ihmiset syrjivät koska olen kaunis

aswdergj

Eli olen yläasteikäinen tyttö ja voin nykyään aika rehellisesti sanoa olevani (luonnon)kaunis, niin kasvoiltani kuin vartaloltanikin.

Kun tulin yläasteelle kaikki oli toisin; en tosiaan ollut se luokan kaunein henkilö meikki- ja pukeutumistyylini takia, mutta silti minulla oli kasoittain ystäviä. Oletan näin jälkikäteen että he olivat kanssani vain, jotta näyttäisivät itse hyvältä, mutta ei se nyt kamalasti haitannut, kun kavereita kerran oli paljon ja heidän kanssaan oli hauskaa.

Kuitenkin kun puolitoista vuotta myöhemmin vaihdoin pukeutumistyyliäni, kasvatin hiukseni pidemmiksi ja opettelin meikkaamaan nätisti ja luonnollisesti. Näiden muutosten myötä ulkonäköni tosiaan muuttui parempaan suuntaan, mutta samantien katosivat myös kaikki kaverini...
Aina kun koitin mennä heidän kanssaan juttelemaan välitunneilla, he häipyivät. Kun tunneilla koitin päästä samaan ryhmään ryhmätöissä, he sanoivat että ryhmä on jo täynnä tai että eivät halua minua mukaan. Vaikka kuinka koitin ottaa heiltä selvää, minkä takia olin suututtanut heidät, vastasivat he vain "anteeks ei me tahallaan olla sua vältelty, mut kun sä et enään oo koskaan meidän kans välitunneilla tai missää" Vietän siis välitunnit nykyään yksin tai muutamien muiden "syrjityiden" kanssa...

En ole koskaan loukannut näitä "kavereitani" mitenkään, en haukkunut tai käyttäytynyt heidän lähellään ylimielisesti, joten siitäkään nämä vihoittelut eivät voi johtua (olen siis päätellyt, että ainoa mikä heidät on voinut suututtaa, oli tyylin vaihtoni)...

Joten nyt kesälomalla olen miettinyt; pitäisikö minun alkaa taas "rumaksi" jotta he hyväksyisivät minut vai pysytellä tällaisena ja kököttää yksin koulussa ja odottaa sitä kun pääsen vaihtamaan lukioon/amikseen jossa voisi aloittaa kaiken nk puhtaalta pöydältä? NEUVOJA KIITOS (:

Lisäksi loppuun vielä; en ole nykyään mikään pikkulissu tai muu, enkä myös esitä tekopyhää kenellekään vaikka viestäni niin voikin päätellä ...

42

1916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kova taso koulussa.

Hei.
      Älä välitä noista (nyt aika pikkuasioista) vaikkakin se tuntuu kurjalta.
      Viestistäsi hehkui sinun ulkoinen kauneus ja kauneutta sinulla on myös sisäisesti. Noilla muilla ei ole rohkkeutta olla kanssasi, koska heidän itsetunnossaan on mustelma.
      Sä pärjäät varmasti ja myöhemmin he hakeutuvatkin itse sinun seuraasi ja jumaloivat sinua.
      Olet hyvin viisas nuori, kun avaudut tuosta asiasta joka ei välttämättä ole suuri ongelma, mutta se vaivaa kuitenkin. Minulla oli samanlainen juttu kouluaikoina, mutta käänsin sen omaksi vahvuudeksi ja aloin menestymään ja haaveenani oli tulla huippu muusikoksi ja urheilijaksi, tulin urheilijaksi ja menestyin hyvin, niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla ja musta tulikin idolli heille.
      Nyt minä olenkin saanut valita ystäväni ja kaverini ja asia ei paina mua yhtään. Ota vain rauhallisesti ja ole avoin älä anna häiritä asian sinua, sillä sä olet menestyjä.

• GUY98

Jos ne sua kauneuden takia syrjii, ni ei kyllä oo oikeita kavereita. Poikien ei sua pitäis syrjii. Hankkiudu niiden sekaan :D

• uerrtrrtrr

onko käynyt mielessä että ehkä olet itse niin täynnä itseäsi? ainakin tekstin perusteella vaikutat suhtkoht kuspäältä...

• sullaongelmaollajuu

oot itserakas

• >#,K

"Mä oon niin kaunis, etten saa kavereita". No ohan sulla hyvä itsetunto kun menit tollasta laittaa. Eikun HUPS, olet vain itserakas. Ei ihme, että sä sait edes kavereita.
      Kuitenkin ne häipy, kuten tollaselta idiootilta odotin.

• >#,K

Siis ON IHME, että edes sait kavereita.

• MIKÄTEITÄVAIVAAAAA

lololol teil kaikilla taitaa olla itsetunnossa mustelmia :D eiks ihminen sais kutsuu itteensä kauniiks.... eijumaaaa kasvakaa & ruvetkaa ite arvostaa itteenne !!
      mun mielestä on ainaki ihailtavaa et pystyy sanomaa itteensä kauniiks sellases paikassa mis kukatahansa pystyy näkemään sen :o voivoivoi.......

• ifniosnfios

Tuliko mieleen, että he voivat aivan hyvin syrjiä sinua itserakkautesi vuoksi?
      Itse en ikinä ole nimittänyt minua kauniiksi, vaikka joskus ihan tyytyväinen naamaani. Ei sun tarvii olla noin ylimielinen, et sä sanot: "en tosiaan ollut se luokan kaunein henkilö meikki- ja pukeutumistyylini takia, mutta silti minulla oli kasoittain ystäviä. Oletan näin jälkikäteen että he olivat kanssani vain, jotta näyttäisivät itse hyvältä." Vähän sä oikeesti osaat olla itsekäs!

Meikkää ittes rumaks jos nyt niin paljon toi vaivaa.
      Laita violettia/sinistä luomiväriä silmien alle, piirrä finnejä naamaan ja kaulaan, älä laita hiuksias yhtään kun meet kouluun. Voit myös pukeutua paskasti; siinä ratkaisu. Valitettavasti en voi auttaa luonteenmuutoksessa, jonka vailla todella olet.

• Jeeees....

Kyllä uskon sua koska mulla ollu samanlainen olo itseni kanssa. Olen aina ollut suosittu poikien kanssa mutta tytöt eivät helposti kaveroidu ja se on sitä kadetta.
      Pysy kauniina ja meikkaa ja tee itsesi semmoseksi kun haluat mutta yritä ja yritä olla kaveri niin siitä se lähtee joku päivä.

• jiohupf6o7ogbhåuvypy

en jaksanu lukee tota paskaa mut ku luin ton otsikon ja vikan kappaleen, mulle selvis, et syy miks sun kaverit ei jaksa sua, on se et oot niin helvetin omahyvänen, että sunlaiset tyypit ottaa päähä! - __-

• Oikeasti, vaikutat todella mukavalle tyypille ja kaverisi - no - en viitsi sanoa.

Mutta asiaan; Jos haluaisit, voisit kokeilla tuota meikittömyyttö uudelleen jos vain haluaisit (olisit varmasti ainakin yhtä nätti ilman meikkiä :) ). Tosin jos haluat välttämättä käyttää meikkiä niin käytä! Ja sinulla on oikeus olla oma itsesi, älä välitä rumista sanoista. Kerro kiusaamisesta vaikkapa jollekiin aikuiselle?

Ja kun sinua täällä sanottiin itserakkaaksi - mielestäni et ole. Harva tyttö uskaltaa snaoa itseään kauniiksi - ja siitä minä pidän että uskaltaa sanoa olevansa kaunis (eikä jankata olevansa kauhean ruma)

Jaksamisia! =)

• nana97

Mun mielestä sulla on hyvä itsetunto, kun pystyt sanomaan itteäs kauniiks. Oon ite ysillä ja ihan "normaali" näköinen ja kokoinen. En sano itteäni kauniiks, mutta en rumaksikaan. Eikä mua olla koskaan ulkonäön takia haukuttu. Jos pitäisi valita joku adjektiivi kuvaamaan itteäni ottaisin: "ihan nätti". :) Joo, mutta asiani oli se, että luokallani on eräs todella kaunis, pitkä ja hoikka tyttö. Hän on myös aika suosittu, etenkin poikien keskuudessa! ;) Hän sanoo itseään rumaksi... Hän on yksi koulun kauneimmista ja haukkuu itseään. Miksi kauniit ja viehättävät eivät arvosta itseään ollenkaan? Aloittajalla on hyvä itsetunto, mutta se ei saa mennä liiallisuuksiin. Et ole minun mielestäni niin itserakas. Tsemppiä sulle! :)

• Wenlaann

itserakkautta tuo on. Pinnallisuuden huippu.

• facepalm1995

pitäkää pää kii ne jotka laittaa tollasii "itserakkautta tuo on. Pinnallisuuden huippu." Pitääks kaikkie olla saatana sellasi "ÄÄ eivittu oon ruma oikeesti hyyyiii, sanokaa mua nyt kauniiks et tuntisin jotai omgomgomgomg....." ei luoja, HERÄTKÄÄ !

• ewarawerawr

Et ole itserakas ihmiset vaan on sairaita.. Muaki koulussa kiusattiin kun olin muita komeempi ns kaunis kasvoinen poika.

Jouduin elämässä rumentamaan itteeni jotta saisin miesten hyväksynnän. Mutta elä sinä tee samaa, koska myöhemmin kadut sitä.

• Ootte ite sairaita

Kyllä tuo on itserakasta. Ja ei kaikkien tarvii olla sellasii "hyi ku oon saatanan ruma apua omgomg". Hyvän itsetunnon omaavat eivät kehu itseään noin paljon. Hyvän itsetunnon omaavat voivat ajatella, että on kaunis, muttei tarvitse kokoajan kehua itseään. Itserakkaat kehuvat itseään paljon, ja aloittaja kehui itseään tosi paljon.

Joten siinä se ero.

• gdfgfgd

Vaikea uskoa että ne alkoi syrjimään sua sun ulkonäön takia, ehkä sä vaan aloit olemaan jotenkin ärsyttävä, tai sit sä olet ollut koko ajan ärsyttävä tai ylimielinen ja ne vaan päätti että ovat saaneet tarpeekseen.

• miettikää vähä...

kaikki jotka sanoo täs ny itserakkaaks nii ei kyl must...kosk eiks se oo vaa hyvä asia et sanoo itteensä kauniiks tai et on hyvä omatunto mikä on tosi monen vaikee tavottaa..

• mhkijn

mutta ethän missään vaiheessa ruma ole ollutkaan kirjoituksesi perusteella..?ja yleensä tossa iässä tyylin vaihdos"parempaan" suuntaan lisää kavereita ja huomiota.vaikea sanoa tähän mitään kun en tunne sinua mutta kirjoituksen perusteella ehkä muodonmuutoksen jälkeen asenteesikin on muuttunut kenties..?tämä voi olla syy siihen että kun et ole enään oma itsesi vaan esität jotain muuta mitä olet niin vanhat kaverisi ei jaksa sen takia sinua katsella=)tai voi olla että olen täysin väärässä ja olet se sama tyttö mikä ennenkin mutta kaverisi ovat muuttuneet...

• mhkj1

olen itse 27v ja kun muistelen teini ikää ja muutenkin mennyttä aikaa niin kaikista pahin kavereiden tai muutenkin ihmisten karkottaja on paha luonnevika eli tekopyhyys!tiedän monta vanhaa kaveriani joilla on tuo ongelma ja ovat edelleenkin yksin=(mutta sen tekee salakavalaksi se että nämä ihmiset eivät välttämättä tiedosta sitä ja jos heille sanoo siitä eivät he osaa katsoa siihen peiliin..

• tyuioplkjhn

On hienoa, että itsetunto on kohdillaan. Niin pitääkin olla. Ehkä tässä kuitenkin on se syy, miksi kaverisi eivät jaksaneet. Itsestään täytyy pitää huolta, niin henkisesti, kuin fyysisestikkin, mutta jos tämän muuttumisleikkisi aikana et huomioinutkaan enää ystäviäsi, vaan näit pelkästään uuden minäsi? Puhuitko kokoajan siitä, kuinka luonnonkaunis olet? Kuinka ihanat hiukset sinulla nykyään on ja ylipäänsä kuinka magee omasta mielestä nykyään olet? Ehkä unohdit huomaamattasi ystäväsi ympärillä ja siksi he kaikkosivat?

• asdfghjki

Nyt on mennyt vähän vikaan, ei jättimäiset kaverimassat katoa siitä jos alkaa hieman meikkaamaan ja kaiken lisäksi puhuit itsesi pussiin, alussa kerroit olevasi luonnonkaunis ja lopussa harkitset muuttuvasi takaisin "rumaksi", oikeastaan mikään ei varmaan pidä tosiasiassa paikkaansa. Vaikka kyllä uskon, että kaverisi katosivat, mutta en "kauneutesi" takia. Luulen, että sinä "kiltti ja harmiton" tyttö aloit leuhkaksi ja muutenkin kusipääksi:)

• Moips!

Hmmm, kyllä vähän ärsytti toi otsikko... On tietty hienoo et sul on hyvä itsetu to, mut jos iha noi suoraa tos tekstis lukee sun mielipide ulkonäöstäs ni ymmärrän et se ärsyttää joitakin ihmisii! Mut oon sitä mieltä et ei sun nyt ulkonäköö tietenkää tarvii muuttaa mut asennetta kyllä!! Kun olet mukava hauska ja ystävällinen toisille niin kyllä niitä kavereita löytyy. Ja etenkin jos kehut toisia niin silloin muut myös kehuvat sinua! Joten siis älä keskity itsesi kehimiseen vaan toisten... Sori vähä myöhäs vastaus , mut oli pakko vastata tähä!xD

• fifid

pidän ankoista

• ........

Yks pikku vinkki oot ihan vitun itserakas.... Jos kerta oot NIIN täydellinen että pojatki kuolaa sun perään niin toi on yks sun huonoimmista puolista ku oot niin helvetin itserakas ja tuut tänne määritttelemään sun täydellisyyttäs niin on kyl semmosta humiohuorausta että voi jumalauta mä sano...Kiitos olen puhunut

• 345435345345435

Hei, aloittaja ei kai sanonu mitään sellasta että olisi täydellinen jumalolento. On ihan hyvä asia vaan jos on sinut ulkonäkönsä kanssa, ei kenestäkään ole kivaa tuntea itteensä rumaksi. Jokanen näyttää omalla tavallaan hyvältä. Voisit ehkä ajatella vähän mitä kirjotat.

• 345435345435

APUA, mitä täällä tapahtuu?

Miten voi muka olla sairasta pitää itseään kauniina? Eikös se ole ihan terve asia? Tyytyväisyys omaan ulkonäköönsä on suhteellisen tärkeää, eikös loppujen lopuks kaikki ole omalla tavallaan kauniita?

Tollanen ''omg tapa ittes ylimielinen lehmä''-nimittely jos joku on sairasta!

• lifemocker

riippuu onko omahyväinen asian suhteen

• hohoolifemlckerpwn
        lifemocker kirjoitti:

riippuu onko omahyväinen asian suhteen

Riippuu mistä roikkuu, vai roikkuuko ollenkaan. Lifemocker toi oli hyvä servaus!

• Itsetunnosta kiinni

Itseään voi pitää kauniina olematta sitä varsinaisesti. Muilla saattaa olla nimittäin ihan erilainen näkemys siitä miltä joku heidän silmissää näyttää. Mutta tärkeintä on se että on tyytyväinen itseensä.

• lifemocker
        hohoolifemlckerpwn kirjoitti:

Riippuu mistä roikkuu, vai roikkuuko ollenkaan. Lifemocker toi oli hyvä servaus!

en tiedä mitä nämä teidän "servauksenne" tarkoittavat

• Totuus
        Itsetunnosta kiinni kirjoitti:

Itseään voi pitää kauniina olematta sitä varsinaisesti. Muilla saattaa olla nimittäin ihan erilainen näkemys siitä miltä joku heidän silmissää näyttää. Mutta tärkeintä on se että on tyytyväinen itseensä.

Tätä mä just vihaan et ku joku pitää itteään kauniina(yks harvoist ihmisist) ni heti sanotaa itserakkaaks comeon jal mäki kehun mielummi itteäni jossai asiois mikä o totta ku munki kaverit alkaa muute valittaa huomion kerjäyksestkaverit ja sun kaveri ei taida olla oikeit kavereit ku ei hyväksy sun tyylin vaihtoo mut hei hanki uusii kavereit siel jos ne viel jatkaa totaja se on kyl totta et niil on itellää nii huono itsetunto näköjää

• 19+9

Tiesitkö että itserakkaus on sairaus?
      ja sä sairastat sitä parhaillaan..

• 19+9

Kaikki jotka sanoo et on ihan normaali sanoo itteensä kauniiks, on sellasii itserakkaita myös...

• Minävaan16381034

Miks kaikki sanoo joko et "oot itserakas" tai että "sun kaverit on sairaita?" Voin ihan tunnustaa, että eka tunne, joka tuli mulle kun luin sun tekstin oli kateus. Tulin oikeastaan tosi vihaiseksi siitä, että jotkut saavat kauniin vartalon ja kasvot ja hyvän itsetunnon ja silti valittavat. Suutuin siitä, että olet kaunis ja tulet varmasti pärjäämään elämässä, kun on hyvä itsetuntokin. Silti kun ajattelee, kauniitkin ovat ihmisiä, ja heillä on huolia siinä missä muillakin. Olen huomannut käyttäytyväni hyvinkin ilkeästi "täydellisä" ihmisiä kohtaan. "Nauttisivat siitä mikä heillä on, eivätkä valittaisi", ajattelen. Olo tuntuu sen takia tosi itsekkäältä. Oikeasti vain haluaisin olla kuten he.

Mielestäni et todellakaan ole itserakas. Eivätkä kaverisi ole sairaita. Ymmärrän heitä täysin, sillä itsekin käyttäytyisin varmasti niin lapsellisesti. Tietysti on todella väärin, että he käyttäytyvät sillä lailla sinua kohtaan. Väärin on myös se, että muut syntyvät kauniimpina kuin toiset. Se vääryys ei kuitenkaan ole kauniiden ihmisten vika. Kyllä todella rumiakin syrjitään. Ja ylipainoisia. Sekin on todella väärin. Ja he kun eivät edes voi tehdä asialle välttämättä mitään. Mutta "kavereidesi" tulisi muistaa, että kauneus ei todellakaan ole sinun vikasi. Ja jos kerran sait kauneuden syntymälahjana, onko sitten muka jotenkin väärin, että näytät sen?

Sinulla on täysi oikeus pukeutua ja meikata juuri niinkuin itse haluat, muista välittämättä. Arvelisin sen olevan aika vaikeaa, mutta yritä olla välittämättä toisista, jos he käyttäytyvät niin sinua kohtaan. En taida kyllä olla oikea henkilö sanomaan tätä, sillä toimisin juuri niinkuin kaverisi.

Olen juuri sellainen "omg oon niin ruma" tyyppi, sillä haluan kavereiden sanovan minua kauniiksi. Haluan kehuja. Jos oikeasti kauniit ihmiset toimivat niin, he saattavat vain haluta kehuja ulkonäöstään. Se on itsekäs tapa toimia, mutta ei se tarkoita heidän olevan huonoja ihmisiä. Esimerkiksi; jos olen tehnyt jotain hyvin, olen heti silleen että "tää meni ihan pieleen" vaikka tiedän suoriutuneeni erinomaisesti. Teen näin siksi, että haluan kehuja. Usein tällaisella käytöksellä on kuitenkin pohjalla melko huono itsetunto, koska he kaipaavat varmistusta onnistumiselleen. Voi tämä olla myös huomionhakuisuutta, niin kuin minulla. Muitakin syitä on paljon.

Kuulostin varmasti siltä, kuin luulisin tietäväni kaiken. En ole varma mistään, nämä ovat päätelmiä. Anteeksi, jos tuli kirjoitusvirheitä, kännykällä pn vaikea kirjoittaa.

Kuitenkin, muista nauttia elämästäsi, etkä ole itserakas. Pärjäile, ap!

• coolboy15

mulla on kavereita, mut osa niistä sanoo et mää saisin vaa jonku ruman läsg muijan :DDD sit osa taas sanoo et mää oon komee jne. must tuntuu siltä et jotkut on vähä kateellisii ja sen takii yrittää toisen itsetuntoo laskee ja se on iha perseestä. piä lippukorkeella ja jos oot liian kaunis nii ainaki voit ihailla ittees eikä tartte kattoo peiliin ja vittuuntua heti :D määki katon peiliin ja nään siinä aina jotain ihanaa :)

piä lippukorkeella!!!

• SWAG!!

Oonko kaunis?
      Ulkonäkö:
      -Vaaleanruskeat hiukset.
      -Tumman siniset silmät
      -hoikka
      -pitkä
      -b-kuppi
      -Vähän pyöreät posket, mutta ei liian pyöreät
      -Leuka normaali
      -mustat pitkät ripset.
      -vaaleat huulet, aika piei suu mutta omasta mielestä juuri sopivan kokoinen :)
      -hiukset rintojen alaosaan asti.
      -rajaus keskeltä
      -Yleensä pidn kiharalla hiuksia.
      -meikkaan luonnollisesti :)

Tyylini on Swag ja ole 16-v

• Janne Ojala

Heh, tuosta tulee heti semmonen fiilis "i can be your boyfriend"

• näinsevaaon

Se on aloittaja nyt sillä tavalla, että ihmiset syrjii sua, koska olet itteäs täynnä.

• : )

Miks mä en nää tässä tekstissä mitään itserakasta, vaan ihmisen jolla on hyvä itsetunto ?

Tuskin sä enää tätä käyt lukemassa, mut toivottavasti oot saanu uusia ystävii. Mulla oli viime vuonna niit "vanhoja kavereita", mut kaikki oman luokan massateinit vältteli mua. Nyt kun vaihdoin kesän aikana jakausta keskemmälle & ostin pari farkkupaitaa ja yksvärisiä pitkähihasia, niin heti kysyttiin kaverikuviin yms.

Saatanan rasittavia tollaset ihmiset, koulussa välillä noitten kanssa liikun, enemmän kuitenkin niitten vanhojen kavereiden kanssa joille mun seura kelpas vaikka näytin lähinnä pussirotalta, ja sit toki kaikkien uusien ihanien ihmisten kaa joihin oon nyt tutustunut ^^

• aaarropoikaa

joo sanna on ihan samanlainen näin perjantaisin eli melko hankalaa on :DDDDDDDD

• Wat..

Jospa se onkin niin että oot ulkoa kaunis ja sisältä täyttä paskaa? Väität ettet oo lissu ja silti tuut tänne kirjottaa tällast, mikä ihan selvästi antaa muitten ymmärtää että oot kusipää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe