Ilman naista

onnistuu ainakin housujen lyhennys! Todistin asian tarttuessani ensimmäistä kertaa viiteenkymmeneenseitsemään vuoteen ompelukoneeseen! Tunti meni lankojen virittelyyn, mutta syyttäisin asiasta osittain käyttöohjeen suttuisia kuvia.

Ompelu sinänsä oli nopeaa ja mukavaa;-)

Sovinisti en ole, mutta vanhempani olivat, eivät antaneet lapsen koskea koneeseen, vaikka teknisesti lahjakkaana pidin todennäköisenä että olisin hyvinkin voinut auttaa monille valitettavasti tutun karkealaatuisen Singerkopio-Tikan ongelmissa.

Mitähän seuraavaksi?

9

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eva555

Itse olen ihmetellyt, miksei näitä "tyttöjen" arkielämän taitoja opetettu myös pojille jo koulussa.
      Samaa vikaa on nykyäänkin, arkielämän taitoja ei opeteta. Varsinkin nykyään uusavuttomilta vanhemmilta kun ei opita;-)

• Hei kun keikuskelen

Hienoa! Varmaankin pöyhistelit rintaasi, vedit sen rottinkimaiseksi rakennelmaksi ja ihastelit housujesi lyhentyneitä pulttuja. Onnellinen virne naamataulus:))

Tottahan toki sitä mies osaa ommella, jos vaan ottaa asiakseen. Seuraavaksi voisit ommella vaikka kokonaiset housut.

Aikanaan, vuonna kaksi, hämmästyin suuresti, kun mieheni osti maastokangasta aikamoisen pläjän ja ompeli molemmille pojillemme maastotakin ja housut.
      Asiaa helpotti kyllä se, että hänen äitinsä teki mittojen mukaan kaavat.

Teki mieheni itselleenkin "karvaiset" välihousut kalastusreissuaan varten.:)

Nykyään kouluissa opetetaan niin pojille, kuin tytöillekin käsitöitä.
      Pojanpoikani teki viime vuonna itselleen koulussa housut ja hyvin onnistui.

Omassa lapsuuden kodissa oli itsestään selvää, että ei jaoteltu tyttöjen töitä ja poikien töitä.

• Jos mun tarvitsisi lyhentää housuja niin käyttäisin saksia tai mattopuukkoa. Ja jos taas pitäisi pidentää niin sitten tuo ompelukone kuullostaa hyvältä. Itse käyttäisin kuitenkin varmaan mieluummin pidentäessäkin pop-niittejä ja jeesusteippiä.

• ...

Upslaakit.

Käännä lahkeet, jos haluaa hifistellä voi laittaa tippaliimallakin, mutta menee ilmankin.

=DW=

• Olen minä nuorena miehenä joskus lyhentänyt lahkeet, lopputulos ei vaan silmiä hivellyt.
      Sen jälkeen olen jättänyt homman ammattilaisille. Itseltä tuhrautuu vain aikaa ja taivasosuuskin kärsii.
      Nyt olen ostanut housut miestenvaateliikkeestä, jossa on lyhennyspalvelu.
      Ihme kyllä Viimeksi olen ostanut parit mustat farkut, niitä ei tarvinnut lyhentää.
      Ompelu ei ole minun hommia. Neulansilmä on jo liian pieni.

• ...

Oikea koko.

Itelläkin onnistunut nimenomaan farkkujen ostaminen valmiina muutamia kertoja. Niissä laaja koko valikoima. Suomalainen kun on persjalkaista kansaa, eip tahdo kaikki yleisimmät mitoitukset meille aina olla edes valmistuksessa. Toi housujen lyhentäminen suomessa melkein enenpi sääntö kuin poikkeus, johtuu yksinkertaisesti siitä, että kaupoissa pienet valikoimat, housuja pitäisi olla myynnissä eri lahkeenpituuksilla, eikä pelkästään vyötärön ympäryksen perusteella. Ja sitten nämät kokoluokat /A;B;C;D) ei oikein toimi. Farkut kun jenkki keksintö, valikoimaa voi löytyäkin, jenkit kun on tavallisen mittaisia, mutta saattavat painaa tonnin.

Oikeastaan vaatteet pitäisi teettää. HAH itellä mitattuna kengänkoko, 43,5, Kyllä valmiskenkää saa puolen numeroin väleinkin, muutamilta, kalliilta, merkiltä, Ja stokkalla mitattiin kauluspaidan kauluksen kooksi kans joku 42,5, elikkäs ihan sama asia, paidat pitäis käytännössä teettää aina, muuten ylänappi kiristää tai kaulus on liian suuri skrakankin kans. Kauluksen pienentäminen hankala projekti, en aio kokeilla.

Naiset aina narisee tissiliiveistään ja muutenkin vaatteistaan. Ei asia yksoikoinen ole miehilläkään, mutta tärkeämpääkin narinaa elämässä, kuin vääränkokoiset vaattee. Tissiliiveissä kyllä älyttömästi valikoimaa, akat vaan ei osaa oikeanlaisia.

=DW=

• Phoca 55

Tekniikka auttaa!
        Ompelukoneessa on semmoinen vimpain joka tuikkaa langan neulansilmään!

• Phoca 55 kirjoitti:

Tekniikka auttaa!
        Ompelukoneessa on semmoinen vimpain joka tuikkaa langan neulansilmään!

Tuli joskus trauma ompelukoneen kanssa.
        Metsähommissa repesi uudet haalarit kainalosta vyötärölle. Harmitti se,
        Ajattelin korjata. Ei siitä mitään tullut. Kaks senttiä ja lanka hurttas sykerön ja poikki.
        Neulansilmä sellainen itikanpimppa, että lanka meni jos meni sattumalta.
        Olin jo varsin hermostuneessa tilassa. Soitin siinä jo yhdelle tutulle, kun sillä oli nahkurinkone myynnissä, lähellä oli, etten käynyt hakemassa.
        Pitäähän kolmenkympin haalarit korjata. Mitä haittaa, vaikka kone maksaa kolme ja puolisataa.
        No tämä tuttu sanoi, että käännä neula toisinpäin.
        No jotenkin se sauma tuli ommeltua, mutta ei paljon innosta jatkamaan.

• Räätälit

Miksä ihme tuo on! Eikös räätälit ole maailman tappiin olleet miehiä!? Ja käsittääkseni ovat taitavia ompelemaan miesten pukuja, ei pelkkiä puntteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7526
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      77
      6494
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5244
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4595
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4256
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4159
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4065
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3938
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      58
      3080
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48