Ulkoseinän rakenne

Harri-L

Harkitsemme parhaillaan muurametoja vaihtoehdoksi talotoimittajana.

Huomioni kiinnittyi ulkoseinän rakenteeseen joka menee sisältä lukien:
-kipsilevy ek13mm
-hyörysulkumuovi 0,20mm
-Runko 42x233mm, mineraalivilla 125 100mm
-Tuulensuojakipsilevy 9mm
-Pystykoolaus 42*48mm
-ulkoverhouspaneeli

En pahemmin ole perillä talonrakentamisen tekniikasta, mutta eikö höyrysulkumuovi suoraan kipsilevyn alla tarkoita sitä, että jokainen seinään löyty naula tai upotettu pistorasia tee reiän sulkuun? Miltä rakenne muutoin vaikuttaa?

7

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fssdsfs

      Tuo rakenne on halvin mahdollinen runkorakenne. Suoraansanoen aivan surkea. Nimenomaan jokaikinen seinään kiinniettty tavara rikkoo höyrynsulun. Ja sitten kun siellä takana on 225mm homehtuvaa villaa, niin enpä kovin iloitsisi rakenteesta.

      Pistorasiat, katkaisijat sun muut pitäisi teipata niin tolkuttoman huolellisesti, että harvalla raksatyömaalla on aikaa ja viitseliäisyyttä moiseen. Parempi rakenne on ns. "Kastelli" rakenne, jossa kipsilevyn alla on 50mm villaa ja vasta sitten hyörynsulku.

      Itse olen päätynyt siihen, että syön vaikka kaurapuuroa loppuelämän, mutta jos rakennan niin teen taloon kivirungon. Tiukentuneet eristysvaatimukset ovat pakottaneet mielestäni liian paksun villakerroksen puutaloon.

      Harkkotalossa EPS-eriste betonin välissä on melkolailla varma ratkaisu.

      • JA.

        Veditkö kommenttisi oikein asiantuntijana? Mistä näitä riittää? Oletkohan ikinä ruuvannut gyproc-ruuvia? Koitapa kietoa pää höyrynsulkumuoviin ja suun kohdalle saat laittaa vaikka 30 ruuvia. Pääset tällä tempauksilla Darwinin awardsien kautta julkisuuteen.


    • ehkärakentaja

      Tiedän ainakin 2 talotoimittajaa lisää, jotka vielä käyttävät tuolaista systeemiä, että seinälevyn takana on suoraan höyrynsulku, ei tiedä sitten mikä systeemi on paras?

      Toi oli erilainen seinärakenne tuon runkopuun osalta , Olen kuullut, että moni käyttää 200mm(48x198?) puuta ja ulkopuolelle tulee 25mm tuulensuojajäykiste tai sitten sisäpuolella on se 50mm villaa ja ulkopuolella kipsituulensuoja, sitä en tiedä onko sitten tälläistä käytetty missä olis molemmat siis(50mm 200mm 25mm)?

    • sdfssdfs

      Laskekaa kuitenkin, että paljonko tulisi kustantamaan vaikka kevytsoraharkko, missä on EPS eriste välissä.

      Voihan sen ulkopuolelta vaikkapa peittää ulkolaudoituksella, jos ei pidä rappauksesta. Ja lautakuori on halvempikin ja sen voi tehdä itse pitkälti jos yhtään pysyy naulain kädessä.

      Esimerkiksi PEH-380 harkko on ihan pätevä. Ja jos ei tehdä mitään monimutkaista taloa, niin eipä tuo runko niin hirmu kalliiksi tule. Rungon osuus koko talossa on kuitenkin melko vähäinen.

      • rakentajaehkä

        rungon osuus pieni?


    • sfdsdfs

      No rungon osuus koko talon rakennusbudjetista on 10-15%. Harkot maksaa lonkalta sanoen 10€ kappale muurattuna ja niitä menee taloon 1500-2000kpl, jos ei mitään hirmu isoa taloa tee.

      Kivitaloissa maksaa rappaus (voit laittaa lautakuoren jos haluat) ja yleensä näyttävämpi arkkitehtuuri ja suuremmat rakennukset.

      Näin muutoin 1krs. soraharkkotalon tekee kyllä edullisesti, jos löytää sopuhintaisen kasausporukan.

    • zxcnb

      Onko toi 42x223mm yleinen koko runkopuissa?
      Onkohan se näin, että pelkkä 200mm ei riitäenään eristevahvuudeksi?

      Ilmeisesti tähän rakenteeseen tulee vaaka ulkoverhouspaneeli, itse kattelin tuota kompakti ja olin näkevinäni pystypanelointiakin(kuinkahan vahvaa?)... taitaa siinä olla tukipuut ristissä, että saa pystyyn paneelin?.
      Tuossa oli aika simppelin näköinen pohja omia tarpeita ajatellen, mutta tosin
      kattelen vaan....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe