Kaason oltava naimaton

Piia

Tuntuu huvittavalta että joku ehdotti tuolla naimisissa olevaa naista kaason tehtävään! Vanha perinne on nimen omaan, että kaaso ei itse ole vielä avioitunut. Jos kerran ei ymmärrä perinteistä mitään, miksi edes mennä naimisiin - koko häätouhuhan koostuu juuri traditioista.

34

11306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo

Rauhoitu ja muista ottaa illalla lääkkeet.

• Paradoksi

Nimimerkki "joo" on ilmeisesti näitä, joilla ei ole mitään tietoa traditioista. Mutta asia on kyllä aivan niinkuin edellä sanottiin.

Oli inhaa että sain aikanaan parhaan ystäväni kaasokseni, mutta sitten en myöhemmin voinut toimia enää hänen kaasonaan, koska olinhan jo avioitunut. Mutta niin se vain menee.

• Hämmentynyt

Nyt pikkuisen hämmentää! Olen itse taas kuullut ja lukenut (esim. amoriinin sivuilta), että ennen vanhaan kaasoksi valittiin naimisissa oleva hieman vanhempi nainen, jolla on omaisuutta ja hienoja asusteita, sillä kaasolta nuori morsian saattoi lainata häitään varten esim. vaatteita.

Naimisissa olevaa kaasoa käytettiin myös, sillä pelättiin nuoren naimattoman kaason vokottelevan sulhasta ja aiheuttavan pahaa verta kihlaparin välille.

Jotta mitenkähän tämä asia nyt sitten loppuviimein on? Ja jos eri puolilla Suomea on tällaisia erilaisia tapoja, niin kertokaa ihmeessä. Perinteistä on kiva tietää! ;)

• Kukka

Kaikella kunnioituksella amoriinin nettisivuja kohtaan, mutta kirjastot ovat täynnä perimätietoa, johon jokun "amoriini" ei varmaankaan ole sitten osannut tai jaksanut kunnolla perehtyä.

Minäkin pidän kovasti perinteistä! :) Ne luovat puitteita ja tyyliäkin.

• relax :)
        Kukka kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella amoriinin nettisivuja kohtaan, mutta kirjastot ovat täynnä perimätietoa, johon jokun "amoriini" ei varmaankaan ole sitten osannut tai jaksanut kunnolla perehtyä.

Aika metkaa kun jotkut jaksaa vouhottaa jostain kaasosta, että voi kamala jos onkin naimisissa :)
        Elämää suurempi asia kai.
        Teen edellisen kommenttini tyhjäksi ja vouhotan itsekin että myös muista lähteistä olen lukenut siitä, että kaaso on nimenomaan ollut naimisissa oleva nainen.

• Tuula
        Kukka kirjoitti:

Kerrohan sinä sitten viisaampana mitkä nuo kirjat on? Teen lopputyötä aihetta sivuten ja toistaiseksi olen löytänyt sekä ruotsinkielisiä että suomenkielisiä kirjoja lukiessa juuri tuota tietoa, että kaaso oli yleensä ja mielellään naimisissa oleva lähisukulainen. On varmaan paikkakuntia ja häitä jossa kaaso oli naimaton nainen, mutta ei yleisesti. Esim. Vermlannissa oli "nuolutyttöjä" joita kutsuttiin myös kaasoiksi. He auttoivat morsianta riisuuntumaan saunaa varten.

Tässä on lainaus pohjalaisia häätapoja käsittelevästä kirjasta:

"Kaaso on vanha suomalainen nimitys morsiamen avustajalle. Kaaso oli ennen aina vanhempi ja kokeneempi vaimo, ei morsiamen ikätoveri. Kaason tehtävä oli morsiamen pukemisen ja auttamisen ohella suojata morsianta noituudelta ja neuvoa avioliittotaikoja."

Kalevala korun sivulta:
        http://www.kalevalakoru.fi/content.aspx?id=48

"Kaaso on vanha suomalainen nimitys, joka tarkoittaa morsiamen avustajaa. Entisajan suomalaisissa maalaishäissä kaaso ei ollut morsiamen ikätoveri, vaan vanhempi kokenut vaimoihminen. Kaason tehtäviin kuului seurata ja auttaa morsianta häiden eri vaiheessa, suojata häntä noituudelta ja neuvoa hänelle avioliittotaikoja."

Kirjasta Maija-Liisa Heikinmäki: Suomalaiset häätavat - talonpoikaisen avioliiton solmintaperiaatteet:

"Kaaso oli vanhempi, kokenut naimisissa oleva nainen, joka kiersi morsiamen kanssa keräämässä kankaita kapioita varten. Keruureissulla mukana olivat kahvinkeittovälineet, koska morsian keitti taloon tullessaan kahvit ja sai lahjaksi villaa ja pellavaa"

Jos sulla on kerran perimätietoa, kerro mistä? Minä en ainakaan tuollaista ole mistään perinnekirjoista lukenut.

• Amor

Amoriinissa ei mun mielestä sanota kumpaakaan absoluuttisena totuutena. Kannattaa lukea toi koko suomalaisia häätapoja juttu amoriinista (varsinkin sinä joka teet gradua). Lähdeluettelo on sen jutun lopussa hääperinnesanakirjan alla.

Lainaus:
        http://www.amoriini.com/Sivusto/articles/17_tradition/article_finnish_finnishtraditions.php

"Hyvä kaaso, kaunis kaaso, valkia, verevä kaaso, istuta ilosykeröt, ilolakki päähän laita, ilo paa palmikkoon. Älä paa huolta hunnun alle, pahaa mieltä palmikkoon."

Kaason tehtävää on kautta historian pidetty kunniatehtävänä ja kaasoksi haluavia oli monia. Yleensä kaaso oli morsiamelle läheinen naissukulainen, vanhempi ja arvostettu, ehkä isän sisar, morsiamen naimisissa oleva vanhempi sisar tai äidin täti. Ortodoksisilla paikkakunnilla kaaso oli morsiamen kummi, pohjoisessa puhemiehen vaimo ja joillain paikkakunnilla taas ensisijaisesti veljen vaimo. Sukulaisuutta pidettiin joka tapauksessa tärkeänä kaasonvalintakriteerinä, sillä ei -sukulaisen kaason pelättiin noituvan morsiamen.

Myös morsiamen pukijaa alettiin jossain vaiheessa kutsumaan kaasoksi, vaikka alun perin, aina 1800-luvun loppupuolelle asti morsiamen pukeminen ei kaasolle varsinaisesti kuulunutkaan. Joillain paikkakunnilla kaasojen tehtäviin kuului myös vieraiden kestitseminen. Kaaso on saattanut toimia jopa puhemiehenäkin, mutta sitä on yleisesti pidetty epäsopivana ja kaason neuvottelemia liittoja heikkopohjaisina.

1900-luvun taitteessa kaason tehtäviin kuului jo morsiamen pukeminenkin ja morsiamen vieressä istuminen hääaterialla sekä erinäiset muut pukeutumiseen ja riisuuntumiseen liittyvät tehtävät. 1900-luvun alussa kaasoa on myös kuvailtu seuraavasti: "pulska nainen, komeasti ja koreasti puettu", joka avusti morsianta morsiamenapukeruumatkalla.

• hmmm

samaa olen minäkin kuullut!
        ihmettelin hiukan kun luin viestejä...hmmm

• Anonyymi
        Amor kirjoitti:

Amoriinissa ei mun mielestä sanota kumpaakaan absoluuttisena totuutena. Kannattaa lukea toi koko suomalaisia häätapoja juttu amoriinista (varsinkin sinä joka teet gradua). Lähdeluettelo on sen jutun lopussa hääperinnesanakirjan alla.

Lainaus:
        http://www.amoriini.com/Sivusto/articles/17_tradition/article_finnish_finnishtraditions.php

"Hyvä kaaso, kaunis kaaso, valkia, verevä kaaso, istuta ilosykeröt, ilolakki päähän laita, ilo paa palmikkoon. Älä paa huolta hunnun alle, pahaa mieltä palmikkoon."

Kaason tehtävää on kautta historian pidetty kunniatehtävänä ja kaasoksi haluavia oli monia. Yleensä kaaso oli morsiamelle läheinen naissukulainen, vanhempi ja arvostettu, ehkä isän sisar, morsiamen naimisissa oleva vanhempi sisar tai äidin täti. Ortodoksisilla paikkakunnilla kaaso oli morsiamen kummi, pohjoisessa puhemiehen vaimo ja joillain paikkakunnilla taas ensisijaisesti veljen vaimo. Sukulaisuutta pidettiin joka tapauksessa tärkeänä kaasonvalintakriteerinä, sillä ei -sukulaisen kaason pelättiin noituvan morsiamen.

Myös morsiamen pukijaa alettiin jossain vaiheessa kutsumaan kaasoksi, vaikka alun perin, aina 1800-luvun loppupuolelle asti morsiamen pukeminen ei kaasolle varsinaisesti kuulunutkaan. Joillain paikkakunnilla kaasojen tehtäviin kuului myös vieraiden kestitseminen. Kaaso on saattanut toimia jopa puhemiehenäkin, mutta sitä on yleisesti pidetty epäsopivana ja kaason neuvottelemia liittoja heikkopohjaisina.

1900-luvun taitteessa kaason tehtäviin kuului jo morsiamen pukeminenkin ja morsiamen vieressä istuminen hääaterialla sekä erinäiset muut pukeutumiseen ja riisuuntumiseen liittyvät tehtävät. 1900-luvun alussa kaasoa on myös kuvailtu seuraavasti: "pulska nainen, komeasti ja koreasti puettu", joka avusti morsianta morsiamenapukeruumatkalla.

Tossa on varmaan sellanen homma että ensin kuvatut oli suomalaisten talonpoikaishäistä. Tuo toinen ehkä yläluokan, ns.aatelisten häissä se kaaso. Aateliset otti vaikutteita kuninkaallisilta, ja hoviin taas tuli vaikutteita muualta Euroopasta. Että jos näillä erilaisilla tavoilla on eri alkuperä?

• :o)

Pitääkö niiden häiden sitten olla niin perin juurin perinteiset? Ehkä toiset eivät halua niin tiukasti perinteitä noudattavia häitä??? Mulla ainakin on naimisissa oleva kaaso ja vaikka jotain tiettyjä perinteitä haluan häissäni noudattaa niin täytyy sanoa että naimisissa olevasta kaasosta on ollut paljon enemmän apua hääjärjestelyissä kuin sellaisesta joka ei tiedä vielä mistään mitään.

• :oP

sinusta siis henkilöitä jotka eivät tiedä mistään mitään?? Niinkuin ei häistä tietoa löytyisi, joo-o!

• :o)
        :oP kirjoitti:

sinusta siis henkilöitä jotka eivät tiedä mistään mitään?? Niinkuin ei häistä tietoa löytyisi, joo-o!

Voitko väittää ettei kerran itselleen häät järjestäneellä olisi enemmän rutiinia ja käsitystä siitä milloin ja missä järjestyksessä asioita hoidetaan? Kyllähän häistä tietoa löytyy mutta monet käytännön juoksevat asiat ovat hoituneet niin näppärästi ihmiseltä joka on kerran ne joutunut itse käymään läpi. En sano että naimaton kaaso olisi huono, mutta eipä se naitu kaasokaan mikään virhevalinta ole ollut.

• poiku

Kun kerran se pipo kiristää: jos kaasolla pitää olla persklasi tallella, niin kai sitten on niin, että bestamannilla pitää olla myös poikuustallella? Vai mitä ne velvoittavat perinteet tästä asiasta sanovat?

• Tuula

Tarkistapa itse asiaa. Tietosi on aivan väärä.

• Jani

Jos haluaa kaasokseen/bestmaniksi naimisissa olevan henkilön niin siitä vaan. Ei siihen pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista.

Häätouhutkin voivat seurata aikaansa. Jos kerran perinteitä vaalitaan, niin muistattehan toki antaa vanhempienne etsiä aviopuolisonne ja sopia asioista hänen vanhempiensa kanssa. Eihän noista asioista perinteisestikään ole itse päätetty.

• kaaso jo 4 kertaa

Olen siskoni kaaso ja teen hänen hääpuvun. Siskoni pyysi minut kaasoksi silloin kun olin vielä neiti. Mentiin vaivihkaa naimisiin avomieheni kanssa ja nyt olen rouva. Siskoni häät on elokuussa. Voinko siis enää olla kaaso. Kerronpa tänään siskolle että en voi perinteiden mukaan olla kaaso. Saattaa tulla paniikki kun häät on parin viikon päästä.Heh:-)

• Höpsistä

Kirjoituksesi taisi olla vitsi, mutta vastaan kuitenkin. Kai jokainen saa pitää millaset häät tahansa? Eikä kaikki ole niin perinteisiä. Ja tuskin naimisiin mennään vain sen takia, että halutaan olla perinteisiä! Tai että ymmärtää jotain perinteistä. Kun ymmärtäisi edes rakkaudesta! Ja perintö yms. asiatkin helpottuu, kun menee naimisiin. Sekin voi olla yksi syy.

Mikä joku on sanomaan mikä on oikein? Jos sulle sopii perinteiset häät niin vietä sellaiset. Ei muiden tarvitse!

Naimisiin kannattaa mennä vaikka pitäis millaiset häät! Ja naimisiin voi mennä myös maistraatissa. Ja vaikka pelkkien todistajien läsnäollessa.

Nykyäänhän bestmankin voi olla nainen. Ja ei todellakaan tarvi olla naimaton!

Ja jos ihan perinteissä pysytään niin ethän vain ole harrastanut esiaviollista seksiä? Etkä ole ollut avoliitossa? Jos jostain perinteestä pitää kiinni kysnsin ja hampain niin miksei kaikista?

• Höpsistä

Ja vielä sen verran, että miettikääpä miksi menette naimisiin? Tai olette menneet? Siksi, että saisi pitää hienot (ja perinteiset) häät? Joillekkin se tuntuu olevan tärkeintä.

Ja ainakaan laissa ei ole määrätty millaiset häät pitää olla. Nykyisinhän on vaikka millaisia häitä. Häät saavat olla "oman näköiset".

• faktahomma

.. niin mikä ihmeen vanha perinne.. taitaa olla omasta päästä keksitty perinne.. sillä yhdyn aikaisempiin vakuutteluihin että entisvanhaan kaaso on ollut vanhempi, kokeneempi aviossa oleva nainen. tämä on fakta!!!

• vanhan tätisi?

Aivan varmasti...

• faktahomma
        vanhan tätisi? kirjoitti:

Aivan varmasti...

kysehän ei ollut mitä itse tekisin.. vaan miten perinteisesti asia on ollut. JOkainenhan saa käyttää omaa järkeä. Mutta turha on palstalla arvostella aviossa olevan kaason valintaa, varsinkin kun perustelut menevät päin puuta.

• varmasti!
        vanhan tätisi? kirjoitti:

Aivan varmasti...

Varsinkin jos täti on miellyttävä ja kiva ja läheinen niin taatusti.

• Emma
        varmasti! kirjoitti:

Varsinkin jos täti on miellyttävä ja kiva ja läheinen niin taatusti.

Ehdottomasti näin! Ikäisistäni ystävistä voisin pyytää kaasoksi jo naimisissa olevaa, koska hänessä ei varmasti heräisi mitään kateuden pistoksia toisen onnesta niin kuin varmasti monissa muissa "ystävissä" - se on niin syvästi inhimillistä. Siinä mielessä oma äiti olisi varmasti paras ja vilpittömästi avuliain kaaso! Itse olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että en tarvitse kaasoa mihinkään muuhun kuin hääpäivänä käytännön asioissa auttamiseen. Ja muuten, jos vanhan kansan tapoja halutaan noudattaa, kaasohan on ollut morsiamen pukijatar, eikä morsiamelle järjestetä mitään polttareita.

• Järkiajattelua hohoi

..tämä koko viestiketju taitaa olla herjalla heitetty - toki jokainen morsian toivoo vierelleen suurena päivänään parhaan ystävänsä, samoin kuin sulhanen bestmanina luotetun ystävänsä. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, onko tämä paras ystävä jo naimisissa vai ei..

Jos samalle linjalle lähdettäisiin perinteitä tuijottaen, kai muistatte mistä valkoinen hääpuku kertoo tai mitä huntu kuvastaa.. Ja moniko sitä ajattelee!

• Jaiks

Meillä ei ollut kaasoa eikä bestmania ollenkaan, sukkanauhan naimattomille miehille heitin minä (sukkanauha oli mieheni jalassa..), hääyötä vietimme etukäteen (tosin monetkin kerrat, meillä on jo yksi lapsi), hääautona oli oma auto (jonka ajoimme itse kirkkoon).. Tässä vain alkuun.

Mehän tehtiin koko homma ihan väärin. Apua! :)

• Rouva

Oletko itse perinteitä kunnioittaen koskematon? Älä sitten ainakaan kulje kirkon käytävää pitkin hunnussa! (perinteiden kunnioitus!) heh heh

• Scarlet

... miten tänne tullaan naureskelemaan toisille asiasta, josta ei itse ole vaivautunut ottamaan selvää.

Esim. naimisissa oleva sisko hyvä kaaso, jos perinteitä haluaa kunnioittaa :-)

• tutkija

Suomessa: Kaaso = vanhempi naimisissa oleva nainen, esim. pelimannin vaimo, papin rouva tms. "merkkihenkilö". Morsiamen pukija.

Anglo-saksisessa perinteessä: Maid of Honour = naimaton neito, usein morsiamen lähin ystävä.

• Morsian karkuteillä

Lainattua tekstiä netistä:
        "Kaaso ennen

Kaason tehtävä on olla morsiamen pukijatar. Tapa on peräisin keskiajalta. Karjalassa kaasoa kutsuttiin olalliseksi.

Jos omat pukimet ja asusteet eivät olleet tarpeeksi hienot ja koreat, lainattiin niitä tuttavilta ja ystäviltä. Kaasoksi valikoitui siksi mahdollisimman arvokkaita henkilöitä, kuten varakkaita rouvia ja ruustinnoja, joilla oli lainata omia korujaan, asujaan, astiastojaan ja tarve-esineitään.

Kaason valinnassa oli tärkeää se, että hän oli naimisissa. Naimaton kaaso olisi ollut kateellinen hääparille ja yrittänyt myrkyttää näiden välit. Kaason ulkonäön sanottiin enteilevän tulevan avioparin lasten ulkonäköä. Enne piti usein paikkansa, koska kaasoksi valikoitui tavallisesti joku morsiamen lähiomaisista, kuten vanhempi sisko tai täti."

Ja sitten siellä oli, että nykyään voi olla hyvä ystävä, sisko jne.

Mutta tää ketju taisi tosiaan lähteä vitsistä, mutta ehkä joku jopa oli tosissaan! (ekan viestin kirjoittaja ei ole enää kommentoinut?)

Ja muistattehan järjestää perinteiset polttarit! Onko ennen ollut polttareita ja millaisia?

• jimmi

tässäpä kohtaa monet menevätkin metsään.

morsiamella on vain ja ainoastaan yksi kaaso (=maid of honour), morsiamen tuki ja avustaja, joka suomessa on ennen ollut vanhempi rouva.

morsiusneitoja eli brides maides (= morsiammen ystävät) taas voikin olla useampia. tuo morsiusneito on suomessakin tavannut olla puhdas (kuten morsiankin!!), naimaton neito usein morsiamen paras ystävätär tai oma tai sulhasen (pikku)sisko.

maid tarkoittaa nimen omaan neitoa, mikä taas tarkoittaa naimatonta nuorta-naista. maid, sanan suomennoksen mukaan siis vanhmpi rouva ei voi toimia kaasona, joten suomen kieleen on otettu idästä päin sana kaaso/ kaase. morsiusneito sanahan jo itsessään kertoo naisen aviosäädyn.

• Lena

Minä ainakin ota kaasokseni - perinteitä julmasti uhaten - Lissun, joka on ihanaakin ihanampi Novascotiannoutajani. Käyttäytyypä ainakin hyvin, osaa kävellä nätisti vierellä ja istua käskystä. Jos ei kirkkoon päästetä (tämä asia on vielä keskustelematta) niin muukin paikka käy.

• Richard

Hyvä Lena,

Rohkaisit minua toteuttamaan ajatukseni ottamaan Shetlanninponini bestmaniksi, eipähän ainakaan ala kähmimään morsmaikkua.

• tarkeamiesvaan
        Richard kirjoitti:

Hyvä Lena,

Rohkaisit minua toteuttamaan ajatukseni ottamaan Shetlanninponini bestmaniksi, eipähän ainakaan ala kähmimään morsmaikkua.

Varo vaan ettei morsiamella ole sokerinpaloja taskussa, voipi hevonen alkaa lähennellä kuitenkin. :=)

• Anonyymi

Kaaso on morsiamen pukija ei morsiusneito.
      Kaaso on yleensä vanhempi nainenesim. morsiamen täti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe