Led polttimot!

led man

Ostinpa Motonetista led polttimon, eikä se toiminutkaan. Palautin ja sain uuden, mutta sekään ei toiminut. Käsittääkseni sen pitäisi toimia kun sen laittaa suoraan vanhan hehkulampun tilalle.

Minkälaisia kokemuksia teillä on led polttimoista. Onko jotkut merkit luotettavampia?

22

5087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • celjaca

      Vääränlainen kanta, eipä minulla muuta

    • 1

      Laitoitko ledin oikeinpäin ja - pitää olla oikein.

    • celjakka

      Edelleen vääränlainen kanta , pohjaan nähden, eipä minulla muuta

    • 14

      Syyhän varmaan on todella siinä, että virta kulkee väärinpäin. Ledissähän on kyse puolijohteesta. Eli sinun pitää vaihtaa lampulle tulevat ja - johdot keskenään.

      • sähkäri+-

        edelleen ei sovi kantaan vaikka kääntelisit johtoja , eipä minulla nyt muuta


    • !;:'bnm

      Itellä kans motonetistä polttimot. Sopivat pikku vääntelyn jälkeen vanhojen Hella Marine-polttimoiden tilalle.

    • -Mika-

      Laitoitko sen LED-polttimon siis kulkuvalon polttimoksi?
      Komppaan sähkäriä: väärä kanta, ei voi toimia. Hella-marinessa on molemmat navat polttimon pohjassa, mutta motonetin polttimossa on sen polttimon runko miinusnapa.
      Sisävaloissa ne sensijaan toimii hyvin. Ne putkimalliset voi jopa asentaa miten päin vaan ja ne toimii. Niissä on diodisilta sisällä kääntämässä napaisuuden LEDeille aina oikeaksi. Spottivaloissa käytettävien 21 wattisten kohdalla tilanne voi olla toinen. Veneessä ei välttämättä ole kytketty johtoja niin, että - olisi polttimon rungossa ja siellä pohjassa.

      • gjhughcjghh

        Motonetissä on myös kaksinapaisia polttimoita...


      • 14

        Oletin ainakin minä, että aloittaja olisi katsonut kannat eli ne olisivat samannäköisesti. Eli että ongelmana olisi, ettei kannan puolesta täysin samannäköinen polttimo skulaa?


    • led man

      Salongin polttimoita olin vaihtamassa. Polttimot täysin samanlaiset kuin entiset, tosin pohjassa olevat 2 kohoumaa millin pidemmät kun alkuperäiset, mutta menivät helposti paikalle.

      Eli led polttimet eivät automaattisesti aina sovi veneen vanhoihin lamppuihin, vaikka kotioloissa on aina on sopinut.
      Ja jos aion saada ledit pelittämään pitää ostaa kaksinapaiset polttimot?

      • 14

        Jos siellä pohjassa on kaksi sellaista tinaharmaata kohoumaa, niin minä ainakin ole kuvitellut, että ne on juuri ne navat eli polttimo on kaksinapainen. Ja silloin ei auta kuin johtojen kääntö lampulle.

        Mutta, mutta... Olikos jossain äskettäin sellainen juttu aiheesta, että led-polttimossa ne molemmat pohjan navat olisivatkin plusnapoja eli lamppupohjan pitäisi olla toisenlainen kuin vanhoilla polttimoilla? Tosin, jos mitään muistan oikein siitä lehtijutusta, niin olisi pitänyt palaa "puoliteholla", jos tuosta oli kyse.


      • dghj
        14 kirjoitti:

        Jos siellä pohjassa on kaksi sellaista tinaharmaata kohoumaa, niin minä ainakin ole kuvitellut, että ne on juuri ne navat eli polttimo on kaksinapainen. Ja silloin ei auta kuin johtojen kääntö lampulle.

        Mutta, mutta... Olikos jossain äskettäin sellainen juttu aiheesta, että led-polttimossa ne molemmat pohjan navat olisivatkin plusnapoja eli lamppupohjan pitäisi olla toisenlainen kuin vanhoilla polttimoilla? Tosin, jos mitään muistan oikein siitä lehtijutusta, niin olisi pitänyt palaa "puoliteholla", jos tuosta oli kyse.

        Sillä kurin kävi minullakin Motonetin kulkuvalon polttion kanssa. Oli 2 napainen ja kanta oikeanlainen. Mutta ei palanut, vein takaisin enkä sitä sitte sen enempää funtsinut. Miksiköhän molemmat nastat olis ynnänapoja ja runko miinusnapa ?


      • vakavanhaveneilijä
        dghj kirjoitti:

        Sillä kurin kävi minullakin Motonetin kulkuvalon polttion kanssa. Oli 2 napainen ja kanta oikeanlainen. Mutta ei palanut, vein takaisin enkä sitä sitte sen enempää funtsinut. Miksiköhän molemmat nastat olis ynnänapoja ja runko miinusnapa ?

        Jos polttimo on tarkoitettu jarru-/- takavalon tilalle, siinä on 21 W vastaava ja 5 W vastaava led, eli siinä on 2 ledipiiriä,joiden navat on pohjassa ja miinus rungossa.. ei siinä mikään toimi jos sen laittaa veneen kantaan, jossa on navoissa ja miinus. Ne on kyllä yleensä BAY15 -tyyppiä,k un taas veneissä polttimot on BA15, eli rungon kyljessä olevat nasta ovat yhtä korkealla vastakkain.Minulla on ankkurivalona led, siihen sopii 1-napainen BA15 . Se ei joka kerta syty kun pistää valon päälle. Mutta on kyllä tarpeeksi kirkas kun syttyy.


      • 28m
        vakavanhaveneilijä kirjoitti:

        Jos polttimo on tarkoitettu jarru-/- takavalon tilalle, siinä on 21 W vastaava ja 5 W vastaava led, eli siinä on 2 ledipiiriä,joiden navat on pohjassa ja miinus rungossa.. ei siinä mikään toimi jos sen laittaa veneen kantaan, jossa on navoissa ja miinus. Ne on kyllä yleensä BAY15 -tyyppiä,k un taas veneissä polttimot on BA15, eli rungon kyljessä olevat nasta ovat yhtä korkealla vastakkain.Minulla on ankkurivalona led, siihen sopii 1-napainen BA15 . Se ei joka kerta syty kun pistää valon päälle. Mutta on kyllä tarpeeksi kirkas kun syttyy.

        Juuri näin eli noissa autoledeissä on molemmat pohjanastat plussaa ja runko miinus. Vene vaatii toiseksi pohjanastaksi plussan, toiseksi miinuksen.

        Itse viritin tällaisista Ledeistä lukuvalot vääntämällä ohuesta pellistä L-mallisen osan, jolla rungon miinus-kontakti johdetaan kannan toiseen nastakohtaan, ja tietysti muovipala eristeeksi LEDin toisen kannan ja tämän L-osan välille. Kolmas kesä on nyt menossa näillä.

        Syynä viritykseen olihalu testata kun oli netistä tilatut valot joita ei voinut palauttaa.


      • Valaisimessa on napaisuus väärinpäin. Hehkulamppu kun ei tiedä kumminpäin virta kulkee niin alkuperäisessä onkinasennuksessa siihen ei ole kiinnitetty huomiota, vaikka valaisinonkin suunniteltu niin, että vaippa on miinus. LED-polttimo taas ei toimi jos napaisuus on väärin. Vaihdat vaan valaisimeen tulevat johtimet toisinpäin niin toimii. Olen muutamaan vanhempaan veneeseen vaihtanut ledejä hehkupolttimoiden tilalle ja aika tasan puolet on ollut väärinpäin, eli sokkona alunperin asennettu.


    • s/y Sarema

      "replacement" polttimoita on saatavana. Niissä on kulkuvalopolttimon kanta, siis kaksinapainen ja sivunastat eri tasolla. Meillä me toimivat napaisuudesta riippumatta. On myös tarjolla polttimo, jossa erona on vain se, että sivunastat ovat samalla tasolla. Sitä ei saa toimimaan kulkuvalossu kuin vippaskonstein. Jos se manaa kantaan, se menee vinoon eikä saa kosketusta. Semmoinen on tarkoitettu ankkurivaloksi. Budget Marinen tai Island Wtater Worldin sivuilla niitä ainakin näkyy ja ehkä Westmarinen myös. Westmarinen hinta viime vuonna oli noin 27 USD. "Parempi" malli maksanee Euroopassa lähes 50€. LED kulkuvalo testi oli Practical Boat Owner lehden 2009 jossakin numerossa. Mastonhuipun tricolorissa se on erinomainen. Meidät on nähty varsin kaukaa eikä ole tarvinnut enää vaihtaa polttimoa.

    • Yxpöljä

      Muoviveneissä ei voi maadoittaa runkoon.Johdotus pitää tehdä myös miinukselle ja hehkupolttimo ei ole nuuka napaisuudesta toisin kuin jotkin Ledit.

    • Enolelopotti

      Olen auto- ja venevalojen kanssa tullut siihen tulokseen että kikkailu harvoin kannattaa. Bemarin led-tuning-rinkulat oli ihan p*skaa, kuten myös sivuvilkut. Veneessä kokeilin aloittajan tapaan Motonetin polttimoita, mutta niistä tuli V niinkuin ketutus. Potkaisin vanhat lamput vapaapotkulla satama-altaaseen ja laitoin Lopolightit.
      Turvavarusteissa ei kannata pihistellä.

    • Anonyymi

      Voiko esim. Airamin tavallista led-muuntajalle tarkoitettua 12v led polttimoa käyttää veneessä, jossa jännite vaihtelee 11-14v.Monissa kalliimmissa marinekauppojen polttimoissa on jänniteskaala 10-30v. Lähinnä onko ollut ongelmia?

      • Anonyymi

        Kokeile.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti harva tietää mitä kantoja on saatavana tai mikä kanta on oman veneen lampussa.
      Kun valitsee oikean kannan, oikean jännitteen ja johdot on oikein kytketty, kaikki toimii.

      Jos joku on väärin, ei toimi.
      Ei ole myyjän vika, jos asiakas ei tiedä, mitä tarvitsee...etenkin, jos asiakas itse poimii tuotteen hyllystä koriin.

      • Anonyymi

        Bayonet bulp sockets on hyvä hakutermi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe