Taas mies ihmettelee.
Avokin mielestä ei ole reilua että hän joutuu maksamaan 250€ vastikeen.
Minä maksan muut asumisen kulut, ja rahoitan isoa keskustan asuntoa, Pelkät pääomamenot ja lainan lyhennys on asunnosta useita tonneja kuussa.
Taloyhtiöllä on paljon liikehuoneistoja, ja korjauksiakin on tehty, josta johtuen vastike on noin korkea.
Mutta ihmettelen vain miten nainen voi olla noin tyhmä, 250€/kk ei helsinginkeskusta saa kuin siivouskumeron tai ei sitäkään. Muutti minun luokse "lähiöstä" jossa maksoi asunnostaan 600€/kk.
Tälläisen asunnon vuokra olisi jo itsessään useita tonneja kuussa, Pitäisiköhän kumppanin ymmärtää miten kauheen paljon maksan oikeasti tästä asumisesta?
Taidan jatkaa ihmetteluä.
Asumiskulujen jakaminen parisuhteessa.
110
3638
Vastaukset
- carambola87a
Mielestäni oikeudenmukaisin tapa on, jos molempien tulot eivät ole suunnilleen yhtä paljon, jolloin asumiskulut puoliksi, niin kulut puoliksi tulojen mukaan, esim 30% molempien tuloista. Ja kaikki "yhteiset" kulut puoliksi myös, kuten ruoka, internet , auto jne.
- heippaM
oliko siis asunto sinun oma? siis omistatko sen? Mielestäni jos asunto on sinun oma , naisen kuuluisi maksaa tuo summa. ja eihän tuo ole mitään 250e kk. Menen joka kuukusi huoltaakynnet 70e , vaatteet noin 100e , matkakulut 50-100e bensaan. eli mulla menee 'turhiin ' juttuihin tuo summa, hänhän saa tuolla summalla sentään katon päänsä päälle. :D
Voisit sanoa hänelle että se on reilu summa. Jos asut vuokralla , sano että hyvä on kaikki vuokra ja hultovastike puoleksi. ;D - Kitupiikkikö ?28
Joo.
Mielelläni pistäisin kulut puoliksi, mutta jos maksan asunnosta monia tonneja kuluja kuussa, ja toinen niuhoo 250€ vastikkeesta?
Hienoa, maksan asunnosta yli 50% tuloistani tällähetkellä, siis olisiko oikein että kumppanikin maksaisi sitten lisää 500€ tämän 250€ lisäksi ? = 750€
Tässä keskustelu taitaa olla vähän ristissä, asunto on siis oikeasti kallis, ja sen rahoitus on oikeasti kallista, 12 x 250€ = 3000€ tämä ei riitä asunnon yhdenkuun pääomamenoihin ja lyhennyksiin kuin osaksi.
Minulle olisi käytännössä talousmielessä yksi ja sama maksaako muija, mutta periaatteesta pitää osallistua.Tätä ei uskalla sanoa muijalle, sitten ei osallistuisi ollenkaan, Loisisi.
Ihmettelen vielläkin miksi pitää valittaa noinkin pienestä osallistumisesta.- sijoitustoimintaa
Oikeus olisi, jos nainen maksaa puolet vastikkeesta eli 125 euroa.
Katsos, korkomenot ovat todellisuudessa sinun sijoitustoimintasi rahoittamista. Sinä myös käärit voitot, kun asunto myydään.
Parasta - ja kaikkein oikeudenmukaisinta - olisi, että myyt asunnostasi pienen osuuden hänelle ja hän voi osallistua sitä kautta asuntosi maksamiseen. Vaikka sitten 20%, niin saat niitä omia kulujasi alemmaksi ja avokkisi maksaa omaa sijoitustaan. Vai eikö tämä vaihtoehto käykään, koska tällä tempulla et saakaan ilmaista rahaa? - 99+99
sijoitustoimintaa kirjoitti:
Katsos, korkomenot ovat todellisuudessa sinun sijoitustoimintasi rahoittamista. Sinä myös käärit voitot, kun asunto myydään.
Parasta - ja kaikkein oikeudenmukaisinta - olisi, että myyt asunnostasi pienen osuuden hänelle ja hän voi osallistua sitä kautta asuntosi maksamiseen. Vaikka sitten 20%, niin saat niitä omia kulujasi alemmaksi ja avokkisi maksaa omaa sijoitustaan. Vai eikö tämä vaihtoehto käykään, koska tällä tempulla et saakaan ilmaista rahaa?No ei mun mielestä mee ihan noinkaan. Ei muija mitään rahoita vaan ihan kohtuullista että maksaa jotain asumisestaan eikä 250 € ole todellakaan paljon. Miks sillä muijalla pitäis olla puoli-ilmainen asuminen ? Ei hän ole mihinkään sijoittanut eikä ottanut riskejä eikä mitään muutakaan.
Ihme että kehtaa nipottaa noin pienestä summasta, kuitenkin asumiskustannuksesta ovat jo pudonneet huomatavasti, olis vaan tyytyväinen. - Mitä kummaa?
sijoitustoimintaa kirjoitti:
Parasta - ja kaikkein oikeudenmukaisinta - olisi, että myyt asunnostasi pienen osuuden hänelle ja hän voi osallistua sitä kautta asuntosi maksamiseen. Vaikka sitten 20%, niin saat niitä omia kulujasi alemmaksi ja avokkisi maksaa omaa sijoitustaan. Vai eikö tämä vaihtoehto käykään, koska tällä tempulla et saakaan ilmaista rahaa?Eli jos aloittajalla olisikin maksettu kämppä niin naisystävä saisi siis asua ilmaiseksi?? Todella törkeästi ajateltu! Minun mielestäni tuo on hyväksikäyttöä.
Aloittaja voisi pyytää vuokravälittäjää käymään ja kysyä kämppänsä vuokratason. Oikeus olisi, että naisystävä maksaisi siitä(vuokra-arviosta) puolet sekä lisäksi muista kuluista(sähkö, vesi) puolet. Aloittajan naisystävähän ei ole asunnossa omistajana vaan vuokralaisena.
"Vai eikö tämä vaihtoehto käykään, koska tällä tempulla et saakaan ilmaista rahaa?
" Miksi naisystävän pitäisi saada ilmainen asunto? Sillä 125€/kk maksava asunto on "ilmainen" Hesassa. - Suhteellista_kaikki
Miksi olet hommannut liian kalliin asunnon? Ehkä kumppanisi ei olisi koskaan halunnut noin kallista asuntoa?
Muista että jos sinulla ei olisi naistasi, joutuisit maksamaan vielä tuon 250€.
Ehdotan samaa, kuin se, joka käski suhteuttaa molempien tuloihin. Muista että sinun pitää laskea omiin tuloihisi tuo naiselta saamasi 250€, koska sehän on sinulle tuloa. Naisesi maksama raha ei siis ole sinulta pois.
Onko teillä jokin virallinen sopimus? Esim. alivuokraus? Tällähetkellähän nainen käytännössä kustantaa asuntoa, jota hän ei tule koskaan edes omistamaan. Eli siis et voi vaatia kuluja puoliksi, koska hänelle ei jää oikeasti virallisesti mitään. Miltä tämä mahtaa hänestä tuntua?
Saako hän mitään tukia tuohon asuntoon? Sekin on häneltä pois, jos joutuu omistamassasi asunnossa asumaan. Mitä kummaa? kirjoitti:
Eli jos aloittajalla olisikin maksettu kämppä niin naisystävä saisi siis asua ilmaiseksi?? Todella törkeästi ajateltu! Minun mielestäni tuo on hyväksikäyttöä.
Aloittaja voisi pyytää vuokravälittäjää käymään ja kysyä kämppänsä vuokratason. Oikeus olisi, että naisystävä maksaisi siitä(vuokra-arviosta) puolet sekä lisäksi muista kuluista(sähkö, vesi) puolet. Aloittajan naisystävähän ei ole asunnossa omistajana vaan vuokralaisena.
"Vai eikö tämä vaihtoehto käykään, koska tällä tempulla et saakaan ilmaista rahaa?
" Miksi naisystävän pitäisi saada ilmainen asunto? Sillä 125€/kk maksava asunto on "ilmainen" Hesassa.Ei, vaan lähtökohtaisesti juoksevat kulut asumisesta puoliksi, niin kumpikaan ei voi valittaa. Jos vastike on 250€/kk, niin sitten 125 kummallekin.
On ihan sama, onko kämppä maksettu vai juokseeko omistajan rahoituskulut monta tonnia kuussa, sillä ne eivät ole juoksevia kuluja. Lainanlyhennykset ja korot kerryttävät asunto-osakkeen omistajan omaisuutta, juoksevat kulut eivät kerrytä mitään vaan ovat nimensä mukaisesti juoksevia kuluja.
Jos tuloerot ovat suuret, niin juoksevat kulut voi edelleen reiluuden nimissä jakaa tulojen suhteessa. Jos nainen saa 3000€/kk ja mies saa 9000€/kk, niin nainen maksaa vastikkeesta neljäsosan ja mies kolme neljäsosaa.- Yllätys nainen taas
99+99 kirjoitti:
No ei mun mielestä mee ihan noinkaan. Ei muija mitään rahoita vaan ihan kohtuullista että maksaa jotain asumisestaan eikä 250 € ole todellakaan paljon. Miks sillä muijalla pitäis olla puoli-ilmainen asuminen ? Ei hän ole mihinkään sijoittanut eikä ottanut riskejä eikä mitään muutakaan.
Ihme että kehtaa nipottaa noin pienestä summasta, kuitenkin asumiskustannuksesta ovat jo pudonneet huomatavasti, olis vaan tyytyväinen.Tottakai naisen tulisi maksaa vähintäänkin tuo 250e.
Jotenkin alkoi suuresti ärsyttämään, että on olemassa naisesi kaltaisia ihmisiä. Eihän sillä ole mitään väliä, että sinä saat mahdolliset myyntivoitot myydessäsi asunnon. Ilmaiseksi ei silti tarvitse ketään asuttaa. Pyydä häntä etsimään oma asunto, jos tarjouksesi 250 euron asumiskuluista ei hänelle kelpaa. Silloin tyhminkin tajuaa, että ehkäpä kannattaisi tuo pari sataa maksaa. - Incredible shit
mmmmmmies kirjoitti:
Ei, vaan lähtökohtaisesti juoksevat kulut asumisesta puoliksi, niin kumpikaan ei voi valittaa. Jos vastike on 250€/kk, niin sitten 125 kummallekin.
On ihan sama, onko kämppä maksettu vai juokseeko omistajan rahoituskulut monta tonnia kuussa, sillä ne eivät ole juoksevia kuluja. Lainanlyhennykset ja korot kerryttävät asunto-osakkeen omistajan omaisuutta, juoksevat kulut eivät kerrytä mitään vaan ovat nimensä mukaisesti juoksevia kuluja.
Jos tuloerot ovat suuret, niin juoksevat kulut voi edelleen reiluuden nimissä jakaa tulojen suhteessa. Jos nainen saa 3000€/kk ja mies saa 9000€/kk, niin nainen maksaa vastikkeesta neljäsosan ja mies kolme neljäsosaa.Eli vuokralaisten tulisi saada asua esimerkiksi VVO:n asunnoissa ilmaiseksi, koska vuokralaiselle ei kerry vuokranmaksusta omaisuutta mutta VVO:lle kertyy. Vuokralainen voisi kuitenkin maksaa puolet vastikkeesta. VVO maksaisi tietenkin toisen puolen. Näinkö ihan oikeasti ajattelet? Miten suuri osa ihmisistä voi olla noin tyhmiä? Oletteko naisia vai feministimiehiä?
- Incredible shit
mmmmmmies kirjoitti:
Ei, vaan lähtökohtaisesti juoksevat kulut asumisesta puoliksi, niin kumpikaan ei voi valittaa. Jos vastike on 250€/kk, niin sitten 125 kummallekin.
Jos tuloerot ovat suuret, niin juoksevat kulut voi edelleen reiluuden nimissä jakaa tulojen suhteessa. Jos nainen saa 3000€/kk ja mies saa 9000€/kk, niin nainen maksaa vastikkeesta neljäsosan ja mies kolme neljäsosaa.Eli vuokralaisten tulisi saada asua esimerkiksi VVO:n asunnoissa ilmaiseksi, koska vuokralaiselle ei kerry vuokranmaksusta omaisuutta mutta VVO:lle kertyy. Vuokralainen voisi kuitenkin maksaa puolet vastikkeesta. VVO maksaisi tietenkin toisen puolen. Näinkö ihan oikeasti ajattelet? Miten suuri osa ihmisistä voi olla noin tyhmiä? Oletteko naisia vai feministimiehiä?
- Köyhät pää kii
mmmmmmies kirjoitti:
Jos tuloerot ovat suuret, niin juoksevat kulut voi edelleen reiluuden nimissä jakaa tulojen suhteessa. Jos nainen saa 3000€/kk ja mies saa 9000€/kk, niin nainen maksaa vastikkeesta neljäsosan ja mies kolme neljäsosaa.Verottaja verottaa jo progressiivisesti tuloja. Pitääkö naisen toimia vielä toisena verottajana? Kulut puoliksi, oli tulot mitkä tahansa. Ei persaukisten kanssa kannata alkaa seurustelemaan, jos heille pitää yhdessäolosta vielä maksaakin.
- Loiseläjät
Suhteellista_kaikki kirjoitti:
Miksi olet hommannut liian kalliin asunnon? Ehkä kumppanisi ei olisi koskaan halunnut noin kallista asuntoa?
Muista että jos sinulla ei olisi naistasi, joutuisit maksamaan vielä tuon 250€.
Ehdotan samaa, kuin se, joka käski suhteuttaa molempien tuloihin. Muista että sinun pitää laskea omiin tuloihisi tuo naiselta saamasi 250€, koska sehän on sinulle tuloa. Naisesi maksama raha ei siis ole sinulta pois.
Onko teillä jokin virallinen sopimus? Esim. alivuokraus? Tällähetkellähän nainen käytännössä kustantaa asuntoa, jota hän ei tule koskaan edes omistamaan. Eli siis et voi vaatia kuluja puoliksi, koska hänelle ei jää oikeasti virallisesti mitään. Miltä tämä mahtaa hänestä tuntua?
Saako hän mitään tukia tuohon asuntoon? Sekin on häneltä pois, jos joutuu omistamassasi asunnossa asumaan.Eikä kustanna vaan maksaa kuluista - häntä siis pyydetään maksamaan mutta hän ei suostu tähän, koska hän on nainen.
Sano sinäkin vuokraisännällesi, että en maksa nyt vuokraa enkä edes vastiketta, koska minulle ei jää oikeasti virallisesti tästä mitään. Köyhät pää kii kirjoitti:
Verottaja verottaa jo progressiivisesti tuloja. Pitääkö naisen toimia vielä toisena verottajana? Kulut puoliksi, oli tulot mitkä tahansa. Ei persaukisten kanssa kannata alkaa seurustelemaan, jos heille pitää yhdessäolosta vielä maksaakin.
Ne kulut kannattaa jakaa nettotulojen mukaan eikä bruttotulojen mukaan.
Incredible shit kirjoitti:
Eli vuokralaisten tulisi saada asua esimerkiksi VVO:n asunnoissa ilmaiseksi, koska vuokralaiselle ei kerry vuokranmaksusta omaisuutta mutta VVO:lle kertyy. Vuokralainen voisi kuitenkin maksaa puolet vastikkeesta. VVO maksaisi tietenkin toisen puolen. Näinkö ihan oikeasti ajattelet? Miten suuri osa ihmisistä voi olla noin tyhmiä? Oletteko naisia vai feministimiehiä?
Vähän parempaa trollia olisin odottanut, tuossa ei ollut mitään hauskaa.
- lakitäti
Loiseläjät kirjoitti:
Eikä kustanna vaan maksaa kuluista - häntä siis pyydetään maksamaan mutta hän ei suostu tähän, koska hän on nainen.
Sano sinäkin vuokraisännällesi, että en maksa nyt vuokraa enkä edes vastiketta, koska minulle ei jää oikeasti virallisesti tästä mitään.Tässä kohtaa muistuttaisin, että jos liitto on kestänyt oikeuden silmissä tarpeeksi kauan, asunnosta tulee ilman avioehtoa yhteinen... tietysti asiaan vaikuttaa moni seikka, esim. kuinka paljon kumppani on ottanut osaa elinkustannuksiin ym.
Hlökohtaisesti olen samaa mieltä jonkun toisen kirjoittajan kanssa, 250€ keskusta-asunnosta ei ole paljon...
- kljljöo
Rahan perässä tai muuten vaan hyvin kitupiikki muija. Miksi et voisi rehellisesti ja rauhallisesti kertoa ajatuksistasi?
Epäsuhta aiheuttaa katkeruutta ja närää. Meneekö teillä muut asiat puoliksi? Kotityöt jne? - Kitupiikkikö ?
Oikeastaan minä maksan kaiken kotiin liittyvän.
Käytännössä en tee kotitöitä, minulla käy siivooja kerran viikossa.
Muutenkin minun kotitöiden teko on nollilla, olen reisussa käytännössä viikot ja puolet viikonlopuista. Sitten vapaat.
Pyykkiä pesen viikottain, paitoja en ole oppinut huoltamaan, käyvät pesulassa.
Ruokaa ostan, kun satun kauppaan sen aukiollessa. Rahaa annan avokille ruokaani riittävästi.
Tuota ehdotettua osuuden myyntiä asunnosta, muija ei koskaan kykenisi maksamaan mitään reaalistamäärää. Kun kitisee 250€/kk vastikeesta.
Toisekseen asunnon osuuden arvon määrittely on hyvin vaikeaa, kun yhtiön korjauslainat loppuvat, menee vastike nollille, alkaa asunto tuottamaan virtuaalisesti kokonaan käyvänvuokran verran kuussa. Nytkin siis asunto tuottaa käypävuokra - 250€ vastike laskennallisesti.
Tätä asuntoa en ole ajatellut myydä koskaan.- Think?
Sun pitää suhteuttaa tuo 250€ hänen tuloihinsa. Sinun mielestäsi se ei ole summa eikä mitään - kertoohan sen jo tuo "minulle on ihan sama maksaako vai ei"-miete.
Jos hänen tulonsa ovat pienet, 250€ on todellakin paljon! Varsinkin jos hän ei saakaan tukia siksi, että asuu "puolison" luona. Tuolla rahalla hän voisi jo melkein lyhentää omiakin lainojaan, eikä sinun.
Jos vaimosi tekee kotitöitä, pitää sinun ottaa sekin huomioon. Maksathan nytkin ihan tavallisista kotitöistä. Eli se on sinulle pienempi kulu.
Teksteistäsi päätellen minulle herää kysymys, osaatko oikeasti suhteuttaa pienituloisen ja suurituloisen kuluja toisiinsa? Pienituloisen on tuollaisiakin summia hankala maksaa. - Think?
Think? kirjoitti:
Sun pitää suhteuttaa tuo 250€ hänen tuloihinsa. Sinun mielestäsi se ei ole summa eikä mitään - kertoohan sen jo tuo "minulle on ihan sama maksaako vai ei"-miete.
Jos hänen tulonsa ovat pienet, 250€ on todellakin paljon! Varsinkin jos hän ei saakaan tukia siksi, että asuu "puolison" luona. Tuolla rahalla hän voisi jo melkein lyhentää omiakin lainojaan, eikä sinun.
Jos vaimosi tekee kotitöitä, pitää sinun ottaa sekin huomioon. Maksathan nytkin ihan tavallisista kotitöistä. Eli se on sinulle pienempi kulu.
Teksteistäsi päätellen minulle herää kysymys, osaatko oikeasti suhteuttaa pienituloisen ja suurituloisen kuluja toisiinsa? Pienituloisen on tuollaisiakin summia hankala maksaa.Plus, että jos teillä olisi jokin vuokrasopimus, niin silloin joutuisit maksamaan veroa. Onko sinulla?
Jos ei ole, niin olet puoliso. Puolison tehtävä on elättää toista kun hänellä menee huonommin. - Tyhmyys kuvottaa
Think? kirjoitti:
Teksteistäsi päätellen minulle herää kysymys, osaatko oikeasti suhteuttaa pienituloisen ja suurituloisen kuluja toisiinsa? Pienituloisen on tuollaisiakin summia hankala maksaa.Mitä ihmeen lainaa voi lyhentää 250e:lla kuukaudessa? Jotain käytetyn auton lainaa ehkä mutta tässä puhutaan nyt sentään asumisesta.
- eikö niin?
Miten asia oikeasti menee?
Se menee siten, että naisellasi ei ole mitään osaa eikä arpaa asuntoon, SINUN lainaasi, SINUN omistamasi asunnon pitämiseen.
Naisen tulee maksaa
- puolet sähköstä
- oma osuutensa vedestä
- autopaikkansa jos sellainen on
- puolet vastikkeesta
- oma osuutensa ruuasta
- oma osuutensa muista tuotteista (pyykinpesuaineet jne)
- puolet netistä
- puolet tv-luvasta
jne.- sohvaperuna
Akka maksaa
- Mitä kummaa?
Itse olen nainen eikä listasi kuulosta reilulta.
En käsitä, että miksi aloittajan naisystävä saisi asua ilmaiseksi aloittajan kämpässä vain sen takia, että aloittaja on halunnut kartuttaa aikanaan omaisuuttaan.
Mielestäni kohtuullista, että naisystävä maksaisi käyvästä vuokrasta puolet.
Käypä vuokra ei tosiaan oli 125€/kk Helsingissä... - Ei ansainta suhde
Mitä kummaa? kirjoitti:
Itse olen nainen eikä listasi kuulosta reilulta.
En käsitä, että miksi aloittajan naisystävä saisi asua ilmaiseksi aloittajan kämpässä vain sen takia, että aloittaja on halunnut kartuttaa aikanaan omaisuuttaan.
Mielestäni kohtuullista, että naisystävä maksaisi käyvästä vuokrasta puolet.
Käypä vuokra ei tosiaan oli 125€/kk Helsingissä...Koska parisuhde ei ole taloudellinen suhde. Eli puolisolle ei makseta vuokraa. Puolison kanssa pannaan kulut tasan tulojen suhteessa. Omat lainansa ja niihin liittyvät kulut kumpikin maksaa yksin ja itse.
- Your money is mine
Miksi hänen tulisi kuitenkin saada asua ilmaiseksi? Mistä sinä löytäisit vuokraisännän, jolle voisit maksaa vain puolet vastikkeesta mutta et mitään asumisesta?
Tästäkin ketjusta selviää hyvin millaisia kommunisteja suomalaiset ovat. Aina käsi toisen taskussa.
- Kitupiikkikö ?
puolet sähköstä 0€
- oma osuutensa vedestä 0€
- autopaikkansa jos sellainen on. 266.6/kk Vuokrapaikka viereisessä hallissa, täällä ei pysäköinti onnistu ilman omaapaikaa....
- puolet vastikkeesta 125€/kk
- oma osuutensa ruuasta 0€
- oma osuutensa muista tuotteista (pyykinpesuaineet jne) 0€
- puolet netistä 50/2 = 25€
- puolet tv-luvasta 10.5€
jne.
OK. jo näillä kuluilla puolet on 427.1€/kk ja olin pyytänyt tuota 250 €/kk vastikeen maksua.
Juttelin muijan kanssa puhelimessa asiasta, vastaantotto oli voisiko sanoa "Älä mulle rupea "
Taitaa olla ainakin reilua ?
Mutta muija kitisee edeleen 250€/kk osuudesta oallistumisena.
Edelleen ihmettelen.- voih.
Ensin ajattelin, että ei ole reilua pyytää maksamaan vastiketta kokonaan, mutta tosiaan noin laskettuna niin jokatapauksessa joutuisi maksamaan enemmän (ja eihän 250 eur/kk saa mistään kämppää, tai edes kunnon kokoista 500 eur/kk jos ajattelisi että asuisitte kaksin vuokralla.
Eli jos naisesi ei ymmärrä nyt tuota laskutapaa minkä tähän laitoit, niin kannattaa antaa kaksi vaihtoehtoa. Kyllä rahaa pitäis kait olla, jos ennen maksoi vuokraa normaalisti, vai saiko jotain tukia mitä nyt ei saa?
Ehkä on sitten niin loukkaantunut siitä, että "pyydät häneltä rahaa". Ettei vaan olisi sun kanssa rahan takia :( - cjcheck
Anteeks, mutta onko tuo autopaikka sinun vai hänen?
Ja tarkoittivatko nuo laskelmat, että nainen ei tällä hetkellä maksa sinulle mitään mistään, vaan sinä kustannat kaiken? Jos näin on, et ole kitupiikki.
MUTTA
Ainahan voit antaa hänen maksettavakseen PUOLET kuluista, eli vastikkeestakin sen puolet - ja lisäksi tv-maksuista yms. puolet.
Toki, jos olet huomattavan isotuloinen ja nainen todella pienituloinen, olisi aika reilua olla maksattamatta naisella niin paljoa, ettei hänellä jää rahaa omiin menoihinsa ollenkaan. Ei kukaan halua elää kädestä suuhun. - ÄO nolla
voih. kirjoitti:
Ensin ajattelin, että ei ole reilua pyytää maksamaan vastiketta kokonaan, mutta tosiaan noin laskettuna niin jokatapauksessa joutuisi maksamaan enemmän (ja eihän 250 eur/kk saa mistään kämppää, tai edes kunnon kokoista 500 eur/kk jos ajattelisi että asuisitte kaksin vuokralla.
Eli jos naisesi ei ymmärrä nyt tuota laskutapaa minkä tähän laitoit, niin kannattaa antaa kaksi vaihtoehtoa. Kyllä rahaa pitäis kait olla, jos ennen maksoi vuokraa normaalisti, vai saiko jotain tukia mitä nyt ei saa?
Ehkä on sitten niin loukkaantunut siitä, että "pyydät häneltä rahaa". Ettei vaan olisi sun kanssa rahan takia :("Ensin ajattelin..." Eli ensin et oikeasti ajatellut yhtään mitään niin kuin ei ajattele suurin osa tähän keskusteluun osallistuneista.
- Typerykset
cjcheck kirjoitti:
Anteeks, mutta onko tuo autopaikka sinun vai hänen?
Ja tarkoittivatko nuo laskelmat, että nainen ei tällä hetkellä maksa sinulle mitään mistään, vaan sinä kustannat kaiken? Jos näin on, et ole kitupiikki.
MUTTA
Ainahan voit antaa hänen maksettavakseen PUOLET kuluista, eli vastikkeestakin sen puolet - ja lisäksi tv-maksuista yms. puolet.
Toki, jos olet huomattavan isotuloinen ja nainen todella pienituloinen, olisi aika reilua olla maksattamatta naisella niin paljoa, ettei hänellä jää rahaa omiin menoihinsa ollenkaan. Ei kukaan halua elää kädestä suuhun.En minäkään haluaisi maksaa mistään mitään mutta elämä ei monesti mene niin. Nainenhan on mielisairas, kun vänkää tällaisesta asiasta - ihan kuin sinä ja moni muu tällä palstalla.
- Kitupiikkikö ?
Tässä viellä.
Autopaikka on hänen käytössä, vuokrattu ulkoa, koska asunnon omat 2 hallipaikkaa on minun ja faijani käytössä. Nyt vuokran maksan tästä lisäautopaikasta minä. Paikka maksaa 266.6€/kk siis enemmän kuin minun pyytämä osallistuminen kuluihin.
Mutta Se pääkysymys, pitäähän avokumppanin maksaa jotakin asumisesta?
En missän nimessä ole mitenkään vaatimassa reaalimaksua, eikä avokki sellaiseen mitenkään kykenisi, vaan sellaisen muodollisen osallistumisen asumisen kuluihin.
Ja ymmärtääkseni 250€ tässä tilanteessa olisi ihan rehti ja riistämätön osallistuminen?
Vai kannataisiko ehdotella että itse hankii parkkipaikan ja asuntoon ei tarvitse mitenkään osallistua?
Jotenkin en jaksaisi asiasta vääntää, elämä on muutenkin järjettömän raskasta ja kiireistä kaiket viikot. Kotiintullessa toivoisi että himassa on lepoa & rauhaa.
Jotenkin viimepäivien muijan edesottamukset ovat alkaneet tuntua ihan tarkoitusperäiseltä vittuilulta. Kohta voisi sanoa, pidä tunkkisi, tämä on jotenkin tullut muotisanaksi yllättävissäkin yhteyksissä.
Nyt päivän toiseksi viimeinen legi.- Miettien ei parane
Parisuhde ei ole liikesuhde. Kohtuullista kuitenkin olisi, että kulut jaettaisiin tulojen suhteessa. Tosin laina- ja pääomakulut hoitaa se, kumman omaisuudesta on kyse.
Taloustilille kumpikin laittaa tulojen suhteessa 50/50. Taloustililtä hoidetaan kaikki asunnon muut kulut (vesi, sähkö, netti, vakuutus jne) ja päivittäiskauppaostokset (ruoka, pesuaineet jne).
Mielestäni henkilökohtaisista kuluista kumpikin vastaa itse (auton kulut, kampaaja, parkkipaikka, vaatteet jne).
Tämä on tietysti ideaalitilanne, mutta kyllä meilläkin on niiin, että minulla on talo (160/230m2) ja vastaan sen kuluista, kodin hankinnoista jne. Mies osallistuu 150 eurolla kuussa. Päivittäishankinnat teemme puoliksi.
- Karvainen ukko.
Karvainen ukko tässä.
Toi muijahan on ihan dille, jos ei halua maksaa vastiketta osuutenaan asumisestaan.
Yritin lakea tuon asunnon hintaa, jos oikein osasin arvioida niin saattaisi olla 600'000-1'000'000€ välillä, riippuen monesta asiasta.
Vuokraa pitäisi maksaa 2500 >< 42000€kk haarukassa tuollaisesta lukaalista.
Vähän epävarmaksi laskenta jäi. - eijummarrä
Ei se kyllä reilulta kuulosta, jos toinen ei juuri mitään maksa. Siis maksaako kuitenkin yhteiset ruuat ainakin välillä? Mutta sinä maksat kaiken asumisen ja vielä ylimääräisen autopaikankin. Minusta naisen pitäisi maksaa ainakin puolet vastikkeesta ja se autopaikka. Jos ei ole varaa noin kalliiseen autopaikkaan, niin saisi hommata halvemman.
Minusta olisi noloa asua toisen kanssa maksamatta mitään yhteisiä kuluja. Toisen lainanlyhennyksiin ei toki tarvitse osallistua, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Ei minulla olisi pokkaa olla käyttämättä rahaa mihinkään yhteiseen. Todellakin kuulostaa siipeilijältä. Itse ehkä ehdottaisin että no jatketaan sitten seurustelua, mutta muutetaan erikseen, koska ei ole reilua kustantaa ihan täysin toisen asumista. Ei minusta kuulosta edes kovin ihannekumppanilta, jos ei ole valmis panostamaan rahallisesti (varsinkin jos käy töissä ja siihen on ihan täysi mahdollisuus) yhteiseen elämään. Mitenhän jatkossa, jos vaikka perheen perustaisitte, olisiko noin itsekäs ihminen hyvä äiti lapsillesi?
Minusta tässä tapauksessa puolisosi on se kitupiikki! Tai sitten nuori ja ajattelematon, vanhempien lellimä ehkä?- Cat walk
Ei se aina ole NAINEN joka siivellä elää...
Minä vaikka olen nainen , rahoitan mieheni asumisen luonani kitisemättä.
Oma valintani, kun en rikasta miestä hakenut.
Mutta jos kumppanilla on varaa maksaa osuutensa laskuista eikä osallistu, on jotenkin erikoinen persoona kumppanina silloin muutenkin..
Ainakin oikeustaju ja nolouden tunteet aika hukassa. - Kitupiikkikö?
Cat walk kirjoitti:
Mutta jos kumppanilla on varaa maksaa osuutensa laskuista eikä osallistu, on jotenkin erikoinen persoona kumppanina silloin muutenkin..
Ainakin oikeustaju ja nolouden tunteet aika hukassa.Tässä kävikin sitten yllättävä käänne.
Muija raivosi puhelimessa, huuti kuin per**le, miten voin häneltä haluta rahaa, sanoi samalla että suhteemme on loppu.
Soitin huoltofirmaan, tilaavat lukkojen vaihdon huomiseksi aamulle, samalla ohjelmoivat hälyttimeen uuden koodin.
Muija pääsee huomisesta lähtien hakemaan vähät tavaransa huoltomiehen kanssa.
Itse olen takaisin vasta viikonloppuna.
Edelleen ihmettelen mitä naisen päässä liikkui?
Olen jotenkin helpottunut tilanteen laukeamisesta. - Nainen....
Kitupiikkikö? kirjoitti:
Tässä kävikin sitten yllättävä käänne.
Muija raivosi puhelimessa, huuti kuin per**le, miten voin häneltä haluta rahaa, sanoi samalla että suhteemme on loppu.
Soitin huoltofirmaan, tilaavat lukkojen vaihdon huomiseksi aamulle, samalla ohjelmoivat hälyttimeen uuden koodin.
Olen jotenkin helpottunut tilanteen laukeamisesta.Ompa ikävä tilanne. Toisaalta, jos koet helpotusta niin ratkaisu on oikea. Tämä keskustelu on sinänsä oleellinen, että raha-asiat on oikeasti syytä sopia tarkasti ennen yhteenmuuttoa.
Me kyllä sovimme, mutta ei toteudu käytännössä. Minun koti, minun laina, minun laskut ja koti jossa toinen "siipeilee" asumisen suhteen. Toisaalta se ei haittaa, kun minulla on varaa tähän, mutta toisaalta tulee hyväksikäytetty olo. Edes se pieni ele yhteisen talouden yläpitoon olisi iso asia.
Ymmärrän sinua. Tämä kaikki kulminoituu siihne, voiko toista arvoistaa. Asenne ratkaisee - Kitupiikkikö ?
Kitupiikkikö? kirjoitti:
Olen jotenkin helpottunut tilanteen laukeamisesta.Tässä viellä avautumista päivän tapahtumista legejen välillä.
exMuija oli käynyt huutamassa huoltoyhtiössä.
Olivat kieltäytyneet asunnolla käynnistä ellei exmuija rauhoitu. ei exmuija ollut rauhoittunut. Oli vain lähtenyt kiroten. Ystävällisesti soittivat ja varmistivat että meni oikein.
Naapurini ja ystävänivaimo oli pistänyt viestin vastaajaa, rapussa on ollut joku Hakkaamassa oveani ja huutanut ja kironnut.
Tämä on jotenkin aivan käsittämätöntä käyttäytymistä, en ole moista koskaan nähnyt exmuijassa.
Taasen vastaajassa oli exmuijalta "muutama" viesti joissa sävy oli hyvinkin yltiöystävällinen, ja sisältönä ehdottelua sopimisesta.
Kauhulla odotan viikonloppua ja paluuta kotiin. - eijumarrä
Cat walk kirjoitti:
Ainakin oikeustaju ja nolouden tunteet aika hukassa.Minä vastasinkin aloittajalle, en puhunut yleisesti. Nainen-sanalla viittasin aloittajan naiseen, mutta siihen tilalle voi hyvin vaihtaa vaikka neutraalimman sanan puoliso.
- .............?
Kitupiikkikö? kirjoitti:
Olen jotenkin helpottunut tilanteen laukeamisesta.Voisitko kertoa vaimosi tulonlähteet? Käykö töissä ja paljonko tienaa?
Jos elää tuilla, niin 250€ on todella paljon. Esim. opiskelija saa kuussa ehkä 469€ yksin asuessaan, sinun tulojesi takia ei saa välttämättä lainkaan!
Jos hyvin pienet tulot, niin en ihmettele hänen reaktiotaan. Jos käy kuitenkin töissä ja tuloja on edes silleen, että eläminen juuri onnistuu, niin sitten pitäis kyllä ihan normaalielämisen kustannuksiin osallistua. - Loispumminainen
Kitupiikkikö ? kirjoitti:
Tässä viellä avautumista päivän tapahtumista legejen välillä.
exMuija oli käynyt huutamassa huoltoyhtiössä.
Olivat kieltäytyneet asunnolla käynnistä ellei exmuija rauhoitu. ei exmuija ollut rauhoittunut. Oli vain lähtenyt kiroten. Ystävällisesti soittivat ja varmistivat että meni oikein.
Naapurini ja ystävänivaimo oli pistänyt viestin vastaajaa, rapussa on ollut joku Hakkaamassa oveani ja huutanut ja kironnut.
Tämä on jotenkin aivan käsittämätöntä käyttäytymistä, en ole moista koskaan nähnyt exmuijassa.
Taasen vastaajassa oli exmuijalta "muutama" viesti joissa sävy oli hyvinkin yltiöystävällinen, ja sisältönä ehdottelua sopimisesta.
Kauhulla odotan viikonloppua ja paluuta kotiin.Toivottavasti et sovi hänen kanssaan enää mitään. Vai ollaan sitä nyt taas yltiöystävällisiä... Tilanne muistuttaa suoraan ystäväni tilannetta oman naisensa kanssa. Nainen oli töissä mutta ei osallistunut asumis- tai muihinkaan kuluihin ollenkaan. Sai asua vajaan miljoonan euron kämpässä Lauttasaareessa. No tilanne päättyi siihen,että eukko asuu nykyään jossain Espoon vuokraslummissa. Olisi halunnut kovasti tulla takaisin mutta eihän se nyt enää miehelle käy.
Onko tyhmempiä loista olemassa kuin nainen?
- että silleen
Sulla on varaa ilmeisesti maksella tonneja ja silti nillität vastikkeesta? Että rahaa on kuin roskaa, mutta silti on varaa kitupiikkeillä? Voisihan sen noinkin pistää. Kuulostaa yhtä pahalta.
Kulut kun jakaa tulojen mukaan, niin pisimpään pärjää. Tämän sanon kolmen parisuhteen jälkeen, joista pisin on kestänyt melkein 12 vuotta. Pisimmässä myös rahat ovat olleet yhteiset.
Meillä rahat ovat olleet yhteiset alusta lähtien ilman eri päätöstä, mutta tämä toimii tietysti vain, jos molemmat ovat rahan suhteen enemmän neuvottelijoita ja säästäjiä kuin tuhlureita. Silloin kun itse olin lähes rahaton, en tuhlannut itseeni, eli ei mitään kampaajalla käyntejä, ei uutta takkia molemmille lukukausille, ei hiusvärejä, baari-iltoja... Puhelinlasku oli alle kympin kuussa.. Mies ei yhtä hyvin heittäytynyt köyhäilijäksi kun oli lomautettuna, mutta ei tullut mieleenikään valittaa.
Itse jos olisin aloitusta vastaavassa tilanteessa ja minulla olisi tuloja, niin ei olisi tarvinnut edes pyytää maksamaan vastiketta, vaan olisin tietysti sen heti tehnyt. En tiedä onko siellä kalliissa asunnossa nyt sitten sellainen siipiveikko, tai mitkä henkilön syyt maksamattomuuteen ovat, mutta asiasta pitäisi puhua. Puhumalla - ei siis syyttämällä ja raivoamalla - asiat yleensä selviävät.
Jos on rahaa ja sen silti katsoo tärkeämmäksi kuin toisen, niin sanoisin ettei rakkautta taida siinä suhteessa olla. Onnellisimmat parit keitä tiedän ovat niitä, joilla ei ole sanottavammin rahaa, mutta sitä on elämiseen tarpeeksi. Jos köyhät ovat onnettomia ja rikkaat rakkaudettomia, niin eikö ole parempi, jos on hiukan rahaa ja hiukan rakkautta? - N28Blondi
Kirjoittelu on karannut jotenkin aiheesta:
Pitääkö osallistua asumisen kuluihin ?
Pitää niihin osallistua ja luettuani nämä kaikki kirjoitukset, olen sitä mieltä:
Naisen olisi tullut maksaa tuo naurettavan pieni osuus kuluista. Vaikka vastike olisi ollut vaikka kuinka pieni olisi vähintään 250€ ollut reilu osallistuminen.
Ihmettelen tuota ihmisten itkemistä osallistumisesta. Tuo asunto vaikutaa todella kalliilta, jos KarvainenUkko oli osannut yhtään oikein arvioida, on asunnon kulut tähtitieteelliset, vaikuttaisi olevan lähellä 100'000€ vuodessa jos osasin metronomina asian laskea.
Ei tällä ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.
Se on sitoutumista yhteiseen elämään, oma napa ei pidä olla se tärkein.
Et varmaan halua uutta instant kumppania, vähän pullukka 28v blondi olisi varmasti innokas maksamaan tuon 250€/kk helsingin keskustassa asumisesta, en tarvitsisi autopaikaa. Etkä tarvitsisi sitä siivoojaakaan ja paidatkin osaisin varmasti huoltaa. - Miten jakaa?
Mikähän olisi sellaisessa tilanteessa paras ratkaisu kun minä olen työelämässä ja mieheni on työtön ja elää työmarkkinatuella kun minulla on taas kunnon palkka ja asumismenot tulisi jakaa jollain tavalla, vuokra meillä on kuukaudessa 700 euroa? Maksammeko tuon puoliksi mutta sen jälkeen olisi laskut ja ruokakulut sen jälkeen miehelleni ei jää käteen mitään? Miten nämä kulut olisi hyvä jakaa reilusti että kumpikin osallistuu jos maksamme puoliksi kaiken miehelleni ei jää käteen mitään mutta puoliksi maksaminen olisi ihanne tilanne ja haluan kuitenkin, että minullekkin jää käteen jotain laskujen jälkeen koska palkan olen ansainnut työtäni tekemällä?
- eijummärrä
Ei tietenkään ole järkeä maksaa kaikkea tasan puoliksi, jos tulotaso on eri. Esim. itse olen suhteessa tehnyt niin että isompituloinen on maksanut vuokran ja pienempituloinen kaikki muut laskut. Mitä se työmarkkinatuki nyt onkaan, jos se on kovin pieni, niin siitä voisi miettiä jonkun sopivan summan, joka voisi mennä miehen omiin kuluihin ja sitten ylijäävällä osalla maksaa muutaman laskun ja käy muutaman kerran kaupassa.
Minusta hyvä nyrkkisääntö on että molemmat osallistuvat yhteisiin kuluihin mahdollisimman paljon, mutta kuitenkin niin että molemmille jää sopivasti omiin juttuihin. Jos toinen tienaa hyvin ja toinen tosi vähän, vähän tienaavalle on oikeus jäädä suhteellisesti enemmän kuin jos molemmat tienaisivat tosi vähän, ja silloin prioriteetit on tietysti siinä että laskut saadaan maksettua, ja ylimääräiset tarpeet karsitaan molemmilta minimiin. Reilua on myös se että työttömänä oleva tekee sitten myös reilusti enemmän kotitöitä.
Mikään tasan 50/50 ei mielestäni ole kovin järkevää, saati se että vähemmän tienaavan katsotaan jäävän jopa velkaa kumppanilleen. Sekään ei kuitenkaan ole reilua että toinen ei maksa eikä tee yhtään mitään. Jos nyt terveestä ihmisestä puhutaan. - ihanteita ei ole
No minä maksan noin 500 euron vuokraa 800 euron tuloista. Että siinä yksi malli, kun karsii menojaan, pystyy maksamaan :)
On se kohtuutonta ja aiheuttaa köyhyyttä, ja stressiä, totta. Kahdestaan pääsee niiiiiiiiiiin helpolla!
Vuokra olisi puoliksi 700 euroa ja tmt noin 500 euroa. No, miehesi voi hyvin maksaa 200 euroa ja hänelle jää 300 euroa: yhteistä ruokaa te kuitenkin laitatte ja netit yms. on yhteisiä. Kahden taloudessa ei mene sähköäkään juuri enempää kuin muuten. Taloustilille mieheltä liikenee siis minun mielestäni vielä 100 euroa. Yhteensä hän laittaa siis 300 euroa taloustilelle. Sinulle jää vuokraa 500 euroa, mikä on paljon, mutta toisaalta, toivottavasti saat töissäsi enemmän rahaa kun minä nyt :D
Eli pystyt todennäköisesti maksamaan 500 200 taloustilille. Näin saatte yhteensä kuussa 1000 euroa, mistä voitten maksaa todennäköisesti kaiken tarvittavan, sähköt, vuokrat, puhelimen ja netin, vakuutukset.
Sitten ongelmaksi jääkin ruoka. Osan ehkä saatte tuosta tonnista. Jos aikoo syödä halvalla, pitää syödä 80-90% kasviksia, ja jos pysyä terveenä, monipuolisesti. Kahden ihmisen taloudella pääsee noin 150 euroon kyllä. Kun ei tuhlaa mitään, vaan alkaa oikeasti vertailla hintoja (ja laatua!) shampoo-vaihtoehdoista, mistä halvin hyvä, maksaa 3 litraa noin 3 euroa, pääsee kustannuksissa noin 50 euroon. Pitää tehdä kuukausibudjetti tärkeille asioille ja yhdessä sopia, mistä luovutaan. Se olisi sitten 100 euroa per lärvi. Niin, ylimääräistä ei köyhille jää.
Köyhissä talouksissa suosittelen myös leipomista, kotiruokaa, pakkasen käyttöä ja todellista pohtimista, mikä ruoka ja muu on tarpeen ja mistä voi tinkiä. Kaikki kannattaa laskea, jopa muovipussit ovat kalliita, mieti nyt 5 muovipussia = 1 euro! Kannattaa siis suosia kestokasseja, kävellä enemmän, ostaa harkitusti, suunnitella etukäteen, maksaa osissa joitain laskuja ja laskea harraste ja hupimenoja. Jne.
Kun toinen on totaali köyhä (ja sinä siis tuskin isotuloine noilla puheilla) ja asutte noinkin kalliilla vuokralla, on aika haavetta että jotain jää käteen. Semmoista se on elämä. Minäkin haluaisin edes normaalin elämän, minäkin haluaisin paljon asioita, mutta saamatta jää.
Onneksi olen luontoihminen. Se lohduttaa. Jääkarhujen pennuista puolet kuolee ensimmäisenä vuonna. Nälkään. Villieläimet kuolee vanhuudessaan nälkään. Jos joku iso luonnonilmiö, kuten sardiinien joukkoajo kylmien virtojen mukana, jää toteutumatta, niistä riippuvaiset eläimet kohtaa nälän hädän, ja jopa kuoleman. Ison osan elämä on jatkuvaa 8 kuukauden paastoa vaihtuen noin 2 kuukauden syöminkeihin ja ehkä 2 kuukauden vain pieneen nälkään. Ja sitä rataa.
Me ihmiset pidämme kaikkea niin itsestään selvänä. Mutta homman nimi tällä maaplaneetalla on se, että jos ei ole niin ei ole.
Me vingutaan meidän muka suruista ja vaikeasta elämästä, katso hieno elokuva pingviineistä, mikäs se oli... pingviinien matka. Ok, jos puhutaan sisseistä, puhutaan sisseistä. Tuntevia olentoja nekin on. Että ollaan hiljaa vaan.
Haluat että käteen jää rahaa, kun olet ne työtä tekemällä ansainnut. No, jäisikö käteen enemmän sitten yksin vai? Onko siitä miehestä mitään iloa, kuten perhe ja rakkaus, mitä rahassa ei voi mitata?
Minulla lemmikki syö ensin, sille on aina hyvää ja monipuolista ravintoa, silloinkin kun minulle ei ole. On säästössä sen terveyden hoitomenoihin (vähän) rahaa hätätilanteiden varalle, itse en voi lääkäriin mennä ja sitä rataa. Koska olen vastuullinen omistaja, minä en joskus syö, se syö aina. Koska minä ymmärrän ja olen vastuussa.
Minulla jäisi rahaa ja ne säästöt ilman sitä.
Ja tyhjyys.
Voin siis nähdä nälkää ja luopua rahoistani, mikään raha ei korvaa sitä. Ei siis kiinnosta pätkääkään.
Jos minulle on käsitys jo tähän, eli "pelkkään" lemmikkiin, sinulla varmasti riittää se miehellesi, kumppanillesi, eikö totta?
Miksi niin monen ihmisen on niin vaikea käsittää, että raha on vaan rahaa.
Olisko yksin sitten rikkaampaa?
(Jos on, erotkaa)
- l-23l4
Jos ollaan avioliitossa tai muuten tosimielellä sitoutuneina, niin paras tapa kulujen jakamiseen on ns. kolmen tilin systeemi, joista yksi on yhteinen tili ja lisäksi kummallakin on oma tilinsä.
Lasketaan, että paljonko kumpikin ansaitsee nettona ja verrataan lukuja toisiinsa esim. mies ansaitsee 2500 euroa ja vaimo 2000, eli tulot ovat yhteensä 4500 euroa jolloin nähdään, että mies ansaitsee perheen tuloista 55 % ja vaimo noin 45 %. Lasketaan, paljonko on yhteisiä kuluja (esim. yhtiövastike, sähkö, vesi, nettiliittymä, ehkä myös sanomalehti) keskimäärin kuukaudessa esim. 500 euroa. Lisäksi voidaan sopia, että säästetään vaikkapa lomamatkaa varten 150 euroa kuukaudessa. Tällöin pitäisi saada kasaan 650 euroa joka kuukausi yhteiselle tilille, jolloin mies laittaa palkastaan tilille 357 euroa ja vaimo 293 euroa. Silloin kumpikin voi käyttää omalle tililleen jäävät rahat kuten haluavat (vaatteet, harrastukset jne). Toki summa pitää olla isompi yhteiselle tilille, mikäli halutaan maksaa myös ruokaostokset samassa suhteessa.
Systeemi voi tuntua mutkikkaalta, mutta sitähän se ei ole. Kun systeemi on kerran aloitettu, niin silloin voi laittaa esimerkiksi automaattiveloituksen kuukausittain menemään tilltä palkkapäivänä. Toki summaa pitää esim. kerran vuodessa tarkistaa, kun tulee palkankorotuksia ja kulut nousevat.
Jos tili on yhteinen, niin helposti käy niin, että tulee napinaa ns. turhista ostoista. - Laskija.
Eikö kukaan arvosta mitenkään omistusasunnon tuottoa, onko vain puolet vastikkeesta reilu osallistuminen ?
Asunnon omistavan puolikaan saattaisi kannattaa myydä asunto, ja käyttää sen pääoma sijoittamiseen jolla voisi helposti maksaa vuokran puolikas, onhan vuokran puolittaminen reilua?
Joten olisiko sittenkin reilua että ei omistava puoliso maksaa ainakin vastikeen kokonaisuudessaan? Tämäkään ei ole mitenkään reilua omistavaa puolisoa kohtaan.
Pitäähän pääoman omistajan nauttia pääoman tuotosta.
Näin ihan talousperus matikalla.- teta07
Annas kun arvaan... Tradenomi? Et ainakaan KTM.
- Laskija.
Onks tolla mitään väliä.
Kukatahansa ton osaa laskea.
Ei edes peruskoulua käynyt. Mutta muuta kyllä käyty. - mies 32v ja jotain
Meillä laskut maksetaan niin, että molemmille jää laskujen jälkeen suurinpiirtein saman verran käyttörahaa.
Mielestäni molemmille kuuluu ja molemmat ansaitsee saman elämisen tason!
Itse siis tienaan n. 2 kertaa niin paljon kuin naiseni ja suhteessa olemme olleet kohta 10 vuotta. Näin on kuitenkin toimittu heti alusta lähtien, minun tahdostani.- Viiva nokkaan
Tyypillinen suomalainen! Kaikkien pitää tienata nettona saman verran, ei väliä mitä bruttopalkka on. Ja kaikki pitää kouluttaa samalla tavalla, ei väliä kuin tyhmiä suurin osa on, ja millaisia neroja osa ihmisistä on. Kaikki vaan samaan muottiin. Ja jos verottaja ja koulujärjestelmä ei saa kaikista samanlaisia niin sitten tulee vielä nainen, joka vie osan miehen palkasta, että ollaan varmasti samalla viivalla. Suomessahan nk. sama viiva ei tarkoita lähtöviivaa vaan maaliviiva.
- kumppanin valinta?
No... Mä vähän ihmettelen, miksi sä olet noin tyhmän naisen kanssa? Kai siinä sitten muuten on kaikkia hyviä puolia, se on reilu, mukava, hauskaa seuraa, hyvä kumppani kaikinpuolin. Kai te saatte hyviä keskusteluja ja teidän elämänne on muuten ihan leppoisaa, nyt tuossa asiassa vaan se ei oikein tajua, että aina asuminen jotain maksaa.
Että siis se on Se Oikea sulle, kun sä sen kanssa asut ja elämäsi jaat? Kai se on, eikö? Miksi sä muuten asuisit sen kanssa ja jakaisit elämäsi, ja kaiken. Tuo on tosi pieni "vuokra" ja osallistuminen, itse näin vähävaraisempana ymmärrän oikein hyvin eikä tulisi mieleenkään asua vaan pummilla. Tosin jo oisi tommoiset puitteet, ei mulla ois siihen yhtä paljon varaa osallistuakaan. Tokihan omaisuus on sun, mutta verrattaen vuokraani, mikä nyt on 530 euroa, tuo olisi aika pieni vuokra. Eikä tästäkään mulle mitään omaisuutta jää :)
Joten ei ole vaikea asia käsittää.
Mutta siis, jos teillä on ihana suhde ja nainen on muuten tosi fiksu, kiva ja reilu, ja pakostihan se on, koska sä olet sen kumppaniksesi valinnut, niin ehkä se uskoo puhetta. Yritä nätisti ja rauhallisesti selittää tuo entisen vuokran ero tähän. Se että ei sille siitäkään omaa omaisuutta jäänyt ja että jotenkin olisi ihan kohtuullista osallistua, yhteiseen kotiin. Vaikka talo on sinun, oli se vuokranantajankin talo jonkun ja silti hän maksoi: paljon enemmän.
Yritä olla pullistelematta omaisuudellasi ja varo ettet saa häntä tuntemaan itseään köyhäksi ja pieneksi, mutta selitä jämäkästi, ettet kuitenkaan halua elätti suhdetta, että sinä et halua lasta vaan naisen.
Kyllä kumppanin pitäisikin ymmärtää. Olethan hänen älykkyytensä jo huomannut ennen yhteenmuuttoa, samoin kuin tutustunut häneen muuten. Tiedät mitkä periaatteet hänellä on ja millainen hän on. Joten kyllä hän ymmärtää, kun selität.
Sanoit tuolla jossain, ettet uskalla sanoa muijalle, jos se ei sitten maksa sitäkään. Ihmettelen sitä kovin: oletko niin epätoivoinen, että sinun pitää kenet tahansa siihen ottaa? Etkö olekaan valinnut kumppaniasi sen luonteen puolesta, rakkaudesta, vaan pelosta? Et uskalla sanoa... Siis tykkäät olla tossun alla vai ja siksi valinnut juuri tuon naisen? Ei maksa: no et sitten voi heittää ulos vai? Ette puhuneet etukäteen asioista?
Mikä tässä nyt mättää. Otapas itseäsi ensin niskasta kiinni ja selvitä itsellesi se ja mikä teidän suhteenne on, sinulle, hänelle ja sitä rataa ja saat vastauksen siihen uskallatko sanoa, vai suostutko maksumiehen rooliin. - kirpakkaliini
Tästä olen minäkin vääntänyt oman mieheni kanssa joka omistaa asunnon. Mielestäni oikea ratkaisu olisi minun maksaa puolet vastikkeesta, ruuat jotka syön ja puolet sähköstä, vedestä jne. Mieheni halusi minun aunperin maksavat puolet kaikesta ja sen lisäksi vielä hänelle vuokraa 250e/kk (hänen lainanlyhennys on 507e/kk) Toisinsanoen olisin maksanut ns. vuokrana hänelle puolet hänen asunnostaan ja kun asunto menisi myyntiin saattaisi hän olla jo toisen naisen kanssa enkä minä saisi siitä mitään.
- Osaan laskee rahaa.
Hei kirpakkaliini.
Huomaathan että asunto "tuottaa" vastikeen ja käyvän vuokran erotuksen verran, tämä osuus kuuluisi omistajalle.
Omistaja on sijoittanut asuntoon, ja sen tuotto kuuluu sijoittajalle. Koska raha on kiinni asunnossa eikä muussa tuottavassa sijoittamisesa.
Miehesi on oikeassa, sinun kuuluisi kompensoida tämä pääoman tuotto miehellesi.
Muuten mies viellä maksaa asumistasi.
Kohtuullinen korvaus on noin puolet käyvästä vuokrasta. - ....
Osaan laskee rahaa. kirjoitti:
Hei kirpakkaliini.
Huomaathan että asunto "tuottaa" vastikeen ja käyvän vuokran erotuksen verran, tämä osuus kuuluisi omistajalle.
Omistaja on sijoittanut asuntoon, ja sen tuotto kuuluu sijoittajalle. Koska raha on kiinni asunnossa eikä muussa tuottavassa sijoittamisesa.
Miehesi on oikeassa, sinun kuuluisi kompensoida tämä pääoman tuotto miehellesi.
Muuten mies viellä maksaa asumistasi.
Kohtuullinen korvaus on noin puolet käyvästä vuokrasta.Olen periaatteessa samoilla linjoilla siinä, että asunnon pääomakulujakin (so. tuotto, jonka menettää, koska asunnon arvon verran rahaa ei ole sijoitettuna muuhun) voi ajatella asumiskuluina.
Puolet käyvästä vuokrasta on kuitenkin liikaa, koska normaalissa vuokrasopimuksessa on pidempi irtisanomisaika. Jos avoliitto menee karille, ei välttämättä halua asua max. kuutta kuukautta ex-partnerin kanssa saman katon alla ;) - hjklff
.... kirjoitti:
Olen periaatteessa samoilla linjoilla siinä, että asunnon pääomakulujakin (so. tuotto, jonka menettää, koska asunnon arvon verran rahaa ei ole sijoitettuna muuhun) voi ajatella asumiskuluina.
Puolet käyvästä vuokrasta on kuitenkin liikaa, koska normaalissa vuokrasopimuksessa on pidempi irtisanomisaika. Jos avoliitto menee karille, ei välttämättä halua asua max. kuutta kuukautta ex-partnerin kanssa saman katon alla ;)Toisaalta asunnon arvo nousee koko ajan, joten "vuokrasta" pitäisi vähentää asunnon arvon nousu, koska raha on kiinni asumisessa eikä muussa tuottavassa sijoittamisesa.
Niin että pitäisikö tässä tapauksessa miehen korvata naiselle naisen hypoteettinen tuotto? - Karvainen_Mies.
hjklff kirjoitti:
Toisaalta asunnon arvo nousee koko ajan, joten "vuokrasta" pitäisi vähentää asunnon arvon nousu, koska raha on kiinni asumisessa eikä muussa tuottavassa sijoittamisesa.
Niin että pitäisikö tässä tapauksessa miehen korvata naiselle naisen hypoteettinen tuotto?Asunnon arvon nousu on huomattavasti pienempää kuin menetetty sijoitustulo.
asunnonarvo on noussut noin 700€/kk pitkällä aikavälillä.
Menetän noin 2000€/kk kun asunnon pääoma ei ole tuottavassa sijoitustoiminnassa mukana.
Joten 2000 - 700 = -1300€/kk menetystä
Sitten asunnon tuotto:
Noin 1000€/kk käypävuokra - 300€/ kk vastikkeita 700€/kk.
Ja raadollisesti 1300 - 700 = 600€/kk Jonka varmasti häviää omistamalla asunnon.
Asunnossa ei ole mitään velkoja & verojen vaikutus on yritetty puhdistaa pois. - Hotellinpitäjä?
Karvainen_Mies. kirjoitti:
Asunnon arvon nousu on huomattavasti pienempää kuin menetetty sijoitustulo.
asunnonarvo on noussut noin 700€/kk pitkällä aikavälillä.
Menetän noin 2000€/kk kun asunnon pääoma ei ole tuottavassa sijoitustoiminnassa mukana.
Joten 2000 - 700 = -1300€/kk menetystä
Sitten asunnon tuotto:
Noin 1000€/kk käypävuokra - 300€/ kk vastikkeita 700€/kk.
Ja raadollisesti 1300 - 700 = 600€/kk Jonka varmasti häviää omistamalla asunnon.
Asunnossa ei ole mitään velkoja & verojen vaikutus on yritetty puhdistaa pois.Puhutteko nyt parisuhteesta vai vuokrasuhteesta?
Itse pitäisin nuo erillään, eli avovaimo/mies maksaa vain puolet vastikkeesta. eihän sukulaisiltakaan ja muilta asuntoon kutsutuilta vierailta ruveta perimään majoitusmaksua niin kuin hotellissa konsanaan. - Karvainen_Mies.
Hotellinpitäjä? kirjoitti:
Puhutteko nyt parisuhteesta vai vuokrasuhteesta?
Itse pitäisin nuo erillään, eli avovaimo/mies maksaa vain puolet vastikkeesta. eihän sukulaisiltakaan ja muilta asuntoon kutsutuilta vierailta ruveta perimään majoitusmaksua niin kuin hotellissa konsanaan.Siis on reilua että ostetaan yhdessä asunto, 50/50% suhteilla.
Sitten kumpikin maksaa omia lainojaan ja 50% vastikkeista ja vakuutuksista.
Sitten muut kulut jyvitetään tulojen osuuksien suhteen.
Tämä kävisi minulle oikein hyvin, vapautuisi vajaa 200¨000€ pääomaa sijoittamiseen.
Myöskin saisin lainattomaan puolikkaaseeni kiinnityksen, sijoitustoimintaan.
Mitenköhän vaimoke saisi kyseisen noin 200¨000€ lainan, tuulen huuhtomalla pikkupepulla?
Olisikohan kivaa maksella 20v lainaa maksukyvyn rajoilla? Ei ole edes pankinvaatimaa säästöosuutta säästänyt. Rahaa jäisi käytännössä 0€ kk yli.
En oikein sitten näe muita välimalleja kustannusten jaossa. Joten köyhemmän puolison tulee osallistua asunnon käyttökustannuksiin huomattavalla osuudella, ainakin soveltuvan vuokra-asunnon vuokran puolikkaan verran.
Vai haluaako valita 100% reilun ratkaisun? - Asuminen maksaa!
Näinhän teidän tulisi juuri toimia kuin miehesi sanoo. Naiset näköjään ajattelevat, että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että saavat asua ilmaiseksi suomalaisten miesten asunnoissa. Sitten ollaan järkyttyneitä, kun näin ei voikaan ihan joka äijän luona tehdä.
- Tax man
Karvainen_Mies. kirjoitti:
Siis on reilua että ostetaan yhdessä asunto, 50/50% suhteilla.
Sitten kumpikin maksaa omia lainojaan ja 50% vastikkeista ja vakuutuksista.
Sitten muut kulut jyvitetään tulojen osuuksien suhteen.
Tämä kävisi minulle oikein hyvin, vapautuisi vajaa 200¨000€ pääomaa sijoittamiseen.
Myöskin saisin lainattomaan puolikkaaseeni kiinnityksen, sijoitustoimintaan.
Mitenköhän vaimoke saisi kyseisen noin 200¨000€ lainan, tuulen huuhtomalla pikkupepulla?
Olisikohan kivaa maksella 20v lainaa maksukyvyn rajoilla? Ei ole edes pankinvaatimaa säästöosuutta säästänyt. Rahaa jäisi käytännössä 0€ kk yli.
En oikein sitten näe muita välimalleja kustannusten jaossa. Joten köyhemmän puolison tulee osallistua asunnon käyttökustannuksiin huomattavalla osuudella, ainakin soveltuvan vuokra-asunnon vuokran puolikkaan verran.
Vai haluaako valita 100% reilun ratkaisun?Miksi kulut pitää jyvittää tulojen mukaan? Eikös verottaja hoida tuon ns. jyvityksen jo progressiivisessa verotuksessa. Onko nainenkin Suomessa verottaja?
- Omistaja_1
Asuminen maksaa! kirjoitti:
Näinhän teidän tulisi juuri toimia kuin miehesi sanoo. Naiset näköjään ajattelevat, että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että saavat asua ilmaiseksi suomalaisten miesten asunnoissa. Sitten ollaan järkyttyneitä, kun näin ei voikaan ihan joka äijän luona tehdä.
Miehen (omistan asunnon) kantista katsottuna kannattaa olla joku tasapaino, aivan köyhyyden rajalla kiikkuva kumppani ei ole kiva, sopivasti pitää jäädä rahaa elämiseen, vaikka samasta taskusta menisi on kiva että toinen välillä maksaa vaikka ravintolassa.
- Vuokrakone.
Hei kirpakkaliini.
Kannattaskos teidän sitten osataa yhteinen asunto? Ottamalla omistukset 50/50 % ?
Kumpikin maksaisi mitä kuuluisi, ja muutkin elämän kulut puoliksi.
Eikö tämä olisi reiluin ratkaisu ?
- Kitupiikkikö?
Tässä viellä loppusointuja alkuperäiseen kirjoitukseen.
Kyseinen naisihminen oli ollut taas huutamassa, hakkaamassa ja potkimassa oveani tässä yksiyö. Luultavasti humalassa tai aineissa.
Ei ollut rauhallinen sanominen auttanut, lopulta poliisi oli vienyt. Onneksi en ollut kotona.
Tässä taas tämä.- sillä lailla
Eiköhän tuo ollut sitten erinomainen juttu, että parisuhde päättyi, vai mitä?
- utrhdfb
No niin. Tuossa ei ollut ongelmana vastike, vaan naisen päihde(mielenterveys)ongelma.
- köyhälistö
meillä maksaa se jolla on rahaa.
- Minä
Naisissa on jonkinlainen usko että menneitä asioita jotka on itse ryssinyt voi korjata, ja erityisesti humalassa ilmenee.
Minullekin ExAvopuoliso on soitellut melkein vuoden ja ehdotellut kauttarantain yhteen palaamista.
Avoeroamisemme jälkeen exKumppanin talous on syöksynyt täysin hunningolle.
Miksi minä enää ongelmakasaa takaisin huolisin?
Eikä ollut muuta kuin iso MINÄ sillä ExAvokilla, ehkäpä aivan kohtuuton Minä, kaikki pyöri sen ympärillä.
- SemiKöyhäilijä.
Minunkin avokilla on sellainen minä minä minä kausikäynnissä.
- kaikessa pitää tehdä just kun avokki haluaa, muuten seurauksena järkyttävää minä minä huutoa.
- Kaikki rahat tuntuu menevän kaikkeen turhuuteen, joka kuu on ruinaamassa että eikövoisi osallistua vähemmän elämisenkuluihin, en anna periksi.
- Kaiken pitää olla uutta, lähinnä hienoa, laadulla ei tunnu olevan väliä, kunhan kamaa tulee paljon.
- Seksi eikä läheisyys tunnu kiinnostavan, ainoastaan ulkona ollessa kavereiden kanssa on lähellä, halailee ja puristeleekin.
Hermo alkaa palaa, on nytkin vaatimassa että vaihtaisin 2010 Volvo farkun uudempaan, olisi kuulema hienonpi ja kuluttaisi vähemmän.
Suuttuu kun ottaa puheeksi tuhlaamisen. - Niin se on
Jätä se.
- Idioottimaista?
Uskomatonta, että raha-asioista ei ole sovittu jo ennen yhteenmuuttamista. Siinä se ongelma ja sen syy.
En ymmärtänyt lainkaan, miksi mies maksoi avopuolisonsa autopaikan tämän puolesta, mikä oli 266 euroa/kk. Eikö asia olisi ollut helppo sopia, vaatimalla vaimoketta maksamaan tämä autopaikka itse. Lopputulos olisi ollut enemmän kuin ap vaati.
Vastikevaatimus 250 euroa/kk on kohtuuton. Puolet 125 euroa/kk olisi oikein. Asunnon teoreettisen vuokran puolittaminen olisi oikein vain silloin, jos ajatellaan avopuolison asuminen vuokrasuhteena. Niinkö parisuhteessa ajatellaan. Sitten se on OK , jos näin on?
Itselläni on ollut vastaava tilanne ja vaimoke maksoi puolet vastikkeesta ja luonnollisesti puolet muistakin ns. yhteisistä menoista.- Kääk!
Toisaalta, eikö olisi ollut reilua, että nainen olisi saanut pitää autoaan oman kotinsa edustalla?
Eli voihan olla että hän laskee maksavansa 266 ylimääräistä sen vuoksi, että "isukin" pitää saada pitää samassa tallissa.
Eli siis tuo "vuokra" olisi 250 266 = 516e yksinasuvalta (ja mahdollisesti pienituloiselta!)!
Jos kyse on tästä, ymmärrän hyvin. Koska käytännössä hän joutuisi pakosta maksamaan autopaikasta! Yhteisessä kodissa pitäisi molemmilla olla autopaikka. Jos tätä ei ap:n päätöksen johdosta ole, niin on luonnollista että hän maksaa tämään.
Eli siis tuota 266 ei voi ottaa mielestäni huomioon. - KöyhäInssi.
Kääk! kirjoitti:
Toisaalta, eikö olisi ollut reilua, että nainen olisi saanut pitää autoaan oman kotinsa edustalla?
Eli voihan olla että hän laskee maksavansa 266 ylimääräistä sen vuoksi, että "isukin" pitää saada pitää samassa tallissa.
Eli siis tuo "vuokra" olisi 250 266 = 516e yksinasuvalta (ja mahdollisesti pienituloiselta!)!
Jos kyse on tästä, ymmärrän hyvin. Koska käytännössä hän joutuisi pakosta maksamaan autopaikasta! Yhteisessä kodissa pitäisi molemmilla olla autopaikka. Jos tätä ei ap:n päätöksen johdosta ole, niin on luonnollista että hän maksaa tämään.
Eli siis tuota 266 ei voi ottaa mielestäni huomioon.Varmaankin olisi voinut, mutta avaajahan kirjoitti että hallipaikkan tarvitsee käytännössä.
Se että asuu keskustassa ja helsingissä, merkitsee että jos autoa aikoo pitää, on pakko olla hallipaikka, asunnon edessä ei ole parkkipaikkoja, läheisyydessä on vain luultavasti maksullisia 2 tunnin paikkoja. Asukaspysäköinti paikat on viety jo aamusta.
Meilläkin asuntoon kuuluu 1 hallipaikka, toista ollaan yritetty ostaa jo useampi vuosi, niitäpä ei vapaudukkaan aina.
Tämä on kipein ketju asumisenkustannusten jakamisesesta ikinä.
Se että asunnon toinen hallipaikka on Faijan käytössä, on aivan ymmärrettävää, onkohan Faija osallisena tuossa arvo-asunnossa.
Tuossa oli kirjoitettu myöskin, että asunnossa on vain korjausvastiketta, kun se loppuu, olisi vastike 0€kk, mikä olisi sitten oikea osallistuminen asumiseen ?? 0€/kk??
Lukekaapa tämä ketju alusta alkaen ajatuksella ennen kuin kommentoitte asioita.
- rakkaus
O_O Taidetaan tuon miehen kanssa olla suomen viimeinen pariskunta jolle ei tule riitaa rahasta. Kaupassa käydään yhdessä ja se maksaa jolla on enemmän rahaa. Vuokra menee suoralaskutuksena yhteiseltä tililtä, mies maksaa netin, minä puhelimet.. Mies isompien tulojensa vuoksi maksaa enemmän yhteisistä menoista, olen itsekin tarjoutunut mutta hän saa melkein tonnin enemmän palkkaa kuin minä joten ihan ymmärrettävää :D Onpas ollut tämänkin suhteen aikana useita vuosia sitten tilanne missä miehellä ei ollut asuntoa tai työpaikkaa ja minä elätin häntä. Sitten minä sairastuin vuosi myöhemmin ja menetin työpaikkani ja elämänhaluni, mies elätti minua. Kyllä se on niin ihmiset että jos parisuhteeseen lähdetään niin siinä ollaan yhdessä, myös niinä vaikeina aikoina. Jos toista rakastaa niin ei merkitse mitään onko toinen työtön vai ei, rikas vai köyhä, laiha vai lihava.
- 222
Ehdota sille, että muutatte yhteiseen vuokra-asuntoon. Sillloin maksut menee puoliksi ja nainen joutuu maksamaan enemmän kuin tuon 250€....
Mites silloin suu pannaan. - ihmehomma
Harmittaa sinun puolestasi. Mistä olet moisen siipeilijän löytänyt?
Oletteko olleet kauan yhdessä?
Saisit ihan kunnollisen naisenki, joka ei halua sinusta elättäjää vaan tasavertaisen kumppanin rinnalleen. - MiesPuolikas.
Kummaa laskentaa täällä harjoitetaan.
Kun ketjun lukee ajatuksella, se että nainen olisi maksanut vastikkeen kokonaisuudessaan, olisi ollut paljon halvempaa kuin suorien asumisen kulujen puolittaminen, jo vaikka ilman sitä vastikkeen puolikastakin.
Ruikuttaminen siitä että kustannusten jakaminen ei olisi reilua, kuulostaa todella oudolta.
Onneksi avokkini omistaa 50% meillä asunnosta, on selkeä kulujen jakaantumisen suhteen. Kumpikin maksaa puolet vastikkeista. Mitä vaikeata tässä on?
Se että parisuhteessa toisen koko tili menisi asumisen maksamiseen ei tietenkään ole oikein. Mutta joku 25% -30% voisi viellä olla sopivaa? - Sääli on sairautta
Heitä pihalle.
- avomies99999
Oma avopuolisoni ehdotti itse, kun aikanaan muutimme yhteen, että hän voisi maksaa vastikkeen, n. 350 euroa kuussa. Hänen asumiskulunsa puolittuivat sillä eli hänellä on nyt 350 euroa enemmän käytettävissään muuhun kulutukseen. Itse asiassa hänen menonsa pienenivät vielä enemmän, koska minä maksan sähkön, kotivakuutuksen, laajakaistan, tv-luvan, Hesarin, n. 2/3 ruokakuluista.
Toisaalta minä olisin voinut hyväksyä häneltä pienemmänkin osuuden menoihin, koska itse olen suurituloisempi. Mutta se oli siis hänen oma ehdotuksensa.
Voi sen ehkä näinkin laskea: hänen käytettävissään olevat tulonsa kasvoivat kuukaudessa jotain 400-450 euroa. Minunkin vastaavat tuloni kasvoivat jonkin verran, 350-x euroa, jossa x on kasvanut sähkölasku ja kasvanut ruokalasku, ehkä 100-15o euroa noiden yhteisvaikutus kuukaudessa. Tällä tavoin laskien diili näyttää jopa numeerisesti aika tasapuoliselta. - Joo....
avomies99999 Kirjoitti rehdistä ja oikeaoppisesta kulujen jakamisesta.
Noin pitääkin, avopuolisosi arvostaa tekemääsi pääomasijoitusta asuntoon, ja ymmärtää sen talousvaikutukset selvästi.
Se ettei raha näy, ei merkitse ettei sitä kulu.
Ovatkohan osa edellä kirjoittaneista naisista tyhmiä, kun eivät osaa arvostaa sitä että kulut tippuvat yhteen muutettaessa?
Varmaankin sellasen naisen kanssa on parasta myydä osakekämpä, ja mennä vuokralle, on sitten konkreettinen ja valittajanaisen rahoilla hyvinkin kova vuokra maksettavaksi. Jää sitten se pääomantuotto oikeaantaskuun, ja tuottaakin paremmin kuin asunnossa, tiedän (varallisuus on 50/50 velattoman asunnon ja sijoittamisen suhteen). - Lähihoitsu...
Ei voi olla totta, että vastikkeen puolikkaan lisäksi pitäisi jotakin maksaa, se ei ainakaan ole reilua.
En ole koskaan suostunut vastikkeen puolikasta enempää maksamaan asumisestani ukoilleni.
Ei se ukkokaan mitään enempää maksa.- Laskija...
Lähihoitsu... kirjoittelee, mitä kirjoitelee, varsinkin sattui silmään monikossa ukoilleni, on siis ukot vaihtunut tiuhaan? Mutta ei ihmekään noilla ajatuksilla.
- Nainen = loinen
Laskija... kirjoitti:
Lähihoitsu... kirjoittelee, mitä kirjoitelee, varsinkin sattui silmään monikossa ukoilleni, on siis ukot vaihtunut tiuhaan? Mutta ei ihmekään noilla ajatuksilla.
Tuo oli varmaankin ironiaa naisten ajatuksenjuosusta, ainakin viimeisestä lauseesta päätelleen.
- rina89-
Nyt järki käteen ja sanot ettei moinen peli vetele...jo nyt on kumma jos ei ymmärrä olevansa onnekas kun saa asua pilkkahintaan muuten toisen kustannuksella!
Jos jatkatte tommosta epäoikeudenmukasta meininkiä, siitä ei seuraa kun ristiriitoja ja katkeruutta. Katkeruutta varsinkin jos jatkuvasti joustat yli omien rajojesi toisen sitä ymmärtämättä. - Mirkku & Catti
Olen muuttamassa avoukon omistamaan asuntoon vuodenvaihteessa.
Olen yrittänyt sanoa ukolle että täälläkin hyväksytty oikea asumiseen osallistumisen taso on puolet vastikkeesta ja vain suorat vesi sähkö vakuutus netti kulut puoliksi, ei enempää.
Mutta ukko haluaisi enemmän osallistumista asunnon kuluihin, minä en taas halua maksaa avoukon lainoja.
Äkkiä laskien:
150 vastikettä sis netti.
15 vesi
15 sähkö
10 vakuutus
Joten 190 € kuussa olisi sopiva osallistuminen ?
Tälläisen asunnon käypä vuokra olisi varmaankin 1500€kk josta jo puolikas olisi 750€kk Tämä on suunnilleen mitä nykyisin maksan pienestä luukustani..
Olen kyllä epätietoinen että onko tuo190€ rehti osallistuminen, koska ilmaista lounastahan ei ole olemassa.
Tää juttu on nyt minua valvottanut ja mietityttänyt pahasti. Mitä sanon huomenna avoukolle?- fgfdsfsafdsdsa
No ensinnäkin, tuo "täälläkin hyväksytty" ei kelpaa miksikään perusteeksi. Pikemminkin päinvastoin: jos jokin kanta näyttää olevan S24:ssä enemmistönä, niin voi olla melko varma, että se on väärä.
Ja asiaan: tuo sinun laskelmasi tarkoittaisi sitä, että "koko maksupotti" varsinaisista asumiskuluista (jos lainanhoitoa ei lasketa asumiskuluksi, mitä se kyllä todellisuudessa on) olisi 380 euroa. Jos maksat sen kokonaan, pienenevät asumiskulusi oman todistuksesi mukaan n. 750-380=370€. Ja vastaavasti ukkosi asumiskulut pienenevät 380€. Hän jää siis tavallaan kympin voitolle sinuun nähden, mutta kehtaatko nitistä kympistä?
Ehdotan, että sanot ukolle maksavasi vastikkeen ja vesimaksun, jos hän hoitaa loput. Sinun maksettavasi on siis 330 euroa ja nykyiseen tilanteeseesi nähden sinulle jää 420€ lisää rahaa käytettäväksi muuhun kulutukseesi.
(Meillä avovaimo maksaa vastikkeen ja vesimaksun ja haluaisi maksaa vielä osan sähköstä ja vakuutuksestakin. Kun ei kuulemma haluaa elää siivelläni. Minä taas selvästi suurituloisempana olen sitä mieltä, että tuo hänen nyt maksamansa riittää. Minä hoitelen asuntolainaa.)
Ai joo, vielä kommentti niille, joiden mielestä puolison nimissäolevan asunnon lainakuluja ei saisi millään tavalla ottaa lukuun edes perusteena näissä keskusteluissa: ilman niitä lainakuluja ei olisi sitä asuntoa ja jaettavana olisi vastaavanlaisen asunnon vuokra. - ihan vaan ajatus
fgfdsfsafdsdsa kirjoitti:
No ensinnäkin, tuo "täälläkin hyväksytty" ei kelpaa miksikään perusteeksi. Pikemminkin päinvastoin: jos jokin kanta näyttää olevan S24:ssä enemmistönä, niin voi olla melko varma, että se on väärä.
Ja asiaan: tuo sinun laskelmasi tarkoittaisi sitä, että "koko maksupotti" varsinaisista asumiskuluista (jos lainanhoitoa ei lasketa asumiskuluksi, mitä se kyllä todellisuudessa on) olisi 380 euroa. Jos maksat sen kokonaan, pienenevät asumiskulusi oman todistuksesi mukaan n. 750-380=370€. Ja vastaavasti ukkosi asumiskulut pienenevät 380€. Hän jää siis tavallaan kympin voitolle sinuun nähden, mutta kehtaatko nitistä kympistä?
Ehdotan, että sanot ukolle maksavasi vastikkeen ja vesimaksun, jos hän hoitaa loput. Sinun maksettavasi on siis 330 euroa ja nykyiseen tilanteeseesi nähden sinulle jää 420€ lisää rahaa käytettäväksi muuhun kulutukseesi.
(Meillä avovaimo maksaa vastikkeen ja vesimaksun ja haluaisi maksaa vielä osan sähköstä ja vakuutuksestakin. Kun ei kuulemma haluaa elää siivelläni. Minä taas selvästi suurituloisempana olen sitä mieltä, että tuo hänen nyt maksamansa riittää. Minä hoitelen asuntolainaa.)
Ai joo, vielä kommentti niille, joiden mielestä puolison nimissäolevan asunnon lainakuluja ei saisi millään tavalla ottaa lukuun edes perusteena näissä keskusteluissa: ilman niitä lainakuluja ei olisi sitä asuntoa ja jaettavana olisi vastaavanlaisen asunnon vuokra.On sulla harvinaisen tyhmä avokki, jos tukee sun omaisuutesi kartuttamista, eikä itse saa kerättyä omaisuutta mitään.
Ellei tietty käytä sitä säästyvää osuuttaan sijoitustoimintaan. - utrhdfb
En oikein ymmärrä laskennallisia ajatuksiasi. Kirjoitat, että maksat nykyisestä pienestä luukustasi 750 kk. Ja olet valmis maksamaan puolet avopuolison vastikkeesta, pienen vesi-sähkö ja vakuutusmaksun. Miksi kumppanille maksaminen tekee niin tiukkaa, vaikka itsekin säästät aika tavalla, kun et maksa 750 e:n vuokraa? Jos kumppani myy asuntonsa, muutatte vuokralle, josta vuokran 1500 e maksatte puoliksi. Sitäkö haluaisit, niinkö olisi parempi?
- Lähihoitsu...
En ole koskaan suostunut vastikkeen puolikasta enempää maksamaan asumisestani ukoilleni.
Ei se ukkokaan mitään enempää maksa. - ku & Catti
330€:n pitkähampainen sopu lopultakin löytyi asumisenkulujen suhteen.
Keskustelukin oli välillä aika asiallisen ja kylmän oloista, rakastaakohan ukko oikeasti minua?
Voiko avoUkko olla noin kylmä että haluaa näin paljon asumisestani korvausta?
Mielestäni maksan jo avoUkon lainoaja osaltani ?
En tiedä mitä minun asiasta pitäisi ajatella, onkohan vaarana että alkaisi tulevaisuudessa vaatimaan viellä suurempaa osallistumista lainojensa kuluihin?
Haluaisin että minullekkin voisi jäädä enemmän säästöön tulevaisuudessa, kun nyt asun omistusasunnossa, vaikka toisen omistamassa.- laskelmoin
Noinkin sen voi sopia. Nämähän on sopimusasioita.
Mutta kun nyt sinun osuus yhteisistä asumiskuluista ovat siis laskelmasi mukaan 190 euroa ja maksat sovitusti 330 euroa kuukausittain, niin 330 - 190=140 tarkoittaa sitä, että maksat joka kuukausi 140 euroa toisen henkilön lainamenoja ja tämä saa siis vastaan tulon (mistä pitäisi tietysti ilmoittaa verottajallekin).
140 euroa kuukaudessa tekee 12 x 140=1.680 euroa vuodessa ja kymmenessä vuodessa peräti 16.800 euroa.
Jos miehesi myy asuntonsa kymmenen vuoden päästä, olisi mukava tietää saatko sinä tuon 16.800 euroa asunnon kauppahinnasta, vai sanotaanko vain tämä asunto on minun nimissäni. Jos maksaa 16.800 sinulle, silloinkin olet menettänyt inflaation verran, kun rahan arvo on laskenut kymmenessä vuodessa, eli varin huono sijoitus sinulle. Asunnon arvo taas on todennäköisesti noussut samaan aikaan, eli varsin hyvä sijoitus miehellesi.
Eikö pitäisi olla niin, että jos osallstuu asuntolainojen maksuun, saisi samalla jonkin osuuden asunnon omistuksestakin, jota vastaavaa maksuosuutta sitten lyhentää miehelleen. Tässä järjestelyssä ei myöskään tulisi toiselle tuloa, jota pitäisi ilmoittaa verottajalle. - AsuntoLaskija.
laskelmoin kirjoitti:
Noinkin sen voi sopia. Nämähän on sopimusasioita.
Mutta kun nyt sinun osuus yhteisistä asumiskuluista ovat siis laskelmasi mukaan 190 euroa ja maksat sovitusti 330 euroa kuukausittain, niin 330 - 190=140 tarkoittaa sitä, että maksat joka kuukausi 140 euroa toisen henkilön lainamenoja ja tämä saa siis vastaan tulon (mistä pitäisi tietysti ilmoittaa verottajallekin).
140 euroa kuukaudessa tekee 12 x 140=1.680 euroa vuodessa ja kymmenessä vuodessa peräti 16.800 euroa.
Jos miehesi myy asuntonsa kymmenen vuoden päästä, olisi mukava tietää saatko sinä tuon 16.800 euroa asunnon kauppahinnasta, vai sanotaanko vain tämä asunto on minun nimissäni. Jos maksaa 16.800 sinulle, silloinkin olet menettänyt inflaation verran, kun rahan arvo on laskenut kymmenessä vuodessa, eli varin huono sijoitus sinulle. Asunnon arvo taas on todennäköisesti noussut samaan aikaan, eli varsin hyvä sijoitus miehellesi.
Eikö pitäisi olla niin, että jos osallstuu asuntolainojen maksuun, saisi samalla jonkin osuuden asunnon omistuksestakin, jota vastaavaa maksuosuutta sitten lyhentää miehelleen. Tässä järjestelyssä ei myöskään tulisi toiselle tuloa, jota pitäisi ilmoittaa verottajalle.laskelmoin ei taida hahmottaa sijoitetun pääoman arvoa.
Arvataan että asunnon hinta on noin 300'000 tuosta vastikkeesta arvioituna, julkisesti saa 2,7% korkoa pääomalle, 300'000 x 2.7% = 8100€ vuodessa tämän pääoman omistaja menettää pitäessään pääomaa asunnossa. Tällä ei ole tekemistä lainojen kanssa, vaan menetetty pääomantuotto.
vastike oli 300x12 3600€ vuodessa
Joten asunto maksaakin 11700€ vuodessa ilman mitään lainakuluja omistajalle.
11700/12 = 975€kk Tähän on oikeampi vertailla osallistumista asumiseen. - laskelmoin
AsuntoLaskija. kirjoitti:
laskelmoin ei taida hahmottaa sijoitetun pääoman arvoa.
Arvataan että asunnon hinta on noin 300'000 tuosta vastikkeesta arvioituna, julkisesti saa 2,7% korkoa pääomalle, 300'000 x 2.7% = 8100€ vuodessa tämän pääoman omistaja menettää pitäessään pääomaa asunnossa. Tällä ei ole tekemistä lainojen kanssa, vaan menetetty pääomantuotto.
vastike oli 300x12 3600€ vuodessa
Joten asunto maksaakin 11700€ vuodessa ilman mitään lainakuluja omistajalle.
11700/12 = 975€kk Tähän on oikeampi vertailla osallistumista asumiseen.Pääoman menetetty tuotto. Noinkohan on asunnon sijoittajilla aina.
Ymmärtääkseni näitä omistusasuntoja ihan sijoittajatkin haluavat ja niistä tuottoja saavat, eli se asunnon arvokin nousee ainakin tuon 2.7 % vuodessa. Näin ollen ei tule mitään menetystä, vaan voi käydä ihan päinvastoin.
AsuntoLaskija ei taida nyt hahmotaa oikein tuota sijoittamisen ideaa. - AsuntoLaskija.
laskelmoin kirjoitti:
Pääoman menetetty tuotto. Noinkohan on asunnon sijoittajilla aina.
Ymmärtääkseni näitä omistusasuntoja ihan sijoittajatkin haluavat ja niistä tuottoja saavat, eli se asunnon arvokin nousee ainakin tuon 2.7 % vuodessa. Näin ollen ei tule mitään menetystä, vaan voi käydä ihan päinvastoin.
AsuntoLaskija ei taida nyt hahmotaa oikein tuota sijoittamisen ideaa.Aina pääoman tuotolla on tekijät ja - tekijät.
Asuntosijoittajalla on nämä tekijät siten päin että asunto tuottaa jotakin.
- Itse asunnossa asuessa puuttuu vuokratuotto, jolloin pääoman tuotto on miinuksella.
Se haihatelu että asunto tuottaa huomattavia muutamassa vuodessa arvonmuutoksella tänäpäivänä on sinisilmäisyyttä.
Minun kannattaisi myydä tällähetkellä oma asumani velaton osake, ja mennä vuokralle asumaan. Pääoma tuottaa muualla paljon paremmin. Vuokraajan vinkkelistä vuokrat ovat aivan liian alhaisia, koska muualta saa moninkertaisen tuoton pääomalle. Mutta olen laiska, mukavuuden ja varmuuden haluinen en viitsi, menetän tulevina 10 vuotena vähintään 350'000€.
Pitää myöskin nähdä että tuottoa olisi heti, ei vasta sitten kun myy.
Yksi sijottamisen tärkeä tekijä, tuotto pitää saada käytännössä 1 vuoden segmenteissä, muuten asiat vain makaavat paikallaan. - laskelmoin
AsuntoLaskija. kirjoitti:
Aina pääoman tuotolla on tekijät ja - tekijät.
Asuntosijoittajalla on nämä tekijät siten päin että asunto tuottaa jotakin.
- Itse asunnossa asuessa puuttuu vuokratuotto, jolloin pääoman tuotto on miinuksella.
Se haihatelu että asunto tuottaa huomattavia muutamassa vuodessa arvonmuutoksella tänäpäivänä on sinisilmäisyyttä.
Minun kannattaisi myydä tällähetkellä oma asumani velaton osake, ja mennä vuokralle asumaan. Pääoma tuottaa muualla paljon paremmin. Vuokraajan vinkkelistä vuokrat ovat aivan liian alhaisia, koska muualta saa moninkertaisen tuoton pääomalle. Mutta olen laiska, mukavuuden ja varmuuden haluinen en viitsi, menetän tulevina 10 vuotena vähintään 350'000€.
Pitää myöskin nähdä että tuottoa olisi heti, ei vasta sitten kun myy.
Yksi sijottamisen tärkeä tekijä, tuotto pitää saada käytännössä 1 vuoden segmenteissä, muuten asiat vain makaavat paikallaan.Muuten puhuit asiaa, mutta puutun tähän:
>>- Itse asunnossa asuessa puuttuu vuokratuotto, jolloin pääoman tuotto on miinuksella. - AsuntoLaskija.
laskelmoin kirjoitti:
Muuten puhuit asiaa, mutta puutun tähän:
>>- Itse asunnossa asuessa puuttuu vuokratuotto, jolloin pääoman tuotto on miinuksella."vaan asunnon omistaja saa asumisen muodossa sen tuoton. " Tätä täällä on ajettu monen kirjoittajan toimesta takaa, aina on sossuihmisiä vastustamassa pääoman tuotton näkemistä.
Tälle tuotolle on siis pariskunnan asuessa kaksi jakajaa, se kuka ei ole sijoittanut pääomaa, saa siis tuottoa pääomasta. JEP. näin on. Reilussa kulujen avauksessa / jakamisessa tämä pitää ottaa huomioon, ainakin nähdä eränä, jos ei jaeta.
Tässä kaikki tästä tälläkertaa.
Ensimmäinen täysipäinen rahanlaskija pitkästä aikaa tuntuu olevan "laskelmoin"
- Loinen = nainen
Taas tällänen nillittäjä mikä ei rahasta loppujenlopuksi mtään ymmärrä.
Kuten itsekkin kirjoitti, ilmaista lounasta ei ole..... - rakkaus
Uskoisin, jotta kulujen jakamiseen on yhtä monta oikeaa ratkaisua, kun on yhdessä asujiakin. Mitä sitä täältä huutelee. Jokaisen pitää pystyä sopimaan asioistaan. Se mikä toimii toisilla, ei välttämättä toimi kaikilla.
Eikö yhdessä asuta rakkaudesta? Mitä muita järkeviä syitä on asua yhdessä ??? Monasti lapsillekkin olisi parempi, jos vanhemmat eivät asuisi yhdessä.
Elämä on ihan liian lyhyt haaskata se huonoon ja onnettomaan suhteeseen jonkun kanssa saman katon alla tapellen kuluista. Jos rakastat, rakasta ihmistä, älä rahaa. Ja tottakai jokainen haluaa rakkaansa parasta.- Loinen = nainen
Rakkaus kirjoittaa hyvin:
Kun vain silmittömästi rakastat, kustannat aluksi ihan mitätahansa, kun arki astuu esiin, alkaa realiteetit vaikuttaa voimakkaasti, jolloin helposti epätasainen osallistumisnen tuo kitkaa. Tämä kannattaa etukäteen katsella, ettei tule yllätyksenä.
Toisaalta lasten kasvattaminen kotona on iso työpanos, jolloin miiehen tulee elättää katras.
Jossain tässä välissä menee paras linja. - utrhdfb
"tottakai jokainen haluaa rakkaansa parasta"
Ei vain rakkaansa parasta, vaan myös itsensä. Ja jos ei kykene rakastamaan itseään, ei rakasta kumppanikaan. Ei rakkaus ole sitä, että elellään toisen siivellä eikä pystytä sopimaan asioista.
- Sopfie.
Rakkaus kirjoitti hyvin. Meillä taas on mennyt siten, että nainen oli opiskelemassa 2 vuotta, jolloin tietenkin tulot olivat vähäiset. Mies hoiti suurimman osan menoista ja laskuista. Sitten kävi niin, että nainen valmistui, sai töitä ja mies jäi työttömäksi. Fifty-fifty, nyt nainen maksaa suurimman osan, kun miehen tulot pienenivät. Eikä tätä työttömyysaikaa osaa nyt edes ennustaa, kauano kestää.
Niin se menee kun oikeasti tahtoo rakastaa. Toista autetaan, kun elämä ei mene käsikirjoituksen mukaan. Pennistä ei taistella, vaan puhaltamalla yhteen hiileen saadaan molemmille lämpöä. - Kyynikkö.
Tälläisellä rakkausparilla kummallakin pitää olla jotakin mitä toinen oikeasti haluaa / tarvitsee.
Muuten uutuudenhuuman jälkeen on kirpaiseva ja sopimaton arki edessä- - rakkaus
Mitä ihminen sitten haluaa/tarvitsee toisesta???? Miksi asutaan saman katon alla??? Sitäkö se on, että toisella on jotain mitä tarvitsee/haluaa???????????
Minä tapasin miehen. Rakastuimme. Muutimme yhteisen katon alle. Mitäkö minä halusin. Elämän kumppanin. Jonkun jonka kanssa jakaa elämän surut, murheet, ilot ja onnet. Jonkun jota rakastaa ja joka rakastaa.
En halunnut, enkä tarvinnut maksajaa kuluilleni. En tarvinnut taloa, en autoa. Minulla oli kaikki mitä tarvitsin, paitsi se toinen ihminen.
Olemme asuneet ja eläneet 6 vuotta yhdessä, emmekä vieläkään tappele rahasta. Se maksaa kummalla rahaa on. Ja johtuen työttömyydestäni (ollut vain pätkätöitä) mies maksaa enempi. Minä olen aina pitänyt huolen kodista, olimpa töissä tai en. Olen luonteeltani "vanhanaikainen". Minulla on selkeästi naisten ja miesten työt. Meillä ei miehen tarvitse siivota eikä pyykätä, mutta ei minunkaan tarvitse autoon renkaita vaihtaa tai opetella iskarit vaihtaan. Meillä tämä on toimivaa arkea. Lapsia meillä ei ole, miehellä koira, minulla kissa. Hoidan molemmat sekä mieheni rakkaudella. On meilläkin riitoja ollut, mutta onneksi tähän asti ne on saatu sovittua. - jkljkjkl
Jos nainen on töissä, kyseinen vastike on pilkkasumma vuokraksi ja sen maksamisesta kieltäytyminen on lähinnä pihiyttä. Sinun lainaasi hänen ei kuitenkaan tarvitse lyhennellä ellei hän saa osaa asunnon omistuksesta. Ruoka, sähkö ja vesi ovat myös välttämättömiä juoksevia kuluja, jotka kuuluvat molempien laskutukseen. Se, maksetaanko laskut tasan puoliksi vai suhteessa tuloihin riippuu teidän omista mielipiteistänne ja siitä teidän pitää keskustella. Itse suosittelen tulojen mukaan porrastamista, koska parisuhteessa on molemmilla mukavampaa, jos kaikilla on käyttörahaakin. Tulojen määrä ei myöskään korreloi täydellisesti tehdyn työn vaativuuden/määrän kanssa (esim. vähätuloinen, mutta raskas työ, vaikea työtilanne hyvin koulutetulla alalla tai kotiäitiys), jolloin laskujen maksun porrastaminen tulojen mukaan lisää tasa-arvoisuuden ja arvokkuuden tuntoa vähätuloisemman kannalta.
Jos nainen on opiskelija/työtön ja saa tukea asumiseensa edellisessä kämpässä, nykyisen vastikkeesi maksu voi mahdollisesti tulla hänelle kalliimmaksi, koska avopuolisona hän ei enää saisi mitään tukea omistusasuntoon. Tällöin on kohtuutonta vaatia häntä maksamaan kaikkia juoksevia asumiskulujasi (niitä jotka eivät kerrytä sinun omaisuuttasi), koska edellisessä asunnossa hän sai rahaa valtiolta, sinun asunnossasi ei. Hän siis luopuu omista oikeuksistaan asuakseen kanssasi. - Hoitsu kanssa
Selittäkääpä miten asunto muka kuluttaa laskennallisesti rahaa, jonain pääomakuluina?
Kun asunto on maksettu, sitten vaan maksetaan vain vastiketta? - Maxoutt
Tosikipeitä ja ymmärtämättömiä kirjoittajia.
- utrhdfb
Millä perusteella ei ole reilua? Mitkä ovat avokkisi tulot? Töissä? Työttömänä? Opiskelee? Vai onko hänellä velkoja vai mitä?
- juiol
Aika outoa ajattelua, että avokumppani maksaisi vain vastikkeesta puolet, tuleehan sähkö ja vesimaksut lisäksi.
Minusta tätä voisi kyllä sanoa että tämä vaikka onkin pienempi tuloinen on tullut kartuttamaan manisuuttaan.
Missä hän asuisi noin halvalla, ei missään, joten oikeus ja kohtuus on että maksaa tietyn summan kuukaudessa, jossa on huomioitu myös asunnon kuluminen, kohtuullinen, jossa on huomioitu todella kaikki kulut.
Näyttää vain olevan vallalla ajatus, että toisen pitäisi maksaa kaikki kun yhdessä asutaan, se on hyväksikäyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302275
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272023Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121539Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121397Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961091
- 171017
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17810Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115765