Ampumapäiväkirja

Elikkäs olisin aloittamassa ampumaharrastuksen ja tavoitteena olisi parin vuoden päästä hankkia oman aseen hallussapitolupa. Tähän poliisin yksi vaatimus on ampumapäiväkirjan pito mistä voivat nähdä että on harrastanut vaaditun ajan ammuntaa.

Eli pitääkö päiväkirjan olla joku virallinen oma lappunsa vai käykö esim. ruutuvihkoon pidetty päiväkirja???

Jos päiväkirjaa voi pitää omassa ruutuvihossa mitä tulisi ilmetä ampumakerroista esim. ase, kaliiperi, laukausten määrä jne. ja riittääkö siihen ratamestarin/valvojan allekirjoitus todistamaan kirjoitetut asiat ???

Jos jollain kokemusta arvostaisin asiallisia vastauksia tähän (:

15

8318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varma tieto

      Ampumapäiväkirjaa ei tarvita, ainostaan asekouluttajan todistus tarvitaan kahden vuoden harrastuksesta. Ampumapäiväkirjan on keksinyt joku yli-innokas poliisi. Ilmapistooli käy yhtä hyvin tämän kahden vuoden aikana harastukseen ja riittää lupaa haettaessa.

      • vm-54

        Olen pitänyt vuodesta 05 ilmap. ja vapaapistooli 07 lähtien ampumapäiväkirjaa tulokset on myös ylhäälä. En ole pyytänyt mitään todistajia.Olen hakenut uusia aseita ja näyttänyt poliisille ruutuvihot. Asekouluttaja laskenut kerrat ja kirjoittanut lapun mulle.Siis kannattaa pitää kirjaa ETTEI JOUDU HAKEMAAN JOSTAI RATA KIRJASTA laskemaan ja tark.päivät. Seurat on tehnyt näitä vihkosia johon voi kerätä käynti kertoja ja nimikirjoitusia.Olen itse asekouluttaja en kirjoita paperia jos kaveri sanoo olen ampunut pistoolilla. kolmella eri radalla ympäri suomea eikä ole mitään paperia.


      • West.
        vm-54 kirjoitti:

        Olen pitänyt vuodesta 05 ilmap. ja vapaapistooli 07 lähtien ampumapäiväkirjaa tulokset on myös ylhäälä. En ole pyytänyt mitään todistajia.Olen hakenut uusia aseita ja näyttänyt poliisille ruutuvihot. Asekouluttaja laskenut kerrat ja kirjoittanut lapun mulle.Siis kannattaa pitää kirjaa ETTEI JOUDU HAKEMAAN JOSTAI RATA KIRJASTA laskemaan ja tark.päivät. Seurat on tehnyt näitä vihkosia johon voi kerätä käynti kertoja ja nimikirjoitusia.Olen itse asekouluttaja en kirjoita paperia jos kaveri sanoo olen ampunut pistoolilla. kolmella eri radalla ympäri suomea eikä ole mitään paperia.

        Poliisin kouluttaman ampumakouluttajan kirjoittama todistus pitäisi riittää

        poliisille, itse pyysin myös ampumaradalta käyntikerta listani päivämäärineen

        ja kellonaikoineen, jotka ovat joka tapauksessa kirjattu radalla.


    • ygliköoijihc

      ei todellkaan ole varma tieto sorg..

      elikkäs, ampumapäiväkirjan pito on fiksua, jo senkin takia että mitä enemmän sinulla on "todistusaineistoa" harrastuksestasi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on aseluvan saamisessa. siihen kannattaa merkitä päivämäärä, ampumapaikka, ase, ja mitä ammuntaa on harrastanut :) ja toki voi kirjoittaa myös kaikki esim. aseelle tehdyt huollot yms. ja kannattaa pyytää aina joltakulta nimi merkinnän perään

    • HÄ?

      Ihan vaan kadumieheltä pyydetään vai nimi???

    • asiallinen

      Mukava lähteä myöhään lauantai iltana aseenpuhdistuksen jälkeen kyselemään naapureilta tai kadulla kulkijoilta nimeä merkinnän perään, tai kun on ampunut ilma-aseella mökillä tarkkuutta ja lähinaapuri on kilomerin päässä ja sekin heikkokuntoinen vanhus niin tältäkö sitä nimeä sitten pyydetään??. Asekouluttajan todistus riittää ei mitään valtavaa kirjastoa tarvita harrastusta osoittamaan.

      • DWK.

        Molempi parempi.


    • yxxi

      Ajokortin uusinnassa tarvitaan lääkärin todistus eikä tarvita päiväkirjaa ajetuista matkoista todistajineen, ihan sama tässä aseluvassa kouluttajan todistus tarvitttiin kun ostolupaa hain eikä edes kyselty mitään vaalenpunakantista kukkasin kodisteltua päiväkirjaa.

    • ressu.

      Ampumapäiväkirjaksi ruutuvihko käy hyvin. Mainiittujen seikkojen lisäksi merkitse myös päivämäärä ja paikka. Allekirjoitus ratamestarilta, kaverilta taikka sitten itseltäsi.

      Ampumapäiväkirjaa kannattaa kaikkien pitää.

      Liity johonkin ampumaseuraan vaikka paikkakuntasi reserviläisiin. Ressuilla on laina aseita ja opastusta turvalliseen ammuntaan. Samalla voit suorittaa esim. turvallisen ampujan kurssin, SRA-kortin, osallistua paikallisiin kilpailuihin ym. Ressuilla on myös viralliset kouluttajat, joten kaikki tämä on plussaa omaa asetta hankittaessa.

      Reserviläisten jäsenmaksut ym. ovat kaikkein halvimmista päästä ja mukaan pääsee jokainen kouluttajien täysipäiseksi toteama.

    • tääontosi

      Kyllä asekouluttajan todistus riittää, päiväkirjahöpötys on täyttä sontaa, voihan sitä päiväkirjaa pitää mutta ei sitä mihinkään tarvi viedä, päiväkirjaahan pidetään yksityiselämässä itselleen ei kellekkään muulle. Kun ampuu paljon ja päivittäin tulisi siitä melkoinen riesa kun karaisi ympäri kylää nimikirjoituksia hakemassa ja mitenkäs sitä ottaa nimikirjoituksen kun laittaa ammunnat tietokoneelle ylös. Pianhan joku voisi keksiä että päiväkirjassa olevat nimikirjoitukset täytyy kahden henkilö todistaa oikeaksi allekirjoituksellaan ja vielä leimat päälle.

      Ampumaselaissa ei puhuta mitään päiväkirjasta vaan sanotaan että antaa todistuksen harrastuksestaan ja asekouluttajan todistus on sellainen.
      Kaikkea muuta mainitaan muttei sanallakaan päiväkirjaa. Kyllähän sitä innokkaat virkamiehet simputtaisi meitä vaikka miten jos siihen alistumme.

      Seurankaan jäsenyys ei ole pakollinen koska se rajoittaisi yksilön vapautta.
      Ei kai me sentään olla menossa neuvostoliiton jäjestelmään.

      • ressu.

        Miksi ampumapäiväkirjaan tarvitsisi hankkia allekirjoituksia. Riittää aivan hyvin, että itse pitää kirjaa ammunnoistaan. Eikä siihen kaikkia ammuntoja tarvitse merkitä, jos niitä on paljon.

        On aika tyhmä, jos ei pidä minkäänlaista ampumapäiväkirjaa, sillä se on yksi tapa muiden joukossa todistaa harrastuneisuutensa.

        Lupakäytäntö on nykyjään sitä, että mitä suuremmalla määrällä erilaisia dokumentteja pystyy osoittamaan tekemisensä, niin sitä varmemmin saa luvam.

        Entäs sitten kun on saanut luvan ja harrastanut aikansa ja viranomainen haluaa vuosien päästä selvityksen harrastuksen jatkumisesta. Kuikas sitten asian todistaa ilman päiväkirjaa?

        Seuran jäsenyys ei ole pakollinen, mutta taas tulee tämä "yksi muiden joukossa". Mitä enemmän on papereita ja todistuksia, niin sitä varmemmin saa luvan. Lisäksi asekouluttajat toimivat seurojen puitteissa eivätkä ala kirjoittelemaan todistuksia seuroihin kuulumattomille.

        Kannattaa katsoa vähän pidemmälle tulevaisuuteen ja pitää niitä päiväkirjoja ihan vain "henkivakuutuksena" harrastukselleen.


      • DWK.

        Ampuma päiväkirja voi olla myös sähköisessä muodossa, esim ampumaradan

        tietokoneelta henkilön mukaan eriytetyt käyntikerrat kellonaikoineen ja päivämäärineen. Sen voi lähettää poliisille sähköpöstin liitteenä.


      • Skeet/Trap
        ressu. kirjoitti:

        Miksi ampumapäiväkirjaan tarvitsisi hankkia allekirjoituksia. Riittää aivan hyvin, että itse pitää kirjaa ammunnoistaan. Eikä siihen kaikkia ammuntoja tarvitse merkitä, jos niitä on paljon.

        On aika tyhmä, jos ei pidä minkäänlaista ampumapäiväkirjaa, sillä se on yksi tapa muiden joukossa todistaa harrastuneisuutensa.

        Lupakäytäntö on nykyjään sitä, että mitä suuremmalla määrällä erilaisia dokumentteja pystyy osoittamaan tekemisensä, niin sitä varmemmin saa luvam.

        Entäs sitten kun on saanut luvan ja harrastanut aikansa ja viranomainen haluaa vuosien päästä selvityksen harrastuksen jatkumisesta. Kuikas sitten asian todistaa ilman päiväkirjaa?

        Seuran jäsenyys ei ole pakollinen, mutta taas tulee tämä "yksi muiden joukossa". Mitä enemmän on papereita ja todistuksia, niin sitä varmemmin saa luvan. Lisäksi asekouluttajat toimivat seurojen puitteissa eivätkä ala kirjoittelemaan todistuksia seuroihin kuulumattomille.

        Kannattaa katsoa vähän pidemmälle tulevaisuuteen ja pitää niitä päiväkirjoja ihan vain "henkivakuutuksena" harrastukselleen.

        Miksi se päiväkirja nähdään niin kammottavana mörkönä? Ei se vallesmanni naura vaikka oisit merkannut huonotkin tulokset. Mitä mukamas teet aseella, jos et sen käytöstä saa päiväkirjaan merkintöjä?

        Olen nyt noin reilun vuoden verran harrastanut haulikko ammuntaa ja pitänyt jopa turhankin tarkkaa päiväkirjaa ammunnoista ja tuloksista (vaikka ei tarvitsisikaan).

        Siitä päiväkirjasta on ainakin näin harrasteen alkutaipalella huomattavasti enemmän hyötyä vain ja ainaoastaan sinulle itselle kuin vaikka lupaprosessiin. Omasta päiväkirjasta näkee selkeästi millä välineellä/patruunalla on tullut hyvää tulosta (voihan sitä kisatuloksia netistäkin kattoa mutta siellä ei kerrota mitään välineistä).

        Tätä harrastetta aloittaessa oli ns. suuri himo, että nopeasti nyt vaan joku sohlo hyllyyn (ja niinkin sen voi haulikon kanssa tehdä). Onneksi radalla on sen verta nyt vietetty laina vermeiden ja kokeneiden harrastajien kanssa, että meni nekin rahat säästöön, koska jo tässä ajassa haluttu väline muuttui radikaalisti.


    • rehti

      Neuvostoliitossa oli erilaiset leimat papereissa tärkeitä, kun NL autokuski sai suomessa leiman paperiin oli kuski tyytyväinen vastaanottajan alekirjoitus ei riittänyt, kai suomessa seuraava askel on että päiväkirjasta täytyy löytyä leima. Huumehörhönä autolla tappo on lievä rikkomus josta pääsee pienellä sakolla ja ehdonalaisella ja saa kortin melkein samantien takaisin eikä tarvi osoittaa harrastaneisuutta mutta rehellinen töissäkäyvä nuhteeton aseharrastaja on tiukan valvonnan kohteena.

    • ajan hermolla

      tääontosi sanoo--

      Seurankaan jäsenyys ei ole pakollinen koska se rajoittaisi yksilön vapautta.
      Ei kai me sentään olla menossa neuvostoliiton jäjestelmään.

      olet ajastasi jäljessä raskaasti--- siellä ollaan oltu jo kaauuaan aikaa..sorry

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe