Huonosti käyttäytyvä lapinporokoiranarttu

Cintsu

Eli serkuillani on kaksi lapinporokoiranarttua, toinen 4-vuotias ja toinen 3-vuotias. Aikaisemmin on perheellä ollut myös vanhempi narttukoira, kuoli kylläkin vuosi sitten syöpään.

Vanhan koiran vielä elossa oltua kaikki koirat tulivat hyvin toimeen, leikkivät keskenään jne. Vanhin koira oli pomo, sitten toiseksi vanhin ja tämän jälkeen nuorin. Arvojärjestys ei ollut kovin tiukka, mutta meni suunnilleen noin.

Vanhimman koiran kuoltua nuoremmat koirat rupesivat ottamaan yhteen. Niitä ei enää voitu pitää samassa paikassa, ja molempien agressiivisuus toisiaan kohtaan kasvoi vähitellen.

Nyt perhe on luopumassa toisesta koirasta, ja nuorempi koira onkin ollut useamman kerran minulla hoidossa Espoossa. Saattaisin varmaan saada koiran, jos saan sen ongelman hoidettua.. Se on elänyt koko elämänsä maalla eikä ole tottunut muihin koiriin. Toisen koiran nähdessään se menee aivan sekaisin, haukkuu ja vetää hulluna. Kotona se on maailman kiltein, ei murahda ikinä ja seuraa johtajaa kaikkialle. Todella ihmisystävällinen on, vain epäilyttäviä esim. mustapukuisia miehiä saattaa murista, muuten todella kiltti vieraille jne.

Koira on todella miellyttämishaluinen, reipas ja tottelevainen. Olen kouluttanut sen osaksi ja se on melko kiintynyt minuun. Haluasin harrastaa sen kanssa agilityä koska lahjakas hyppääjä se on kokoonsa nähden. Hyppää kolme kertaa itsensä kokoisia esteitä kevyen näköisesti.

Vaikka olen vasta 12, olen useiden mukaan yksi parhaimpia tuntemiaan koirankouluttajia. Koulutankin usein tuttujenki koiria agilityyn, jäljestykseen ja peruskoulutan. Tätä koiraa en kuitenkaan saa ruotuun muiden koirien suhteen.

Kannattaako minun viedä koira ongelmakouluttajalle? Yksityiskäynti maksaa n. 100e, enkä usko yhden käynnin riittävän. Kiitos kovasti kaikille auttaneille!

4

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat1982

      No porokoira on haastava rotu, mutta ihanin rotu maailmassa, ja lisäksi kotimainen. Minulla on porokoirauros, jonka kouluttaminen on ollut monella tavalla haastavaa. Nartut on useimmin pehmeämpiä, eli muistavat varsinkin epämiellyttävät asiat pitkään, eivätkä palaudu huonoista kokemuksista helposti.

      Porokoira kun käyttää ääntään herkästi (varsinkin työssään), niin sehän on selvä että se kommunikoi haukkumalla aika monessa tilanteessa. Usein lenkillä toisen koiran nähdessään porokoiralla voi olla epävarmuutta että miten asia hoidetaan jos sitä ei ole koulutettu mitenkään. Porokoira kun on itsenäinen rotu, joka on hoitanut myös porojen paimentamisen lisäksi ympäristön ja lauman vartioimista kutsumattomilta vierailta, niin se voi ottaa "johdon" ja yrittää karkoittaa lauman ulkopuoliset (eli tässä vastaantulevat koirat) pois.

      Eli yksi asia olisi että sen pitäisi saada ehdottomasti kaikissa tilanteissa luottamaan omistajaansa, ja siihen että omistaja hoitaa kyllä mahdolliset vaaratilanteet. Muuten porokoira ottaa itse ohjat käsiinsä. Kyllä mun mielestä tuonkin ikäisen koiran voi saada oppimaan kohtaamaan sille vieraita koiria nätisti, mutta voi olla että siinä saa tehdä jopa vuodenkin tai pidempään töitä sen eteen. Mutta se pitää ymmärtää että tuo käytös on porokoiralla verissä, joten se olisi vaatinut pennusta asti hyvää sosiaalistamista ja sen energian oikein kanavoimista.

      Mun mielestä sun kannattaisi lukea muutamia koirapsykologiakirjoja ennen kuin menet ongelmakoirakouluttajalle. Esim. Tuire Kaimio: Koiran käyttäytyminen, Anders Hallgren: Tottelevainen koira / ongelmakoiria ja koiraongelmia ja uusi Tommy Wirenin kirja vois olla hyvä. Niistä vois saada vinkkejä miten voisi aloittaa sen koulutuksen. Niitä voi löytyä kirjastosta.

      Narttuporokoiralla on se hyvä että se on hyvin nöyrä ihmiselle ja helppo kouluttaa kannustamalla ja palkitsemalla. Agility mun mielestä sopii hyvin porokoiralle, ja se tarvitsee paljon aktiviteettia muutenkin jos ei pääse tekemään paimennustyötä. Mun porokoirani ainakin tykkää valtavasti agilitystä.

    • Outo tyyppi

      Miksi sinä kyselet samaa joka osioissa?

      • Cintsu

        Koska haluan vastauksia:)


    • Cat1982

      Myös Poromiehen koira -kirja on hyvä kirja lukea, varsinkin sellaisen joka hankkii porokoiran. Siinä on hyvin selvitetty porokoiran taustaa, jotta voi ymmärtää miten porokoira toimii. Mutta siis kannattaa miettiä että pystytkö tarjoamaan niin paljon koulutusta ja aikaa kuin tuo koira tarvitsee, koska porokoiralle ei tee hyvää vaihtaa kovin usein kotia.

      Aika varmaa on että nuo koirat nykyisessä kodissa eivät tule myöhemminkään tulemaan toimeen, koska niillä on liian pieni ikäero. Usein porokoirat tarvitsee paljon ikäeroa että voivat olla selvillä arvojärjestyksestä. Niin kauan asiat oli hyvin, kun oli joku vanhempi ylimpänä. Porokoira kun on sellainen että se helposti pyrkii kiipeämään koiralaumassa ylimmäksi.

      Onnea paljon, jos saat ottaa tuon nuoremman itsellesi. Porokoira on parhaimmillaan aarre ja ihmisen paras ystävä, mutta epätasapainoisena todella hankala koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe