Kuinka helposti

huolestunut tyttö

te 70 plussalaiset opitte käyttämään tietokonetta ja kännykkää ? Itselläni on sukulainen 71 v, ei osaa käyttää kännykkää vaikka olen opettanut monta kertaa, tietokoneesta puhumattakaan. Saa raivareita kun ei oppi mene perille. Olen opettanut hitaasti ja rauhallisesti, mutta ei niin ei. Taitaa olla muistitestiin meno kohta.

14

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älähän provoile

      Ne taidot on opittu jo kauan sitten, osa työelämässään jo.
      Taitaa olla harvinaisen huono opettaja, jos ei yksinkertaisen kännykän käyttöä pysty neuvomaan. Perlkkä opetus ei hyödytä, pitää harjoitella ja pitää taitoja yllä.

    • .

      Mikä elämää suurempi pakko on tietsikan käyttö.
      Elämää on ilman sitäkin.

      Itselleni se on ollut vuosikymmeniä tuttua, jo työsaraltani asti.

      Vanhuus ei tule yksin.

    • ////////////////////

      Opettajassa on vika.

    • patu 77½ v.

      Ei heikon opetusvasteen tarvi olla opettajan vika, epäilen kyllä synnynnäistä osuutta tekniikan opetuksen perille menossa.
      Itsellä jämptisti sama juttu...opittukin tieto haihtuu vaan jonnee mäkee. Raivaritkin tuttuja. En ole löytänyt parempaakaan tekemistä kuin tiekkari illalla.

    • komeesti yli seitkyt

      erittäin helposti,

      luulen ku olen kauheen utelias, niin opinki helposti,

    • fiiuliin*

      Sama juttu minulla, olen utelias.
      Tämän tietsikan käytön opettelin 69vuotiaana ja täytyy sanoa että kyllä siihen helposti oppi kun oli kova kiinnostus päällä.
      Siskoni ei oppinut, ei yksinkertaisesti halunnut eikä ollut kiinnostusta.

      Minä en ollut elämäni aikana edes pölyjä pyyhkinyt tietokoneesta. enkä käyttänyt kirjoituskonettakaan,mutta kun kiinnostus oli kova alkuun päästyä, niin kyllä sitä vaan oppi käyttämäänkin.
      Nykyisin kyllä tuppaa opit unohtumaan mitä ei joka päivä harjoita.

    • Mitä tietokoneen käytön osaamisella tarkoitetaan ?
      Tämähän on kuin pohjaton säkki,osaamisen tarvetta olisi niin monenlaista ja tasoista. Ja paljon.
      Jos hoitaa kaikki pankkiasiat ja laskut tällä, tilaa ja maksaa matkansa ja teatterinsa, osaa hakea tietoa, kopioida , käsitellä valokuvia, ja laitella niitä sähköpostissa kavereilleen,
      ym. ym. Katsotaanko se jo osaamiseksi. Niin ja tietenkin nämä erilaiset keskustelupalstat

      • hyvät pointit

        Meri-Kukka ! Kiva kun joku sieltä pirtin pimennosta tulee tavallisten ihmisten ilmoille !!!


    • muutosvastarinta.

      Osa ikäihmisistä karttaa tietotekniikkaa.
      Eräskin minua nuorempi sanoo aina kun
      me tapaamme, että katopa onko mulle
      tullut tekstiviestejä. Useita kertoja olen
      opettanut lukemista, mutta ilmeisesti ei
      kiinnosta.

    • huolestunut tyttö

      Tästä on provoilu kaukana, mutta ajattelin kysäistä täältäkin. Usein puhutaan , että uuden oppimen iäkkäillä ihmisillä on ensimmäisiä oireita muistisairauteen.. Mutta... kiitos muutamalle asialliselle vastaajalle ja hyvää loppu kesää ja alkavaa syksyä.

    • taitaa olla

      nuorillakin tuota alkavaa dementiaa kun väittää, että "uuden oppiminen iäkkäillä ihmisillä on ensimmäisiä oireita muistisairauteen." Suoraan lainattu huolestuneen tytön viestistä. Me kyllä ollaan enemmänkin sinusta huolestuneita.

    • Miksi monet niin ilkeästi vastaavat asialliseen kysymykseen.
      Nythän on jo niin, että yhä enemmän lisääntyy tietokoneen käyttö, kun kaikenlaisia palveluita eri paikkakunnilla vähennetään, jopa poistetaan. Pankit ottavat mahdottomia maksuja "palveluistaan" jne.

      Yhden keinon vielä lisäisin iäkkäämmän henkilön tietskarin käytön oppimiseen...on varmasti ainakin kaupungeissa opetusta ko. asiaan. Aikoinaan kun itse opettelin, oli ilmaisia kursseja kirjastoissa, joissa asialliset opettajat. Vaikea on vanhemman ihmisen oppia, jos käytetään opetuksessa tietokonetermejä, minullekin aluksi keskusyksikkö oli alussa vain pönttö. Tällainen perustoimintojen käyttäminen riittää minulle, opin sentään vielä verkkotunnusten käytönkin, joita tarvitaan yllttävän monessa asiassa nykyisin.
      Jos minä, epätekninen ihminen olen oppinut, niin kuka tahansa oppimisen tosissaan haluava kyllä alkeet oppii, ja siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin.

    • Puskastanyt

      Ei tietokoneen käytön oppiminen mitenkään vaikeaa ole, kun tyytyy aluksi päivittäisen käytön opetteluun ja jos ei pelkää kokeilla uusia asioita, niin lisääkin oppii jatkuvasti, aivan kuin meri-kukka98 tuolla sanoi,
      "säkki on pohjaton".
      Vaimoin sai lapsiltaan iPadin 70v. lahjaksi, ja eipä aikaakaan kun jo sormet lennättivät kuvia taululla, vaikka ei tietokoneesta aikaisemmin ollut laisinkaan kiinnostunut.
      Sen muuten huomasin, niin läheinen kuin minä, ei oikein ole hyvä opettajaksi. Se vaan on vain niin jostain syystä.
      Olisisikohan aloittajalla sama ongelma.

    • Katleija

      Silloin kun työpaikalle tulivat tietokoneet ja oli opeteltava työpaikalla tarvittava ohjelma aika vähäisellä opastuksella.
      Silloin huomasi ihmisten erot uuden asian omaksumisessa, vaikka emme olleet vielä vanhoja. Kovasti ilmeni muutosvastarintaa ja stressaantumista.
      Mutta kun oli pakko alkaa sitä käyttämään, niin väkisin jokainen oppi sen välttämättömän kertausten kautta.
      Enhän minäkään työssä oppinut kuin tekemään työvuorotaulukot, tilaukset ja sähköpostin. Windows käyttöjärjestelmän käyttö muuten jäi vieraaksi.

      Sitten kun hankin itselleni tietokoneen kotiin ja kävin pari kolme kurssia pärjäänkin hyvin ja koko ajan oppii uuutta ongelmienkin ratkaisuja. Ovathan ohjelmat kuitenkin hyvin loogisia.
      Milloin saitte ensimmäisen tietokoneenne, minä sain sen 13v sitten, se onkin jo romutettu.

      Onhan tämä verraton työkalu ja tiedonhankintaväline. Kuka nyt mitäkin tekee.

      Toisen vanhan ihmisen opettaminen vaatii tietoa ja taitoa. Nappuloista sen opetuksen pitää alkaa, kirjallisia ohjeita ja oppilaan pitää saada itse tehdä kaikki ja toistoja toiston perään harjoituksina.
      Opetuksen pitää edetä hitaasti yksilöllisyys huomioiden. Asiahan on täysin uusi, mutta lopulta helppo kun sen osaa.
      Aika vähällä oppii internettiin pääsyn ja verkkopankin käytön.

      Kansalaisopistoissa on hyviä kursseja ja hyvät opettajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1648
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      103
      1222
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      85
      1093
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      902
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      82
      822
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      74
      733
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe