Muistaako kukaan sen lyhyen vihkikaavan etenemisjärjestyksen? Että mitä tulee missäkin järjestyksessä?
Lyhyt vihkikaava
3
3859
Vastaukset
- Muistan!
Tässäpä tämä:
Alkusoitto. Vihkipari saapuu alttarille.
Johdanto.
Vihkipuhe.
Vihkikysymykset (morsian ja sulhanen vastaavat tahdon)
Sormusrukous ja mahdollisesti sormusvala
Aviopuolisoiksi julistaminen
Mahdollinen virsi, laulu tai soitinesitys
Raamatunkohta
Esirukous aviopuolisoiden puolesta
Isä meidän
Herran siunaus
Pappi ojentaa hääparille vihkiraamatun.
Virsi
Päätössoitto, jolloin
hääpari poistuu alttarilta. - pappi minäkin
Vihki- ja muutkin kaavat ovat uudistuneet. Virallisesti ne otetaan käyttöön ensi adventtina, mutta useimmissa seurakunnissa niitä käytetään jo nyt.
Enää ei ole ns.lyhyttä kaavaa. Uusissa kaavoissa on tosin paljon valinnanvaraa, mitä jättää pois ja mitä kenties ottaa ylimääräistä. Asiasta voi keskustella vihkivän papin kanssa. - AitoTOSIrealistiKokkola
Meidät vihittiin Halsuan kirkossa 13.5.1978. Päätimme "tahdon" sijasta toistaa papin (Markku Toivio) pyynnöstä, että minä sulhasena toistan papin sanat kuin sotilasvalassa. Valitettavasti silloin ei ollut videointilaitteita, ja mieleemme ei tullut, että olisimme voineet äänittää toimituksen kasettisoittimelle. Olen soittanut tästä mainitulle papille (eläkkeellä hänkin), mutta ei hänkään voi muistaa minkä "kaavan" mukaan toimitus tehtiin. Olisin hyvin kiinnostunut tietämään, että mitä lupasin vain tahdon sijasta. Voisiko joku auttaa. Kiitos.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262866Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71258Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70901- 102877