Ajattelin kertoa tarinani, kun monella tuntuu olevan vastaavia ongelmia. Olen 23-vuotias, käytän ehkäisypillereitä (Yasmin) ja minulla on vakituinen poikaystävä ollut jo monen vuoden ajan.
Oireeni alkoivat, kun min ja mieheni aloimme seurustelemaan noin 5 vuotta sitten. Kuvioissa oli luonnollisesti seksielämä ja vakituisessa suhteessa kondomi jäi nopeasti pois ja e-pillerit olivat ainoa ehkäisykeino.
Ongelmat alkoivat melkein heti. Virtsatietulehduksen kaltaiset oireet olivat kammottavia ja lääkäriltä sainkin antibiootteja. Itse asiassa söin 3 kuuria lähes putkeen ja oireet vain jatkuivat. Välillä oli helpompaa, mutta enempivähempi oireet olivat koko ajan päällä. Trimopan helpotti, se poisti VTI-oireet kokonaan.
Useista antibioottikuureista johtuen olin kuitenkin saanut riesakseni hiivatulehduksen. Käytin siihen ensin reseptivapaita lääkkeitä, sitten reseptillä sain suun kautta otettavia kapseleita. Niistä tuntui pintapuolisesti olevan apua, mutta hiivatulehdus palasi aina jonkin ajan päästä ja gynekologilla käydessä gyne sanoi aina, että näki limakalvoissa hiivaa ja että limakalvot olivat punoittavat ja ärtyneet.
Limakalvot olivatkin kutisevat ja ärtyneet. Kosteusvoiteet yms. auttoivat jonkin verran, mutta oli pahempia kausia, jolloin esimerkiksi seksi oli ätysin mahdoton ajatus. Onneksi oli ymmärtäväinen mies.
Sitten alettiin epäilemään sukupuolitauteja kun alapäähäni muodostui pari näppylää. Mitään ei kuitenkaan löydetty kummaltakaan ja gynen mukaan näppylät eivät olleet kondyloomaa, vaan enemmänkin ärtyneen ihon reaktio.
Vaihdoin kertakäyttösiteet kuukuppiin, auttoi hieman, ei merkittävästi.
Tähän mennessä olin kärsinyt oireista jo 3 vuotta. Välissä oli tosiaan onneksi helpompiakin kausia, mutta täysillä en pystynyt elämään. E-pillereistä en voinut luopua, koska ne oli määrätty minulle kivulaisiin (oksentelua ja pyörtyilyä, en voinut käydä edes koulussa saati sitten töissä) ja epäsäännöllsiin kuukautisiin.
Sain gyneltä ensin pitkän hiivakuurin, joka auttoikin pidemmäksi aikaa, mutta hiiva vain palasi parin kuukauden kuluttua. Se pari kuukautta oli kuitenkin ihanaa aikaa!
Sitten alkoi hiivan lisäksi vaivata kuivuus. En enää kostunut _millään_, en seksissä enkä muutenkaan. Liukastevoiteet kirvelivät iholla, jonka hiiva oli rikkonut. Iho oli tosiaan todella pahassa kunnossa, jopa vessapaperilla pyyhkiminen toi vedet silmiin. Hieman apua sain Ceridal-öljystä.
Sitten gyne ehdotti, että johtuisi e-pillereiden aiheuttamasta estrogeenipuutoksesta, vaikka Yasmineissa sitä pitäisi kai olla tarpeeksi. Sain neuvoksi ostaa Ovestinia.
Olin kuitenkin jo sekoamispisteessä ja päätin laittaa kaiken likoon. Päätin ottaa 2 kuukauden mittaisen kokeilujakson, jonka aikana toimin seuraavasti:
- Kaikki lisätty sokeri ja valkoiset viljat pois, täysjyvä ok pienissä määrin, mutta ei tätäkään mässäilen.
- Juo niin paljon nestettä päivän mittaan kuin pystyt - olen itse todella huono juomaan vettä, joten kaikki neste kelpasi, kunhan oli sokeritonta. Vähitellen vettäkin alkoi kulua enemmän, mutta alkuun meni sokerittomia mehuja tai limsaa.
- Aamupalaksi sekoitus maustamatonta ja mieluiten laktoositonta (laktoosi = sokeri) jugurttia, jossa reilusti mustikoita/puolukoita seassa sekä ruokalusikallinen-kourallinen kurpitsansiemeniä (kurpitsansiemenuutetta käytetään apuna virtsatievaivoissa, tämä ihan itse pääteltyä, että itse siemenistäkin voisi olla apua) - makeutus tarvittaessa Stevialla
- Aamulla ja illalla Bepanthen-voidetta (intiimialueelle sopivaa) korjaamaan vioittunutta ihoa
- Ovestin-kapseli aina iltaisin (ensimmäiset 2 viikkoa, sitten 2x/viikko riittää kuten ohjeissa lukee)
- Suihkun mennessä töpöttelin alapäätä puhtaalla meikkisienellä, joka oli kastettu etikkaveteen (1/3 etikkaa, 2/3 vettä) ja annoin olla suihkun ajan ja suihkun lopuksi pesin sitten pelkällä vedellä. Kirveli aluksi rikkinäisen ihon vuoksi todella pahasti
Meni 2 viikkoa, kun huomasin, että oireita ei juuri ole. Limakalvoja ei enää kirvellyt edes etikkavesi ja yhdyntä ei sattunut. Liukasteena käytimme edelleen Ceridal-öljyä. Lopulta en ollut esim. etikkatöpöttelyn kanssa enää niin tarkka ja Bebantheniakin laitoin vain seksin jälkeen varmuuden vuoksi.
Tällä menin 2kk ja aloin ottamaan vähitellen sokeria takaisin ruokavalioon. Jossain vaiheessa oireet taas iskivät päälle. Syy oli selvinnyt.
Ruoka tosiaan voi aiheuttaa pahojakin oireita. Sokeri siis. Ehkä laukaiseva tekijä kohdallani oli joku muu, mutta välttämällä sokeria saan pidettyä oireet poissa. Ennen pystyin syömään makeaa runsaasti, en tiedä miksi tilanne muuttui tällaiseksi.
Voin silti edelleen syödä esimerkiksi pienen suklaapatukan viikossa, mutta en juurikaan useammin. Hedelmissä ja marjoissa olevaa sokeria en vältä, mutta valikoin mieluusti sellaisia, joissa on vähän sokeria ja paljon muuta hyödyllistä (mustikka, puolukka, karpalo). Sipsit vaihdoin pähkinöihin ja määräkin toki väheni.
Apua hiivatulehdukseen, ärtyneeseen alapäähän, kutinaan....
2
853
Vastaukset
- Turhautunut
Hei! Kiva kuulla, että ei yksin kärsi tästä hiivatulehdus kierteestä. Tarinasi kuulostaa, ihan omalta elämältäni.Mäkin olen aloittanut tämän ruokavalion muutoksen, hieman on ollut hankalaa kun olen aikamoinen karkinystävä. Kuitenkin tarkoitus olisi jättää sokeri lähes täysin pois. Sitä haluisin kysyä, että onko tämä Ovestin-kapseli resepti vapaa lääke ja ihan apteekista ostettavissa?
- todellaihmeissään
Moi "Nainen 23v" !!
Oliko sulla kovia alavatsakipuja/ kuumotusta emättimessä??
Itse kärsin nyt sellaisista oireista enkä tajua mikä mua vaivaa??
Ps. Sun tekstin yläpuolella enemmän...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851