Osamaksuautolla ulkomaille - Santander repii isoja summia

auton70pros_omistaja

Oletteko törmänneet minkämoisiin summiin?
Itse hankin tässä melko uuden käytetyn "laatuauton" josta maksoin itse 2/3 käteisellä ja 1/3 osamaksulla, maksuajalla vain 2 vuotta. Tässä yhteydessä tältä autokauppiaalta sopimus meni Santanderiin.

Osamaksusopimuksessa on maininta, että autoa ei saa viedä ilman omistajan kirjallista lupaa ulkomaille.

Niinpä sitten kysyin että voisivatko sitten lähettää kirjallisen luvan vaikkapa viisumin voimassaoloajalle (vuosi), niin vastaus oli että näin tuoreessa sopimuksessa he voivat myöntää valtakirjan vain(!) kuukauden ajalle ja hintarepimä siitä valtakirjasta on "hinnastomme mukaan" 42 euroa(!). Siis neljäkymmentäkaksi euroa. Ja minulla tulisi käyntejä vuoden aikana esim. 2-3 mutta ei todellakaan saman kuukauden aikana.

Vakuutusyhtiöltä sen sijaan tuli Green card ym. pyytämiäni asiakirjoja välittömästä, mutta Santanderin vastaus on anteeksi vain rahastamista ja niuhottamista sekä on ristiriidassa jo lähes vapaan liikkumis- ja matkustaoikeuden kanssa. Ehkä veloitukseton valtakirja vuodeksi erikseen pyydettäessä olisi kohtuullista tai vaikkapa 20 euroa/vuosi jos siitä halutaan joku maksu ottaa, mutta ei näin.

Olisi rahaa maksaa, mutta tämä on periaatekysymys. Huomioikaahan tämän ennen kuin hyväksytte osamaksusopimuksen.

12

5357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä kitise turhasta

      Ota huomioon, että et ole auton omistaja, vaan sen omistaja on Santander.
      Ja omistajalla on oikeus määrätä, mitä autolla saa tehdä. Ja ottaa maksu jokaisesta ylimääräisestä työstä.

      Nordea rahoitus muuten ottaa samasta paperista, 2 kuukautta voimassa, 30€.

      Silloin kun rahoituksen joutuu ottmaan, niin periaatteet saa unohtaa, ja kiltisti vain maksaa. Ei tuo summa ketään konkurssiin vie. Tai jos vie, niin sitten ei ole varaa pitää autoa.

      • NOT FOR HISPANIA

        NYT ON LAINA HALPAA,,,OTA LUOTTO PANKISTA JA MAKSA SANTANDERI POIS

        NIIN AUTO ON SINUN JA OLET VELKAA VAIN KOTIMAISELLE PANKILLE


    • turha paperi

      Kerran tilattiin valtakirja Pohjolasta, sitä ei kukaan koskaan kysellyt ja myöhemmin tehtailtiin se itse. Muutettiin päivämäärät ja kopio...
      Rahastustahan tuo on, ei ainakaan palvelua ja opettaa kyllä kiertämään nämä firmat kaukaa. Kun muistaisi kysyä joka asian jo ostovaiheessa. Voisihan se rahoittaja vaikka sen vakuutuksenkin maksaa ja katsastuksen... kun kerran omistaa auton.
      Mutta eipä se niin mene. Ostaja maksaa kaiken.

    • auton70pros_omistaja

      Nimimerkille "Älä kitise turhasta" sanoisin, että nimenomaan siitä että asia ei ole turha on kysymys.

      Otin itse osamaksun vain taktisista syistä. Voisin nytkin maksaa auton heti loppuun. Jos jotain typerää tai kohtuutonta havaitsee minkä tahansa firman tai laitoksen toiminnassa, niin pitää siitä jonkun nostaa "meteliä". Ei tässä maailmassa mikään muutu ellei kukaan uskalla kertoa epäkohdista ja vain nielee ja hyväksyy ne. Itse taas en ole tätä kaiken hiljaa hyväksyjätyyppiä kuten arvata saattaa, vaan annan reilusti palautetta.

      Yksi syy miksi halusin nostaa asian tänne on että useampikin ihminen tämän huomaisi ja taholtaan kitisisi moisille r tai jättäisi ottamatta osamaksun mikäli tietää että ulkomaanajoa on tulossa etenkään tästä firmasta.

      On tosiaankin varaa maksaa ja ymmärrän juridiset seikat, mutta esim. tuo Nordean vastaava tapa on jo enemmän sinne päin kun byrokratiatarve puolittuu ja hinta samoin. Nordeaan verraten Santanderin käytäntö on 4 kertaa pahempi : yli tupla kuukausihinta ja tupla hakemusmäärä 2kk jaksoa tarkastellen.

    • Ei ilmaista koskaan.

      "Otin itse osamaksun vain taktisista syistä. Voisin nytkin maksaa auton heti loppuun"

      Mitä mahtaa olla ne "taktiset syyt"?

      En keksi mitään muuta kuin sen, että et voi omistaa autoa suurien ulosottovelkojen takia.

      Ja jos syy ei ole tuo, niin maksa se velka pois, niin ei tarvitse noita maksuja maksaa. Jos kerran rahaa on, niin kuin kirjoitat.

      Ja tosiasia on se, että mikään yritys ei noita lappuja ilmaiseksi kirjoita. Työtä sekin jonkin verran teettää, ja lisäksi postituskulut.
      Ja älä sano, että nappia painamalla ne laput tulostuu. Totta, ehkä, mutta jonkun sitä nappiakin täytyy painaa, ja jostain se ohjelmisto, ja kone pitää ostaa, ja kustantaa, ja jonkun se postituskin pitää tehdä.

      Ilmaista ateriaa ei ole.

      • auton70prosomistaja

        Nimimerkille "Ei ilmaista koskaan".

        Taidat olla itse Santanderilla töissä asenteesta päätellen?

        Taktiset syyt on kassavarannon ylläpito. En vaan halunnut sitoa liian isoa likvidiä rahaa autoon.

        Ostan kyllä helposti jotain luxus-tyyppistä tuotetta tai lähes parasta mitä rahalla saa, silloin kuin siitä on jotain iloa, mutta tässä todelliset kulut on on vaikka Word-pohjadokumenttiin (heillä on takuulla vähintään tämä) vaihtaa rekisterinumero ja asiakastiedot sekä päiväykset huomioiden ehkä 15 minuuttia työaikaa joltakin 2500 euroa/kk neropatilta ts. noin 5 euroa ja postituskulut 2 euroa ja leikitään että haluavat 50% katteen tästäkin niin päästään ylöspäin pyöristellen veroineen noin 17.20 euroon per kirje.
        Sen päällä on täysin kohtuutonta rajoittaa se tehty työmäärä ja veloitus vain kuukautta kohden. Se olisi täysin ilmaista kirjoittaa loppupäivämääräksi muutama kuukausi myöhempi aika näiden töiden ohessa.

        Tiedoksi kuitenkin kaikille Sandarderin p*skamainen politiikka. Hoidan homman tässä kohta listalta omalta osaltani pois.


    • Oma on aina oma

      Veli on velka otettaessa, veljenpoika maksettaessa.

    • Autoilija2016

      Koska auton vaihto on itselleni ajankohtaista, yrittäessäni etsiä tietoa toisen rahoitusyhtiön kuluista maastavientiluvan suhteen täytyi tähän ketjuun eksyttyäni todeta, että Santander (nykyisen autoni rahoittanut yhtiö) tosiaan ottaa 42 euroa maastavientiluvasta, mutta he suostuvat kyllä kirjoittamaan pidempiaikaisenkin luvan (max 6kk) kunhan asiakkaalla on siellä maksuhistoriaa, uudelle asiakkaalle lupa on tosiaan lyhyt eli kk-hinta nousee korkeaksi.

      Luotettavaksi todetulle asiakkaalle Santanderin lupa näyttää siis kuitenkin olevan varsin kohtuuhintainen kilpailijoihin verrattuna:

      Nordealla (A1 autorahoitus) nykyään maastavientiluvan saa maksimissaan kolmeksi kuukaudeksi ja hinta on 30e, eli vähintään 10e/kk.

      OP:n esitteissä ym. kerrotaan kyllä että maastavientiluvasta peritään palkkio, mutta palkkion suuruutta ei löydy mistään - edes OP:n rahoitusta myyvä autokauppias ei osannut suoraan kertoa mistään muista rahoituksen kuluista kuin pakollisista eli korosta, avausmaksusta sekä kuukausittaisesta käsittelymaksusta.

      • Kisälli

        Maksoin juuri vuoden valtakirjasta (moottoripyörä) OP-rahoitukselle 42 euroa. Varsin kohtuullista.


    • malpert

      40 k tilillä. 100 vuositulot.
      otin osamaksun koska koroton laina. uuteen saa korottoman lainan. ja nii n pitkä maksuaika kun pystyy. hullukaan maksa käteisellä jos saa korottoman lainan.

      ja hullukaan ota liisaria -saan vapaan jos haluan-koska oma tai rahoitusyhtiön koroton halvin, 40000 km vuodessa.

      mitä einsteineja täällä on?

      • OsariEiOleOma

        "Koroton" laina ei ole tosiasiassa koroton, jos maksusopimuksesta aiheutuu mitään kuluja, eikä muutenkaan ongelmaton, jos siitä aiheutuu tässäkin ketjussa kuvailtuja ongelmia esim. ulkomaanmatkailun osalta. Tuskinpa noita lupia kukaan valvoo ainakaan EU:ssa matkaillessa mutta ongelmatilanteissa luvan puuttuminen voi sitten olla todellinen ongelma.

        Auton omistussuhteilla voi olla merkitystä myös, jos autoon haluaa tehdä muutoksia - vaikkapa asentaa vetokoukun venetrailerin vetoa varten. Ei sitä toisen omistamaan autoon ilman neuvotteluita laiteta.

        Mutta joo, arvovalintahan tämä on. Jos osarin rajoitukset eivät haittaa ja hinta on kohdillaan, niin mikä ettei.


      • omalla-autolla-ajava

        Koroton laina ei noissa pätkä/änkytys autoissa ei todellakaan ole ilmainen!! Maksat kallista kaskovakuutusta, kun rahoittaja edellyttää vakuutukset. Ilman tuota rahoitusta, omalla rahalla ostettuun autoon ei tarvitse ottaa, kuin pakollinen liikennevakuutus. Lisäksi ulkomaille autolla ajettaessa ei tarvitse ostaa (sika)kallista omistajan suostumista auton ulkomaille vientiin.

        Muutenkin minua nyppisi, jos en olisi omistaja autolleni tai jollekin muulle ajoneuvolle. ei todellakaan sovi minun luonnolleni, että menen hankkimaan jotain lupalappuja tai minun on pakko ottaa joku vakuutus vain siksi, että minulla sattuu olemaan toisen omistama ajoneuvo.

        Näitä rahastuksia on muuten muitakin näille osari/änkytys haltijoille, todistukset maksaa jopa enempi, mitä tässä ketjussa on kerrottu. Eli silkkaa rahastusta!

        Näimme tässä viime keväänä, kun vaimoni olisi hankkinut itselleen auton rahoituksella autoliikkeestä äkkipikaistuksissaan. Varsin nopeasti meni jäitä hattuun, kun tuli laskelmat eteen. Ei ollut mitään järkeä ostaa tuolla "ilmaisella" rahoituksella autoa, taloudestamme olisi lähtenyt melkoinen summa rahaa vuodessa aivan turhaan "löylynä", joten ostin vastaavan auton toisaalta käteisellä ja rahaa säästyi ja säästyy. Auto on tietty ilman kaskoa ja vain pakollisella liikennevakuutuksella (alle 200€ vuodessa), lisäksi auto maksoi tuntuvasti vähemmän käteisellä ostettaessa, joten siinäkään ei tarvinnut maksella mitään "kuollutta lehmää" turhaan. Ja koska auto on oma, voidaan sillä käydä ulkomailla ilman kallista omistajan lupaa maasta pois viemiseen, koska omistaja olen minä!

        Tuo käteisellä ostaminen on yllättävän edullista, koska ihan rahalla rahalla saa monessa tapauksessa ostettua hyvin edullisesti, jos ei ole rahan lisäksi tarjota mitään vaihtoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1646
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1128
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1021
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      814
    Aihe