Hullu koira?

zippu

Koirani on tuttujen seurassa mitä rakastettavin, mutta, mutta jos ovesta tulee vieras tai ulkona joku vieras liian lähelle alkaa mieletön rähinä.

Ketään koira ei ole vielä purrut, mutta yhdeltä pyöräilijältä repäs housunpuntin, kun tämä pyöräilijä rupesi potkimaan koiraa kohti ja heilumaan hullun lailla karjuen.

Koira siis taitaa luulla itseään pomoksi ja koittaa puolustaa mua?

Koira kyllä tutustuu ihmisiin todella helposti eli jos joku on tullut juttelemaan, vaikka tänään sille ja se pitää rähinänsä, mutta ei päästä vierasta lähelle, mutta jos huomenna nähdään sama ihminen uudelleen ulkona niin se heti menee innokkaasti moikkaamaan eikä eilisestä ärhentelystä ole tietoakaan.

Sisälle, jos tulee vieras se ärhentelee vain ovella, mutta kun vieras tulee sisälle se lopettaa ja ryntää näyttämään vieraalle kaikki lelunsa.

Osaisiko kukaan auttaa, kun koira ei siis ole paha, mutta miten saisin sen luottamaan enemmän itseeni, että mä oon se pomo?

Mitkään namipalat vieraiden läheisyydessä ei auta, eikä pahemmin nuo johtajuus harjoituksetkaan eli se syö viimeiseksi, menee ulos ovesta viimeiseksi ym...

11

1170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zippu

Koira on 3 1/2.v ja siinä on sakemannia ja kultaistanoutajaa.

Muille koirille se ei ärhentele ollenkaan...

• kukkanen

...ole kyse siitä, että koira luulee itseään pomoksi. Se haluaa ehkä puolustaa sinua tai reviiriään. En ole mikään asiantuntija, mutta tuota minä veikkaisin. Omalle koiralleni (joka on 1½ vuotta) olen tehnyt selväksi, kuka on pomo. Jos se esim. näykkii minua, otan niskasta kiinni, käännän sen selälleen ja sanon tomeralla äänellä *ei pure!* Koira kunnioittaa minua selvästi ja yhteiselo on mukavaa :). Koira tottelee ja on halukas oppimaan uutta.
      Suosittelen katsomaan, käyttäytyykö koira kunnioittavasti sinua kohtaan. Älä epäröi komentaa koiraa, jos se tekee jotain väärin (niin kuin oma koirani joskus näykkii). Ei se osaa olla vihainen sinulle viikkokausia :D! Pian se on taas iloinen eikä muista mitään pienestä kurinpalautteesta ;).

• zippu

Koirani kyllä kotona kunnioittaa mua, tottelee kunnolla ja ulkonakin se tottelee yleensä paitsi silloin kun sillä menee kuulo ja näkö muuhun, kun se näkee mielestään jonkun epäilyttävän asian niinkuin esim. liian lähelle tulevat ihmiset.

Koirani selkeesti myös aivan liikaa vahtii mun tekemisiä, sen pitää tulla veskiinkin mukaan etten vain katoa mihinkään (nytkin makaa jalkojeni päällä).

Alkaa olla lenkkeilyt niin epämiellyttäviä varsinkin näin kesällä, kun pyöriä, rullaluistelijoita, lenkkeiliöitä singahtaa ties mistä yllättäen ohi :/

Kuonopannan kanssa ollaan tuolla ihmisten ilmoilla kuljettu, mutta tuntuu niin typerältä, kun ihmiset ääneen säälittelee koiraa kun sillä on semmonen naru kuonolla josta selkeesti koira ei edes tykkää, kun hinkkaa kuonoaan maahan.

Kuonopanta kuitenkin auttaa mua lenkkeilyssä koiran kanssa, koska uskallan koiran antaa kulkea vapaammin, kun tiedän saavani sen rauhoittumaan, jos se alkaa ärhentelyn ja hyökinnän.

• kukkanen
        zippu kirjoitti:

Koirani kyllä kotona kunnioittaa mua, tottelee kunnolla ja ulkonakin se tottelee yleensä paitsi silloin kun sillä menee kuulo ja näkö muuhun, kun se näkee mielestään jonkun epäilyttävän asian niinkuin esim. liian lähelle tulevat ihmiset.

Koirani selkeesti myös aivan liikaa vahtii mun tekemisiä, sen pitää tulla veskiinkin mukaan etten vain katoa mihinkään (nytkin makaa jalkojeni päällä).

Alkaa olla lenkkeilyt niin epämiellyttäviä varsinkin näin kesällä, kun pyöriä, rullaluistelijoita, lenkkeiliöitä singahtaa ties mistä yllättäen ohi :/

Kuonopannan kanssa ollaan tuolla ihmisten ilmoilla kuljettu, mutta tuntuu niin typerältä, kun ihmiset ääneen säälittelee koiraa kun sillä on semmonen naru kuonolla josta selkeesti koira ei edes tykkää, kun hinkkaa kuonoaan maahan.

Kuonopanta kuitenkin auttaa mua lenkkeilyssä koiran kanssa, koska uskallan koiran antaa kulkea vapaammin, kun tiedän saavani sen rauhoittumaan, jos se alkaa ärhentelyn ja hyökinnän.

...käyttämään tuota kuonopantaa, jos sen avulla uskallat koiran päästää pidemmälle narulle (eikä ainakaan tarvitse pelätä, että se jotain puree).

• Pinja

...omasta vastauksestani alempaa: käy katsomassa

http://www.kumikana.org (koulutus, ohittaminen, ja miksi koira rähisee)

http://www.citybelgit.fi/citybelgit/juttuja/ongelmakoir akurssi.html

ja Helena Koskentalon kirja "pelkopurija ja huomionhakija"

Ei koirasi taida kuvitella itseään pomoksi, kun se kerran omien sanojesi mukaan tottelee sinua kuitenkin kotona. Koti = reviiri, ja jos koira pitää sinua siellä pomona, niin tuntuisi siltä ettei johtajuus olisi pahasti hukassa. Joko koira a) pitää sinua niin tärkeänä, että puolustaa sinua (sehän seuraa sinua joka paikkaan, ettet katoaisi näkyvistä??)
      b) se pelkää nopeasti liikkuvia pyöräilijöitä, vieraita yms, ja puolustautuu siksi.

Jos on kyseessä pelko, niin kumikana-sivuilta löytyy erinomaiset ohjeet pelkorähinän voittamiseen.

Osaako koirasi ottaa hyvin katsekontaktia sinuun? Jos osaa, niin voitte kokeilla seuraavanlaista harjoittelua (jos ei osaa katsekontaktia, niin opeta vaikka makkaranpaloilla sano koiran nimi tai tietty käskysana, ja kun koira katsoo sinua, heti palkka)

Ota pussillinen koiran parasta herkkua mukaan JOKA LENKILLE, siis todella jotain yli-hyvää, niin että koira varmasti kiinnittää huomionsa sinuun. (meidän koiralla se on grillimakkara)

Menkää katselemaan niitä pyöräilijöitä, jonnekin suht vilkkaaseen paikkaan MUTTA niin kauas pyöräilijöistä, että koira ei tunne tarvetta puolustautua. Jos se vaikka 10 metrin päässä pystyy olemaan rauhassa, ja vain katselee ohimeneviä pyöräilijöitä (eikä murise, örise tai yritä hyökätä) niin PALKKAA ja kunnolla. Makkaraa ja kehuja. Tai jos on kyseessä leikkisä koira, niin leikkikää lempilelulla samalla kun niitä pyöräilijöitä näkyy.

Kun katselette niitä pyöräilijöitä sieltä sivummalta, ja jos koira örähtää, niin anna napakka kielto (ehkä pakote hihnanyppäisy) ja käske koiran ottaa katsekontakti sinuun. Ja HETI palkkaa, oikein ylitsevuotavasti.

Ja myöhemmin, kunhan koira sieltä sivummalta ensin tottuu katselemaan pyöräilijöitä: Pidä alkuun turvallinen välimatka, menkää hiukan sivumpaan kun pyöräilijöitä tulee, niin että koira ei tunne oloaan uhatuksi. Kun pyöräilijä lähestyy, menkää esim pientareelle, jossa koira käskyn alla katsekontakti tai istu tms. Pysyttele sinä koiran ja pyörän välissä, silloin epävarma koira tuntee itsensä turvatuksi, kun laumanjohtaja on uhkan ja koiran välissä.

Ja liikkeessä, pidä koira käskyn alla kun ohitatte pyöräilijöitä, esim juuri tuo katsekontakti, tai sivulle/seuraa tms. Ja kun ohitus onnistuu, annetaan makkaraa ja kehuja.

Harjoittelu voi kestää kuukausia, tai olla nopeastikin ohi, riippuen koirasta. Eli siis; riittävä välimatka, totuta koira vähitellen. Onnea ja kärsivällisyyttä matkaan...

• jee

Kerro vielä ikä, rotu ja sukupuoli ennen näitä tietoja kaikki vastaukset on ennemmän tai vähemmän hakuammuntaa, mutta en jaksa uskoa, että kysmyksessä olisi johtajuus ongelma.

Mainitsemasi keinot johtajuuden voimistamiseksi on poppakonsteja joista ei todellakaaan ole apua. Sinä vaan kerrot koirallesi kuka on pomo ja koirastasi sitten riippu millä voimakkuudella tai keinoilla.

Kaikenkaikkiaan vaikutta, että koirasi on äärettömän terävä ja jopa arka. Jos koirallasi on ikää jo reilusti on tehtävä toiminno korjaamiseksi lähes mahdoton.

Koirasi roduksi kuvittelisin jotain seurakoirarotua, säkä alle 20 cm mahdollisesti Bichon Frichee (miten lie kirjoitetaan) joilla on äärettömästi kuvailemiasi ongelmia.

• paula68

Tulipa mieleen kysyä, että miten itse reagoit näissä tilanteissa kun pyöräilijät,vieraat ym tulevat näköpiiriin, jotka laukaisevat tämän koiran huonon käyttäytymisen.
      Sanotko jotain, katsotko koiraasi, "uhkaaviin ihmisiin...

Joskus on hyvä kysyä lähimmältä ystävältäänkin miten hän näkee sinun toimivan näissä tilanteissa. Aina ei näe omia kehonviestimistapoja. Tilanteet kun menevät nopeasti ohitse...

Koirasi nimittäin tarkkailee käytöstäsi jatkuvasti ja toimii sen mukaisesti.
      Jos olet rauhallinen ja rento on myös koirasikin sitä;)

Tarkoitan, että nämä tilanteet on itse nähtävä hyvin välinpitämättömänä/eleettömänä koiran näkökulmasta katsoen.
      Käännytte pois tilanteista ja jatkatte matkaa, ilman mitään "kommunikoimisia" (siis ääntä,kosketusta,katsekontaktia).

Myöhemmin voi yrittää sanoa, kun koira selvästi rauhoittuunut ja harjoiteltu paljon.
      Esim. Kiitos, nyt riittää.
      Muista äänenpainosi, ei vihainen/komentava.

Koirasi on ehkäpä oppinut saamaan huomiotasi näissä ikävissä tilanteissa. Luulee että niin on tarkoituskin.

Eli palkitse(anna hyvää palautetta/kehua ym)AINA ,kun koirasi toimii OIKEIN,
      mutta ei-toivotusta käyttäytymisestä ,väärästä toiminnasta ei mitään reagointia.

ÄLÄ SANO MITÄÄN,ÄLÄ KOSKE KOIRAAN,EIKÄ KATSEKONTAKTIAKAAN.
      Sekin on nimittäin koiran huomioimista. Ainakin koirasi sen niin ymmärtää.

Hyvä olisikin harjoitella tilanteita(joku jo siitä kirjoitttikin),rauhallisessa ympäristössä, jolloin koira ei vielä reagoi mitenkään vaan näkee esim. vähän kauempaa "vaarat".
      Jos alkaa murista tai jotain, olette liian lähellä tilannetta;(

Siihen tarvitaan paljon työtä ja kärsivällisyyttä. Onhan koirasi jo toiminut muutaman vuoden väärällä tavalla.
      Se pitää poistaa hänen tiedostostaan tai ainakin vaimentaa sitä siedettäväksi.

Onnea teille molemmille, teidän yrityksissänne;)
      Onnistutte varmasti yhdessä. Se on oikeasta yhteistyöstä kiinni;)

• Lynda

En muista mistä linkistä nuo asiat oli, voitko kertoa? :)

• koirani

Minulla on 2 vuotias uros saksanpaimenkoira, hänen ongelmansa on toiset koirat
      lenkillä: Sekoaa,rähisee hihnassa,vetäää hulluna,raivoaa,eikä kuuntele mitäään.....
      voisiko joku neuvoa koirani kanssa??

• Nyt ennen kuin

tulee talvi, niin hanki ainakin kunnolliset nastapohjalliset kenkiisi. Näin estät sen että koirasi ei vedä sinua liukkaalla kumoon ja pääse karkuun kaatuessasi. Pahassa tapauksessa koirasi voi myös irtipäästessään tapella ja huonolla tuurilla tappaa sen vastaantulevan koiran.

Kun kuitenkin haluat sitä kouluttaa, niin aloita siitä että vedät koiran vierellesi ja pidät sen siinä. Heti kun vastaantulija ilmestyy näkyviin ja ennen kuin koirasi huomaa sen. Opeta sille selkeät käskyt. Saksmanni on erittäin käskyille herkkä koira(olen itse pysäyttänyt pari vierasta irtipäässyttä sakemannia Seis!-käskyllä), ja tekee mielellään mitä omistaja pyytää. Kunhan pyytää oikein ja vaatii tekemään kuten pyydetty.

Voit ottaa jonkun patukan tai kepin mukaan ja aloita leikkiä vetoleikkiä koiran kanssa jo hyvissä ajoin ennenkuin koira on havainnutkaan vastaantulijaa. Kun koira havaitsee sen, niin kehota koiraa jatkamaan leikkiänsä ja purkamaan hermoiluaan siihen patukkaan, sanoen: "anna olla, jatketaan me vaan lystinpitoa, muut tekee mitä tekee". Kun saat koiran kiinnostuksen leikin jatkamiseen herätettyä, olet jo voiton puolella.

Lisäapuna sitten myös että lähde lenkille vain omasta aloitteestasi, ei milloinkaan kun koira itse sitä pyytää(ellei oikeasti ole hätä). Älä myöskään anna sen nuolla nartunpisuja, ne ovat uroskoiralle kuin juhannusnamijuoma sinulle. Liian harras nartunpissin haistaminenkin kannattaa myös rajoittaa.

Luulisin että sulla on väkisinkin vielä vuosi tällaista aika hankalaa aikaa sen kanssa, mutta sitten pitäisi alkaa rauhoittua kun koira oikeasti aikuistuu. Se voi tapahtua sitten kuin "yhdessä yössä". Siihen saakka yritä vain kestää ja koulata sitä noilla.

• 23+6+17

Et ole koirallesi johtaja. Miksi pitää ottaa saku-uros, jos ei saa kuria koiralleen? Tipsut ja chihut on teikäläisiä varten. Voisithan tuota hakeutua ongelmakoirakouluttajalle, josko oppisit käsittelemään koiraasi. Ennenkuin tapahtuu jotain ikävämpää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe