Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Elonkorjuu- ja Mikael-juhlan laulut :)

exsteiner

Muistaisko joku sanoja lauluihin joita Mikael-juhlassa lauletaan? Elonkorjuulaulut ja muut ovat vaipuneet unholaan ja nyt vuosien jälkeen alkoivat soida päässäni, sanoja en vain muista. Esimerkkeinä "Kun syksy saapuu Mikael", "Käy tanssihin, huilut ja rummut" sekä "On taivaanportin edessä jne.." Myös muita elonkorjuu/mikael-lauluja kaipaisin. Jossakin puhuttiin paljon linnuista, mahtaako kukaan muistaa? Olisin kiitollinen :) Hyvää syksyn alkua kaikille!

33

4562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiko tulla mukaan

      Voiko näihin Elonkorjuu- ja Mikaeljuhliin ottaa mukaan isovanhemmat ja lapsen kummit?

      • Piiitsuli

        Siinä koulussa missä olin harjoittelijana oli nämä juhlat vain koulun väelle, koska ne kestivät sen verran vähän aikaa, eikä tarjoilua pystytty järjestämään kaikille. Toisaalta uskon, että jos joku yksittäinen vanhempi haluaa tulla mukaan niin sen voi varmasti järjestää. Onhan Mikael-juhlien yhteydessä usein myös siivoustalkoot, johon tarvitaan varmasti auttavia käsiä.


      • lapsen suku mukaan
        Piiitsuli kirjoitti:

        Siinä koulussa missä olin harjoittelijana oli nämä juhlat vain koulun väelle, koska ne kestivät sen verran vähän aikaa, eikä tarjoilua pystytty järjestämään kaikille. Toisaalta uskon, että jos joku yksittäinen vanhempi haluaa tulla mukaan niin sen voi varmasti järjestää. Onhan Mikael-juhlien yhteydessä usein myös siivoustalkoot, johon tarvitaan varmasti auttavia käsiä.

        Juu. Nämä sukulaiset ovat todella ystävällisiä ja kovia siivoomaankin. Kiitos, pyydän heidätkin mukaan.


    • armas aurinkoinen

      Onko se "Maasta versonut on vilja tämä....." näitä Mikaeljuhlan juttuja, vai onko se ruokailuun liittyvä loru.

      • Piiitsuli

        Ruokaruno.


    • lsjpoi

      Maasta versonut on ruokaruno

    • Mikael ja Samuel

      Mutta voiko niitä runoja ja lauluja laittaa tänne, niin sukulaisetkin voivat opetella juhlaa varten niitä!

      • Piiitsuli

        Minuakin kiinnostaisi. Onko jollain niitä ylhäällä? Tosin ei niitä ulkoa tarvitse osata, eiväthän lapsetkaan osaa.


    • Mikä ihme?

      Mikähän tämä Mikaeljuhla on? Kun joku kirjoittaa ko. juhlasta Biovanhemmat -palstalla, katoaa viesti sieltä alta aikayksikön. Kokeillaanko? Taitaa olla jollain tavalla kielletty juhla.

      • Piiitsuli

        Wikipedia:

        "Mikkelinpäivä on alun perin arkkienkeli Mikaelin päivä 29. syyskuuta, mutta nykyisin päivä on omistettu kaikille enkeleille. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkovuodessa päivä on 29. syyskuuta tai sen jälkeinen sunnuntai. Tällaiselle liikkuvalle paikalle mikkelinpäivä siirrettiin Ruotsissa ja Suomessa vuonna 1772. Siirto tuli voimaan vuodesta 1774 lähtien."

        (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikkelinpäivä)

        Ennen vanhaan Suomessa Mikkelinpäivää oli tapana viettää esimerkiksi mikkelinmarkkinoin. Nykyään sen sijana syksyisin ei ole oikeastaan mitään juhlaa kun taas talvella on joulu, keväällä pääsiäinen ja kesällä juhannus. Steinerpedagogiikassa nähdään tärkeänä sekä perinteiden vaaliminen että luonnon kiertokulun seuraaminen ja oman paikan löytäminen luonnossa ja koko maailmassa. Siksi Mikaeljuhlaa vietetään.

        Ainakaan uusinta viestiäsi ei ole näköjään poistettu :) http://keskustelu.suomi24.fi/node/10863872


      • st. michael
        Piiitsuli kirjoitti:

        Wikipedia:

        "Mikkelinpäivä on alun perin arkkienkeli Mikaelin päivä 29. syyskuuta, mutta nykyisin päivä on omistettu kaikille enkeleille. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkovuodessa päivä on 29. syyskuuta tai sen jälkeinen sunnuntai. Tällaiselle liikkuvalle paikalle mikkelinpäivä siirrettiin Ruotsissa ja Suomessa vuonna 1772. Siirto tuli voimaan vuodesta 1774 lähtien."

        (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikkelinpäivä)

        Ennen vanhaan Suomessa Mikkelinpäivää oli tapana viettää esimerkiksi mikkelinmarkkinoin. Nykyään sen sijana syksyisin ei ole oikeastaan mitään juhlaa kun taas talvella on joulu, keväällä pääsiäinen ja kesällä juhannus. Steinerpedagogiikassa nähdään tärkeänä sekä perinteiden vaaliminen että luonnon kiertokulun seuraaminen ja oman paikan löytäminen luonnossa ja koko maailmassa. Siksi Mikaeljuhlaa vietetään.

        Ainakaan uusinta viestiäsi ei ole näköjään poistettu :) http://keskustelu.suomi24.fi/node/10863872

        No kas vain. On saanut olla paikoillaan. Kaksi aiempaa poistettiin.


      • Piiitsuli
        st. michael kirjoitti:

        No kas vain. On saanut olla paikoillaan. Kaksi aiempaa poistettiin.

        Todella omituista! Sivuilta ei löydy edes palstan sheriffin nimeä.


      • itsesuojelu!!!!!!
        Piiitsuli kirjoitti:

        Todella omituista! Sivuilta ei löydy edes palstan sheriffin nimeä.

        Luulen, että JOKU ei halunnut yhdistettävän itseensä Mikael -juhlaa ja omituisia kirjoituksiaan biovanhemmat -palstalla.

        Polttaa, polttaa, uuu...uuu..uuuuu. On liian kuumaa, kuumaa.....


      • Piiitsuli
        itsesuojelu!!!!!! kirjoitti:

        Luulen, että JOKU ei halunnut yhdistettävän itseensä Mikael -juhlaa ja omituisia kirjoituksiaan biovanhemmat -palstalla.

        Polttaa, polttaa, uuu...uuu..uuuuu. On liian kuumaa, kuumaa.....

        "Luulen, että JOKU ei halunnut yhdistettävän itseensä Mikael -juhlaa ja omituisia kirjoituksiaan biovanhemmat -palstalla."

        Tarkoitatko, että hän ei halunnut pilata Mikaeljuhlan mainetta vai mitä? Kuulostaa mielenkiintoiselta tapaukselta!


      • !!!!!!!!!!!!!!!!
        Piiitsuli kirjoitti:

        "Luulen, että JOKU ei halunnut yhdistettävän itseensä Mikael -juhlaa ja omituisia kirjoituksiaan biovanhemmat -palstalla."

        Tarkoitatko, että hän ei halunnut pilata Mikaeljuhlan mainetta vai mitä? Kuulostaa mielenkiintoiselta tapaukselta!

        Jääköön tulkinta lukijan vastuulle.


      • Piiitsuli
        !!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Jääköön tulkinta lukijan vastuulle.

        Niin. Mietin vain, että jos hänellä oli jo valmiiksi omituisia kirjoituksia, niin varmaan Mikaeljuhla olisi mennyt samojen omituisuuksien piikkiin ;)


    • muutama biisi

      "Kuumaa hehkuu aurinko ja vilja kypsää on, pum, pum, rumpu kaikaa vilja kypsää on."

      "Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea."

      "Ystävyys on se pikkuinen ukko, jolla on taskussa avain ja lukko. Sillä se sitoo ystävät yhteen, niinkuin maamies pellolla lyhteen."

      Tuossa jokunen Mikael - juhlassa varmastikin laulettavista / loruteltavista elonkorjuulauluista / loruista.

      • Säälin kuin hylje

        Kuulostaa valitettavan vähämieliseltä toiminnalta.


    • lisää biisejä

      Ja lisää:

      "Olen tomaatti, olen tomaatti, olen punainen toimaatti. Olen tomaatti, olen tomaatti, olen punainen tomaatti."

      Edellä oleva voidaan laulaa kaikilla sadonkorjuun antimilla, kuten olen kurpitsa jne.

    • Steiner oppilas

      http://www.kirjasto.oulu.fi/NeitsytMaria/slide25.html

      "kynttilät nyt syttyy, pimeys hälvenee. Lapsi lauluun yhtyy, mieli herkkenee..."

      "Tähtitarhain valoteillä hiljaa Maria vaeltaa.
      Sädesäikeet kultalangat lapselleen hän kokoaa.
      Kaikki tähdet ihmetellen katselevat Mariaa,
      kun hän yhteen liittää sen mi
      jouluyönä maahan saa."

    • Ihana laulu

      "Kun syksy saapuu, Mikael, hän miekan ja kilven kera kulkee yli metsäin ja peltoin kultaisten. On tiensä taisteluhun, hän voimallansa murtaa pois pimeyden mahdin ja valo voiton saa.

      Nyt heikkoutesi voita, ja vahvista sydän, ja pelko kauas poista on kanssas Mikael. Hän voitokas ja suuri, minän on luja muuri, hän taistelussa turva ja voima sydämen."

    • heikkous = voima

      Heikkoudessa piilee voima. Eikö Mikael tiedä sitä?

    • rauhoitu Michael

      Miksi pitäisi miekkojen kanssa heilua? Ota iisisti vaan. Ei kiekkoleijonatkaa enää kauaa tappele.

    • PAHA LOHIKÄÄRME

      Mä miekan nostan tanasta ja lähden taisteluun. On elämä niin raskasta, että joudun taisteluun. Mut väärään paikkaan laitettiin, et paljon pahaa koin. Mua huosnostikin kohdeltiin, mut ajan kanssa parantua voin.

      Sain uuden mahdollisuuden ilon, jota vielä ymmärrä mä en. Mut jonain päivänä enää miekkaan tartu en. Tuossa väärässä paikassa joudui näkemään vääryyttä ja murhetta. Siellä suuri LOHIKÄÄRME hallitsee, kukaan muu ei sanoa saa mitään. Ainoastaan suuri LOHIKÄÄRME on oikeassa kaikessa.

      Ehkä aikuisena sen ymmärrän, että jokainen tekee virheitä ja erityisesti PAHA LOHIKÄÄRME kostaa jotain omaa pienuuttaan esittämälla SUURTA ja VIISASTA. Lohikäärme vuoraa päänsä erilaisiin kuorrutuksiin ja esittää niin hienoa majesteettia. Mutta vielä koittaa aika, jolloin tuon hirmun muisto häviää, enkä halua hänan pahuuttaan muistaa. Olen pikku Mikael ja vielä joudun miekkaan kantamaan.

      • Mikael ja Lohikäärme

        Olen oppinut ym. tarinan Mikaelista ja pahasta lohikäärmeestä. Tunnetaanko se steinerkouluissa?


    • Ysiluokkalainen steiner

      Elorumpu

      Kuultaa maa kultaista valoa tulvimalla
      Kypsynyt maa huumaajaa maa taivasalla
      Keesän hehkeys haipuu hedelmien tuoksuun
      Öinen valkeus vaipuu varjohon pimeyden

      Metsämaa ..... marjat kasvattaa
      Maahinen tuntee sen maan metsäisen
      Sieniperheen huomaa suureksi varttuneen
      Yhden keltalehden mättäälle varisseen.

      En ole aivan varma noista sanoista, kun ei enää osaa ulkoa:( Itkettää aina Mikaeljuhlassa kun on kasvanut jo niin isoksi.

      • Minä taas

        Ainiin ja yksi säkeistö taitaa olla vielä lisää...


      • pienelle Mikaelille
        Minä taas kirjoitti:

        Ainiin ja yksi säkeistö taitaa olla vielä lisää...

        Pikku Mikael, kyllä elämä kantaa ja suojelee, tästä eteenpäin. Lohikäärme ei enää sua uhkaa.


    • vainoava kuorrutus

      Maailma on niin avara, pikku pikku Mikael, siin on monta vaaroa, pikku pikku Mikael.
      Lohikäärme vainoaa, piku pikku Mikael, pääset kyllä erohon, pikku pikku Mikael.

    • miekkaa ei tarvittu

      No joutuiko se pikku-Mikael heiluttelemaan miekkaansa SUURTA Lohikäärmettä vastaan Steinerjuhlassa.

      Vastaan. Ei onneksi. Jihuu.

    • Anonyymi

      Ruokaruno

      Maasta versonut on vilja tämä armaan aurikoisen kypsentämä rakas aurinko ja rakas maa teitä emme tahdo unhoittaa teistä kiittä saamme jumalaa

      Hyvää ruoka halua

    • Anonyymi

      Ruoka Laulu

      Mä aurinkoa kiittää saan en äiti maata unhoita ma heiltä ruuan juoman saan siks syömmein kiittää jumalaa !!

    • Anonyymi

      Ruoka runo

      Kristuksen rauha täyttäköön kaiken Minkä silmämme näkee ja suumme syö ruumiimme joka on maasta ja henkemme on Jumalasta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe