onko pk collie aggressiivinen rotu?

collieta harkitseva

Olen jo jonkin aikaa miettinyt, sopisiko pitkäkarvainen collie seuraavaksi koirakseni. Olen aina ajatellut collien olevan rauhallinen peruskoira. Nyt eräs tuttuni kuitenkin kertoi, että hän ei ole koskaan tavannut kilttiä collieta. Ja on kuulemma tavannut useamman collien. Ovatko colliet tosiaan niin pelokkaita koiria, että ne voivat käyttäytyä jopa aggressiivisesti? Kertokaa te, joilla kokemuksia kyseisestä rodusta.

12

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muyntyjnt

      Mikä tahansa koira epävarmuuttaa puolustaa itseään murinalla. Jos omistaja ei huolehdi koiran terveydestä, riittävästä hyvälaatuisesta ruokinnasta, oikeanlaisesta aktivoinnista, jne, niin kyllä se koira murisee. Epävarmaa koiraa pitää tukea, rohkaista, ei huutaa, kiskoa, kieltää, yms. Kannattaa katsoa mistä koiransa hankkii. Itselläni ei ole koskaan ollut arkaa collieta. Jos harkitset rotua, tutustu siihen muualla kuin suomi24 palstalla, ole niin hyvä.

    • :)

      Minä en ole ikinä tavannut muita kuin kilttejä collieita, ja olen kuitenkin tavannut niitä aika hemmetin paljon. Tiedän kuitenkin myös sen, että niitä todella arkoja ja sitä kautta myös pelkoaggressiivisia yksilöitä löytyy collieista edelleen. Lassiehuuma aiheutti Suomessa päätöntä "jalostamista", jonka takia luonneongelmia esiintyi huimasti... Nykypäivänä ongelma ei ole enää niin suuri, mutta monia kasvattajia kuitenkin löytyy vielä, joita hyvä luonne ei niin paljon kiinnosta kuin pitäisi.

      Kannattaa muistaa myös se, että normaali collie on herkkä ja pehmeähkö koira. Sellaista jos käsittelee huonosti eikä hoida peruskasvatatusta kunnolla, niin voi hyvinkin saada aikaiseksi aran ja arvaamattoman koiran, vaikka kyseinen yksilö olisi voinut oikealla kasvatatuksella kasvaa tasapainoiseksi.

      Rauhallinen peruskoirahan collie monesti on, tosin niitä ei-niin-rauhallisia peruskoiracollieita löytyy paljon myös :) Mutta jos haluat rauhallisen yksilön niin kyllä ne vanhempien luonteet paljon kertovat, kahdesta duracellpupuyksilöstä tuskin ihan niin hirveän rauhallisia pentuja helpolla tulee.

    • Anneli65

      en ole pitkän elämäni aikana tavannut yhtään agressiivistä collieta, toki omalla käytöksellään saa koirasta kun koirasta agressiivisen...

    • Meillä on ollut collieita lähes koko ikäni (pian 30v) ja olen aivan samaa mieltä edellisten kanssa. Collie ei ole luonnostaan agressiivinen rotu enkä tunne tai tiedä ainuttakaan vihamielisesti käyttäytyvää collieta, mutta kuten edellä on sanottu, vääränlaisella kohtelulla collie on helppo pilata.

      Oikeissa käsissä mahtavia koiria.

    • Ihana collieni <3

      Meillä oli myös aivan ihananluonteinen pk-collieuros (joka on nyt jo siirtynyt autuaammille metsästysmaille). Maailman kiltein koira - en kuullut sen koskaan edes murisevan muuta kuin leikkiessään.

      Perehdyin kyllä tarkasti vanhempien luonteeseen ennen pennun hankintaa. Emä kellahti selälleen rapsutettavaksi, kun menimme katsomaan pentua. Älä hanki aran äläkä aggressiivisen emän pentua - sellaisia ei saisi edes käyttää jalostukseen.

      Kerro vaatimuksesi pennun suhteen heti kun soitat kasvattajalle. Jos kasvattaja vetää ns. herneen nenään, vaihda kasvattajaa. Kannattaa muistaa, etteivät kasvattajatkaan osta mitä tahansa pentua itse. On parempi odottaa hyvää pentua kuin ottaa huono,

      Niin ja perehdy itse koiran kasvatukseen, ettet itse pilaa pentua

    • Kyllä löytyy kilttejäkin collieita. Ei nää mitään kaikkien pallutettavia lössyköitä välttämättä ole, mutta kyllä mun "lassieta" voi useimmat vastaantulijat silittää, se seisoo hillitysti paikallaan, joskus jopa tykkää. Kotona aivan ihana ihmisille, rakastaa toisia koiria, mutta toiset lemmikit ei saa mennä sen ruokakupille, silloin siitä tulee hirveä.

      Suosittelen vierailemaan Collieyhdistyksen foorumilla. Siellä voi lukea ilman rekkaamista, kirjoittaminen vaatii rekkaamisen. Sieltä löytyy myös listauksia pevisan ulkopuolisista sairauksista jne. ja luonnetestivideoketju.

      • Yhden arvaamattoman collien olen tavannut, sillä ilmeisesti eka koti ollut huono. Nyt lapsiperheessä, joka ei ehkä ihan ymmärrä, miten koiraa pitäisi käsitellä. Minulle se ei ole ikinä tehnyt mitään, mutta minä olen toisaalta varonut painostamasta sitä ja antanut tutustua rauhassa ja jos kosken, niin kosken niin, että koirankielellä sanon, etten ole vaarallinen.


    • lempeitä & leikkisiä

      No ei todellakaan ole mikään agressiivinen rotu! Omani, eikä kenenkään tapaamani collie ole ollut agressiivinen. Niitä asuu tässä nurkallakin pari, eikä ole agressiivisia. Muista, omistaja päättää millainen koirastansa tulee. Jos siitä tulee agessiivinen ym. voi mennä vaan itseensä ja miettiä mitä on tehnyt väärin. Meidän colliella on myös vahtikoiran piirteitä, ilmoittaa jos vieras on oven edessä murinalla. Se on ihan hyvä juttu meidän mielestä :)

    • collieita20v

      Meillä on myös ollut useita collieita. Yksikään ei ole ollut aggressiivinen, mutta yksi hyvin epävarma. Collien kasvatuksessa pitää ottaa huomioon rodussa hyvin yleisenä esiintyvä pehmeys ja herkkyys. Kovilla otteilla collien voi saada hyvinkin pilalle. Kasvattaja kannattaa valita hyvin. Collieita on paljon tarjolla, joten ei kannata ottaa ensimmäisenä vastaantulevaa pentua, vaan perehtyä huolella vanhempien luonteeseen ja terveyteen. :)

      Jonkin verran eroja on pitkäkarvaisten ja lyhytkarvaisten välillä. Lyhytkarvaiset välttyivät lassiebuumilta, ja ovat ehkä hieman terveempiä. Ovat tosin myös melkoisia hulivilejä, joten kannattaa miettiä, voiko tarjota collielle riittävästi virikkeitä ja tekemistä.

      Kun pentu valitaan oikein, koulutus tapahtuu kannustavasti ja koira saa riittävästi erilaista aktiviteettia, niin collie on mitä miellyttävin kumppani! Kiintyy syvästi tuttuihinsa, oppii erittäin nopeasti ja on rakastettava ystävä. :)

    • teeeeeeeeeeee

      Kikkarihveli. Mun Collie on ainakin alistuva luonteeltaan,sosiaalinen, tasapainoinen,rakastaa lapsia jne. Kulkee ulkona ilman hihnaa. Sisällä ja ulkona voi sormella osoittaa suunnan mihin mennä :D. Hyppää vaikka kaivoon jos niin pyydän. Tottelee lapsia. Lapset voi yksin ulkoiluttaa jne. Aivan mahtava tapaus :D.

      Mut tämä kyseinen kiltti Collie oli pari kuukautta sijoituksessa nuorellaparilla ekana koirana ja kappas, en ikinä olis uskonut et ongelmia tulis,mut tuli ja hain koiran takaisin, ongelmat oli poissa meillä. Olin valmistautunut hirmu työhön,et saa koiran takaisin ruotuun(heidän kertomansa perusteella). Mut ei mitään. koira oli täysin oma sama itsensä millä lähti :D.

      Koiralla oli ollut kuulemma agressioita,kaikessa :). Koskaan ei ole tuo näyttänyt mitään agressioita :D. Päinvastoin. Eikä ole vieläkään :)). Koira oli jopa kuulemma haukkunut ovikelloa ja yrittänyt purra, ja oli näykkäissyt komentaessa :DDD. Okei. Mut täällä se on ihan hiljaa. Makaa paikallaan :D. Ottakaa vaan Collie EKAKS koiraks..

      • Ihana Collie

        Collie on niin älykäs rotu, eli se kapinoi siellä sijoituspaikassa ja tiesi näin pääsevänsä takaisin omaan kotiin.
        Meilläkin on 3v. Collie niin tasapainoinen ja kiltti, ymmärtää puhetta, todella helppo kouluttaa. Ei varmaan ikinä hyväksyisi uutta kotia tai perhettä.
        En laittaisi edes koirahoitolaan, on meidän mukana aina joka paikassa...


    • teeeeeeeeeeeee

      Jees,tuo sijoitus päätös oli raskas, koska halusin pitää koiran itse,mut käytännön syistä en voinut. Toiveena mulla takaraivossa oli koko sen ajan et joku päivä koira palaa takaisin :D. Ja mulla tilanne antoikin periks just samaan aikaan, kun sijoitus perheen emäntä soitti ja kertoi et hällä on hermo mennynä :DD. Tuo on ihan huippu koira :D. Täällä on ja pysyy :).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe