Sisun oikeat mallinimet

Wulkan

Oliko Jyry-Sisulla, Karhu-Sisulla, Kontio-Sisulla ja Nalle-Sisulla "oikeat" mallinimet? Ja mitkä ne nimet olivat ja mistä muodostuivat (moottorin tehosta, mallista vai mistä)?

7

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R142, Sisuko

Olihan niitä, Jyry-Sisu oli R-142, bulldogina M-162, Kontio oli L-131/132, Karhu K-137, Nallesta ei tietoa, mutta sisua.net sivustolta löytyy vastauksia mm siihen mistä kirjaimet ja numerot tulivat. S-sarjassa R-linja jatkui nokkamallissa, M bulldogissa ja luvut tulivat moottoritehon kilowateista.

• SM340 forever

Pienänä lisäyksenä se että S-sarjassa viimeinen numero kertoo moottorin kehitys asteen. Esim. SM 340 =340kw ja 0 sarjan moottori. SM 372 = 370kw ja 2 sarjan moottori. Niin ja kilowatit kaikissa pyöristetty kymmeniin.

• katovaikka

wikipediasta

• ....,,,,

Jyryt ja muut olivat myös oikeat nimet, sillä auton "nokassa" luki
      oikeasti JYRY-SISU, KONTIO-SISU, KARHU-SISU ja NALLE-SISU.

• Wulkan

Kiitokset vastauksista, vähän myöhässä. Sanottiinko M-sarjalaistakin tosiaan Jyryksi? Mielenkiintoinen tieto, että S-sarjalaisissa jatkui sama mallinumerointi siten että tuli vain S-kirjain eteen. Tarkoittiko noissa malleissa R-142, M-162, L-131/132 ja K-137 oleva luku moottoritehoa kilowateissa samoin kuin S-sarjalaisissa?

Tuo S-sarjan mallinumerointi onkin kerrottu selkeästi Wikipediassa, vanhemmista malleista ei löydy juuri tietoa. Numerointi oli selkeä ja sääli että Sisu luopui siitä E-sarjan yhteydessä. Ehkä se tuli tavallaan tarpeettomaksi kun ohjaamomalleja oli enää yksi.

• Aamusisu

Ei noilla M-, R-, K-sarjan mallien luvuilla ollut käsittääkseni tekemistä moottoritehon kanssa, ei edes moottoritilavuuksienkaan. Kysäise sisua.net -palstalta tai Sisun Raaseporin tehtaalta siltä hemmolta, joka youtuben videolla 'suomalaista työtä' -sarjassa kertoo kotimaisen kuorma-auton suunnittelusta. Videon mukaan hemmon isäkin on Sisuja suunnitellut, joten melko lähelle tiedon alkuperää on mahdollisuus päästä.

• Töhö.

K-sarjalaisissa numerot eivät kertoneet tehoista tms. mitään, mutta olivat järjestysnumero eri automalleille mitä oli tehty. Numerosarjan jälkeiset kirjaimet kertoivat millä moottorilla autot olivat varustettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1796
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe