VHS-kasetin käyttöikä 15 vuotta ?

videonauhurimies

http://www.magix.com/fi/video-saver/detail/toiminnot/

Tuolla lukee, että vhs kasetin käyttöikä on 15 vuotta ihanteellisesti säilytettynä. Minulla on tuo ohjelma ja useita VHS-kasetteja jotka aion digitalisoida.

-Onko teillä kokemuksia, että VHS-kasetit olisivat menneet pilalle tai kuva huonontunut ajan mittaan?

-Minulla on siis useita vanhoja lasten VHS-videoita, jotka ovat olleet yli 10 vuotta koskemattomina. Huoneeko VHS-kasetit oikeasti jos niitä ei käytä?

33

3501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHS kasetin elinikä voi olla jopa 20-vuotta. Jos kasettia käyttää paljon, niin silloin kuva voi huonontua ja samoin äänenlaatu. Itselläni ei tosin ole yhtään vhs kasettia mutta on yksi 80-luvun c-kasetti, ja sillä on ikää nyt 30-vuotta ja hyvin soi.

• miu mau mou

Tuo hyvin soi kohta ei nyt välttämättä ole kaikkien mielestä edes perustasoa, uksikään c- kasetti ei kyllä soi hyvin jos ei tykää venyvästä miuuuu miuuu uuuuu ööööö aaa soundista, miuuu mau.

• 2mkv
        miu mau mou kirjoitti:

Tuo hyvin soi kohta ei nyt välttämättä ole kaikkien mielestä edes perustasoa, uksikään c- kasetti ei kyllä soi hyvin jos ei tykää venyvästä miuuuu miuuu uuuuu ööööö aaa soundista, miuuu mau.

Valitettavasti joitain harvinaisuuksia ei saa digitaalisessa muosdossa. Mulla on paljon C-kasetilta ja kelanauhalta kopsattua matskua. Kuin myös LP-levyiltäkin.

Tuo "miuuuu miuuu uuuuu ööööö aaa soundista, miuuu mau" on huonon soittimen merkki. Kyllä monikin hifilaite (Teac) soittaa kasetteja venyttämättä. Soittimessa ja säilytyksessä se sala.

Tuolla kaapissa olis noin 20 kasettia, mutta soitinta ei ole LP-soitin pitäis ostaa ensin. LP-levyjä mulla on 8kpl kun niitä ei saa digitaalisena mistään. Kiinntolevyllä on noin 300 levyä Flac muodossa ja pahvilaatikissa 200 CD-levyä jotka on saksata tullut joskus tilattua. Flac muodossa kiintolevyllä nuokin. Tai oikeastaan 2 kiintolevyllä. Käyttö ja Backup.

• miu mau mou
        2mkv kirjoitti:

Valitettavasti joitain harvinaisuuksia ei saa digitaalisessa muosdossa. Mulla on paljon C-kasetilta ja kelanauhalta kopsattua matskua. Kuin myös LP-levyiltäkin.

Tuo "miuuuu miuuu uuuuu ööööö aaa soundista, miuuu mau" on huonon soittimen merkki. Kyllä monikin hifilaite (Teac) soittaa kasetteja venyttämättä. Soittimessa ja säilytyksessä se sala.

Tuolla kaapissa olis noin 20 kasettia, mutta soitinta ei ole LP-soitin pitäis ostaa ensin. LP-levyjä mulla on 8kpl kun niitä ei saa digitaalisena mistään. Kiinntolevyllä on noin 300 levyä Flac muodossa ja pahvilaatikissa 200 CD-levyä jotka on saksata tullut joskus tilattua. Flac muodossa kiintolevyllä nuokin. Tai oikeastaan 2 kiintolevyllä. Käyttö ja Backup.

Pelasta nyt äkkiä ne kasetit digimuotoon jos niistä vielä jotain ääntä sulla kuuluu ja niistä tykkäät.

• Aila View
        miu mau mou kirjoitti:

Höpsis. Laadukkaalla dekillä et erota onko cd vai c-kasetti. Oot vaan joku köyhäilijä joka kunnon vehkeistä ei tiedä mitään. Edes elektroniikassa.

• Kuulokoje
        Aila View kirjoitti:

Höpsis. Laadukkaalla dekillä et erota onko cd vai c-kasetti. Oot vaan joku köyhäilijä joka kunnon vehkeistä ei tiedä mitään. Edes elektroniikassa.

