Lapsen on tarkoitus aloittaa parin kuukauden päästä päiväkodissa (kun vain ensin saisin tietoa missä tai ylipäätänsä pääseekö... Hakemus laitettu useita kuukausia sitten...huoh...) mutta itse asiaan...
Kyseessä on siis esikoinen, eikä minulla ole mitään hajua päiväkodin toiminnasta. Mieheni tekee pääsääntöisesti päivävuoroa, mutta minulla vuorot vaihtelevat miten sattuu. Joskus menen esim kolmeen ja mies pääsee vasta kolmen jälkeen. Onko ok lapsi viedä päiväkotiin joskus vasta kahden aikaan? ja mies tulisi jo hakemaan neljän jälkeen? Mielummin lapseni kanssa kotona olisin, kuin aikasemmin hoitoon veisin. Kyseessä on vielä 1,5kk vanha lapsi ja pidän mielummin enemmän kotona kuin hoidossa. On tietenkin niitä päiviä, kun molemmille sattuu päivävuorot ja lapsi menee jo aamusta.
ehkä tyhmä kysymys, mutta kaikki tuntemani vievät aamusta jo hoitoon ellei kyse ole sitten vuoropäiväkodista ??? Muutenkin meidän hoidollinen tarve voi vaihdella niin viikottain. Sovitaanko nämä aina erikseen päiväkodin kanssa?
Kysymyksiä päiväkodin toimintatavoista
9
1189
Vastaukset
- 6+13
"mutta minulla vuorot vaihtelevat miten sattuu. Joskus menen esim kolmeen ja mies pääsee vasta kolmen jälkeen. Onko ok lapsi viedä päiväkotiin joskus vasta kahden aikaan? ja mies tulisi jo hakemaan neljän jälkeen?"
tuossa tilanteessa veisin joskus 10 aikaan.kerkee olemaan hetken ulkona ja siitä ruoalle ja päiväunille. unien jälkeen välipala ja puuhailua/ulkoilua :). ei tarvitse sitten kotona kiskoa vasta/ kesken päiväunilta herännyttä lasta päiväkotiin.
tää oli vaan mun mielipide :) - Lh vm82
Ole ihmeessä lapsen kanssa kotona ja vie hänet hoitoon vasta kahdeksi. Päiväkodissani on tälläkin hetkellä parivuotias, joka tulee vuoroviikoin hoitoon kahdeksi ja toinen vanhemmista hakee neljän maissa. Toisella viikolla hoitoaika on 8.00 -16.00. Ei meillä ainakaan ko. aikoja ole koettu mitenkään ongelmallisiksi. Lapsen päivärytmi on suunnilleen samanlainen sekä hoidossa, että kotona. Mitä enemmän pieni lapsi saa olla vanhempiensa hoidossa, sen parempi.
- 10u438fn
Itse olen päivähoitoalalla, ja kaikissa päiväkodeissa missä olen ollut töissä, on päivärytmi ollut suunnilleen tällainen:
klo 6:30 päiväkoti aukeaa
klo 8 aamupala
aamupalan jälkeen vapaata leikkiä/ohjattua toimintaa
klo 10 ulkoilu (säästä riippuen)
klo 11:30 ruokailu (isommilla, pienet aloittavat yleensä jo klo 11)
klo 12-14 päiväunet
klo 14 välipala
klo 15:30 ulos (säästä riippuen, joskus aiemmin ja joskus ei lainkaan)
klo 17 tai 17:15 päiväkoti suljetaan
Ihan hyvin voit viedä lapsen hoitoon vasta kahdeksi. Siten voit antaa nukkua päikkärit kotona ja viet lapsen hoitoon välipalalle. Ihanan lyhyt hoitopäivähän siinä hänelle tulee, jos isä hakee jo neljän maissa! Joskus voi toki viedä jo aamupäivällä ulkoilemaan, syömään ja päiväunille, jos sulla on itsellä vaikka jotain menoa. Suurin osa vanhemmista kai tekee noin, saa sitten muutaman tunnin omaa aikaa ennen työpäivää... Mun mielestä se on ihan ok joskus, mutta ei joka kerta. Kysy ihmeessä sitten lapsen päiväkodista/hoitajalta että millainen järjestely heidän kannaltaan olisi paras. :) - tyhmiä kyselen
kiitos vastauksista :) Lohduttavaa kuulla että tällänen lyhyt hoitopäivä iltapäivästä on mahdollinen. Keskustelen tietenkin vielä päiväkodin kanssa asiasta.
- sinttiiis
Riittäisikö lapselle mahdollisesti joku kerhomuotoinen hoitopaikka? Ainakin Helsingissä päivähoitopaikkatilanne on niin huono, että jotkut vanhemmat joutuvat kuljettamaan lapsiaan usean kilometrin päähän hoitoon, koska lähipäiväkoteihin ei mahdu.
- Vikaa päässä?
Puoltoista kuukautinen lapsi tarhaan? SAIRASTA!
- hengitä
Ei yhden kirjoitusvirheen takia kannata yöuniaan menettää.
- ....
Kyllä lapsen kannalta pph olisi parempi. Kun näin paljon vaihtelua työajoissa on se melkoinen stressi näin pienelle. Ei osaa hahmottaa koska menee ja kuka hoitaa. Pph ainakin yksi ja sama henkilö, tällä suurin merkitys lapsen turvallisuudentunteen kannalta.
- AP
Noh, saimme sitten päiväkotipaikan todella huonolta suunnalta. Ei tarjota edes paikkaa muualta. Sanoivat että ota tai jätä. Jos jätän joudun jonon hännille. Laitoin hakemukseni aikoja sitten ja toivomuksena kodin viereiset päiväkodit tai järkevien yhteyksien varrelta. Ihan sama olisinko laittanu vikko sitten hakemuksen vai puol vuotta sitten niin näköjään tulos sama. Joudun jättämään paikan, koska emme vaan saa järkevästi hoidettua lapsemme kuljetusta :(( ärsyttää! Enkä halua että tämän takia hoitopäivät pitenee!!!! Sovin töiden kannalta että saan "jatkoaikaa" 2kk. Nyt alan etsimään jotain muuta ratkaisua :( Miten voi olla näin huonosti asiat.
Lapsemme luonteen ja sijainnin takia valitsimme päiväkodin vaihtoehdoksi. Nyt alan katsomaan perhepäivähoitoa tai muuta ratkaisua. Lapsemme on todella sopeutuvainen ja viihtyy olla suurissakin lapsiryhmissä. Jos lapsen luonne erilainen niin sitten olisin ehdottomasti ensisijaisesti miettinyt perhepäivähoitoa. Perhepäivähoitajia ei vaan sijaitse lähellä meidän aluetta :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253874- 2563634
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282064Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701716Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko161472Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81409Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä4011301Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501199Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751035Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏301030