Moposkootterin ylläpitokustannukset

Scobisti

Olen aikeissa hommata moposcootterin ja mietin mitä kaikkia kustannuksia siihen liittyy vuodessa. Pitääkö noita katsastella, mitä täyskasko tommosiin maksaa.?Suunnilleen.

Entä kuinka tiuhaan tahtiin pitää rempata esim honda tai yamaha peliä. Kinuskeja en uskalla harkita koska monet kertovat että paskoja. Paljonkos noilla puolendesin koneilla tyypillisesti ajetaan yhdellä männällä yms? Miten variaattori kestää? Pikkuosiahan esim tulppia voi uusia helposti mutta onko vaikeaa tehä isompia remppoja ite? Tarkoitus ei ole mitään järjetöntä pillurallia veivata, mutta ei sitä nyt lasivitriinissäkään säilytetä.

17

3220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgngdshnm

      jos pidät vakiona niin kestää öljyt ja männän vaihdat välillä. variaattori riippuu ihan merkistä. täys kasko on jotain 200e vuodessa ja ei tartte katsastaa ellei kilvet lähe

      • Fude driver-07

        Minkä ihmeen takia vaihtaa mäntä välillä? Ei sitä tarvitse vaihtaa ellei se hajoa.


      • Särä-mies
        Fude driver-07 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia vaihtaa mäntä välillä? Ei sitä tarvitse vaihtaa ellei se hajoa.

        Koska se mäntä tuppaa hajoamaan/kulumaan vaihtokuntoon mopoissa/skoottereissa n. 15-20 tkm jälkee. Eli pitkähä siinä on vaihtoväli ja jos aikoo ajaa sillä mopollaan 18-vuotiaaks asti eikä vedä mitään hirveetä pillurallia 24/7 ympäri vuoden, niin eihän se 15-20 tkm tuu ees täytee, eli siitä ei tarvii huolehtia ollenkaa.

        Isompia remontteja skobiin ei tarvii tehä kun n. 20 tkm välein, mihin toi ed. männänvaihtoki kuuluu. Samalla sitte yleensä rempataan vähän reilummin tota alakertaa. Tietysti niiden osien kuluminen on aika yksilökohtasta.

        Kannattaa myös varautua siihen, että osia hajoo matkan varrella ihan laatupeleistäki, jollon niitä joutuu vaihtelemaan.

        Kulutusosia on tietysti ne alottajan mainitsemat tulpat ja sitte ehkä variattorin rullat (n. 10€/sarja) ja -hihna (muutaman kympin), jotka voi vaihtaa ite. Niidenki vaihtoväli mitataa kuitenki reilusti tuhansis kilometreis.


      • Scobisti
        Särä-mies kirjoitti:

        Koska se mäntä tuppaa hajoamaan/kulumaan vaihtokuntoon mopoissa/skoottereissa n. 15-20 tkm jälkee. Eli pitkähä siinä on vaihtoväli ja jos aikoo ajaa sillä mopollaan 18-vuotiaaks asti eikä vedä mitään hirveetä pillurallia 24/7 ympäri vuoden, niin eihän se 15-20 tkm tuu ees täytee, eli siitä ei tarvii huolehtia ollenkaa.

        Isompia remontteja skobiin ei tarvii tehä kun n. 20 tkm välein, mihin toi ed. männänvaihtoki kuuluu. Samalla sitte yleensä rempataan vähän reilummin tota alakertaa. Tietysti niiden osien kuluminen on aika yksilökohtasta.

        Kannattaa myös varautua siihen, että osia hajoo matkan varrella ihan laatupeleistäki, jollon niitä joutuu vaihtelemaan.

        Kulutusosia on tietysti ne alottajan mainitsemat tulpat ja sitte ehkä variattorin rullat (n. 10€/sarja) ja -hihna (muutaman kympin), jotka voi vaihtaa ite. Niidenki vaihtoväli mitataa kuitenki reilusti tuhansis kilometreis.

        Eli vakioscobasta ei mee ku se parisataa vakuutukseen vuodes? Mites sit just toi osien kestäminen et mitä kaikkee uusittavaa on odotettavissa?


      • Scobisti
        Scobisti kirjoitti:

        Eli vakioscobasta ei mee ku se parisataa vakuutukseen vuodes? Mites sit just toi osien kestäminen et mitä kaikkee uusittavaa on odotettavissa?

        Tai tuohonhan särämies oikeestaan jo vastasi mutta missä hinnoissa noissa huolloissa mennään? Entä kone? Kuluuko niin et porattava? Miten jarrut yms tykkäää suomen suola-ilmastosta? Talviajoakin kun on tiedossa


      • Särä-mies
        Scobisti kirjoitti:

        Tai tuohonhan särämies oikeestaan jo vastasi mutta missä hinnoissa noissa huolloissa mennään? Entä kone? Kuluuko niin et porattava? Miten jarrut yms tykkäää suomen suola-ilmastosta? Talviajoakin kun on tiedossa

        Vakuutukseen ei tosiaan mee, kun se 200-300€ vuodes, en nyt muista ihan tarkkaa summaa (tosin virittämällähän sen saa nostettua jopa seitsenkertaseks jos huvittaa...)

        Koneen kuluminen on tosi yksilöllistä, eli kaikille osille ei voi sanoo ihan tarkkaa käyttöikää. Jos oot ostamassa suht merkkipeliä (yamaha, honda...) niin jos joku osa ennen aikojaan ihan totaalisesti hajoaa (mopo ei esim. lähe käyntiin), niin sillonhan takuu kattaa varaosat ja vaihdot. Mut mitä ihan kulumiseen tulee, niin mitään poraamisia ei tarvii lähtee tekee. Sitten kun isommin remppaa niin vaihdettavaa on esim. se mäntä, tiivisteitä ja stefoja, rullia ja hihna, sähköosia ja katteita jos on tarve, mahdollisesti kampiakseli jne. kyllähän siitä voi perjaatteessa hajota mikä osa tahansa. Jarrut kyllä yleensä kestää ihan hyvin, muistat vaan ottaa levyjarrut eteen ja taakse, Rumpujarruil ei tee kyl yhtää mitään (kokemus puhuu -.-)

        Niin ku sanoin jo, niin se osien kuluminen ja hajoominen on tosi yksilöllistä ja vähän tuuristaki kiinni. Oon kuullu et jotku ois ajellu esim. 40000km ilman mitään sen suurempaa. Tosin merkkipelikin saattaa leipoo kiinni jo ekalla tonnilla.

        Jos kulumisen takia osia joutuu joskus reilummin vaihtamaan, niin hintaa tulee sillon kyllä osista riipuen joitain satoja euroja. Ihan määräaikaishuollot ei maksa muutamaa kymppiä enempää mahd. varaosat.

        Talvellakin voi perjaatteessa ajaa, kuhan on mahdollisuus 1. Ladata akkua (laturi ei maksa paljoo), 2. Säilyttää lämpimäs paikas (helpottaa tosi paljon) ja 3. On kärsivällisyyttä lämmittää konetta riittävästi ennen lähtöö (osat hajoo herkemmin kylmänä)

        Loppuyhteenvetona, niin ei se skoban ylläpito vuodessa montaa sataa vie, vaikka ajais paljonki.


      • Särä-mies
        Särä-mies kirjoitti:

        Vakuutukseen ei tosiaan mee, kun se 200-300€ vuodes, en nyt muista ihan tarkkaa summaa (tosin virittämällähän sen saa nostettua jopa seitsenkertaseks jos huvittaa...)

        Koneen kuluminen on tosi yksilöllistä, eli kaikille osille ei voi sanoo ihan tarkkaa käyttöikää. Jos oot ostamassa suht merkkipeliä (yamaha, honda...) niin jos joku osa ennen aikojaan ihan totaalisesti hajoaa (mopo ei esim. lähe käyntiin), niin sillonhan takuu kattaa varaosat ja vaihdot. Mut mitä ihan kulumiseen tulee, niin mitään poraamisia ei tarvii lähtee tekee. Sitten kun isommin remppaa niin vaihdettavaa on esim. se mäntä, tiivisteitä ja stefoja, rullia ja hihna, sähköosia ja katteita jos on tarve, mahdollisesti kampiakseli jne. kyllähän siitä voi perjaatteessa hajota mikä osa tahansa. Jarrut kyllä yleensä kestää ihan hyvin, muistat vaan ottaa levyjarrut eteen ja taakse, Rumpujarruil ei tee kyl yhtää mitään (kokemus puhuu -.-)

        Niin ku sanoin jo, niin se osien kuluminen ja hajoominen on tosi yksilöllistä ja vähän tuuristaki kiinni. Oon kuullu et jotku ois ajellu esim. 40000km ilman mitään sen suurempaa. Tosin merkkipelikin saattaa leipoo kiinni jo ekalla tonnilla.

        Jos kulumisen takia osia joutuu joskus reilummin vaihtamaan, niin hintaa tulee sillon kyllä osista riipuen joitain satoja euroja. Ihan määräaikaishuollot ei maksa muutamaa kymppiä enempää mahd. varaosat.

        Talvellakin voi perjaatteessa ajaa, kuhan on mahdollisuus 1. Ladata akkua (laturi ei maksa paljoo), 2. Säilyttää lämpimäs paikas (helpottaa tosi paljon) ja 3. On kärsivällisyyttä lämmittää konetta riittävästi ennen lähtöö (osat hajoo herkemmin kylmänä)

        Loppuyhteenvetona, niin ei se skoban ylläpito vuodessa montaa sataa vie, vaikka ajais paljonki.

        Oho, tulipas pitkä viesti :p


      • NeitiWatson

        Kannattaa sitä mopoa sen verran piristää että kulkee 60 tasan. Säästyy huomattavasti rahaa, kun liiallinen kuristus ei riko jatkuvalla syötöllä koneesta osia. Poliisi voi asiasta olla toista mieltä, mutta huoltojen/kestävyyden osalta järkevä temppu.


      • eikannatapiristää
        NeitiWatson kirjoitti:

        Kannattaa sitä mopoa sen verran piristää että kulkee 60 tasan. Säästyy huomattavasti rahaa, kun liiallinen kuristus ei riko jatkuvalla syötöllä koneesta osia. Poliisi voi asiasta olla toista mieltä, mutta huoltojen/kestävyyden osalta järkevä temppu.

        Ei muuten kannata piristää, vaan pitää ihan laillisena mopona. SYY: sillä pienellä piristyksellä mopo ei ole enään sitä mille vakuutusta haetaan ja vakuutusta myöntäessään vakuutusyhtiö edellyttää ja olettaa mopon olevan laillisessa kunnossa. Vakuutusehdoissa on selkeästi kerrottu, että vakuutuksen myöntämisen perusteissa tapahtuneista muutoksista on ilmoitettava vakuutusyhtiöön. Samoin vakuutusehdoissa on myös maininta, että jo maksettuja korvauksia voidaan periä takaisin. Tämä tarkoittaa, että tuolla piristetyllä mopolla aiheutettuja korvattavia vahinkoja vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa lainkaan tai jos korvaa, ne voidaan periä takaisin.

        Ja mitä tulee moottorin kestävyyteen, niin moottori kestää ihan yhtä hyvin ilman sitä piristystäkin! Joten siinäkään suhteessa ei ole järkeä piristää!!!


    • nn

      Ajokustannukset:
      - polttoaine
      -öljy
      -varaosat
      -ajovarusteet
      -vakuutus
      -huolto
      -renkaat
      Vuodessa voi nuo ajovarusteet eli hyvä kypärä,hanskat,housut, kengät, sadevarusteet kirpaista enemmän, mutta ne sitten kestävätkin vuodesta toiseen.

    • yn50ff

      Kustannuksista suurin on se pakollinen liikennevakuutus ja kasko. Ei voi ajaa ilman. Ihan jo varkauden varalle pitää ottaa.

      Täyskasko ja liikennevakuutus on vuodessa noin 400 euroa. Mopo kestää kahdesta kolmeen vuotta ja 10tkm. Tämän jälkeen kaikki on lopussa. Eikä kannata korjailla, koska varaosista riistetään sikana.

      Vältä muuten Yamaha. Kaikella tapaa heikko. Omasta 2010 Neosista hajosi etuhaarukka 7500 km ajettuna ( painan 70kg ). Koko etupyörä taittui ajaessa mopon alle.

      Aika hentoa tekoahan ne kaikki on.

      • Jutustelija1

        Itsellä oli Aprilia SR 50, siitä on nykyään FACTORY nesteversio joka on ihan jees ja kulkee kureitta 60 jos on väleissään ja säädöissään.


    • edullinenon

      pakollinen liikennevakuutus 185 e/v ja bensiiniin esim. nelitahtisilla noin 4 litraa eli 7 euroa per 100 km.
      Siinäpä ne kulut.

      • 2t-kone

        2t tuorevoitelu koneessa plus öljy 1000km/1L n.7,90e

        siis jos ajaa 1000km/vuosi(12kk)
        185e vakuutus 70e poltoaineet 7,90e öljy = 263e /vuosi


    • Anonyymi

      "Jos pidät vakiona" Kuristettu 45 kulkeva vakio juuri hajoaa! Kuristus on se joka noi koneet saa hajoamaan. Itsellä ollut muutama skootteri, ja viimeisimmän kun laittoi kulkemaan hiukan alle 60, niin johan rupesi viat loppumaan. Nyt kulkenut jo 3k ilman vikoja. Kuristettuna 45:km/h hyvä jos 600-900 pääsi, ettei joku osa lauennut... Eli jos haluatte kuluissa säästää niin hiukan alle 60 kun laitatte kulkemaan, niin hyvä tulee, viat loppuu kuin seinään, ja tietysti säännölliset huollot kerran kesässä, niin ei pelkoa että jättäisi tielle. Mutta jos tehdasvakioksi jätätte, niin siinähän kokoajan olette korjailemassa ja se on FAKTA

    • Anonyymi

      mopon virittäminen on jotain niin typerää kun vaan voi olla. Liikkuvan poliisin, sivaripoliisin tai ratsian tavatessa lähtee kilvet, tulee moottoripyörävakuutusmätkyt, joutuu ostamaan ja asentamaan vakio-osat, uudelleenkatsastamaan eli kallis paukku. Viritetty mopo vaikea myydä eteenpäin, vanhemmat ei sellaista teineilleen osta, autokoulun ajokokeessa ope ja muut näkee kyllä että on viritetty. selittelyä, lisälaskua, rangaistusta.

    • Anonyymi

      Lisäyuksenä edelliseen, että olen omistanut 6 vakio mopoa ja yksikään ei ole ajamisesta hajonnut, lähinnä edellisen kaatumisnaarmuja joutunut fiksaamaan siinä kaikki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe