Onko koiranpennulle haitallista muuttaa uuteen kotiin vasta noin 4kk iässä. Olen tuomassa pentua ulkomailta, joten sen nuorempana kotiin saaminen ei aiemmin onnistu. Olisiko muilla kokemuksia aiheesta?
Koiran pentu uuteen kotiin vasta 4kk iässä
5
2789
Vastaukset
- Experience10
Ainoa on että jos pentua ei ole ollenkaan sosialistettu kasvattajalla niin se aika on menetetty. 16 viikon iän jälkeen totuttaminen ihmisiin, toisiin koiriin jne on paljon vaativampaa. Tuttuni toi myös pennun ulkomailta, oli melkein puolivuotias Suomeen saapuessaan. Kasvattaja ei ollut panostanut mitenkään pentuun, sosiaaliset taidot puuttui kokonaan ja pelkäsi vieraita ihmisiä ihan hurjasti. Tuttuni on todella osaava, mutta vaikka nyt on jo useita kuukausia tiiviisti kouluttanut pentua ja totuttanut kaikenmoiseen niin edistys on erittäin hidasta :(
Harmi kun upealuonteinen koira sai niin huonon alun... Eli jos olet varma että kasvattaja panostaa pentuun jotta sillä on hyvä pohja tulevaisuutta ajatellen niin ei siinä ole haittaa. - Maalaispiski
Itse otin vuoden vanhan koiran jota ei ollut ollenkaan sosiaalistettu vaan oli elänyt maalla talviaikaan tapaamatta ketään. Koirasta tuli uros joka tulee kaikkien kaikkien koirien kanssa toimeen joten eihän sitä koskaan tiedä miten käy!
- Pikku Myy
Itse olen ostanut myös kaksi villakoiraa ulkomailta, Venäjältä, 4 kk iässä. Toisen kanssa ei mitään ongelmaa, kasvattaja oli ehtinyt jo käyttää näyttelyssäkin, baby-luokassa. Toisen kanssa hieman on ollut ongelmaa miesten kanssa. Koira siis jostain syystä pelkää miehiä, todennäköisesti ei ole niihin tottunut. Nyt koitetaan kovasti harjoitella ja tavata miespuolisia henkilöitä. Näyttelyihin on tarkoitus mennä ja villiksillä usein miestuomareita. :)
- Ei mitään huolta
Ei jos se on hyvältä kasvattajalta, joka on opettanut sille jo perusasioita, Käyttänyt sitä kotipihaa kauempanakin tutustumassa maailmaan. Silloin se on saanut oikeastaan paremmat eväät kuin 7-viikoinen pentu: se on saanut ottaa oppia emältään monissa tilanteissa. Jos olet lukenut koiran oppimisesta, huomaat miten tärkeää tämä on. Pikkupentu ei vielä kiinny ihmiseen henkilönä vaan lajin edustajana.
Oikeastaan on aika kumma, että koiran saa luovuttaa 7-viikkoisena ja kissan luovuttamista alle 12-viikkoisena pidetään lähes eläinrääkkäyksenä. Koirahan näistä kahdesta on se laumaeläin, jonka pitäisi oppia koirien kieli.
Jos taas pentu tulee epämääräisistä oloista, silloin 7-viikkoinen pentu on se paras vaihtoehto. Silloin pääset itse päättämään pennun sosiaalistamisesta. Sitten tietysti jää se kannattaako pentua ottaa epämääräisistä oloista. Toivottavasti olet tietoinen pennun oloista ulkomailla.
Itse en huoli alle 8-viikoista pentua - jos kasvattaja ei ole valmis pitämään pentua siihen ikään asti vaihdan kasvattajaa. Yksi koirani tuli juuri tuossa 3,5:n kk:n iässä. Aivan ihana, tasapainoinen, rohkea ja luottavainen pikkukoira joka on komean ulkomuotonsa lisäksi myös lupaava käyttökoira (ollut jo katseluoppilaana emänsä mukana) - karvaturrit
Meille tuli noin. vuosi sitten ensimmäinen koira, tuonti koirana venäjältä 4 kuukauden iässä Suomeen. Me haettiin koira kotiin kun oli noin. 5kk vanha.
Alussa ongelmia arkuuden kanssa, pelkäsi autoja, kovia ääniä ja yms...
Nyt oikein lutunen ja sosiaalinen, tulee kaikkien kanssa toimeen.
Haettiin viime viikonloppuna Kultaisennoutajan pentu vanhemman seuraksi tämä neitinen on nyt 12 viikon ikäinen, peruskäskyjä opetettu jo ennen kuin haettiin ja harjotellaan vieläkin :) hyvin oppii uusia asioita joka päivä, lähes tulkoon sisäsiistiksi oppinut 2 päivässä. Toki ottaa vanhemmalta mallia :)
Mustasukkasia molemmat on :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell392208Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.491787Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1271659Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041346Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,541070Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.761018- 59925
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54837Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd102811- 61803