HDMI:n jako

Ratkaisun hakija

Heikentääkö HDMI-kaapelin jakaja hirveästi kuvan/äänen laatua? Meillä on PlayStation 3, joka on kytkettynä vahvistimeen, josta puolestaan menee johto telkkariin. Vahvistimen kautta kulkeva signaali ei nähtävästi tue PS3:n syvävärilähtöä, sillä kuva telkkarissa välkkyy. Syvävärilähdön pois ottamisen jälkeen kuva näkyy hyvin, mutta kuten nimensä mukaisesti värimaailma on sitten pikkuisen laimeampi. Telkkari ainakin tukee tätä toimintoa, kun syvävärilähtö asetus on toiminut PS3:sta vedettäessä johto suoraan telkkariin. Telkkarissa ei puolestaan ole HDMI-ulostuloliitäntää (käsittääkseni), joten ainoaksi vaihtoehdoksi (/halvimmaksi) jää HDMI-jakokaapelin laittaminen PS3:een, josta menisi omat johdot vahvistimeen ja telkkariin. Näin saataisiin kuvaan syvävärit myös.

Verkkokauppa.comin listoilta löytyy jonkinnäköinen jakaja. Mitä mielte olette sellaisesta jakokaapelista? Vaikuttaako "hifistelyyn" jotenkin alentavasti, kun vissiin virta jakautuu puoliksi haarautuessaan yhdestä johdosta kahdeksi? Vai vaikuttaako se mitään digitaalisessa maailmassa? Tuleeko edes toimimaan kyseinen systeemi?

8

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Digimaailmassa joko toimii tai sitten ei. Pitäisi toimia, jos jakajaa ko. tehtävään myydään. Pistä kysely kauppaan tai käytä postimyynnin palauttamistoimintoa, jos ei pelitä.

    • Kyselen vaan

      Miksi sen HDMI-kaapelin pitää edes mennä PS3:sta vahvariin, kut ettarvitse sitten kuvan välittämistä?

      Itse vedin PS3:sta vain HDMI-kaapelin telkkariin, josta sitten menee optinen kaapeli vahvistimeen. Siinä menee äänet digitaalisena. Tai voit vetää optisen kaapelin myös PS3:sta suoraan vahvariin, jos niin haluat.

    • Kannattaa olla tarkkana että saa AV-vahvistimeen asti 5(/7).1 -äänet. telkkari saattaa napata HDMI:sta pelkän stereon ja lykätä sen optiseenkin.

      Varminta ja oikeaoppisinta olis siks kierrättää HDMI vahvarin kautta.

      • liitäntöjä lisää?

        Taitaa olla näin, että televisio välittää vain kaksikanavaisen äänen HDMI-tulosta optiseen lähtöön. Jos on riittävän hyvä kotiteatterijärjestelmä, niin eron tulee huomaamaan. Ehkäpä tekijänoikeudelliset syyt estävät äänen välittämisen.

        Kysyjän tapauksessa itse kytkisin äänen optisella PS3:sta vahvariin, jos vain tuloja A/V-vahvarissa riittää (ja PS3:n audio-asetuksista sitten valitaan optinen kaapeli). Mutta jos optisia tuloja ei riitä, niin kai se HDMI-jakaja on vaihtoehto (en sano varmaksi, koska en ole sellaista itse koskaan kokeillut).


      • 3+2
        liitäntöjä lisää? kirjoitti:

        Taitaa olla näin, että televisio välittää vain kaksikanavaisen äänen HDMI-tulosta optiseen lähtöön. Jos on riittävän hyvä kotiteatterijärjestelmä, niin eron tulee huomaamaan. Ehkäpä tekijänoikeudelliset syyt estävät äänen välittämisen.

        Kysyjän tapauksessa itse kytkisin äänen optisella PS3:sta vahvariin, jos vain tuloja A/V-vahvarissa riittää (ja PS3:n audio-asetuksista sitten valitaan optinen kaapeli). Mutta jos optisia tuloja ei riitä, niin kai se HDMI-jakaja on vaihtoehto (en sano varmaksi, koska en ole sellaista itse koskaan kokeillut).

        Optisella kaapelilla ei saa pleikkarista HD-ääniä ulos. Onko se sitten oleellista vai ei on jokaisen itsensä pääteltävissä.


    • Ja HD-äänillä tarkoitetaan BD-levyjen parempilaatuisia, vähemmän pakattuja ääniraitoja. Vanha Dolby Digital taitaa pelittää, eli surroud-äänet kuuluu, muttei täydellää laadulla ja dynamiikalla. Eron voi huomata kai vasta kunnon laitteilla.

    • Ratkaisun hakija

      Kiitoksia hei vastauksista. Unohdin tosiaan mainita että meillä on käytössä 5.1-järjestelmä, eli optinen ei vissiin käy jos se tukee vain stereota (plus puhuitte vähän laatuhävikistäkin jotain). Täytynee kattoa sitä jakajaa, kyllä nyt sitä ilmankin on eletty :P kiitos vielä

      • Ratkaisun hakija

        Hetki telkkari siis joka katkasee stereoks, ei optinen lähtö ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9656
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2827
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      165
      2597
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1806
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1633
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      12
      1493
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe