uusi villitys?

Järkeä vanteiden ostoon!

Useasti kertaan aikoina olen nähnyt liikenteessä tuunattuja autoja ja niissä on vanteille väännetty aivan liian kapeat renkaat. Renkaat istuvat vanteella täysin väärässä asennossa eli renkaansiäkehä on venytetty selvästi kulutuspintaa leveämmäksi. Onko ostettu liian kalliit ja isot vanteet eikä rahaa ole enää oikeankokoisiin renkaisiin? Vaikkei kyseisen rengasasennuksen ulkonäköön huomiota kiinnitäisikään niin miten mahtaa kyseisen renkaan "istuminen"renkaassa mahtaa toteutua tukevasti ja turvallisesti. Miten kurveissa ja mahdollisesti pienissä osumissa katukivetyksiin ilma pysyy renkaassa kun renkaan paljeosa ei istu oikeassa asennossa vanteessa? Joskus 80-luvulla näki usein autoissa liian leveitä renkaita vanteilla jolloin silloinkin renkaan muoto muuttui sellaiseksi ettei sen pysyminen renkaalla ja ilmatiiviys ollut lainkaan niin varmaa kuin oli tarkoitettu.

Kun tuunaatte autojanne ja ostatte niihin ajomukavuuden pilaavat isot ja matalat renkaat niin ostakaa muutaman satasen halvemmat vanteet että jää sen verran rahaa että saatte oikeankoiset renkaat vanteillenne!

22

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JESUS CHRIST

      MOAN MOAN MOAN...

    • hyvä juttu

      - nehän on tukevammat ja kestävämmät ja paremmat ja halvemmat ja hyvät ajaa -- siis kehitystä !!

      • Huumorimies??

        Huumoria...huumoria pitää olla!


      • parannuskäytäntö
        Huumorimies?? kirjoitti:

        Huumoria...huumoria pitää olla!

        - tuollaien yllä kuvattu rengas/ vanne yhdistelmä on erittäin hyvä. Siis se on tukeva ja luja. Lisäksi kapemmat renkaat on halvempia. ja ajo-ominaisuudet säilyy hyvinä ja kapea rengas on tälla tavoin normaalia asennusta tukevampi ! Kokeile vaikka - niin huomaat ne hyvät puolet käytännössä !


      • Michelin ukko
        parannuskäytäntö kirjoitti:

        - tuollaien yllä kuvattu rengas/ vanne yhdistelmä on erittäin hyvä. Siis se on tukeva ja luja. Lisäksi kapemmat renkaat on halvempia. ja ajo-ominaisuudet säilyy hyvinä ja kapea rengas on tälla tavoin normaalia asennusta tukevampi ! Kokeile vaikka - niin huomaat ne hyvät puolet käytännössä !

        Eiköhän ne rengasvalmistaja suosituksineen kuitenkin tiedä minkäkokoinen rengas on paras millekin vannteelle? Miksi ihmeessä rengas/vannevalmistajat ohjeistaisivat asentamaan renkaalle ei parhaan mahdollisen kokoisen renkaan?! Kyllä ne renkaan rakenteet ja leveydet on tarkkaan laskettu jo valmistusvaiheessa. 205mm levyinen rengas ei varmasti istu oikein vanteella eikä ole tukevampi esim. 235mm vanteella!! Tuollainen väite on pelkkää amisviiksikundien Abc:n höpöhöpöjuttuja!


    • MAMIIIIIIIIIIIIII

      No kun nahkahousu-gynther tekee niin saksassa, niin pitäähän se munattoman suomihomonkin tehdä samalla tavalla.

      • roskapostirobottijon

        sanoo suomalainen :)


    • he heh se toimii

      Ja se toimii !
      Ostakaa vaan kaliita leveitä renkaita ja valittakaa.....

      • Kannattaa asentaa !!

        Joo on se kumma ettei uusissa autoissa ole samanlaista rengastusta kun niin pirun hyvä ja toimiva ratkaisu on!! Toivottavasti rengasvalmistajat ovat huomanneet suomalaisten tuunaajien nerokkaan ratkaisun ja alkavat itsekin suosittelemaan juuri kuvankaltaisia rengas/vanne-kombinaatioita. Tuollainen asennus on varmasti äärimmäisen luotettava ilman renkaassa pysymisen suhteenkin kun ajattelee miten tukevasti ja suurella pinta-alalla rengas on kiinni vanteessa. Tiivistys tykkää varmasti kovasti renkaaseen kohdistuvista sivuttaisista iskuista/voimista.


    • No korvis

      Korvarenkaallisten keksintö jälleen.

      • Vette C5

        Mulla on korvis,olen tylsä hetero,112kg/195cm eikä mulla ole kyseisen kaltaista typerää rengastusta vaikka autoja ja pyöriä rakentelenkin. Kerrotko miten korvis liittyy auton renkaisiin ja vanteisiin? Ihan mielenkiinnosta kysyn.


      • hyi saada..
        Vette C5 kirjoitti:

        Mulla on korvis,olen tylsä hetero,112kg/195cm eikä mulla ole kyseisen kaltaista typerää rengastusta vaikka autoja ja pyöriä rakentelenkin. Kerrotko miten korvis liittyy auton renkaisiin ja vanteisiin? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

        Korvista käyttävä "mies" on hintti !!!


    • pöljän touhua

      Itseasissa siinä on kovassa kaarreajossa se vaara että kumi liikkuu venttiilin päälle ja se on yksi sadasosasekuntti kun kumi on tyhjä. Toiseks jos nyt joku meinaa pelkiä kumeja myydä tai vaihtaa vannetta niin rengas on jo pilalla. Ovat ihan lötröpaskat joita ei hirveesti tarvii raudalla avittaa.

    • köyhätkyykkyyn

      ku viikkorahat on kaikki käytetty 10 tuumaa leveisiin vanteisiin niin ei ole varaa enää kun 185 leveisiin kumeihin...

    • homot!!

      Korvista käyttävät panee teidän kaikkien korviksettomien pellejen muijia!!

      • aaaahh ihanaa

        Korvista käyttävät "miehet" panee vaan toisiaan.


    • halpaa on ja hyvää

      halvat ja hienot vanteet ja renkaat harmittaa nitä joila on liian kalliit vanteet ja renkaat ja paljon velkaa, eikä ole rahaa ajaa......Samoin rengas-vanne-kauppiaat on kateellsia ja närkästyneitä kun ei ylikalliita himmeleitä ostella.

      Mut mulla on halvat vanteet ja renkaat ja ne on erittäin hyvät kadulla ja radalla, ja näyttävät ja jää rahaa myös ajaa.... heh heh --- käykö kateeksi, mut ei se mitään, valittakaa vaan...

    • ajay_

      Venykumista on ollut ennenkin naurettavaa vääntöä mm. Saabistien foorumeilla.

      Ihmiset, jotka eivät renkaiden geometriaa ja käytöstä tunne, huutelevat jatkuvasti siitä kuinka kaikki on aivan varmasti hengenvaarallista koska näyttääkin niin typerältä.

      Totuus on se, että niin kauan kun renkaan kyljet saa pysymään tubeless-urissaan ja painetta on riittävästi, ehjät hyväkudoksiset nykyrenkaat eivät vuoda eivätkä luiskahda pois paikoiltaan.

      Niitä on käytetty pitkään myös mm. drifting-piireissä, joissa renkaat ja vanteet joutuvat todella kovien voimien alle. Pointtina on, että venytettynä renkaiden kyljet ovat jäykemmät ja renkaan kosketuspinta-ala maahan on pienempi, jolloin renkaiden pito-ominaisuudet muuttuvat ja autoa on sen takia helpompi kontrolloida sivuluisussa. (Ohjaus tosin saattaa tuntua tunnottomammalta.)

      Normaalissa katukäytössä auto on täysin turvallinen, ja usein vanne pettää ennen rengasta, vaikka ihmiset kuinka haluaisivat toisin uskoa.

      Toki renkaan saa pysymään paikallaan tiiviisti myös silloin, vaikka rengas ei olisi lähelläkään tubeless-uria. Silloin tosin vaaditaan jo huomattava määrä kikkailua ja tiivistettä: http://www.youtube.com/watch?v=zhT3C9mHLZ4

    • ghchg2

      noihan on kokoajan vaan vähentyny. että ei ole kyllä mikään uusi villitys vaan yli 10v vanha

    • etsjtjsjetjsjtj

      Yhtä asiaa en ymmärrä.
      Autotehtaat käyttävät miljoonia että autot olisivat parempia ajaa. Monet tehtaat käyttävät vielä kilpa-autoihin miljoonia ja niistä täytyy saada mahdollisimman hyviä ajettavia.
      Mutta kukaan heistä ei keksi nerokkaita ideoita jotka jopa simo ja tapsa tietävät ja ovat näitä viritelmiä corolloihinsa tehneet. Abc:n pihassa sitten jutellaan ja kerroskellaan kuinka ne liian kapeet renkaat parantaa ajo-ominaisuuksia. Mutta esim ferrarilla ei sitä ole ymmärretty, vaikka he tekevät kalliita urheiluautoja, joiden pitää olla hyviä ajettavia
      Corollapoika tietää aina parhaiten!

    • HELLAFLSUH

      Tuo tyyli on "HellaFlush" tyyli autoilussa.
      Camber kulmaa säädetään ja vanteille venytetään liian kapeat renkaat.
      Hieno, mutta ajettavuus kärsii ja renkaita menee paljon, koska toinen puoli kuluu paljon äkemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9397
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      72
      4877
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      44
      4551
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2338
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      42
      1373
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      51
      1302
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1286
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1252
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1174
    Aihe