Normaalikuulon omaava erottaa.

• Anonyymi
        2mkv kirjoitti:

WINDOWS ON NIIN PLÖSÖ!

• ..............

Kuvan laatu heikkenee silminhavaittavasti ja ajanmittaan alkaa tulla häiriöitä.

Magneettikenttä ei säily "ikuisesti" vaan heikkenee, tämä heikentää äänen- ja kuvan laatua. Olosuhteista ja nauhan laadusta riippuen saattaa ilmetä melko nopeastikin (huomattavasti alle 10vuodessa).

Vanhoissa C-kaseteissakin tulee ajanmittaan "kaikua" eli alkaa kuulua hiljaisena vähän eriaikaan sama ääni, tämä johtuu siitä että nauhan magneettikenttä kopioituu kerrosten läpi. Sama ilmiö esiintyy myös videonauhoissa aiheuttaen häiriöitä kuvaan. Tämä alkaa yleensä esiintyä havaittavasti vasta pidemmän ajan kuluttua (yleensä yli 10 vuotta).

Nauhan käyttö aiheuttaa myös kulumista joka voi tärvellä nauhan nopeastikin, samoin nauhan venyminen käytössä voi pilata sen nopeastikin.

• Pyyhis

Vhs- ja C kasetteja (yleensä kaikkia magneettinauhoja) pitäisi "tuulettaa" toisinaan kelaamalla ne päästä toiseen. Sillä ainakin voi pienentää kopioitumista kerrosten välillä.

• Anonyymi

Kyllähän c-kaseteista vaikkapa parempilaatuisistakin tahtoo diskantit kadota vanhetessa. Muttapa mitäpää tuo jos kuuntelee vanhoja nuoruusiän kasetteja. Kuuntelijallakin kuulokin huonontunut sopivasti korkeissa äänissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän c-kaseteista vaikkapa parempilaatuisistakin tahtoo diskantit kadota vanhetessa. Muttapa mitäpää tuo jos kuuntelee vanhoja nuoruusiän kasetteja. Kuuntelijallakin kuulokin huonontunut sopivasti korkeissa äänissä.

Vähän kyllä pelkään että ne itse tallennetut dvd:t ja cd.t on jo kauan sitten korruptoituneet kun vhs-nauhoja pyöritellään vielä täyttä häkää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän kyllä pelkään että ne itse tallennetut dvd:t ja cd.t on jo kauan sitten korruptoituneet kun vhs-nauhoja pyöritellään vielä täyttä häkää

Riippuu siitä miten niitä itsetallennettuja säilyttää, itelläni on vuosia vanhoja levyjä jotka toimii yhä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne tiedothan ovat niistä kopioitu ajat sitten tietokoneelle ja senkautta ulkoisille kiintolevyille talteen.. Eli eivät käytännössä ainakaan omana elinaikana tule katoamaan ellei ole totaalisen tohelu tietokoneasioissa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne tiedothan ovat niistä kopioitu ajat sitten tietokoneelle ja senkautta ulkoisille kiintolevyille talteen.. Eli eivät käytännössä ainakaan omana elinaikana tule katoamaan ellei ole totaalisen tohelu tietokoneasioissa..

Mullakin on yli 100 CD albumia kopioituna koneelle flac muotoon. Itse levyt myin könttinä ajat sitten pois koska ovat sellaisenaan tulevaisuutta ajatellen epävarmoja formaatteja sillä esimerkiksi nykyaikaisissa tietokoneissa ei enää ole asemia millä niitä lukea ja tulevaisuudessa asemat ovat entistä harvassa.. Suoraan tiedostomuodossa niitä on helppo kopioida mihin tahansa nyt ja aina.

• Revox B77

Sellaiset nauhat, jotka ovat henkilökohtaisia ja ainutkertaisia, kannattaa säilöä digitaalimuotoon. MIllä esimerkiksi vanhoja VHS-nauhoja jälkipolvet katsoo, vaikka nauhat säilyisivätkin? Tässä ketjussa kirjoitettiinkin kopioitumisesta, joka on magneettinauhojen yksi ongelma. Ja mitäs teet, kun magneettinauha sylttääntyy sinne nauhurin mekanismeihin? Tekniikka etenee ja vanhat aikanaan maltaita maksaneet äänentoistolaitteetkin on pelkkää nostalgiaa.

• 2mkv

Noin 15-20 vuotta vois olla parempi.

Mutta kyllä se nauha kuuluu ennemmin tai myöhemmin. Sama homma kuin C-kasettissa.

VHS-leffoja en ole käyttänyt vuosiin, mutta muistan kuinka kuva alkoi räpsymään ja ääni vaan huonontu entisestään, vaikka kuinka yritti säilytellä kasettia kotelossa ja välttää pausetusta. Kyllä ne nauhat käyttämättömänäkin rappeutuu. ilman laatu ja säilytys olosuhteet jne...

Suosittelen että digitaalisoit sen minkä voi. Jos leffat on jotain kaupallisia tuotteita, niin melkeimpä kattelisin löytyykö netistä valmista digitaalista versiota.

Älä missään nimessä käytä mitään pakkaus ohjelmia. VHS kuva ja ääni on jo kertaalleen pakattua, niin kuin DVD-levylläkin. Sitä en suosittele enään pakkaamaan. Jos pakko niin suosittelen kuvalle h.264 kodekkia.

Prasta laatua saat pakkaamattomana.

Mulla on eräs '80 luvun suosikki jota pentuna kateltiin silmät vesillä ja välillä nauraen. DVD-versiona löysin kirjastosta ja kuva laatu on aika surkeaa.

1:1 kopion tein ja pukkasin kuvan ja äänen mkv pakettiin. Ei kulu vaikka kuinka katselee;)

Kuten kuvasta huomaa, niin ei ole mikään teräväpiirto ja isomman ketun korvasta näkee lomituksen aiheittaman sahalaitasuuden. Myös kuvassa valkoisia pallukoita ja viivoja. Tämä siis DVD-levyltä kopsattu.

En lähtis pakkailemaan tuota ;)

http://aijaa.com/0085110694478

• 2mkv

Jos joku haluaa niin voin laittaa torrelle jakoon tuon leffan...

Vuk - Tarina pienestä kettupojasta 1982.

• Pyyhis

Pakkaamaton videodata vie aivan tolkuttomasti levytilaa, parin tunnin leffaa tarvitaan useita dvd levyjä, jos formaatti raaka avi. Analoginen kuva ei ole "pakattu" mitenkään. Miten sen yleensä voisi pakata? Vhs on komposiittivideota, jossa luminassi- ja värisignaalit ovat tupattu samaan piuhaan. Tästä johtuen vhs kuva on melkoista kuraa. Siihen lisätään vielä pieni nauhanopeus, huonolaatuinen nauha ja kuvanauhuri niin aletaan olla paskan kuvanlaadun alkulähteellä.

Ei niistä koti vhs tallenteista saa mitenkään hyvää laatua, koska lähdemateriaali on jo valmiiksi huonoa. Jos käytössä on joku hyvälaatuinen nauhuri ja videokaappari, niin niillä voi vähän parantaa lopputulemaa.

• Vehooässä

Juuri katselin VHS -videoita 80 -luvulta, jotka ovat olleet "pakkasessa" talvet.
      En huomannut mitään vikaa kuvanlaadussa :-)

• Haluan Nauhoittaa:.!

.

Mie niin *HALUISIN* nauhoittaa televisiosta

.

• gfsegdrhtrh221

en usko. vai onko se jotain erityisen hyvälaatuista kasettia?

• jaska114

Itselläni ovat vanhimmat kotivideonauhoitukset vhs:llä vuodelta 1984 ja kun niitä nyt parinkymmenen vuoden tauon jälkeen on taas katsottu, niin toimivat edelleen moitteettomasti. Eli ainakaan niihin ei ole pätenyt tuo 15 vuoden käyttöikä. Ainoastaan videokamera (reilusti yli 20 vuotta vanha) on mennyt sellaiseksi, ettei videokameran omien kasettien toisto enää onnistu.

• Olen digitoinut 30-vuotiaita VHS-nauhoja ja on sanottava, että korvaamattomien kotivideoiden pelastus olisi pitänyt tehdä aiemmin: Kuvan laatu oli melko surkeaa ja nauhatkin olivat niin rapeita, että katkeilivat takaisinkelatessa.

Toki analogisen kotivideon kuvan ja äänen laatu on aina ollut kuraa, mutta muutoin parinkymmenen vuoden ikäiset VHS-nauhat olivat vielä OK. Lievää sumentumista lukuun ottamatta ajan patinaa ei vielä ollut selvästi havaittavissa.

• Anonyymi

Minun nauhat toimii ja ovat yli 20v vanhoja! (Kuvassa ja Äänessä on jo vähän vikaa!)

• Anonyymi

Sattaa olla nauhurissakin vikaa :)

• Anonyymi

Yli 15 vuotta vanhoja VHS-nauhoja ei voi saada täysin ehjänä!

• Anonyymi

Kannattaa muistaa, että kaikki - myös digitaaliset - mediat vanhenee. Itse asiassa vhs-kasetilta saattaa saada ulos helpommin datan, kuin vioittuneelta kiintolevyltä. Kiintolevyn virheenkorjaus kantaa jonkin matkaa, mutta jossain vaiheessa virheet tulevat läpi - eli pitää muistaa kopioida uuteen paikkaan levyllä parin vuoden välein jotta jälki säilyy.
        Tein 10 vuotta vanhalle kiintolevylle, joka oli lojunut hyllyssä tarkistuksen, kuinka paljon löytyy crc-virheitä ja lopputulos oli, että n. 0.2 promillea datasta joutui käyttämään levyn korjausalgoritmia, mikä näkyi crc-korjauslaskurin hyppäämisenä kun kopioi datan toiselle levylle: Käytännössä siis jokaisessa yli 5000k tiedostossa olisi pitänyt olla yksi virhe keskimäärin. Virheet kuitenkin keskittyivät ja todellisuudessa ja vain isoimmissa .iso-tiedostoissa oli virheitä mutta levylle joutui ajamaan myös fixin, ennen kuin tiedostojärjestelmästä löytyneen virheen sai korjattua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että kaikki - myös digitaaliset - mediat vanhenee. Itse asiassa vhs-kasetilta saattaa saada ulos helpommin datan, kuin vioittuneelta kiintolevyltä. Kiintolevyn virheenkorjaus kantaa jonkin matkaa, mutta jossain vaiheessa virheet tulevat läpi - eli pitää muistaa kopioida uuteen paikkaan levyllä parin vuoden välein jotta jälki säilyy.
        Tein 10 vuotta vanhalle kiintolevylle, joka oli lojunut hyllyssä tarkistuksen, kuinka paljon löytyy crc-virheitä ja lopputulos oli, että n. 0.2 promillea datasta joutui käyttämään levyn korjausalgoritmia, mikä näkyi crc-korjauslaskurin hyppäämisenä kun kopioi datan toiselle levylle: Käytännössä siis jokaisessa yli 5000k tiedostossa olisi pitänyt olla yksi virhe keskimäärin. Virheet kuitenkin keskittyivät ja todellisuudessa ja vain isoimmissa .iso-tiedostoissa oli virheitä mutta levylle joutui ajamaan myös fixin, ennen kuin tiedostojärjestelmästä löytyneen virheen sai korjattua.

Mutta VHS kopiointi toiselle kasetille on nykypäivänä hankalampaa kuin pitää muutamaa kiintolevyä varmuuskopiointipaikkoina. Esimerkiksi nauhureita ei uutena myydä ja pikkuhiljaa käytetytkin katoaa kirpputoreilta. Eli siinämielessä VHS on epävarma formaatti nyt ja tulevaisuudessa.

• Anonyymi

Myynti ideoitakin voi kopioida Kirjastoissa tai kotona!

• Anonyymi

Itsellä vanhimmat vhs-kasetit ovat vuodelta -86, tai -87 ja kuvanlaatu oli niin vanhoiksi kaseteiksi todella hyvä. Näytti mielestäni samalta kuin 80-luvulla katsottuna, eli juuri tyypilliseltä vhs-kuvalta. Mitään viivoja, tai suurempia rakeita ei ollut. Joillain toisilla kaseteilla kuva tosin oli jo heikompi.

• Anonyymi

Vanhat VHS-Kasetit voivat nennä pilalle vaikka ne olisivat hyvin säilötty!

• Anonyymi

Tärkeää on ettei säilytetä missään kosteissa ulkovarastoissa se on nauhojen turma

• Anonyymi

Digitaalinen tieto säilyy lähes ikuisesti (tai oman eliniän ajan ainakin) kunhan sen varmistuksesta huolehtii. Digitaalisia tiedostoja on helppo ja nopea kopioida uusiin paikkoihin kuten ulkoisiin kovalevyihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe