähkötöiden valvoja, ei ole ulkopuolista valvojaa, koska sitä ei tarvita... Se on taasen eriasia jos rakentaja tai rakennuttaja haluaa ulkopuolisen valvojan (vaikka rakennusmestarin) niin rakennuttajan tulee itse maksaa tämä lysti eikä se ole lakiin kirjoitettu pakko...
"Valvoja??" Et tarvitse työhösi mitään ulkopuolista valvojaa, ellei tilaaja sitä pyydä, ja jos pyytää niin tilaaja maksaa siitä erikseen (ellei tietysti sopimuksessa ole toisin mainittu). Jos olet koskenut kaukolämpöputkituksiin, tai esim sprinklerijärjestelmiin, niin asia on eri... - Dirikat
Jos et ole pätevä muihinkaan tehtäviin, no rupesithan suoraan tj:ksikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791