Olis tarjolla vanha rintamamiestalo johon pitäisi tehdä remppaa.Voisko joku antaa vinkkejä,tai ylipäätänsä onnistuuko nämä muutokset/korjaukset helposti.
-talon sähkötaulu eteisessä on iso ja vanhanaikainen ja tasan väärässä paikassa, onnistuuko siirto/uudenaikaistaminen helposti?
-Yläkerrassa sivuilla ikkunallisia varastokomeroja sivuilla kaksinkappalein, onnistuuko laajennus huoneeseen, ja onnistuuko vinoon kattoon kattoikkunan teko?
vanha rintamamiestalo
8
4900
Vastaukset
- Angrypede
Sen verran on kokemusta että uskallan sanoa jotain asiaan liittyen.Rintamamies talo lumoaa ostajan a)Vanhan ihannointi,muistot lapsuuden mummolasta tms. b)Myynti hinta. Ensin sinun täytyy kysyä itseltäsi minkä tasoiseen asumiseen olet tyytyväinen.Monesti ajatellaan että onhan tämä vähän räjähtänyt mutta "pienellä" remontilla siitä saa "asuttavan". Rintamamies talot ovat hyviä sellaisenaan ilman suuria muutoksia. Esim tuosta sähkökeskuksen siirrosta voisin kysyä,miksi se pitää siirtää jos se toimii ja on toiminut?Samaa lausetta voi käyttää moneen muuhunkin korjaustoimenpiteeseen näissä kohteissa. Monesti rintamamies talot ovat epäkäytännöllisiä (tämänpäivän mittapuun mukaan),se minusta vain täytyisi hyväksyä.Jos haluat tehdä "täysremontin" taloon niin voit laskea että se tulee maksamaan saman verran kuin uuden tekeminen.Yleensä näistä löytyy yllätyksiä sen verran mukavasti että ajateltu remontti budjetti kurahtaa pakkaselle melko joutuin.Ikävävä puolena on että monestikkaan näitä remontti rahoja ei sitte saa takaisin.Pointtini ehkä oli se että kannattaa miettiä tarkoin mitä muutoksia on pakko saada ja mitä ei. Koska niille kattoikkuna rahoille tulee löytymään varmaan muitakin sijoituskohteita jatkossa. Kaikkea toki saa rahalla mutta silloin täytyy kysyä että onkohan tämä oikea kohde minulle.
- junnu
eipä tuohon ole lisättävää .....
- alkuperäinen
hei,
Kiitos vastauksestasi. Talo on siis aivan ihana jo ilman muutoksiakin. Tuo sähkötaulu vaan jos olisi siirrettävissä (siis on melkein metri kertaa metri)niin eteiseen tulisi rutkasti lisätilaa kaapeille, kun siellä mitään säilytystilaa ei ole. Mitään älyttömiä uudistuksia en ajattele edes tehdä. Nuo kattoikkunajututkin olivat vain päähänpisto,että voisiko sellaisen joskus toteuttaa mahdollisesti. Talo on asuttavassa kunnossa, ja sellaisen vanhan tyylin aion kaikesta huolimatta siinä säilyttää. Olen hieman romanttinenkin....hmmm. - peukalo
alkuperäinen kirjoitti:
hei,
Kiitos vastauksestasi. Talo on siis aivan ihana jo ilman muutoksiakin. Tuo sähkötaulu vaan jos olisi siirrettävissä (siis on melkein metri kertaa metri)niin eteiseen tulisi rutkasti lisätilaa kaapeille, kun siellä mitään säilytystilaa ei ole. Mitään älyttömiä uudistuksia en ajattele edes tehdä. Nuo kattoikkunajututkin olivat vain päähänpisto,että voisiko sellaisen joskus toteuttaa mahdollisesti. Talo on asuttavassa kunnossa, ja sellaisen vanhan tyylin aion kaikesta huolimatta siinä säilyttää. Olen hieman romanttinenkin....hmmm.meillä laitettiin kattoikkuna; kaltevuus riittää hyvin kun ajoittain huolehtii alareunasta liat pois varsinkin syksyllä. valmis kehys kannattaa laittaa niin ilma kulkee taatusti hyvin eikä lasiin tiivisty kosteutta. lemmenhetkiä tähtitaivaan alla...
kammareista otettiin komerot pois ja ne olikin jälkeenpäin tehty eli ei missään seinän välissä tms mutta lattia puuttui tai oli laitettu myöhemmin samoin yksi nurkka oli alaspäin vinossa. laitettiin näille alueille uusi ponttilaudoitus ja lakattiin koko lattia; eron huomaa mutta se on sitä nostalgiaa ja historiaa. uudella pinnoitteella olisi peittynyt mutta halusimme säästää laudan. sellainen koppero jossa on kaksi ovea saattaa olla ns kylmätilaa ja siksi eristettävä lisää. muksut leikkivät lappeen alla ja pienet vintti-ikkunat ovat erityisen mieleisiä.
sähkötaulun vaihto toisen malliseen saattaaa auttaa, mutta meillä tarvitiin lisää sulakkeitakin ja lisätaulu oli laitettava, lisäksi ilmajohto ja pääsulake räystään alla.. siirrettiin koko taulu portaaseen josta johto tuli sisälle ja saatiin ne pääsulakkeetkin vaihtoetäisyydelle. hintaa hommalle kyllä kertyy.. vielä kun laitettiin automaattisulakkeet niin mielestämme oli hintansa väärti.
meillä uusittiin myös ns kattolyhty; kattorakenteet ja ikkunaa isonnettiin, samalla räystäitä tehtiin rutkasti lisää.
- Teemu
Ostimme rintamamiestalon kolmisen vuotta sitten.Kaksi ensimmäistä vuotta tuli rempattua paljon, koska otimme mm. kellaritilat asuinkäyttöön.
Mielenkiintoinen pointti oli huomata, että vain ja ainoastaan purettavaa tai korjattavaa löytyi edellisen asukkaan remontoinneista. Vanhat alkuperäiset rakenteet ovat tässä talossa olleet erinomaisessa kunnossa, mikä on ollut mukava huomata. Siis jos talosi on suht alkuperäisessä kunnossaan niin todennäköisemmin yllätyksiä ei tule.
Itse haluan nimenomaan asua vanhan näköisessä talossa. Jos kaipaat moderneja ratkaisuja asumiseen, niin kannattanee harkita uuden talon laittamista. Minä viihdyn vanhoissa taloissa juuri sen tunnelman vuoksi.Mikään ei kuitenkaan estä rakentaa moderneja sauna- ja keittiötiloja vanhaan taloon jos niin välttämättä halutaan, mutta mielestäni parketit ja laminaatit jne. kuuluvat uusiin taloihin.
Jos olet täysi poropeukalo, niin silloin ehkä kannattaisi harkita pitempään sitä vanhan ostoa...
Onnea pitkäaikaiselle/-ikäiselle projektille! ;)- Mökö
Moi!
Kerro mitä teitte kellariin, kun otitte nekin käyttöön?Voiko sieltä purkaa ns sementti seiniä poikkeen?
Itse olen ajatellut jossain vaiheessa tehdä sinne saunan ja erillisen suihkutilan (nyt ne on samassa huoneessa) ja oleskeluhuoneen, kodinhoitohuoneen ja sit jää vielä kellareita 2 kpl, varasto ja ns. kaukolämmön huone. - jukka
Mökö kirjoitti:
Moi!
Kerro mitä teitte kellariin, kun otitte nekin käyttöön?Voiko sieltä purkaa ns sementti seiniä poikkeen?
Itse olen ajatellut jossain vaiheessa tehdä sinne saunan ja erillisen suihkutilan (nyt ne on samassa huoneessa) ja oleskeluhuoneen, kodinhoitohuoneen ja sit jää vielä kellareita 2 kpl, varasto ja ns. kaukolämmön huone.Mulla on kellarin ja 1.kerroksen väli betonilaattaa, joten siinä ei kantavia seinärakenteita voi purkaa.Toki kevytrakenteiset seinät voi purkaa/siirtää.Jos sulla on puurakenteinen välipohja, se on helpompi tukea ja tarvittaessa poistaa kantavia seiniä.Jokatapauksesssa älä summassa mene purkamaan seiniä!!
- Mökö
jukka kirjoitti:
Mulla on kellarin ja 1.kerroksen väli betonilaattaa, joten siinä ei kantavia seinärakenteita voi purkaa.Toki kevytrakenteiset seinät voi purkaa/siirtää.Jos sulla on puurakenteinen välipohja, se on helpompi tukea ja tarvittaessa poistaa kantavia seiniä.Jokatapauksesssa älä summassa mene purkamaan seiniä!!
meiltäkin melkoisesti.Kaikki väliseinät on n. 10-15 sentin paksuisia ja betonisia samoin myös kellarin Katto...niin aattelinkin et niitä ei voi karsia yhtään, mut niinhän mä sen suunnittelinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809