VIROSTA OSTETUT KOIRAT

Tyhmä

Niinpä minäkin sinisilmäisyyttäni, en ottanut etukäteen tietoja tai lukenut mistään Virosta ostetuista koirista ja niiden tuomista ongelmista.On paljon myynti-ilmoituksia virossa syntyneistä koiranpennuista.Rotu koirista, jotka myydään halvalla.Ilmoituksissa luvataan että koirat on rokotettu,madotettu,Eu-passin omaavia,lääkärintodistukset ym.ym.Mutta koskaan ei voi olla varma, että lupauksista huolimatta saisit terveen koiranpennun.Tässä minun tarinani: Löysin reilu viikko sitten ilmoituksen keltaisesta pörssistä kääpiömäyräkoiran pennuista, jotka ovat syntyneet Virossa.Ihastuin noihin suloisiin kuviin pennuista ja mietittyäni pari päivää, otin yhteyttä myyjään. Myyjä kertoi, pentujen olevan 3kk ikäisiä, leikkisiä,energisiä,madotettuja ja voi tuoda suomeen.On Eu-passit , sirutettu ja ei mitään ongelmia.- Mikä vielä parempaa.Koiranpentua ei tarvitse hakea mistään.300 euroa ja pentu tuodaan Uudellemaalle, ei lisämaksua, ei varausmaksua.- Kuullostaa hyvältä eikö totta ? Niinpä sovimme että pentu tulee meille seuraavana lauantaina 13 mennessä. Virolainen mies toi pennun.Näytti että on sirut korvassa ja Eu-passista että rokotukset on kunnossa.Ja miehellä oli kiire seuraavaan paikkaan viemään toista koiraa.Niinpä tulimme pennun kanssa kotiin.Annoin sille vettä ensimmäisenä ja yritin tarjota ruokaa, mutta ei huolinut ja oli tosi väsynyt ja tietysti peloissaankin.Luulin syömättömyyden johtuvan uudesta asuinympäristöstä. Yritin päivän mittaan tarjota koiralle ruokaa tunnin välein, mutta ei edelleenkään huolinut, vain lepäsi ja välillä joi vettä kun vesikupin kuonon eteen tarjoilin. Sitten koira alkoi oksentamaan limaa.Ja sitä jatkui muutaman kerran lauantaina.Ajattelin että seuraavana päivänä kaikki on jo hyvin.Sunnuntaina pentu hiukan jo käveli, mutta oli edelleen väsynyt ja apaattinen ja liman oksentelu jatkui ja ruoka ei kelvannut.Soitin iltapäivällä pieneläinklinikalle ja he käskivät viemään pennun heti meidän alue päivystykseen, jonne soitin ensin ja selitin tilanteen ja he eivät huolineet meitä sinne.Käskivät syöttämään nakkia ja jauhelihaa.Sanoin, että syötän mitä vain, mutta pentu ei syö ja menee koko ajan huonompaa kuntoon.Mutta päivystyksestä, ei myötätuntoa herunnut, vaan sanoivat, että emme voi tehdä mitään. Niinpä sitten yritin syöttää pennulle piimää ja riisiä lusikalla mutta pentu ei edes avannut suutaan, joten yritin väkisin saada syötettyä huonoin tuloksin.Hän ei enää huolinut vettäkään puolen päivän jälkeen, joten vedenkin annoin lopulta lusikalla.Ajattelin vien pennun heti ma aamuna asuinpaikkani eläinlääkärille.Yhdeksän aikoihin illalla pentu alkoi nukkumaan ja 12 aikaan yöllä hän nukkui vielä.Nukahdin itse sen jälkeen ja neljältä ma aamuna heräsin katsomaan pentua,niin totesin hänet kylmäksi ja kuolleeksi. Toimitin pennun heti aamulla Eviraan ruumiin avaukseen ja nyt odottelen sieltä kuolin syytä. Tämä on varmaan hyvä varoittava esimerkki kaikille, jotka aikovat ostaa halvemmalla Virosta koiran. En yleistä kaikkia Virolaisia koiran myyjiä, mutta kyllä kannattaa olla varovainen.Ehkä noi rokotusasiat ja koiranterveys asiat eivät olekaan kunnossa papereista ja eu-passeista huolimatta. Olkaa ihmiset varovaisia ja maksakaa vaikka vähän enemmän koirasta ja ottakaa se täältä Suomen kenneleistä ja luotettavilta omistajilta. Minä olin tosi tyhmä ja idiootti ja tulen katumaan tätä koko loppu elämäni. Ja minulle tämä oli hyvä Opetus.

79

13272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joobax

      Sama se vaikka ulkomailta koiran ostaisikin, mutta kyllä nyrkkisääntö on mennä sinne paikanpäälle itse katsomaan, mistä koira tulee ja minkälainen koira on tulossa. Itse en ottaisi koiraa, jonka emää en pääsisi näkemään...mielellään näkisin isukinkin, mutta vähintään emä on nähtävä. Ulkomailla voisi olla myös joku luotettava tuttava, joka käy tarkastamassa paikan ja valitsemassa sopivan pennun, mutta sikaa säkissä en ottaisi edes maksusta.

      Kurjasti sulle kävi ja kaikki myötätunto on puolellasi. Kyllä niitä hyviäkin tarinoita on ulkomaantuonneista :)

    • no voi höh

      Kerrothan sitten, mikä oli kuolinsyy? Ja osanotot tällaisesta tapahtumasta

    • MinnieMouse

      Olen tosi pahoillani. Kamala tarina. Hankin itsekin vasta koiranpennun ja lukuisista kyselyistäni suurin osa oli juuri tällaisia viron koiria. Tai tänään lehdessä olleita huijausjuttuja, pennut sijaitsivat milloin missäkin ja rahti olisi pitänyt maksaa. Onnekseni olin niin epäluuloinen kaikkia kohtaan ja koira jäi tuollaisilta eläinrääkkääjiltä hankkimatta.

      Miten koiran ns. kasvattaja suhtautui asiaan?

    • ihmetyttää

      Se mikä minua ihmetyttää, kun sanoit etteivät ota päivystykseen. Kyllä mun mielestä ainakin Viikin pitäisi ottaa noin pieni pentu päivystykseen, jos on tuossa kunnossa?

      • näin se on

        Tarinahan ei kerro missäpäin Suomea tuo tapaus oli ? En ainakaan huomannut. Kaikilla päivystävillä ell ei ole mahdollisuuksia esim. laittaa tiputukseen nestehukasta kärsivää eläintä.
        Olen itse käynyt 3 x päivystävillä ja silloin oli kyseessä nukkupiikki , kun eivät voineet muuta tehdä .

        Kaikki kun eivät asu etelä-Suomessa.


      • Tyhmä

        Niin minuakin ihmetyttää, etteivät meitä ottaneet päivystykseen.Asumme 70 kilometrin päässä Helsingistä pienellä paikkakunnalla ja meidän eläinlääkärin päivystys sijaitsee 51 kilometrin päässä, niinkuin kerroin eivät huolineet meitä sinne ja käskivät syöttää nakkia ja jauhelihaa.Ja tottakai, minun tuurilla tuo eläinlääkäri puheen perusteella oli myös Virolainen nainen. Odottelen ruumiinavausta ja kun saan kuolinsyyn selville, niin teen ilmoituksen tuosta eläinlääkäripäivystyksestä.Olen aloittanut jo prosessin,mutta haluavat odottaa tuota vastausta Eviralta.

        MinnieMouselle tiedoksi. Olin yhteydessä ns.kasvattajaan ja hän sanoi koiran olleen terve, energinen, leikkisä ja yritti myydä minulle toista koiranpentua.


      • MinnieMouse
        Tyhmä kirjoitti:

        Niin minuakin ihmetyttää, etteivät meitä ottaneet päivystykseen.Asumme 70 kilometrin päässä Helsingistä pienellä paikkakunnalla ja meidän eläinlääkärin päivystys sijaitsee 51 kilometrin päässä, niinkuin kerroin eivät huolineet meitä sinne ja käskivät syöttää nakkia ja jauhelihaa.Ja tottakai, minun tuurilla tuo eläinlääkäri puheen perusteella oli myös Virolainen nainen. Odottelen ruumiinavausta ja kun saan kuolinsyyn selville, niin teen ilmoituksen tuosta eläinlääkäripäivystyksestä.Olen aloittanut jo prosessin,mutta haluavat odottaa tuota vastausta Eviralta.

        MinnieMouselle tiedoksi. Olin yhteydessä ns.kasvattajaan ja hän sanoi koiran olleen terve, energinen, leikkisä ja yritti myydä minulle toista koiranpentua.

        Myydä vai olisitko saanut samalla rahalla? Sikamaista toimintaa joka tapauksessa. Olen pahoillani puolestasi.

        Olen lukenut muitakin näitä juttuja. Jonkun bloggarin koirakin oli alkanut oksentamaan ja ripuloimaan matoja melkein saman tien kun oli päässyt uudelle omistajalleen. Mitenköhän ne "kasvattajat" saa pennut pysymään hengissä siihen saakka, että saavat rahat pois?!

        Hyvä juttu, että selvität kaikki mahdolliset asiat tuossa tapauksessa. Moni on varmaan kokenut saman, mutta jäävät vain syyttämään itseään. Hyvä kun nostat kissan pöydälle!

        Toivottavasti löydät vielä uuden perheenjäsenen teille!


      • sinikka8
        näin se on kirjoitti:

        Tarinahan ei kerro missäpäin Suomea tuo tapaus oli ? En ainakaan huomannut. Kaikilla päivystävillä ell ei ole mahdollisuuksia esim. laittaa tiputukseen nestehukasta kärsivää eläintä.
        Olen itse käynyt 3 x päivystävillä ja silloin oli kyseessä nukkupiikki , kun eivät voineet muuta tehdä .

        Kaikki kun eivät asu etelä-Suomessa.

        minäkin ostin pennun eläin aseman työntekijältä mutta kovaan hintaan
        se oli kirputtamaton
        ei ollut sirua joka hintaa katsoen olis pitänyt olla
        koira eli kolme vuotta mulle oli tosi rakas
        ostin sirunkin sille
        sit se vaan kuoli olin käyttänyt eläin lääkärillä sitä usein
        rokotukset kaikki laitetiin
        ei nekään auttaneet mun koiraa itkuhan siitä tuli
        itä suomesta olen


      • ...
        MinnieMouse kirjoitti:

        Myydä vai olisitko saanut samalla rahalla? Sikamaista toimintaa joka tapauksessa. Olen pahoillani puolestasi.

        Olen lukenut muitakin näitä juttuja. Jonkun bloggarin koirakin oli alkanut oksentamaan ja ripuloimaan matoja melkein saman tien kun oli päässyt uudelle omistajalleen. Mitenköhän ne "kasvattajat" saa pennut pysymään hengissä siihen saakka, että saavat rahat pois?!

        Hyvä juttu, että selvität kaikki mahdolliset asiat tuossa tapauksessa. Moni on varmaan kokenut saman, mutta jäävät vain syyttämään itseään. Hyvä kun nostat kissan pöydälle!

        Toivottavasti löydät vielä uuden perheenjäsenen teille!

        "Mitenköhän ne "kasvattajat" saa pennut pysymään hengissä siihen saakka, että saavat rahat pois?!"

        Harvemmat niistä varmasti siihen saakka selviävätkään. Mutta niitä tuotetaan niin paljon, että ei se haittaa, että suurin osa kuolee jo käsiin, kun niitä vähäisempiäkin hengissä seliväviä uuteen kotiin saakka on niin paljon, että bisnes kukoistaa...


      • Anonyymi
        sinikka8 kirjoitti:

        minäkin ostin pennun eläin aseman työntekijältä mutta kovaan hintaan
        se oli kirputtamaton
        ei ollut sirua joka hintaa katsoen olis pitänyt olla
        koira eli kolme vuotta mulle oli tosi rakas
        ostin sirunkin sille
        sit se vaan kuoli olin käyttänyt eläin lääkärillä sitä usein
        rokotukset kaikki laitetiin
        ei nekään auttaneet mun koiraa itkuhan siitä tuli
        itä suomesta olen

        😬😁 tragikomediaa


    • valitettavaa mutta totta: saa tehdä töitä urakalla että löytää kunnon kasvattajan, saa tuotua terveen koiran ulkomailta ja kaikkien säädösten mukaan, mihin tahansa lehti-ilmoituksella myyjään ei auta luottaa. jalostuskoirissa pienempi riski, koska muutenkin etsitään terveitä linjoja, päteviä kasvattajia, ja tehdään muuta taustatyötä. mutta muissa esiintyy niin paljon riskejä, etten suosittele, koska samalla on riski että maahan tuodaan tauteja, jotka aiemmin eivät ole olleet yleisiä(parvo). loisia, parvoa, ja muita ongelmia noissa "tuontipennuissa", tutkittu juttu, (oliko eviran tilastoja); muistaisiko/ löytäisikö joku sen linkin tänne....

      • Anonyymi

        Eihän rokottamattomia koiria saa edes tuoda maahan EU:n alueella. Koiralla pitää olla lääkärintodistus, passi, josta näkyy rokotukset ja vielä siru, jotta myyntihetkellä näkee, että saa oikean pennun.
        Ongelmallista on, jos ulkomailla eläinlääkäri on mukana huijauksessa, eli laittaa papereihin rokotukset ja muut, mutta rokotuksia ei oikeasti ole tehty. Silloin voi haastaa eläinlääkärin oikeuteen yhtä aikaa myyjän kanssa. Tosin nämä oikeusjutut on hankalia, kun taistelu pitää käydä EU:ssa, ei Suomessa.


    • surullista

      Sanoinkuvaamattoman törkeää toimintaa. Myönnän kuitenkin että kun itse koiraa jo jonkun aikaa etsineenä olen myös katsellut noita viron koiria. Ei tarvitse olla puhdasrotuinen, ihan sellainen max. polvenkorkuinen mukava pikku koira olisi tarkoitus saada perheenjäseneksi. Mutta mutta, suomessa saa maksaa rotukoirista reippaasti toista tonnia, ja jopa sekarotuisista vahinkopennuista YLI 500€, jopa 800€. Ei minkään paperittoman koiran kulut (hoito/ruoka/rok./leik.) voi tehdä noin montaa sataa. Itselläni ollut rotukoiria, ja ei olisi tullut pieneen mieleenikään ruveta rahastamaan "vahinkopennuilla", ja noilla hinnoilla edesauttamaan tuota vironkoiratoimintaa. Koirien ei tulisi olla bisnestä, ei virossa, mutta ei myöskään täällä suomessa kasvattajien yms. toimesta

      • Tyhmä

        Joo niin minäkin ajattelin, että Suomessa rotukoirat ovat kalliita ja päätin sen sitten ostaa Virosta, jos tämä nyt sitten ikinä olikaan puhdasrotuinen.Halvalla sain, mutta nyt jälkiviisaana en voi muuta sanoa kuin, että jos olisin Suomesta ed.rotuisen koiran ostanut ja maksanut siitä vaikka 1000 euroa ja saanut siitä perheenjäsenen seuraavaksi 10 vuodeksi, niin se olisi ollut pieni hinta tähän kaikkeen 1,5 vuorokauden kärsimykseen ja tuskaan verrattuna, mitä saimme kokea poikani kanssa ja rahat meni, koira raukka kuoli ja lasku tulee Eviralta ja toipuuko tästä ollenkaan ikinä ? Ja uskaltaako koskaan enää koiraa ostaa mistään ? Kysymyksiä, kysymysten perään ja monia itkettyjä valvottuja öitä.... :(


      • ikävää.
        Tyhmä kirjoitti:

        Joo niin minäkin ajattelin, että Suomessa rotukoirat ovat kalliita ja päätin sen sitten ostaa Virosta, jos tämä nyt sitten ikinä olikaan puhdasrotuinen.Halvalla sain, mutta nyt jälkiviisaana en voi muuta sanoa kuin, että jos olisin Suomesta ed.rotuisen koiran ostanut ja maksanut siitä vaikka 1000 euroa ja saanut siitä perheenjäsenen seuraavaksi 10 vuodeksi, niin se olisi ollut pieni hinta tähän kaikkeen 1,5 vuorokauden kärsimykseen ja tuskaan verrattuna, mitä saimme kokea poikani kanssa ja rahat meni, koira raukka kuoli ja lasku tulee Eviralta ja toipuuko tästä ollenkaan ikinä ? Ja uskaltaako koskaan enää koiraa ostaa mistään ? Kysymyksiä, kysymysten perään ja monia itkettyjä valvottuja öitä.... :(

        Aika erikoista että Virosta tuolla tavoin koiran hankkinut osaa ottaa yhteyttä pieneläinklinikkaan ja vieläpä lähettää koiran Eviralle avattavaksi. Näin nettimaailmassa tulee hieman skeptiseksi näitä juttuja lukiessa. Ikävä juttu kuitenkin, jos tapaus on todellinen.

        Se suomalainen koirakin olisi voinut sairastua.


      • tehdaskoira
        Tyhmä kirjoitti:

        Joo niin minäkin ajattelin, että Suomessa rotukoirat ovat kalliita ja päätin sen sitten ostaa Virosta, jos tämä nyt sitten ikinä olikaan puhdasrotuinen.Halvalla sain, mutta nyt jälkiviisaana en voi muuta sanoa kuin, että jos olisin Suomesta ed.rotuisen koiran ostanut ja maksanut siitä vaikka 1000 euroa ja saanut siitä perheenjäsenen seuraavaksi 10 vuodeksi, niin se olisi ollut pieni hinta tähän kaikkeen 1,5 vuorokauden kärsimykseen ja tuskaan verrattuna, mitä saimme kokea poikani kanssa ja rahat meni, koira raukka kuoli ja lasku tulee Eviralta ja toipuuko tästä ollenkaan ikinä ? Ja uskaltaako koskaan enää koiraa ostaa mistään ? Kysymyksiä, kysymysten perään ja monia itkettyjä valvottuja öitä.... :(

        hyvä tyhmä ja surullista.

        Koirakuume ei koskaan saa olla niin kova, että järki katoaa.
        Suomessakin ja Virossa on näitä tehtaita koirille. Koiran osto sujuu ihan käden käänteessä, ei jonotusta, pentu tarjolla ostoon hetimmiten.
        Ihan jopa saatetaan tuoda kotioven lähelle!


      • rakastan koiraani

        Mä ostin täältä Suomesta, apulasta reilu 3kuukautta sitten sekarotuisen koiranpennun. Makso 250e, josta toi 50e oli varausmaksua.

        Pentu on hyvässä kunnossa, pullea oli kun haettiin se, eli se on merkki siitä, että se on syönyt hyvin. Turkki kiilsi, kiiltää vieläkin. Hampaat on valkoiset ja purenta oikea.
        En olisi ostanut pentua, jos en olisi nähnyt emoa.

        Nyt koirasta on kasvava upea musta nuori neito.


        Nykyisestä toisesta koirastani olen maksanut 2500markkaa, ei ole rekisteröity, eikä omaa papereita, pieni rotukoira on kumminkin kyseessä.

        Tällä on taas ollut ongelmana sikaripunkki, eli kasvattaja oli huono, kun valitsi sairaan koiran emoksi. Sikaripunkkihan tarttuu vain emolta pennulle, ei mitenkään muuten.


      • Anonyymi
        Tyhmä kirjoitti:

        Joo niin minäkin ajattelin, että Suomessa rotukoirat ovat kalliita ja päätin sen sitten ostaa Virosta, jos tämä nyt sitten ikinä olikaan puhdasrotuinen.Halvalla sain, mutta nyt jälkiviisaana en voi muuta sanoa kuin, että jos olisin Suomesta ed.rotuisen koiran ostanut ja maksanut siitä vaikka 1000 euroa ja saanut siitä perheenjäsenen seuraavaksi 10 vuodeksi, niin se olisi ollut pieni hinta tähän kaikkeen 1,5 vuorokauden kärsimykseen ja tuskaan verrattuna, mitä saimme kokea poikani kanssa ja rahat meni, koira raukka kuoli ja lasku tulee Eviralta ja toipuuko tästä ollenkaan ikinä ? Ja uskaltaako koskaan enää koiraa ostaa mistään ? Kysymyksiä, kysymysten perään ja monia itkettyjä valvottuja öitä.... :(

        Eihän 1000 euron rotukoira ole kallis, ei ollut vuonna 2012 eikä ole myöskään 2022. Se mikä ON kallista, nämä suomalaiset vahinkopennut korona-aikana. Hinnat alkaen 1200 €, jopa 2000 euroa, täysin naurettavia hintoja. Jos sekarotuisista vahinkopennuista pyydetään collien, labbiksen tai sakemannin hintaa, ollaan mukana rahastamisessa. Eikä se ole yhtään sen kauniimpi asia kuin pentutehtailu.

        Jos haluaa koiran, siitä pitää olla valmis maksamaan. Jos haluaa koiran terveistä vanhemmista, sitä suuremmalla syyllä kannattaa maksaa.
        Rotukoirakaan ei ole tae terveestä koirasta, suomalainen kasvattaja ei voi tietää syntyykö kaikki pennut terveinä. Lonkka- ym vikoja on tietyillä roduilla. Vastuullinen kasvattaja ei myy sairasta koiraa, ellei omistaja välttämättä halua ostaa varaamaansa pentua. Silloinhan fiksu kasvattaja alentaa pennun hintaa, joissain tapauksissa ei ota mitään hintaa, kuten sydänvikaisesta koirasta, joka tulee elämään maks. 2 vuotta.

        Mun tutulla on 2 aussia samalta kasvattajalta. Vanhemman koiran pentueesta neljästä koirasta kaksi sairastui 4 vuoden ikäisenä. Toinen kuoli syöpään ja toinen potee epilepsiaa. Voi vaan miettiä mikä todennäköisyys on, että puolet pentueesta sairastuu aikuisena. Eihän tällaisia asioita voi tietää etukäteen, mutta lonkkaviat ja nivelrikko paljastuu kuvauksissa.

        Olen ostanut Virosta terveen vahinkopennun. Otin selvää myyjästä. Hän on Eviran listoilla ja myyjällä on yritys takana, ei siis mikään auton takakontista myyty koira.

        Koiran myyjästä pitää saada viimeistään myyntihetkellä tiedot. Pyytää nähdä passin. Myös koiran EU-passissa pitää olla myyjän tiedot. Näillä tiedoilla voi tehdä rikosilmoituksen.


      • Anonyymi

        Mistä sivulta koiria etsitään sieltä päis


    • Suomikoira kiitos!

      Näin itsekin perheenjäsentä etsiessäni huomaan kuinka paljon onkaan Virosta koiria. Sieltä löytyisi ihan minkälaista ja ikäistä tahansa kun vaan kysyt. EI KIITOS! Kyllä täällä suomesta sopiva koira itselleni löytyy. Ennemmin taikka myöhemmin. Eikä tarvi edes olla mikään puhdasrotunen. En ymmärrä,miksi koira pitäisi hankkia Virosta. Halvemmalla joo,mutta saako mitään vastinetta rahoilleen? Kait niitä sinisilmäiset sit just ostelee kun kerran ilmoituksia piisaa...ja Virolaiset hierovat käsiään,€urot silmissä pyörien ja partaansa nauraen... Huokaisu. Miettikää vielä hetki,ennen ku lankeatte ostamaan!

      • Ennenkuin menee jonkun maan lyttäämiseksi,niin sanottakoon,että ON kaksi ihan eri asiaa ulkomaantuonti asiallisesti kuin trokaus.
        Ihan samoin Virossa,kuin muuallakin maailmalla,on huonoja kasvattajia ja hyviä,eettisesti toimivia.TROKAUSTOIMINTA on siis aivan oma juttunsa,millä ei ole mitään tekemistä itse maan kanssa.
        Se sitten,jos ei millään ymmärretä niin yksinkertaista ja miljoonassa paikassa nykyään toitotettua asiaa,kuten miten koira kannattaa hankkia,niin menee täysin nykypäivänä ihan joko tietoisen tyhmyyden piikkiin tai välimpitämättömyyden.Jo pelkästään netti on pullollaan tietoa.
        Virossa on myös erittäin korkeatasoista kasvatustomintaa,kaikin tavoin mitattuna.
        Ja ihan yksinkertainen asia on se,että kukaan hyvä kasvattaja EI myy trokauksella pentuja.Vaan heidän kanssaan pitää suoraan asioida.
        Niin Virosta,kuinmuualtakin ulkomailta saa ihan hyviä koiria,myös ns.kotikoiria.Mitään ihmeempää se ei vaadi,kuin viitseliäisyyttä.Ja jonkunlaista kielipäätä(riippuen maista),tai jonkun joka osaa.

        Mutta kyllä täällä Suomestakin koiria saa "halvemmalla".Värivirheellisiä ym.Ja niitä ihan oikeitakin vahinkopentuja.
        Ylipäätään kannattaisi miettiä,miten ennen koiria hankittiin.Kyllä silloinkin oli kalliimpia rotuja.Ja jos niitä mieli,niin rahaa säästettiin.Nykyään se tuntuu olevan kuin muinaisjäänne,vaan kaikki pitäisi saada samantien,kun mieleen tulee..
        .
        Valitettavasti itse en sääli noita trokauksen "uhreja".Yleensä sääliä haetaan vaan silloin,kun on omalle koidalle sattunut klassinen huono tapaus.Kumminkaan ei silloin,kun on saanut jonkun moitteettoman,vaikka yhtä huonot olosuhteet on todennäköisesti pääasiassa trokauspentujen kasvattamossa.Liikaa emojen käyttöä ym.
        Jos ok pennun saa,niin kovasti vaan silloin hehkutetaan,"että ei meillä ainakaan mitään vikaa ole",vaikka se ei ole ainut pointtia,miksi niitä trokauksia ei vain pidä ottaa.
        Jokainen sellaisen otto tukee vaan ko.toimintaa ja lisää sitä.
        Suoraan sanottuna,minua ei säälitä tyhmät/välinpitämättömät,mitä lie ihmiset,mutta säälittää jokainen Trokauksen tai ylipäätään huonon kasvattajan tuotos,eli ne,jotka eniten ja todella joutuvat kärsimään,eli viattomat eläimet.

        Mutta ei siinä mitään,hyvä kun tuodaan esiin näitä tapauksia.Vaikkakin ne olisivat vaan niitä huonoimpia näkyvämmin.Jos edes joku taas miettisi mitä tekee...
        Mutta valitettavasti ja tuskin ikinä saadaan koirien tekemistä niin vastuulliseksi,että jokainen kasvattaja toimisi eettisesti.Joten siksi tärkein lähtee koiraa hankkivista.
        Eli niinkauan kuin on kysyntää väärälle toiminnalle,mistä tahansa motiivista johtuen,niin sitä toimintaa on.


      • Niin on...
        molossi kirjoitti:

        Ennenkuin menee jonkun maan lyttäämiseksi,niin sanottakoon,että ON kaksi ihan eri asiaa ulkomaantuonti asiallisesti kuin trokaus.
        Ihan samoin Virossa,kuin muuallakin maailmalla,on huonoja kasvattajia ja hyviä,eettisesti toimivia.TROKAUSTOIMINTA on siis aivan oma juttunsa,millä ei ole mitään tekemistä itse maan kanssa.
        Se sitten,jos ei millään ymmärretä niin yksinkertaista ja miljoonassa paikassa nykyään toitotettua asiaa,kuten miten koira kannattaa hankkia,niin menee täysin nykypäivänä ihan joko tietoisen tyhmyyden piikkiin tai välimpitämättömyyden.Jo pelkästään netti on pullollaan tietoa.
        Virossa on myös erittäin korkeatasoista kasvatustomintaa,kaikin tavoin mitattuna.
        Ja ihan yksinkertainen asia on se,että kukaan hyvä kasvattaja EI myy trokauksella pentuja.Vaan heidän kanssaan pitää suoraan asioida.
        Niin Virosta,kuinmuualtakin ulkomailta saa ihan hyviä koiria,myös ns.kotikoiria.Mitään ihmeempää se ei vaadi,kuin viitseliäisyyttä.Ja jonkunlaista kielipäätä(riippuen maista),tai jonkun joka osaa.

        Mutta kyllä täällä Suomestakin koiria saa "halvemmalla".Värivirheellisiä ym.Ja niitä ihan oikeitakin vahinkopentuja.
        Ylipäätään kannattaisi miettiä,miten ennen koiria hankittiin.Kyllä silloinkin oli kalliimpia rotuja.Ja jos niitä mieli,niin rahaa säästettiin.Nykyään se tuntuu olevan kuin muinaisjäänne,vaan kaikki pitäisi saada samantien,kun mieleen tulee..
        .
        Valitettavasti itse en sääli noita trokauksen "uhreja".Yleensä sääliä haetaan vaan silloin,kun on omalle koidalle sattunut klassinen huono tapaus.Kumminkaan ei silloin,kun on saanut jonkun moitteettoman,vaikka yhtä huonot olosuhteet on todennäköisesti pääasiassa trokauspentujen kasvattamossa.Liikaa emojen käyttöä ym.
        Jos ok pennun saa,niin kovasti vaan silloin hehkutetaan,"että ei meillä ainakaan mitään vikaa ole",vaikka se ei ole ainut pointtia,miksi niitä trokauksia ei vain pidä ottaa.
        Jokainen sellaisen otto tukee vaan ko.toimintaa ja lisää sitä.
        Suoraan sanottuna,minua ei säälitä tyhmät/välinpitämättömät,mitä lie ihmiset,mutta säälittää jokainen Trokauksen tai ylipäätään huonon kasvattajan tuotos,eli ne,jotka eniten ja todella joutuvat kärsimään,eli viattomat eläimet.

        Mutta ei siinä mitään,hyvä kun tuodaan esiin näitä tapauksia.Vaikkakin ne olisivat vaan niitä huonoimpia näkyvämmin.Jos edes joku taas miettisi mitä tekee...
        Mutta valitettavasti ja tuskin ikinä saadaan koirien tekemistä niin vastuulliseksi,että jokainen kasvattaja toimisi eettisesti.Joten siksi tärkein lähtee koiraa hankkivista.
        Eli niinkauan kuin on kysyntää väärälle toiminnalle,mistä tahansa motiivista johtuen,niin sitä toimintaa on.

        Puhut, molossi täyttä asiaa. Monesti kaikista koira-asioista kiinnostutaan enemmän vasta silloin kun se pentu on jo siinä jaloissa pyörimässä. Ehkä pennun myötä asiat vasta konkretisoituu? Itse tiesin välttää pentutehtailijoita (kiitos netin), mutta se tehtailu kaikessa karmeudessaan avautui mulle vasta sen jälkeen kun koira oli jo kotona ja kiinnostus koiramaailmaan kasvoi entisestään. Olihan se meille ihan eka koira.


      • Anette

        Minulla on ollut viisi suomesta ostettua puhdasrotuista koiraa ja vain yksi niistä on ollut todella hyvä koira. Nyt minulla on juuri tällainen Virosta tuotettu koira jonka hain viikkrilta ja tutkin sen päälipuolin ennen ostamista. koira oli iloinen ja utelias. Kasvattaja antoi vielä ruokapussin mukaan rokotustodistuksen kanssa. Nyt koira on vuosi ja kuusikuukautta ja parempaa koiraa en olisi voinut saada vaikka olisin sen kuinka suomesta kalliilla hankkinut. Koira on kiltti kuin enkeli se pitää lapsista ja tulee muiden koirien kanssa juttuun. Ainakin jos ne muut on kilttejä. Koira ei hauku eikä ole koskaan tehnyt mitään pahaa. Kyllä sieltä Virosta voi timanttejakin löytyä.


      • kauppa käy
        molossi kirjoitti:

        Ennenkuin menee jonkun maan lyttäämiseksi,niin sanottakoon,että ON kaksi ihan eri asiaa ulkomaantuonti asiallisesti kuin trokaus.
        Ihan samoin Virossa,kuin muuallakin maailmalla,on huonoja kasvattajia ja hyviä,eettisesti toimivia.TROKAUSTOIMINTA on siis aivan oma juttunsa,millä ei ole mitään tekemistä itse maan kanssa.
        Se sitten,jos ei millään ymmärretä niin yksinkertaista ja miljoonassa paikassa nykyään toitotettua asiaa,kuten miten koira kannattaa hankkia,niin menee täysin nykypäivänä ihan joko tietoisen tyhmyyden piikkiin tai välimpitämättömyyden.Jo pelkästään netti on pullollaan tietoa.
        Virossa on myös erittäin korkeatasoista kasvatustomintaa,kaikin tavoin mitattuna.
        Ja ihan yksinkertainen asia on se,että kukaan hyvä kasvattaja EI myy trokauksella pentuja.Vaan heidän kanssaan pitää suoraan asioida.
        Niin Virosta,kuinmuualtakin ulkomailta saa ihan hyviä koiria,myös ns.kotikoiria.Mitään ihmeempää se ei vaadi,kuin viitseliäisyyttä.Ja jonkunlaista kielipäätä(riippuen maista),tai jonkun joka osaa.

        Mutta kyllä täällä Suomestakin koiria saa "halvemmalla".Värivirheellisiä ym.Ja niitä ihan oikeitakin vahinkopentuja.
        Ylipäätään kannattaisi miettiä,miten ennen koiria hankittiin.Kyllä silloinkin oli kalliimpia rotuja.Ja jos niitä mieli,niin rahaa säästettiin.Nykyään se tuntuu olevan kuin muinaisjäänne,vaan kaikki pitäisi saada samantien,kun mieleen tulee..
        .
        Valitettavasti itse en sääli noita trokauksen "uhreja".Yleensä sääliä haetaan vaan silloin,kun on omalle koidalle sattunut klassinen huono tapaus.Kumminkaan ei silloin,kun on saanut jonkun moitteettoman,vaikka yhtä huonot olosuhteet on todennäköisesti pääasiassa trokauspentujen kasvattamossa.Liikaa emojen käyttöä ym.
        Jos ok pennun saa,niin kovasti vaan silloin hehkutetaan,"että ei meillä ainakaan mitään vikaa ole",vaikka se ei ole ainut pointtia,miksi niitä trokauksia ei vain pidä ottaa.
        Jokainen sellaisen otto tukee vaan ko.toimintaa ja lisää sitä.
        Suoraan sanottuna,minua ei säälitä tyhmät/välinpitämättömät,mitä lie ihmiset,mutta säälittää jokainen Trokauksen tai ylipäätään huonon kasvattajan tuotos,eli ne,jotka eniten ja todella joutuvat kärsimään,eli viattomat eläimet.

        Mutta ei siinä mitään,hyvä kun tuodaan esiin näitä tapauksia.Vaikkakin ne olisivat vaan niitä huonoimpia näkyvämmin.Jos edes joku taas miettisi mitä tekee...
        Mutta valitettavasti ja tuskin ikinä saadaan koirien tekemistä niin vastuulliseksi,että jokainen kasvattaja toimisi eettisesti.Joten siksi tärkein lähtee koiraa hankkivista.
        Eli niinkauan kuin on kysyntää väärälle toiminnalle,mistä tahansa motiivista johtuen,niin sitä toimintaa on.

        kYLLÄ SUOMESSKIN TEHTAILLAAN PENILLÄ KUIN SUURIKOKOILLA KOIRILLAKIN JA EIHÄN PENTUJEN KOVA HINTA POISTA TEHTAILUA, SAAVATHAN PAREMMAN HINNAN JA EMOKOIRIA VOI SIJOITTAA JA VÄLIPENTUEITA VOI TEETTÄÄ, JOLLOIN EI NIIHIN TULE KENNELLIITON PAPERITA JA SAA HALVEMMALLA.

        Ihan suomalaiset kennelit syyllistyy tälläiseen koiratuotantoon kun kauppa käy...


    • Cat1982

      No en ostaisi Suomestakaan, jos se on jostain syystä paljon halvemmalla kuin normaalilta kasvattajalta. Suomesta tai Virosta ostaessa aina pitäisi mennä katsomaan missä elinolosuhteissa pentu elää, aina pitäisi nähdä vähintään emä, ja minkäluontoinen ja kuntoinen se on. Minä ainakin haluaisin tietää muutenkin missä olosuhteissa pentu on kasvanut siihen 8 viikkoon vähintään, jotta tiedän minkälaiset kokemukset sillä on takana kun sen otan. Emän luonne vaikuttaa paljon pennun luonteeseen, samoin kuin sen varhaiset kokemukset. Virossa ja Suomessa varsinkin on paljon pentutehtailijoita jotka eivät välitä koirien hyvinvoinnista ja valehtelevat niiden olevan terveitä. Aina sekarotuisen ja rotukoiran omistajan pitää varmistaa mistä ottaa pennun ja nähdä pentu ennen ostopäätöstä. En minäkään myisi pentua kenellekään jota en olisi ensin nähnyt ja keskustellut millaiseen kotiin sen annan.

    • Tarkkuutta

      Koskaan ei voi olla varma millainen koira pennusta kasvaa.

      Itse olen hankkinut kaikki koirat Virosta,koska Suomesta ei ole löytynyt sellaisia kasvattajia,joiden ihanteet vastaisivat omiini.Tai sitten näiden virallistenkin kasvattajien toiminta on sellaista,jota EN TODELLAKAAN tahdo tukea.

      Koskaan ei ole ollut ongelmia.Ei minkään laisia.Olen aina tarkistanut kasvattajien taustat,koirien taustat ja olot.

      Ei muut maat sen kummempia ole kuin Suomikaan.Yhtäläisti täältä löytyy pentutehtailijoita,huijareita,rääkkääjiä.Jopa niistä Kennelliiton virallisista kasvattajista.

      Virossa,Venäjällä,Ruotsissa,Norjassa,Tanskassa jne ollaan jopa vuosia edellä Suomea niin hevos-kuin koirakasvatuksessakin

    • sakemannipystykorva

      Sain oman Sakuni 2010 toukokuussa ( rodut nimimerkissä ), kun se oli 13kk. Alun perin se on tuotu Virosta sirutettuna. Kastraatio sille tehtiin 2010 heinäkuussa Suomessa. Nyt se on 3v ja voi hyvin edelleen. Sen eka suomalainen omistaja oli viemässä sitä jostain syystä piikille ja minä hain sen ekan omistajan ystävältä, sijaiskodista, itselleni. Nyt se on jo siis neljännessä kodissa, Viro mukaan lukien. Saku on sopeutunut ihan hyvin tänne kerrostaloon ja uuteen ympäristöönsäkin. Se ei turhia hauku, vaikka onkin puoliksi pystykorva. Sillä on jonkin verran tai aika paljonkin metsästysviettiä. Puput ym. metsän eläimet saavat kyytiä ja kissat myös. Sakemannilta se on luonteeseensa perinyt helpon koulutettavuuden ja suojeluvaiston. Osaa se olla välillä jästikin kouluttaessani sitä. Suojeluun se ei tarvi enää koulutusta. Rosvot se ajaa heti pois tontiltaan kovalla haukulla ja se on vielä nopea kintuistaankin, että turha juosta karkuun.
      Tätä kaveria en enää antaisi mistään hinnasta pois...

    • -koira virosta-

      Surullista :(
      Suurin osahan noista viron koirakaupiaista on tehtailijoita, senhän me kaikki tiedämme, eikä kyseistä toimintaa pitäisi ylläpitää ostamalla halpoja pentuja sieltä!!! Niin kauan tehtailijoita riittää, kun ihmiset ostaa pentuja!
      Itse olen ostanut KASVATTAJALTA virosta rotukoiran. Ennen yhteydenottoa, etsin monta viikkoa netistä ym. tietoa kyseisestä kasvattajasta/kennelistä, joka osottautui rehelliseksi ja vastuuntuntoiseksi. Koirani oli terve, sosiaalinen ja kaikin puolin ok. Kaikki rokotus- ja ell paperit oli kunnossa ja aikanaan rekisteripaperitkin tulivat eestin kennelliitosta. Olen tavannut kasvattajan myöhemminkin koiraharrastusten parissa ja todella tyytyväinen koiraani ja kasvattajaan.
      Tosin koiraa ei myyty ihan "pilkkahintaan" vain hieman suomenhintoja edullisemmin. Tosin hinta ei tässä ollut se syy, miksi ostin koiran juuri virosta.
      Joten Virosta voi saada myös hyvän koiran mutta tuntosarvet täytyy olla pystyssä ja nähdä vaivaa taustojen selvittämiseen.
      Mutta puoli ilmainen koira on yleensä peräisin pentutehtaasta !

    • Venäjän salakuljetus

      Meille kävi samanlailla kun keskustelun aloittaneelle.Se oli vuosi 2004 hain chihuahuan hesasta,joka piti olla suomen rekkareissa,eka rokotus saaneena.Kun menimme asuntoon oli venäläinen muija vastassa yhden chow kanssa ja chihu pentujen.Muija ei puhunu sanaakaan suomea.Koiran paperit oli venäjäksi.Matkasimme 300km kotiimme koiran kanssa.Koira oli apea eikä syönyt.Käytin lekurissa,jossa sanottiin,että anna riisin keitinvettä. Ei juonut/syönyt mtn. Soitin lekurille ja kerroin että tila pahenee.
      Lähdimme takasin ja lekuri laittoi tippapullon ja pisti suoraan meidät 100km päähän tampereelle.
      Siellä todettiin,että pentu on noin 6vk ikäinen,rekkaripaperit oli ilmeisesti emän ja koiramme joka painoi 200g sairasti parvoa.Kerkisimme oleen sairaalassa tunnin,kun koiran sydän pysähtyi.
      Soitin seur.pv tälle NS: KASVATTAJALLE ja kerroin että pentu kuoli parvoon,jota suomessa ei ole.Ukko laittoi 580€ tililleni ja asia jäi hänen puoleltaan siihen,mutta minä en jättänyt asiaa.Laitoin kaikkialle nettiin varoituksia kyseisestä ukosta ja sen venäläisestä akasta.Nimen kera. Meni noin kuukausi niin mtv3 tuli ohjelma (45min)salakuljetuista koirista.Tämä ukko jolta chihun ostin oli ammatiltaan myös rekkakuski joka myi keltasessa pörssissä koiria,kun menent paikan päälle niin vastassa on venakko akka.Itse suomalaista ei ole,koska hän matkalla hakeen uutta koira kuormaa. Varokaa myös suomalaisia ns.kasvattajia myös heistä löytyy huijareita.
      Olen lähes varma,että koirallasi oli parvo.
      Nyt olen ostamassa virosta rotukoiraa.Kaikki olen tarkastanut.Toista kertaa en tee samaa virhettä.Tämä kasvattaja on tuttu maailmalla huippu koiristaan.

    • kyllästynyt....

      Tämäkin sellainen asia että aina vain varoitellaan että älkää ostako tehtailijoilta...mutta voisiko joku sitten joka on hankkinut koirna vaikka sieltä virosta niin vaikka kertoa että keneltä sieltä kannattaa koiria edes miettivänsä hankkia? jos vaikka antaisitte tietoja hyvistä paikoista eteenpäin? vai onko sekin niin salaista että ei voi toisille vinkata? eli ei nekään sitten ole sen kummallisempia kuin niitä tehtailijoita jos niistäkään ei voida vinkata...

    • neuvoista kiitos

      Mistä voi tarkistaa, että koira on terve?
      Olen hankkimassa pentua, ja huonon voi saada Suomestakin.

      Mitä pitää ottaa huomioon, kun näkee pennun, mitä siltä voi tarkistaa näin maallikkona?

      • ...

        Kun näet luovutus ikäisen pennun, et voi tarkastaa siltä yhtään mitään, noh, tietenkin, hengittääkö koira, onko se elossa, liikkuuko se...

        Mutta ennenkuin menet edes paikanpäälle voit tarkastaa netistä koiran vanhempien tiedot ja terveystulokset, ne antavat osviittaa mitä pennustasi saattaa kasvaa... Ja paikanpäällä, ole kiinnostunut ennenkaikkea emosta, sen luonteesta ja käyttätymisestä...


      • Eviran valtuuttama

        Itse kun olen hakenut koiria virosta, olen käynyt aina pentujen syntymäkotona ja halunnut nähdä paikat ja emän. Ne kertovat paljon, onko paikat ja koirat siistejä, onko emä arka vai iloinen ja reipas, paikan päällä käyminen kertoo myös sen että onko emä todella pennun emä ym. Lisäksi käytän pennun jo virossa eläinlääkärillä, jossa katsotaan pennun kunto, siru (että se on ja että se on oikein), ja passi että sieltä löytyy kaikki tarvittavat merkinnät ja että ne on oikein/oikeasssa järjestyksessä laitettu, lisäksi laitatan pennulle kirppulääkityksen.
        Näin tehneenä en ole sairasta pentua suomeen tuonut.


    • ja pah

      niin eihän siihen kukaan osaa vastata muutakuin, että älä osta pentua virosta

    • ihan hyvä

      älä osta pentua virosta, miksi ei
      sairaan saa yhtä hyvin Suomesta, ei kukaan takaa tervettä pentua

    • rekisteröity pentu

      Nimimerkille: koira-virosta ja tietysti muillekin :)


      Mikä olikaan tämän hyvän kasvattajan yhteystiedot Virossa?
      Olisin itsekin kiinnostunut virolaisesta pennusta, en halvan hinnan vaan sen vuok ettei kyseistä rotua juuri Suomesta saa, kanta on hyvin pieni.

    • Suosittelen

      http://www.kennelliit.ee/kuulutus?kuulutus=myyk
      Viron kennelliiton sivuilta kannattaa selata. Omani löysin tätä kautta ja kaikki paperit sekä terveys oli kunnossa. Pentu oli kasvanut pienellä tilalla maaseudulla perheen keskeskellä ja on 3kk jälkeen terve sekä eloisa :)

      Kuten Suomessakin selvittäkää, kyselkää, käykää vaikka paikan päällä. Asiallinen kasvattaja päästää kyllä vierailemaan kotonaan ja vastailee mielellään kysymyksiin.

      • suosittelen

        Sekä eurobreeder.com sieltä breed alpapethical


    • Ihminenvaan

      meillä koira on virosta. iso ihana bulmastiffi, mitään muuta koiralla ei ole ollut mutta iho-ongelmia ja allergioita mitä nykyään hoidetaan siedätyshoidolla. aina ollut reipas koira eikä' mitään ongelmaa. koira tällä hetkellä 5 vuotta :). kyllä niitä koiria virostakin saa ihan terveitä, rokotettuja yms.

    • älkää ostako halpaa
    • kahvinkeitin77

      Puuh. Itsekin olen ihan noviisina selaillut koiranmyynti-ilmoituksia esim. Tori.fi:stä. Siellä suurin osa ilmoituksista tuntuu olevan juuri Virosta - tai sitten mukamas Helsingistä ja kun kyselee pennuista, käykin ilmi, että ne ovat Virosta. Ja juurikin tyylillä "tuodaan huomenna". No, nyt ymmärrän, että on parempi tutkiskella pitkään ja harkiten suomalaisten kasvattajien sivuja jne.

    • Anette

      Tuo oli varmasti todella kamala kokemus ja kertoo kasvattajasta paljon mutta se kertoo myös suomalaisesta eläinlääkäri päivystyksestä vielä enemmän. Meillä pitäisi olla suomessa hyvä eläinlääkäri palvelu ja kuitenkin päivystyksessä annetaan koiranpennun kuolla ennemmin kuin otetaan sisään tutkittavaksi.
      Luulin että nykyään olisi jo paremmin kuin kolmekymmentä vuotta sitten kun itselläni oli viisivuotias jenkki kokkeri narttu. Se tuli eräänä yönä kipeäksi eikä suostunut lainkaan kävelemään. Seuraavana päivänä vein koiran eläinsairaalaan jossa sen tutki johtava lääkäri. Koirasta otettiin selkäkuvat ja verikokeita. Lopulta lääkäri ilmoitti minulle että koira ei ole lainkaan sairas vaan se näyttelee. Näillä avuilla jouduimme lähtemään kotiin kolmen aikaan aamuyöstä koirankanssa. Koira vain makasi ja meni tajuttomaksi. Lopulta pystyin vain pitämään sitä tassusta kun koira veti viimeiset hengenvetonsa.
      Noin kuuden aikaan soitin sairaalaan ja kerroin koiran koiran näyttelevän kuollutta. Pieneläinklinikan johtava lääkäri käski vain tuoda koiran ruumiin sinne. Siinä kaikki mihin hän pystyi. Ei ole näköjään koirien terveyspalvelut parantuneet!

    • zembra

      Kiinnitti huomioni, kun aloittaja kertoi pennun tuoneen miehen näyttäneen, että "oli sirut korvissa". Mitkä ihmeen sirut? Ja vielä monikossa!

      Vanhastaan pennut tunnistusmerkittiin tatuoimalla koiran korvaan tunnusluku. Nykyisin merkitään pääasiassa tunnistussirulla, mutta eihän sitä mihinkään korvaan laiteta, vaan niskanahan alle. Oliko pennunostajaa pössötetty vielä joillakin korvasiruillakin? Outoa on kaikenkaikkiaan!

    • fgdfgdfgfh

      Korvat tatuoidaan. Siru laitetaan vasemmalle lavalle, se on pienestä pennusta pienellä tunnustelulla helposti löytyvä ja tunnistettava pienen herneen kokoinen patti.

    • niinnoojoo

      Sen sirun voi myös laittaa niskaan. Entisellä koirallani se seikkaili ihan eri paikkaan ja eräällä koiralla hännän päähän.

    • tuiit

      HYI KAMALA D: Tsemppiä sulle! Toivottavasti löydät itelles ihanan ja terveen pennun ♥ Me käytiin kans kattomassa jotain pentuja, jotka oli tuotu virosta suomeen ja onneks ei ostettu :(( Nyt meillä kotimainen, pieni sekarotuinen ja terve ihanuus ♥

    • Pieni muistuttelu
    • eemeli18

      Surullista Sinulle! Minä ostin kiinanpaltsikoirani Suomesta, kennelistä-sain paperit ja kaikki sujui ok- kunnes lokakuussa 2012 ,koira tuolloin 2v8kk alkoi aristaa jalkojaan kävellessä ,eikä mielellään kävellyt lainkaan. Samoin ruokailu muuttui vähäiseksi.
      ein pikkuiseni eläinlääkäriin, jossa tutkimuksissa selvisi, että hänellä on sydämen vajaatoiminta ja nivelrikot. Reilun viikon katsoin pikkuisen kärsimystä ja päätin ilmoittaa kasvattajalle, että haluan päästää pikkuiseni tuskista. Hän veikin koiran mukanaan lopetettavaksi ja kun jonkun ajan kuluttua kysyin mikä tilanne on, sain vastauksen, että hauvvani on hauvvojen taivaassa, eikä hänellä ollut sydämessä mitään vikaa, mutta tahdostani koirani on lopetettu. Kysymyksiä ja kyyneleitä on virranut paljon. Miksi kasvattaja halusi ilmoittaa (on itse eräällä toisella eläinlääkäriasemalla hoitajana) ettei sydämessä ollut mitään vikaa ja miksi hän ei enää ottanut minuun yhteyttä, ennen lopettamista jos näin oli ja miksi- lista on loputon. Kuitenkin minulla on toisen eläinlääkärin kirjoittama kertomus, missä sydämen vajaatoiminta todetaan. Osaako kukaan vastata, onko kysymyksessä kuitenkin geenivirhe, ottaen hauvvelin iän huomioon. Olin täysin lamaantunut tapahtuman jälkeen ja vasta nyt ovat alkaneet askarruttamaan erilaiset kysymykset. Joten voit ainakin lopettaa itsesyytökset-melkoista arpapeliä tuntuu olevan tämä pikkuisen hankinta. Tsemppiä jatkoon!!

    • harvinaisen pelkoas

      Jjjumaliste alko pelottamaan. Meille on just sunnuntaina tulossa Virosta sekarotunen pentu 300e pentupaketti, lautalla tänne ilman lisämaksuja ja tietenkin kaikki maholliset madotukset, rokotukset, sirut ja tarkastukset kunnossa. Samalla tässä äsken tajusin ettei innokkuuden ja onnen keskellä tajunnut varmistaa pennun taustoja..... No tässäpä on sitten monta yötä valvottavana jotta nähdään saanko maanantaina aamulla ettiä huoneestani puoliksi kuollutta pentua, jota oon oottanu koko ikäni.

      • ano

        Mitenkäs kävi tämän koiran kanssa?


    • yksi lisää
    • pentutehtailija1

      MINÄ Hain myös helsingin lautalta koiran itselleni. Tuli virosta. Oli eu passit ynnämuut. Lääkärintodistus jäi uupumaan? Kauppa kirja tehtiin, mut myöhemmin ku tarkemmin katoin liekkö tahalteen pistetty mun puh numero esimerkiksi väärin, tai sitten siinä pentutehtailussa mennyt sekaisin. Kauppakirjassa kyllä luki että on el.lääktodistus. Pentu maksoi 290e ja olen selaillut keltaisen pörssin ilmoja. Sieltäpä löytyykin samaisia pentuja mutta nyt hieman kalliimalla, 350euroa. Lienee tullut tehtailija ahneeksi!!
      Pistin siis viestiä eri sähköpostilla ja sama henkilö siellä möi, sama viesti tuli minulle. Pyysin vielä isän ja äidin kuvia (koirien) ja katsotaan ovatko nekin samoja. Pennut ovat kuitenkin samaa sekarotua minkä minä ostin,

      Meillä ei ole ollut alustaasti mitään ongelmaa mutta pelottaahan se, mitä tapahtuu kun aika menee eteenpäin...
      Jos joku muu on samassa tilanteessa niin kirjotelkaa!
      Myöskään koiran tuleva koti ei kiinnostanut tippaakaan, minäkin olen 19v opiskelija (mutta nyt lomautettu) , ei kiinnostanut kys.kasvattajaa yhtään! Muutenkin pentu oli aika surkeannäköinen kun nainen sen meille antoi, peloissaan. Kun pääsi pois ja mentiin sisälle niin muuttui iloiseksi pikkuhiljaa.

      • titi2

        Minulle olisi myös tulossa pieni pentu virosta ihan muka ovelle asti tuotuna ja hintaan 220e. (en siis ole oikeasti ostamassa, mutta ihan uteliaisuuttani myyjää tenttaan) kuulemma rahaa ei myyjälle tarvitse antaa vaan kuljetusta tekevälle yhtiölle. onkohan tuo oikeasti huijausta vai onko joku saanut ihan koirankin muka noin?


      • hanski32
        titi2 kirjoitti:

        Minulle olisi myös tulossa pieni pentu virosta ihan muka ovelle asti tuotuna ja hintaan 220e. (en siis ole oikeasti ostamassa, mutta ihan uteliaisuuttani myyjää tenttaan) kuulemma rahaa ei myyjälle tarvitse antaa vaan kuljetusta tekevälle yhtiölle. onkohan tuo oikeasti huijausta vai onko joku saanut ihan koirankin muka noin?

        Minä kokeilin myös testimielessä, kun joku mainostaa Keltaisessa Pörssissä Kultaisennoutajan pentuja hintaan 380 €. Toisessa ilmoituksessa on pentu Outokummussa, toisessa Kymenmaalla. Molemmat pennut ovatkin sitten mukamas Unkarissa, tämä sama alla oleva vastaus tulee, kun kysyy lisää sähköpostilla. Ja aina tuo sama Rita-pentu, reppana, joku pieni pentuhan sieltä laitettaisiin matkustamaan peloissaan ja ties missä kunnossa. Järkyttävää!!! Vastasin toiseen viestiin vielä, että ei ole rahaa ostaa leluja ja että koira joutuisi olemaan yksin n. 10 h päivässä. Sekään ei haitannut, vaan vastaus oli: "Teillä on hyvä koti. Annan pennun teille. Lähetä osoite, niin pentu on teillä huomenna."

        Hei,
        kiva lukea sinulta
        Ensimmäinen kerron enemmän itsestäni

        Nimeni on Sidoline teverin ja olen 47 vuotias
        Olen Unkarin kansalaisuuden ja työskentelen
        Tomori pal college kuin Medicam tutkija
        Olen suuri lemmikkieläinten rakastaja ja odotan minun lemmikkieläimiä omia lapsiani
        Käytin työskennellä Suomessa lääkärinä, mutta tällä hetkellä
        Olen Budapestissa Unkarissa pieni pentu ja haluan
        lähettää hänet hyvä perhe vain Suomessa

        koska olen kiireinen aikataulu minun pentu Rita on aina yksinäinen
        joten olen päättänyt lähettää pieni pentu, että hyvä perhe
        Suomessa, jossa hän on onnellinen
        Rita kuuntelee suomalainen komentoja ja niin uskon hän
        olla tyytyväinen hyvän perheen Suomessa

        Rita on erittäin mukava pentu, hän tykkää leikkiä lasten kanssa ja muut
        talon lemmikkejä, hän on rokotettu ja on kaikki paperit myös eu lemmikkieläinpassi
        ja syntymätodistus
        Haluan perheen Suomessa, joka voi kestää erittäin hyvää huolta pikku
        pentu ja että aina pitää yhteyttä minuun, jotta voin olla varma
        pentu voi hyvin

        ota minä haluan tietää enemmän sinusta ja kokemuksistasi
        lemmikki, niin minä kuin voit vastata näihin kysymyksiin

        - Oletko koskaan ollut lemmikkejä ennen?
        - Kuinka monta tuntia vietät kotona?
        - Onko sinulla lapsia?
        - Voit aina mennä lenkillä?
        -Lupaus ostaa leluja vähän?


        anteeksi paljon kysymyksiä, mutta haluan vain olla varma pikku pentu
        on menossa hyvään kotiin, jossa hän on onnellinen


        kuljetus on erittäin mukava ja turvallinen ja pieni
        pentu toimitetaan sinulle talosi
        kaikki joudut maksamaan on kuljetus-ja lemmikkieläinten opas palkkio
        380euros ja maksat sen suoraan Liikennevirasto

        Rita on kaikki varusteet, joka sisältää

        - Moderni pentu crate
        - Ruokaa ja leluja
        - Täydellinen paperit inluding eu lemmikkieläinpassi

        Haluan vain vakavia ihmisiä ja toivon olet yksi



        kaikki on kunnossa
        joten jos myöntyy sitten aion valita sinut kosija minun pentu
        voit olla pentu huomenna illalla, jos kaikki menee hyvin

        odottaa nopean vasteen
        ystävällisiä terveisiä Budapest Unkari


      • hanski32
        hanski32 kirjoitti:

        Minä kokeilin myös testimielessä, kun joku mainostaa Keltaisessa Pörssissä Kultaisennoutajan pentuja hintaan 380 €. Toisessa ilmoituksessa on pentu Outokummussa, toisessa Kymenmaalla. Molemmat pennut ovatkin sitten mukamas Unkarissa, tämä sama alla oleva vastaus tulee, kun kysyy lisää sähköpostilla. Ja aina tuo sama Rita-pentu, reppana, joku pieni pentuhan sieltä laitettaisiin matkustamaan peloissaan ja ties missä kunnossa. Järkyttävää!!! Vastasin toiseen viestiin vielä, että ei ole rahaa ostaa leluja ja että koira joutuisi olemaan yksin n. 10 h päivässä. Sekään ei haitannut, vaan vastaus oli: "Teillä on hyvä koti. Annan pennun teille. Lähetä osoite, niin pentu on teillä huomenna."

        Hei,
        kiva lukea sinulta
        Ensimmäinen kerron enemmän itsestäni

        Nimeni on Sidoline teverin ja olen 47 vuotias
        Olen Unkarin kansalaisuuden ja työskentelen
        Tomori pal college kuin Medicam tutkija
        Olen suuri lemmikkieläinten rakastaja ja odotan minun lemmikkieläimiä omia lapsiani
        Käytin työskennellä Suomessa lääkärinä, mutta tällä hetkellä
        Olen Budapestissa Unkarissa pieni pentu ja haluan
        lähettää hänet hyvä perhe vain Suomessa

        koska olen kiireinen aikataulu minun pentu Rita on aina yksinäinen
        joten olen päättänyt lähettää pieni pentu, että hyvä perhe
        Suomessa, jossa hän on onnellinen
        Rita kuuntelee suomalainen komentoja ja niin uskon hän
        olla tyytyväinen hyvän perheen Suomessa

        Rita on erittäin mukava pentu, hän tykkää leikkiä lasten kanssa ja muut
        talon lemmikkejä, hän on rokotettu ja on kaikki paperit myös eu lemmikkieläinpassi
        ja syntymätodistus
        Haluan perheen Suomessa, joka voi kestää erittäin hyvää huolta pikku
        pentu ja että aina pitää yhteyttä minuun, jotta voin olla varma
        pentu voi hyvin

        ota minä haluan tietää enemmän sinusta ja kokemuksistasi
        lemmikki, niin minä kuin voit vastata näihin kysymyksiin

        - Oletko koskaan ollut lemmikkejä ennen?
        - Kuinka monta tuntia vietät kotona?
        - Onko sinulla lapsia?
        - Voit aina mennä lenkillä?
        -Lupaus ostaa leluja vähän?


        anteeksi paljon kysymyksiä, mutta haluan vain olla varma pikku pentu
        on menossa hyvään kotiin, jossa hän on onnellinen


        kuljetus on erittäin mukava ja turvallinen ja pieni
        pentu toimitetaan sinulle talosi
        kaikki joudut maksamaan on kuljetus-ja lemmikkieläinten opas palkkio
        380euros ja maksat sen suoraan Liikennevirasto

        Rita on kaikki varusteet, joka sisältää

        - Moderni pentu crate
        - Ruokaa ja leluja
        - Täydellinen paperit inluding eu lemmikkieläinpassi

        Haluan vain vakavia ihmisiä ja toivon olet yksi



        kaikki on kunnossa
        joten jos myöntyy sitten aion valita sinut kosija minun pentu
        voit olla pentu huomenna illalla, jos kaikki menee hyvin

        odottaa nopean vasteen
        ystävällisiä terveisiä Budapest Unkari

        Toivottavasti kukaan ei osta koiraa tällaisilta! Kirjoitin, että minulla ei ole rahaa edes leluihin, ja pentu on yksin 10 h päivässä, niin tämä vastaus tuli:

        Hei,
        sinulla on mukava koti ja niin minä annan sinulle pentu
        Kyllä voit olla pentu huomenna
        yo täytyy vain olla vakavia
        kaikki joudut maksamaan on kuljetus-ja lemmikkieläinten Opastusmaksu
        mitä haluan on erittäin hyvä koti pentu
        niin minä annan sinulle alennusta 30euros

        yo on maksettava 350euros liikenteen virasto

        joten sinun täytyy lähettää täydellinen osoite
        niin minä menen lemmikkieläinten opas toimistossa ja tehdä toimituksen järjestelyt
        Sieltä rekisteröi pentu huomenna Liikennevirasto
        sinuun yhteyttä
        kaikki on hieno ja sinulla on pentu huomenna
        Toimitus tehnyt sinulle talosi

        odottaa osoite
        ystävällisiä terveisiä


      • heh heh...
        hanski32 kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei osta koiraa tällaisilta! Kirjoitin, että minulla ei ole rahaa edes leluihin, ja pentu on yksin 10 h päivässä, niin tämä vastaus tuli:

        Hei,
        sinulla on mukava koti ja niin minä annan sinulle pentu
        Kyllä voit olla pentu huomenna
        yo täytyy vain olla vakavia
        kaikki joudut maksamaan on kuljetus-ja lemmikkieläinten Opastusmaksu
        mitä haluan on erittäin hyvä koti pentu
        niin minä annan sinulle alennusta 30euros

        yo on maksettava 350euros liikenteen virasto

        joten sinun täytyy lähettää täydellinen osoite
        niin minä menen lemmikkieläinten opas toimistossa ja tehdä toimituksen järjestelyt
        Sieltä rekisteröi pentu huomenna Liikennevirasto
        sinuun yhteyttä
        kaikki on hieno ja sinulla on pentu huomenna
        Toimitus tehnyt sinulle talosi

        odottaa osoite
        ystävällisiä terveisiä

        Tili Unkarissa, Jalloh Chernor Nimellä.. Viittaa Siera leoneen?

        [email protected]
        muka eläinlääkäri, todellisuudessa kannapiskauppias ohiosta?
        http://budbay.com/ads/hash-girls/

        pääpaikan osoite kameruniin
        [email protected]

        Myyntiosoite
        [email protected]

        Rahaa, rahaa,, 380€, lisää 2000€ vakuus, lisää 1650€ rokotuksia kuljetuksia..
        ym välillä jopa 6500e johonkin yms..
        Koiraa ei koskaan tule.

        Huijausta, Kiristystä jatkettuna, Ehkä rahanpesua ym, Jopa terrori-iskujen rahoitusta?

        Mutta Suomen poliisi on kyvytön? Mitään ei tapahdu?


    • titi2

      Tuo samainen Sidoline teverin kauppaa myös monia muitakin rotupentuja kel.pörssissä. välillä vain hänen etunimensä muuttuu, ammatti muuttuu ja välillä hän on muka asunut ja tehnyt töitä suomessa ja sitten joutunut muuttamaan takaisin unkariin pentujen kanssa.

      kukaan noista myyjistä ei koskaan kerro mitään emästä/isästä vaikka kuinka
      pyytäisi tietoja. ilmoittavat vaan kaiken olevan hyvin ja pyytävät sitä osoitetta koko ajan kun on yhteydessä myyjään.

    • ullisko

      Eikö tuota nyt saa loppumaan millään? Ilmoitin noista kyseisistä kahdesta asiattomasta viestistä Keltaiseen Pörssiin, ja taisivat poistaa ilmoitukset, mutta nyt ne on tänään taas ilmestyneet sinne, samojen pentukuvien kanssa. Kultaisennoutajan pentuja, toinen olevinaan Kouvolassa ja toinen Outokummussa, hinta 380 €

      Eihän ne varmaan kerro mitään, kun emä ja isä on todennäköisesti niin kauheissa oloissa siellä ettei mitään rajaa. Pienissä kopeissa, johon tekevät tarpeensakin, eikä liikuntaa koskaan, jnejne.
      http://www.halpapentu.fi/

      • titi2

        Eipä nuo ilmoitukset varmaankaan koskaan tule loppumaan keltaisesta pörssistä jollei pörssi itse ala paremmin valvomaan. itsekkin olen monenmonta
        ilmoitusta ilmiantanut ja uudelleen ne valitettavasti muutaman tunnin sisään tulevat :(


    • Jukolan Jussi

      En jaksanut lukea koko ketjua ,mutta meillä samanlainen tapaus paitsi pentu jäi henkiin ja vika löytyi.Kävimme kahdella eri eläin lääkärillä ja ensimmäisessä nesteytettiin ja sai särkylääkettä ja parani jonkin verran päiväksi ja seuraavana päivänä taas ei syönnyt mitään vaan oksensi limaa ja ruikkusi vettä ja aluksi yritti juoda ,mutta oksensi samantien ne ulos.Menimme toiselle eläinlääkärille ja nesteytys ja kun sanoin että pentu oli purrut toisen koiramme (aikuinen) hirvenluuta(verisiä lihariekaleita niissä luissa) lääkäri sanoi vain niin selvä tapaus pakteeri infektio varmaankin ja antoi pistoksen antipioottia ja muutamia piikkejä kotiin seuraavina päivinä annettavaksi.Koira söi kuin mieletön heti kun pääsimme kotiin noin tunti lääkärissäkäynnin jälkeen ja toki aluksi annoimme pikkuisia ruokamääriä keitettyä riisiä ja jauhelihaa voi olla sekin keitettyä.
      Tätä ennen oli koira katsellut ruokaa kuin myrkkyä ja nyt on täysin terve .Eli ei aina osaa sanoa mistä johtuu.Emmemekään hoksanneet heti että vauva se on koiranpentukin ruuan suhteen eli ei kestä kaikkea mitä vanhemmat koirat joilla on jo eri pakteeri kanta.

      • Anonyymi

        Suosittelen, että koiraa hankkiessa perehtyisi mitä pennulle syötetään. Ja perehtyy ylipäätään pentukoiran kanssa olemiseen. Nämähän on ihan niitä perusasioita mitä pennun omistajan pitää tietää. Outoa, että ei ole vaivauduttu lukemaan edes yhtä kirjaa koiranpennun hoidosta ja mitä kaikkea pentukauteen kuuluu.
        Monille tulee uhmaikä yllätyksenä, sitten tulee mörkö- ja teinikä yllärinä ja vielä alle 2-vuotiaana koiralla on toinen teini-iän tyyppinen aika. Tuohon mahtuu 6-15 kk iässä nartuilla vielä ensimmäinen juoksukin, joillain tosin jo kahdet juoksut.
        Pienet koirat aikuistuvat isoja aikaisemmin, että kaikkea mahtuu nuoren koiran elämään ja se sama koskee nuoren koiran omistajaa.

        Mun Virosta ostettu 10 kk ikäinen seropi sairastui helmikuussa, siis 2022, oksensi ja ripuloi vuorokauden, sitten alkoi yskiä. Pennulla oli rokotukset kunnossa. Syötin keitettyä riisiä ja keitettyä kanaa, siihen loppui ripuli ja oksentaminen. Annoin yskään höyryhengitystä ja yskäkin parani parissa päivässä.
        Kuulin koirapuistotutultani, että meidän alueella oli ollut ripulia ja oksentelua muillakin koirilla ja samoin myös hengitystieinfektioita. Myöhemmin oli liikkeellä kennelyskää, mutta niin oli myös erään ystäväni kulmilla Hiekkaharjussa.
        Koirani toipui oikealla ruualla ja höyryhengityksellä tosi nopeasti.
        Kyllä suosittelen keitetyn riisin kanssa mieluummin keitettyä kanaa kuin keitettyä tai paistettua jauhista.

        Sen verran pitää ymmärtää, että pentu on kuin lapsi, ei sille saa syöttää aikuisen koiran ruokia.


    • suomalainen8

      Suosin kotimaista!

    • Novakoira

      Me ostimme myös Virosta koiran. Virolainen mies toi mielellään koiran sumeen,Helsinkiin laivalla. Ei tarvinnut maksaa ylimääräistäkään. Odotimme pientä Venäjän bolonka koiraa. Hinta oli vain 400€. Helsinki on kotoamme noin 3 tunnin päässä. Menimme tulliin odottamaan koiraa. Koiralla oli passit ja siru. Olimme odottamassa noin 2t kunnes myyjä ilmoitti olevansa kipeä. Kun vihdoin saimme koiran se oksensi pari kertaa, joka luultavasti johtui vain matkasta. Koirasta on tullut kaunis nuori neiti Nova.

    • Ekaniä

      Pets.ee ja varjupaik.ee on miniä,pentua ja nuoria hakekaa nuo ensin pois

    • pchee

      KUKA ÄÄLIÖ HANKKII KOIRAN JOSTAIN VIROSTA HALVALLA? Ei mitään älyä. En ymmärrä miksei voi maksaa yli 1000e pennusta, jota olet aina toivonut? Tutki aina taustat vanhempien taustat, soita kasvattajalle, vaadi nähdä pennut, jos et nää niin pyydä saada nähdä videomateriaalia. Itse olen collieta hankkimassa, soittelin useille kasvattajille, säästin rahaa 2000e vain koiraa varten, pennun hintaa, hakua, rokotuksia ym varten. Kolme emää olikin tyhjiä, sitten ajattelin että "ihan sama kunhan koiran saan", yksi kasvattaja puhui huonoa Suomea, varasin häneltä pennun, mutta sitten tuli sellainen tuntemus että ei pidä hätiköidä. Nyt olen ottamassa toiselta kasvattajalta koiran, josta olen kysynyt muilta kyseisen rodun luottamiltani kasvattajilta kokemuksia. Hyväksi havaittu. Seurailen myös huonoa suomea puhuvaa kasvattajaa, laittanut videoita nettiin, joissa pennut uikuttavat häkissä. Ei siinä ehkä väärää ole, emää varmaan kaipailevat, mutta itse en henk. koht. halua tällaisesta paikasta pentua. Joku muu varmasti ottaa. Itse en. Nyt olen onnellinen, kuukauden päästä haen pennun kasvattajalta jonka kanssa olemme soitelleet ja vaihtaneet yli 40 sähköpostiviestiä. Vihdoin odotus palkitaan ja hyvällä omalla tunnolla. Koskaan ei ole varmaa, että onko pentu terve. Eihän pentu ole välttämättä terve, vaikka vanhemmat on. Mutta järki käteen!!!

      • Anonyymi

        Ei Viro ole sen huonompi koirien ostomaa kuin mikään muukaan maa, kunhan pitää järjen mukana, kuten kuuluukin.
        Esim. Shiboja ei saa Suomesta, monet hakevat ne EU maista, Ruotsista Shiboja tuodaan yllättävän paljon.
        Yksi tuttuni meidän kulmilla varasi Shiban Puolasta, koska pentuja ei saa Suomesta. Jonotus kestää vähintään 2 vuotta. Pennun hinta oli Puolassa 2000 euroa, sama kuin Suomessa. Ostajat menivät sinne lomalle, koska koiran tuominen ei tapahtu päivässä, ei edes viikossa.
        Heillä oli aikaa tutustua kasvattajaan ja pentuunsa joka päivä 2 viikon reissun aikana. Kun koira luovutettiin, kävivät ostajat ennen lähtöä eläinlääkärillä, tehtiin sirutus ja muut hommat ja EU passilla koira tuotiin Suomeen.
        Tämä on oikea tapa hakea pentu ulkomailta, mutta ihmisillä näyttää olevan muka niin kiire saada pentu, että vetävät itse mutkat suoriksi.
        Jokaisessa maassa on hyviä kasvattajia, pitää itse nähdä vaivaa ja ottaa selvää asioista.
        Venäjä ei kuulu EU-maihin eikä heillä ole samoja sääntöjä koirien tuomiseen maahan kuin EU mailla on. Silloin pitää ottaa järki käteen ja etsiä kasvattaja EU-alueen sisäpuolelta.


    • jonnaella

      Hej voitko jotenki antaa nimen kenltä otit koska meillä on tässä samanlainen tilanne nyt viikonloppuna

    • ruusaliinukka

      Kyllä sain itkuja nieleksiä noita karmeuksia lukiessa...
      Googletin asiaa kun tuttava yllättäen hankki koiran virosta, vielä kaikki ok.....
      Olen itse ollut viisi kertaa pentua ostamassa suomesta, pari kasvattajaa olen joutunut ohittamaan epäilyjen vuoksi. Nimekäs, luotettavana pitämäni kasvattaja oli myyjänä, siis pentua valitsemaan. Tilanne kaikkinensa outo, pennut näytillä kesämökillä, kotona "vesivahinko". Pentujen emo piileksi sohvan alla, vaikka vieras ihminen käsitteli pentuja. Yksikään pentu ei tuntunut omalta, oli neljännen kerran elämässäni siinä tilanteessa, outoa. Pentue jäi, lähdin sekavin tunnelmin kotiin, matkalla tajusin, emo ei ollut oikeasti näiden äiti. ....
      Etsintä jatkui, pentue löytyi ja tunnollinen kasvattaja. Pitkään juttelimme, hän kyseli asioista ja elämästäni yleensä. Tunsin olon jopa kiusalliseksi, mutta hän halusi varmistaa pennulle hyvän kodin. Muistan myös monet keskustelut ensimmäisen pennun kasvattajan kanssa, nuorena tytönhupakkona koiran otossa, kallis rotukoira.
      Pitkään jatkunut haave toteutui, elämä koiraihmisenä jatkunut yli kolmekymmentä vuotta. Kolmesta olen joutunut luopumaan, itkua enemmän kuin yhdestäkään kuolleesta omaisesta.
      Vilpittömästi tunnen sääliä näitä ikäviä kokemuksia kokeneille.
      Myös se kertonee myyjästä paljon, jos hän ei halua nähdä koiran ostajaa ja varmistaa millaiseen kotiin pentu joutuu. Myös emon ja pennun näkeminen yhdessä on hyvä, valokuva muistoksi mukava saada.
      Nautitaan koiristamme ja ei anneta laittomuuksille sijaa!

    • tyytyväinenolen

      Meillä nyt kolmas koira Virosta ja kaikki ovat olleet hyvässä kunnossa eikä eläinlääkäriä ole tarvittu kuin rokotuksilla.
      Vanhin on nyt 6 vuotta, keskimmäinen 2v ja nuorin 4kk.
      Kaikkien kanssa sisäsiisteysopetus ja peruskoulutus on ollut helppoa, koirat ovat olleet reippaita ja sosiaalisia alusta lähtien. Rakastavat lapsia ja tulevat toimeen myös toisten koirien kanssa.
      Meillä on ollut mahdollisuus mennä tutustumaan pentujen kotioloihin ja yhden haimmekin kotoaan. Normaali virolainen perhe ja vanhemmat perheen omia koiria.
      Ei siis mistää tehtaista tai loppuun kulutetuista vanhemmista.

      Ei minulla ainakaan ole siis mitään moitittavaa, päinvastoin.
      Suomalaiset tehtailevat tänä päivänä sekarotuisia ja paperittomia "puhtaita" pentuja kilpaa ja hinnat on ihan järkyttäviä; 600-1000e. Kuka maksaa sekarotuisesta pennusta tuon verran??
      En minä ainakaan ja jos vielä joskus neljännen koiran hankin, niin Virosta sekin tulee.

      • SatuSetäOlet

        Tarina muuttuu kerta kerran jälkeen, olisiko tässä viimein satu "täydellisestä virolaiskoirasta"...?


      • pentuvirosta

        Mulla nyt eka Virosta otettu koira ja voin ihan suoraan todeta, että hinta ratkaisi :D Ja se, ettei suomalaiset seropi pentujen myyjät vastaa soittoihin jne.. Trendi hinnoissa täällä on koko ajan kasvanut ja seropit maksaa jo saman verran jopa kuin paperilliset koirat.

        Ja Suomessa tuntuu myös noi seropien rodut olemaan juuri niitä sakemanni, ajokoira jne. sekoituksia, joita itse en ole halukas edes ottamaan. Fiksu koiranostaja katsoo myös, että millaisen sekoituksen ottaa, jottei sitten myöhemmin tule ongelmaa, kun ei jakseta kouluttaa koiraa jne. Ja fiksu seropien myyjäkään ei myy koiriaan minne tahansa.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Mullakin on hyväluonteinen seropi Virosta. Ei ole tarvinnut katua päivääkään, koirani on sosiaalinen, terve, leikkisä, nopea oppimaan, pitää ihmisistä, lapsista ja painii koirapuistossa kavereiden kanssa. Tarkistin myyjän taustat ja homma oli sillä selvä.
        Tämä pentue on kaikkinensa myyty Suomeen ja olen myyjän/kasvattajan kautta saanut sisaruksiin yhteyden.

        Otan myös seuraavan koirani Virosta, kun tiedän keneltä kannattaa ostaa.


    • Anonyymi

      Kuinkahan tänäpäivänä on.
      Rekisteröity koira maksaa 1500€ virossa ja epäilen onko hänkin huijari.
      Onko joku ostanut signe tiitsolta saksanpaimenkoiran?
      Hintahan on ihan suomen hinnoissa.

      • Anonyymi

        Onko missään enää oikeasti terveitä sakuja, epäilen ettei ole.


      • Anonyymi

        Ostitko koiran?


    • Anonyymi

      Kiitos, kun julkaisut tämän tarinan, terv. PÄIVI

    • Anonyymi

      Itsellä ihan hyviä kokemuksia Virosta ostetuista koiranpennuista. Ei mitään ongelmaa

      • Anonyymi

        Tai sitten on ongelma poikineen, mutta olet vain liian tyhmä niitä tajuamaan. Montako pentuetta ja millä välillä emot ovat saaneet? Etkö tiedä? No etpä tietenkään. Millaisissa oloissa pennut kasvoivat? Onko emon ja pentujen asianmukaisesta madotuksesta huolehdittu koko ajan? Onko molemmat vanhemmat mm. rokotettuja ja muuten asianmukaisesti hoidettuja, entäpä terveystarkastettuja ja -tutkittuja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe