Saakohan ihan suoraan potkut jos

nnnnnnn

jää kiinni että on lähtenyt siivouskohteesta liian aikaisin. Eli jos on esim 5 tuntia kohteesees laitettu työaika ja lähtee puoli tuntia aikaisemmin pois kun on kerinnyt tekemään työn siinä ajassa.

34

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rehellisyys kunniaan

Kannattaa varmaan ilmoittaa työnantajalle jos lähdet aiemmin. Sitten et saa koko palkkaa, ellei työnantaja anna palkkaa kohteen mukaan vaan tehdyistä tunneista, mutta rehellisyys on aina tärkeää, ja varmasti ei katsota hyvällä jos et ole rehellinen...

• En lähtisi ikinä etuajassa tai laskuttaisi täysiltä tunneilta mikäli kiireen vuoksi tekisin työni huolimattomasti "liian nopeasti".
        Mutta mikäli työni tulos on hyvää ja olen tehnyt kaiken mitä on pyydetty tekemään ja jopa vähän extraa imuroimalla esimerkiksi mattojen alusia tai nurkkia niin en koe mitenkään epäkunnioittavaksi sitä jos vastaavasti lähtisin puoli tuntia etuajassa.
        Mutta jos minulta jäisi jotain tekemättä tai en olisi tyytyväinen siivousjälkeeni niin en kehtaisi laskuttaa kokotyöajalta, joko korjaisin ongelman tai laskuttaisin vain 4,5 tuntia.

• Ksjdjgogpffn

Jos palkan saat vaikka et ole ollut paikalla on se petos. Oikein inhottava työnantaja antaa potkut ja laittaa haastemiehen koputtelemaan ovelleni.

Kannattiko?

• suvivs

Eiköhän sitä tekemistä kuitenkin viideksi tunniksi riitä?

Sovi esimiehen kanssa, jos lähdet joskus aikaisemmin (jos vaikka on joku meno, lääkäri tms.). Sinä et saa silloin täydeltä ajalta palkkaa, eikä asiakasta laskuteta täydeltä ajalta.

• SiivousMoppi

Ei asiakasta laskutetakaan tuntien mukaan vaan tehtyjen töiden. Ainakaan isoilla firmoilla.

• ex-siivooja

Ja vakuutus ei korvaa jos kotimatkalla tapahtuu jotain, kun lähtenyt aikasemmin kotiin.

• nt34

Älä puhu apulantaa !!!

• pölipöli88

eipä korvaa sitäkään jos olet kohteessa omalla ajallasi eli jos joudut tekemään yli työajan

• aina etuajassa

Onko sulle määrätty jokin tietty työssäoloaika? Esim. klo 8.00¨12.00?
      Jos ei ole määritelty vaan ainoastaan listattu työt mitä kohteessa kuuluu tehdä, niin so what? Jos ehdit työsi tekemään kunnolla lyhyemmässä ajassa, ei tarvitse tuntia istuskella, kuten kunnan laikkarit tekee.

• heloelohelo

Mä ottaisin nokoset...

On toi siivoojan homma sellaista koiran hommaa, että ota kaikki irti minkä saat.

• huippuliksat

Jos kyseessä ei ole urakkatyö, niin kyseessä tuntityö

• Taukoaikaa tänään

"meillä" ilmoitetaan käyntikuitissa sekä erikseenkin työnantajalle tunnit. jos kohteessa ei mene "taulukkoaikaa", se ei tietenkään maksa asiakkaalle, mitä ei ole työnä tehty, eikä siitä palkkaa saada.

• MerjaLiisu

Onkohan täällä eri firmoilla täysin erilaisia käytäntöjä vai pelkästään tietämättömyyttä? Minulle nimittäin työkohteeni siivousyhteyshenkilö sanoi kerran, ettei hän edes tiedä työaikaani. Hän tietää vain mitkä asiat on sovittu tehtäviksi, mutta se ei kuulu hänelle missä ajassa ne tehdään.

Jos jonain kertana kohteessa on ollut vähemmän toimintaa ja esimerkiksi kokoushuoneet ovat siistejä, eikä niitä selvästi ole edellisen siivouskertani jälkeen käytetty niin miksi minun pitäisi kärsiä siitä? Voinhan minä joko

a) istua kahvilla kunnes tulee täyteen se aika, jolloin "saan" lähteä pois
      b) pyyhkiä hamaan ikuisuuteen asti olemattomia pölyjä
      c) lähteä kotiin ja nauttia lyhyestä elämästä

Jos kerran kohde kiiltää puhtauttaan, niin kyllä silloin voi lähteä silloin tällöin hyvällä omallatunnolla aikaisemmin kotiin.

• Taukoaikaa

Taukoaikaa taas hetkinen tässä, moi...Naurun räksätys käy... Kyllä minun kohteissani ainakin ns. lisähommia olisi pilvin pimein, ja on kohteita, joissa maalaisjärkee saa käyttää. Ilmastointijuttujen päällä rautaa- hienoa, kaapeissa samoin, ja jääkaappeja, johtojuttujen alusnurkkia, jne. Toisissa ei yleensä ehditä käyttämään aikaa kuin ylläpitosiiv. ja muuten esim. kunnon imurin hankinta hävittää äkkiä hintansa liiketilasiivouksissa- vasta yksi kohde saatu 2 h--- 1,5 h kun sekin kunnon peliväline on nyt kohteessa.
      Ja mikä siisteystason nousu, ainakin missä ahtaita kopperomaisia, missä kaappeja/vehkeitä/ rojua, kun sil imuril pääsee multapölyt, hiekat imaisemaan, ja nopeuttaa moppausta huomattavasti.

Kiva tehdäkin, kun jälkeä tulee sopuajassa.

Se käyntikuittiin merkittävä ja laskutettava aika on hyvä systeemi.
      Asiakkaat ainakin tietää, kun erittelyineen, että mistä maksavat. Kellonaikoja myöten, että työntekijän aikoja voi duplikaatin avulla seurata pomokin tehokkaasti, itsenäistähän tämä duuni kun on, eikä kukaan jouda vahtimaan perästä, mitä on tehty. Samalla ne kuitit on hyvä laskutuksen pohja, ja tulee tuplatuntiseurantakin, ellei triplakin, kun työntekijä kirjaa itselleenkin tuntinsa vielä.
      Muuten ihan trooppiset olot paikoin kohteissa.. rakennukset ei o jähtyneet vielä helteen jäljeltä.
      Vai keski-ikäköhän pakkaa-

• MerjaLiisu

Meille on koulutuksessa sanottu, että kohteessa saa tehdä vain niitä töitä mitä lukee palvelukuvauksessa. (Ja ne ehtii kyllä tekemään joissain paikoissa moneen kertaan, kuukausittaisetkin työt ehtii tekemään viikottain ja silti jää aikaa). Jos haluaa tehdä ylimääräistä, niin se täytyy kuulemma tehdä omalla ajalla. Tämä siksi, että jos kohteessa tekee "ylimääräistä" niin työntekijän vaihtuessa myös siivouksen taso laskee, vaikka uusi siivooja tekisi juuri ne työt mitkä on palvelukuvauksessa lueteltu.

• Ennen illan keikkaa
        MerjaLiisu kirjoitti:

Meille on koulutuksessa sanottu, että kohteessa saa tehdä vain niitä töitä mitä lukee palvelukuvauksessa. (Ja ne ehtii kyllä tekemään joissain paikoissa moneen kertaan, kuukausittaisetkin työt ehtii tekemään viikottain ja silti jää aikaa). Jos haluaa tehdä ylimääräistä, niin se täytyy kuulemma tehdä omalla ajalla. Tämä siksi, että jos kohteessa tekee "ylimääräistä" niin työntekijän vaihtuessa myös siivouksen taso laskee, vaikka uusi siivooja tekisi juuri ne työt mitkä on palvelukuvauksessa lueteltu.

Jaa, se on isoilla firmoilla kait... toisenlaista. Itse olen pienellä, kohdekirjo on erityis-, remppa-, rikospaikkasiiv. aina kotisiivousten kautta rappu-, ja yrityssiivouksiin, yms. asioita... Asiakkaat tilaa yleensä joko tarkkaan määritellen, tai liki maalaisjärkimenetelmällä, yritykset on sit ne ajastetut, joissa tapellaan kelloa vastaan.
        esim. yksi näin kertakesä-juttu on kylppäreiden desipesut, asiakas saa sen normin ohessa, jos tarpeen. Biofilmi kun tuoksahtaa, näkyykin, ja livettää ihmisiä, samoin keittiöjuttujen tarkempaa putsausta tehdään näin kesän villiinnytettyä pöpöt.
        Pienellä töissä ollessa se asiakkaan tuntemus, ja tietty silmä, nenäkin ja se -palvelu- on, tärkeitä juttuja, jos mennee kuin ravuri laput sivuilla, ei tajua ilmiselviä katsoa ja tehdä.
        Onhan se hyvä jos joissain ympyröissä on aikaa... yksityisellä puolen harvinaista.

• Ikisiivooja
        Ennen illan keikkaa kirjoitti:

Jaa, se on isoilla firmoilla kait... toisenlaista. Itse olen pienellä, kohdekirjo on erityis-, remppa-, rikospaikkasiiv. aina kotisiivousten kautta rappu-, ja yrityssiivouksiin, yms. asioita... Asiakkaat tilaa yleensä joko tarkkaan määritellen, tai liki maalaisjärkimenetelmällä, yritykset on sit ne ajastetut, joissa tapellaan kelloa vastaan.
        esim. yksi näin kertakesä-juttu on kylppäreiden desipesut, asiakas saa sen normin ohessa, jos tarpeen. Biofilmi kun tuoksahtaa, näkyykin, ja livettää ihmisiä, samoin keittiöjuttujen tarkempaa putsausta tehdään näin kesän villiinnytettyä pöpöt.
        Pienellä töissä ollessa se asiakkaan tuntemus, ja tietty silmä, nenäkin ja se -palvelu- on, tärkeitä juttuja, jos mennee kuin ravuri laput sivuilla, ei tajua ilmiselviä katsoa ja tehdä.
        Onhan se hyvä jos joissain ympyröissä on aikaa... yksityisellä puolen harvinaista.

Sehän on niin, että asiakas saa sitä mitä tilaa. Kun tilaa yksityiseltä (=kalliimmalta) firmalta, niin laatu on takuulla parempaa! Sitä vaan asiakkaat eivät usein ymmärrä kun valitsevat halvimman vaihtoehdon ja kuvittelevat, että jälki on priimaa.

• oodio77
        MerjaLiisu kirjoitti:

Missä olet töissä? Vai ehtii tehdä moneen kertaan... en ole ennen tähän törmännyt

• eikö?
        oodio77 kirjoitti:

Missä olet töissä? Vai ehtii tehdä moneen kertaan... en ole ennen tähän törmännyt

Olen itse ainakin puhunut esimiehen kanssa, että jos joskus menee vähemmän aikaa siivoukseen, teen jotain ylimääräistä, vähän niinkuin itseäni helpottaakseen. Tai jos joskus on sotkuisempaa ja meinaa mennä ylitöiksi, voin huomioida esim. edelliskerralla vajaaksi jääneen työajan siinä. Eli kukaan ei häviä mitään, koska tunnit tulee kuukausi laskutukseen täyteen. Mun mielestä pitää olla rehti sekä työnantajaa että asiakasta kohtaan. Muuten ne työt loppuu.
        Jos tuuraan jotain, niin yritän tehdä työni hyvin, teki se vakisiivoja sen työnsä hyvin tai huonosti. Minä haluan että oman työni jälkeen ei tule moitteita. Jos kaikki tekee huolellisesti työnsä, niin eihän siinä silloin taso laske.

• Ei tartte odotella

Oho että on tälleenkin päin ! Meikäläinen juoksee pää ja perse kolmantena ja neljäntenä jalkana ympäriinsä ja yritän saada toimiston myyntitilat 3 wc:tä pukkarin 2 kokoustilaa ja kahvihuoneen siivottua 35 minuutissa! Eipähän siinä hirveesti peukaloita pyöritellä!

• Piikalikka

No kuinka moni Alepan kassa tai Mäkkärin myyjä, bussikuski tai poliisi voi lähteä töistään pois puoli tuntia aikaisemmin, jos vaan sattuu haluamaan?

Luultavasti jokaisessa em työssä olevalle annettaisiin varoituslappu käteen jos menisi sellaista tekemään.

Kannattaa olla rehellinen.

En voi ymmärtää miksi siivousalalla kuvitellaan joskus ettei työajoilla olisi merkitystä. Turha valittaa tiukoista mitoituksista jos työt saa tehtyä vähemmässäkin ajassa. Vai onko kyse siitä ettet teekään työtäsi hyvin?

• 13+4=17

Joskus kertakaikkiaan jossain toimistossa huomaa, ettei paikalle ole edellisen siivouskerran jälkeen käynyt kuin muutama ihminen. Nämä ihmiset eivät todellakaan ole sotkeneet koko toimistoa, joten miksi minun pitäisi siivota jo kertaalleen siivoamani huoneet? Velvollisuudesta? Ketä kohtaan? MIKSI?

• Piikalikka
        13+4=17 kirjoitti:

Joskus kertakaikkiaan jossain toimistossa huomaa, ettei paikalle ole edellisen siivouskerran jälkeen käynyt kuin muutama ihminen. Nämä ihmiset eivät todellakaan ole sotkeneet koko toimistoa, joten miksi minun pitäisi siivota jo kertaalleen siivoamani huoneet? Velvollisuudesta? Ketä kohtaan? MIKSI?

Ei tietenkään kannata tehdä turhaa työtä. Se ei silti tarkoita sitä, että voisi itse vähentää omaa työaikaansa. Esimies päättää mitä työntekijä tekee lopulla työajalla. Esimiehellä voi olla esim sairaana toinen henkilö ja lopun ajan voi käyttää siihen,

Joka tapauksessa kuukausipalkkainen tai tuntipalkkainen työntekijä on kiinteällä työajalla töissä ellei ole urakointioikeudesta sovittu. Ennen aikojaan työstä luvatta poistuva tekee väärin ja siitä voi saada jopa varoituksen.

Suomalaisethan ovat rehellisiä?

• 13+4=17 on oikeassa

Kyllähän jo järkikin sanoo, että puhdasta on turha siivota. Palkka juoksee siitä mistä on sopimus. Kyllä yleensä toisella kerralla on taas sotkua jo edellisenkin edestä:)
      Joten työaika on yleensä keskiarvo pitemmältä ajanjaksolta.
      Ei työtunteja voi siivoojaltakaan vähentää noin vain ja hullua on siivota jos ei ole siivoamista. Tulee ihan mieleen ne Venäjän lossivahdit, jotka tuli töihin ja saivat palkan joka päivä, vaikka lossi ei ollut liikennöinyt enää kymmeniin vuosiin...

• .

Ei palkka aina juokse siitä mistä on sopimus. Varsinkin jos jää kiinno esimiehelle/palveluohjaajalle, jos ei ole asiasta sovittu aikaisemmin, että joutuu syystä tai toisestä lähtemään aikaisemmin pois.Syy pitää olla pätevä! Monessa paikkaa asiakas tietää siivousajan!

Itse toimin palveluohjaajana ja olen joutunut puuttumaan monesti siihen, että siivooja lähtee kohteesta liian aikasin pois. Asia on tullut ilmi yleensä asiakkaan toimesta! Eli asikkaat kyllä seuraavat! Muutamat puhuttelut olen joutunut asiasta pitämään ja vähentämään palkasta pois.

Olkaa siis tarkkana mitä teette ja mitä tääll keskustelupalstoilla kerroitte työajoistanne.

• päöööäääööö

Yleensä on sovittu vain kohteessa tehtävät työt, jotka joku tekee ne nopeammin ja joku toinen hitaammin. Kyllä silloin ei palkasta mennä vähentämään.

• Piikalikka
        päöööäääööö kirjoitti:

Yleensä on sovittu vain kohteessa tehtävät työt, jotka joku tekee ne nopeammin ja joku toinen hitaammin. Kyllä silloin ei palkasta mennä vähentämään.

Jollei ole sovittu, että työpaikalta saa poistua kotiin nauttimaan palkkaa etuajassa niin siitä voi saada varoituksen jne. Asiasta pitää SOPIA etukäteen. Jollei ole sopinut ja jää kiinni huijaamisesta niin palkasta saa vähentää tekemättömät työtunnit.

• Näinmeillä

Tota tapahtuu paljon kuntapuolelle vaikka ovat yleensä kk-palkalla. Tullaan tuntia ennen ja lähdetään samoin, perustellaan et ei ehditä siivota muuten aamulla,
      työnjohto on lepsu, ei halua puuttua ongelmaan, ketuttaa niitä siivoojia jotka noudattavat työaikoja. Kaupunginhallitus on päättänyt henkilöstön työajat, työvuorolistat on seinällä, mutta nämä tätit vaan tulee ja menee miten huvittaa..Ja loma-aikoja suunniteltaessa ovat aina varaamassa heinäkuun itelle, tekis mieli sanoa että olette muuten lomanne jo pitäny päivittäisten "lyhennysten" muodossa et ei enää toista kertaa samaa vapaata annetakaan!! Kehtasivat vielä joskus lähteä vielä aikaisemmin kun ei heille makseta yölisää tuosta tunnista niin päättivät itse ottaa vastaavasti sen edestä vapaata. Argh..Ken elää se näkee kaikenlaista.. ja mitoitukset kohteeseen tehty ja muut ehtivät heidän alueensa tehdä norni työajassa! Tunnollisuutta aamulla mutta iltapäivällä ei enää paljon aatella kohdetta ku jo hippulat vinkuu kotia päin liian aikaisin...

• so what????

Jos kerran esimiehet sen hyväksyy niin lähde sinäkin jos mielesi tekee aiemmin.
        Mitä valittamista?

• niin meilläkin

tuohan on kuin meidän kunnasta tuo kirjoitus

• Tunnit täyteen
        niin meilläkin kirjoitti:

tuohan on kuin meidän kunnasta tuo kirjoitus

Ihan hassu keskustelu tämä. Jos työaika on esim 5 tuntia, niin se on 5 tuntia. Eihän siinä ole mitään miettimistä.

• kiinnostais tietää

Missä firmassa jää muka yliaikaa?

Meillä on työtunnit laskettu AINA alakanttiin. Kohteessa menee oikeasti esim 3 h, mutta jotenkin on laskettu, että työhön menisikin vain 2,1 eikä palkkaa saa ylimenevältä ajalta.

• Siivoojan armoilla

Kotisiivojani laskuttaa täydestä tunnista, mutta siivoaa n. 45 min. Sinä aikana imuroi ja pyyhkii lattiat. Kuukausiin ei ole siirtänyt huonekaluja eikä kolunnut nurkkia, vaan tekee juuri sen, minkä itsekin voin kipeällä selällä: Seistä keskilattialla suorin vartaloin ja imuroida siitä mihin ylettää.

Kiskon sitten välillä itse mööpelit keskemmälle ja imuroin seinien vierustat. Ihan sitä en ollut ajatellut, kun siivoojani palkkasin, mutta nykypäivän ihmiset eivät enää osaa johtaa työtä ja vaatia huolellista jälkeä. Meille on tolkutettu vuosikymmenet, että emme ole oikeutetut työllistämään "piikoja" taloudessamme.

Maksut silti ovat huippuluokkaa.

• ....

No jos työt on tosiaan tehty niin tuskin saa: olet vain tavallista nopeampi.

Itse olen joskus ottanut "takaisin" menetettyä aikaa lähtemällä aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8020
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4584
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3887
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3208
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2772
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2727
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2392
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2210
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2099
    Aihe