Todella tyhjä jääkaappimme! :(

syöppö(kö)?

Moikka, olen 13-vuotias tyttö. Minua harmittaa koska äitillä menee lähes kaikki rahat maksaa laskuja, asun äitini kanssa koska isäni jätti minut noin 4 vuotta sitten. Äiti tilaa netistä kaikkea.. kallistakin.. Ja laskut maksaa, ja tietty käyttää rahaa alkoholiin, meille ei jää melkein koskaan rahaa..

Nytkin meidän jääkaapissa on: Voi paketti, melkein tyhjä, ruispaloja, maitoa (mitä en saa juoda että äidille riittää aamu kahviin), kahdella kinkk siivulla varustettu kinkkupaketti, puoliksi syöty kurkku. Siinä ne olikin, tälläisillä eväillä joudutaan elää aika useastikkin, tietty syön lähes kokoajan hapankorppuja nälkään. Mutta nekin loppuvat kohta, joten en voi syödä niitä.

Miedän sukukaan ei ole rikas, mummo elää samassa tilassa, jopa pahemmassa. Ollaan velkaa isän puoliselle mummolle 40euroa, enkä tiedä miten voisin maksaa sen.. Tai äiti, joten en voi käydä siellä.

Äidillä on kavereita joilta se lainaa rahaa tarvittaessa, mutta kun se maksaa ne takaisin niin ei jää yhään tiliin.. Joskus saattaa jäädä 100 hyvällä tuurilla, ja sillä pitäisi elää kuukaus, koska isä ei maksa lapslisää (180e)

En tiedä mitä tekisin.

189

8125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~köyhä lapsi~

      Mulla on sama tilanne, paitsi että asun kahdestaan iskän kanssa ku äiti kuoli pari vuotta sitten syöpään. Meilläkään ei oo rahaa paljoon mihinkään. Jääkaappi on ihan tyhjä, siellä on vain voita, mehua, leipää ja justoa. Mun iskä käy töissä mut sen palkka ei riitä kun laskujen maksamiseen ja justjajust johonkin ''ylimääräiseen''. Mun isä ei kyllä juo alkoholia. Minun isän äiti, eli mummoni on aika ''rikas'' tai jotakin siltä valiltä. Käymme aina joskus hänen luonaan syömässä koska ei yksinkertaisesti ole rahaa ruokaan. Mun isä lainaa myös rahaa joskus sen kavereilta. Mun vanhin veli joka on jo täysi-ikäinen ottaa mut hänen luokseen aina joka toinen viikonloppu jotta isällä olisi vähän helpompaa ja että isä voisi tehdä töitä jotta saisimme enemmän rahaa. Mutta siis, jääkaappimme on aivan yhtä tyhjäkuin teilläkin, et ole ainoa. ://

      • ihmiset hei

        PYYTÄKÄÄ HYVÄT IHMISET APUA! ei teidän tarvitse kärsiä, puhukaa jollekin ulkopuoliselle esim kuraattorille tai terveydenhoitajalle niin saatte apua! on nolompaa kärsiä kuin pyytää apua!


      • syöppö(kö)

        joop, aika sama tilanne, itse olen aikomassa kertoa äidin juopottelusta ja köyhyydestä terveydenhoitajalle. vaikka siitä ei tapahdukkaan mitään hirmu mukavaa..


      • ihmisethei
        syöppö(kö) kirjoitti:

        joop, aika sama tilanne, itse olen aikomassa kertoa äidin juopottelusta ja köyhyydestä terveydenhoitajalle. vaikka siitä ei tapahdukkaan mitään hirmu mukavaa..

        ai olet siis sitä mieltä ettei siitä seuraa mitään hyvää jos kerrot terveydenhoitajalle tilanteesta? olen aika varma että saisitte tukea ja avustusta taloudelliseen tilanteeseen ja varmasti myös apua sinun ja äidin väliseen suhteeseen. tai sitten toisena vaihtoehtona saat paremman asumispaikan. eli ei mitään hävittävää. mieti avun hyötypuolia.


      • ~köyhä lapsi~
        ihmisethei kirjoitti:

        ai olet siis sitä mieltä ettei siitä seuraa mitään hyvää jos kerrot terveydenhoitajalle tilanteesta? olen aika varma että saisitte tukea ja avustusta taloudelliseen tilanteeseen ja varmasti myös apua sinun ja äidin väliseen suhteeseen. tai sitten toisena vaihtoehtona saat paremman asumispaikan. eli ei mitään hävittävää. mieti avun hyötypuolia.

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(


      • ihmisethei
        ~köyhä lapsi~ kirjoitti:

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(

        ei sua voida väkisin ottaa huostaan, yli 12 vuotiasta lasta tulee kuunnella häntä koskevissa asioissa. sijoitus on viimeinen vaihtoehto. jos et halua puhua terveydenhoitajalle, pyydä isää hakemaan tukea sosiaaliturvasta, sieltä saa avustusta! terveudenhoitaja mitä todennäköisesti ohjaa teidät sinne. jos muuten asiat ovat kunnossa, ei sua väkisin voida huostaan ottaa.


      • hömh

        Niin. Onhan se aika perC jos ei ole ruokaa. Mä asun äitini kanssa kahestaan mut meillä on rahaa kuiteski kun sähköön ei mene paljon kun ei pidetä mitää päällä turhaan ei mitään vuokraa tai sellasta jos rahat lopahtaa yhtäkkii niin äiti yleensä lainaa exältään joka on aika varakas. Joka tapauksessa mä käyn aina kaupassa kun äiti ei pysty oikeen liikkumaan jalkavammojensa takia ja ostan aina mitä haluan. Mut koittakaas säästää mahdollisimman paljon niin sit jää rahaa ruokaan. Ruoka ei ole sellainen asia missä pitää säästää et sais viinaa!


      • veronsamaksava
        ihmiset hei kirjoitti:

        PYYTÄKÄÄ HYVÄT IHMISET APUA! ei teidän tarvitse kärsiä, puhukaa jollekin ulkopuoliselle esim kuraattorille tai terveydenhoitajalle niin saatte apua! on nolompaa kärsiä kuin pyytää apua!

        mene sinne mistä olet tullutkin,sillä et varmaan ole eurooppalainen.euro on jo konkurssissa pankkiirirosvojen ja sinun vuoksi!!


      • Eikä oteta huostaan!
        ~köyhä lapsi~ kirjoitti:

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(

        Ei varmasti ketään noin vähästä oteta huostaan. Muutenhan puolet lapsista olisi jossain vaiheessa otettu huostaan. Yleensä tuollaiset vaikeat tilanteet on tilapäisiä ja niitä on aika monilla.

        Mutta tosiaan kannattaa kertoa ongelmista, niin voi saada apua. Jos kukaan ei tiedä, minkälaista teillä on, niin miten ne voi auttaa teitä kun ne ei tiedä?


      • Rapstu5
        ihmisethei kirjoitti:

        ai olet siis sitä mieltä ettei siitä seuraa mitään hyvää jos kerrot terveydenhoitajalle tilanteesta? olen aika varma että saisitte tukea ja avustusta taloudelliseen tilanteeseen ja varmasti myös apua sinun ja äidin väliseen suhteeseen. tai sitten toisena vaihtoehtona saat paremman asumispaikan. eli ei mitään hävittävää. mieti avun hyötypuolia.

        Köyhän viimeinen apu on pikavippi.
        http://jpoli.blogspot.fi/2012/09/pikavippeihin-korkokatto.html


      • 15+2

        Koulussa saa ilmaista (veronmaksajien kustantamaa) ruokaa. Kannattaa syödä hyvin ja kysyä keittäjiltä, voiko ottaa vähän evääksi kotiin.
        Kouluterveydenhoito ensisijainen osoite, kerro ongelmistasi.
        Jokaisessa kunnassa on sosiaalivirasto, jolle kuuluu mm. lastensuojelu. Ota yhteyttä ja pyydä apua.
        En usko, että Suomessa kukaan kuolee nälkään, jos uskaltaa puhua.


      • halooooooooo

        Miten se mahdollinen lihavuus muuttaisi asiaa....


      • ...
        ~köyhä lapsi~ kirjoitti:

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(

        mites ku niit ruokakassei jaetaan köyhille. menisitte jonoon?


      • Muuten auttaisin
        halooooooooo kirjoitti:

        Miten se mahdollinen lihavuus muuttaisi asiaa....

        Jos epäilyksenä olisi, että kyseessä on jonkinlainen seksisuhde, niin tietysti silloin on helpompi vakuuttaa ettei tuo henkilö kiinnosta siinä mielessä, kuin silloin jos kyseessä olisi hoikka ja muutoin hyvännäköinen.

        Katso vaikka itse mitä tähänkin viestiin vielä kommentoidaan.


      • ymmärtävä
        ... kirjoitti:

        mites ku niit ruokakassei jaetaan köyhille. menisitte jonoon?

        nii.. jonoon mut siellä on yös hyvin voiviakin, ja aatteleppa ite jos oisit siel jonos????


      • haloo mikä pervo
        Muuten auttaisin kirjoitti:

        Jos epäilyksenä olisi, että kyseessä on jonkinlainen seksisuhde, niin tietysti silloin on helpompi vakuuttaa ettei tuo henkilö kiinnosta siinä mielessä, kuin silloin jos kyseessä olisi hoikka ja muutoin hyvännäköinen.

        Katso vaikka itse mitä tähänkin viestiin vielä kommentoidaan.

        Outoa logiikkaa sinulla. Kyseessä ei olisi seksisuhde vaan rikos ja siinä ei ole painolla mitään merkitystä.


      • hungry too
        ... kirjoitti:

        mites ku niit ruokakassei jaetaan köyhille. menisitte jonoon?

        ootteko ottaneet huomioon että ne ruokakassit sisältää makaroonia hapankorppua näkkärii ja jauhoja.tee nyt niistä maittava ateria.Koulun puoleen pitää kääntyä ja terv.hoitajalla on tietääkseni vaitiolo velvollisuus.Teitä voidaan esim.seurakunnan avustuksella auttaa mut ku nekään ei anna ku 20e kolme kertaa vuodessa.Kyllä äiti pitää saattaa vastuuseen.Mitä äitis tekee kun sulla on nälkä?Siis mitä se sanoo sulle?Käskeekö mennä kavereille syömään?Sanopa äitillesi että haluut muuttaa jonkun kaverisi luo jossa saa ruokaa.Mitähän sanois siihen.Todennäköisesti koulun terv.hoitaja ilmoittaa asiasta sossuun.Ja sieltä otetaan yhteyttä.


      • Muuten auttaisin
        haloo mikä pervo kirjoitti:

        Outoa logiikkaa sinulla. Kyseessä ei olisi seksisuhde vaan rikos ja siinä ei ole painolla mitään merkitystä.

        Sinulla ainakin on outoa logiikkaa, jos kyseessä ei olisi seksisuhde, niin mikä se rikos olisi? Varastetut perunatko?

        Ja sitäpaitsi, minähän jo tiesin tämän ennakkoon:

        "haloo mikä pervo"


      • Erkki j K

        Hyvät Ystävät!

        Ottakaa yhteys kunnan/kaupungin sosiaalihuoltoon ellei se löydy niin lastenvalvojaan.

        Ellei sekään löydy niin menkää kouluterveydenhuoltajan tai luokanvalvojan puheille näiden tietojen kanssa.

        Apua löytyy varmasti!

        Tsemppiä! Älkää jääkö pohtimaan asiaa pitempään


      • Yksi keittäjä
        15+2 kirjoitti:

        Koulussa saa ilmaista (veronmaksajien kustantamaa) ruokaa. Kannattaa syödä hyvin ja kysyä keittäjiltä, voiko ottaa vähän evääksi kotiin.
        Kouluterveydenhoito ensisijainen osoite, kerro ongelmistasi.
        Jokaisessa kunnassa on sosiaalivirasto, jolle kuuluu mm. lastensuojelu. Ota yhteyttä ja pyydä apua.
        En usko, että Suomessa kukaan kuolee nälkään, jos uskaltaa puhua.

        Itse olen keittäjänä koululla ja olen aina sanonut että jos joku tulee sanomaan ettei ole kotona yhtään ruokaa niin annan varmasti mukaan. Se on kyllä laitonta ja tuosta hyvästä voi saada lopputilin. Kuitenkin kaikki ylijäänyt ruoka heitetään roskiin vaikka sille olisi varmasti käyttöä. Niin paljon kurjuutta tänä päivänä on ja perheet kärsii. Kouluterveyden huolto ei varmaan tuohon asiaan voi vaikuttaa mutta jos kyse on 13-14 lapsista niin kannattaa ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon. Tosin suomessa se usein merkitsee huostaanottoa eikä välttämättä perheen auttamista.
        Itse ruokin viime talvena jatkuvasti tyttäreni kaveria, oli mennyt välit poikki isään ja rahaa ei tullut ruokaan. Tämä tyttö oli lukiossa mutta kun oli kirjoilla isällään niin sosiaalitoimistosta ei tullut mitään.
        Toivoisin oikeesti ettei kukaan näkisi nälkää, näin vaan on liian monessa perheessä tälläkin hetkellä.


      • ......
        Muuten auttaisin kirjoitti:

        Sinulla ainakin on outoa logiikkaa, jos kyseessä ei olisi seksisuhde, niin mikä se rikos olisi? Varastetut perunatko?

        Ja sitäpaitsi, minähän jo tiesin tämän ennakkoon:

        "haloo mikä pervo"

        Jos et edes ymmärrä mistä rikoksesta on kyse, niin turhaan yritän sitä sinulle selittää.


      • evira

        Ei leipää kuulu säilyttää jääkaapissa.
        Jos ei tiedä,miten jokin elintarvike säilytetään,niin kannattaa miettiä,että missäs lämpotilassa se olikaan siellä kaupassa..


      • sirlis
        veronsamaksava kirjoitti:

        mene sinne mistä olet tullutkin,sillä et varmaan ole eurooppalainen.euro on jo konkurssissa pankkiirirosvojen ja sinun vuoksi!!

        HYvä kirjoittaja ota ensin selvää kenelle kirjoitat ja ajattele mitä kirjoitat.
        voi olla kanssasisaresi tai-veljesi, jonka vatsa kurisee nälkää.
        Ja Te nälkäiset, menkää esim. kirkon diakonissan luo, sosiaalivirastoon, vaikka sinne on pitkät jonot.
        ei avun pyytäminenole noloa kun tosi on kysymyksessä, minulle tekee pahaa mennä täydellä vatsalla nukkumaan nyt luettuani kirjoituksenne.
        Jos olisit kädenojennuksen päässä minusta tarjoasin sinulle nyt vaikka on jo myöhä täysinäisen vatsan, edessä oleva yö on pitkä, ellei ole ruokaa, eihän siinä unikaan tule. Jumala kuule näiden nälkäisten lasten pyyntö ja auta heitä.


      • dfg
        evira kirjoitti:

        Ei leipää kuulu säilyttää jääkaapissa.
        Jos ei tiedä,miten jokin elintarvike säilytetään,niin kannattaa miettiä,että missäs lämpotilassa se olikaan siellä kaupassa..

        Ketsuppi säilytetään kaupassa huoneenlämmössä, mutta avattuna se pitääkin olla jääkaapissa. Joten ei ihan päde tuo neuvosi kaikissa tapauksissa.
        Jos ei tiedä miten elintarvike säilytetään sen näkee paketin kyljestä ihan kirjoitettuna.


      • Muuten auttaisin
        ...... kirjoitti:

        Jos et edes ymmärrä mistä rikoksesta on kyse, niin turhaan yritän sitä sinulle selittää.

        Jos 13 vuotias tyttö ja täysi ikäinen mies eivät olisi minkäänlaisessa seksuaalisessa kanssakäymisessä, niin onhan silti tietysti monta muutakin mahdollista rikosta mitä tuossa tilanteessa saattaa tapahtua.

        Ehkä huumeiden käyttöä, jotain väkivalta juttuja ilman seksiä tai ehkä vaikka piraatti musiikin latailua netistä.

        Tosin sitä on kyllä täysin mahdotonta tietää (paitsi arvaamalla) mistä tietystä rikoksesta on kyse, jos se ei kerta ole mitään seksijuttuja.


      • camilla 67
        dfg kirjoitti:

        Ketsuppi säilytetään kaupassa huoneenlämmössä, mutta avattuna se pitääkin olla jääkaapissa. Joten ei ihan päde tuo neuvosi kaikissa tapauksissa.
        Jos ei tiedä miten elintarvike säilytetään sen näkee paketin kyljestä ihan kirjoitettuna.

        ...entäs jos asunnossa juoksee hiiri...jääkaappi on silloin hyvä säilytyspaikka myös hapankorpuille.


      • Ei pidä paikkansa
        ihmisethei kirjoitti:

        ei sua voida väkisin ottaa huostaan, yli 12 vuotiasta lasta tulee kuunnella häntä koskevissa asioissa. sijoitus on viimeinen vaihtoehto. jos et halua puhua terveydenhoitajalle, pyydä isää hakemaan tukea sosiaaliturvasta, sieltä saa avustusta! terveudenhoitaja mitä todennäköisesti ohjaa teidät sinne. jos muuten asiat ovat kunnossa, ei sua väkisin voida huostaan ottaa.

        Kyllä mut vaan otettiin väkisin huostaan,meinattiin jopa viedä kesken koulupäivän laitokseen ja mulla oli ikää 15 vuotta että silleen. Koskaan mua ei kuunneltu tai multa ei pahemmin edes kysytty mitään tosin mulla oli vähä eri tilanne ku ruuan puute.

        Vielä alottajalle selllasta sanoisin että ehdota äitilles ruokajonoa,siellä jaetaan ilmasta ruokaa,meki jouduttiin käydä ruokajonossa aika ajoin ku ruoka tilanne oli heikko.


      • VISSIINJUU
        ihmisethei kirjoitti:

        ei sua voida väkisin ottaa huostaan, yli 12 vuotiasta lasta tulee kuunnella häntä koskevissa asioissa. sijoitus on viimeinen vaihtoehto. jos et halua puhua terveydenhoitajalle, pyydä isää hakemaan tukea sosiaaliturvasta, sieltä saa avustusta! terveudenhoitaja mitä todennäköisesti ohjaa teidät sinne. jos muuten asiat ovat kunnossa, ei sua väkisin voida huostaan ottaa.

        Kyllä voidaan. Kuulla, mutta kuulemisen EI tarvitse vaikuttaa päätökseen. Onneksi, sillä 12v ei ole kypsä tekemään itseään koskevia päätöksiä... Rakastan perhettäni, joten valitsen heidät, vaikka he laiminlyövät minua ja hoitoani...

        Huostaanotto tosiaan vaatii muutakin kuin tyhjän jääkaapin, mutta faktaa on että jos on kaikki ihan okei noin muuten, niin eipä ole mahdollinen kumpikaan ketjussa mainittu tapaus.


      • evira
        dfg kirjoitti:

        Ketsuppi säilytetään kaupassa huoneenlämmössä, mutta avattuna se pitääkin olla jääkaapissa. Joten ei ihan päde tuo neuvosi kaikissa tapauksissa.
        Jos ei tiedä miten elintarvike säilytetään sen näkee paketin kyljestä ihan kirjoitettuna.

        Etikalla ja mausteilla terästetty tomaattipyre ei pilaannu avattuna huoneenlämmössä.
        Katsele seuraavan kerran vaikka hampurilaisravintolassa,missä siellä ketsuppia säilytetään..


      • evira
        camilla 67 kirjoitti:

        ...entäs jos asunnossa juoksee hiiri...jääkaappi on silloin hyvä säilytyspaikka myös hapankorpuille.

        Tuholaiset ja tauteja levittävät eläimet pitäisi häätää,ennen kuin ruokatarvikkeita tuodaan samaan tilaan.
        Eikä se hiirikään muuten saa siitä jääkaapista tehtyä hyvää säilytyspaikkaa hapankorpuille.
        Kokeile leipälaatikkoa,tai muuta suljettua astiaa.
        Kuivatavara ei kuulu kosteaan jääkaappiin.
        Kokeile vaikka sokerilla,tai vehnäjauhoilla jos et usko..


      • ihan sama..
        evira kirjoitti:

        Etikalla ja mausteilla terästetty tomaattipyre ei pilaannu avattuna huoneenlämmössä.
        Katsele seuraavan kerran vaikka hampurilaisravintolassa,missä siellä ketsuppia säilytetään..

        Mä pidän ainakin leivät jääkaapissa ei pilaannu niin helposti, ja eiks se nyt ole ihan sama missä kukakin haluaa ruokiansa pitää..


      • rich bitch
        syöppö(kö) kirjoitti:

        joop, aika sama tilanne, itse olen aikomassa kertoa äidin juopottelusta ja köyhyydestä terveydenhoitajalle. vaikka siitä ei tapahdukkaan mitään hirmu mukavaa..

        Mä sain just 3000e tietokoneen (: ja mul on 7 omaa tietokonetta ja 3 xboxia ja 2 pleikkaa (: sit mun tilinarvo mis mul on kaikki pelit on (PC:llä) 1500e (: oon nii ihqu rich bitch (;


      • mies 37v..
        ihmiset hei kirjoitti:

        PYYTÄKÄÄ HYVÄT IHMISET APUA! ei teidän tarvitse kärsiä, puhukaa jollekin ulkopuoliselle esim kuraattorille tai terveydenhoitajalle niin saatte apua! on nolompaa kärsiä kuin pyytää apua!

        Sun pitää soittaa paikka kuntasi sosiaalitoimistoon ja kertoo tilanteesi siellä. ne auttaa su avarmasti heti kun vaan soitat sinne. Ei ton ikäisen pidä kärsiä nälkää. Itse kun olin sun ikäinen poika niin mun äiti joi kaikki rahat ja sitten sosiaalitoimisto tuli apuun. Mene käymään tai soita !


      • tottarua
        Ei pidä paikkansa kirjoitti:

        Kyllä mut vaan otettiin väkisin huostaan,meinattiin jopa viedä kesken koulupäivän laitokseen ja mulla oli ikää 15 vuotta että silleen. Koskaan mua ei kuunneltu tai multa ei pahemmin edes kysytty mitään tosin mulla oli vähä eri tilanne ku ruuan puute.

        Vielä alottajalle selllasta sanoisin että ehdota äitilles ruokajonoa,siellä jaetaan ilmasta ruokaa,meki jouduttiin käydä ruokajonossa aika ajoin ku ruoka tilanne oli heikko.

        Kipinkapin sossuun toimeentulotukee hakemaan tai srk diakilta apua . Voisit saada ehkä tukiperheen, jossa välillä vloppuja voit olla tai tukihlön..nuorten kerhoja esim.srk on , niihin kun meet voit mennä jonkun työntekijän juttusille..nuorille on matalan kynnyksen paikkoja, mihi voi men puhumaan, ei huostaanoton syyks käy tuo vähä raha tai ruoan puute, muut syyt vaikuttaa.. äitis jos ei oo tyytyväinen tilanteeseen. niin kriisikeskus tai velkaneuvoja auttaa..houkuttele hänet sin,, ota vaik ekaks selvää niitteen paikkojen olemassa olosta kotipaikkakunnallas...nälkää ei Suomes oo pakko nähdä eikä vilua kärsii..jos sul oikeesti on hätä, niin hienoa et oot jo alottanu apua hakee..tsemppiä!!!


      • tienaa ihan älyttömä
        ~köyhä lapsi~ kirjoitti:

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(

        Mitä minulle tulee ensimmäisenä mieleen,

        Laita kaupan ilmoitustaululle että ulkoilutetaan koiria, ota yhteyttä.
        Mene keräämään sieniä, puolukoita yms jotka voit myydä vaikka paikallisella FB kirpputorilla. Samassa paikassa voit myydä tavaroita.
        siis tälläistä verovapaata työtä mihin ei mene paljon aikaa.

        näin saat rahaa vaikka heti huomenna, noita kuivatettuja sieniä ostavat ihmiset ihan innoissaan.
        Siis kerää sieniä ja kuivata ne. katso ensin mitkä sopivat tähän tarkoitukseen. suppilovahverot ja kanttarellit esimerkiksi.


      • gggkk
        tienaa ihan älyttömä kirjoitti:

        Mitä minulle tulee ensimmäisenä mieleen,

        Laita kaupan ilmoitustaululle että ulkoilutetaan koiria, ota yhteyttä.
        Mene keräämään sieniä, puolukoita yms jotka voit myydä vaikka paikallisella FB kirpputorilla. Samassa paikassa voit myydä tavaroita.
        siis tälläistä verovapaata työtä mihin ei mene paljon aikaa.

        näin saat rahaa vaikka heti huomenna, noita kuivatettuja sieniä ostavat ihmiset ihan innoissaan.
        Siis kerää sieniä ja kuivata ne. katso ensin mitkä sopivat tähän tarkoitukseen. suppilovahverot ja kanttarellit esimerkiksi.

        Kauniita ajatuksia, muttei se silti ole lapsen homma yksin elattaa perhetta/itseaan.


      • Ahkeraliisa xxxx
        ihmiset hei kirjoitti:

        PYYTÄKÄÄ HYVÄT IHMISET APUA! ei teidän tarvitse kärsiä, puhukaa jollekin ulkopuoliselle esim kuraattorille tai terveydenhoitajalle niin saatte apua! on nolompaa kärsiä kuin pyytää apua!

        Näin syksyllä saa ruokaa luonnosta . Kerätkää marjoja ja sieniä . Omenat on kypsiä nyt . Niitä voi saada ilmaiseksi ihmisiltä joilla on paljon omenapuita . Perunoita voi hätätilassa käydä poimimassa toisten pelloista . Sieltä löytyy muitakin vihanneksia . 13-14 VUOTIAAT voivat saada töitäkin esim. lastenhoitoa 2-3 tuntia iltaisin . Olin itsekkin jo 12 vuotiaana koko kesän hoitamassa 2 vuotiasta tyttöä . Sen jälkeen olin joka kesä töissä . Talvet kävin koulua . Jo 15 vuotiaana olin kesän kioskissa myyjänä .


      • Kouluavustaja xxxxx

        Niin tässä sitä ollaan ! Usein täällä moni kirjoittaa että Suomessa Ei tartte nälkää nähdä ! Todellisuudessa just moni näkee nälkää . Olen ollut lastenparissa töissä ja tiedän mistä on kyse . Lasten piti tuoda kotoa yksi hedelmä välipalaksi . Moni lapsi ei tuonut mitään . Opettaja sanoi että voi sitä tuoda jonku vihanneksenkin esim. porkkanan . Lapset sanoi että ei meillä ole mitään ruokaa kotona ! Opettaja alkoi tuomaan joka aamu pussillisen omenia ja jakoi ne lapsille . Osti omenat omilla rahoilla .Hän oli hyvä opettaja joka rakasti yli kaiken oppilaitaan .


      • Muuta apua tarvitaan
        tottarua kirjoitti:

        Kipinkapin sossuun toimeentulotukee hakemaan tai srk diakilta apua . Voisit saada ehkä tukiperheen, jossa välillä vloppuja voit olla tai tukihlön..nuorten kerhoja esim.srk on , niihin kun meet voit mennä jonkun työntekijän juttusille..nuorille on matalan kynnyksen paikkoja, mihi voi men puhumaan, ei huostaanoton syyks käy tuo vähä raha tai ruoan puute, muut syyt vaikuttaa.. äitis jos ei oo tyytyväinen tilanteeseen. niin kriisikeskus tai velkaneuvoja auttaa..houkuttele hänet sin,, ota vaik ekaks selvää niitteen paikkojen olemassa olosta kotipaikkakunnallas...nälkää ei Suomes oo pakko nähdä eikä vilua kärsii..jos sul oikeesti on hätä, niin hienoa et oot jo alottanu apua hakee..tsemppiä!!!

        Alaikäinen ei mitään toimeentulotukea voi hakea.
        Ja uskonpa, ettei kyse ole siitä, etteikö perheellä olisi tuloja. Kyse on siitä, mihin äiti ne tulot laittaa. Vaikka äiti saisi 10-kertaiset tulot, lopputulos olisi, että hän joisi nekin - eli siis entistä enemmän.


      • mk
        syöppö(kö) kirjoitti:

        joop, aika sama tilanne, itse olen aikomassa kertoa äidin juopottelusta ja köyhyydestä terveydenhoitajalle. vaikka siitä ei tapahdukkaan mitään hirmu mukavaa..

        Soita sossuun jakelaan niin saat lapsilisän ja isän elarit omalle tilille kelan maksamana ja silloin sinulla on muutama satanen ruokaan ja syöt koulussa niin paljon siellä saa syödä että silleen. Aikuinen voi olla paripäivää syömatta mutta lapsi ei voi olla ja kyllä äitisi pitäsi lopettaa se nettishoppailu ja keskittyä niihin ruokaostoksiin.


      • grannen
        ~köyhä lapsi~ kirjoitti:

        Mut otettais huostaan enkä sitä todellakaan haluu koska rakastan iskää ja mun veljee ylikaiken vaikka onkin aika vaikeeta :(

        jos isäsi ei ole alkoholisti niin ei sinua oteta huostaan sen takia että raha ei riitä.


    • asdfrfthyjuiklö

      mitä helvetin järkeä on kertoa terveydenhoitajalle jos ei ole rahaa ;D

      • ihmisethei

        no rahanpuute on yksi kotiongelma, ja terveydenhoitaja voi ohjata perheelle apua. se on sen työtä.


    • Isoveli88

      Aika surullista että oma isä jättää :(
      Ootko sun äidille yrittäny sanoo että vähentäis osteluitansa?
      Vaiko millanen sun äitis on?
      Ei kyllä oo oikein että sä joudut elää nälässä, ikävää :(

      • syöppö(kö)?

        niin, oltiin eka ihan hyvin puheväleissä mutta sitten se ei vaan enää soitellut eikä mitään.

        no oon, mut eikai se sitä lopeta..

        noo, se on semmonen tosi mukava, ei suutu helposti paitsi kun se on humalla (eli joka viikonloppu) jostain asiasta suuttuu..


        ja juu, mutta onhan tähän jo totuttu jollain tavalla..


    • Mintunlehti-

      Sitten kun koulut alkaa niin vetäset oikeen kunnon luonaan siel.
      Ite karjusin ja pitäisin mykkäkoulua, jos äiti ei ostais ruokaa, mutta olenhan ongelmalapsi joten ei siin mitää -.-
      Sano äidilles, et voit kuolla tol menol josset saa ruokaa.
      Tee sille syyllinen olo sillee, et sanot: "Nooh, mä kai sitten kuolen tänne nälkään, mutta oletpahan itse saanut nauttia kaljasta."

      Toimii jos äidilläs tulee huono omatunto, et voit kuolla sen takii kun se juo kaljaa.
      Syyttelemään älä rupea ellei tilanne todella sitä vaadi.

      Pärjäilyä sinne!

      • Mintunlehti-

        Muuten korjaus tohon ekaan lauseeseen:
        Sitten kun koulut alkaa niin vetäiset kunnon lounaan siel.
        Ainaki 10x lihapullaa, hyvää ainakin sulle tekee (jos hyvää ruokaa).
        Mutten tarkoita, että voisit elää vain kouluruualla.


      • syöppö(kö)?
        Mintunlehti- kirjoitti:

        Muuten korjaus tohon ekaan lauseeseen:
        Sitten kun koulut alkaa niin vetäiset kunnon lounaan siel.
        Ainaki 10x lihapullaa, hyvää ainakin sulle tekee (jos hyvää ruokaa).
        Mutten tarkoita, että voisit elää vain kouluruualla.

        hahhah, no en oikee viitti syödä koulussa kun jos syö vähänkin niin haukutaan läskiksi, joten syön koulussa salaatiia..

        mutta kaipa tuota kannattaa kokeilla :D


      • syöppö(kö)? kirjoitti:

        hahhah, no en oikee viitti syödä koulussa kun jos syö vähänkin niin haukutaan läskiksi, joten syön koulussa salaatiia..

        mutta kaipa tuota kannattaa kokeilla :D

        Hei! Syöppökö ja köyhä lapsi

        Hyviä neuvoja on monelta tullut.

        Puhu ihmeessä terveydenhoitajalle ja koita saada äitisi/Isäsi hakemaan toimeentulotukea sosiaalivirastolta. Leipä/ruoka-avustuksen hakeminen ei ole häpeä vaan hyvä juttu saatte apua arkeen ei nykyään kukaan pahalla sitä katso.

        Syö vaan koulussa hyvin niin on moni lapsi kasvannut isoksi.. moni pärjää sillä kouluruualla pitkälle kun ei oo ollu rahaa kotiin ostaa ihmeitä (johon toi ruoka-apu kyl auttaa) MItä sitten jos olisitkin vähän pyöree.. sekin on ihan tervettä

        Tsemppiä ja rohkeutta asian auttamiseen

        _ Moon


      • mk
        syöppö(kö)? kirjoitti:

        hahhah, no en oikee viitti syödä koulussa kun jos syö vähänkin niin haukutaan läskiksi, joten syön koulussa salaatiia..

        mutta kaipa tuota kannattaa kokeilla :D

        Mitäs isnä muitten jutuista välitätä ja jos on nälkä niin syöt koulussa niin paljon kuin haluat ja jätä ne muiden jutut omaan arvoosi ja otappa sossuun yhteys tai sanoopa äidillesi että sinä hoidat rahaasiat ja ostat ensin ruokaa ja sitten vasta jotian muuta jos rahaa jää yli.


    • Medvedev

      MEILLÖ LIHHAA JA PERNAA OMASTAMAASTA!! KAUPUNKILAANE KOMMARI SINÄ! P*SK* ÄITI!

      • PerSu

        SYÖN AAMULLA KU LÄHREN KOULUUN 5 LEIPÄÄ 2 PIHVIÄ 1 JUKURTTI PURKIN JA 2 KARJALAN PIIRAKKAA JA EKALLA TUNNILLA NÄLKÄ! JA KOULUS SYÖN JUMALATTOMASTI! OON SYÖPPÖ!!


      • syöppö(kö)?
        PerSu kirjoitti:

        SYÖN AAMULLA KU LÄHREN KOULUUN 5 LEIPÄÄ 2 PIHVIÄ 1 JUKURTTI PURKIN JA 2 KARJALAN PIIRAKKAA JA EKALLA TUNNILLA NÄLKÄ! JA KOULUS SYÖN JUMALATTOMASTI! OON SYÖPPÖ!!

        No sepä kiva juttu, minköäs tälle voi jos meijän perheellä ei ole rahaa.


      • syöppö(kö)?

        Meilläkin on pernaa. B)

        anteeksi että asun kaupungissa. :( Mutta ei meillä ole varaa olla mitään maalaisjuntteja!


      • asdfghjklöä
        syöppö(kö)? kirjoitti:

        Meilläkin on pernaa. B)

        anteeksi että asun kaupungissa. :( Mutta ei meillä ole varaa olla mitään maalaisjuntteja!

        Ala jakaan mainoksia niin saat n. 50-250€/kk ja osta omat ruokas mutta ikäraja 14v.


      • helico91
        asdfghjklöä kirjoitti:

        Ala jakaan mainoksia niin saat n. 50-250€/kk ja osta omat ruokas mutta ikäraja 14v.

        Pulloja keräämällä myös saat rahaa. Ja seurakunnan diakoni antaa rahaa ruokaan.


      • Läskipete
        PerSu kirjoitti:

        SYÖN AAMULLA KU LÄHREN KOULUUN 5 LEIPÄÄ 2 PIHVIÄ 1 JUKURTTI PURKIN JA 2 KARJALAN PIIRAKKAA JA EKALLA TUNNILLA NÄLKÄ! JA KOULUS SYÖN JUMALATTOMASTI! OON SYÖPPÖ!!

        Syöppö. Itse söin pienempänä ehkä sen 4 leipää ja jogurtin ja se riittä lounaaseen asti. Olet todellakin syöppö !
        Rajoita heti syömistäsi.


      • miauuu
        helico91 kirjoitti:

        Pulloja keräämällä myös saat rahaa. Ja seurakunnan diakoni antaa rahaa ruokaan.

        seurakunta anta vaan 3krt vuodessa avustuksen ja se on 20e lappu kauppaan ei ne rahaa anna.


      • mm81
        helico91 kirjoitti:

        Pulloja keräämällä myös saat rahaa. Ja seurakunnan diakoni antaa rahaa ruokaan.

        Seurakunta auttaa saa ruokaa käydä ostamassa kaupasta.joskus kirkollisverosta hyötyä.kaljaa ei saa ostettua.


      • apua hätään.
        miauuu kirjoitti:

        seurakunta anta vaan 3krt vuodessa avustuksen ja se on 20e lappu kauppaan ei ne rahaa anna.

        Mikä ihmeen 20€ diakonilta on toi juttu?? Mä oon kahdesti saanut diakonilta ostolappuja kauppaan. ekalla kerralla sain 270€ edestä ja toisella kerralla 230€ edestä. kuukaudeksi ruokaan. Mulle ei ole ainakaan mitään tietoa tollasesta 20€:sta???

        Kannataa mennä ruokajonoon myös ja hakea sieltä ruokaa pakkaseen asti. meillä ainakin helluntaiseurakunta jakaa ruokaa ja antavat reilusti.


      • hnhgsfdfsffbsf
        syöppö(kö)? kirjoitti:

        Meilläkin on pernaa. B)

        anteeksi että asun kaupungissa. :( Mutta ei meillä ole varaa olla mitään maalaisjuntteja!

        >>Mutta ei meillä ole varaa olla mitään maalaisjuntteja!>>

        maalla asuminen on reippaasti halvempaa. ja saahan täällä ruokaa, vaikka ei olisi rahaa ollenkaan. kalaa järvestä, sieniä ja marjoja metsästä. naapurin pellosta perunoita ihan luvalla kun vastineeksi leikkaan sen nurmikon välillä ja muuta tuollaista pientä. oma kasvimaakin on.
        eli kyllä! minä olen mieluummin maalaisjuntti kuin köyhä nälkäänäkevä kaupunkilaispelle :)


    • Sffff

      Näemmä ruokaa on. Ei vaan ole standardejen mukaista?
      Äitisi ne rahat on tienannut, niin kai se saa ne sit käyttääkkin. Voit tietysti äidillesi valittaa, että jospa Jack Daniels pullon sijasta ostettaskin vähän muutakin ruokaa kun hapankorppua ja suolakurkkuja, mutta ei se ole mikään sen velvollisuus tarjota sinun tasojesi mukaista ruokaa. On opiskelijat huonommallakin elänyt.

      • ennen ei ollu edes s

        kyllä se äiti lapsen huoltajana on velvollinen hankkimaan ensisijaisesti lapsilleen ruuan, vaatteet, kodin jossa on turvallista kasvaa.
        jos äidin rahat menee viinaan ja tupakkaan se on jo sosiaalihuollon asia.


      • äly puuttuu

        ai äiti ku on rahat tienannu saa ite käyttää?Mikä helkutin hullu sä oot?Jos lapsia tehdään niistä huolehditaan.Jos elukoita otetaan niistäkin huolehditaan.Äidin velvollisuus on hankkia lapsilleen ravintorikasta safkaa,ei sen sisäfilettä tarvii olla silti.Kyl te jotkut ootte ihan perseestä.Tunkisitte ittenne sinne takas mistä ootte tulleet joskus.


      • äippä :)

        No kuuleppa, kyllä se vielä on vanhemman velvollisuus 13 vuotiasta lasta ruokkia ja katsoa että lapsi saa terveellistä ruokaa syödäkseen ainakin kerran päivässä koton (koska saa lounaan koulussa) ja iltapalan ja aamupalan. Niin kauan se on vanhemman tehtävä ja vanhemman vastuulla kunnes lapsi täyttää 18v. Jos ei siihen kykene niin ei ehkä kannata tehdä niitä lapsia.

        Kasvava lapsi ei pärjää hapankorpuilla ja kurkulla.


    • jp_

      Mulla on/on ollut sama juttu. Vielä joskus 2 vuotta sitte äiti kännäs melkeen koko ajan,mutta ei onneks enää. Mutta velkoja meillä on jotai 2000e.. kun äiti on maksanut niin usein luotolle kortillansa,ja ostanut ties mitä. Meillä on jääkaappi aika tyhjä yleensä.

      Kannattaa tosiaan pyytää apua jostain. Mä en tiedä mistä,mutta voisit mennä koulun psykiatrille vaikka vuodattamaan näitä asioita,niin ehkä se ois auttaa,tai kertoo mitä voisit tehdä? :)

    • Jippikaijee

      Itselläni oli samanlainen tilanne n. 17 vuotiaana. Äiteellä ei yksinkertaisesti ollut rahaa täysipainoiseen ruokaan. Tuosta johtuen aloin käymään sossussa, ja sillä tiellä olen edelleen.

      En tiedä tosin, miten noin nuori sossussa sitten, tuleek olastensuojeluviranoimaiset jne.

    • leivätön

      No onhan teillä ainakin leipää ja jopa jotain sen päälle. Kaikilla ei ole edes sitä.

      • Harras lapsieni

        Hai tee niinkuin Liukon Oskari.Hai hän kävi aina sunnuntaisin kirkossa hakemassa kolehdista itselleen viikon ruokarahat.


      • hai myös
        Harras lapsieni kirjoitti:

        Hai tee niinkuin Liukon Oskari.Hai hän kävi aina sunnuntaisin kirkossa hakemassa kolehdista itselleen viikon ruokarahat.

        niin mun ex ukkokin teki.Seurakunnan aamupala maksoi 1e niin ku toiset laittoi kippoon hän otti pois.Hai vaan siullekkin...


    • Tarkensin vain.

      Lapsilisät maksaa Kela, ei isä.

    • Lastensuojelu on noita tilanteita varten. Valitettavasti ne lastensuojelun sosiaalitantat ovat tehneet työstään liiketoimintaa ja muutenkin kuulumiset sen viranomaistahon toiminnasta ovat melko kurjat.

      Taitaa olla niin, että tän ihanan individualismin ja liberalismin voimin yhä useammat jätetään yhä vähemmälle. Vanhemmat, joilla on pyhä oikeus päättää raha-asioistaan, eivät sitten saa mukuloilleen safkaa nenän eteen. Ja kun tuossakin taitaa olla kyse ihan reippaasta tytöstä, joka ei odota, että kaikki tipahtaa taivaasta.

      Jotakuinkin reipasta tyttöä ei myöskään kannata lähteä sijoittamaan. Ei niissä laitoksissa ja sijaiskodeissa taida oppia kuin varastelemaan ja rikostelemaan. Mistähän löytyisi edes joku hyvä aikuinen, joka paljostaan tarjoaisi lapsiparalle edes joskus kunnon aterian - ilman pyyteitä ja vaateita.

      • Tiedän nää jutut

        "Sosiaalitantat" saavat kuukausipalkan, ja sekin on kehno verrattuna monen vähän koulutetun miehen palkkaan, eivät siis tee mitään liiketoimintaa todellakaan!

        Siinä olet oikeassa, että nyt on kyseessä reipas tyttö! Toivon todella hänen toimivan ja hakevan itselleen apua.

        Laitoksissa ja sijaiskodeissa opetetaan olemaan varastelematta, opetellaan elämään kuten yhteiskunnassa kuuluu elää, noudattamalla hyviä tapoja ja lakia. En voi ymmärtää mistä olet saanut noin väärää tietoa, et varmaan ole itse elänyt sijoitettuna kodin ulkopuolelle? Ikävä kyllä, monet lapset ja nuoret osaavat juuri nuo negatiiviset taidot jo tullessaan sijaiskotiin tai laitokseen. Mutta, se ei ole pelkästään heidän oma syynsä!


      • huhhuh...

        On sulla aika ihmeellinen kokemus sijaiskodeista ja laitoksista jos ne saa sun mielestäsi ihmiset vaan "varastelemaan ja rikostelemaan" :D voi luoja...


      • ggkkk

        Lastensuojelu/huostaanotto ei aina ole ainoa ja oikea vaihtoehto. Tuntuu, ettei joissain tapauksissa asioille tehda mitaan, vaikka todellakin PITAISI (kuten se nuoren tyton murha, eika sosiaalihuolto tehnyt mitaan); toisaalta taas valilla otetaan huostaan lapsia, vaikkei se todellakaan olisi tarpeen. Eiko ensin pitaisi tutkia minkalaisia vanhemmat tosiaan ovat, puhua lasten ja vanhempien kanssa ja sitten vasta miettia mita asioille voisi tehda? Monesti aikuisetkin kuitenkin on niin tyhmia, ettei itse ymmarra - tai uskalla myontaa itselleen omaa tyhmyyttaan. Ja kuten teini-ikaisillekin, joskus jopa kunnon puhuttelu voi jopa pistaa vahan jarkea sinne ongelmaisiin aivoihin. Monet ongelmat on kuitenkin sellaisia, ettei niita itse edes tajua ennen kuin joku ihan tosissaan napakasti sanoo asiasta. Sita en tosin tieda, voiko mikaan viranomainen Suomessa enaa edes sanoa juopolle suoria sanoja ilman syytteen pelkoa.

        Tuntuu, etta monella, seka lainsaatajilla, viranomaisilla (jotka tosin on lakien orjia), poliitikoilla, ihan normi ihmisilla ja vanhemmilla on kaiken kaikkiaan normaali jarki kadonnut jonnekin ja viela pahemmin se yleinen valittaminen.

        Tsemppia alkuperaiselle kirjoittajalle, eikohan asiat jarjesty! :)


    • Anne

      Olen itse kahden teinityön äiti ja eläni miltei aina tukien varassa,nyt sairaseläke..
      On todella järkyttävää lukea tollasta,mutta minä ihan oikeasti tiedän mistä saa ruokaa ja apua .Olen useasti joutunut hakeen.
      Niin ja toimin vapaaehtoistyöntekijänä nuorten parissa eli minuun voi luottaa
      Laita minulle sähköpostia [email protected]

      • kiertäää

        Taitaa olla näissä kirjoituksissa kyse kieroutuneesta huumorintajusta.

        Elatusvelvollinen petaa yleistä mielipidettä> karmea edesvastuuton yksinhuoltaja. Nyt rahat menee viinaa, eikä lähiömursun ruokaan hyvin pelaa ja menee kuin häkäpäähän.

        Olen lukenut palstoja pian kolmetoista vuotta, huomaa asioita on kyse sitten kirjoitusketjuista tai median uutisista.


    • ite maksan

      paremmin p askaelätit tienaa kuin pienpalkkaiset duunarit.

      kaikki maksetaan ja annetaan vielä käyttörahaa päälle, varsinkin jos on lapsia.

      huono provo.

    • ei munkaan faija mak

      lapsilisän maksaa kunta/valtio mutta isän oma osuus lapsen elatusvelvollisuudesta on tuo summa.
      jos isä ei maksa sitä on sosiaalihuolto velvollinen sen maksamaan.

      • ota edes selvää

        no ei ole, sen on 147 €/kk/lapsi, on silloin nimeltään Elatustuki.


      • fakta

        tänä päivänä kela maksaa sekä elatustuen että lapsilisän:)


      • Särkynyt sydän

        Tiedoksi vain, että lapsilisän maksaa Kela (Kela ei ole kunnan eikä valtion
        laitos), elatusmaksun isä ja mikäli ei maksa, niin Kela maksaa elatustuen,
        jonka hakee sitten isältä ulosoton kautta. Että tässä vähän faktaa.
        Toivon todella näille lapsille/nuorille parempaa tulevaisuutta elämässä ja
        toivottavasti kerrotte tilanteestanne edes jollekin luotettavalle henkilölle (aikuiselle) ja voitte yhdessä miettiä, mitä asian suhteen voisi tehdä.


    • Eräs äitykkä

      Moi!
      Ota ihmeessä yhteyttä terkkariin tai koulukuraattoriin tai keneen vaan aikuiseen koulussa tai johon voit luottaa. Ei köyhyyden takia oteta huostaan! Huostaan ottaminen on VIIMEINEN keino auttaa lasta ja perhettä, eikä sitä todellakaan tehdä ensimmäiseksi, ei toiseksikaan, ei vielä kolmanneksikaan. Kaikki muut keinot sinun ja perheesi auttamiseksi kokeillaan ensin. Voitte saada rahallista apua ja äitisi saa tukea alkoholiongelmaansa! Ole rohkea, ole itsekäskin, olet ansainnut parempaa kuin nykyinen tilanteesi!

      Kaikkea hyvää Sinulle!

      • ymmärtävä

        ja tuo oli oikea vastaus! apua on ku uskaltaa avata suunsa


      • Kyllä voivat

        Ei köyhyyden takia oteta huostaan!

        Missäs tälläinen paikkakunta on? Itse kun olin alle 18, meillä ei ollut asuntoa (elimme vuokramökeissä siellä sun täällä ja elämäni aikana varmaan 200 eri talossa, mökissä, röttelössä.. olen JOUTUNUT asumaan) mutta enivei siis koska meillä ei ollut aina ruokaa eikä kotia niin kyllä siinä meinasi joutua huostaan vaikka vanhempani eivät juoneet tai yms. Lopulta kun alkoivat ahdistella meitä niin ei vastattu puhelimeen. Joten kyllä siinä sai pelätä että vievät minut pois koska ei ollut rahaa ruokaa tai asuntoon... Onneksi olen nyt 19 niin he eivät voi erottaa minua enää perheestäni vaikka vaikeaa onkin edelleen


    • 4,n lapsen äiti

      Hei !

      Oletko kokeillut Evankelisluterilaisen seurakunnan diakonia työntekijöiltä ?

      Ota heihin yhteyttä, varmasti saat apua sieltä !
      Olen toiminut srk,n vapaaehtoistyössä ja luulen , että sieltä saat avun!

    • nälkää nähnyt

      Minä olen jo 61 vuotias mummeli ja olen hämmästynyt että vielä tänä päivänä lapset voivat nähdä nälkää. Itse olen ollut viikonlopun syömättä hyvin usein silloin lapsena. Lauantaina oli koulua - onneksi - joten sai kouluaikoina syödä koulussa. Se oli tosi iso asia jos löysi tyhjän pullon joskus, jonka saattoi viedä kauppaan ja kahdella pullolla sai paikallisesta leipomosta puolikkaan ruisleipää. Monta viikonloppua olen syönyt pelkkää ruisleipaa, ilman voita, veden kera. En pitänyt silloin omaa lapseneläämääni mitenkään outona. Kenelläkään ei ollut kovin rikasta elämää kaveripiirissä. Tosin jokaisen muun kotona näytti olevan ruokaa.

      Nykyisin minulla on ruokaa joka päivä, mutta koskaan, en koskaan heitä mitään ruokaa roskiin.

      Ensimmmäinen neuvoni onkin että kerätkää tyhjiä pulloja, niitä kyllä nykyisin löytyy. Ostakaa niistä saaduilla rahoilla itsellenne ruokaa. Se opettaa että mikään ei tule ilmaiseksi eikä ilman työtä. Mutta - lapsen ei kuulu elää niin että ruokaa ei ole. Siksi toinen neuvo, jota pitää ehdottomasti noudattaa, on että marssitte joko kouluhoitajan luo tai sosiaalitoimistoon ja kerrotte tilanteen. Uskon että asiaan alkaa tulla parannusta.

      • re

        sama vika nuoruudessa leipäressu! lasten ei nykysin tartte enää kerätä pulloja.


    • avustajat

      On mahdollista saada ruoka-apua. kirkko jakaa ruokaa, eu-ruokapaketteja jaetaan.
      muitakin paikkoja on missä voi käydä syömässä. Sosiaalitoimesta saa neuvoa mistä se apu löytyy. Myös sosiaali ja krissipäivystys auttaa puhelimitse.
      Muitakin vapaaehtoisia avustus kanavia on eri paikkakunnilla.

    • Syysaurinko¨^

      Voi kun voisin auttaa sinua jotenkin.Voisitko ajatella käyväsi vaikkapa seurakunnan diakonissan luona ja jutella hänelle.Varmaan hän voisi järjestää sinulle apua,ja perheellesi.Mene vaikka jollekin nuorisovastaavalle tms. Ja ihan sosiaalitoimiston tädillekin voit kertoa asiasi.He ovat velvollisia auttamaan.Et saa olla nälässä! Itse auttaisin ihan oikeasti sinua,mikäli minulla olisi rahaa.Olen surullinen kun en pysty auttamaan vaikka haluaisin.Haluan uskoa että Jumala pitää sinusta huolen ja auttaa äitiäsikin ,ja koko perhettänne.Rukoilen puolestanne!

    • Koeta jaksaa

      Kannattaa mennä terveydenhoitajalle puhumaan teidän perheen tilanteesta, hehän auttavat vaikka missä. :) Terveydenhoitaja voi myös pistää tietääkseni lähetettä ihan ammattiauttajalle. Kannattaa syödä koulussa kunnolla. Otat vain kaikkea ruokaa monipuolisesti ja reilusti - ilmainen ruoka on aina jees. Kyllä äitis on velvollinen ruokkimaan sinut, minun mielestä hänen pitäisi jättää viinat ostamatta kokonaan kun on ruoasta pula. Kaikki raha vain ruokaan minkä voi käyttää, ei hän tarvitse alkoholia. Leipäjonoo kannattaa myös miettiä. Sinun kannattaisi näyttää tämä viestiketju äidillesi, hänellä ei ole mitään syytä suuttua. :) Onnea jatkoon!

    • Vuodenvanhempi

      Voithan aina keksiä jotain miten tienata rahaa? Voisit vaikka lenkittää naapurin koiria vaikka 10€ tunti? Keräät pulloja? Ja heti kun pääset mene kesätöihin? Yrität vain olla säästeliäs, keksit vaan ja käytät mielikuvitusta. Itsekkin pidin epävirallisen koiraleirin. Kyllä tilanteesi vielä paranee usko pois (:

    • 23

      Kylläpäs kuulostaa tutulta tekstiltä. Onko sinulla veljiä tai siskoja?

    • Koijari

      Ette kai te hyvät ihmiset usko tuon aloittajan juttua?? Se naureskelee kotonaan lukiessaan voivotuksianne!

      • hy

        ja koijari aloitti sen


      • voi elämä

        Et taida tajuta että ihmisillä voi olla oikeesti noin vaikeeta? Taidat olla elänyt koko elämäs sellasessa hattarapilvessä ;)


    • Oletko ajatellut koulun terveyden hoitajaa, tai sosiaalaitoimistoa? Koulun terveyshoitajan avulla voisit saada yhteyden sosiaalitoimistoon että oyyavat sinut todella vakavasti. On vastuutonta asiain hoitoa niin isän kuin äidinkin puolelta,
      Toivon todella että ainakkin kokeilet, onhan sinun pakko saada jostakin apua!

    • sen jatke

      Jos isä ei maksa lapsilisää, niin sosiaalihuolto maksaa elatusmaksun, ainakin perusosan ja perii saatavat isältä. Toivottavasti äiti ei pimitä lapsilisiä. Alaikäinen lapsi dyykkaamaan roskiksista ruokaa ja lehdistö paikalle, niin eiköhän ala viranomaiset kiinostua asiasta, luulisi kiinnostuvan jo aloittajan kirjoituksesta. Toivottavasti ei ole provo.

    • Lrrw

      Paska rölli

    • gethelp

      mun tietääkseni voit kyllä mennä sos.keskukseen kysymään apua. olet tarpeeksi vanha käymään kaupassa ja saat lippuja joilla saa maksaa ruoan. Myös srk voi auttaa.

    • pelastusarmeija

      Pelastusarmeijalta saa myös apua. Katso netistä paikkakuntasi pelastusarmeijan osoite ym. tiedot

    • Turkuainnkej

      Olen minäkin ollut huostassa,ja ihan kivaa siellä oli...
      Olin jokapäivä yhteydessä vanhempiini ja mummoon ja kavereihin.
      Siellä oli kivoja aikuisia jotka neuvovat sinua ja antavat karkkia ja sipsiä ja limua aina perjantaisin.
      Taxilla pääset kouluun ja elät V.I.P. elämää siellä.
      Ei lastenkodissa ole mitään pelättävää

    • voi kurjuus

      Joo kyl se on vanhemmilla vastuu, että lasta pitää ruokkia kunnolla. Jokin on pahasti vialla, jos juopottelee, eikä hoida lapsen ruokkimista ensisijaisesti. Ota yhteys lastensuojeluun tai pyydä jonkun soittamaan sinne. Ei ne huostaan ota, tilanne arvioidaan. Noilla eväillä ei elä, joten ota yhteys terv.hoitajaan. Sossu, kirkon apu, leipäjono on todella tarpeen tilanteessanne.

    • Kannattaa puhua terkan lisäksi sukulaisille tosta tilanteesta, voi olla ettei niillä ole aavistustakaan mitä teillä tapahtuu. Joku saattaa astu esiin ja auttaa, niin mä tein mun siskolle kun se oli sun ikäinen.

      Itselläkin on ollut nuorempana paha paikka ja jos olisin niellyt ylpeyteni ja tunnustanut etten enää taida pärjätäkään niin hyvin olisin voinut säästyä monelta hankalalta kokemukselta. Odottamalla se ei parane, sitä vain keksii huonoja ideoita pärjätäkseen paremmin. Kunnollisen ravinnon puute ei ole vain tyhjempi maha, vaan mm. ei ravinteita aivoille kehittyä. Ymmärrän yläaste-ikäisten ulkonäköpaineet ja kouluruokala käytöksen, mutta kannattaa miettiä kumpi on sulle arvokkaampaa. Voi myös syödä reilusti salaattia ja 1/4 lautasesta lihaa ja 1/4 lautasesta perunaa tai makaroonia. Kysymys on sun tulevaisuudesta, kannattaa satsata tähän. Sulle olisi hyvin tärkeää saada vitamiineja ja monipuolista ravintoa, muuten on väsyneempi, alttiimpi masentumaan, hiukset ja iho on huonommassa kunnossa, unen laatu huononee ja sun pitää vielä kasvaa ja kehittyäkin.

      Sun äiti ei selvästi pysty nyt olemaan vastuullinen aikuinen sulle, joten sun täytyy pitää huolta itsestäsi jonkin aikaa. Vaatii paljon rohkeutta kertoa jollekkin, se on iso muutos sulle, kun sä uskallat puolustaa itseäsi. Tilanteen karun luonteen kokonaisuudessaan saattaa tajuta vasta jälkeenpäin, kumpikin teistä. Todennäköisesti sun äiti tulee vielä pyytämään anteeksi. Pahaankin elämäntilanteeseen turtuu helposti niin sinä kuin varmaan äitisikin ja siitä tulee normaali olotila. Varmasti tarvitaan joku ulkopuolinen taho tönäisemään teitä oikeaan suuntaan, siitä se ei voi suuttua sulle, sulla on oikeus parempaan elämään.

      Et ole ensimmäinen jolla on tuollainen tilanne, etkä varmasti valitettavasti viimeinenkään. Voimia!

    • puuroa

      Surku tulee kun näitä lukee. Tiukkaa on välillä ollut itselläkin, mutta kun ei juo on kaapissa ainakin tonnikalaa ja puurohiutaleita. - Ei ehkä hääviltä kuulosta, mutta parempi kuin ei mitään

    • dfgfhj5t

      SOSSULTA saapi APUA!

      • tullin kuppia

        Hai kuulutkona johonkin vähemmistöön?


    • ei lapsilisää isä maksa,vain elätysmaksu,sen tarkoitit?

    • Joku_tyttö_vaan...

      Meillä menee aika huonosti... Oon 12- vuotias, ja mä oon saanu kokea aika rankkoja asioita mun elämässä. Kun mä olin 8, äiti tapas tosi mukavan miehen... Ku mä olin ehkä 9 ni me muutetti uuteen taloon, ja se mies muutti sitte kanssa. Mä sanon sitä nyt vaikka Petriksi. Petri aina anto kaikkee kivaa ja sillee, ja meillä oli tosi kivaa ja hauskaa, mut sitte yhtäkkiä kaikki muuttu. Petristä tuli ihan kamala. Se vei äitiltä vähän kaikkee mitä se anto ni pois, se joi kauheesti, ja se aina raivos kun se oli kännissä ja kerran se vietii jopa putkaan. Me saatiin kamalan huono maine meijän naapurustossa, kaikki aina mulkoili ja sillätavalla, kun kerran Petri oli kännissä menny laittaa auton stereot käyntii ja se oli kuulunu varmaan aika kauas. Itse en sillon ollu paikalla, ku olin kaverilla yötä. Sillon oli kuulemma aika monta naapuria tullu siihen kahakkaan... No, sellastta se oli melko kauan, ja sitte oikeesti alko menee ihan yli. Äiti kerto, että Petri oli käyny äitin kurkkuun kiinni, heittäny mun läppärin seinään (mihin oli tullu sitte aika mojova reikä), heittäny äitin puhelimen takkaan (Koska oli luullut, että äiti soittaa jollekkin miesystävälleen), kaatunut rappusissa ja rikkonut ikkunan. Mulle Petri ei ollut koskaan tehnyt mitään, ei huutanut tai satuttanut. Mun isosiskolle se aina huus ja raivos, varsinki kännissä. Äiti oli ihan murtunut, ja joi aika paljon. Isosisko aina lohdutti mua ja mun pikkusiskoa. Mun isosisko oli sillon ehkä jotain seittemätoista tai kuustoista, en oo ihan varma. Musta on aina tuntunu, et mun isosisko vähän niiku "ties", että Petri on paha ihminen, tosi narsistinen. No, aikaa kulu ja Petri vaan riehu ja mellasti, varasti meiltä tavaroita ja rahaa. Mä aina säälin sen lasta. Niin surullista, kun joutuu olemaan sellassen ihmisen lapsi ja aina joku huutaa ja raivoaa. Se oli viel vasta kuus sillon. No, ku olin ehkä 11 tai just 12, Petri löys toisen naisen. Mä olisin halunnu kertoo sille, millanen Petri on, ettei se joudu kokee samaa, vielä ku sil on lapsiiki, mut äiti kiels. Se sano, et Petri jäis vaan tänne ja kaikkee kamalaa tapahtuis. No, sitte Petri "Muutti" sinne naisensa luo. Sen tavaroita on vieläki täällä, sohva ja joain pikkusälää. Meijän lukot on vaihettu ja mä toivon, etten enää ikinä nää sitä ihmistä. Mä en haluu et se enää ikinä tulee ja koskee mun taloon tai perheeseen.

      Mut siinä ei ollu vielä kaikki. Ku Petri lähti, äiti joi ihan kamalasti. Tuskin oli yhtään iltaa, ku se ei ois ollu ees vähän kännissä. Aikaa kulu ja äiti vaa joi. Hiljalleen se alko vähän vähentyy. Sitte äiti tapas yhen toisen, kutsun sitä nyt Ilkaks. Ilkka on tosi kiva ja mukava, vaikka se ei paljoa lapsista tiiäkkää... Aikaa taas kulu, ja yhtenä iltana ku mä tulin kotii mun kaverilta, Mun pikku- ja isosisko oli yksin kotona. Kysyin että missä äiti on, ja pikkusisko sano et äiti oli menny Ilkan kanssa paikkaan minne pikkulapset ei saa mennä. No, mähän ihan eka aattelin että baarissa se taas on, ja menin nukkuu. Mut sit aamulla ku heräsin aikasin ja olin koneella, mummi tuli ja sano et nyt se äiti on menny synnyttään ihan pikkuruisen keskosen, ja että se lapsi on nyt Tampereella ja äiti on Lahessa. Mä olin ihan äimänä. Me sitte lähettii Minä, mummi, Pikkusisko ja isosisko sinne sairaalaan. Siellä äiti oli ihan voimissaan ja naureskeli. Jo seuraavana päivänä se pääs kotiin. Aikaa kulu ehkä kaks tai kolme kuukautta, ja se mun keskossisko pääs jo lahteen. Tällä oli suntti päässä, ja tiedettiin ettei hänestä normaalia ikinä tule. Hänellä on kait cp vamma, tai joku sellainen. Hän on nyt ehkä 4-5 kuukauden ikäinen, suntti on poissa kun se oli liian voimakas.
      Musta tuntuu, että mun siskosta tuli keskonen koska äiti joi ja poltti kun se oli mahassa (siis se vauva). Mun pikkusisko myös kerto, että äiti oli selitäny jotain että yritti estää sen vauvan tulemisen. Eli, olisko se mahollista, että jos äiti olis käyttäny niinku niitä jotain aborttipillereitä, niin se olisi esim. Vaikuttanut siihen, että se vauva, sanottaisko sitä Kyllikiks, synty ennenaikasesti? Olisko se mitenkään mahollista?

      No, oli miten oli, meijän tilanne on nyt se, että mullakin on enemmän rahaa kuin äitillä, äiti käy salaa töissä että saa enemmän rahaa samalla kun mummi ja vaari hoitaa Kyllikkiä, mun toista pikkusiskoa ja mua... No, enhän mä nyt niin paljon hoitoa tartte kun mä oon niin iso :D Mutta siis mummi yleensä ruokkii meijät, vaari hoitaa taloa, äiti yrittää maksaa kamalasti laskuja, eikä se helpota yhtään, että äitiä voisi vieläkin kutsua alkoholistiksi. Isosisko on muuttanu vähän aikaa sitte pois, ja siihenki on menny kamalasti rahaa, Kyllikille on tehty leikkauksia ja sillätavalla... Onneks tää Ilkka on täällä, se on ihan hirveen hyvä tuki äitille, ja se auttaa äitin raha-asioissa. Oon tyytyväinen, että meillä on katto päänpäällä ja edes jotain purtavaa. Sitäpaitsi, kaikki vois olla paljon huonomminki...

      Mutta kummiskin, tämmönen on mun tarinani...

      • ...ja se on provo?

        "Kysyin että missä äiti on, ja pikkusisko sano et äiti oli menny Ilkan kanssa paikkaan minne pikkulapset ei saa mennä. No, mähän ihan eka aattelin että baarissa se taas on, ja menin nukkuu. Mut sit aamulla ku heräsin aikasin ja olin koneella, mummi tuli ja sano et nyt se äiti on menny synnyttään ihan pikkuruisen keskosen"

        Etkö huomannut että äitisi on raskaana? Kerro vaikka että hän on niin lihava?


    • sossuun hopi hopi

      Jos rahat ei riitä niin eikun sossuun, no tietysti kanattaa naamanväri vaihtaa ensiksi jos meinaat jotain saada? En kyllä sano minkäväriseksi ettei kukaan ala epäilemään!

    • sun pitää ketoa

      Otappa opiksesi. Älä tule samanlaiseksi kuin äitisi !

      Älä osta koskaan mitään turhaa niin raha pysyy kädessä.

      Mielestäni voit mennä keskustelemaan koulukuraattorin kanssa asiasta tai sitten terveydenhoitajan kanssa.

      Juttele äitisi kanssa myös ja kerro miltä sinusta tuntuu kun hän hussaa ruokarahasi.

      Syö koulussa hyvin kaikki mitä tarjotaan ja säilytö se ruispalapussi tavallisessa kaapissa. Se pilaantuu aiemmin jääkaapissa.

      Pyydä äitiäsi ostamaan puurohiutaleitakin, ne ovat halpoja, niin voit sitten keitellä puuroa välillä. Puuro tosin tarvitsee myös maidon ja voisilmän sekä hiukan sokeria tai marjoja päälle.

      Jos kavereidesi pihoissa kasvaa omppuja, niin pyydä aina muutama itsellesi kun käyt kyläilemässä. Ne ovat terveellisiä välipaloja.

      Voit ihan hyvin mennä sinne isäsi puolen mummolaan kylään ja kertoa mummolle että sulla on nälkä. Sinä lapsena et voi sille mitään että äitisi on mummille velkaa.

      Mitä äitisi syö ?

    • ukekkeel

      ruoka jonosta käytte hakemassa ruuan. vaikka vituttaakin, mutta kuitenkin löytyy kaikenlaista :)

      sitten voit myös tehdä, niin, että itse alat tienaamaan omia juttuja netin kautta.
      http://earnpoints.talk4fun.net/

      aika helppoa tuo edellinen linkki juttu. kirjoitat vain paskaa ja saat pisteitä ja tavaraa.

      sitten pientä piristystä vaikka täältä.
      http://www.ilmaistavaraa.com/

      tietäsin niin paljon juttuja miten voisin auttaa sinua, mutta vaikea täältä käsin lähettää sinulle mitään viestejä valitettavasti :(

      Mutta niinkuin muut sanoivat, muutu paremmaksi kuin vanhempasi. Niin aion minäkin, vaikka minun vanhemmissa niin hätää olekkaan.

      semppiä sulle

    • Tyttö Helvetistä

      Tuon saman helvetin oon kokenut itsekin!

      Meitä perheessä yhteensä kahdeksan ja sit meitä jäi jäljelle viisi. Kolme alle 10-vuotiasta puolsisarusta ja yksi vanhempi vaikeasti kehitysvammainen autistinen isoveli ja tietenkin minä. Vanhempani ovat eronneet.

      Tulen todellakin surkeista olosuhteista; isäni on ex-alkoholisti (tämähän se syy onkin eroon) ja äitini vastustaa melkein joka ikistä asiaa (esim. seurustelusuhdettani ulkomaalaisen kanssa).

      Mutsilla oli ongelmia ja on edelleen tämän elämisen kanssa. Rahat tahtoo loppua, välillä ei raha riitä ruokaan koska vuokra pitäisi maksaa. Hänen suustaan oon vaan kuullut: "On se eläminen kallista!". Äitini vaikuttaa masentuneelta ja elämään kyllästyneeltä. Oon kuullut kun hän on puhunut puhelimessa 'mies'ystävänsä kanssa "Kyllä minua tämä elämä vituttaa", "En jaksa enää", "Ei sitä tiedä onko musta enää elämiseen", "Kaikki on päin persettä" jne.

      Sain tänä vuonna korvaukseksi yli 2000 euroa ja eikä oo tuhlaantunut mihinkään turhuuksiin. Hyvin on säästynyt. Muutin äsken siis omilleni opiskelujeni takia. Mutta mulla on vain se pelko, että mitä jos nämä vanhempieni surkeat olot periytyy minuunkin ja minunkin elämä muuttaa samanlaiseksi helvetiksi.

      Tämän perusteella en ole tainnut elää onnellista lapsuutta/nuoruutta kun asuin porukoillani.

    • koulussa ruokailu

      Kyllä nuoren ihmisen nyt ruokaa tarvii saada,onneksi koulussa saat ruokaa.Tee vaikka sämpylöitä,mutta vanhempi hitsi kylläkin vastuussa olis.

    • ex-rosvo

      Nuorena meillä oli kotona sama juttu. Ite rupesin sitten kavereiden kanssa varastelemaan aika isostikin. Elin leveästi pitkän aikaa. Kiinni en jäänyt koskaan, mutta ei kai tota voi oikein suositellakaan... Mutta auttoi silloiseen hätään.

    • vastakirja

      Hai hae kaupasta velaks vaan niihän Juttakin tekee.

    • lumiemkeli

      Sosiaalitoimeen voi tehdä lastensuojelu ilmoitus, koulu kyllä auttaa joa tarvitsee. Jos sinulla on joku aikuinen koulussa niin puhu hänen kanssa ja voit saada apua. Lastensuojelu auttaa myöskin rahallisissa asioissa ja tetysti muissa ongelmissa.

      • jeps-

        Näin on. Valitettavasti muu ei taida auttaa. Ilman monipuolista ruokaa kukaan ei elä.


      • Sintin saima
        jeps- kirjoitti:

        Näin on. Valitettavasti muu ei taida auttaa. Ilman monipuolista ruokaa kukaan ei elä.

        Hai piimällä,leivällä,voilla,perunoilla silakoilla elelee talven yli kummasti.Hai ja on monipuolistakin.


      • haion kala
        Sintin saima kirjoitti:

        Hai piimällä,leivällä,voilla,perunoilla silakoilla elelee talven yli kummasti.Hai ja on monipuolistakin.

        mistäs löytyyybi se Hai??
        itämerestä ei kai hai


    • hapnkorppufan

      Minäkin tykkään hapankorpuista, joskus kun on voitakin niin nautin niistä paljon. Oletko sinä saanut joskus voin kanssa hapankorppuja, minusta ne on ihania.

    • hmm.

      Tosiasia on ettei äidistä ole huoltajaksi? Tai hän ei hae riittävästi tukea, tai käyttää tuet viinaan?
      Tarvitset ulkopuolista apua saadaksesti ruokaa, vaatteita, harrastuksia ja siistin asunnon. Jos asut sukulaisella jatkossa, hänen pitää kyetä hankkimaan tuki siihen sossun /kelan kautta tms. Tai äidin luona omat lukolliset ruoka-kaapit.

      Tilanne vain jatkuu samana ellet ota yhteyttä ulkopuolisiin ihmisiin. Terkkari, sossu yms. Valitattavasti oikein muu ei auta, suomessa ei ole tämän parempia varasysteemejä. Turvataloa en suosittele. Lastenkotiin tuskin mennään, koska nykyään tuetaan kotiin aika paljon. Eikö totta? Sieltäkin pääsisi joskus pois jälleen. Lastenkodissa pitää varoa aineita, joitakin poikia, tupakkaa ja liikaa alkoa, se on tärkein asia muistaa. Sillä selviää.

      Pahoittelen että vanhemmat ovat sinut noin pulaan jättäneet. Ota rohkeasti yhteys jonnekin, elämä lähtee siitä sujumaan taas. Jos ei tuttuja ole, niin tilanne on sellainen.

    • JyggeKäte

      Fantastista!

    • Missäpäin tuollaista mahtaa tapahtua ....

    • syö,mitä tarjolla on

      Ei pitäisi olla 13 vuotiaan vastuulla kerätä pulloja että saisi ruokaa suuhunsa,vastuu on vanhempien.Ei meilläkään ollut suuret tulot kun olin äitiyslomalla ja mies eläkkeellä,mutta laskut hoidettiin ja pidettiin huoli että pakastinarkku ja jääkaappi oli aina täynnä ruokaa,oli vara mistä valita.Käytimme kaiken hyödyn mitä tarjouksia oli ruoissa.Omista menoista kiristettiin,pääasia että lapsilla oli ehjät,puhtaat vaatteet ja ruokaa syödä mahansa täyteen.Mene ihmeessä puhumaan asiasta terveydenhoitajalle,olet varmaan jo aneminen vähäisestä ruokavaliosta ja se vaikuttaa myös sinun kasvuun,olet siinä iässä,ettei hapankorpuilla kasva ja todellakin SYÖ koulussa mahasi täyteen,anna muiden sanoa mitä sanoo,ei sinun tarvitse kanin ruokaa pelkästään syödä,ajattele omaa terveyttäsi.Toivon voimia sinulle ja rohkeutta ottaa asia esille.

    • Hei, juttele äidin kanssa että ostaa kuivaa elintarviketta esim pastaa riissiä kauraryyniä perunoita ja muussijauhetta maitopulveria yms joka säilyy pahan päivän varalle ja opettele aidin kanssa laittamaan niistä ruokaa. Maalla ennen haettiin perunoita kuopasta ja sitten siihen keksittiin lisäkkeet. Eikun aitiä hihasta kiinni ja opettelemaan ruuanvalmistusta. Jos ei auta niin sosiaalivirastoon. Kyllä saat apua.

    • Veroparatiisi:(*^¨+&

      Tänä päivänä voi olla rahat todella tiukalla lähes kenellä vaan! Itse olen yrittäjä ja rahat riittää just laskuihin,vuokra,sähkö,vesi,puh,netti.Ruokaan jää tosi vähän rahaa.Mitään ylimääräistä ei ostella.Raitis olen myös.
      Yksinkertaisesti....verottaja vie niin paljon tänäpäivänä,lähes puolet yrittäjältä ainakin,että ei mitään mahdollisuutta saada parempia päiviä.
      Onneksi aina jostain on rahat saatu riittämään.Lasten koulutuskin maksaa mansikoita.
      Mutta meidän vanhempien vastuulla on lasten tulevaisuus ja todellakin täytyy pitää huolta ettei ainakaan nälkä ole lapsilla!
      Ilmainen kouluruokailu onneksi pelastaa monen ja itsetehty ruoka kotona must!
      Voi lapsirukat!!Auttaisin vähistänikin jos voisin!
      Seurakunnalta kannattaa kysyä ruokapaketteja.Niitä lähes joka kunnassa ja kaupungissa jaetaan.Saahan sieltä edes jotain.

    • Äääääääääääääää

      Onpa tyhmä äiti ,Isolla Ä.llä

    • kyllästynyt eduskunt

      työttömänä 4v kyl tiedän makaroonit,näkkärit,hapankorput ja kaikki maailman oma tekoiset sörsselit,mitä vaan keksii nälkäänsä laittaa,mut onneksi on sossut ja spr joka kyl auttaa tarvittaessa,vaikka lisää näkkäriä jos ei muuta.Kaupan maistiaisissa voi käydä jos niitä on ja tokihan sinun kannattaa ottaa yhteys kouluun,sosiaaliviranomaiseen ,ei ne silti sinua välttämättä mihinkään vie kotoa mut saat apua koko perheellesi,sitä apua olen saanut ja olen tyytyväinen siihen ..Olen aikuinen mies ja osaan pitää puoleni kyllä nykyään ja aina jotain keksin et saa ruokaa ,onneksi pääsin taas 4v jälkeen töihin ja nyt helpotti edes vähän .
      Itse maksan elatusapua ja vuokrat ,sähköt yms..Nyt myös verot jota ei kannattis maksaa kun ne menee kreikkaan yms maahan.Kaupungin päättäjät ettekö te jumankauta saa sitä ruokaapua enempää ja joka pitäjään järjestettyä,ootteko te niin surkeeta porukkaa et toiset saa nähdä nälkää teidän saatanoitten takia.Kyllä täältä suomesta pitäis muuttaa pois kun täällä menee nyt niin surkeesti ettei täällä enää elä.

    • döfää...

      Hapankorput on muuten hyviä mutta ne pierettää niin perhanasti :-)

      • KOETA PÄRJÄLLÄ

        HAPAKORPUT EIOO KÖYHÄN EVÄSTÄ. NIITÄ PITÄÄ KOHTUUTTOMASTI ENNENHUIN ON KYLL¨ÄINEN JA NE OVAT KALLIITA RAVINTOARVONSA NÄHDEN.SYÖ MIELUUMMIN KUNNON RUISLEIPÄÄ, VOITA, PERUNAA JA OSTA SIANLUITA, PAISTA NE KYPSÄKSI UUNISSA, NIISTÄ TULEE HALPAA JA RAVITSEVAA RUOKAA. LOPPUPAISTISTA VOI TEHDÄ VIELÄ PERUNA-LUUSOPPAA. HYVÄÄ LEIVÄN KANSSA.


    • äitimammamutsiäippä

      Hali täältä! Kyynelsilmin luin juttusi.
      Älä välitä noista viisastelijoista. Kaikki ei oikeesti ymmärrä, että tänä päivänä suomessa on vielä todella köyhiä. Erityisesti me yksinhuoltajat. Lapset kärsivät koulussa, kun ei ole rahaa uusiin vaatteisiin tai ees puhelimeen.

      Oon yksinhuoltaja äiti ja mulla on 11 vuotias tytär.
      Meillä mennään tosi tiukalla budjetilla myös, vaikka käyn kyllä töissä enkä edes tupakoi tai käytä alkoholia.

      Palkka nimittäin on juuri sen verran, ettei vuokra-asuntoon tule asumistukea. Ja meillä on liian iso asunto valtion mielestä, me nimittäin asutaan kolmiossa, missä on tytölle ja mulle omat huoneet. Meillä pitäisi olla vaan kaksio, että me voitais saada asumistukea.

      Bensa on ihan älyttömän kallista. Välillä tuntuu ihan kohtuuttomalta ajaa joka päivä kymmeniä kilometrejä töihin, kun kaikki raha tuntuu menevän bensaan.

      Meilläkin syödään hapankorppuja. Yritän kuitenkin ostaa myös perunoita ja lenkki on aika halpaa. Siitä kun tekee keiton, niin siitä riittää moneksi päiväksi.

      Mulla oli hirveen iso kynnys mennä seurakunnan diakonin luo, koska oon aina inhonnu kaikkia jeesusjuttuja, mutta sieltä saatiin ilmaseksi mysliä, kaurahiutaleita, sämpyläjauhoja, jotain kanapastaa, joka oli kyllä niin pahaa suolaista limaa, ettei sitä voinut syödä! Sit saatiin myös maitojauhetta. Siitä tuli ohjeen mukaan ihan älyttömän hyvä pannukakku.

      Eniten mua harmittaa, kun en saa mun lapselle ostettua vaatteita. Kirpparilta löytyi onneks yhdet kivat merkkifarkut, ne maksoi neljä euroo. Ja vaikka mun tyttö on vasta 11, niin se pyysi mun kavereilta viime kesänä, että voisko se pestä niiden ikkunoita, ja se sai siitä monta kymppiä rahaa. Ihana oli nähdä sen onnellinen ilme sit kun mentiin käymään seppälässä, ja se sai itselleen pari uutta toppia ja uusia pikkareita.

      Koita jaksaa. Jos oot yksin asian kanssa, niin koita puhua teidän köyhyydestä jollekin aikuiselle luottamusihmiselle. Jos koulussa pelkäät kuraattorille menoa, niin eti vaikka netistä sun seurakunnan diakonin numero, ja pyydä saada mennä juttelemaan. Ei silti tarvii olla mikään uskovainen. Hyvä olis, jos sulla olis joku aikuinen, joka ymmärtää sun hädän. Ja itsekin voit miettiä, voisitko mennä esim. ensi kesänä jonnekin kesätöihin. Muista kuitenkin, että niitä kesätöitä pitää kysyy jo heti joulun jälkeen, vaikka kesään onkin vielä älyttömän pitkä aika.

      Syö koulussa hyvin - pahaakin ruokaa.

      Voimahali!

    • EU auttaa

      EU:n ruokapaketteja jaetaan lähestulkoon joka paikkakunnalla,joko seurakunta tai muu taho jakaamikset mene sinne jonottamaan?Senverran voit itsekin selvää ottaa kuka jakaa ja missä,kun nettikin on kerran tännekin pystyit kirjoittelemaan...;=D

    • pa8kamaailma

      Nykysuomessa ei ole varaa perustaa perhettä ja hankkia lapsia kuin valtion virkamiehillä joilla on hyvä palkka ja vakaasti pysyvä työpaikka. Kaikilla muilla tulee ennemmin tai myöhemmin ongelmia palkan huonon ostovoiman tai irtisanomisten, pakkolomien jne. vuoksi.

      Hyvä, reilu ja vauras Suomi loppui sinne 1980-luvulle, onneksi sain olla silloin lapsi. Sitäkin radikaalimpi lyönti vasten kasvoja oli 90-luvun lama joka pilasi ja tuhosi tämän maan perusteellisesti, nyt tämä on rujo irvikuva siitä onnelasta mikä tämä oli 80-luvulla.
      Kohtalaisen hyvästä lapsuudesta huolimatta keräilin pulloja ja jaoin mainoksia suunnilleen 15 vuotiaana mutta lähinnä tarkoituksena oli keräillä rahaa huvituksiin, nälkää en nähnyt.

      On ollut erittäin vaikea niellä tosiasia että tähän maahan tuli 90-luvun laman myötä pysyvästi leipäjonoja ja uskomatonta köyhyyttä ja kurjuutta, siis hyvinvointi SUOMESSA!! Ei olisi vauraalla 80-luvulla uskonut mitä jo seuraava vuosikymmen tuo tullessaan, tämä on kuin kammottavaa painajaista josta haluaisi herätä heti. Olisi leipäjonojen luullut jääneen jonnekin sotavuosien pula-aikoihin mutta jum4lauta vielä 2012 LEIPÄJONOJA!!! SUOMESSA!!! HÄVETKÄÄ PÄÄTTÄJÄT SILMÄNNE PÄÄSTÄ!!!!!

      Minä en tällaiseksi paskamaaksi muuttuneeseen maailmaan tee lapsia, tämä on yhtä h3lvettiä jo niin aikuisille kuin lapsillekin. Itsekin painan duunia niska limassa ja minkä takia, että ahne vuokraisäntä vie jo puolet siitä vähästä mikä verottajan syvän kouraisun jälkeen jää, ruoan hinta nousee, sähkön hinta nousee, vesi, netti, kännykkä, jne. laskuja riittää ja autoakin on pidettävä vuorotyön vuoksi, bensan hinta taas noussut uuteen ennätykseen, jne. mutta vastapainoksi PALKKA EI NOUSE VASTAAVASTI P3RKELE!!!!

      • 19+12

        Ei 90 luvulla mitään lamaa ollut, en ainakaan huomannut, voi olla, että tiukempia aikoja on vielä edessä.


      • pa8ka maailma
        19+12 kirjoitti:

        Ei 90 luvulla mitään lamaa ollut, en ainakaan huomannut, voi olla, että tiukempia aikoja on vielä edessä.

        ai et huomannut mm. 500.000 työtöntä, pankkikriisiä, devalvaatioita, konkurssiaaltoa, verotarraa autojen tuulilaseihin joka jäi pysyväksi ollen nykyään nimeltään ajoneuvovero, pakkolainaa, jne., sokeako olet?


      • K
        pa8ka maailma kirjoitti:

        ai et huomannut mm. 500.000 työtöntä, pankkikriisiä, devalvaatioita, konkurssiaaltoa, verotarraa autojen tuulilaseihin joka jäi pysyväksi ollen nykyään nimeltään ajoneuvovero, pakkolainaa, jne., sokeako olet?

        Työttömiä on sitten Kekkosen jälkeen ollut, Suomessa verotus on mennyt huippuunsa, ja palkka kehitys myös, sille tasolle,että aasiassa ja kiinassa
        on kannattavampaa tehdä.

        Ei siinä joku ministeri tai kansanedustaja voi paljon vaikuttaa,jos yritys päätetään siirtää muualle.Siintä on nähty monta esimerkkiä,korkeintaan kauneita puheita ja neuvoja jakaa työntekijöille. Kaikkein parhain työpaikka on eduskunta,siellä kun pystyy puhumaan sujavasti,sanomatta yhtään mitään on onnistunut työssään.


      • oiwejijgejrogjreo
        K kirjoitti:

        Työttömiä on sitten Kekkosen jälkeen ollut, Suomessa verotus on mennyt huippuunsa, ja palkka kehitys myös, sille tasolle,että aasiassa ja kiinassa
        on kannattavampaa tehdä.

        Ei siinä joku ministeri tai kansanedustaja voi paljon vaikuttaa,jos yritys päätetään siirtää muualle.Siintä on nähty monta esimerkkiä,korkeintaan kauneita puheita ja neuvoja jakaa työntekijöille. Kaikkein parhain työpaikka on eduskunta,siellä kun pystyy puhumaan sujavasti,sanomatta yhtään mitään on onnistunut työssään.

        Nimenomaan ministerit ja kansanedustajat VOIVAT vaikuttaa siihen miten kannattavaa työpaikkojen siirto ulkomaille on. Jos maassa on poliittisilla päätöksillä aikaansaatu tilanne että kustannukset ja verot ovat järjettömän kalliita, tottakai yritysten on kannattavaa lähteä halvempien kustannusten maihin jos vain suinkin pystyvät. Jos taas kustannuksia ja veroja pidettäisiin kohtuullisempana, maastapako ei olisi niin kannattavaa.

        On olemassa maanpetoslaki mutta kyllä nyt valtio on pettänyt kansalaisensa, senkin pitäisi olla rangaistavaa!!

        Ei nimittäin ole kehitetty muuta toimeentulon mallia tavalliselle kansalaiselle kuin työnteko, nyt kun tämä toimeentulonmalli on pahasti halvaannutettu, millä kansalaisen pitäisi oikein tulla toimeen? Raha ei itsestäänkään tule kellekään, valtion/kuntien tukiaisilla ei tule toimeen eikä niiden varassa kituuttaminen ole mitään elämää.


    • 30

      Ensiksi syöt ne ruuat sieltä kaapista, ja sitten menet terkkarille tai sossuun kertomaan, että nyt on jääkaappi kotona tyhjä. Ei kai se äitisi aamukahvi voi ihan oikeasti olla tärkeämpi kuin sun hyvinvointi? Miten äidillä ylipäänsä on varaa kahviin ja alkoholiin, jos ei ruokaan ole varaa?

      Meilläkin on rahasta puute -työtön yksinhuoltaja kun olen- mutta kun katsoo tarkkaan, mihin sen vähäisen rahan käyttää, niin kyllä tuo hyvin on välttämättömyyksiin riittänyt! Meillä ei juoda kahvia, ei alkoholia, ei syödä karkkeja tai keksejä, ei juoda limppariakaan, kukaan ei tupakoi. Syödään hyvää ja maittavaa ruokaa; hedelmiä, vihanneksia, marjoja, lihaa ja kalaa, viljatuotteita yms. täysipainoista ravintoa - ei tyhjiä kaloreita sisältäviä ravinneköyhiä höttöjä.

      Äitisi vaikuttaa masentuneelta, sillä sekä ostelu että viinanjuonti ovat eräänlaisia sijaistoimintoja. Hänet pitäisi saada ihan uusille urille, käyttämään aikansa johonkin muuhun, jolloin rahaakin säästyisi. Onko teillä kummallakaan harrastuksia? Ystäviä? Mitä haluaisit harrastaa? Olisiko jokin juttu, mitä voisitte ehkä jopa tehdä äidin kanssa yhdessä, kun kuitenkin pidät häntä mukavana?

      Lastensuojelusta saisit apua. Sieltä voidaan tukea harrastuksiasi, antaa rahaa (tai ostolippuja) ruokaan ja vaikkapa vaatteisiin. Pitääkö äitisi kuitenkin huolen vaatetuksestasi, jos ei ruoasta? Eihän tilanne ole esimerkiksi se, että hän kokee tärkeäksi peitellä tilannetta esimerkiksi uusilla vaatteilla, jolloin rahaa ei jääkään ruokaan? Miksi ihmeessä itse mietit sitä, mitä kaverit koulussa ruokailustasi sanovat? Ei ketään voi haukkua läskiksi pelkän syödyn ruaan perusteella. Jos kerran nälkä on, niin silloin syödään, ja etenkin ilmaiseksi saatu ruoka kannattaa aina hyödyntää!

      Kaupoista heitetään ihan käsittämätön määrä vanhenemassa olevaa ruokaa roskikseen. Jos ei äitisi ruokaa osta, niin sitten patistat hänet dyykkaaman sitä. (Juu, se on äidin tehtävä pitää huoli lapsestaan!) Esimerkiksi leivät siellä kaupan roskiksessa ovat ihan syöntikelpoisia, samoin monesti jogurtit, jos eivät ole olleet lämpimässä kauaa. Yleensäkin tuotteet, jotka eivät pilaannu ihan heti päiväyksen umpeuduttua. Lihaa tai kalaa sieltä ei sen sijaan kannata hakea, se on terveysriski. Loppukesällä myös metsistä löytyy ruokaa ihan ilmaiseksi; kannusta äitiäsi lähtemään kanssasi marjastamaan ja sienestämään.

      Pullojen kerääminen kesäisin on kohtalaisen tuottoisaa, mutta koska sitä joutuisi tekemään pääsääntöisesti öisin ja viikonloppuisin, se ei ole lapselle sopivaa hommaa. Äitisi voisi sitä kenties tehdäkin, ellei käyttäisi viikonloppujaan pullojen tyhjentämiseen.

      Tilanteesta kannattaa kertoa luotettaville aikuisille, oli se sitten opettaja, kouluterveydenhoitaja, omat sukulaiset tai vaikkapa parhaan kaverin vanhemmat, jos ovat mukavia ja järkeviä ihmisiä. Yksin pähkäilemällä asiat eivät hoidu.

      Normaaleilla yhteiskunnan tuilla, joita äitisikin varmasti saa, pystyy kyllä hankkimaan ruuan pöytään, ellei rahaa hassaa johonkin, joten kannattaisi saada äitiäsi muuttamaan käytöstään.

      • kaikki pois

        "Kaupoista heitetään ihan käsittämätön määrä vanhenemassa olevaa ruokaa roskikseen. Jos ei äitisi ruokaa osta, niin sitten patistat hänet dyykkaaman sitä. (Juu, se on äidin tehtävä pitää huoli lapsestaan!) Esimerkiksi leivät siellä kaupan roskiksessa ovat ihan syöntikelpoisia, samoin monesti jogurtit, jos eivät ole olleet lämpimässä kauaa."

        Nii se menee. Itse olen kaupassa töissä ja kerran kun myyjä vahingossa tilasi leipiä liikaa niin jouduin laittamaan noin KUUSI ISOA JÄTESÄKKIÄ oli sitä "pilalle" mennyttä ruokaa jotka menivät maatilalle ELÄIMILLE!?!?!?!. Kyllä tuli paska fiilis kun ajatteli niitä monia jotka olisivat saaneet ruokaa siitä kuudesta täydestä isosta jätesäkistä erilaisia leipiä jotka näyttivät olevan ihan syömäkelpoisia!

        Suomessa sioille ja yms. annetaan ne ruuat ja mitä sille eläimelle tehdään---?? Joo tapetaan se -.-


    • kdaösldkfa

      Syö koulussa aina maha täyteen, hae ruoka-avustusta jne.
      Ensimmäisenä juttele isäsi kanssa, hän maksaa elatusta sinusta äidillesi. Pyydä että maksaisi osan suoraan sinun tilillesi jonka käytät kuluihin tai lähinnä ruokaan.
      Sitten kun sitä rahaa on niin osta suuria eriä ja erityisesti alennustuotteita, laita pakkaseen josta sitten löytyy myöhemminkin kun rahaa ei ole.

    • Eräs äiti

      Laita äitisi seinää vasten, ota yhteys sosiaalitoimistoon, kerroettä pitää laittaa kunnon ruokaa, "jauhelihakastiketta", "makaroonilaatikkoa""lihapullia" , ihan tavallista perheruokaa, lapset tarvii ruokaa ja olet liian nuori huolehtimaan niistä asioista, se on äitisi tehtävä.Ei lapsen tarvi liian nuorena huolehtia tuollaisista asioista.Olen itsekin eronnut, mutta lapsista täytyy pitää huolta ja siinä kuluu aikaa ja s4eon täkeämpää kuin mikään mies.Siinä on se hyvä puoli, menee arvot oikeaan järjestykseen, eikä ole aikaa miettiä tyhmien miesten tekemisiä

    • 1teese1

      jääkaapille ronkkimaan siittä. Kun ei äidilläsi ole kahvimaitoa aamulla niin ehkä sekin joskus huomaa miten ne rahat kannattaa käyttää.

      on kyllä hemmetin hämäriä vastauksia tyypeillä. Toivottavasti osaatte avohoitopotilaat kiertää kaukaa.

    • Turvahemmo

      Joopa millaisia vastauksia! Voihan toki olla että joku piloillaan on laittanut alkuun. MUTTA silti! jos hätä on oikea niin te idiootit, omaan napaan tuijottajat voisitte vaan yksinkertaisesti pitää turpanne kiinni kun kerran oma älykkyysosamäärä ei muuhun riitä kuin V*******n... Se on ihan se ja sama onko "hädän" kirjoittaja Euroopasta tai ei, lapsi on kuitenkin lapsi!
      Käänny ihmeessä seurakunnan puoleen tai sossun. Varmasti saat apua!

    • äippä :)

      "Syöppökö"...en oikein osaa tilanteeseesi mitään sanoa, mutta...isäsi ei pidäkkään maksaa lapsilisiä, vaan KELA maksaa sen jokaiselle äidille- Isäsi tehtävä on maksaa elatusmaksua sinusta äidillesi, mutta jos hän on varaton niin kaupunki maksaa sen äidillesi. Luulen että äitisi vaan ei ehkä ole kertonut sinulle näistä rahoista tai jotain.

      Pyydä vaikka päästä lastenkotiin asumaan jos ei kotona ole ruokaa, oikein muuta sinä et lapsena voi tehdä, tai sitten vaan kärsiä nälkää siinä kotona äitisi kanssa. Voit toki vaikka hakea seurakunnalta (kirkolta) ruokaa. Ota selvää missä paikkakunnallasi jaetaan ilmaista ruokaa ym, ja käy sieltä hakemassa itsellesi.

      Tsemppiä sulle

    • vähän OT

      Isät eivät maksa lapsilisää, sen maksaa KELA. Sen sijaan elatusmaksuja maksavat isät ja jos eivät maksa niin KELA maksaa sitten n.150 euroa kuukaudessa. Siis sen lapsilisän lisäksi.

    • Suututtaa vääryydet

      On tämä niin väärin, luin ennen tätä Finnairin Vehviläisen asuntokaupasta

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10907647

      ja kuuntelin RadioNovaa, missä puhuttiin näistä rikkaista pomoista, joiden vuosipalkka on 800 000€ (!!) ja sen lisäksi he saavat bonuksia, (vaikka yhtiöt tekevät tappiota), he asuvat ilmaiseksi, koska esim Finnair maksaa Vehviläisen vuokra (!!)

      Halloo Vehviläinen, Sailas ja Varman pääjohtaja Matti Vuori, antakaa näille nälkää näkeville lapsille muutama satanen kuukaudessa, se ei tunnu teidän taskuista mitään!!

    • mummeli

      Voi tyttö hyvä,kenekään ei pitäisi tämän päivän Suomessa nähdä nälkää,mene puhuu koulun terveydenhoitajalle,isovanhemmille tai ota yhteyttä isääsi.

    • Hae apua rohkeasti..

      Käy puhumassa terveydenhoitajan kanssa tilanteestasi.
      Käy paikkakuntasi sosialitoimistossa puhumassa tilanteesta.
      Tarvittaessa ota selvää kriisikeskuksen numerosta ja osoitteesta
      ja käy siellä puhumassa tilanteestasi.

    • baconpowder
    • RUOKA APU TÄÄLTÄ!

      KATSOKAA ERI PAIKKOJEN YHTEYSTIETOJA TÄÄLTÄ
      http://leipajono.blogspot.com/p/ruoka-apua.html

      ETSIKÄÄ LÄHIMMÄN SEURAKUNNAN DIAKONIN YHTEYSTIEDOT!

      HE TIETÄÄ MISTÄ SAA RUOKAA TAI MISSÄ VOI KÄYDÄ SYÖMÄSSÄ LÄMMINTÄ RUOKAA!

      HELSINGISSÄ ON TÄMÄ JÄRJESTÖ JOSTA VOI KYSYÄ APUA! VAIKKA ASUISIT TOISELLA PAIKKAKUNNALLA!
      http://hurstinapu.net/index.php

      Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö - Pelastakaa Suomen nuoret ry
      Mellunmäen Toimintakeskus

      Jakelupiste

      Helsinginkatu 19
      00500 Helsinki

      Ounasvaarankuja 1
      00970 Helsinki

      Puh. (09) 737 664
      Gsm. 050-5828272
      Fax (09) 737 664
      E-mail apu (at) hurstinapu.net


      http://hurstinapu.net/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=30

    • Äijä 50+

      Kyllä on tään palstan tumpeloilla neuvot anemisia. Yksi tuolla antoi neuvon
      ottaa yhteys sosiaalitoimistoon /työntekijöihin ja pistää äiskä seinää vasten.
      Ei sinun kannata ruveta nälkää näkemään vaikka äitis huoltajuus vietäiskin
      parempi se on maha täynnä vaikka jossain kunnan ns.oppilaskodissa.

      En tunne täysin tilannettasi ja suhdettasi äitiisi mutta sosiaaliviranomaisten
      kanssa keskustelu on kuitenkin se asia mikä jotenkin saa tilanteeseesi sitä
      tarvittavaa muutosta. Tuo, että sanot äitisi käyttävän alkoholia ei kuulosta hyvältä
      ja lyö laimin sinun ruokkimistasi nettiostosten kustannuksella - hän lyö laimin
      elatusvelvollisuuttaan.

    • tehräis jotain

      Nyt joku järjestämään rahankeruuta nälkäisille lapsille! Itse en osaa. Tässä maassa erilaiset laarit on pullollaan ja sieltä liikenee kyllä!
      On se myös ihme ja kumma että vuodesta vuoteen puhutaan ruuan haaskauksesta ja jätteisiin heittämisestä mutta ei tapahdu mitään!
      Kyllähän sitä tietysti voisi sitä kansalaistottelemattomuutta lisätä ja ruokien kanssa tekemisissä olevat voisivat uskaltaa rikkoa sääntöjä ja jakaa tarvitseville.
      Kun on olemassa ihmisiä jotka eivät osaa hakea apua. Kannattaisi katsella vähän naapurustoon olisiko auttamistarvetta.

    • näin toimia...

      Sun täytyy puhua kotioloistasi jollekin esim kuraattorille tai terveydenhoitajalle :)

      Itselläni oli opiskeluaikoina todella tiukkaa kun täytyi maksaa vuokra, sähkö, koulukirjat ym.. ja sitten piti vielä syödäkin. Joskus täytyi vaan turvautua diakonissan apuun. Sieltä saa kassillisen kuivamuonia: makaroonia, näkkäriä, pastakastikepusseja, keksejä, kaurahiutaleita jne.. SIllä ihan oikeasti tulee toimeen kun on nälkä. Puurokin on tosi hyvä, kun vatsa kurnii.
      Mielelläni auttaisin, tiedän miltä sinusta tuntuu... Täällä saisit syödä.

      Toinen hyvä vaihtoehto on kerätä pulloja. Niilläkin saa äkkiä kasaan sen verran rahaa, että jotakin ruokaa saa kaupasta ostettua. Suosittelen lämpimästi.
      Ei muuta kuin tsemppiä ja pidä lippu korkealla..

    • er62

      ota yhteyttä sosiaalitoimistoon! Lapsilisät kuuluu saada, ellei isäsi maksa kunta maksaa. Sos.toimistossa neuvotaan ja saatte muutenkin elämäntilanteeseenne tukea!

    • Sydäntä raastaa

      Hei,

      kannattaa hakea EU-ruokapaketteja. MLL ja seurakunnat ainakin jakavat. Meidänkin kuusihenkinen perhe on joutunut hakemaan ruokaa sieltä, kun mieheni jäi työttömäksi heinäkuun alussa eikä ole saanut ansiopäivärahaa vieläkään. Minäkin olin kesän työttömänä ja pääsin elokuussa töihin. Tiukkaa on ollut, eivätkä rahat todellakaan riitä. Lapsillemme on pitänyt sanoa, että syökää koulussa paljon ruokaa, kun kotona ei paljon ole.

      Voimia!

    • Ldleldodoe22

      En kyllä keksi mitään sanottavaa. Tosi surullista. Varasta äiteltäs rahaa ja syö salaa jossain aina jotain. Enenmän ansaitset sitä ruokaa kun äitesi mitään mktä ikinä nyt ostaakaan. Pidä huoli ettet jää kiinni. Älä ajattele että teet oikein mutta ajattele että niin vain on tehtävä. Lisäksi sinä vain kasvat tehdessäsi tätä ja sinusta tulee (uskoisin) vahvempi ja parempi ihminen. Onnea ja tsemiä.

    • Ruuneperiraparperi

      Et sinä ole 13V tyttö vaan tämän jutskan aktivoiva ylläpitäjä. Miksi sinä tämän jutskan kirjoittelija et voi kirjoittaa että "mitä olette mieltä tälläisesta asiasta"???
      Pidät palstan aktiivisia kirjoittelijoita tavallaan pilkkanasi, mutta olkoon :)

    • peruskoulunope

      Nimim. syöppö(kö) voisi ihan ensimmäiseksi lakata kirjoitamasta provoja. Tekstisi ei ole 13 vuotiaan, ei edes tytön.

    • apua Sinulle
    • jkljl

      voit tehdä itsestäsi lastensuojeluilmoituksen kriisikeskus mobileen tai sosiaalihuoltoon, ilmoitus pitää käsitellä 7vrk:n kuluessa ja kun sinulla ei ole välitöntä hengenvaaraa, niin sinua ei sijoiteta kiireellisesti, vaan mietitään ennaltaehkäiseviä muotoja...

    • mk

      Pyysä äitiäsi laittamaan lapsilisän sinun tilillesi että saa ruokaa koska se kuuluu lapselle ja pyydät äisiltäsi ruokarahaa heti kun saa rahaa ettei tuhlaa rahoja turhuuksiin ja sanot äisillesi että ensin ruoka ja sitten vasta muut. syöt koulussa niin paljon kun jaksa truokaa niin saat ainakin kerran päivässä tarpeeksi syödä.

      • ...

        Eikö noita lapsilisiä voisi tällaisessa tapauksessa antaa ruokakuponkeina, joita ei voisi vaihtaa mihinkään eikä luovuttaa kenellekään muulle?


    • ronkelin äiti

      Ihan pienellä varauksella pitäis näihinkin viesteihin suhtautua. Itselläni on 13 -vuotias hyvin ronkeli poika. Ei syö koulussa mitään, koska on pahaa ruokaa, kotona ei kelpaa tavallinen kotiruoka. Aina pitäisi olla vaan muroja tai hampurilaisia. Jos meillä on keittopäivä, niin usein kuuluu: "meillä ei ole ruokaa, kuolen nälkään..."

      En silti usko, että aloittajan perheessä on aina ruoka lopussa...

      • mk

        Annappa pojan olla 2-5 päivää syömäättä ja jos ruoka ei kelpaa niin olkoon syömättä niin oppii nopeasti jos ruoka ei kelpaa niinnälkä laitta kelpaamaan. ISTellä kohta 18v tyytär ja piennä oli kaikkiruokainen mutta sitten tuli että mitä soi syödä muutta kesti muutaman vuoden ja nyt mene grillipihvit ja pizzat maistuu että silleen.


    • ITUZ

      Oon kuullut, että jos ajoissa hakee nii jopa 14 vuotias saa paikan 2 viikoks alepasta ja sillä saa jo yli 200 euroo tai jotain, että mainostenjakamisen sijaan kannattaa yritttää johonki kauppaan eka. Ilmota terveydenhoitajalle tosta ja saat silleen apua, mut tosiaan jos teiän perheessä on oikeesti tollasta eikä sillee et haluut vaa syödä hampurilaisia. Mut onks teillä esim. mitään pastaa tai pakasteita? Kannattaa opetella tekee ruokaa ite, koska voit käyttää myös niitä kuiva-ainekaapin ruokia, jos siis niitä on ja sit niitä ostamalla kai säästää myös...

    • Hae apua

      Käy kysymässä seurakunnan diakonia työstä ruoka-apua. Ne on yleensä ihan hyviä.

    • Hapankorput on

      hyviä :) Söin itsekin niitä teininä, yritän nykyäänkin syödä kevyesti, etten läskistyisi kovin :( Käy ruokajonosta hakemassa ruokaa jos ei kotona ole. Toivottavasti vanhempasi viisastuvat hieman ja ottavat sinusta vastuun. Tsemppiä :)

      t. NälkäKurki

    • 11+2

      Ensinnäkin, isä ei maksa lapsilisää, sen maksaa KELA. Isän sensijaan pitäisi maksaa elatusmaksua ja jossei maksa sen perusosan maksaa teille KELA (147€ tjms), se ylijäävä 33€ tulee silloin jos sen saa kela isältä perittyä.

      Toiseksi, ota koulun terveydenhoitajaan tai sosiaalitoimeen yhteyttä ja kerro tilanne. Kenenkään ei tule olla ruuatta.

      Koulusta saat sentään arkisin ruuan, syö silloin paljon!

      Oletko tiedustellut mahdollisuutta muuttaa isäsi luo?

    • Näillä nälkä lähtee.

      Ostakaa iso pussi perunoita ja porkkanoita ja sipulia.Josta iso padallinen keittoa. Ostakaa kananmunia iso paketti.
      Ostakaa iso paketti kaurahiutaleita. Maitoja,leipää, levitettä,kinkkusiivuja,jauhelihaa.tonnikalaa.riisiä.
      Ostakaa kurkkua, tomaattia.Omenoita myös!
      Ostakaa herneitä,keittäkää keittoa iso padallinen, osa pakkaseen.
      Silloinkun teillä tehdään ruokaostoksia , ostakaa tällaisia ruokia joista voitte itse valmistaa ruokaa.
      Ei niinsanotun "rikkaankaan" talous kestä kädestä suuhun syömistä. Näistä ruoka-aineista jo saa monenlaista suuhunpantavaa.Ei tarvitse nähdä nälkää.

      • ...........

        varmaan 13v vastaakin talouden ruokaostoksista. Varsinkin, kun raha on äidin käytössä. Helppo sitä on neuvoa mitä pitäisi ostaa.


      • Normaalia joustoa
        ........... kirjoitti:

        varmaan 13v vastaakin talouden ruokaostoksista. Varsinkin, kun raha on äidin käytössä. Helppo sitä on neuvoa mitä pitäisi ostaa.

        Minusta pitäisi koululla olla mahdollisuus antaa tällaisille lapsille jämäruokia mukaan.


    • Hanski134

      Minä tiedän mitä teet.Kävelet suoraan sosiaaliviranomaisenten luo ja kerrot tilanteesi.Suomessa ei lasten tarvitse nälkää nähdä sitä varten ovat sosiaaliviranomaiset.Itse kasvanut perheessä,jossa oli minä ja kolme siskoani ja äiti ei oikein jaksanut huolehtia meistä.Meitä autettiin kyllä vaikka ei lapselle kivoja kokemuksia.Ja yleensä jos isä ei maksa lapsilisää se otetaan vaikka oikeuden päätöksellä isän tililtä jos tienaa.Sitä on suomessa maksettava jos on eronneet.Mutta hae oikeasti apua vaikka äitisi ei tykkäisikään muuten ei tilanteesi parane.Toivon kaikkea hyvää,mutta pyydä apua puhu esim.koulussa kuraattorille.

    • nnnanan

      en tiedä missä asut,Helsingissä ainakin on ns leipäjono, monta kertaa viikossa voi hakea ilmaista ruokaa, Sinne voi mennä kuka vain ilman mitään lappuja. Siitä saa ainakin alkuapua nälkään. Suosittelen ottamaan oman kunnan sosiaalitoimistoon yhteyttä, jotta ratkasu löytyy. Ei kenelläkään ole oikeutta pitää lapsiaan nälässä,

    • Nälänhätä

      Ei ole minunkaan jääkaapissa ruokaa, ei mitään syötävää. Ei edes kurkkua. Voirasia on ja sekin on kohta loppu.

      Rahaa ei ole ruokaan. Olen ollut kolmä päivää ilman ruokaa. Heikottaa ja on huono olo. Juon vettä nälkääni.

      Veriarvot on varmaan todella huonot kun olen syönyt huonosti. Terveyteni on pettämässä koska olen pitkään ollut vähän ruualla.

      Jo pari kaveriani on tehnyt itsemurhan koska eivät kestäneet vastaavia olosuhteita elämässään. Masentaa. Uutisissa oli myös mainittu että miljoonat tekevät itsemurhia koska herrat ovat ajaneet maailman talouden omalla ahneudellaan ja ylimielisyydellään tähän pisteeseen. Olemme palanneet kehitysmaan Etelä Afrikan tasolle jossa hallitus ryöstää kaiken itselleen. Kansasta ei välitetä.

      Hallituksen toimet ovat olleet niin rankkoja että nyt tämä näkyy joka puolella. Ei tämä ole mitään elämistä kun saa olla nälässä ja kituuttaa. Nyt lähtee vielä asunto alta enkä tiedä mihin menen. Rahaa ei ole edes asuntoon.

    • Soita sosiaalivirastoon ja kysy neuvoa. Siellä osataan auttaa :)

    • lue lakia

      Soita sosiaalitoimistoon ja kysy sieltä apua. Isän on lain mukaan pakko maksaa lapsilisät ja jos ei maksa, niin rikosilmoitus vireille.

    • Oikeisto rulaa

      Auttaisiko Sauli niinistön vähäosaisten opas?

      http://www.tavallisia.fi/


      "Tolkkua törsäämiseen

      Helpolla ja ansiotta saatu laiskistaa.

      Seurauksena on tyytymättömyys ja tyhjyyden tunne. Älä anna nuorelle liikaa rahaa, tavaraa tai herkkuja. Se opettaa ajattelemaan, että kaikki aina vain tulee jostain automaattisesti. Jos nuori omaksuu tällaisen asenteen, hän ei ehkä opi hankkimaan elantoaan työllä."

      • ERI ASIA, IDIOOTTI!!

        Ongelma tässä ei nyt ole tämän nuoren ahneus. Vanhempien kuuluisi kustantaa nuorelle turvallinen ja lämminkoti, ruoka ja vaatteet ja sitte yleensä esim. sänky ja vuodevaatteet sekä koulutarvikkeet. jne. Noi on niitä perustarpeita joiden eteen ala-ikäisen ei missään tapauksessa pitäisi tarvita tehdä työtä. Elämme 2010 luvulla!!!!! Nuoret tekevät sitten työtä saadakseen extraa kuten meikkejä, pelejä, lisää vaatteita, herkkuja, elokuvia tms. MUTTA HEIDÄN EI TODELLAKAAN TARVITSE TEHDÄ TYÖTÄ PERUSRUOAN ETEEN!!!!


    • NKy

      Vinoutuneella tavalla mielenkiintoinen juttu. Nimittäin olen ihmetellyt sitä että missä köyhät ovat kun en tunne ketään eikä niitä näy varsinaisesti. Tämä ei ole ärsytysyritys, vaan aidosti muistelen omaa lapsuuttani, me oltiin ihan tosissaan rahattomia. Nykyään näyttää että kaikilla lapsilla ja nuorilla on iphone toisessa kädessä, toisessa Lattekahvi, ja käsivarresta roikkuu Ginatricot ja H&M-ostoskassi. Mulla siis ei ois ollut varaa olla nuori näinä aikoina, menot on aivan erilaiset..80-luvulla muutkaan ei ihmeemmin harrastelleet mitään, joten köyhien ajanvietto ja harratusten tai ostosten puute ei ollut kai niin merkillistä. Mie en tiedä miten oisin selvinnyt lukion vanhojen tansseista nykyvaatimuksilla. En mitenkään.

    • "asun äitini kanssa koska isäni jätti minut noin 4 vuotta sitten."

      - Tarkoitat varmaan, että isäsi jätti äitisi.

      Äitisi kompensoi pahaa oloaan ostamalla itselleen tavaroita, joita hän ei loppupeleissä edes tarvitse, koska hän ei uskalla kohdata sitä todellisuutta, että hänen miehensä ei halunnut enää olla hänen kanssaan.

      Äitisi pitää kohdata se tosiasia, että hänet jätettiin, mutta elämä jatkuu.

    • Kodin Neuvokki

      Oletkohan nyt ihan tosissasi liikkeellä, en usko "tarinaasi"

    • vanhempi kun sinä

      Puhu ulkopuoliselle taholle teidän tilanteesta, koulun kuraattorille tai terveydenhoitajalle. perusoikeus lapsen elämässä on turvallisuus ja tasapaino. Selvästi kärsit tilanteesta. Sinussa ei ole vika, vaan äidissäs joka ei huolehdi ensi teistä / sinusta ja että teillä on perusasiat hyvin...vaan haaskaa rahat jonnenjoutavaan ja alkoholiin.

    • kurkkupurkki132

      Suomessa on sosiaaliturvajärjestelmä joka antaa rahaa työttömille ja näiden rahojen pitäisi riittää oikein käytettynä elämään (aika vähäpätöiseeseen sellaiseen).

      Joten ongelma on nyt se että äitisi pitäisi lopettaa se mihin hän rahojaan tuhlaa.

      Jos rahoilla ostetaan vain ruokaa, on kurkku, jos taas ruokaa ja alkoholia, on puolikas kurkku. Simple.

    • Pari Vinkkiä

      - Käy juttelemassa koulun opinto-ohjaajan tms. kanssa, jos häneltä löytyy neuvoja tilanteeseesi.
      - Syö koulussa aina kun mahdollista
      - Punainen Risti jakaa ruokaa tarvitseville
      - Jotkut harrastavat ruoan "dyykkaamista"
      - Opettele leipomaan esim. leipää
      - Merestä saa mato-ongella kalaa ilmaiseksi
      - Hanki vaatteesi kirpparilta tai kierrätyksestä
      - Käy keräämässä pulloja

      • g

        ei nyt olla mitää köyhii. vähä normi tadoo korkeemmal nii pyysin uutta pyörää nii sanottii että hanki siihen 300e itte nii porukat maksaa loput. vuodessa 300e pulloilla


    • Anonyymi

      Mun äiti ei välitä musta tänään se sano päin naamaa et ei mua haittaa vaikka kuolet nälkään ja se lainaa multa useesti rahaa ja se oli mulle velkaa 80€ mut se makso vaa 60€ et viel pari kymppi mut ku sanoin siitä se vaan sano että se oli 60€ ei 80€ vaikka kirjoitin sen päivä kirjaan samana päivänä ja äiti valittaa aina miten pas*at lapset sillä on ja asun äidin kanssa koska isi asuu Ylitorniossa uuden vaimon ja lapsen kanssa en käy sielä useesti mutta silti ois kiva käydä sielläkin joskus mutta äiti ei päästä koitan olla malosiman paljon pois kotoota mut se ei auta tiiän tää ei oo iso juttu koska jotku oikeesti pahoin pitelee lasta mutta silti en halu kertoo kellekkää en saiskaa yhesti lähin kouluun seiskalta ku äiti ja veli riiteli ja ne vaan huus ja huus et ne tappaa toisensa...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe