Sisun oikeat mallinimet

Wulkan

Oliko Jyry-Sisulla, Karhu-Sisulla, Kontio-Sisulla ja Nalle-Sisulla "oikeat" mallinimet? Ja mitkä ne nimet olivat ja mistä muodostuivat (moottorin tehosta, mallista vai mistä)?

7

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R142, Sisuko

      Olihan niitä, Jyry-Sisu oli R-142, bulldogina M-162, Kontio oli L-131/132, Karhu K-137, Nallesta ei tietoa, mutta sisua.net sivustolta löytyy vastauksia mm siihen mistä kirjaimet ja numerot tulivat. S-sarjassa R-linja jatkui nokkamallissa, M bulldogissa ja luvut tulivat moottoritehon kilowateista.

      • SM340 forever

        Pienänä lisäyksenä se että S-sarjassa viimeinen numero kertoo moottorin kehitys asteen. Esim. SM 340 =340kw ja 0 sarjan moottori. SM 372 = 370kw ja 2 sarjan moottori. Niin ja kilowatit kaikissa pyöristetty kymmeniin.


    • katovaikka

      wikipediasta

    • ....,,,,

      Jyryt ja muut olivat myös oikeat nimet, sillä auton "nokassa" luki
      oikeasti JYRY-SISU, KONTIO-SISU, KARHU-SISU ja NALLE-SISU.

    • Wulkan

      Kiitokset vastauksista, vähän myöhässä. Sanottiinko M-sarjalaistakin tosiaan Jyryksi? Mielenkiintoinen tieto, että S-sarjalaisissa jatkui sama mallinumerointi siten että tuli vain S-kirjain eteen. Tarkoittiko noissa malleissa R-142, M-162, L-131/132 ja K-137 oleva luku moottoritehoa kilowateissa samoin kuin S-sarjalaisissa?

      Tuo S-sarjan mallinumerointi onkin kerrottu selkeästi Wikipediassa, vanhemmista malleista ei löydy juuri tietoa. Numerointi oli selkeä ja sääli että Sisu luopui siitä E-sarjan yhteydessä. Ehkä se tuli tavallaan tarpeettomaksi kun ohjaamomalleja oli enää yksi.

      • Aamusisu

        Ei noilla M-, R-, K-sarjan mallien luvuilla ollut käsittääkseni tekemistä moottoritehon kanssa, ei edes moottoritilavuuksienkaan. Kysäise sisua.net -palstalta tai Sisun Raaseporin tehtaalta siltä hemmolta, joka youtuben videolla 'suomalaista työtä' -sarjassa kertoo kotimaisen kuorma-auton suunnittelusta. Videon mukaan hemmon isäkin on Sisuja suunnitellut, joten melko lähelle tiedon alkuperää on mahdollisuus päästä.


      • Töhö.

        K-sarjalaisissa numerot eivät kertoneet tehoista tms. mitään, mutta olivat järjestysnumero eri automalleille mitä oli tehty. Numerosarjan jälkeiset kirjaimet kertoivat millä moottorilla autot olivat varustettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe