Apua apua, saisinko apua?? Liittyy junanvaihtoon, tulen kuolemaa

apuahelpsocorro

n jos en saa apua :D Todellisuudessa mahdollisesti eksymään loppuiäksi jonnekin tuntemattomaan. Eli olen ensi viikolla menossa junalla Lahdesta Kokkolaan kaverin luokse. Olen alaikäinen (täytän syksyllä 17) ja matkustan yksin. Olen aikaisemmin mennyt junalla vain Lahdesta Helsinkiin eikä siinä välissä ole mitään junanvaihtoja niin sellainen on helppo, huoleton matka, mutta nyt olen hukassa.

Tietäisikö siis kukaan lahtelainen (tai miksei joku muukin, ihan kuka vaan joka osaa antaa oikean vastauksen!) ensinnäkin, että missä paikassa (mikä kaupunki?) joudun vaihtamaan junaa? Ja miten ikinä löydän sen ''vaihtojunan''? Oon tosi hukassa sen junan löytämisen suhteen, koska mun ei ole ennen tarvinnut vaihtaa junaa niin ei ole sitten tarvinnut huolehtia tuollaisista asioista. Kauanko siinä on aikaa etsiä tämä ''vaihtojuna''? Pitääkö pyytää konnari apuun vai etsiä käsiinsä joku matkustaja, joka on myös menossa Kokkolaan ja osaa johdattaa tiensä oikean junan luokse? Onko se ylipäätään helppoa löytää tämä ''vaihtojuna'' siinä kaupungissa, jossa joudun tekemään vaihdon? Tällaista se on, kun lasketaan tohelo matkalle ypöyksin :D

Kiitos jos autatte! :)

8

4879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä huolta

      Se kaupunkihan sinulla lukee lipussa. Kysy Lahdesta lähdettyäsi konnarilta, kun tämä tulee kysymään lippuasi, miltä raiteelta vaihtojunasi lähtee, ja mene siellä sitten kyseiselle laiturille ja hyppää junaan.

    • Jammu-setä

      On kaksi vaihtoehtoa. Joko Lahti-Riihimäki, jolloin vaihdat junaa Riihimäellä. Tai Lahti-Helsinki, jolloin vaihdat junaa Helsingissä.

      Riihimäeltä Kokkolaan pääset vain intercity- tai pikajunilla. Pendolino ei pysähdy Riihimäellä.

      Helsingistä mennessä taas on kaikki vaihtoehdot käytettävissä.

      Toisaalta jos menet ensin Helsinkiin niin se tekee matkasta pidemmän koska ensin etelään Helsinkiin ja sen jälkeen taas pohjoiseen Kokkolaan.

      Lahti-Riihimäki rata menee karkeasti katsoen länteen. Eli ei turhia kiemuroita matkassa.

      Sinun tapauksessa menisin Lahti-Riihimäki ja vaihtaisin Riihimäki-Kokkola-junaan.

      Mutta sekin riippuu hiukan aikataulusta eli mihin aikaan menet/haluat olla perillä.

    • apuahelpsocorro

      Okei kiitos avusta! Riihimäki taitaa sitten olla mun pysäkki vaihdon suhteen :) Ei kiinnosta yhtään Helsingissä vaihtaa jos se tekee matkasta pidemmän. Kaupunkia en tiennyt, koska en ole vielä ostanut junalippua. Kiinnostais myös tietää, että kauanko siinä on aikaa etsiä tämä vaihtojuna? Ehdinkö eksyä jonnekin tätä junaa etsiessä, koska olisi liian vähän aikaa etsiä? :D

      • rauhassa vain

        Vaihtoajan pituuskin näkyy lipusta, ts. siinä kerrotaan milloin juna on Riihimäellä ja milloin seuraava juna lähtee. Et myöhästy millään, sillä kaikki junat odottavat muista junista tulevia, jolleivät nämä ole suorastaan tuntikaupalla myöhässä.


      • Ei ole vaikeaa

        Kun olet vasta 16-vuotias niin luulisi että internetin käyttö on sinulle todella tuttua, koska olet kasvanut tietokoneiden maailmassa. Joten ymmärtäisi jos joku seitsemänkymppinen mummo kyselisi tuollaista, mutta ei kyllä mitenkään sitä että 16-vuotias on niin avuton että ei osaa noita asioita itse selvittää, kun kerran tännekin pystyy kirjoittamaan.

        Sinulle ei sitten mitenkään tullut mieleen mennä VR:n sivulle? http://www.vr.fi/fi/

        Ihan siinä etusivulla, niin isolla että täytyy olla todella sokea että sitä ei huomaa, on "Hae matka". Ne jutut jotka siihen pitää kirjoittaa eivät voisi helpompia olla. Mistä olet lähdössä? Lahti.
        Mihin olet menossa. Kokkola.
        Meno vai menopaluu? No ehkä haluat tulla takaisinkin kotiisi.
        Minä päivänä matkustat? No se on varmaankin tiedossa.
        Aika? No ehkäpä tiedät mihin aikaan suunnilleen haluat olla perillä.
        Matkustajat. Katsot sitä valikkoa ja näet että mahdut kategoriaan "Juniori", eli 6-16 -vuotias.

        Ja sen jälkeen "Hae" ja tämä palvelu kertoo sinulle muutamassa sekunnissa mitkä junat vievät sinut Lahdesta Kokkolaan; mihin aikaan; missä pitää vaihtaa, miten paljon on vaihtoaikaa ja jopa paljonko maksaa!

        Aloituksen on pakko olla provo sillä normaali 16-vuotias olisi välittömästi tajunnut mistä tietoa kannattaa etsiä (vinkki: ei täältä).


      • lgrvbj

        Juups. Missä kohtaa lukee raidenumero (lähtee raiteelta ??)? Ja jos vielä olis asemien raidekartta jossain. Ei menis aikaa etsiessä kulkureittiä.


    • vara1mara

      Paas laittain lendogoneella, ni ei tarvihe junanvaihdosta huolehtia.
      He he.

    • varamara1

      Eikös Lahesta pääse kolmeen / neljäänkin ilman- suuntaan.
      Parasta ettet lähe minnekkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe