LISTERIA

hajupoika

Ripulipotilailla todettu listeriaepidemia.../Pohjalainen 2.8.12
Harvinainen tauti tarttuu elintarvikkeista. Ei ihmisestä toiseen.
Kuolleisuus on korkea 20 - 40 % tartunnan saaneista.
Saamme listeriabakteereita usein pieniä määriä jolloin vaaraa ei ole,
kerrotaan lehden etusivun uutisessa.

14

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monesti on ihmetelty, miksi eläinkunnan lihansyöjät eivät ole kuolleet sukupuuttoon, ne kun syövät mielellään nimenomaan pilaantunutta lihaa, siis ihmisen mielestä.
      Kysymys taitaa olla ihmisen omasta keksinnöstä, muovista.
      Umipinaiseen kelmuun kun lihan tai kalan kääräisee, niin johan listeriat kohta tykkää.
      Se siitä virheellisestä säilönnästä.

      • Susi ja gepardi
        - ovat molemmat petoja, jota syövät pääasiassa kasvisravintoa nauttivia
        eläimiä.
        Susi on laumaeläin ja laumaan kuuluu yleensä tusinan verran.
        Gepardi taas saalistaa usein yksin ja on pätkänopeudestaan tunnettu.
        Haaskaeläimet ja -linnut ovat nekin tunnettuja.
        - Kameli kestää aavikon pitkään kuivaa kuumuutta - ihminen kuolee janoon parissa päivässä ellei saa nestettä.


    • hortoilijanomi

      Muutamien kasvilajien siemenet suotuisissa olosuhteissa saattavat kestää itämiskykyisinä maassa satojakin vuosia.
      Esim. metsäpalon jälkeen nämä siemenet voivat aktivoitua uuteen eloon.

    • listeria.

      Mistä tätä listeriä sitten tulee, ois hyvä tietää tarkemmin ja mitä se on.

      • ELINTARVIKKEISTA
        - tietämäni mukaan?
        Asiasta on kerrottu useissa viranomaistenkin tiedotteissa.
        Ei ilmeisesti tartu ihmisestä toiseen ?


      • huh huh !
        Ajomies-x kirjoitti:

        ELINTARVIKKEISTA
        - tietämäni mukaan?
        Asiasta on kerrottu useissa viranomaistenkin tiedotteissa.
        Ei ilmeisesti tartu ihmisestä toiseen ?

        kohta ei uskalla syödä kuin kynsiään...


    • Olihan hauskasti lauottu :D Tuo eläinten kestävyys sulattaa pilaantunuttakin, on luonnonlakien säätelemää,..mahanesteet on raadonsyöjillä vallan toiset kuin meillä,...superhygieeniseen tottuneilla.
      Nuo valmiit salaatinkastikkeet on sellaisia, joita vältän kesähelteillä, teen mieluimmin itse kevyen öljypohjaisen, sitruunalla raikkaan lisukkeen mieleisillä yrttimaustella.

      • oma tarve viljely

        täytyypä mennä jonoon jos vaikka onni lykästäisi ja saisi oman pienen siirtola puutarhan...


    • Olisi syytä

      tarkastella enempi tuote selosteita ostaessaan elintarvikkeita.

    • häjypoika

      PIL
      - keskusteluihinne en tule mukaan.
      Ruuneperi sheriffinäkin toi nimeni esiin - en minä itse kuin meileissä
      vastaan yleensä omalla nimelläni. Ruuneperi, vastaisitko millä oikeudella vedit henkilöllisyyteni palstakeskusteluihin?

      • häjypoika

        Ruuneperi
        maalaismies ja mummot tulicvat perässäni 80 palsallekin .
        Maalaismieskin kirjoitti siellä 13 puheenvuoroa vain parjaten yhtä kirjoittajaa.
        Kun poistuin niin poistuivat häirikötkin.
        Kaliiperiton pyssynne on.


    • semmoistahan

      se oli silloin. Sama pelihän se jatkuu nytkin. katteet mummot haukkuvat asiallisia kirjoittajia. Onneksi älyävät pysyä omissa ketjuissaan sekaantumatta näihin asia ketjuihin....

    • kiitollinen entisest

      Asiaketjujako? Voi Jumal'auta meitä moisista varjelkoon! Ikinä en inhempia tyyppejä ole pitkän elämäni tiellä tavannut, haukkuvat naiset maanrakoon, eivätkä ymmärrä kuin purnata tutkainta vastaan!
      Täällä sentään olemme saaneet kaunista kohtelua, silloin kun se ansaittu on. Oikeudenmukaisuus on ollut sekä luettavissa, että kasvattavaa
      Kaikista ei siihen näy olevan lähimainkaan!

    • sillä lailla

      hyvä se onkin päästellä väliin höyryjä pihalle.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe