..ja jos saa, niin missä tilanteessa?
Ja jos ei saa, niin siihenkin perusteluja.
Oikein mukavaa maanantaita kaikille palstalaisille!
Saako varastaa?
31
3660
Vastaukset
- Oho!
myymälävaras?
- Jennifer
..nyt tekemääni aihealoitukseen. Saadaan mielenkiintoinen keskustelu.
- Koo
EI saa varastaa missään tilanteessa. Tai ehkä silloin, jos olisi kyse hengen tai terveyden pelastamisesta, eli hätätilanteessa kesämökkiinkin voi murtautua ja autonkin voi varastaa, jos se on olosuhteet huomioiden välttämätöntä. En tiedä, millainen rikosoikeudellinen seuraamus tällaisesta teosta voisi olla. Muuten varastaa ei saa, koska se on laitonta ja siitä voi tulla korvausvaatimus, tuomio ja merkintä rikosrekisteriin. Varastaminen on muutenkin ala-arvoista touhua. En ikinä varasta mitään keneltäkään omatunnon syistäkään, en edes julkisista tiloista. Varastaminen on väärin. Siinä viedään toisen omaisuutta. Ei olisi kiva itsekään tulla ryöstetyksi. Jos joku olisi varastanut minulta jotakin, ja olisin varma siitä, minulla olisi oikeus varastaa ryöstön kohde takaisin itselleni.
- Koo
Ai niin, ruoan varastaminen nälkäänsä, jos mitään muuta keinoa ravinnon saamiseksi ei ole, ei minusta ole rikos ellei vie toiselta nälkäiseltä viimeistä ruokapalasta. Lain mukaanhan se on kuitenkin rikos varmaan kaikkialla maailmassa. Kauheimpia rikoksia minun mielestäni onkin rangaista ihmistä, joka varastaa hätätilanteessa ruokaa elääkseen, joko itselleen tai lapsilleen.
- Hapsu
...saa varastaa!
Eihän kukaan kunniallinen lakia sokeasti noudattava ja omantunnonääntään kuunteleva ihminen varasta - ei ainakaan kaupasta.
Mutta kuinkas moni meistä on vuosien varrella huostaanottanut esim. omasta duunipaikasta/firmasta jotain, mikä tarkalleen ajateltuna kuuluukin työnantajalle...?
Eikös sekin ole varastamista vai kuuluuko se sittenkin luontaisetuihin.. ?- Kati
Kesäduunissa otin töistä aina vessapaperia kämpille :o) Työnantajalla oli jotain tosi pehmeetä laatua ja minä en viitsinyt pienistä tuloistani ostaa itse sellaista luksusta.
Lainopillisesti varkaus on aina väärin. Vaikka olisihan tuo aika hassua istua oikeudessa wc-paperin nyysimisestä, heh. - Hapsu
Kati kirjoitti:
Kesäduunissa otin töistä aina vessapaperia kämpille :o) Työnantajalla oli jotain tosi pehmeetä laatua ja minä en viitsinyt pienistä tuloistani ostaa itse sellaista luksusta.
Lainopillisesti varkaus on aina väärin. Vaikka olisihan tuo aika hassua istua oikeudessa wc-paperin nyysimisestä, heh.ton! ;)
Mun yks kaveri vei aina pakastepusseja, kun oli sellaises firmas duunis, jossa niitä oli tarjolla paljon paljon... ja varmaan talous ei olisi kaatunut jos olisi itse ne kustantanut.
Ehkä meissä jokaisessa asuu pieni myymälävaraskin!
Mitä bisnesmaailma meissä onkaan menettänyt ;) - Jennifer
Kati kirjoitti:
Lainopillisesti varkaus on aina väärin. Vaikka olisihan tuo aika hassua istua oikeudessa wc-paperin nyysimisestä, heh...meinaan jos wc:ssä on alapesusuihku, niin sitä voi käyttää aina wc-paperin asemasta..;)
- Hapsu
Jennifer kirjoitti:
..meinaan jos wc:ssä on alapesusuihku, niin sitä voi käyttää aina wc-paperin asemasta..;)
.. mä jo hetken luulin, että sä ehdotat sen alapesusuihkunkin nyysimistä ;)
Muuten ei kai suihku koskaan paperia korvaa ja toisnpäin, mutta meinaan tässä tilanteessa täytyyhän sitä kuivaa johonkin ja mitä siitä tulisi, jos kaikki kuivaa samaan pyyhkeeseen.. hyi :( jos sitä papperia ei meinaan olisi... - Jennifer
Hapsu kirjoitti:
.. mä jo hetken luulin, että sä ehdotat sen alapesusuihkunkin nyysimistä ;)
Muuten ei kai suihku koskaan paperia korvaa ja toisnpäin, mutta meinaan tässä tilanteessa täytyyhän sitä kuivaa johonkin ja mitä siitä tulisi, jos kaikki kuivaa samaan pyyhkeeseen.. hyi :( jos sitä papperia ei meinaan olisi.....no meinaan, että kotona voi käyttää suihkua paperin asemasta ja peppupyyhe on ainakin itselläni käytössä. Ja kotiinhan ne sitä veskipaperia nyysii, vai mitä..;D
Käytän alasuihkua ahkeraan..;)
Ps. mutta en paperin korvikkeena! - Hapsu
Jennifer kirjoitti:
..no meinaan, että kotona voi käyttää suihkua paperin asemasta ja peppupyyhe on ainakin itselläni käytössä. Ja kotiinhan ne sitä veskipaperia nyysii, vai mitä..;D
Käytän alasuihkua ahkeraan..;)
Ps. mutta en paperin korvikkeena!täähä selvä! Jatkakaamme hygienista linjaamme ;)
- tradefox69
Nuorena ja suht rahattomanan varastin lähinnä tarve-esineitä, kun olin muuttanut pois vanhempien luota omaan kämppään.
Esim. kymmeniä ruokailuvälineitä (skolesta. Kavereideni nauramisesta huolimatta) tai ison pöytäliinan (jostain raflasta), joskus myös kaupassa saatoin syödä jäätelön tai join jonkun trippimehun ja laitoin tyhjän tölkin takaisin hyllyyn tms.
Nykyään ei onneksi edes tarvitse ajatella koko asiaa, jos haluan jotain voin sen ostaa.
Koskaan en ole kavereilta tai tutuilta varastanut, enkä aiokaan.
Ai, niin NOH, totuuden vuoksi täytyy tunnustaa että täältä töistä olen ottanut jonkun kynän kotiini, kun olen hyvälaatuisen sellaisen löytänyt. Vessapaperia en huoli, kun haluan käyttää vaan LAMBIA ;)
Juu ja kyllähän muuten varastinkin: tai omasta mielestä laitoin vahingon kiertämään: joku oli viime kesänä pöllinyt autostani yhden pölykapselin. Pitkään katselin sillä silmällä muita autoja ja kerran sopivassa paikassa, keskellä kirkasta päivää kävelin uhri-autoni luo ja nyppäsin pölykapselin irti ja heitin sen takaluukkuuni. Rauhallisesti poistuin paikalta. Ei varmaan ees syke noussut, niin oikeutetuksi tekoni koin!- Kati
WC-paperin lisäksi vein/ja vien vieläkin joskus baarista laseja. Kerran kysyin baarimikolta, että vosinko ostaa lasin, kun se oli niin hieno. Ei luvannut, ja minä sen sitten siitä suivaantuneena pöllin.
Aikamoinen rikollinenhan minä olen, kun tarkemmin alkaa miettimään.. Hyi minua.
- Battery016
on niin tiukka rahatilanne, ettei muuten ruokaa saisi. silloin saa varastaa. mutta kiinni ei saa jäädä.
- Battery016
niin, kaupasta saa varastaa, mutta ei keltään yksityiseltä henkilöltä.
- n25
Mitä olen varastanut:
- Yliopiston eri vessoista isoja vessapaperirullia, pahempaa kuin sanomalehti (jokunen vuosi sitten kun olin "köyhä" - vaikka nykyopiskelijoilla ns. köyhyyskin on toista kuin ennen :)
- Lähibaarista kaksi muovituoppia, koska paikka oli mielestäni p*stä, samoin pari kulhoa, joista tarjoiltiin perunalastuja. Menin sen kanssa pihalle ja portsari sanoi "Hei, ei tuota saa viedä ulos." Kerroin meneväni vain vilvoittelemaan ja hipsin suoraan kotiin.
- Kesätyöpaikasta kyniä ja muistilappuja
- Arpoja, koska olin niin tyhmä, että luulin, ettei sitä voi huomata mistään
- Pari maskaraa työpaikalta, kun muutamalta tutulta tuli "tilaus"
- Ruokakaupasta tikkari (kyllä, siis nimenomaan tikkari, vaikka kuulostaa huonolta vitsiltä; tavaroiden pölliminen kaupasta ei todellakaan ollut minun alaani :)
- Ennen vanhaan ongelma-aikoinani äidin lompakosta muutaman satasen verran rahaa - asia, joka vaivasi vaivaamasta päästyään ja maksoin velat lopulta takaisin, vaikka siihen meni pari kolme vuotta.
Mitä tähän nyt sanoisi. Onhan se pienikin näpistely aina jostain pois, vaikka kuinka yrittäisi muuta väittää. Nykyisin ei tulisi mieleenikään pölliä mitään, linja on selkeä "Älä varasta" :)- martsa
Joskus testereistä kasvovoiteita, (tosin pieniä määriä...), loppui siihen kun omatunto alkoi kolkuttaa, huulipunan kaupasta sillä tavalla että rikoin suojamuovin ja katsoin väriä, ja sanoin myyjälle että joku on luullut tätä testeriksi, saako puoleen hintaan (sain), muutamia kymppejä äidin lompakosta, yliopistolta kerran kokonaisen saaristolaislimpun.
- martsa
martsa kirjoitti:
Joskus testereistä kasvovoiteita, (tosin pieniä määriä...), loppui siihen kun omatunto alkoi kolkuttaa, huulipunan kaupasta sillä tavalla että rikoin suojamuovin ja katsoin väriä, ja sanoin myyjälle että joku on luullut tätä testeriksi, saako puoleen hintaan (sain), muutamia kymppejä äidin lompakosta, yliopistolta kerran kokonaisen saaristolaislimpun.
on ollut hirveä. Todellakin, "Älä varasta!"
- andré
martsa kirjoitti:
on ollut hirveä. Todellakin, "Älä varasta!"
hei!
luin kiinnostuneena näitä ja täytyy tunnustaa ettei sais varastaa enkä yleensä varasta mutta ...
olin yhden kaverini kotona jolla on nätti sisko ja vessassa käydessäni löysin pyykkikorista sen käyttämät stringit - sit kiihotuin älyttömästi ja sitten vaan varastin ne
myöhemmin olisin halunut maksaa mutta enhän mä voinut tunnustaa mistä mä maksan!
- Jennifer
..kiitos vastauksistanne, mutta en tarkoittanut, että laaditte listaa varkauksistanne, vaan yritin herätellä keskustelua, että saako varastaa, missä tilanteessa ja missä ehdottomasti ei.
Joitakin vastauksia on kyllä tullutkin ja ne ovat muistaakseni jotain sellaista, että kaverilta ei saa varastaa missään tilanteessa, mutta ruokaa saa varastaa nälkäänsä, autonkin hätäänsä jne..
Mutta jatkukoon keskustelu vähäsen.
Mitä mieltä seuraavasta?
Köyhä opiskelija on ostanut viimeisillä rahoillaan kauniin ja erittäin kalliin vaatteen. Hän on todella halunnut sen ja on onnellinen siitä.
Mutta samalla hän on kuluttanut kaikki rahansa ja joutuu sen vuoksi varastamaan ruokaa.
Saako tässä tapauksessa varastaa nälkäänsä?- tradefox69
saa varastaa ko. tapauksessa nälkäänsä.
Mutta jos joku niin silti tekee, ei se nyt NIIIIN iso synti ole.
Mutta tuo on vähän samaa logiikkaa, kuin se, että ei ota ravintolaan omaa rahaa mukaan, kun haluaa käyttää ne johonkin järkevämpää kuin siideriin ja sitten pöllii koko illan toisten juomia... - Battery016
opintotuet ovat niin törkeän pienet. kyllä sitä pitää välillä vaatteitakin ostaa.
- Koo
Eiköhän olisi viisainta olla varastamatta, mutta jos mitään muuta keinoa ei ole, niin pakko kai se on sitten varastaa, sillä ihmisen täytyy syödä, kukaan ei elä ravinnotta! Eihän täällä Suomessa pitäisi kenenkään kuitenkaan nälkään kuolla. Jos rahat on käytetty muuhun, voisi mennä vaikka sukulaisten tai tuttujen luo syömään. Heille voisi ilmoittaa suoraan, että rahat on loppu ja on nälkä. Ei siinä ole mielestäni mitään häpeämistäkään. Seurakunniltakin voisi saada ruoka-apua, tosin en ole varma, mikä on nykykäytäntö, kun seurakunnatkin ovat pyrkimässä pois tästä tehtävästä. Leipäjonojakin on joissakin paikoissa, missä jaetaan ilmaisia ruokakasseja vähävaraisille, se taitaa olla sitä EU-ruokatukea, mutta onkohan se tarkoitettu vain työttömille, en tiedä. Ja sitten, kun sitä opintorahaa saa, sen voisi käyttää säilykkeisiin ja kuivaruokaan, joita voisi ostaa varastoon. Puurohiutaleet eivät ole kalliita. Niitä pitäisi aina löytyä ruokakomerosta. Koulussa kannattaa syödä hyvin, jos saa ilmaisen ruoan. Ehkä sieltä voisi viedä näkkileipää ja voinappeja? Vitamiinejakin tarvitaan. Kohta on metsissä marjoja ja sieniä. Niitä voisi kerätä ja säilöä omaan käyttöönsä ja niiden myyntitulo on verotonta tuloa, mutta kaikista ei taida olla niitä poimimaan.
- Zora
Kannattais varastaa se hieno vaate. Nolompaa on jäädä ruuan varastamisesta kiinni kuin hienon vaatteen varastamisesta. No ei vaineskaa =)
Mielestäni on tässä(kin) tapauksessa väärin varastaa nälkäänsä. Mitä enemmin varkaalla on ikää, sitä vähemmän hyväksyttävä teko on. Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi miettiä tulevaa raha-ja ruokatilannetta siinä vaiheessa kun kaunis hieno vaate alkaa hivelee silmiä. No jokatapauksessa on inhimillistä että näin saattaa käydä että vaate voittaa sillä hetkellä tulevan nälän. Kävi minullekkin opiskeluaikoina näin. No ehkä ei ihan näin koska kertaakaan ei tarttenut nälkään varastaa. Mutta makaronilla sitä on tullut loppukuukausi jos toinenkin elettyä. Noin suurinpirtein. Koska varastaminen on laitonta, ja kysymys on hyvinvointivaltiosta, on se mielestäni väärin isolla veellä. Mitä jos kaikki menettelisi näin?
Opintotuki on kyllä surkean pieni. Sitä pitäisi nostaa. Ajatella että mitään tekemättömien toimeentulotuki on huomattavasti suurempi kuin opintotuki. Mielestäni opiskelumotivaatoon voisi antaa pientä lisäpotkua nostamalla tosiaan sitä opintotukea. Rahat voitaisiin leikata lorvivien toimeentulotuesta. Miten opiskelija on ansainnut huonompaa taloudellista "tukikohtelua" kuin "lorvijat"? Itseasiassa vaikka jättäisi sen hienon vaatteen ostamatta, joutuu silti syömään sitä makaronia.On se niin pieni se tuki.
Siltikin sakottaisin sitä opiskelijaa joka varastaisi sen hienon vaatteen. - Koo
Zora kirjoitti:
Kannattais varastaa se hieno vaate. Nolompaa on jäädä ruuan varastamisesta kiinni kuin hienon vaatteen varastamisesta. No ei vaineskaa =)
Mielestäni on tässä(kin) tapauksessa väärin varastaa nälkäänsä. Mitä enemmin varkaalla on ikää, sitä vähemmän hyväksyttävä teko on. Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi miettiä tulevaa raha-ja ruokatilannetta siinä vaiheessa kun kaunis hieno vaate alkaa hivelee silmiä. No jokatapauksessa on inhimillistä että näin saattaa käydä että vaate voittaa sillä hetkellä tulevan nälän. Kävi minullekkin opiskeluaikoina näin. No ehkä ei ihan näin koska kertaakaan ei tarttenut nälkään varastaa. Mutta makaronilla sitä on tullut loppukuukausi jos toinenkin elettyä. Noin suurinpirtein. Koska varastaminen on laitonta, ja kysymys on hyvinvointivaltiosta, on se mielestäni väärin isolla veellä. Mitä jos kaikki menettelisi näin?
Opintotuki on kyllä surkean pieni. Sitä pitäisi nostaa. Ajatella että mitään tekemättömien toimeentulotuki on huomattavasti suurempi kuin opintotuki. Mielestäni opiskelumotivaatoon voisi antaa pientä lisäpotkua nostamalla tosiaan sitä opintotukea. Rahat voitaisiin leikata lorvivien toimeentulotuesta. Miten opiskelija on ansainnut huonompaa taloudellista "tukikohtelua" kuin "lorvijat"? Itseasiassa vaikka jättäisi sen hienon vaatteen ostamatta, joutuu silti syömään sitä makaronia.On se niin pieni se tuki.
Siltikin sakottaisin sitä opiskelijaa joka varastaisi sen hienon vaatteen.Miksi sinä sen rahan toimeentulotukiasiakkailta ottaisit? Eikö opiskelijoiden menot pitäisi kustantaa pikemminkin verovaroin? Toimeentulotukikin on niin pieni, että ei siitä ole enää varaa leikata yhtään ilman että isolle väestönosalle tulee huomattavia ongelmia, jotka johtavat uusiin ongelmiin. Monella toimeentulotukiasiakkaalla on myös elätettäviä lapsia, osa heistä myös opiskelijoita, joita monet vähävaraiset vanhemmat kaikesta huolimatta yrittävät tukea myös taloudellisesti. Tutkimusten mukaan vähimmäistoimeentulon leikkaukset eivät toimi kannustavasti, vaan päinvastoin. Kurjuus lisääntyy entisestään.
- Zora
Koo kirjoitti:
Miksi sinä sen rahan toimeentulotukiasiakkailta ottaisit? Eikö opiskelijoiden menot pitäisi kustantaa pikemminkin verovaroin? Toimeentulotukikin on niin pieni, että ei siitä ole enää varaa leikata yhtään ilman että isolle väestönosalle tulee huomattavia ongelmia, jotka johtavat uusiin ongelmiin. Monella toimeentulotukiasiakkaalla on myös elätettäviä lapsia, osa heistä myös opiskelijoita, joita monet vähävaraiset vanhemmat kaikesta huolimatta yrittävät tukea myös taloudellisesti. Tutkimusten mukaan vähimmäistoimeentulon leikkaukset eivät toimi kannustavasti, vaan päinvastoin. Kurjuus lisääntyy entisestään.
Minkä takia toimeentulotukiasiakkaat suojataan rahalla siltä ettei tulisi lisäongelmia? Opiskelijoilla on jokatapauksessa pienemmät tuet,mikä on mielestäni väärin. Mikä suojaa opiskelijat samoilta ongelmilta? Opiskelumotivaatioko? Myös opiskelevilla vanhemmilla on lapsia!?! Osa opiskelee päivät ja illat tekee töitä jotta saisi elätettyyn itsensä/perheensä. Burn out:in riski on suuri.
Joku voi valita maleksimisen tien ihan siitä syystä koska ei viitsi lähteä opiskelemaan koska katsoo että tulot tippuvat ja on vaikea opetella elämään pienemmillä tuloilla kun elämään tulee vielä lisäkustannus, itse opiskelu.
Toki olet oikeassa että parempiakin vaihtoehtoja varmasti olisikin kuin toimeentulotukiasiakkaat, joilta riistää rahaa opiskelijoille.
Pointtini on tässä lorvijan ja opiskelijan taloudellinen tasa-arvotilanne. Ammattieettisestä näkökulmastani minun "kuuluisi" olla toista mieltä mutta olen niin paljon nähnyt terveitä suomalaisia lorvijoita jotka voisivat olla yhtä lailla töissä soskun kusettamisen sijasta. Osa on pimeesti töissä ja nostaa tukia.Osa tekee huumekauppaa...jne. - Koo
Zora kirjoitti:
Minkä takia toimeentulotukiasiakkaat suojataan rahalla siltä ettei tulisi lisäongelmia? Opiskelijoilla on jokatapauksessa pienemmät tuet,mikä on mielestäni väärin. Mikä suojaa opiskelijat samoilta ongelmilta? Opiskelumotivaatioko? Myös opiskelevilla vanhemmilla on lapsia!?! Osa opiskelee päivät ja illat tekee töitä jotta saisi elätettyyn itsensä/perheensä. Burn out:in riski on suuri.
Joku voi valita maleksimisen tien ihan siitä syystä koska ei viitsi lähteä opiskelemaan koska katsoo että tulot tippuvat ja on vaikea opetella elämään pienemmillä tuloilla kun elämään tulee vielä lisäkustannus, itse opiskelu.
Toki olet oikeassa että parempiakin vaihtoehtoja varmasti olisikin kuin toimeentulotukiasiakkaat, joilta riistää rahaa opiskelijoille.
Pointtini on tässä lorvijan ja opiskelijan taloudellinen tasa-arvotilanne. Ammattieettisestä näkökulmastani minun "kuuluisi" olla toista mieltä mutta olen niin paljon nähnyt terveitä suomalaisia lorvijoita jotka voisivat olla yhtä lailla töissä soskun kusettamisen sijasta. Osa on pimeesti töissä ja nostaa tukia.Osa tekee huumekauppaa...jne.Reiluus tai tasa-arvo on kaukana kaikista toimeentuloon liittyvistä asioista. Maailmassa on rikkaita ja köyhiä, niitä joilla menee hyvin ja niitä joilla menee vielä paremmin, sekä niitä joilla menee niin kurjasti, että elämä on mahdotonta. Ei voi kuin ihmetellä, miksi hyvinvointi jakautuu niin epätasaisesti ihmisten kesken.
Ehkä tätä asiaa on ajateltu niin, että opiskelijalla on kuitenkin edessään valmistuttuaan mahdollisuus hankkia enemmän, sitten kun hän menee töihin. Ennen ei ollut nykyisen mallisia opintotukia. Nykyäänhän voi opiskella myös opintorahalla eikä lainaa ole pakko nostaa, vaikka tekeehän se taloudellisesti tiukkaa. Moni tekee töitä loma-aikoina saadakseen lisätuloja. Opiskelijoille on oma terveydenhuolto, joka on usein ilmainen.
Yleensä koulutus hankitaan nuorena. Opiskeluaikana joutuu opettelemaan myös järkevää rahankäyttöä, jos sitä ei ole aikaisemmin oppinut. Aikuisopiskelijoiden toimeentulo on kai järjestetty vähän paremmin, jos takana on työvuosia.
Opiskelijoita ja toimeentulotukiasiakkaita ei voi verrata. Toimeentulotuen varassa elää eri ikäisiä, sekalaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, joilla ei ole mahdollista saada tuloja muuta kautta. Kaikki eivät voi ruveta opiskelemaan. Sitä paitsi moni toimeentulotuella oleva on jos opiskelunsa opiskellut, ja kärsinyt samoista toimeentulo-ongelmista oman aikansa.
Raha ei motivoi sillä tavalla joka tilanteessa, vaikka opiskelijoille annettaisiinkin enemmän rahaa. Ehkä siinä on joku syy, miksi näin ei ole menetelty! Tällaiset tulonsiirrot eivät toimi kannustavasti. Maleksijoita on toimeentulotukiasiakkaiden joukossa, mutta jos he siirtyisivät paremman toimeentulon toivossa opiskelemaan, he todennäköisesti lorvisivat sielläkin. Opinahjoihin kasautuisi väkeä, joka ei kuitenkaan olisi halukas opiskelemaan, eikä siinäkään ole mitään järkeä.
Toimeentulotukea maksetaan yleensä sen aikaa, että ihminen saa asiansa kuntoon, pääsee opiskelemaan, töihin tai eläkkeelle, kuka mihinkin, kenen asiat järjestyvät paremmin, kenen ei. Jos toimeentulotukea leikattaisiin, osa näistä ihmisistä joutuisi pois kodeistaan, he eivät saisi ruokaa, myös lapset kärsisivät nälkää, heillä ei olisi varaa vaatteisiin, lapsetkin kulkisivat rääsyissä, laskut jäisivät maksamatta, lääkäriin menemättä, lääkkeet ostamatta, rikollisuus ja kaikenlainen häiriökäyttäytyminen lisääntyisi, samoin alkoholin käyttö, ihmisiä joutuisi psykiatriseen sairaalahoitoon ja vankilaan, lapsia otettaisiin huostaan, heitä sijoitettaisiin lastenkoteihin.
Sanot, että ihmisten kuuluisi olla työssä eikä lorvia kotonaa. Tosihan tämä on, mutta kun työtä ei ole tarjolla kaikille halukkaille, kuten ennen vanhaan. Tämä on tätä aikaa. Maailma taitaa olla aika valmis, kun kaikkien ei tarvitse olla sitä rakentamassa kodin ulkopuolella työn muodossa. Toimeentulotuella olevat ihmiset sen sijaan työllistävät monen alan ihmisiä. He ostavat ruokaa, maksavat vuokriaan, ostavat vaatteita ym. siinä kuin muutkin, vaikka he eivät mitään kulutusjuhlaa vietäkään.
Ihmisenä oleminen ei ole helppoa, kun elää vaikeuksien keskellä, ja jos vielä syyllistetään. Syyllistäjiä ovat hyväosaiset, omaa ymmärtämättömyyttään. Sekin lisää paineita niiden niskaan, joilla on vaikeata ennestään. Kannustaa ja tukea voi niin monella tavalla. - ruokaa
Pelastusarmeija jakaa ilmaista ruokaa, niin että jos osaa olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa ei tarvitse varastaa ruokaakaan. Köyhä opiskelija varmaan osaa bongata Pelastusarmeijan leipätiskin.
- Jennifer
ruokaa kirjoitti:
Pelastusarmeija jakaa ilmaista ruokaa, niin että jos osaa olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa ei tarvitse varastaa ruokaakaan. Köyhä opiskelija varmaan osaa bongata Pelastusarmeijan leipätiskin.
..ovatko ne sitä edellisen viikon safkaa.?
Vanhentuneesta ruuasta voi saada ruokamyrkytyksen..:)
No joo, tää nyt oli taas tätä..;D
- Eliö
Milloin varastaminen on sallittua:
-Hätä ei lue lakia.
Yleisesti ottaen varastaminen on kiellettyä, mutta mutta.. ..jos ajattelee jotain oikein köyhää ja sosiaalisesti syrjäytynyttä ihmistä.. Varastaminen on ainoa tapa saada huomiota, ja saada jotain mukavuutta elämään. Miksi pitää hakea ääri esimerkki.. Toiselta pois ottaminen on väärin "rikoksen" uhrin kannalta katsottuna. Oli kyseessä hätätilanne tai ei. mutta varas voi kokea mielihyvää varastamisesta.
Kleptomania on sairaus, mutta se tyydyttää mieltä. Kiinnijääminen on aina tosi noloa. hankalaa, kun en ole ikinä varastanut mitään.
miltä kannalta asiaa nyt sitten katselee. - Anonyymi
Google palaute sovellus tiedot, Kärsämäki s market.
Kassa auki varastaa eipäs kävellä ohitse
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708