VW Golf variant vm 2010 1.2 & 1.4 TSI

Kummalla koneella

Kumman suosittelette peräkärryvetoon (pieniä kuormia). Mitä eroa on käytännössä em. malleilla. Auton hyvät ja huonot puolet. Onko jakopäässä hihna vai ketju. Käyttökokemuksia, kannattako hankkia VW, kumoi 1.2 vai 1.4.

54

4351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riittääkö vastaus?

      Jos sinun pitää tuollaisia kysellä, niin ota ihmeessä se pienempi kone – varmasti riittää kaltaisillesi!

      Jos VW kiinnostaa noinkin paljon, luulisi kyselijän viitsivän vilkaista VW:n nettisivustoa. Parilla hiiren klikkauksella selviäisi, että kaikissa TSI-koneissa on jakopää toteutettu ketjulla.

    • Isompaa suosittelen

      1.2TSI menee täydestä kevyessä ajossa mutta kärryn kanssa mieluummin 1.4TSI. Molemmat ovat hyviä ja pieniruokaisia.

      • harkitse.

        Mielummin kuitenkin 1,6 tai 1,4 mpi. Ne ovat miltei huoltovapaita hihnakoneita. TSI:ssä on rasitteena ja lisäkuluna ketjujakopää nykymittapuun mukaan melko tiuhalla vaihtovälillä.
        Ja jos hajoaa ennenaikojaan, pitää tietää jotain salakoodeja, että vaihtavat takuuseen ilman omistajan osallistumista kustannuksiin.


      • Isompaa suosittelen
        harkitse. kirjoitti:

        Mielummin kuitenkin 1,6 tai 1,4 mpi. Ne ovat miltei huoltovapaita hihnakoneita. TSI:ssä on rasitteena ja lisäkuluna ketjujakopää nykymittapuun mukaan melko tiuhalla vaihtovälillä.
        Ja jos hajoaa ennenaikojaan, pitää tietää jotain salakoodeja, että vaihtavat takuuseen ilman omistajan osallistumista kustannuksiin.

        TSI:t on suunniteltu kaksin-kolminkertaisille tehoille noihin vanhoihin skootterin moottoreihin verrattuna. Siksi niillä ajaa moninkertaisesti sen mitä vanhoilla kuminauhakoneilla. Jakoketju kestää, eikä sitä tarvitse vaihtaa, vaikka jossain malleissa olikin alihankkijan huono erä, jotka vaihdettiin takuuseen.


      • ihmettelee..
        harkitse. kirjoitti:

        Mielummin kuitenkin 1,6 tai 1,4 mpi. Ne ovat miltei huoltovapaita hihnakoneita. TSI:ssä on rasitteena ja lisäkuluna ketjujakopää nykymittapuun mukaan melko tiuhalla vaihtovälillä.
        Ja jos hajoaa ennenaikojaan, pitää tietää jotain salakoodeja, että vaihtavat takuuseen ilman omistajan osallistumista kustannuksiin.

        " ketjujakopää nykymittapuun mukaan melko tiuhalla vaihtovälillä."

        onko ketjussa joku vaihtoväli, ei kai ?

        ei meillä ole ainakaan koskaan tehty mitään ketjukoneissa, ite olen vain öljyt, suodattimet ja tulpat vaihtanut, niin on mennyt hyvin, vanhemmissa 150 tkm ja 165 tkm ja uudemmassa 98 tuhatta km.


        meillä kaikissa golffeissamme oli 180000km hihnanvaihtoväli, kun oli 3-4 vuotta kulunut ja 90-120 000 huollot pyysivät vaihtamaan hihnan heti.

        tuota kannattaa miettiä, ostaessa 180 000 km, käytännössä 3 vuotta.


    • Golfari...

      Älä osta kumpaakaan. Googleta VW:n jakopääongelmat. Osta Diesel.

      • 118 kW 240 Nm

        Se mikä on ainoa oikea sinulle ei välttämättä sovi ollenkaan toiselle. Jotkut nyt vain haluavat ajaa bensalla, olitpa sinä asiasta mitä mieltä tahansa! Kysyjä esitti kaksi moottorivaihtoehtoa, joista kumpikaan ei ole diesel.

        TSI-moottorin hienot ominaisuudet ovat yksi hyvä syy ajaa bensalla. Oman käsityksesi sen vikaherkkyydestä olet tuonut esiin jo riittävän monta kertaa, toistojasi ei kaivata.

        Tuskinpa kukaan antaa mielipiteillesi muutenkaan mitään arvoa, kun esittäjän korvienvälin kunto käy rivien välistä ilmi niinkin hyvin.


      • Golfari...
        118 kW 240 Nm kirjoitti:

        Se mikä on ainoa oikea sinulle ei välttämättä sovi ollenkaan toiselle. Jotkut nyt vain haluavat ajaa bensalla, olitpa sinä asiasta mitä mieltä tahansa! Kysyjä esitti kaksi moottorivaihtoehtoa, joista kumpikaan ei ole diesel.

        TSI-moottorin hienot ominaisuudet ovat yksi hyvä syy ajaa bensalla. Oman käsityksesi sen vikaherkkyydestä olet tuonut esiin jo riittävän monta kertaa, toistojasi ei kaivata.

        Tuskinpa kukaan antaa mielipiteillesi muutenkaan mitään arvoa, kun esittäjän korvienvälin kunto käy rivien välistä ilmi niinkin hyvin.

        Tuossa sinun rakkineessa olevassa moottorissa on melkein yhtä paljon vääntöjä kun minun pienessä 1.6 TDI moottorissa. Heh hee. Joo mutta, Joo mutta............
        Eipä kannattas kovin esitellä. Varsinkaan nimmarin muodossa.


      • Bee Äm Wee
        Golfari... kirjoitti:

        Tuossa sinun rakkineessa olevassa moottorissa on melkein yhtä paljon vääntöjä kun minun pienessä 1.6 TDI moottorissa. Heh hee. Joo mutta, Joo mutta............
        Eipä kannattas kovin esitellä. Varsinkaan nimmarin muodossa.

        240 Nm. Eikö niissä ollut enemmänkin puhtia aijemmin? Taisi alkaa koneet lasahteleen niin piti siirtyä mehumaijoihin.
        Kuplan aikoina miehet huoltoasella kysyivät aina,että "monesko moottori".
        Historia toistaa itseään myös TSI-koneiden kohdalla.


      • Googleta VW koneriko

        Täältä tämä mainiot ominaisuudet omaava moottori löytyy.


      • 118 kW 240 Nm
        Golfari... kirjoitti:

        Tuossa sinun rakkineessa olevassa moottorissa on melkein yhtä paljon vääntöjä kun minun pienessä 1.6 TDI moottorissa. Heh hee. Joo mutta, Joo mutta............
        Eipä kannattas kovin esitellä. Varsinkaan nimmarin muodossa.

        Kampiakselilta mitattava vääntö ei vielä vie autoa eteenpäin, vaan vasta vetävillä pyörillä vaikuttava vääntö. Vääntävän mutta hidaskäyntisen dieselin perässä on harva välitys (vaihteisto vetopyörästö), puolitoista kertaa suuremmilla kierroksilla käyvän bensakoneen perässä käytetään vastaavasti tiuhempaa välitystä. Samantehoisten bensa- ja dieselautojen vetäviltä pyöriltä mitattava vääntö on jokseenkin sama, mutta suurempitehoinen bensakone tuottaa vetäville pyörille enemmän vääntöä, vaikka jäisikin kampiakselilta mitattavassa vääntölukemassa dieselkoneiselle.

        Teho = vääntömomentti × kulmanopeus (ja kulmanopeus on suoraan verrannollinen pyörimisnopeuteen kierroksina minuutissa).

        1.6 TDI 77 kW vääntää 250 Nm alueella 1500–2500 r/min
        1. 4 TSI 118 kW vääntää 240 Nm alueella 1500–4500 r/min

        TSI:n parhaan vääntöalueen yläraja on kolminkertainen alarajaan verrattuna, TDI:llä vääntöalue jää paljon kapeammaksi eikä TDI edes kierrä TSI:n parhaan vääntöalueen ylärajalle saakka. Kyllä tuo TSI:n 240 Nm vain tässä tapauksessa liikuttaa autoa aivan eri tahtiin kuin TDI:n 250 Nm ja vääntöalueen ylivertainen laajuus on huomattava mukavuustekijä!

        Vanhana automiehenä varmasti tämän tiedätkin, vaikka aivan muuta yrität väittää.

        TDI on toki mainio moottori sille jolle se sopii. Minä en lähde toisten valintoja haukkumaan enkä ilkkumaan. Ylläolevat tiedot ja arvot ovat pelkkää faktaa ja jokainen saa minusta riippumatta päättää itse, millä polttoaineella haluaa ajaa.


      • Golfari...
        118 kW 240 Nm kirjoitti:

        Kampiakselilta mitattava vääntö ei vielä vie autoa eteenpäin, vaan vasta vetävillä pyörillä vaikuttava vääntö. Vääntävän mutta hidaskäyntisen dieselin perässä on harva välitys (vaihteisto vetopyörästö), puolitoista kertaa suuremmilla kierroksilla käyvän bensakoneen perässä käytetään vastaavasti tiuhempaa välitystä. Samantehoisten bensa- ja dieselautojen vetäviltä pyöriltä mitattava vääntö on jokseenkin sama, mutta suurempitehoinen bensakone tuottaa vetäville pyörille enemmän vääntöä, vaikka jäisikin kampiakselilta mitattavassa vääntölukemassa dieselkoneiselle.

        Teho = vääntömomentti × kulmanopeus (ja kulmanopeus on suoraan verrannollinen pyörimisnopeuteen kierroksina minuutissa).

        1.6 TDI 77 kW vääntää 250 Nm alueella 1500–2500 r/min
        1. 4 TSI 118 kW vääntää 240 Nm alueella 1500–4500 r/min

        TSI:n parhaan vääntöalueen yläraja on kolminkertainen alarajaan verrattuna, TDI:llä vääntöalue jää paljon kapeammaksi eikä TDI edes kierrä TSI:n parhaan vääntöalueen ylärajalle saakka. Kyllä tuo TSI:n 240 Nm vain tässä tapauksessa liikuttaa autoa aivan eri tahtiin kuin TDI:n 250 Nm ja vääntöalueen ylivertainen laajuus on huomattava mukavuustekijä!

        Vanhana automiehenä varmasti tämän tiedätkin, vaikka aivan muuta yrität väittää.

        TDI on toki mainio moottori sille jolle se sopii. Minä en lähde toisten valintoja haukkumaan enkä ilkkumaan. Ylläolevat tiedot ja arvot ovat pelkkää faktaa ja jokainen saa minusta riippumatta päättää itse, millä polttoaineella haluaa ajaa.

        TDI-moottorin parhain vääntöalue löytyy justiinsa siitä missä sitä tarvitaankin eniten jokapäiväisessä liikenteessä.
        Itse ajan Dieselillä vain sen mukavuuden vuoksi vaikka se ei kovin kannattavaa minulle olekkaan. Minulle riittää 12 000 km vuodessa. Silloin ollaan fifty / fifty tilanteessa.
        1.6 TDI DSG on aivan mainio paketti moottorin hyvien ominaisuuksien vuoksi.
        Vaikka vääntöalue on kapeampi se tulee aivan sopivaan paikkaan varsinkin taajama-ajossa. Ei nikottele eikä nyi vetää todella hienosti. Eipäs niillä vääntöalueilla ole enää mitään merkitystä revittää jossain maantiellä pää punaisena.
        Dieseliä ei tarvitse kierrättää se toimii hienosti ilman revittämättäkin.
        Diesel on VW:n paras voimanlähde tällä hetkellä. Lisäksi luotettavin VW:n moottori jossa arvo säilyy parhaiten.
        100 000 km ajetut Diesel VW:t menee vaihtoautoina heti. Ne suorastaan revitään käsistä. Kalliitakin vielä ovat.


      • 17+2
        Golfari... kirjoitti:

        TDI-moottorin parhain vääntöalue löytyy justiinsa siitä missä sitä tarvitaankin eniten jokapäiväisessä liikenteessä.
        Itse ajan Dieselillä vain sen mukavuuden vuoksi vaikka se ei kovin kannattavaa minulle olekkaan. Minulle riittää 12 000 km vuodessa. Silloin ollaan fifty / fifty tilanteessa.
        1.6 TDI DSG on aivan mainio paketti moottorin hyvien ominaisuuksien vuoksi.
        Vaikka vääntöalue on kapeampi se tulee aivan sopivaan paikkaan varsinkin taajama-ajossa. Ei nikottele eikä nyi vetää todella hienosti. Eipäs niillä vääntöalueilla ole enää mitään merkitystä revittää jossain maantiellä pää punaisena.
        Dieseliä ei tarvitse kierrättää se toimii hienosti ilman revittämättäkin.
        Diesel on VW:n paras voimanlähde tällä hetkellä. Lisäksi luotettavin VW:n moottori jossa arvo säilyy parhaiten.
        100 000 km ajetut Diesel VW:t menee vaihtoautoina heti. Ne suorastaan revitään käsistä. Kalliitakin vielä ovat.

        Näin on. Todelliset teiden ritarit ajavat vain Dieseleillä.


      • 118 kW 240 Nm
        17+2 kirjoitti:

        Näin on. Todelliset teiden ritarit ajavat vain Dieseleillä.

        Sinulla on perin hupaisa tapa vastailla itsellesi, nimimerkkiä vaihdellen.

        Dieselin sukunimi kirjoitetaan toki isolla alkukirjaimella, kun itsestään Rudolfista (henkilöstä, dieselmoottorin toimintaperiaatteen keksijästä) puhutaan, mutta normi-ihminen osaa kirjoittaa dieselmoottorin, dieselöljyn jne. pienellä ja puhua dieselistä, koska erisnimi on tässä tapauksessa muuttunut jo aikoja sitten kaikille tutuksi yleiskäsitteeksi. Aivan sama koskee esimerkiksi celsiusasteita. Samoin Suomessakin puhuttaisiin yleisemmin ottomoottoreista (keksijänsä Nikolaus Otton mukaan), ellei otto-sanalla olisi suomen kielessä ihan omaa merkitystään. Niinpä täällä ajellaan bensalla eikä "ottolla" tai "otolla".

        Sinulle omat valintasi ovat selvästikin tuottaneet liki uskonnollisen hurmostilan. Niinpä sitten muun muassa vannot aina ja joka paikassa epäjumalasi Dieselin nimeen isolla alkukirjaimella ja paljastit tällä hassulla virheellä nytkin itsesi.

        Olet ahkera kirjoittaja. Järkevistä kirjoittajista sinut erottaa se, että sinun ja vain sinun omat valintasi ovat sinulle ainoita oikeita ja saat kiihdytetyksi itsesi oikein kunnon transsiin omilla "viisauksillasi". Muiden totuudet ja muiden autot ovat sinulle vain halveksunnan kohde ja keino yrittää kohentaa (puuttuvaa?) itsetuntoa.


      • Golfari...
        118 kW 240 Nm kirjoitti:

        Sinulla on perin hupaisa tapa vastailla itsellesi, nimimerkkiä vaihdellen.

        Dieselin sukunimi kirjoitetaan toki isolla alkukirjaimella, kun itsestään Rudolfista (henkilöstä, dieselmoottorin toimintaperiaatteen keksijästä) puhutaan, mutta normi-ihminen osaa kirjoittaa dieselmoottorin, dieselöljyn jne. pienellä ja puhua dieselistä, koska erisnimi on tässä tapauksessa muuttunut jo aikoja sitten kaikille tutuksi yleiskäsitteeksi. Aivan sama koskee esimerkiksi celsiusasteita. Samoin Suomessakin puhuttaisiin yleisemmin ottomoottoreista (keksijänsä Nikolaus Otton mukaan), ellei otto-sanalla olisi suomen kielessä ihan omaa merkitystään. Niinpä täällä ajellaan bensalla eikä "ottolla" tai "otolla".

        Sinulle omat valintasi ovat selvästikin tuottaneet liki uskonnollisen hurmostilan. Niinpä sitten muun muassa vannot aina ja joka paikassa epäjumalasi Dieselin nimeen isolla alkukirjaimella ja paljastit tällä hassulla virheellä nytkin itsesi.

        Olet ahkera kirjoittaja. Järkevistä kirjoittajista sinut erottaa se, että sinun ja vain sinun omat valintasi ovat sinulle ainoita oikeita ja saat kiihdytetyksi itsesi oikein kunnon transsiin omilla "viisauksillasi". Muiden totuudet ja muiden autot ovat sinulle vain halveksunnan kohde ja keino yrittää kohentaa (puuttuvaa?) itsetuntoa.

        Haista itte.


      • 118 kW 240 Nm
        Golfari... kirjoitti:

        Haista itte.

        Kiitos! Onnistut pelkästään vahvistamaan sitä mielikuvaa, jonka olet ehtinyt jo niin monesti ja niin monella tapaa itsestäsi antaa.


      • Golfari...
        118 kW 240 Nm kirjoitti:

        Sinulla on perin hupaisa tapa vastailla itsellesi, nimimerkkiä vaihdellen.

        Dieselin sukunimi kirjoitetaan toki isolla alkukirjaimella, kun itsestään Rudolfista (henkilöstä, dieselmoottorin toimintaperiaatteen keksijästä) puhutaan, mutta normi-ihminen osaa kirjoittaa dieselmoottorin, dieselöljyn jne. pienellä ja puhua dieselistä, koska erisnimi on tässä tapauksessa muuttunut jo aikoja sitten kaikille tutuksi yleiskäsitteeksi. Aivan sama koskee esimerkiksi celsiusasteita. Samoin Suomessakin puhuttaisiin yleisemmin ottomoottoreista (keksijänsä Nikolaus Otton mukaan), ellei otto-sanalla olisi suomen kielessä ihan omaa merkitystään. Niinpä täällä ajellaan bensalla eikä "ottolla" tai "otolla".

        Sinulle omat valintasi ovat selvästikin tuottaneet liki uskonnollisen hurmostilan. Niinpä sitten muun muassa vannot aina ja joka paikassa epäjumalasi Dieselin nimeen isolla alkukirjaimella ja paljastit tällä hassulla virheellä nytkin itsesi.

        Olet ahkera kirjoittaja. Järkevistä kirjoittajista sinut erottaa se, että sinun ja vain sinun omat valintasi ovat sinulle ainoita oikeita ja saat kiihdytetyksi itsesi oikein kunnon transsiin omilla "viisauksillasi". Muiden totuudet ja muiden autot ovat sinulle vain halveksunnan kohde ja keino yrittää kohentaa (puuttuvaa?) itsetuntoa.

        Enhän minä niin pirun huono kirjoittaja kuitenkaan ole koska sinäkin olet ymmärtänyt sanoman. Päättelen sen siitä kun sua alkaa risoon niin kaivelet tyhjää soopaa.


      • Reino Ruutupaita
        Googleta VW koneriko kirjoitti:

        Täältä tämä mainiot ominaisuudet omaava moottori löytyy.

        TSI moottorien konevauriot


      • loddokonesetägeelipää
        Golfari... kirjoitti:

        TDI-moottorin parhain vääntöalue löytyy justiinsa siitä missä sitä tarvitaankin eniten jokapäiväisessä liikenteessä.
        Itse ajan Dieselillä vain sen mukavuuden vuoksi vaikka se ei kovin kannattavaa minulle olekkaan. Minulle riittää 12 000 km vuodessa. Silloin ollaan fifty / fifty tilanteessa.
        1.6 TDI DSG on aivan mainio paketti moottorin hyvien ominaisuuksien vuoksi.
        Vaikka vääntöalue on kapeampi se tulee aivan sopivaan paikkaan varsinkin taajama-ajossa. Ei nikottele eikä nyi vetää todella hienosti. Eipäs niillä vääntöalueilla ole enää mitään merkitystä revittää jossain maantiellä pää punaisena.
        Dieseliä ei tarvitse kierrättää se toimii hienosti ilman revittämättäkin.
        Diesel on VW:n paras voimanlähde tällä hetkellä. Lisäksi luotettavin VW:n moottori jossa arvo säilyy parhaiten.
        100 000 km ajetut Diesel VW:t menee vaihtoautoina heti. Ne suorastaan revitään käsistä. Kalliitakin vielä ovat.

        Mitä mitä?!?!? Golfgariko ajaa nykyisin enää vain 12tkm. Vielä vuosi sitten puhuttiin miljoonista, hyvä ettei kymmenistä miljoonista. Liekkö pappamallin bluumoussonikin vaihtunut Aurikseen? Puheet täällä ja teot kaukana takana.


      • Golfari...
        Googleta VW koneriko kirjoitti:

        Täältä tämä mainiot ominaisuudet omaava moottori löytyy.

        Lapsellinen tyyppi viitsii pelleillä peukunpainamisella.


      • Melkein yhtäpaljonko
        Golfari... kirjoitti:

        Tuossa sinun rakkineessa olevassa moottorissa on melkein yhtä paljon vääntöjä kun minun pienessä 1.6 TDI moottorissa. Heh hee. Joo mutta, Joo mutta............
        Eipä kannattas kovin esitellä. Varsinkaan nimmarin muodossa.

        Kerropas nyt Golfari, että paljonkos siitä 1,6 TDI:stä saadaan max. vääntöä renkaalle eri vaihteilla?


      • Golfari...
        Melkein yhtäpaljonko kirjoitti:

        Kerropas nyt Golfari, että paljonkos siitä 1,6 TDI:stä saadaan max. vääntöä renkaalle eri vaihteilla?

        Mene nukkumaan ja paina peukkua jarruta peukulla.
        Älä väännä kuitenkaan poikki.
        Minä en viitsi tuollaisen apinan kanssa keskustella joka poistattaa kaikki viestit jotka eivät käy yksiin PASKä TSI moottorin kanssa. Paina peukkua.
        Paapi paapi..........


      • Golfari...
        Melkein yhtäpaljonko kirjoitti:

        Kerropas nyt Golfari, että paljonkos siitä 1,6 TDI:stä saadaan max. vääntöä renkaalle eri vaihteilla?

        Koeajo kertoo paljon ei tarvitse sen kummempia laskelmia.
        DIESEL DSG on namupaketti aivan kun luotu toisilleen.
        DSG-vaihteisto sinänsä on aivan loistava vaihteisto.
        Ei pienintäkään vikaa tai ongelmaa 24 000 km takana.


      • osssss
        Golfari... kirjoitti:

        Koeajo kertoo paljon ei tarvitse sen kummempia laskelmia.
        DIESEL DSG on namupaketti aivan kun luotu toisilleen.
        DSG-vaihteisto sinänsä on aivan loistava vaihteisto.
        Ei pienintäkään vikaa tai ongelmaa 24 000 km takana.

        Namupaketti on aina se, joka sinulla sattuu olemaan. Huolimatta siitä, onko se hyvä vai ei. Jos itse pystyisin ostamaan Golfin, se olisi TSI manuaali. Todellinen namujen namu.


      • 118 kW 240 Nm
        Melkein yhtäpaljonko kirjoitti:

        Kerropas nyt Golfari, että paljonkos siitä 1,6 TDI:stä saadaan max. vääntöä renkaalle eri vaihteilla?

        Esitit kysymyksen, joka pani ottamaan taskulaskimen esille.

        Golfari... esitti, että TSI 1.4 118kW (240 Nm) vääntää lähes yhtä mojovasti kuinTDI 1.6 77 kW (250 Nm). Se onkin aivan totta – moottorin tasolla.

        Jos verrataan 7-vaihteisella DSG-laatikolla suurimmalla eli 7. vaihteella vetäviltä pyöriltä mitattavaa vääntöä, niin TSI:n lukemaksi vaihteiston ja vetopyörästön jälkeen saadaan 615,60 Nm, TDI:lle puolestaan 559,75 Nm. Ero on jo toisin päin, mutta ei mitenkään suuren suuri (vain noin 10 %). Yhtä kaikki se tuntuu jo alemmillakin kierroksilla (lukemasta 1500 r/min ylöspäin).

        BlueMotionin rengaskoko on 195/65 R 15 → kehä 2,023 m
        TSI-Golfissa rengaskoko on 205/55 R 16 → kehä 1,985 m

        Lievä ero merkitsee periaatteessa n. 2 prosentin lisäeroa TSI:n hyväksi, jos väännön ja renkaan säteen perusteella lasketaan eteenpäin vievä voima.

        Kun TDI kiertää parhaan vääntöalueensa ylärajalla (2500 r/min), saadaan 7. vaihteella nopeudeksi ihan mukavat 136 km/h.

        Kun TSI kiertää vastaavasti makeimmillaan (4500 r/min), kertyy nopeutta jo saksalaisellekin moottoritielle riittävät 209 km/h.

        Tuo DSG-askin suurin vaihde on molemmissa tapauksissa aika harvavälityksinen eikä siis päästä moottoria suurimman tehon kierrosluvulle saakka.

        Vääntö punnitaan ohitustilanteissa. Käytännön ohituskiihdytyksissä DSG hakee tietenkin pienempää pykälää lisätäkseen vetävien pyörien vääntöä ja tekee sen ihan itsekseen. Kuskin ei tarvitse muuta kuin painaa tallaa pohjaan ja toivoa pääsevänsä äkkiä sen 26,25-metrisen moduulirekan ohi...

        VW lupaa 77-kilowattisen TDI:n ohituskiihtyvyydeksi (80–120 km/h) 16,0 sekuntia. 118-kilowattiselle koneelle vastaava lukema on 9,5 sekuntia. TÄMÄ ero on jo merkittävä ja tälle minä panen painoa!

        Toki tuo pikku TDI antaa ihan mukavan suorituskyvyn luokassaan ja kilpailijoihinsa verrattuna, mutta en minä viitsisi sen huimalla väännöllä ja suorituskyvyllä isommin kehuskella, jos verrokkina on 118-kilowattinen TSI. Ei sekään mikään urheiluohjus ole, mutta minun tarpeisiini hyvinkin riittävä.

        TDI BlueMotion on tietenkin vastaavasti kiistämätön voittaja polttoaineen säästämisessä. Kaikki eivät voi olla joka lajin mestareita.

        Lukemat yllä koskevat HB-korista Golfia. Satakunta kiloa pulskeampi Plus ja pituuttaan painavampi Variant jäävät vähän jälkeen.

        Jos joku haluaa todentaa laskelmani oikeiksi tai vääriksi, niin voimansiirron välityssuhteet VI-sukupolven Golfille löytyvät täältä:

        http://www.motor-talk.de/blogs/all-about/uebersetzungen-vom-golf-vi-t2743618.html


      • Golfari...
        118 kW 240 Nm kirjoitti:

        Esitit kysymyksen, joka pani ottamaan taskulaskimen esille.

        Golfari... esitti, että TSI 1.4 118kW (240 Nm) vääntää lähes yhtä mojovasti kuinTDI 1.6 77 kW (250 Nm). Se onkin aivan totta – moottorin tasolla.

        Jos verrataan 7-vaihteisella DSG-laatikolla suurimmalla eli 7. vaihteella vetäviltä pyöriltä mitattavaa vääntöä, niin TSI:n lukemaksi vaihteiston ja vetopyörästön jälkeen saadaan 615,60 Nm, TDI:lle puolestaan 559,75 Nm. Ero on jo toisin päin, mutta ei mitenkään suuren suuri (vain noin 10 %). Yhtä kaikki se tuntuu jo alemmillakin kierroksilla (lukemasta 1500 r/min ylöspäin).

        BlueMotionin rengaskoko on 195/65 R 15 → kehä 2,023 m
        TSI-Golfissa rengaskoko on 205/55 R 16 → kehä 1,985 m

        Lievä ero merkitsee periaatteessa n. 2 prosentin lisäeroa TSI:n hyväksi, jos väännön ja renkaan säteen perusteella lasketaan eteenpäin vievä voima.

        Kun TDI kiertää parhaan vääntöalueensa ylärajalla (2500 r/min), saadaan 7. vaihteella nopeudeksi ihan mukavat 136 km/h.

        Kun TSI kiertää vastaavasti makeimmillaan (4500 r/min), kertyy nopeutta jo saksalaisellekin moottoritielle riittävät 209 km/h.

        Tuo DSG-askin suurin vaihde on molemmissa tapauksissa aika harvavälityksinen eikä siis päästä moottoria suurimman tehon kierrosluvulle saakka.

        Vääntö punnitaan ohitustilanteissa. Käytännön ohituskiihdytyksissä DSG hakee tietenkin pienempää pykälää lisätäkseen vetävien pyörien vääntöä ja tekee sen ihan itsekseen. Kuskin ei tarvitse muuta kuin painaa tallaa pohjaan ja toivoa pääsevänsä äkkiä sen 26,25-metrisen moduulirekan ohi...

        VW lupaa 77-kilowattisen TDI:n ohituskiihtyvyydeksi (80–120 km/h) 16,0 sekuntia. 118-kilowattiselle koneelle vastaava lukema on 9,5 sekuntia. TÄMÄ ero on jo merkittävä ja tälle minä panen painoa!

        Toki tuo pikku TDI antaa ihan mukavan suorituskyvyn luokassaan ja kilpailijoihinsa verrattuna, mutta en minä viitsisi sen huimalla väännöllä ja suorituskyvyllä isommin kehuskella, jos verrokkina on 118-kilowattinen TSI. Ei sekään mikään urheiluohjus ole, mutta minun tarpeisiini hyvinkin riittävä.

        TDI BlueMotion on tietenkin vastaavasti kiistämätön voittaja polttoaineen säästämisessä. Kaikki eivät voi olla joka lajin mestareita.

        Lukemat yllä koskevat HB-korista Golfia. Satakunta kiloa pulskeampi Plus ja pituuttaan painavampi Variant jäävät vähän jälkeen.

        Jos joku haluaa todentaa laskelmani oikeiksi tai vääriksi, niin voimansiirron välityssuhteet VI-sukupolven Golfille löytyvät täältä:

        http://www.motor-talk.de/blogs/all-about/uebersetzungen-vom-golf-vi-t2743618.html

        Dieselin lähes tuplasti pidempi ohituskiihtyvyysaika laittaa kyllä miettimään syntyjä syviä. Se on aika merkittävä turvallisuustekijä rekkaa ohitettaessa. Mutta kun diesel tuli ostettua ja vielä kehua retosteltua sitä niin täytyy jatkaa samalla linjalla.


      • 118 kW 240 Nm
        Golfari... kirjoitti:

        Dieselin lähes tuplasti pidempi ohituskiihtyvyysaika laittaa kyllä miettimään syntyjä syviä. Se on aika merkittävä turvallisuustekijä rekkaa ohitettaessa. Mutta kun diesel tuli ostettua ja vielä kehua retosteltua sitä niin täytyy jatkaa samalla linjalla.

        Et ole selvästikään Golfari..., mutta voin hänenkin lohdutuksekseen kertoa 103-kilowattisen TDI:n selvittävän saman 80–120 km/h 10,0 sekunnissa eli käytännössä jokseenkin yhtä ripeään tahtiin kuin 118 kW:n TSI.

        Samalla korjaan virheeni: tuo lukema samoin kuin edellisessäkin viestissä mainitsemani 80–120 km/h -kiihtyvyysajat (TSI 9,5 s, TDI 16,0 s) koskevatkin kummassakin tapauksessa MANUAALIVAIHTEISIA versioita eivätkä siis DSG-askilla varustettuja. SUHTEELLISEN ERON kiihtyvyyksissä voi kuitenkin hyvällä syyllä olettaa olevan aivan samaa luokkaa DSG-laatikollakin.

        Jos minulla olisi muita perusteita ajaa dieselillä, ottaisin ilomielin tuollaisen 103-kilowattisen TDI:n – mutta kun ajan vain 16 tkm/vuosi, ajan ilman muuta bensalla ja TSI:llä. Nautiskellen.

        Jos olen jonkun mielestä ”pölijä” tai ”pölöjä”, jätän hänen mielipiteensä omaan arvoonsa. Nauttikoon hän omasta viisaudestaan tykönään koko rahalla.


      • o.
        Googleta VW koneriko kirjoitti:

        Täältä tämä mainiot ominaisuudet omaava moottori löytyy.

        ei tullut yhtään kun Googlasin "koneriko",

        mutta tulipa hurjasti kun korjasin sanans konerikko,
        http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557

        ihmettelen kun muutamat eivät osaa muutamaa sanaa oikein kirjoittaa
        ja silti autoista kaiken tietävät ?


    • Golfari...

      Molemma moottorit ovat ominaisuuksiltaan hienoja. Ei mitään muuta vikaa,mutta on paljon näitä moottoreita rikkoutunut jo 50 000 km ajon jälkeen.
      Kuitenkin auton moottorin tärkein ominaisuus on sen kestävuus joka näiltä koottoreilta puuttuu.
      Toinen ikävä seikka kyseisissä autoissa on kylmyys.
      Talvella ei juurikaan moottorinlämmöt nouse taajama-ajossa. Maantiellä kyllä pärjää.
      Uusissa VW:sa on 1Kw lämpövastukset sijoitettuna ilmakanaviin 3X330W jotka hieman parantavat tilannetta,mutta samalla nostavat kulutusta.

      Diesel on ehdottomasti Volsun luotettavin moottori ja käyttöominaisuuksiltaan todella mieluinen.
      Kaikki tässä kirjoittamani teksti on TOTTA.

      • Golfari...

        Jos päässäni olisi edes vähän järkeä, ymmärtäisin olla kirjoittelematta täysiä typeryyksiä. Mutta kun ei ole.


      • Reino Ruutupaita
        Golfari... kirjoitti:

        Jos päässäni olisi edes vähän järkeä, ymmärtäisin olla kirjoittelematta täysiä typeryyksiä. Mutta kun ei ole.

        Onhan meitä mielenvikaisia täällä muitakin kuin sinä.


      • Reino Ruutupaita

        Älä välitä. TSI on niin hieno moottori, että kaikki sitä kadehtivat. Mutta pääsee sitä TDI:lläkin, jopa 1.6:lla. Kunhan vain on paljon aikaa, eikä yritä mihinkään tiukkaan rakoon.


      • TSI yhdistys
        Reino Ruutupaita kirjoitti:

        Älä välitä. TSI on niin hieno moottori, että kaikki sitä kadehtivat. Mutta pääsee sitä TDI:lläkin, jopa 1.6:lla. Kunhan vain on paljon aikaa, eikä yritä mihinkään tiukkaan rakoon.

        " TSI on niin hieno moottori, "

        mutta ota oikeesti selvää kuinka moni taistelee onhelmiensa parissa,
        teidän pitäisi koota voimat yhteen, sakilla olisisi enemän vaikutusvaltaa ongelmissa.

        on tyhmää maksaa ja ajatella että nyt ei enää mitään vikaa tule,
        tai on tyhmää ajatella että joka autoon vikoja tulee, näin ei ole.


    • Imbivaaran Bajabelle

      Osta 1.4 TSI moottorilla on hyvä vehje.
      Mahtuu mukavasti kaksi pottulaatikkoa vierekkäin.
      Hyvät tilat.

      • Reino Ruutupaita

        Minä oon kuljettanut Variantilla 6-apulantasäkkiä eikä jouset pohjaa vieläkään. Vararengaskotelon suoja painui lyttyyn.


      • Golfari...
        Reino Ruutupaita kirjoitti:

        Minä oon kuljettanut Variantilla 6-apulantasäkkiä eikä jouset pohjaa vieläkään. Vararengaskotelon suoja painui lyttyyn.

        Minulla on paljon sivupersoonia mutta vähän järkeä.


      • Doctor X
        Golfari... kirjoitti:

        Minulla on paljon sivupersoonia mutta vähän järkeä.

        Oikea lääkitys voisi auttaa mielenterveysongelmiisi.


      • otan osaa...........
        Doctor X kirjoitti:

        Oikea lääkitys voisi auttaa mielenterveysongelmiisi.

        Ompa erikoisia kirjoituksia ja pisteiden antoja,

        taitaa olla suurin osa ensimmäisen autonsa ostaneita,
        tai ainakin ensimmäisen uuden autonsa ostaneita.

        tuollainen minäkin olin kun ekan vw ostin 1969,

        nyt kun on ostettu 12 uutta käy sääliksi kuinka myyntimiehet ja mainoksilla
        johdetaan harhaan NUORIEN AJATUSMAILMAA TÄRKEISTÄ AUTOILUN
        ja auto valintaa liittyvistä asioista turhanpäiväiseen kinasteluu.


      • Golfari...
        otan osaa........... kirjoitti:

        Ompa erikoisia kirjoituksia ja pisteiden antoja,

        taitaa olla suurin osa ensimmäisen autonsa ostaneita,
        tai ainakin ensimmäisen uuden autonsa ostaneita.

        tuollainen minäkin olin kun ekan vw ostin 1969,

        nyt kun on ostettu 12 uutta käy sääliksi kuinka myyntimiehet ja mainoksilla
        johdetaan harhaan NUORIEN AJATUSMAILMAA TÄRKEISTÄ AUTOILUN
        ja auto valintaa liittyvistä asioista turhanpäiväiseen kinasteluu.

        Minulla on ollut kortti jo 68 vuotta ja minä tiedän kaiken kaikesta.


      • uusia ostava.
        Golfari... kirjoitti:

        Minulla on ollut kortti jo 68 vuotta ja minä tiedän kaiken kaikesta.

        Golffarille voisin sanoa, aivan hyvin voit tietääkin, jos olet ajatteleva ja ostellut uusia, ainakin 3 merkkiä.

        Paljon on nykyautoissa aivan turhaa rahastusta, myynnin taholta.
        Autot ovat ihmisten tekemiä ja eivät muuta tarvi kuin öljyt, suodattimet jne.. pahinta on kova vauhti huonokuntoisilla teillä ja yleensä ajo huonokuntoisilla teillä, se tekee alustankulumaa, sähkövikaa ja aivan kaikkea.


    • uusia ostava.

      en kummankaan, vw ei osaa tehdä bensakoneita, on liian usein tehnyt 2000 luvulla enemmän tai vähemmän epäonnistuneita.

      toki ovat hienoja, mutta jos menee 3-4 vuoden ajolla 4-5 000 € turboja, tai jäätyy keskisuomen pakkasajossa, on jotain aivan liikaa pielessä.
      On paljon autoja joissa ei ole mitään suurta remppaa.

      Nyt kai on odotettavissa ketjuremppoja kahden turbon lisäksi, voi hieveetä minkälaisia juttuja pelkää.

      parasta ajo-ominaisuudet, ne olen pitänyt aina varmoina parempina joita ei mistään muusta löydä.

      Toki moni pitää autojen kalliita korjauksia vain huoltoina ja tottuu maksamaan, muttaniin ei ole,
      merkeissä on eroja.

      Toki en tiedä parasta merkkiä, meillä on 8 autoa perhekokonaisuudessa, vain yhtä merkkiä on 3, muita 1, eikä kaikki merkkimme ole mitenkään hyviä, muutamissa sai vain paljon tilaa ja painoa, eli ovat turvallisuus ykkösenä, jossain taas hyvä näkyväisyys, yms.

      • Pieleen meni

        Vaikka muutamissa yksilöissä on ollut vikoja, kuten kaikissa merkeissä, on Volkkari keskimäärin erittäin kestävä ja luotettava. Itäautoista sen erottaa myös siitä, ettei se kilometrien karttuessakaan ala nitisemään tai kolisemaan. Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa.


      • Golfari...
        Pieleen meni kirjoitti:

        Vaikka muutamissa yksilöissä on ollut vikoja, kuten kaikissa merkeissä, on Volkkari keskimäärin erittäin kestävä ja luotettava. Itäautoista sen erottaa myös siitä, ettei se kilometrien karttuessakaan ala nitisemään tai kolisemaan. Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa.

        Ole onnellinen olet miltei ainoa TSI moottorisen auton omistaja jolla ei ole murheita.


      • TSI 2009
        Pieleen meni kirjoitti:

        Vaikka muutamissa yksilöissä on ollut vikoja, kuten kaikissa merkeissä, on Volkkari keskimäärin erittäin kestävä ja luotettava. Itäautoista sen erottaa myös siitä, ettei se kilometrien karttuessakaan ala nitisemään tai kolisemaan. Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa.

        Hyvä huomio. 99.9% TSI-moottoreista on toiminut virheettömästi. Vuoden 2007 kaksosiahdetut on laitettu kuntoon. Uusissa ei vikoja ole ollut. Palstan mielipuoli, Golfari..., on joutunut täydelliseen paniikkiin kun mitään provoilun aiheita ole ollut vuosiin.


      • Puolivalmiste
        TSI 2009 kirjoitti:

        Hyvä huomio. 99.9% TSI-moottoreista on toiminut virheettömästi. Vuoden 2007 kaksosiahdetut on laitettu kuntoon. Uusissa ei vikoja ole ollut. Palstan mielipuoli, Golfari..., on joutunut täydelliseen paniikkiin kun mitään provoilun aiheita ole ollut vuosiin.

        No niin ja aikaa kului viisi vuotta, että yksi vuosikerta valmistui. Ei muuta kuin vuosimallien 2008 kimppuun.

        Melkoista puolivalmistetta puskee linjalta, että viisi vuotta kestää viimeistely.


      • Golfari...
        Puolivalmiste kirjoitti:

        No niin ja aikaa kului viisi vuotta, että yksi vuosikerta valmistui. Ei muuta kuin vuosimallien 2008 kimppuun.

        Melkoista puolivalmistetta puskee linjalta, että viisi vuotta kestää viimeistely.

        Meitähän on täällä kaksi mielipuolta.


      • merkin vaihto edessä
        Pieleen meni kirjoitti:

        Vaikka muutamissa yksilöissä on ollut vikoja, kuten kaikissa merkeissä, on Volkkari keskimäärin erittäin kestävä ja luotettava. Itäautoista sen erottaa myös siitä, ettei se kilometrien karttuessakaan ala nitisemään tai kolisemaan. Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa.

        "Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa"

        Meillä on ollut ja useita. En tiedä onko maanantai versio vai onko VW laatu laskenut kuin lehmän häntä.
        Paskaa myivät, joka tapauksessa ja se VITUTTAA !


      • osssss
        merkin vaihto edessä kirjoitti:

        "Ei ole muuten pienintäkään vikaa osunut kohdalle meidän perheen TSI-Volkkareissa"

        Meillä on ollut ja useita. En tiedä onko maanantai versio vai onko VW laatu laskenut kuin lehmän häntä.
        Paskaa myivät, joka tapauksessa ja se VITUTTAA !

        Ei minulle ole huonoa Volkkaria osunut. Jokainenhan tietää ettei meille vähämielisille edes korttia anneta.


    • ransporterit

      Jos ei TSI-koneet ole kestävyydeltään kaksisia, niin sama koskee myös VW-dieseleitä, vaikka niitä täällä hehkutetaankin.
      Normi pakettiautolle tarkoitetussa ajossa jakoremmi ei kestä sitä 90.000 tkm vaihtoväliä, joten on pitänyt siirtyä 75.000 km:n vaihtoväliin.
      Autoissa ilmenee myös vesipumppuongelmia
      Ovien johdinsarjat eivät kestä pitkään vaan niitä joutuu uusimaan .
      Itse moottori kyllä kestää ajaa sen 400.000 km, vaikka käykin talvet kylmänä, kun lämmöt vaan ei nouse kuin pitkillä maantietaipaleilla.

    • 1961jr

      moi, volkkari 1.9 tdi ja ajettu 520tkm, vaihdettu startti ja laturi ja jokusen kerran jakopään osat,että tämmöstä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      5747
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      45
      2662
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2232
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      32
      1536
    6. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1394
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1337
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1243
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe