Huostaanotetun lapsen elatusmaksut?

lähihuoltaja

Onko tietoo, että kuka maksaa ja kenelle elatusmaksut ja lapsilisät kun lapsi on huostaanotettu.?? Sossullekko molemmat huoltajat?
Tässsä tapauksessa kysymyksessä on 16v nuori joka on ollut huonoilla teillä ja lähi ja etä yhdessä sossun kanssa katsoivat asian vaativan huostaanottoa, ensiksi kuukaudeksi ja sitten katsotaan eteenpäin.
Laitoin tän äsken uusperhefoorumille,mutta ehkä tämä on "oikeampi".
kiitos jos joku tietää asiasta ja vastailee.

14

8894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä kyllä tiedän

      Lapsen elatusmaksu menee sossun tilille, samoin lapsilisä. Siis, maksava vanhempi maksaa sossuun ja KELA samoin.

      Miten niin molemmat huoltajat?

      • lähihuoltaja

        Maksaako sossu siis kaiken lapsen elatukseen liittyvän, koululiput, henk. koht. hygienian, vakuutusmaksut, vaatteet.....?

        Molemmilla huoltajilla tarkoitin sitä, että kun elatuksen määrä on määritelty, niin silloin katsottiin molemmille huoltajille hänen huoltokykynsä mukainen määrä elatusmaksua, tietenkin lähihuoltajana en maksa itselleni, mutta se on otettu huomioon minun osanani menoista.
        Eli 16 vuotiaalle muistaakseni pätee se oliko se nyt 600 euroa kuukaudessa elatustarve, siitä pois lapsilisä 100euroa, niin se 500 jaetaan elatuskyvyn mukaan. Tässä tapauksessa etä maksaa 140euroa, joten minun osuus on n. 360

        Kun sossu nyt sitten on huoltajana, sen vissiin kuuluu saada koko elatustarpeen määrä itselleen. vai vain lapsilisä ja elatusmaksut kuten kirjoitit. ja onko eri käytäntö jos on vain kuukaudesta kysymys?


      • sijari
        lähihuoltaja kirjoitti:

        Maksaako sossu siis kaiken lapsen elatukseen liittyvän, koululiput, henk. koht. hygienian, vakuutusmaksut, vaatteet.....?

        Molemmilla huoltajilla tarkoitin sitä, että kun elatuksen määrä on määritelty, niin silloin katsottiin molemmille huoltajille hänen huoltokykynsä mukainen määrä elatusmaksua, tietenkin lähihuoltajana en maksa itselleni, mutta se on otettu huomioon minun osanani menoista.
        Eli 16 vuotiaalle muistaakseni pätee se oliko se nyt 600 euroa kuukaudessa elatustarve, siitä pois lapsilisä 100euroa, niin se 500 jaetaan elatuskyvyn mukaan. Tässä tapauksessa etä maksaa 140euroa, joten minun osuus on n. 360

        Kun sossu nyt sitten on huoltajana, sen vissiin kuuluu saada koko elatustarpeen määrä itselleen. vai vain lapsilisä ja elatusmaksut kuten kirjoitit. ja onko eri käytäntö jos on vain kuukaudesta kysymys?

        Sossu perii kyllä molemmilta vanhemmilta lapsen hoidosta korvauksen. Ja lapsilisä menee myös sijoittajalle. Uskoisin että perittävä summa riippuu huoltajien tuloista ja lasketaan niiden mukaan. Huostaanoton aikana lapsen kulusita huolehtii se paikka jossa lapsi on. Eli sieltä lapsi saa ruuan, vaatteet ym. Vakuutuksia ei sijoitetuilla taida olla muita kuin tapaturmavakuutus, Sijoittajalla on ryhmähenkivakuutus johon kaikki sijoitetut lapset ja nuoret on liitetty.


      • Anonyymi

        Lapsi yleensä sijoitetaan lesta perheeseen. Lesta saa n. 80 000euroa vuodessa valtiolta ja kaupunki saa saman kokoisen summan valtiolta. Eli älä huoli muuta kuin että lesta perheen lapset kiusaavat pakanan lapsia.


    • riippuu ajasta

      Kyllä ne elarit ja lapsilisät tulee äidille ihan samoin kuin ennenkin, niin kauan kunnes selivitetään kuin kauan tämä lapsi on sijoituspaikassa. Mun erään tuttavan lapsi oli 2 kk, ja rahat uli äidille. Jos paikka olisi ollut pysyvä tai pidenmpiaikainen niin sitten, mutta siitä pättetään sitten erikseen.

    • lähihuoltaja

      Kiitos vastauksistanne! Mielestäni myös on järkeenkäypää että jos huostaanotto jatkuu niin tehdään myös nämä maksujärjestelyt uusiksi.
      Katsotaan nyt miten tuo lapsi tästä selviää, ja auttaako tämä väliintulo häntä rauhoittumaan. Hyvää syksyä kaikille.

    • Yksiäitivain

      Mulla oli tyttö sijoitettuna avohuollon tukitoimenpiteenä. Lapsilisät ja elatusmaksut
      alkoi mennä heti sossulle ja sitten, kun tytön isä kuoli ja sai perhe-eläkettä niin
      sekin meni välittömästi sossulle. Mutta sitten se perhekoti hoiti kyllä kaiken mitä
      tyttö itselleen tarvitsi, ei tarvinnut maksaa mitään ja kun tyttö pääsi pois sieltä perhe-
      kodista niin 40 % niistä otetuista rahoista se saa takaisin sitten, kun täyttää 21 vuotta.

    • Itse olin äskettäin palaverissä sossun kanssa kun tyttäreni 15 vee on noin vuoden huostaanottossa alkoholin ja koulunkäynnin takia. Sossu vie lapsilisät sain tietää,eivät puhuneet mitään elatusmaksusta? Onkohan se kunnittain eri systeemit?

    • sossupaholainen

      Maksuista määrätään sosiaalihuollon asiakasmaksulaissa. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsistaan vaikka nämä ovat sijoitettuja. Maksun suuruus on elatusavun suuruinen ja peritään molemmilta vanhemmilta ja kuten aiemmin joku kirjoitti, niin 40% säästetään lapselle itsenäistymisvaroiksi.
      Maksu perustuu siis lakiin, eikä ole kuntakohtainen.

    • lapsensa menettänyt

      kun huostaanotosta on kulunut kuukausi niin seuraavasta alkavasta kuukaudesta sekä elatus että lapsilisä menee kunnalle.

    • Anonyymi

      Olen lähihuoltaja lapsi asuun luonani MUTTA lapsilisät ja elatusmaksut menee äidille! Lapsen isä kuten minäkin ihmettelemme järjestelyä….kulemma lainmukainen .äiti ei osallistu millään lailla lapsen hoitoon….kertoo että on nollasopimus. Äiti on sitä mieltä että rahat kuuluubhänelle.

    • Anonyymi

      Äiti hoiti lapset, työt ja rahat 100%, vieraannuttaja isä eli peltokänsä eli omaa elämäänsä, koska haluaa noudattaa perätöntä lausuntoa ja shoppailla vanhempiensa rahoilla...

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe