Veneen säilytys/telakointikustannukset Välimerellä

ToTheMeds

Mitäköhän mahtaisi maksaa noin 30-jalkaisen veneen säilytys-, telakointi ja ylläpitokustannukset Välimerellä esim. Turkissa/Kroatiassa. Veneen säilytys maissa muulloin kuin vene käytössä. Tuli mieleen tällainen vaihtoehto, että jos nykyistä venettä ei saa nykyisessä markkinatilanteessa myytyä järkevään hintaan, niin sen voisi siirtää kakkosveneeksi Välimerelle.

14

4140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17
    • seppomartti

      Olen harrastanut kahden veneen systeemiä, toinen Välimerellä. Käy kukkarolle mutta sesonki on pitkä maaliskuu- marraskuun loppu. Jopa joulukuun alkupuoli oli Turkin etelärannikolla uimahousupurjehdusta. Turkin hinnat ovat nousseet 2,5-3 kertaiseksi 15v. aikana. Kreikka on hieman halvempi. Espanja ja Portugali ovat ilmeisesti halvimmat. Kustannusarvioksi per vuosi neuvoisin nosto/lasku n. 500e. Materiaalit itse maalattuna/ huollettuna 1000e. Veneet useimmin pidetään vedessä. Turkin hinnat 4000-6500e (38 feet). Kuivalla säilytettäessä törmäsin ongelmaan, että 2 viikon loma saattoi lähes kokonaan kulua vesille laskun odotukseen kun edessä on muita veneitä. Säilyttäisin kuivalla vain jos tarkoitus on esim. kerran vuodessa käyttää venettä pitempi periodi. Valmiina marinassa oleva vene on helppo vuorokaudessa saada lähtökuntoon tai selvittää reissun jälkeen. Hinnat löytyy helposti marinoiden nettisivuilta. Voin antaa vinkkejä edullisista ja parhaista kohtaamistani paikoista jos tarkemmille tiedoille on tarvetta.

    • seppomartti

      kiinnostuin sinun viestistä ja olisin hakemassa Espanjasta talvilaituria ja talvitelakointi satamaa...

      tarkemmille tiedoille on tarvetta

      terveisn Kari Nivala
      [email protected]

      • seppomartti

        Marina deportivo de Almerimar. Onko jollakulla parempia ehdotuksia Välimeren puoleisesta Espanjasta? 2011 oli melkein halpa.


      • 13+14

        Jotkut pienten paikkojen marinat ovat Espanjassa yllättävän edullisia. Esimerkkinä vaikka Aquadulce Almerian vieressä, siellä vrk-hinta 35 jalkaiselle sesongin ulkopuolella on noin 10 euroa. Varmaan koko talven paikan saisi tuota edullisemmin.


      • 21.1.13
        seppomartti kirjoitti:

        Marina deportivo de Almerimar. Onko jollakulla parempia ehdotuksia Välimeren puoleisesta Espanjasta? 2011 oli melkein halpa.

        Kannattaa ottaa vaari seppomartin vinkistä. Meidän veneellä satamamaksu oli sesongin aikaan 14 euroa, kun Aquadulcessa se oli moninkertainen, taisi olla noin nelinkertainen. Eli tämä on koko pohjoisen välimeren halvin marina.

        Tää mainittu marina on vieläpä iso , sokkeloinen, kerrostalojen välissä ja siksi suojaisa verrattuna useisiin kuppasiin Espanjan marinoihin eli swelliä aika vähän.
        Nää pikkumarinat on suojattomia, yleensä niissä on vain uroskoiranjalka aallonmurtaja, johon swelli kiertää aina ihmeellisesti sisään. Lisäksi vieraalle varattu paikka on sataman huonoin.

        Siellä on aika paljon suomalaisia, virolaisia ja ruotsalaisia veneitä, ja lienee helppo vinkata netin kautta, että tsiikataan vuoroin tilaisuuden tullessa, että kaikki on OK, voipi lähettää s-postissa jonkun kuvankin. Tietenkin pitää sopia lisäksi paikallisen firman kanssa huolenpidosta.

        Tää Almerimar projekti ja marina näytti olevan konkurssin partaalla, luulen, että hinnat on lyöty edes jonkilaisen kassavirran saamiseksi alas.

        Varsinaisesta telakasta ja sen palveluista en tiedä mitään.


      • Siiri
        seppomartti kirjoitti:

        Marina deportivo de Almerimar. Onko jollakulla parempia ehdotuksia Välimeren puoleisesta Espanjasta? 2011 oli melkein halpa.

        Almerimar on edelleen halpa ja hyvä paikka säilyttää venettä Espanjassa, mutta ei siellä ihminen kovin pitkään viihdy. Venealan palvelut näyttivät monipuolisilta, ja englantia puhutaan laajasti. Almerimar on suosittu talvehtimispaikka sekä brittien että pohjoismaalaisten parissa. Jos kuitenkin viettää itse aikaansa veneessä, Barcelona ja Cartagena ovat paljon miellyttävämpiä, eivätkä nekään talvella paljon maksa.


    • Välimerellä

      Maksut vaihtelevat huomattavasti sesongin, alueen ja veneen koon perusteella. Ranskan ja Italian Rivieralla kallista ja ahdastakin. Etelä-Italiassa ja Sisiliassa edullisempaa. Nyt Kreikassa olen maksanut 7 kuukaudesta (loka-toukokuu) 1700 € sisältäen noston ja laskun sekä painevesipesun. Realismia on budjetoida
      vuositasolla 4- 5 000 € säilytykseen ja satamamaksuihin. Marinoiden välttämisellä heinä-elokuussa tai vuosisopimuksella voi säästää jopa pari tonnia. Turkissa on kuulemma hieman halvempaa kuin Kreikassa. Espanjan ja Portugalin suunnalla emme vielä ole liikkuneet. Medelhavsseglarna sivuilta löytyy suhteellisen kattava luettelo ja hintatiedot talvehtimispaikoista Välimerellä. (vaatii rekisteröitymistä).

    • seppomartti

      Turkki on hintatasossa ohittanut Kreikan ja isot marinat ovat kalliita. Hintojen nousutahti veneilijälle on ollut noin 3x 10v aikana.
      Sardinian koillisrannikko "Costa Smeralda" on maaliman kallein. Eteläpäässä Gagliarissa löytyy keskihintaisia marinoita pari ja Italian eteläoasassa Calabriassa ainakin yksi keskihintainen (mikä meni ilm bankrottiin juuri). Messinan salmessa maksoin sikakalliin yön 100€/yö 35 jalkaisesta.
      Espanja on halvempi kuin Portugal ( Lagos, Ponta Delgada,Almerimar) paitsi Baleaarit ovat kalliit.
      Gibraltar on kallis tai hyvin kallis.
      Kroatianssa ilmeisesti koko ajan lisääntyviä maksuja. Ei omia tuoreita kokemuksia.
      Ranskassa Rhonen suussa kuivatelakka on halpa ja märkä keskikallis.

    • on eri

      Miten olisi sitten Mustameri?

      • Ylläpitoa riittää

        Mustamerestä ei toistaiseksi kokemusta, mutta siellä ilmeisesti palvelua lähinnä Turkin rannikolla. Joitakin matkakertomuksia Mustanmeren purjehduksista löytyy blogeista.
        Kroatiassa venettä pitävät näyttävät keskustelupalstoilla hermoilevan EU-jäsenyydestä etenkin, jos alvit maksamatta tai kuitti puuttuu. EUssa kun alvin pitäisi olla kunnossa. Kroatia (kuten Kreikkakin) yrittää aina välillä kehitellä erilaisia "veneilymaksuja" , jotka ovat EU-säännösten vastaisia. Esim Kroatiassa yksi viimeisin viritys on se, että "kimppaveneessä" ei voi olla osakkaina useampia henkilöitä kuin ko venessä on makuupaikkoja. Tällä kai yritetään suojata Kroatian kukoistavaa vuokravenetoimintaa.
        Yhteenvetona voi todeta, että Välimerellä kuten muuallakin pätee: Jos haluaa palvelua ja pienempää riskiä, niin kustannukset veneen säilytyksestä ovat korkeammat. Mutta kyllä jotkut jättävät esim Kreikassa veneensä ilmaiselle kaupungin paikalle ja "palkkaavat" naapuriveneilijän tai jonkun muun pitämään venettään silmällä.


      • Siiri
        Ylläpitoa riittää kirjoitti:

        Mustamerestä ei toistaiseksi kokemusta, mutta siellä ilmeisesti palvelua lähinnä Turkin rannikolla. Joitakin matkakertomuksia Mustanmeren purjehduksista löytyy blogeista.
        Kroatiassa venettä pitävät näyttävät keskustelupalstoilla hermoilevan EU-jäsenyydestä etenkin, jos alvit maksamatta tai kuitti puuttuu. EUssa kun alvin pitäisi olla kunnossa. Kroatia (kuten Kreikkakin) yrittää aina välillä kehitellä erilaisia "veneilymaksuja" , jotka ovat EU-säännösten vastaisia. Esim Kroatiassa yksi viimeisin viritys on se, että "kimppaveneessä" ei voi olla osakkaina useampia henkilöitä kuin ko venessä on makuupaikkoja. Tällä kai yritetään suojata Kroatian kukoistavaa vuokravenetoimintaa.
        Yhteenvetona voi todeta, että Välimerellä kuten muuallakin pätee: Jos haluaa palvelua ja pienempää riskiä, niin kustannukset veneen säilytyksestä ovat korkeammat. Mutta kyllä jotkut jättävät esim Kreikassa veneensä ilmaiselle kaupungin paikalle ja "palkkaavat" naapuriveneilijän tai jonkun muun pitämään venettään silmällä.

        Tässä mielenkiintoinen juttu Espanjan maksuista: http://www.spainvia.com/boats.htm

        Erityisesti kohta Compulsory Spanish Boat Registration on hyvä pitää mielessä.

        Emme ole tavanneet ketään, jolle olisi noin käynyt, mutta olemme kuulleet muutamasta brittipariskunnasta, jotka on tuolla tavoin ryöstetty. Termiä "ryöstö" perusteltiin sillä, että rekisteröinnin vaatiminen ja veron periminen on ilmeisen sattumanvaraista ja sen hoitaa yleensä aseistettu poliisi, Guardia Civil. Kun kysyin yhdeltä britiltä, mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä, hän vastasi "what can you do, they have guns...". Espanjan viranomaismeininkiä jonkin aikaa läheltä seuranneena en pidä täysin mahdottomana, että tuollaisenkin kohteeksi voi joutua, joten emme ajatelleet itse kokeilla yli 183 päivän oleskelua Espanjassa. Kaiken kaikkiaan talouskriisi on ilmeisesti johtamassa Espanjassa pikkuhiljaa erilaisten uusien maksujen ja verojen syntymiseen sekä niiden perinnän tehostumiseen. Satamissa peritään jo nyt alv:n lisäksi kahta erilaista "veneilyveroa", joiden määrä näyttäisi aika sattumanvaraisesti vaihtelevan 0 eurosta jopa 10 euroon per yö. Kun tähän yhdistetään viranomaisten suuri harkintavalta ja "rikas ulkomaalainen veneilijä", kaikenlaista voi varmaan sattua. Olen myös ymmärtänyt, että tällaisen operaation osuessa kohdalle, EU-jäsenyys, Schengen-sopimus, Suomen/Espanjan suhteet jne. eivät paljon auta.


    • goTunis

      Eräs seuratuttu talvehti muutama vuosi sitten Tunisiassa. Kehui palveluita ja marinaa, ihan ilmaista ei ollut täälläkään. Tämän jälkeen maahan on julistettu poikkeustila joka on edelleen voimassa , mikä on karkottanut varmaan monet potentiaaliset marina-asiakkaat varmaan kaikonneet. En tiedä miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat veneen viemiseen tälläiselle alueelle.

      http://www.wilmaryachts.com/?Port-Marina-Bizerte&lang=

    • biscay

      Välimeren telakka- ja laituripaikkojen hinnoittelussa kriteerinä on veneen pituus. Sinun
      30-jalkainen vene (pituus alle 10 m) on kaikin puolin optimaalisin koko Välimerelle mitä
      tulee kustannuksiin ja miksei myös purjehduksiin.

      Olen pyörinyt täällä nyt 6 v vähän isommalla veneellä (vajaa 11 m) ja vertailin oman veneeni kustannuksia alle 10 m veneen vastaaviin, vuositasolla säästö olisi minun
      osaltani ollut n. 1000 - 1500 €.

      Talvihinnoittelu marinoissa on vähintään 50 % halvempaa kuin touko - syyskuussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe