Vakuutusetsivä Reko Laulumaa

Hannes O. Kulvikki

Pääsin tuoreeltaan lukeman kirjan, jonka voinee kiteyttää pariin sloukaniin?

"Henki kallis, vakuutusetsivä ei."
"Ole huoletta, kyllä me kusetamme."

- Minä, vakuutusetsivä - on Vepe Hännisen esikoiskirja (WSOY). Kirja porautuu ensi alkuun inhorealistisesti vakuutuspetoksia tehtailevien henkilöiden sielunmaisemaan. Ensi alkuun tunteista nousee tunne siitä, että voivatko mahdollisia vakuutuspetoksia tekevät ihmiset olla noin tyhmiä.

Sitten kirja kaivautuu kovien ja härskien liikemiesten toimiin vakuutusalan voittojen maksimoimiseksi. Alun asetelmat vakuutuspetos vs. petosvakuuttaminen kääntyvät kirjassa lopulta toisin päin. Tosin pitää kysyä onko petosvakuuttamista edes olemassa?

Merkittävin kirjan ostopäätökseen johtanut siknaali tuli sähköpostiini. Elämäni ensimmäinen videomainos. Onnistunut sellainen. Osui ja upposi ainakin minun kohdallani:

Vepe Hänninen: Minä, vakuutusetsivä -- kirjatraileri 2:03
http://www.youtube.com/watch?v=iOr2EvQdEvY

Kirjaa osuu ajan hermoon monella tapaa. Myös vakuutusetsivän toiminta sopii erinomaisesti ulkoistamisen piiriin. Sen joutuu Rekokin huomaamaan. Pakon kautta tapahtunut sisäinen yrittäjyys saattaa kuitenkin laittaa yllättävät rattaat pyörimään. Myös vakuutusetsivän sielunelämän sopukoissa.

Varsinkin, jos oman elämän kohdalle osuu asioita, jotka laittavat Rekonkin huomaamaan tarkkanäköisesti sen todellisen puolen elämästään. Rajallisuuden. Siksi Rekosta kuoriutuu esiin toiminnan mies. Niin yksityis- kuin työelämän puitteissa.

Selkeän TV-sarjan tai elokuvan paikka?

"Esikoisromaanissa tehtaillaan vakuutuspetoksia" - MTV3 Katsomossa
http://www.katsomo.fi/?progId=136628

Toivottavasti monia tunteita herättävä kirja löytää paljon lukijoita myös kirjastolevityksen kautta.

8

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanne L.

      Luen nyt kirjaa toista kertaa. Jarrutellen. Eka kerta meni vuorokaudessa ja kirja jotenkin koukutti kerralla. Kirjassa on mielestäni selkeät ainekset menestyselokuvaan.

    • Ken The Cock

      "Hei-hei Hannes! Eihän sun housussa pullota vain parasta ennen - vihannes?" No se oli vain vitsiä. Kirjaa on ollut hauskaa lukea.

      Yksi selkeä parannus suomalaiselle elämänmenolle on kyllä sellainen, että virkeiden naisten maahanmuuttomahdollisuuksia lisätään. Nythän noita miehiä on tullut ihan liikaa sotkemaan meikä poikien mahiksii. Pamputteva Barbarakin tuntuu rupsahtaneen.

      Meitä on monta veijaripoikamiestä, jotka haluaisivat heilutella heijariaan niin, että jälkikasvua syntyisi. Värillä ei ole niin väliä. Joten tämän kirjan rivien välistä luettavissa olevan toiveen haluaisin vain ilmoittaa.

    • Ludwig Lutunen

      Sujuvasti kirjoitettu. Toimivaa dialogia. Yllättäviä juonenkäänteitä. Hauskuutta ja dramatiikkaa. Tulin lukeneeksi kirjan kahdessa päivässä. OE. Oma ennätys.

    • Honne

      Tässä kirjassahan on monta ulottuvuutta. Tässä niistä muutama. Suosittelen.

      - Minä, vakuutusetsivä -
      Julkaistu joulukuu 14, 2012

      “Tunnetun käsikirjoittajan Vepe Hännisen esikoiskirja Minä, vakuutusetsivä (WSOY) kertoo Reko Laulumaasta, joka Adolf Hitlerin tavoin sinnittelee yhdellä kiveksellä maailmassa, jossa olisi täysi työ selviytyä kahdellakin.”

      Noilla rekotiikkaan viittaavilla sanoilla houkutellaan kirjasta kiinnostuneita sukeltamaan “Minä vakuutusetsivä” – kirjan saloihin Facebookissa.

      Ylen Aamun kirjassa eilen, 13.12.2012 kuultiin kirjan sisällöstä erittäin mielenkiintoista tietoa; muun muassa, vakuutuslääkäreiden ammattikunnasta.
      http://suomi2017.wordpress.com/2012/12/14/mina-vakuutusetsiva/

    • Reko fani

      Aivan mahtava pläjjäys. Lukeekee ihmeessä, jos vuan suatte kässiinne. Mielenkiintoinen oli tuo telkkarihaastattelu myös Ylellä.

    • Toinen Reko fani
    • Jon Von Hon

      Erinomainen kirja!! Selkeästi leffamainen olemus.

      • Ridasjärvi

        Ja kaikki kehut on kuin samasta kynästä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe