Hinta arvioita? Kannattaako ollenkaan jos perus laatu kelpaa (mikä sisältyisi avaimet käteen pakettiin joka tapauksessa) Vai ottaako suoraan valmiiksi tehtynä?
Kastellin sisustusta vaille valmis -> valmiiksi?
18
7454
Vastaukset
- rakentajaehkä
Tais olla täällä aikaisempikin keskustelu tästä "systeemistä" Itse kans mietin, että mahtaisiko saada itse tehtyä halvemmalla jos hankkisi edullisia tarvikkeita, kuin itse talotehtaan tarvikkeilla loppuun valmistettuna. Luulisi, että joku noita viittävaillevalmiita ostaa ja tekee, kun niitä myydäänkin.
- Teupesteri
Kannattaa jos osaat laatoittaa, laminoida, paneloida ja tapetoida sekä asentaa keittiö/khh kalusteet itse.
Pointti tuossa viittä vailla valmiissa on se että saat itse päättää noiden kodin pintojen materiaalit ja värit. Ja jos maku on "kallis" tai et hae tarjouksia reippaasti kaikilta valmistajilta/ toimijoilta niin et juuri säästä muuttovalmiiseen verraten.
Jos vertaa muuttovalmiin sisustusmateriaaleja niin saat perussisällön edullisesti, mutta se todellakin on vain perustasoa. Jos haluat kotiisi hiukan extraa niin se sitten maksaakin jo reippaasti enemmän ja sen osuuden voit säästää itse kun hommaat tavarat muualta kuin kastellin kautta. Esimerkkiksi keittiön ja khh kalusteiden osalta hinta ero voi olla jopa 5 000 euroa.
Meillä on tuollainen viittä vailla valmis talo, ja perusasennuksen laatu oli hyvä. Vastaava Mestari oli todella tarkka vahtiessaan taloa ja lopulta jopa kehui, että ei aluksi uskonut että näin vaivattomasti hommat kastellin kanssa menisi.
Paketissa oli myös seinien tasoitus ja pohjamaalaus joten meidän osalta pinnat saatiin maaliin ja tapettiin todella nopeasti. - väsytystaistelua
Meilläkin Kastellin viittävaillevalmis -talo, mutta paljon huonommalla kokemuksella kuin edellisellä. Mestarikin sattui olemaan hyvä suustaan, mutta huono valvomaan.... Yllätyksiä tuli siinä, että siellä täällä piti itse tehdä tai teetättää jotain, vaikka kuvitteli, että se olisi kuulunut Kastellille. Ainut hyvä puoli lienee se, että tuli tarkkailtua itse, että minkälaista työnlaatu on, valitettavasti vain tehdyt reklamaatiot otettiin usein nihkeästi vastaan, eikä asioita aina korjattu, vaikka niin oli luvattu.
- rakentajaehkä
Millaisessa vaiheessa oli sisäseinät? entäs oliko vesi ja viemäri putket vedetty oikeille paikoille vai mitenkä nuo menee?? entäs onko ilmastointikone laitettu putkineen valmiiksi? siis näissä viittä vaille valmiissa?
- mnbvcx
Onko Kastelilla vvv:sä Ulkopuoli valmis, siis ulkovuoraus paikallaan ja pohjamaalissa? , Niin jos joutuu asentaa keittiön, kaakelit kylppäriin ja onko wc:säkään kalusteita?, silloin ei varmaan myös ole vedet "päällä" ja miten on putkien koe ponnistus? ja sekin kuinka pitkälle putkia on vedetty???
- KastellinRakentanut
Viittä vailla valmiissa Kastelli tekee ne putkityöt ja sähkötyöt kuvien mukaan loppuun asti. Jos haluat lisää pistorasioita niin maksat niistä lisää hintaa. Samoin ulkovesipiste jne.
Putkivedot löytävät paikkansa kun etukäteen tiedät että millaisen keittiön haluat, siis toisin sanoen mille kohtaa tulee pesuallas jne. Ei siis rakettitiedettä, jouduthan sinä jonkinlaisen keittiösuunnitelman joka tapauksessa tekemään (tai siis kilpailutat eri keittiöfirmoja jotka tekevät sen sun puolesta).
Ulkopinnat on pohjamaalissa, eli maalaat lopullisen kerroksen itse. Edelleenkään ei rakettitiedettä.
Homma menee niin että kun olet laatoitukset ja paneloinnit ja muut sisustukseen liittyvät hoitanut paikoilleen (wc kalusteet jne) niin tilaat kastellin sähkö ja putkimiehet (eli Terawatin) paikalle ja he kytkevät laitteet käyttöön. Samoin tehdään painekoe ja käyttöönottotestit sähkökaluille.
LTO kone tulee myös sekä iv asennukset ja ilmamäärämittaus.
Minä en ymmärrä että mitä ihmeen ylimääräisiä töitä on jouduttu itse tekemään, mitä ei siis niissä kastellin sopimuksissa erikseen mainittu. Siivous kuuluu rakennuttajalle, samoin sorapatja, lain vaatimat tarkastukset jne.
Jos on valmis lyömään tuollaisiin yli 100 keuron sopimuksiin nimet alle niin kai te nyt olette sen kauppiaan kanssa nämä asiat jo kerranneet? - KastellinRakentanut
Putket tulee siis jakotukeilta hanakulmarasioille, samoin sähköt rasioille. Kastelli toimittaa rasiat ja osan lampuista. Kodinhoitohuoneen, keittiön ja vessojen kalusteet hommaat itse, hanoineen päivineen. Keittiökoneet hommaat myös itse. Sisäpinnat voi ottaa myös valmiiksi tasoitettuina, yleensä tarjoavat tätä ns. kampanjaetuna (nopeuttaa ja helpottaa ihan pirusti omia hommia). Listoitukset ja viimeistelyt hoidat myös itse, kuten myös ulkomaalauksen. Ainiin , vesieristykset hommaat myös itse mutta sovi kv/iv -vastaavasi kanssa asiasta ja hän voi suositella tekijän.
Kokemuksesta ja talkooporukasta riippuen teet itse nuo loppuviimeistelyt noin 2 - 3 kuukaudessa ja säästät jonkin verran taaloja, riippuen siis siitä mitä valitset. Toki voit myös mennä reippaasti ylikin, jos haluat sisustaa kalliilla maulla :-)
Suosittelen tätä vaihtoehtoa siksi koska saat itse tehdä mieluisat valinnat ja saat vielä tehdäkkin talosi eteen jotain. Muuttovalmis on aina kompromissi omien varojen suhteen. - porovoo
Vanhaan keskusteluun palatakseni
Itse suunnitellaan tuota viittä vaille valmis - vaihtoehtoa koska ei haluta asua laminaatin ja mdf-levyn välissä. Nykyisten hintojen mukaan esim. 100 m2 taloon maksaa lankkulattia ja valmiiksimaalattu kattopaneeli kummatkin noin 2000-3000 € pelkät materiaalit. Siihen vielä lattian maalaukset päälle, noin 500 € kun itse tekee (maalia kuluu laskelmien mukaan noin 33 litraa). Laskeskelin että aika lähelle menee hinnassa tuota Kastellin kokonaan valmista pakettia, pari tonnia saattaa säästää jos kaiken tekee itse, mutta sitten saa asua puun välissä ja saa muutenkin juuri sellaista kun haluaa myös mm. keittiössä, jossa nykyään ainakin vaihtoehdot on aika ankeat valmiissa paketissa. - KastelliVVV
Juu, tällä hetkellä ei taida kovin paljoa olla eroa tuossa VVV ja muuttovalmiin välissä. Tosin, esim. sen kalleimman keittiö vaihtoehdon kohdalla hinta on kyllä aivan älytön (taitaa saada kivitasot samaan hintaan jos itse tekisi).
Luulisin että jos oikein tarkasti pelaa firmojen välillä niin saatat saadakkin edullisemmin tuon lattian kuin mitä kastellin kautta. Toki, vaatii taas vähän selvittelyä toimittajasta jne... - lgkvmn
Halvemmaksi tulee ottaa paketti varsinkin jos et itse voi tehdä vesieristyksiä, laatoituksia, jo pelkkä keittiö maksaa. Idea tosiaan on siinä että viittä vaille valmiista saat persoonallisen, ei tarvitse valita muutamasta vaihtoehdosta. Tältä väliltäkin voi sopia toimituksia eli teet osan töistä itse.
- reiskaaaa
toi vesieristys pesutiloihin on hankala/onkohan luvanvaraista hommaa?, jos sen sais hoidettua ulkopuolisella, niin sitten itte latois laatat "tarjous"....
Keittiön tekis ikean kalusteilla...
Säästäisköhän tällä? - porovoo
reiskaaaa kirjoitti:
toi vesieristys pesutiloihin on hankala/onkohan luvanvaraista hommaa?, jos sen sais hoidettua ulkopuolisella, niin sitten itte latois laatat "tarjous"....
Keittiön tekis ikean kalusteilla...
Säästäisköhän tällä?En tiedä miten omakotitaloissa toimii että saako tehdä - (tai siis miten vakuutukset sitten toimii jos joku vahinko sattuu), mutta itse tehtiin kylppäriremontti kerrostalo-osakkeeseen, vesieristeet mukaanlukien tuossa kolmisen vuotta sitten. Isännöitsijä kävi tarkastamassa työvaiheet siinä välissä ja valokuviakin taidettiin ottaa eri työvaiheista niin oli hommat sillä kunnossa. Aika yksinkertaista puuhaahan se on jos vaan itse saa tehdä - ei vaan kannata nuukailla sillä eristeellä vaan tehdä ihan kunnon kerrokset ohjeiden mukaisesti. Kaakeloinnitkin tehtiin silloin itse ihan tyylikkäillä (halvoilla) laatoilla.
- Toopme
Rakennushankkeessa on aina mukana se vastaava mestari. Eli hän osaa sinulle kertoa, että teetkö itse sen vesieristyksen vai tekeekö sen joku muu.
Helpoimmalla pääset kun kysyt esim. laattakaupasta että tietävätkö he kuka osaa vesieristyksen tehdä. Sitten otat yhteyttä siihen henkilöön ja pyydät tarjouksen!
Varmasti löytyy joku joka osaa sen eristyksen tehdä, ja ei maksa maltaita.
Hyvässä lykyssä saat vielä hyvän tarjouksen siitä laatoitus ja saumaustyöstä.
Juu, ei ole hankalaa tehdä itse mutta voit samalla tehdä itse jotain muuta, vaikka naputtaa kattomateriaaleja tai lattioita paikalleen. Tai kasata keittiötä :-) Kyllä VVV :ssä hommia on joka lähtöön, tuo laatoitus on ehken se pienin juttu siellä.
Vastaavamestari tarkastaa sen vesieristyksen, ja se jää siis vähän niin kuin hänen vastuulleen. Mutta koska eristyksen tekijä on sertifioitu, hommahan on sillä selvä :-)
Keittiötä ei halvalla saa ikeasta. Ei jos yhtään tekee muutoksia niiden vakio malleihin. Halvemmalla pääset kun otat tarjouksen vaikka Kodin terrasta. Niillä on väliin niitä ao-päiviä ja saat jonkin sortin alennuksen kun ostat sieltä... Mutta, makuasiahan tuo on. - aika kuluu
Me rakennutimme Avaimet käteen -talopaketin reilut 15 vuotta sitten ihan halvimmilla perusratkaisuilla, koska rahaa ei ollut enempään, mutta työkiireiden vuoksi esikoinen syntymässä ei haluttu ryhtyä rakennushommiin.
Nyt ollaan pikkuhiljaa remontoitu taloa lasten kasvettua enempi oman maun mukaan, kun asuntolainaa ollaan saatu maksettua reipasta tahtia. Kun ei lapsetkaan enää ole leikki-iässä, niin on voitu ottaa arvokkaampaa lattiamateriaaliakin jne. Lastenhuoneet on myös sisustettu pikkulapsi-tyylistä aikuisempaan suuntaan. Perusvalkoiseen kylpyhuoneeseen laatoitettiin tehosteseinä (muut seinät alkuperäisiä) ja saunaan laitettiin kiukaan ylle kiviseinää samalla kun paranneltiin saunan valaistusta. Keittiö uusitaan 5-v sisällä ja laitetaan sitten kivitasot, rosteriset kalusteet ym. hienoudet.
Oma kokemukseni on se, että kannattaa tehdä valinta elämäntilanteen ja rahatilanteen mukaan. Jos talossa on tarkoitus asua pitkään, niin perusvarustus on ihan hyvä lähtökohta, jota voi parantaa ajan kuluessa paremmaksi. Oleellista on se, että pohjaratkaisu palvelee tarkoitustaan ja että se on muuntautumiskykyinen (esim. meillä aluksi yksi iso lastenhuone, joka nyt jaettu kahdeksi erilliseksi nuorten huoneeksi).- KastelliElli
Jep, ihan totta! Talo ja tontti oman maksukyvyn mukaan siten että palvelee perheen parasta sillä hetkellä.
Muutostarpeita tulee ihan varmasti ajansaatossa ja sitä "luksusta" saa taloon kyllä jos haluaa kunhan saa hiukan säästettyä sitä varten :-) Lainarahalla kun rakentaa niin aina se on kallista.
Mutta juu, kunhan huolehtii että talon pohjaratkaisut on kunnossa ja laadukkaat, sitten voi sen päälle ajansaatossa itse tehdä parempaa/muutoksia. - kädet rikki raksailusta
KastelliElli kirjoitti:
Jep, ihan totta! Talo ja tontti oman maksukyvyn mukaan siten että palvelee perheen parasta sillä hetkellä.
Muutostarpeita tulee ihan varmasti ajansaatossa ja sitä "luksusta" saa taloon kyllä jos haluaa kunhan saa hiukan säästettyä sitä varten :-) Lainarahalla kun rakentaa niin aina se on kallista.
Mutta juu, kunhan huolehtii että talon pohjaratkaisut on kunnossa ja laadukkaat, sitten voi sen päälle ajansaatossa itse tehdä parempaa/muutoksia.omakotitalossa ei tarvi vesieristys sertifikaattia. Se liittyy asunto-osake yhtiöihin. Jos tulee vahinko niin se tutkitaan onko oikein tehty...sillä on väliä.
- SertifioituVE
Juu, ei tarvita sertifikaattia, mutta vastaava mestari voi sen vaatia, eikös niin? Hänhän haluaa, että hommat tehdään parhaalla mahdollisella tavalla.
- jkjgi
Mitenkä tai kuinkahan edullisesti tuon 100m2 kokoisen kämpän kylpyhuoneen ja keittiön tekee halvinmiten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847