Kysymys

.......

Minä ja mieheni haluaisimme todella kovasti vauvan, ennestään 5,3 ja 1v lapset. olemme lukeneet paljon elämisestä neljän lapsen kanssa, mutta kysytään nyt vielä ihan itsekin:

Minkälaista se arki on kun on 4 hoidettavana, minkälainen auto (onko toiveitakaan pysyä tavallisessa farmarissa, en halua mitään minibussia tms.) ja pystyykö reissailemaan ulkomailla enää?

9

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säälittävää

      Ja vauvoja tehdään sitten lisää sitä mukaa, kun edellinen kasvaa liian isoksi? Lapsi-parat

    • Meillä on

      5 lasta. Arki on mielestäni ihan normaalia, tietysti kuskattavaa on enemmän (harrastukset).

      Autona meillä on pikkubussi, josta en halua luopua kovin helposti.
      Itse en kuljettaisi lapsiani ilman turvavöitä, joten farkussa pitäisi olla lisäpenkki tavaratilassa. Sinnekään en kyllä lastani laittaisi; polvet suussa katselemassa toisten autojen valoja... Onhan noita tila-autoja vaikka kuinka, varsinkin jos takaosassa on vain 1 istuin käytössä niin tavaroillekin jää hiukan tilaa.

      "...pystyykö reissailemaan ulkomailla enää?" Kysyitkö tätä tosissasi?
      Tottahan tuo riippuu teidän tuloistanne ja menoistanne eikä siihen voi muut vastata. Me käymme ulkomailla vähintään 2 kertaa vuodessa.

    • Mamma86

      Kyllä neljän kanssa pitää jo 7 paikkainen auto olla :) meillä on kuusi ja 9 paikkainen matkailuauto. Tarpeen vaatiessa siis toiminut myös yöpaikkana koko perheelle. Ulkomaille lähtö tulee hirvittävän kalliiks mut ruotsissa kyllä ollqa reissatyu ja suomen ympäri. Kyllä neljä menee siinä missä kolmekin en ole edes kauheesti huomannu eroo kuuden ja kolmen välillä kun kokoajan lapset kasvaa :D

    • Hotellimatkustajat

      Meillä on kolme lasta ja reissatessa olen huomannut, että kaikki edulliset hotellien perhepaketit ovat tyyliin: 2 aikuista 2 lasta. Lisävuoteista rokotetaan aivan kohtuuttomasti ja tarjous menettää edullisuutensa.

      Kolmen lapsen kanssa reissatessa olemme saaneet perhehuoneita yhdellä lisävuoteella (hotellihuoneisto, jossa väliovi) ja lasten kasvaessa olemme myös ottaneet kaksi tavallista kahden hengen huonetta, joissa toisessa on lisävuode.

      Budjetti kasvaa potenssiin, kun lapsia on enemmän kuin 3, koska lisävuoteita ei määräämättömästi yhteen huoneeseen saa.

    • mamaisabelle

      Minäpä kerron meidän arjesta nyt ihan kunnolla kun innoistuin kirjoittelemaan.

      Minulla ja miehellä lapset 17v, 14v, 10v kaksoset ja 6v kaksoset. Ovat siis jo 'vanhoja'. Enää ei mitenkään rankkaa ole, todella rauhallista kun tottunut vilinään. Kun lapset oli pieniä, niin kyllä oli rankkaa ja väsymystä, mutta hyvin pärjättiin kuitenkin. Jokaisen raskauden välillä olen käynyt töissä siinä missä muutkin, äitiyslomalla ollut jotain 8kk ja palannut aina töihin reippaasti. Minulla ja miehellä mahdollisuus vaikuttaa työvuoroihin, joten lasten ollessa pieniä junailtu että aina jompi kumpi kotona. Nyt kun kaikki lapset koulussa, niin pyritään saamaan työajat samoihin aikoihin. Nuorimmat lapset ovat iltapäiväkerhossa koulun jälkeen tunnin ja mies käy hakemassa heidät kotiin. Autona meillä on volvo v70 farmari, tila-autoa ei olla koskaan edes käyty katsomassa.. Lapsille on saatu koulukyyti kouluun ja nuorimmaiset saivat kuljetuksen jopa päiväkotiin. Minun ja miehen työpaikat taas sopivasti lähellä, joten voin itse tarvittaessa pyöräillä töihin jos mies ei voi heittää minua samalla kun menee itse töihin. Kaupassa käydään isolla autolla ja harvoin koko perheen kanssa, 14v poika viihtyy enemmän kavereiden seurassa ja 17v tyttö opiskelee ahkerasti lukiossa. Hän kulkee kouluun skootterilla.

      Meillä lapset eivät varsinaisesti harrasta mitään, joten maksua niihin ei ole mennyt. 14v poika pelailee kavereidensa kanssa jalkapalloa ja käy kesäisin kesätöissä tienaamassa rahaa ihan omasta tahdostaan. Ja kyllä me oltaisiin hänet patistettukin jonnekkin itsenäisesti rahaakin tienaamaan, ollaanhan me aikuisetkin aikoinaan lapsena käyty kesätöissä ;) Vanhin taas semmoinen lukutoukka, viihtyy parhaiten kotosalla. 10v kaksoset käyvät samoissa jalkapallo treeneissä, nuorimmat eivät mitään ole innostuneet harrastelemaan.

      Otetaan esimerkki keskiviikko-päivästä, jos jotain päiväohjelmaa haluat nähdä:

      Kahdeksalta herätys, lapset menevät kouluun yhdeksään, tosin lukiolainen menee jo kahdeksaan. Minä ja mies töihin, minä tulen töistä myöhemmin kuin mies ja käyn samalla hakemassa nuorimmat iltapäiväkerhosta kotiin, 14v poika ja 10v kaksoset tulleet samaa matkaa kotiin. Kotona lapsilla läksyjen tekemistä sillä aikaa kun käyn kaupassa auton kanssa ja käyn samalla hakemassa miehen töistä kotiin ja yleensä tässä vaiheessa esikoinenkin tullut kotiin. Mies tai minä tarkastetaan, että läksyt on varmasti tehty ja sitten lapset yleensä touhuavat mitä ikinä haluavatkaan, pelaavat keskenään tai ovat ulkona sillä välin kun teen ruokaa. Sitten yhteinen ruokailu viiden-kuuden maissa jonka jälkeen saunassa käynti ja rauhoittuminen iltaa varten. Mitään virallista ohjelmaa ei ole, mutta pitkin päivää jutellaan ja kysellään kuulumisia ym. Nuorimmat käy 22 aikoihin nukkumaan, 14v ja 17v valvovat yleensä 23 asti minun ja miehen kanssa.

    • '*?

      Miksi vain 8 kk äitiyslomalla??

      Kerrot että tulet _myöhemmin_ töistä kun mies ja kuitenkin menet sitten hakemaan miehen töistä??

      Provolta kuulostaa koko stoori

      • provoa veik.minäkin

        ...siis 6 v 22 maissa nukkumaan, aika myöhään.


    • mamaisabelle

      No hups, kirjoitusvirhe ;)

      8kk äitiysloma, koska ei pidempää saanut. Ja oli sinne töihin mukava palata kuitenkin.

      Meillä kaikki lapset menneet ekaluokkalaisina kymmeneltä nukkumaan, joskus aikaisemmin mutta yleensä nuo meidän 6vuotiaat ovat menneet kymmeneltä illalla. Jos heitä väsyttää aikaisemmin niin tottakai menevät jo silloin nukkumaan.

    • kolmattaodotellaan

      Minulla on 4 ja 7v lapset, esikoinen siis ekalla luokalla ja menee myös kymmeneltä illalla nukkumaan :) Eipä tuo arki muutenkaan eroa kovinkaan paljoa meidän arjesta mitä edellinen kirjoittaja oli kirjoittanut :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe