Onko tietoo, että kuka maksaa ja kenelle elatusmaksut ja lapsilisät kun lapsi on huostaanotettu.?? Sossullekko molemmat huoltajat?
Tässsä tapauksessa kysymyksessä on 16v nuori joka on ollut huonoilla teillä ja lähi ja etä yhdessä sossun kanssa katsoivat asian vaativan huostaanottoa, ensiksi kuukaudeksi ja sitten katsotaan eteenpäin.
Laitoin tän äsken uusperhefoorumille,mutta ehkä tämä on "oikeampi".
kiitos jos joku tietää asiasta ja vastailee.
Huostaanotetun lapsen elatusmaksut?
14
10092
Vastaukset
- ikävä kyllä tiedän
Lapsen elatusmaksu menee sossun tilille, samoin lapsilisä. Siis, maksava vanhempi maksaa sossuun ja KELA samoin.
Miten niin molemmat huoltajat?- lähihuoltaja
Maksaako sossu siis kaiken lapsen elatukseen liittyvän, koululiput, henk. koht. hygienian, vakuutusmaksut, vaatteet.....?
Molemmilla huoltajilla tarkoitin sitä, että kun elatuksen määrä on määritelty, niin silloin katsottiin molemmille huoltajille hänen huoltokykynsä mukainen määrä elatusmaksua, tietenkin lähihuoltajana en maksa itselleni, mutta se on otettu huomioon minun osanani menoista.
Eli 16 vuotiaalle muistaakseni pätee se oliko se nyt 600 euroa kuukaudessa elatustarve, siitä pois lapsilisä 100euroa, niin se 500 jaetaan elatuskyvyn mukaan. Tässä tapauksessa etä maksaa 140euroa, joten minun osuus on n. 360
Kun sossu nyt sitten on huoltajana, sen vissiin kuuluu saada koko elatustarpeen määrä itselleen. vai vain lapsilisä ja elatusmaksut kuten kirjoitit. ja onko eri käytäntö jos on vain kuukaudesta kysymys? - sijari
lähihuoltaja kirjoitti:
Maksaako sossu siis kaiken lapsen elatukseen liittyvän, koululiput, henk. koht. hygienian, vakuutusmaksut, vaatteet.....?
Molemmilla huoltajilla tarkoitin sitä, että kun elatuksen määrä on määritelty, niin silloin katsottiin molemmille huoltajille hänen huoltokykynsä mukainen määrä elatusmaksua, tietenkin lähihuoltajana en maksa itselleni, mutta se on otettu huomioon minun osanani menoista.
Eli 16 vuotiaalle muistaakseni pätee se oliko se nyt 600 euroa kuukaudessa elatustarve, siitä pois lapsilisä 100euroa, niin se 500 jaetaan elatuskyvyn mukaan. Tässä tapauksessa etä maksaa 140euroa, joten minun osuus on n. 360
Kun sossu nyt sitten on huoltajana, sen vissiin kuuluu saada koko elatustarpeen määrä itselleen. vai vain lapsilisä ja elatusmaksut kuten kirjoitit. ja onko eri käytäntö jos on vain kuukaudesta kysymys?Sossu perii kyllä molemmilta vanhemmilta lapsen hoidosta korvauksen. Ja lapsilisä menee myös sijoittajalle. Uskoisin että perittävä summa riippuu huoltajien tuloista ja lasketaan niiden mukaan. Huostaanoton aikana lapsen kulusita huolehtii se paikka jossa lapsi on. Eli sieltä lapsi saa ruuan, vaatteet ym. Vakuutuksia ei sijoitetuilla taida olla muita kuin tapaturmavakuutus, Sijoittajalla on ryhmähenkivakuutus johon kaikki sijoitetut lapset ja nuoret on liitetty.
- Anonyymi
Lapsi yleensä sijoitetaan lesta perheeseen. Lesta saa n. 80 000euroa vuodessa valtiolta ja kaupunki saa saman kokoisen summan valtiolta. Eli älä huoli muuta kuin että lesta perheen lapset kiusaavat pakanan lapsia.
- riippuu ajasta
Kyllä ne elarit ja lapsilisät tulee äidille ihan samoin kuin ennenkin, niin kauan kunnes selivitetään kuin kauan tämä lapsi on sijoituspaikassa. Mun erään tuttavan lapsi oli 2 kk, ja rahat uli äidille. Jos paikka olisi ollut pysyvä tai pidenmpiaikainen niin sitten, mutta siitä pättetään sitten erikseen.
- lähihuoltaja
Kiitos vastauksistanne! Mielestäni myös on järkeenkäypää että jos huostaanotto jatkuu niin tehdään myös nämä maksujärjestelyt uusiksi.
Katsotaan nyt miten tuo lapsi tästä selviää, ja auttaako tämä väliintulo häntä rauhoittumaan. Hyvää syksyä kaikille. - Yksiäitivain
Mulla oli tyttö sijoitettuna avohuollon tukitoimenpiteenä. Lapsilisät ja elatusmaksut
alkoi mennä heti sossulle ja sitten, kun tytön isä kuoli ja sai perhe-eläkettä niin
sekin meni välittömästi sossulle. Mutta sitten se perhekoti hoiti kyllä kaiken mitä
tyttö itselleen tarvitsi, ei tarvinnut maksaa mitään ja kun tyttö pääsi pois sieltä perhe-
kodista niin 40 % niistä otetuista rahoista se saa takaisin sitten, kun täyttää 21 vuotta. Itse olin äskettäin palaverissä sossun kanssa kun tyttäreni 15 vee on noin vuoden huostaanottossa alkoholin ja koulunkäynnin takia. Sossu vie lapsilisät sain tietää,eivät puhuneet mitään elatusmaksusta? Onkohan se kunnittain eri systeemit?
- sossupaholainen
Maksuista määrätään sosiaalihuollon asiakasmaksulaissa. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsistaan vaikka nämä ovat sijoitettuja. Maksun suuruus on elatusavun suuruinen ja peritään molemmilta vanhemmilta ja kuten aiemmin joku kirjoitti, niin 40% säästetään lapselle itsenäistymisvaroiksi.
Maksu perustuu siis lakiin, eikä ole kuntakohtainen. - lapsensa menettänyt
kun huostaanotosta on kulunut kuukausi niin seuraavasta alkavasta kuukaudesta sekä elatus että lapsilisä menee kunnalle.
- Anonyymi
Olen lähihuoltaja lapsi asuun luonani MUTTA lapsilisät ja elatusmaksut menee äidille! Lapsen isä kuten minäkin ihmettelemme järjestelyä….kulemma lainmukainen .äiti ei osallistu millään lailla lapsen hoitoon….kertoo että on nollasopimus. Äiti on sitä mieltä että rahat kuuluubhänelle.
- Anonyymi
Äiti hoiti lapset, työt ja rahat 100%, vieraannuttaja isä eli peltokänsä eli omaa elämäänsä, koska haluaa noudattaa perätöntä lausuntoa ja shoppailla vanhempiensa rahoilla...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631443Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on561247Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241229Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141130- 1261068
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994- 42939
- 72905
- 73899