Moikka!
Te jotka tätä asiaa myös pähkäilette tai olette joskus olleet tällaisen asian kanssa tekemisissä heittäkääpä nyt vastaus minulle. Erilaisilla nettisivuilla joista olen asunnon myyntiin liittyvistä asiakirjoista lukenut saan erilaista tietoa. Eli ongelmani on, tarviiko minulla myyjällä olla viimeisimmän yhtiökokouksen pöytäkirja? Toinen tietolähde (kuluttajavirasto.fi) sanoo että kyllä, mutta toinen (etuovi.com) ei mainitse tästä mitään. Minulla kuitenkin on isännöitsijäntodistus, yhtiöjärjestys, tilinpäätösasiakirjat, tilintarkastuskertomus & talousarvio sekä energiatodistus. Ja jo olemassa olevista asiakirjoista tulee jo selville tehdyt remontit ja tulevat. Jos vielä kuitenkin tarvitsen yhtiökokouksen pöytäkirjan niin keneltä sen helpoiten yleensä saa, hallituksen puheenjohtajalta vai isännöitsijältä?
myyntiin tarvittavat asiakirjat, yhtiökokouksen pöytäkirja
6
1177
Vastaukset
- kumpikampi
siis kysymys on että kumpaa uskoa enemmän Kuluttajanvirastoa vai etuovi.com.
Tuota ihan rehellisesti sanottuna suosittelisin kyllä kääntymään välittäjän puoleen kun asuntoa alat myymään.... - ostakaaedelleenhyväa
Sinä haluat heti lytätä toisen tekemiset, kun pyytää kohteliaasti apua palstalta jossa aiheesta saa keskustella. Ja mielestäni on ihan kohtuullista kyseenalaistaa kuluttajaviraston nettisivujen tietoa kun vastakohtana kuitenkin on nettisivu jonka aiheena on vain ja ainoastaan asuntokaupat. Kuluttajaviraston ohjeet saattavat olla liioiteltuja, vaikkakin uskon toki että vain sekä ostajan että myyjän kummankin hyväksi esim. asunnon myynnin jälkeisissä riitatilanteissa. Ja jos tämmöinen riitatilanne sitten tuleekin ei se sinun ehdottamasi välittäjä laita tikkuakaan ristiin myyjän eli minun hyväkseni vaikka olen hänen taskuunka laittanut kaksikertaisen kuukausipalkkani verran. Etuovi saattaa tarjota tiedon joka on vähimmäisvaatimus mutta riittää silti oikein hyvin laillisten kauppojen solmimiseen!
- Ihan itseoppinut
Jokainen taloyhitö, joka haluaa toimia asukkaan eduksi laittaa pyytämättä kopiot yhtiökokouksen pöytäkirjasta ettei sitäa tarvitse ruinata joltain mulkkuisännöitisjältä.
Sehän ei oo pakollinen paperi, koska yleensä sinulle lähetetetään kevään yhtiökokouksen jälkeen vastikkeen maksulaput, johon eritelty vesimakus, autopaikka, neliöhinta vastikkeelle.
Itse myin asuntoni ja keräsin kaikki dokumentit, kun teet siistin ja uskottavan myynti-ilmoituksen, et tarvitse jotain välittäjäntekelettä, joka kuppaa sulta isot rahat, ota hyvät kuvat, siivoa asuntosi kaikesta turhasta roinasta, vie rumat huonekalut pois, jotka vain sinust aon hyvännäköisiä, saat valmiita pohjia esim oikoite-palvelusta, kauppakirjojen pohjatkin voit tulostaa, asunnonmyynti.fi-sivuilla ohjeita myyntiin myös.
Ota selvää asuntoosi liittyvistä asioista, tulevista ja tehdyistä remonteista, saako asentaa esim.ilmalämpöpumpun(saa, jos joku muukin on aiemmin asentanut, nykyään kirjallisen luvan kans).
Älä pelkää myyntiä, ei se oo mitään rakettitiedettä, kun olet huolellisesti selvittänyt faktat, on helpompi myydä. Tottahan toki jokaisella on tietty vastuuaika myymästään kohteesta, as.oyllä lyhyempi ja kiinteistö- ja omakotitalolla pidempi. Mikään laki ei pöytäkirjaa vaadi, eikä se edes ole tarpeellinen kunhan yhtiössä ovat muut asiakirjat asiallisesti tehdyt (isännöitsijäntodistus, toimintakertomus, tase, kunnossapitotarveselvitys, talousarvio ja (pienimpiä yhtiöitä lukuunottamatta) energiatodistus. Yhtiöjärjestys on aina niin kuin sen viimeisin rekisteröityyn versioon on kirjattu.
ASMA-asetus asettaa välitysliikkeille vähimmäisvaatimuksia (jotka ovat aikaisemmin mainitseami asiakirjoja väljemmät), mutta se ei koske itsemyyjiä, eikä yksikään ammattitaitoinen välittäjä myy niin niukilla tiedoilla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010130- ei aidan ali
Välittäjä LKV tomerana, MUTTA
jälleen kerran puutteellisin opastuksin
Kysyjän kannattaa ehdottomasti ottaa viimeisin pöytäkirja, KOSKA
ostajat ovat asunnon omistajan niskassa vaatimuksineen mikäli pöytäkirjassa on tietoa mikä heidän olisi tullut saada osto päätöstä tehdessä
ei auta vaikka seuraavaksi Välittäjä LKV viisastelee isännöitsijän vastuulla
Välittäjä LKV nimimerkki on näköjään tottunut menemään sieltä mistä aita on matalin
Ota siis pöytäkirja ja turvaa selustasi! - tuskin on lkv
älä huoli
välittäjä lkv tuskin on oikea lkv
sen verran villejä ovat hänen kommentit eri saiteilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446